1.525 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 37 Svar

Til lærere - empiri indsamling til bachelor Til lærere - empiri indsamling til bachelor

Hej alle sammen (KUN TIL LÆRERE)
Vi er to lærer studerende som er i gang med at skrive vores bachelor.
I den anledning har vi udarbejdet et spørgeskema som vi vil blive meget glade for at få besvaret.
Vi håber at I gider at tage Jer 5-7 minutter til at hjælpe os
På forhånd tusind tak

https://www.surveymonkey.com/r/YR8672W

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Hjælp til elstik 500 kr.
  • Vinduespudsning 600 kr.
  • Luge ukrudt 1.375 kr.
  • Flyttet et klædeskab. 700 kr.
  • Swiss Klædeskab 2.000 kr.
  • Terrassedør trepunktslås binder 1.350 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Til lærere - empiri indsamling til bachelor
  • #1   17. apr 2016 Hvordan definerer i 'lærer"?

Jeg er fx læge af titel, men videreformidling af sundhedsfarlig viden gør jeg med hver patient. Ind imellem laver jeg lidt mere formaliseret undervisning af kolleger.
    Er jeg lærer, når jeg går op i formidling?

• #3   18. apr 2016 ??
    Der står ikke folkeskole noget steds?

Når man ikke er præcis, risikerer man at den forkerte målgruppe svarer....

• #7   18. apr 2016 Suk.

Trådstarter har ikke defineret hvordan de forstår ordet lærer.
    Er en lærer, en person for hvem det er indbygget i deres faglige liv at lære fra sig? Lektorer, forskere, læger, alle håndværkere med lærlinge, ridelærere osv er med.

Eller er lærer snævert defineret som " seminarierudlært, arbejder på folkeskolen"? Så er tømrere, der har undervist i sløjd gennem 20 år fx ikke med.

Personligt mener jeg at en lærer er dem, hvis job det er at lære fra sig. Men jeg mistænker at Trådstarter ikke tænker sådan?
    Men der er ingen spørgsmål der kontrollerer hvad besvarerne har af baggrund, og da de ikke har beskrevet hvad en lærer er, går de enten glip af mange personers svar, eller får svar fra folk der ikke opfylder målgruppens inklusion og eksklusionskriterier.
    = massiv fejlkilde.

• #8   18. apr 2016 En lærer er helt klart i denne sammenhæng ikke en der "bare" lærer fra sig, men en som ER lærer

• #9   18. apr 2016 ... Og jeg underviser også?
    Selvom titlen er læge, er jeg ganske god til at lave katedral undervisning.

smiley
    Pas nu bare på at tro, at det man selv mener er underforstået er identisk med hvad andre opfatter - sig det nu højt.

• #10   18. apr 2016 Jeg må indrømme at jeg ikke synes det er så svært at se, hvad TS ønsker..

Jeg har som pædagoguddannet været ansat som lærer på opholdssted og har været lærervikar i folkeskolen - men det gør ikke at spørgeskemaet henvender sig til mig.

Men ja, hvis hun nu havde skrevet folkeskolelæreruddannet, så kunne det da slet ikke misforstås.

• #12   18. apr 2016 Det er ikke mennesker med funktion af lærer, det henvender sig til, men uddannelse af lærer.

• #15   18. apr 2016 Katedral undervisning er når man står med tavle eller overhead eller PowerPoint og en gruppe suger til sig.
    Med andre ord, kunne klasseundervisning eller tavle undervisning også bruges.

Modsætning kunne være casebaseret, Gruppearbejde eller selvstudium.

• #16   18. apr 2016 Så en alm fremvisning i folkeskolen som stortset alle alm skoleelever kommer igennem?

• #17   18. apr 2016 Beltane, jeg er lidt desorienteret over formuleringen

Katedral undervisning er, når en person står ved tavle og underviser en hel gruppe, der sidder og tager imod.
    Dvs klassisk undervisning af klasser og hold.

• #20   18. apr 2016 Og den form for klasseundervisning kommer alle igennem at skulle i den danske skole. Det gør de når de fremlægger noget.

I England er det ikke ret normalt. Da jeg var derovre i 4 uger for at arbejde med heste fik beridder eleverne undervisning i at fremlægge fordi det var ikke normalt at gøre i deres skolegang, mens jeg og de 3 andre jo bare gjorde det, for det havde vi gjort så mange gange i folkeskolen.

Det bliver man altså ikke lærer af.

Ligesom jeg heller ikke er lærer bare fordi jeg har lært min datter nogle ting smiley

Eller læge fordi jeg har renset et sår smiley

• #21   18. apr 2016 Lærer, hvis man lærer fra sig som del af din profession.

Hvis du er professionel hundetræner, så er det måske en slags lærer?

• #22   18. apr 2016 Så havde hun sikkert skrevet træner og ikke lærer.

• #25   18. apr 2016 Jeg har det fint med ikke at være målgruppe.

Jeg synes det er trist, hvis man laver et design til spørgeskema, og hverken informerer om hvad de mener er målgruppen, eller gør noget for at kunne efterprøve om de som besvarer er del af målgruppen.

• #27   18. apr 2016 Jeg er sikker på at de får feedback på det fra deres undervisere på seminariet.

Men - ville det ikke have været lettere bare at skrive den kritik af skemaet og opslaget direkte?

• #28   18. apr 2016 CH...
    Åbenbart?
    Jeg føler mig lidt angrebet, fordi jeg mener at ordet lærer betyder en person, hvis job det er at lære fra sig.
    Og min bekymring på at det er en fejlkilde føler jeg bliver ved til personangreb?
    Suk.

• Hunden
    Hunden Tilmeldt:
    jan 2013

Følger: 1 Emner: 8 Svar: 489
    #29   18. apr 2016 Det kan da ikke være så svært at se/læse hvem dette spørgeskema er rettet mod, det står så fint i overskriften til dette forum.

• #30   18. apr 2016 Nææ - endelig en ting jeg helt sikkert kan svare på, da jeg er folkeskolelærer med bachelor...godt nok fra den gamle-gamle ordning smiley Men har da skrevet en 40 siders bachelor samt undervist i 8 år før det blev ødelagt.

• #32   18. apr 2016 Jeg tror, at ordet 'lærer' dækker med samme bredde, som ordet 'håndværker'. Det bringer dig på sporet af arbejdets art, men mangler specifik info om målgruppe og sværhedsgrad. Dog vil jeg medgive, at ordet 'lærer' ofte giver associationer til kedelige madpakker og tyske verber - mao folkeskolen, haha

• #33   18. apr 2016 Isabella, hvad mener du? #31

Jeg forsøger at sige, at jeg opfatter ordet "lærer" som "person, hvor en væsentlig del af arbejdet er at undervise".
    Ja, min forståelse af ordet lærer er bred. Får du løn for at undervise, er du en lærer.
    Dvs Trådstarter skal tage højde for fejlkilde.
    ...
    Men hvis man vil læse det jeg skriver, som fanden læser biblen, så er det dit valg.

• #34   18. apr 2016 Nej man er ikke lærer fordi man får løn for at undervise. Mange undervisere på erhvervsuddannelserne er ikke uddannet lærer

• #35   18. apr 2016 smiley good one smiley

• #37   18. apr 2016 Jeg tror du forveksler lærer med underviser. Man kan godt undervise uden at være lærer. (Og lærer uden at være underviser :p)

• #38   18. apr 2016 For mig er en lærer en der underviserunderviser, og får løn for det pga det er en væsentlig del af arbejdet.
    Simple as that.
    Der er mange slags lærere.
    Nogle er udlært på seminar, andre på universitetet, eller diverse andre uddannelser, andre har helt anden baggrund.
    Nogle underviser i folkeskolen, private skoler, specialskoler. Andre underviser i teknisk skole, på rideskoler eller til hjertestop undervisning.
    Jeg er egentlig ligeglad med baggrund og arbejdsplads.
    Bare man er god til at formidle, og man lærer fra sig, så må man kalde sig en god lærer i min verden.

Lægers arbejdsroller kan deles op i 7 roller.
    Sundhedsformidler betyder at man lærer fra sig i mødet med patienten og pårørende. Folk er jo ikke født med viden om hvad der teoretisk set sker i deres krop, eller hvordan medicin virker... Det er sjældent formaliseret undervisning, men man skal kunne det.

Rollen som akademiker indeholder både evnen til at sætte sig ind i ny teoretisk litteratur, forholde sig kritisk til det, men også at formulere sig (skrive artikler, guidelines med videre) og mundtligt, dvs undervise.
    Jeg er så fræk, at jeg opsøger muligheder for at undervise. Og jeg er god til det!

Den primære rolle som læge er "medicinsk ekspert" as . Ja.
    Men den næst vigtigste, er formidling, for hvad er nytten ved viden, hvis den ikke bliver spredt og brugt?

• #39   18. apr 2016 Summen er, da jeg mener at alle der er gode til at formidle viden er lærere, synes jeg mange er lærere.

• #41   18. apr 2016 Jeg er meget tilbøjelig til at være enig i Helenes definition af begrebet 'lærer'. Derimod er jeg ikke helt overbevist om, at emnet er vigtigt nok til, at molekylehastigheden i mit urin sådan for alvor øges (læs-det får ikke mit pis i kog smiley )

• #43   18. apr 2016 Jamen hvis vi skal følge den logik er jeg både lærer, læge, dyrlæge, dyrejordmoder, insiminator, landmand, jordbrugsassistent, træner af diverse dyr, beridder og en del andre ting.

• #44   18. apr 2016 Isabelle - det er i mine ikke nogen synderlig konstruktiv debatform, hvis man ved enhver uenighed føler sig nødsaget til komme med trollreferencer.
    Jeg ved ikke, hvem der troller, men jeg ser også begrebet 'lærer' dække over andet end lige blot folkeskolelærere.

• #45   18. apr 2016 Lærer behøver ikke være folkeskolelærer det kan også være en lærer på en friskole, men som stadig er uddannet lærer

• #47   18. apr 2016 Isabelle - at lige nøjagtig du skal belære om at holde sig til trådens oprindelige emne, er da næsten lidt komisk smiley
    Men tak for et godt grin!

• #49   18. apr 2016 I behøver ikke at forholde jer til, om Helene er læge eller bager, men af een eller anden grund er det pludselig af stor vigtighed. Er I syge, så søg egen læge.
    Vær enig eller uenig i definitionen af ordet 'lærer' alternativt kør den strikte no-nonsense stil, hvor man specifikt holder sig til emnet.

• #50   18. apr 2016 Når det er en lærestuderende er det næppe en der "bare" lærer fra sig de søger smiley

• #51   18. apr 2016 Problemet opstår jo, idet at der er "at lære" / lære fra sig, og at være en lærer. Det ER to forskellige ting.

At min mor gav mig smertestillende da jeg var lille, er jo ikke ensbetydende med, at hun er læge, eller medicinsk uddannet. Hun er blot min mor.

Lærer er en universitetsuddannelse, og når de skriver, at de er lærerstuderende og skal bruge hjælp til deres bachelor, så er det næppe andet end seminaruddannede lærer de søger. Det siger sig selv, og hvis det ikke gør, så husk igen på, at det er to forskellige ting, at lære fra sig, og være lærer.

Det kunne hedde noget helt andet end lærer, og så ville det stadig betyde det samme, men misforståelsen her ville ikke opstå.

Lærer er en uddannelse, hvis der er et opslag på en stilling hvor en lærer søges, tror jeg de ville glo noget, hvis du Helene, som læge, ansøger stillingen, med de begrundelser du kommer med her.

Held og lykke med jeres bachelor, til ts smiley

• #53   19. apr 2016 hvilken dejlig morgen smiley

• #54   19. apr 2016 Jeg er meget enig med med bla. Isabelle, jeg kan slet ikke se eller forstå hvordan TS indlæg kan skabe tvivl om hvad der menes.
    Jeg var på ingenmåde i tvivl.
    Tror mere det handler om flueknepperi lige nu.

• #55   19. apr 2016 Suk.

Jeg tror at jeg giver op.
    Jeg har forsøgt på at sige højt, at der er andre undervisere end folkeskolelærere, der er lærere.
    Og det er en fejlkilde i forhold til dette setup.

Jeg synes en del folk har passeret grænsen til personangreb.
    Kan I have en rar dag derude.

Det jeg har lært er, at hvis folk insisterer på ikke at læse hvad jeg skriver, så virker det ikke at prøve at skrive igen.

• #57   19. apr 2016 Jeg var ihvertfald ikke i tvivl om, at jeg var i målgruppen smiley Men min veninde, der er tandplejer, ville aldrig kunne besvare det spørgeskema, selvom hun har praktikanter smiley

Kommentér på:
Til lærere - empiri indsamling til bachelor

Annonce