3.186 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 27 Svar

Naboklager og tolerancegrænser. Naboklager og tolerancegrænser.

Har i dag været til et møde, hvor der blev nævnt at man for år tilbage klagede hvis overboens børn larmede kl. 22, 23 eller 24 om aftenen, og at man i dag nu modtager klager over at overboens barn løber over gulvet kl. 14.30. Og at det nok netop skyldes at vores tolerancegrænse overfor hinanden er faldet ret så meget, og at vi er blevet mere egocentreret ( har glemt det ord der blev brugt, haha) . Det er ikke noget opdigtet, men altså noget der SKER og som sker ret hyppigt.

Det fik mig til at tænke på, hvor mange er egentlig klar over om deres egen grænse er blevet lavere, og om man mon selv er bevidst om det .

Jeg har boet i enten lejlighed eller som nu rækkehus i 24 ud af mine 30 leveår, og har dermed største delen af mit liv været vant til naboer væg mod væg, og i de fleste år også med folk over og under mig. Jeg er opvokset i betonbyggeri i 3 etager, og er derfor opvokset med at man nærmest kunne høre når naboen slog en prut. Jeg syntes selv jeg er ret rummelig, fordi jeg netop er vant til at høre diverse lyde fra naboer osv, og har kun klaget og været generet over en "nabo", men det var altså også et ekstremt tilfælde med fest stort set hver eneste hverdag fra sen aften til midt nat eller næste morgen.

Jeg syntes faktisk det var et ret spændende emne, og syntes egentlig samtidig det er en lidt skræmmende udvikling.

Hvad er jeres tanker både om jeres egne grænser, men også sådan helt generelt ?

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Problemer med vaskemaskinen 500 kr.
  • Græsslåning (højt græs) og fjerne ukrudt imellem fliser 1.200 kr.
  • Opsætning af savsmuldstapet og male ca 300 m2 205 kr.
  • Køkkenskabe og skabe til mødelokaler 1.800 kr.
  • Opsætte og skære loftlister i forskellige grader.(Kongens Lyngby) 700 kr.
  • Butiksskilt strammes 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Naboklager og tolerancegrænser.
  • #1   23. feb 2016 Jeg aner det simpelthen ikke.

Jeg har altid boet i hus i byen med mine forældre, men her har altid været stille. Det er en lille by, hvor vores ene nabo var et par uden hjemmeboende børn, og hvor begge vores garager/carporte lå op mod hinanden. Vi hører det stort set ikke. Til den anden side har der været et autoværksted, der siden blev revet ned og så har været en bar plæne, indtil der får et par år siden blev bygget rækkehuse. Først da begyndte vi at høre noget til naboerne. Der har heller ikke været meget støj fra hunde osv., men nu har en "nabo" op mod baghaven (haven er meget lang) gøende hunde, og genboen har en gøende hund til at gå ude det meste af dagen. Så nu er der pludselig en del "støj", og helt ærligt, så irriterer det mig/os faktisk lidt. Fordi der jo altid har været stille her.

Det er dog ikke noget vi klager over, eller kunne finde på at nævne for naboerne. Nu flytter jeg i lejlighed her til marts, og er ret spændt på hvordan det bliver. Jeg har fået at vide at der er ret lyt i opgangen, så nu må vi se. Jeg TROR at jeg er ret tolerant, og jeg er ikke typen der bare sådan lige klager. Så selv hvis det irriterer mig, tror jeg der skal meget til, før jeg ville brokke mig over det. Jeg vil jo også gerne have lov til at larme lidt, uden at folk straks banker på døren. :o)

• #2   23. feb 2016 Jeg har lidt svært ved at udtale mig om det. Jeg har aldrig oplevet klager, eller selv givet nogle.

Jeg er opvokset på villavej med bla. landbetjent som nabo og på trods af at jeg spillede HØJT musik dagligt og en sjælden gang imellem holdt en fest hele natten, så blev der aldrig klaget.

Da jeg kom i min første lejlighed, boede der en familie med 3 børn under mig. Man kunne da ofte høre dem løbe rundt og ca. engang i ugen var der råben og skrigen, men det faldte mig aldrig ind at klage - det hører med til lejlighedsliv for mig.
    Jeg er ikke selv en larmende person, jeg ser ikke højt fjernsyn eller hører højt musik - slet ikke efter kl. 22 hvis jeg har underboer/naboer smiley
    Jeg har meget svært ved at forestille mig hvor meget der skal til før jeg ville klage, men jeg tror nu at jeg er en ganske tolerant person.

Når der snakkes larm fra naboer, kommer jeg altid til at tænke på min kære nabo fra min første lejlighed - en ældre mand. Døren til hans lejlighed var med sådan en gammel lås, hvor man rigtig kunne høre når der blev låst. Jeg har ikke tal på alle de gange jeg mødte ham i opgangen, hvor han undskyldte for den "larm" det forårsagede smiley - eller dengang han kom og undskyldte for at han havde været syg og havde hostet en del.
    Jeg kunne ikke lade være med at tænke på, om han mon vitterlig havde oplevet klager over sådan noget? - men fik aldrig spurgt smiley

• #3   23. feb 2016 Se du kunne da sagtens svare Erika smiley

Haha, altså udfra det jeg hørte i dag, så skulle det da ikke undre mig, hvis den mand havde oplevet klager over sådan noget smiley

Der hvor vi boede før, boede der en gammel næsten døv mand under os. Så når han så tv kunne vi høre det meget tydeligt, skide smart så sparede vi den strøm smiley Haha ej men det var ikke noget der generede os, han kunne jo ikke gør efor han næsten var døv, og han skulle da også have lov at se OG høre tv . altså han hørte så dårligt, at han ikke kunne høre hans ringklokke ( og den larmede som ind i bare pokker, som en ringklokke nu ofte gør, og derfor havde sådan en stor dims der lyste når det ringede på døren.

• #6   23. feb 2016 Minion: Vi havde faktisk en overbo der lå død i et stykke tid, det var SÅ grim en oplevelse!! Men vi hørte og så ham stort set aldrig, så der var INGEN alarmklokker overhovedet der ringede, før den dag det begyndte at lugte.

Jeg havde faktisk problemer dengang med at få varmemesteren til at tage mig alvorlig. Min mand sagde med det samme at det lugtede af lig/rådden kød, men de holdt fast på at det var affaldsskakten eller udluftningen den var gal med.

• #9   23. feb 2016 Minion: Og det var jo ved juletid, men nej familien havde INTET opdaget. Som sagt hørte eller så vi ham aldrig, der kunne gå måneder imellem , så der var virkelig ikke noget der fik os til at tænke at der var noget galt før lugten kom. Hvor havde det været en af de andre, jamen så ville vi havde tænkt om der var sket noget, for dem så eller hørte vi ofte.

Samtidig med at det jo var en ubehagelig lugt og oplevelse, så blev jeg sgu også trist over at han bare havde lagt deroppe så lang tid. Virkelig en trist trist skæbne smiley

• #10   23. feb 2016 Rotterne: Jeps når folk siger man aldrig glemmer lugten af lig, så tror jeg på dem!! Stakkel stakkels mand altså, virkelig en trist skæbne at tage herfra på den måde smiley

• #13   23. feb 2016 Meget trist, sådan en skæbne fortjener ingen mennesker. Jeg ved godt at hvis folk trækker sig fra alt og alle, så kan man jo ikke tvinge dem. Han hilste f.eks heller ikke de få gange jeg nu så ham i de år vi boede der. Men det gør det i mine øjne bare endnu mere trist, at han jo har haft et liv som har gjort han bare har trukket sig fra alt og alle, og jo sådan set har levet som "eneboer" .

• #14   23. feb 2016 I min første lejlighed kunne jeg aldrig høre min nabo eller underbo. I min nuværende kan jeg tydeligt høre hvis min overbo hører musik eller har gæster. Ind i mellem kan jeg blive vækket om morgenen ved musik klokken 6-7 stykker. Det generere mig dog ikke det mindste - kan sagtens sove for det. Jeg ved der er meget lydt her, så jeg prøver så vidt muligt at tage hensyn. Holder jeg forfest en torsdag, jamen så det i byen klokken 23, så underboen kan få ro. Er det fredag eller lørdag, så er det byen omkring klokken 1, så der igen er ro. I løbet af dagen kan jeg godt høre højt musik ud af nice højtaler, om aftenen efter klokken 21 bruger jeg aldrig højtaleren; kun hvis der er fest. Jeg er large og tager hensyn - og håber, at hvis nogen vil klage over mig, at de så kommer til mig først smiley

• #15   23. feb 2016 And: Det er da også det rigtige at gøre, altså at gå til den pågældende nabo først. For det kunne jo faktisk tænkes at den nabo slet ikke havde tænkt over, at det var noget der kunne genere andre.

Jeg syntes dælme det er en en trist udvikling, at folk klager over børn der løber midt om eftermiddagen!! Som ham der snakkede sagde " altså skal alt form for liv være forbudt ? "

Jeg er meget lydfølsom ind imellem, og på de dage kan jeg godt være mærket af børn der render og larmer udenfor. MEN jeg kunne da aldrig nogensinde drømme om at klage over det, for de skal sgu da også være her, og de kan jo ikke gøre for at jeg kan være lydfølsom ind imellem. Vores ene nabo spiller cello og klaver, det høre vi stort set dagligt, men det er da sådanset bare hyggeligt. Det var noget andet hvis det var en elguitar eller et trommesæt han gik amok med i tide og utide , det ville sgu nok blive lidt belastende i længden. Men det andet er jo behagelige og rolige toner. Ja okay ind imellem når han stemmer bæstet, lyder det som en der hiver en kat i halen, men altså smiley

• #16   23. feb 2016 Rikke - helt enig, men det er desværre populært bare at gå direkte til udlejer, så pågældende lejer ikke får en chance for at ændre sig smiley

• #17   23. feb 2016 Måske er vi blevet mere egoistiske, men jeg tror altså også at vi bare ikke finder os i så meget pis som "man" måske gjorde før hen. Og det synes jeg sådan set kun er sundt. smiley

Dette er en generel betragtning, jeg taler ikke om det konkrete eksempel i startindlægget. smiley

• #19   23. feb 2016 Jeg er opvokset i villa i et roligt kvarter, men da jeg flyttede i lejlighed tog jeg det som en selvfølge at der var gensidig hensyn.
    Jeg fik dog en underbo på et tidspunkt som mente hun skulle høre techno fra hun stod op til langt ud på natten. Og det var så højt at min seng vibrerede, så selv ørepropper hjalp ikke på søvnen.. Jeg bad hende to gange om at tage hensyn og skrue ned, men hun mente ikke det var højt. Så der klagede jeg til boligselskabet og hun flyttede efter et par måneder. Om hun blev smidt ud eller selv valgte at flytte ved jeg ikke. Men hold nu op en lettelse!

Lige nu har jeg en underbo, hvis hund gø'er når den er alene. Den har vi en dialog om og det er blevet bedre. Men han gø'er stadig ca 10 minutter hver gang hun tager hjemme fra. Men det kan jeg godt overleve så har ikke tænkte mig at gøre så meget mere ved det nu smiley

Jeg synes selv jeg tager rimelig meget hensyn. Den ene gang jeg har holdt fest stod min underbo dog her oppe kl 00.10 og spurgte om vi snart tog i byen og om vi ville skrue ned. Det gjorde jeg selvfølgelig og vi tog videre i byen kort efter, som alligevel var planen, men må indrømme at jeg tænkte, helt ærligt det er lørdag og det er første gang der er larm i min lejlighed. Synes sgu det var ligge sippet nok..

• #20   23. feb 2016 Jeg tror måske det er en kombination. At folk brokker sig hurtigere, men også at folk er blevet dårligere til at tage hensyn til hinanden.

• #25   24. feb 2016 Vi har EN gang klaget over en ung mand, men vi var så langt fra de eneste. Næsten en uge i træk spillede han så høj musik, at vi kunne synge med i soveværelset, som ligger til den modsatte side. Og da var klokken 5 om morgenen. Så bliver man en anelse træt. Og jo min mand havde først prøvet at tale med den unge mand, men han var blot flabet og fræk.

• #26   24. feb 2016 Hjemme hos kæresten bliver der banket på radiatoren hvis han støvsuger kl 14.00 smiley

• Dea
    Dea Tilmeldt:
    jul 2015

Følger: 2 Svar: 204
    #27   24. feb 2016 Jeg bor på kollegie med masse børn, så der er vi vidst også generelt ret tolerante. Enkelte gange er jeg blevet vækket af den skønne lyd det er, når en 5 årig forsøger at spille mundharmonika. Det lyder nøjagtig lige så skrækkeligt som jeg husker det som værende da jeg spillede sådan en som barn!

Ej, der skal meget til at genere mig, der er sjældent fester herude, og folk er rigtig søde til ikke at larme i hverdagene. Vores naboer holdt indflytterfest her for nylig og havde skrevet et lille brev rundt til de omkringliggende lejligheder. Og der gik da larm i den for de havde det hyggeligt.

Og så har jeg nok et af de bedste anlæg på kollegiet stående. Så hvis jeg bliver alt for træt af overboens Seebach, så kan jeg altid sætte hende til at høre lidt god rockmusik smiley

• #28   24. feb 2016 jeg har en gang klaget over børn der legede meget larmende.
    Jeg boede i rækkehus med en nabo oven på og en ved siden af.
    dem ovenpå havde dør på gavlen, men en metal trappe op til.
    børnene havde fået den vane at lege på trappen. hvilket gav en masse larm inde ved os.
    jeg var ude og sige det til dem, og de legede ikke lige så meget på trappen derefter.

• #29   24. feb 2016 Børn der larmer i opgangen gider jeg heller ikke, hvis jeg kan hører det er min datter så sender jeg dem ud. Så kan de larme derude smiley

• #30   24. feb 2016 Vi har kun en enkelt gang haft en nabo tæt på, ellers har der været god afstand, så vi ikke har følt os generet, eller har generet nogen med vores larm.

Men denne nabo tæt på, skulle renovere sit hus, og det forgik uden for normal arbejdstid... desværre smiley
    Når kl er 23 om aften, bliver man lidt lang i masken af at høre en cementblander stå og knurre smiley
    En aften lå han og lagde filser... og da kl næsten var midnat, gik jeg over til hækken og spurgte ham om ikke snart det var hans sengetid smiley Jooooh det var det ærlig talt nok sagde han og gik ind.
    En søndag startede han kl 05,00 om morgenen, med cementblander og græsslåmaskine smiley
    Der fik vi nok, sagde intet, men næste søndag sov naboen længe, så Bent startede sin plæneklipper kl 07,00 og så fik græsplænen ellers den store tur.
    Naboen kom ud på sin teresse og kiggede lidt,, gik ind igen.
    Resten af vores naboskab var der fred efter kl 21 om aften, og søndag morgen slog ingen græs før efter kl 09,00 smiley

• #32   24. feb 2016 Jeg er opvokset i en villa og har også boet på en gård langt ude på bøh-landet.
    Først for 16 år siden flytter jeg i lejlighed og skal vende mig til, at der er andre meget tæt på, som jeg kan høre, og som også kan høre mig.

Jeg synes selv, at jeg er meget rummelig. Jeg har indtil nu kun henvendt mig til naboer nogle få gange angående støjproblemer.

Ja, jeg synes da, at underboens 4 børn til tider larmer ekstremt meget med råben, skrigen, smækken med døre osv. Men jeg har valgt ikke at lade mig irritere af det smiley
    Ja, jeg synes da, at det kan være generende, når 1. sals-hunden står og gør uafbrudt i 4-7 timer - og allermest når det er om natten smiley Men jeg har valgt blot at informere dem om, at deres hund har et alene-hjemme problem (hvilket de også har taget hånd om) og også sagt, at det ikke var en klage men blot en information.
    Ja, det kan da være generende indimellem at høre naboer og underboer (vi bor øverst og har derfor ingen overboer) nyse, råbe, smække med døre, tabe hele bestikskuffen på gulvet, holde fest, have gæster.
    Men de har vel lige så meget ret til at være i deres lejlighed, som vi har til at være i vores?
    Og så længe der ikke er tale om, at der bliver spillet ekstremt høj musik 7 dage om ugen, eller der bliver holdt fest 7 dage om ugen osv., så trækker jeg på skuldrene og vurderer, at jeg nok overlever den støj, som der nu engang er smiley

Og så har jeg desuden selv prøvet at bo ovenpå en ældre dame, som ikke kunne tåle nogen som helst støj overhovedet! Vi fik den ene klage efter den anden på små lapper papir ind ad brevsprækken. Så trampede vi, så larmede min mands søn, så larmede vi når vi vaskede op, så stillede vi saftkanden for hårdt på bordet osv. Det var grænsende til chikane - og derfor er jeg nok selv meget rummelig i forhold til mine nuværende naboer. Jeg ønsker da ikke at være som vores gamle underbo smiley

Men overordnet - ja, så synes jeg faktisk, at vi er blevet mindre rummelige og overbærende. Ikke bare i lejlighedskomplekser men også helt generelt på gaden, i trafikken osv.

• #33   24. feb 2016 Vi bor i en lille by med meget højt til loftet smiley

Da jeg i november havde besøg af en ovnsætter over 14 dage, stod vi flere gange og skar sten til over midnat, ude i carporten.

Genboen får flere gange årligt et kæmpe læs træ hjem, så kører motorsaven i døgndrift over en weekend.

Nogle andre genboer var hele sommeren i gang med ombygning, som ofte endte i havefest ..
    på den måde har vi ikke så meget at lade hinanden høre og gør det heller ikke smiley

For fem år siden blev der bygget på en stor grund ved siden af os, så vi fik på én gang 30 nye naboer, ..hvilket gik helt fint, med en enkelt undtagelse.

En ung pige, med en lille dreng, hvis have grænsede op til det allerbagerste stykke af min grund, insisterede på at se mig som et problem!

Ikke længe efter hun var flyttet ind bankede det på døren, min datter (dengang otte år gammel) åbnede. Udenfor stod to betjente, som informerede om, at de havde fået en anmeldelse på at vi havde to pitbulls og de var der for at hente dem!
    Aldrig har jeg været så glad for at have stamtavler mine hunde smiley

• #34   24. feb 2016 Heidi: Det er et faktum at folk klager mere over støj, som sagt sad jeg til et møde igår hvor det blev nævnt. Og jeg tænker ikke at det kun lige er i Århus folk klager mere smiley Men det betyder jo ikke at det sker for alle, eller at det sker for alle.

Det med børn der løb på gulvet kl. 14 var ikke et tænkt eksempel , det er virkelighed.

Og det syntes jeg sgu er skræmmende. Som sagt er jeg selv nogle dage MEGET lydfølsom, men som Nicole er inde på så ved jeg at det er MIT problem, og derfor kunne jeg aldrig drømme om at klage over børn der larmer ude på stien osv.

Nu har jeg som sagt boet med tætte naboer stort set hele mit liv, og min personlige oplevelse er ikke at folk tager mindre hensyn, eller at de larmer mere. Det kan jo sagtens forholde sig anderledes andre steder, men det kan jo også bare være individer der aldrig har taget hensyn, og derfor stadig ikke gør det. Vi har som sagt kun oplevet problemer med en "nabo" , men der var vi som sagt også ude i ekstremer.

• #35   24. feb 2016 Jeg bor heldigvis et sted der til forveksling ligner Karenas smiley Det larmer lidt at være menneske og kan man ikke leve med det så skal man flytte helt derud hvor der ikke er andre mennesker smiley
    Vi har en enkelt nabo, der er lidt 'sart' og synes vores hunde larmer. Ham tager vi lidt oppe fra og ned; han har selv en hund, der gøer lidt engang imellem og så har han en meget larmende havetraktor som bruges meget flittigt (flere gange om ugen skal græsset trimmes smiley ). Vi larmer lidt med motorsav, cementblander, vinkelslibere og hunde. Så larmer vores naboer og genboer med haner der galer, børn på tramboliner, teenagere på knallerter, græsslåmaskiner og så går det lige O-P op smiley
    Jeg kunne faktisk aldrig finde på at brokke mig hvis familien inde ved siden af slog græs med motorplæneklipperen kl 21 om aftenen. Tænk nu hvis det var det eneste tidspunkt, hvor de kunne få det passet ind i skemaet med børn og fuldtidsarbejder.
    Måske er jeg også bare et heldigt menneske; jeg har endnu ikke oplevet noget larm jeg ikke kunne sove fra smiley

• #36   24. feb 2016 Mette Marie: Haha, jeg kan også sove fra det meste smiley Men lige ham der den ene "nabo" vi havde bøvl med, der kunne jeg simpelthen ikke sove fra det, jeg kunne slet ikke falde i søvn. Men det var som sagt også virkelig ekstremt. Han boede i stuen og vi på 2 sal, og det lød seriøst ofte som om de festede inde i vores lejlighed, og så lydt var der sgu heller ikke i den opgang. Har aldrig nogensinde i de 24 år jeg har boet med tætte naboer oplevet noget som kom bare i nærheden af det der, og så var det som sagt stort set hver eneste hverdag, og startede altid først sådan mellem 22 og 00 .

Her hvor vi bor nu vågner jeg ind imellem til lyden af naboen der spiller cello, og det er faktisk ret så hyggeligt smiley

• #37   24. feb 2016 Har kun boet i lejlighed en kort periode af mit liv smiley Men stakkels min underbo, for det var den periode, hvor jeg fik min førstefødte som fik kolik smiley Fik dog ingen klager smiley Underboen var også vores udlejer og han havde en kæreste, som bestemt ikke var stille af sind i de intime stunder smiley Jøsses, hvor kunne vi følge med i, når de hyggede smiley Egentlig ret træls at høre på smiley

Kolikken var nok sønnens hævn smiley

• #38   24. feb 2016 Jeg er blevet mindre tolerant med årene, gider simpelthen ikke støj (undtagen min egen smiley ), så jeg valgte at flytte på landet. Jeg er dog ikke typen, der gider at gå og være sur på naboen over småting.

Jeg har aldrig klaget, og altid taget hensyn. Da jeg boede i lejlighed flere forskellige steder i København, var jeg generelt ret heldig med mine naboer, og vi var gode til at tage hensyn til hinanden. Så det gik sådan set fint med at bo i lejlighed. Men kunne godt mærke at da jeg blev ældre, fik jeg større trang til ro, og blev ofte irreteret over alle de mennesker, der var allevegne.

Nyder roen på landet, dog fortryder jeg, at jeg købte et hus, hvor jeg har én nabo. Ville helst have boet, med meget, meget lang afstand til naboer. Jeg bliver ikke sur, når naboen, kører med sin græsslåmaskine, fordi jeg accepterer at mennesker, og maskiner larmer, MEN jeg ville ønske at jeg ikke kunne høre dem smiley

Overvejer om jeg på et tidspunkt skal investere i en svensk ødegård, det ville være fantastisk smiley

• #40   24. feb 2016 Isabelle, det ER da søde naboer smiley Bare der fandtes flere af dem smiley

Kommentér på:
Naboklager og tolerancegrænser.

Annonce