Synsvinkler om downs syndrom Synsvinkler om downs syndrom
Hej med jer
Jeg sidder og fifler med en religion opgave, som handler om det at sætte børn til verden med downs syndrom. Jeg skal inddrage synsvinkler fra forældre, barnet selv, familien og samfundet.
Ud over at jeg har læst en masse på nettet, kunne jeg godt tænke mig at høre jer om i har nogle inputs til opgaven. Har du selv eller kender du nogen der har et barn med downs? Hvad har det haft af både positive og negative konsekvenser? Hvad har det betydet for familien - altså ikke kun forældrene men også den øvrige familie? Ved du hvad barnet selv tænker?
Sidst, hvad tænker du selv omkring det at få børn med downs syndrom?
jun 2013
Følger: 35 Følgere: 434 Hunde: 7 Emner: 102 Svar: 8.162
Jeg finder jeg dem absolut skønne, umiddelbare, glade og herlige.
Men jeg er også godt klar over at det er et stort arbejde at være forældre til et downs barn, et arbejde for livet.
Jeg har aldrig tænkt tanken om hvad jeg selv ville gøre, hvis det viste sig at jeg ventede et downs barn, men accepterer at folk fravælger barnet.
Det kan vel heller ikke være mange der fødes med downs mere?
sep 2007
Følger: 17 Følgere: 37 Hunde: 9 Emner: 153 Svar: 4.952
jun 2015
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 7 Svar: 451
Det gør lidt ondt, men jeg har snakket med en kvinde...
Husker ikke mere hvad hun havde..
Men hun sagde hun ville anbefale abort hvis en veninde blev gravid med x medfødte tilstand - af hensyn til det ufødte barns livskvalitet!
Den kommentar skar mig i hjertet.
jun 2015
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 7 Svar: 451
Hvad er teknisk muligt?
Hvad kan gøres?
Hvad kan testes? Specifitet, sensibilitet, sand positiv, falsk positiv, sand negativ, falsk negativ.
Hvad er juridisk tilladt?
Etik og moral. Pligtetik og nytteetik.
jan 2010
Følger: 16 Følgere: 35 Hunde: 3 Emner: 56 Svar: 717
Den folkeskole jeg gik på, havde en stor afdeling før disse børn - de var også søde og glade, nogle af dem havde dog tildens til kort lunte.
Minion: Mine tanker omkring det ligner meget dine. Jeg ville selv få en abort hvis mit barn havde downs, jeg ville 100% elske barnet lige højt om det har downs eller ej - men jeg er ikke sikker på at det vil være en opgave jeg ville kunne bære.
Helene: Jeg har været inde og læse nogle forskellige udtagelser, og ja de går lige i hjertet. Vil klart bringe dine råd med mig i min opgave. Pligtetik og nytteetik er også en del af opgaven, har læst meget om netop dette.
Men syntes stadig at opgaven er svær. Jeg kan godt sætte nogle positive og negative konsekvenser ved, men føler ikke at de er reelle fordi jeg ikke selv har stået der eller har mærket dem på egen krop. Lidt svært at forklare.
Tusind tak for jeres inputs, det er noget jeg kan bruge til noget
jun 2013
Følger: 35 Følgere: 434 Hunde: 7 Emner: 102 Svar: 8.162
Sammenligner jeg med andre svære handicaps der ikke bliver opdaget, eller sker under fødslen, så ville jeg med glæde have en med Downs.
Jeg var på "rød stue" i min tid som pædagog på specialskolen. Rød stue var for de "tungeste" af børnene, dem der var multihandicappede, lænket til kørestole dem der aldrig ville kunne gå eller lære meget andet end at gribe om en gaffel, hvis de overhovedet kunne bevæge kroppen.
Dem man var i tvivl om de overhovedet havde meget hjerneaktivitet, og dem der fungerede i hovedet, men havde en død skal af en krop.
I forhold til dem, så var Downs børnene nogle sprudlende livsstykker, ja de kunne blive voldsomme og hysteriske, men også de kærligste sjove unger
Men det var ikke spørgsmålet - blot tanker herfra
jan 2010
Følger: 16 Følgere: 35 Hunde: 3 Emner: 56 Svar: 717
Det er statistikker der gør lidt ondt på mig at læse, især fordi at jeg faktisk selv ville vælge sådan et barn fra.
Jeg forstår udmærket dine tanker MLA, for i forhold til de andre børn som du havde på afdelingen har børn med downs syndrom en del mere go og humør (dog kender jeg intet til børn i den tilstand som de du har arbejdet med)
okt 2012
Følger: 19 Følgere: 20 Hunde: 3 Emner: 81 Svar: 2.607
Nu 2 børn efter med ADHD og autisme for fulde hammer, er jeg ikke i tvivl.
Jeg elsker mine børn, men havde de haft Down, så havde jeg fravalgt dem. Èn ting er at have børn, der er sunde og raske, men kræver nerver af stål og totalt master of planning 24/7 365 dage om året....Så tør jeg ikke tænke på, hvor meget arbejde der er i at have én med Down..
okt 2010
Følger: 18 Følgere: 1327 Hunde: 1 Emner: 203 Svar: 13.633
Jeg er klar over der findes forskellige grader af det..
Jeg ville få en abort hvis jeg vidste mit barn ville få downs..
Jeg har ikke noget imod folk med downs, eller dem der vælger at beholde det barn..
jun 2007
Følger: 11 Følgere: 26 Hunde: 5 Emner: 107 Svar: 6.353
Det er jo ikke bare en fejl på set ene kromosom. Oftest er det glade og sprudlende mennesker med stor kærlighed til omverdenen. En ator del af Downs-børnene er født med hjertefejl. De er oftest mere disponeret for infektioner og leukemi.
Jeg har ikke selv et barn med Downs, men jeg har selv en knægt med medfødt hjertefejl. Vi vidste det ikke, men det var inden man begyndte at scanne nakkefold. Det havde uden tvivl vist sig der. Jeg må indrømme at jeg er glad for at jeg ikke vidste noget.
Jeg jar altid sagt at jeg ville vælge et evt barn med Downs fra. Mam kender jo ikke graden af hvor udviklingshæmmet det bliver. Nogle er selvhjulpne og bor i "beskyttede" boliger. Andre er meget udviklingshæmmede og har behov for hjælp til rigtig meget. Jeg ville ikke kun semde mit barn på institution, men hvad skal der så ske når vi som forældre ikke længere kan tage os af det. Jeg ville være knust over ikke at kunne tage mig af det barn jeg har sat i verden......
dec 2011
Følger: 1 Følgere: 5 Emner: 6 Svar: 1.086
Og ja de har følge sygdomme, men kan fungere, for de flestes vedkommende i en hjulpet dagligdag. Et barn, der skulle have hjælp til alt, ville jeg nok have svært ved at acceptere at skulle ha', jeg havde jo nok som de fleste, klaret det alligevel, og indstillet mit liv til det, men pyha.
dec 2007
Følger: 15 Følgere: 13 Hunde: 1 Emner: 34 Svar: 1.015
Nogen er rimelig velfungerende hvorimod andre med downs sidder i en kørestol og kognitivt ligger mellem 1-2 måneder gammelt og kan ingenting. Andre får 2 diagnoser oveni hatten. Arbejder med det til dagligt
Jeg ville vælge det fra
jul 2007
Følger: 20 Følgere: 25 Hunde: 3 Emner: 283 Svar: 5.237
Da jeg ventede min førstefødte viste jeg, jeg ikke kunne tage konsekvensen af den test i graviditeten der kunne påvise bla. downs syndrom, derfor fravalgte jeg testen. Det gav rigtig mange diskussioner med både jordemoder og læge, da de ikke kunne forstå mit valg. Men hvis jeg fik et barn med down viste jeg, jeg ville elske lige så højt som et "normalt" barn.
Jeg var tilgengæld helt panisk over at føde et barn med hareskår - hvor ved jeg ikke....?
Barn nr. 2 valgte jeg testen.
PS. Jeg har to helt vidunderlige raske drenge på henholdsvis 17 og 14 år (15 i næste uge
Held og lykke med opgaven, selv om jeg ikke kunne hjælpe
Synsvinkler om downs syndrom