{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.664 visninger | Oprettet:

Bruger du cykelhjelm? {{forumTopicSubject}}

... eller tror du, at du kan overskue trafikken og styre andres handlinger?

"Jeg har for kun et par uger siden sagt til mine børn, at jeg ikke behøver at cykle med hjelm, fordi jeg har øvet mig hele mit liv. Jeg skylder dem sådan en stor undskyldning, siger Stine Wad Frisk."

http://nyheder.tv2.dk/samfund/2016-05-28-stine-overlevede-mod-alle-odds-nu-er-hendes-aabne-kraniebrud-delt-mere-end-27000

Av av av smiley

(OBS: i artiklen er der ikke blodige billeder, men billede af hendes hoved efter operation.. det er ikke voldsomt men kan godt komme som et chok)


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Bruger du cykelhjelm?
  • #1   29. maj 2016 Jeg bruger efter jeg så en dame på nogen af 60 næste dø i mine hænder. Og jeg kommer nok ikke af med den igen, det føles lige så forkert som st ride uden ride hjelm smiley

  • #3   29. maj 2016 Jeg kører altid med cykelhjelm, det har jeg gjort fast siden min mormor var ude for en ulykke for nogle år tilbage hvor hun kørte uden hjelm, hvilket resulterede i en hjerneskade. Så jeg beholder hjelmen på, lige meget hvor træls/dum den nogle gange er.


  • #4   29. maj 2016 Nej, jeg bruger ikke cykelhjelm smiley

  • #6   29. maj 2016 Det korte svar til emnets overskrift er (for mit vedkommende): Altid.

    Det har jeg gjort de sidste mange år (i hvert fald 19) efter jeg startede på mine sosu-uddannelser.
    Siden har jeg ikke lagt den fra mig, når jeg er på min cykel.

    Jeg arbejder på et botilbud for voksne med erhvervede hjerneskader, deriblandt er der også nogle der er væltet på cyklen eller er kørt ned imens de cyklede osv. - alle uden hjelm og de har ikke været så heldige, at de kan lave et opslag på fb. Langt fra!

    Så ja, husk hjelmen - den er pænere end kraniebrud og de følger der kan komme i kølvandet.

    Edit: Og ja, man kan stadig blive skadet selvom man har hjelm på, men den tager nu en gang det største tryk.


  • #7   29. maj 2016 Bruger kun cykelhjelm, når der er spændt hunde foran cyklen smiley

    Ellers nej.


  • #8   29. maj 2016 Næ, cykler ikke smiley
    Men kæmper en kamp for at mine unger gør smiley


  • #9   29. maj 2016 Skal jeg være helt ærlig må jeg sige, at jeg synes mange mennesker har ALT for meget tiltro til dem selv i trafikken.
    For selvom man er voksen og synes man har super godt styr på at analysere trafikken, så kan man jo altså ikke forhindre andre i at køre idiotisk uanset hvor godt man så synes man holder øje med alle trafikanter - vi tager jo sikkerhedssele på i bilen (udover at det er et lovkrav) fordi vi ved, at der kan ske uheld, også selvom vi kører fornuftigt og sikkert; hvorfor tager man ikke samme forholdsregler på cyklen? Fordi den bliver undervurderet, det er jo bare en cykel.. smiley


  • #10   29. maj 2016 Jeg cykler ikke. Men indrømmer gerne, at jeg ikke har brugt det så meget.
    Hendes historie så jeg godt på Facebook, og det er bestemt noget, der får en til at tænke..
    Hvis jeg får en cykel, skal der i hvert fald investeres i en hjelm.


  • #12   29. maj 2016 Nu er det lang tid siden jeg har cyklet, men begynder jeg igen, så skal jeg helt sikkert ud og købe en hjelm. Gik i skole med en som styrtede MED hjelm og stadigvæk kom meget alvorligt til skade (landede med hovedet på kantstenen) og hvor det tog flere måneder med genoptræning før hun kunne følge en normal skolegang igen, men havde hun ikke haft hjelmen på så havde hun ikke overlevet.

  • #16   29. maj 2016 Jeg bruger hjelm, efter at jeg styrtede og mit hjul kolapsede under mig og jeg fik et blackout af styret og en hjerne rystelse. Det er simpelthen for dumt og uansvarligt ikke at gøre det

  • #17   29. maj 2016 Har ikke cyklet de sidste 10 år tror jeg, men nej, bruger ikke cykelhjelm.

  • #18   29. maj 2016 Cykler jo en hel del, da jeg ikke har bil og offentlige transportmidler er ikke mig smiley

    På de korte ture til og fra arbejde, ned og handle ud og tage billeder, der har jeg aldrig hjelm på.

    Men sjovt nok så er hjelmen fast udstyr når racercyklen er fremme, glemmer jeg hjelmen vender jeg om og kører hjem efter den.

    Så min undskyldning for ikke at bruge den på transportcyklen....tjaa har sgu ikke rigtig nogen...


  • #19   29. maj 2016 Bruger ikke hjelm -cykler ret sjældent, og når det sker, så er vi temmeligt langt ude på landet, hvor højresvingsulykker og overset lyssignaler er temmeligt usandsynligt...

  • #20   29. maj 2016 Jeg bruger så godt som altid hjelm. Det sker at jeg glemme den, når jeg bare lige skal i Netto eller lignende, selvom jeg ikke har nogen god undskyldning for det. Min mor arbejde med senhjerneskadede, så jeg har hørt en del grumme historier.
    Jeg flyttede fra Esbjerg til København for et par år siden. I Esbjerg brugte jeg næsten aldrig hjelm, men folk i hovedstanden kører så sindssygt sammenlignet med, så her tør jeg ikke lade være!


  • #21   29. maj 2016 Sidst jeg røg på røven , der var det ene ulykke, så højresving og lyskryds er slet ikke nødvendigt for at komme til skade smiley

  • #22   29. maj 2016 Præcist Rene, min ulykke var også en solo,

  • #23   29. maj 2016 Cykler sjældent, men nej bruger ikke cykelhjelm.
    Har kun haft min cykelhjelm på 2-3 gange smiley


  • #27   29. maj 2016 Nej, jeg har ALTID hadet den, selv som barn.. Jeg får en form ror Klausterfobi af den jeg kan vitterligt ikke koncentrere mig nok om trafikken med den på..

    Og ja, jeg er så dobbeltmoralsk at jeg tvinger datteren til at have den på... Men hun virker heller ikke til at hade den så meget som jeg altid har gjort (har ikke sagt til min datter jeg hader den)

    Dog da jeg havde scooter havde jeg en hjelm på, mest pga loven.. Min far har det faktisk også trangt med hjelme, han har papir på han må kører uden..

    Jeg cykler meget sjællendt, og hvis jeg gør har jeg ofte musik i ørene, da jeg ellers bliver alt for distraheret.. Det er lavt nok til at jeg kan hører biler osv (plus jeg kigger mig ekstra meget for) men højt nok til jeg ikke hører fuglefløjt, døre der smækker, larmende børn osv (som jeg så ville kigge efter og derved ikke holde øje med trafikken)

    Jeg kører hverken cykel eller bil når jeg er bare lidt træt, det er min koncentrationsevne slet ikke til...


  • #28   29. maj 2016 Det samme som jeg gør med min scooterhjelm. Enten tager jeg den med, ellers hænger jeg den på scooteren smiley Kommer an på hvad jeg skal osv.

  • #30   29. maj 2016 Ved mig handler det ikke om frisuren, den ligner altid lort alligevel smiley

  • #32   29. maj 2016 Jeg har ingen god grund til ikke at ha' cykelhjelm på
    Jeg er opvokset uden cykelhjelm smiley kun en person har fået en cykelhjelm på mig smiley


  • #33   29. maj 2016 Jeg har ikke en, da jeg ved den ikke vil blive brugt, for mit er det et så stort irritationsmoment at jeg vil koncentere mig for meget om den "fandens" dims på hovedet end trafikken/vejen/cykelstien, så jeg har vurderet det er sikrest uden når jeg de få gange er ude at cykle..

  • #34   29. maj 2016 Jeg bruger ikke cykelhjelm fordi jeg slet ikke ejer en cykel, og deraf slet ikke cykler smiley

    Men måske burde jeg iføre mig cykelhjem, når jeg kører bil med Bent smiley


  • #37   29. maj 2016 Man skylder sig selv - og ikke mindst sine pårørende!! - at passe på sig selv. smiley

  • #42   29. maj 2016 Jeg passer også på mig selv.. Jeg kører sjællendt cykel, og når jeg gør er det ikke som da jeg var ung, hvor jeg nok var lidt overmodig.. Nu venter jeg hellere lidt længere på en bil kører forbi end at jerne ud foran og håbe på det bedste smiley

  • #44   29. maj 2016 Jeg er heller ikke ældre og med dårlig balance smiley Ældre kommer generelt mere til skade end andre voksne.. Netop fordi de har en dårligere balance og generelt er dårligere til at navigere i trafikken

  • #46   29. maj 2016 Jeg har ingen undskyldning for ikke at tage den på når det er transportcyklen der bruges, har 2 mm hår på hovedet, så frisuren ryger ingen steder

    Køber man en nogenlunde god hjelm , så kan man faktisk ikke mærke man har den på, det var noget andet for 10 år siden.

    Var det lovpligtig så havde jeg den på hver dag og med den fart mange af os køre, og nu også ældre mennesker på elcykler, så burde det være lovpligtigt


  • #48   29. maj 2016 Jeg har ikke skrevet det ikke kan ske for mig..

    Men at sige jeg gør det fordi en ældre person gør det er altså ikke sandt.. ældre KOMMER mere til skade.. Det kan du ikke bruge som agument for at bruge cykelhjelm smiley Især ikke når jeg så ikke vil have koncentrationen på trafikken, men på hjelmen = langt mere farligt for mig


  • #49   29. maj 2016 Sidder og smågriner for kan ikke finde nogen grund, ungerne på arbejdet råber også efter mig.

    Det er bare ikke en vane som på racercyklen, hvor jeg aldrig kunne drømme om at køre uden, uanset hvor varmt det er


  • #51   29. maj 2016 Jeg hader også min hjelm! Har 10 km imellem mit hjem og studiet, så når er blive rigtig svedig og ulækker i kanten hele vejen rundt, men jeg er så overtroisk, at jeg har fået mig selv overbevist om, at den dag jeg dropper hjelmen, er den dag jeg styrter :b

  • #54   29. maj 2016 Jeg er også væltet en del gange, og aldrig ramt hovedet.. Jeg har til gengæld brækket armen en del gange, fordi jeg tager fra med den..

    Andre gange bare fået "træarm" (som trælår) fordi jeg svinger mig rundt og lander på skulderen..

    Det samme er gældende for styrt fra hest..


  • #55   29. maj 2016 For det første: enten hænger jeg min cykelhjelm på cyklen hvis jeg ved at det er et sted hvor den ikke risikerer at blive taget, eller også tager jeg den med ind og lægger den i garderoben. På gymnasiet tog jeg den med fra lokale til lokale. Det er nu ikke så slemt.

    For det andet: det med frisuren havde jeg det utrooligt svært med for et par år siden. Ja, jeg gik meget op i mit hår.... jeg er stadig overbevist om at alle glor på mig og det hjælper ligesom ikke at de fleste unge åbenbart synes man er pissegrim når man kommer kørende.
    Men forfanden, hvis jeg ender med et grimt, permanent ar i hele hovedet, så er jeg nok ikke meget kønnere end med cykelhjelm på.

    Ja alle kan vist godt høre at jeg er en del uforstående over for, at man hellere foretrækker et hoved der har været i en cykelulykke end de få minutter man skal bære en simpel hjelm på sit hoved smiley

    Men Edb, jeg kan godt forstå det med at den er træls. Det er træls at have den siddende på hovedet, det er træls at have noget om hagen, det er bare træls at være bevidst om noget på sit hoved.

    MEN det har faktisk ændret sig helt efter jeg har vænnet mig til den. Jeg cykler konsekvent ALTID med hjelm, også selvom jeg skal 5 minutter væk!
    Og det har netop bevirket at jeg føler mig totalt forkert og sårbar hvis jeg glemmer den. Nu føles det faktisk "rigtigt" at den sidder på mit hoved.

    Og så er den altså heller ikke til større gene for mig end at jeg godt lige kan bære over med det i de 20-25 minutter jeg har den på, frem for de gener jeg vil have ved at lande direkte på hovedet uden cykelhjelm smiley


  • #56   29. maj 2016 Åh nej så kom jeg igen til at skrive den lange tekst... smiley

    Nå, men summa summarum så tror jeg faktisk netop det handler om vaner. Hvis det bare bliver en indgroet vane, så tror jeg det er MEGET lettere at få smidt den hjelm på hovedet.

    Jeg tænker ikke engang over det længere! Det er bare ligesom at tage sko på når jeg går udenfor.


  • #58   29. maj 2016 Fünke - Jeg haar aldrig kunne blive venner med hjelmen.. Som baby græd jeg som en stukketgris fra jeg fik den på til jeg fik den af..

    Som teenager endte jeg med at "glemme" den hele tiden og min mor opgav til sidst at købe nye..

    Jeg kan ikke koncentrere mig om trafikken med den på.. Så ved mig handler det ikke om det skal være en vane...


  • #59   29. maj 2016 Selvfølgelig handler det ikke udelukkende om at det skal blive en vane, og det er jo forskelligt fra person til person.
    Men så mener jeg at man bør gøre sig selv den tjeneste at lade være med at cykle.. man har jo et valg smiley
    Men ja igen så er det jo min egen vurdering af risikoen, som er anderledes end jeres.. jeg ved godt det lyder meget sort/hvidt og hysterisk, men jeg har nok i bund og grund den holdning at kan man ikke få hjelmen på når man cykler, så må man bare fravælge cyklen som transportmiddel smiley


  • #60   29. maj 2016 Jeg cykler heller ikke ret meget.. Tror faktisk efterhånden min cykel er et edderkoppehjem smiley

  • #62   29. maj 2016 Jeg brugte ikke cykelhjelm, da jeg boede i København og cyklede meget. Jeg hader at have noget på hovedet. Går heler aldrig med hue, tørklæde eller lign.

    Nu kører jeg kun bil, og der bruger jeg ALTID selen, men den sidder jo så heller ikke på hovedet smiley


  • #63   29. maj 2016 Det er også dit valg, Edb, så jeg siger ikke, at du SKAL gøre sådan og sådan smiley det er bare mine tanker omkring, hvordan JEG ser det som "siger du A siger du også B"-agtigt.

    Vil man ikke tage de nødvendige sikkerhedsforanstaltninger så kan man bare ikke bruge det transportmiddel - og det gælder alt. Men jeg er jo ikke herre over andre folks valg, det er bare en refleksion der gælder mig selv smiley


  • #64   29. maj 2016 Noget der faktisk undrer mig er at hjelm er et lovkrav på knallert - er det udelukkende på grund af farten? Nogle der ved hvad baggrunden er for at hjelm lige præcis ikke er et lovkrav på cykel?

  • #65   29. maj 2016 Funke kører du så også med knæ, albue, håndled og skinnebensbeskyttelse? Hvis du mener man SKAL have alt tilgængelig sikkerhedsudstyr på

  • #66   29. maj 2016 Jeg har ikke sagt at man skal have alt det sikkerhedsudstyr på man overhovedet kan komme i nærheden af - blot det nødvendige, og uanset tolkningen af hvor meget der er nødvendigt eller ej, så kan vi vel alle blive enige om, at en hjelm er det basale sikkerhedsudstyr på en cykel smiley

  • #67   29. maj 2016 At man så løber risikoen og ikke mener hjelmen er det værd, det er ens helt eget valg, men vi er forhåbentlig alle enige om at hjelm er det basale sikkerhedsudstyr på en cykel ligesom, hvad, tandbeskytter er i en boxerkamp smiley

  • #69   29. maj 2016 Jeg gider den ikke pga. frisuren. Det er en fin grund for mig.

  • #70   29. maj 2016 René -korrekt, uheld kan self ske helt uden andre involverede. Men jeg regner nu alligevel med at jeg lige kan klare de 2 km indtil stationen på en lige og øde landevej uden at vælte... eller at jeg i fald jeg alligevel skulle vælte, trods alt ikke formår at gøre det SÅ vildt på sådan et sted (og i mit beskedne tempo smiley ) at jeg kommer alvorligt galt afsted.

    Helt som jeg ikke bærer ridehjelm i stalden/når jeg trækker hesten (medmindre da hesten er helt rå/usikker at håndtere) -ulykker kan jo osse ske uden at man sidder på kræet, men jeg har alligevel haft hesten i snart 15 år, og bilder mig ind at jeg kender den godt nok til at vide, det ikke går galt...

    ALt i livet er vel i en eller anden grad en risikovurdering og overvejelse om hvilke risici man vil tage. Jeg vurderer at risikoen i mine omstændigheder er ganske lille... cyklede jeg andre steder, så havde jeg sikkert også hjelm på.


  • #71   29. maj 2016 Nej det gør jeg ikke. Af den simple grund at jeg ikke kan overskue ikke at kunne sætte mit hår før jeg kommer på arbejde. Kald det forfængelighed, det er jeg egentlig ligeglad med. smiley Til gengæld er jeg så også MEGA forsigtig når jeg cykler i trafikken. Da jeg absolut ingen tillid har til bilister. smiley Min datter har altid hjelm på, både på cykel og løbehjul.

    Jeg cykler til gengæld også kun en meget kort tur, lidt for lang at gå, men 4 min. på cykel til stationen. Når jeg afleverer barn er det med cyklen trækkende, da hun er for stor til cykelstolen nu.


  • #72   29. maj 2016 Nej, jeg cykler ikke med hjelm.. Har ingen god forklaring på hvorfor, det har jeg bare aldrig gjort smiley

  • #73   29. maj 2016 Pernille -helt enig, så står man og føner, glatter og hvad har vi, blot for at ankomme på arbejde med hjelmhår smiley

    Jeg cykler så stort set kun til og fra toget -så udover træls hjelmhår ville jeg heller ikke have noget sted at gøre af hjelmen. Blev den på cyklen var den der næppe når jeg skulle hjem igen, og slæbe den med i toget + gåturen fra tog til arbejde gider jeg altså ikke.

    Jeg er ikke vokset op med hjelm. Det var ikke normen at bruge den slags da jeg var barn, og da de begyndte at være almindelige fik både min bror og jeg da også en. Har ikke haft en hjelm siden den blev kasseret... og mindes faktisk heller ikke at have haft nogen cykeluheld siden jeg var omkring 10-12 år gammel. Så jeg tager sgu chancen smiley


  • #75   29. maj 2016 Edb-- Det ville jeg sgu nok heller ikke. smiley

  • #76   29. maj 2016 Jeg cykler en del - eller har gjort. Jeg hader at cykle. Men nej - jeg bruger ikke cykelhjelm. Og jeg har ingen forklaring eller undskyldning for det.. Det er uansvarligt, I know ..

  • #77   29. maj 2016 Jeg cykler ikke....Min datter på 13 år har i månedsvis nægtet at tage hjelm på når hun skulle cykle,herhjemme var vi så onde at sige, så måtte hun gå smiley
    Hun kom så ud for et uheld,hvor hun røg af hesten (over hestens hoved og hendes ridehjelm flækkede midt over ) vi endte på skadestuen til tjek og snakkede på vej hjem i bilen at hun også kunne komme tilskade på samme måde på cyklen,hun er begyndt at bruge hjem hver gang hun cykler smiley
    Bonus info : Der er en dreng hun er lun på som også bruger hjelm,det hjælper jo lidt med at gå den på smiley smiley


  • #79   29. maj 2016 Cecilie- For mig er det ligeså meget fordi jeg sidder på cyklen i max ti min. om dagen, og som skrevet, fordi jeg er meget opmærksom på bilister og hellere holder mig langt bag dem end at køre op på siden f.eks.

  • #80   29. maj 2016 Cecilie -igen: det er vel en risikovurdering. Hvis jeg mente at risikoen for at jeg kom ud for et alvorligt cykeluheld var højere, så blev en løsning jo også fundet, jeg er næppe mere interesseret i et kraniebrud end de fleste andre. Det mener jeg så ikke den er, så derfor springer jeg cykelhjelmen over, de par gange om måneden jeg cykler.

    Det er jo ikke et spørgsmål om hellere at ville have hovedtraume end hjelmhår, men om at MIN vurdering er at MIN risiko for et hovedtraume er så mikroskopisk (i de situationer hvor jeg bevæger mig på cykel -som nævnt: cyklede jeg mere og andre steder, var en hjelm sikkert indkøbt), at jeg ikke tager en hjelm på. Helt som jeg ikke har hjelm på, når jeg trækker hesten ind fra folden eller når jeg krydser vejen til fods.

    Vi foretager jo risikovurderinger hele tiden uden at tænke nærmere over det -og lur mig om ikke du mange gange ugentligt foretager dig noget, hvor du slet ikke skænker særlige sikkerhedsforanstaltninger en tanke, fordi du ganske enkelt slet ikke overvejer situationen som potentiel farlig, men hvor der dog alligevel er en lille risiko for at noget KUNNE gå galt (igen -vi krydser vejen til fods, klatrer op på en stige osv. uden hjelm eller andet sikkerhedsudstyr).
    Sådan har jeg det med cykling -jeg opfatter det ikke som farligt, og derfor bærer jeg heller ikke særligt sikkerhedsudstyr (udover cykellygter/reflekser når dette er nødvendigt self)


  • #83   29. maj 2016 Imonerende Anette! At hestens hoved også flækkede mig over smiley

  • #84   29. maj 2016 Cecilie -jeg kan sagtens forstå at du ser anderledes på det end jeg... Men jeg har svært ved at forstå, at du ikke kan forstå (hold da op en kringlet sætning smiley ), at nogen bare ser cykling som mindre risikofyldt end du gør.
    Altså jeg har heller ikke hang til at kaste mig ud af fly med en faldskærm på eller ud fra broer med blot en stak elastikker som sikkerhed -men jeg kan da forstå at nogen får et adrenalinkick ud af det, og at de helt klart vurderer risikoen anderledes end jeg gør -det behøver jeg jo ikke selv at have lyst til at gøre det, for at være i stand til at forstå det.

    Du spørger hvorfor vi er nogen der ikke bruger cykelhjelm (og jeg er HELT med på at du ikke forsøger at "omvende" eller presse nogen smiley ) -kan self kun svare for mig selv, men det er altså ikke et aktivt fravalg der tages hver gang jeg kravler på cyklen. Jeg opfatter ikke cykling (her hvor jeg bor) som noget farligt, så jeg tænker altså ikke mere over cykelhjelme, end jeg gør over sikkerhedssko eller svejsehjelme (eftersom jeg ikke foretager mig ting hvor disse er nødvendigt sikkerhedsudstyr)


  • #86   29. maj 2016 Jeg var en af dem som ihvertfald ikke skulle køre med cykel hjelm. Indtil for 3 år siden, nov md regnfuld aften. På vej hjem og i fuld fart ned af en stor bakke, lille hul i vejen.
    Ryger ud over styr og når i et splitsekund tanken ingen hjelm og får drejet mig en smule så skulder tager nedslag og bagefter ansigt i asfalt. Ambulance og traumecenter. Skulder gået så kraftigt af led at knogle sad ovenpå. Total forslået i ansigt. Det tog dem 3 forsøg at få skulder på plads. Og 3 md sygemelding og lang genoptræning. Falck mand mente ikke jeg havde haft gode chancer hvis jeg havde landet på hovedet pga farten.
    Fik dyr hjelm i julegave af manden det år og kører aldrig uden, det er for dumt. Uheld kan ramme os alle. Er også blevet en irriterende kollega som insisterer på at hjelm bruges af de voksne når vi kører med børnehavens el cykler. smiley


  • #88   29. maj 2016 Funke - i mit tilfælde ville håndledsbeskyttere nok hjælpe mere end en hjelm, da det er hænderne jeg tager fra med..

  • #89   29. maj 2016 Vi bruger hjelm, vi VIL have vores datter har hjelm på, ergo har vi det også selv. Derudover er jeg en motorik klovn, så risikoen for jeg styrter er der altid smiley

  • #90   29. maj 2016 "Jeg sidder på cyklen i max ti min. om dagen, og som skrevet, fordi jeg er meget opmærksom på bilister og hellere holder mig langt bag dem end at køre op på siden f.eks."

    Det er lige præcis det jeg mener med det her emnet - at uanset hvor forsigtig, fornuftig og øvet man er, så kan man ikke styre andres handlinger; nu spørger jeg om du har læst artiklen, ikke som et flabet spørgsmål, men fordi det der skete med hende her jo fx. var at en anden cyklist kom hamrende op i hende bagfra - og man kan jo ikke have øjne og ører både foran, bagved til venstre og højre på samme tid, hele tiden smiley

    Uanset hvor drøn uenig jeg er, så respekterer jeg da at folk har retten til at tage deres eget valg. MEN det er bare lige dén her begrundelse med "jamen jeg er forsigtig" som jeg desværre bare virkelig opponerer imod, for at DU er forsigtig og fornuftig det forhindrer jo desværre bare ikke idioter i at køre dumt eller overtræde færdselsloven smiley


  • #93   29. maj 2016 Jeg syntes ikke cykling er farligt.. der dør 30 om året, ja, men i forhold til hvor mange der rent faktisk cykler hver eneste dag, er det en ret lav riciko for at gøre det samme..

    Jeg tror faktisk det er langt farligere at være fodgænger end det er at være cyklist..


  • #94   29. maj 2016 Tine H -i en børnehave synes jeg så det er noget andet. Der arbejdes med børn, og ligesom jeg da også uge efter uge troligt smagte på en specifik frokost-ret vi fik i vuggestuen, som jeg jo vidste jeg ikke kunne lide, fordi børnene jo også fik at vide at smage det skulle de, før det måtte vælges fra, jamen så mener jeg også at de voksne, der cykler med børnene i børnehaven skal have hjelm på, når nu det også forlanges af børnene.

    Cecilie -jeg ville sikkert også opfatte cyklingen som farligere hvis jeg boede i KBH. Men nu bor jeg altså i vestjylland og cykler (stort set da) kun på de samme 2 km landevej, som er ny-asfalteret og flad som en pandekage. Og chancen for at møde andre cyklister er eehmm... lad os bare sige ret minimal smiley
    -så jeg tager sgu chancen. Og vurderer faktisk at risikoen ved stigekravleri er noget højre end risikoen for at jeg ender med alvorlige hovedtraumer pga cykeluheld.

    Jeg synes jeg laver temmeligt mange ting som jeg opfatter som væsentligt farligere end at cykle -vi tager forhåbentligt alle de forholdsregler vi føler er nødvendige, jeg tvivler trods alt på ret mange af os ønsker at komme alvorligt til skade smiley


  • #95   29. maj 2016 Er uheldet ude så kan man altså ikke nå at tage fra med hænderne. Og ja jeg havde også vældig mange argumenter for ikke at bruge hjelm. Men efter mit uheld har jeg så måtte reviderer den holdning.
    Jeg sagde altid at jeg først ville bruge hjelm når det blev lovpligtigt. Nu synes jeg så at det burde gøres lovpligtig så hurtigt som muligt.


  • #96   29. maj 2016 tine h - Jo det kan man godt.. alle de gange jeg er styrtet, samt den ene gang en idiot kørte ind i mig tog jeg fra med hænderne..

  • #97   29. maj 2016 (Det ville forresten nok være farligere for mig at gå med høje hæle end cykle uden hjem ;-))

    Haha, det gælder SÅ meget også for mig smiley Måske man skulle overveje hjelm, hvis høje hæle en dag blev nødvendigt.


  • #100   29. maj 2016 Cecilie - Jeg er også kommet til skade af at være i nærheden af dyr, af at klatre i træer og af at fiske..

    Livet ER farligt smiley

    Min datter er 7 år og er ikke sikker på en cykel, så ja hun SKAL have den på.. da hun IKKE tager fra med hænderne når hun falder.. Det er hovedet hun rammer med..


  • #101   29. maj 2016 Er da helt enig Michelle, men det er mange af mine kollegaer ikke. Jeg mener at vi også bør være rollemodeller.
    Det er lidt som når vi sejler, der har vi altid redningsveste på, undtagen i minus vind, og det er da sjældent der falder nogle over bord, men er lidt som sikkerheds sele i bilen. Og det mener jeg idag at hjelmen også bør være.


  • #102   29. maj 2016 2 dage før mit uheld kørte en kollegas mand ned af bakke i fuld fart med hjelm. En bil bakker så ud lige foran ham og han flyver ud over bil, landet på hjelmen. Ikke en chance for at tage fra med hænder, så det kan man ikke altid. Hans hjelm flækkede og kraniet også. Han var indlagt et halvt år. Men ville have været død uden hjelm. Idag er han helt ok.

  • #104   29. maj 2016 Jeg kører så ikke med fuldfart ned af en bakke.. Jeg kører generelt ikke særlig hurtigt smiley

  • #105   29. maj 2016 Cecilie - Ja i den alder må hun bestemme selv når det kommer til cykelhjelm.. Jeg nægter at skygge hende for at se om hun tager den af smiley

    Min datter er så fra en generation hvor cykelhjem mere er reglen end undtagelsen, og ungerne kommentere højydt hvis en af kammeraterne ikke bruger hjelm når de cykler..

    Da jeg var barn/ung var det nærmest tabu at have hjelm på smiley


  • #106   29. maj 2016 Tine -helt ærligt så mener jeg ikke cykling er så farligt at vi skal lovgive om brugen af hjelm. På små børn eventuelt (de er jo sjældent ret sikre på cyklen), men nej, ikke på voksne mennesker.
    Ja der sker nogen få ulykker årligt der har dødeligt udfald -det gør der også ved ridning (hvor hjelm heller ikke er lovpligtigt, og DET har jeg sværere ved at forstå, der ikke er regler for, når man rider i trafikken). Og igen, MANGE ting er væsentligt farlig end cykling (her taler jeg udfra de forhold jeg har her -vi kan vel ikke altid lovgive udfra hvordan forholdende er i KBH eller andre storbyer), så skal der lovgives om cykelhjelm, så er der dælme mange ting der skal lovgives om.... Det er tilladt at tænke selv og at tage ansvar for egne handlinger. Vurderer man at det man laver er farligt, så må man jo enten lade være, tage forholdsregler eller acceptere risikoen.


  • #108   29. maj 2016 Her i byen kører de ikke uden hjelm.. Min datter lånte i dag en cykel af en legekammerat og kom lidt brødbetinget op og sagde hun var "kommet til" at cykle uden hjelm, så ville gerne have hjelmen på..

    Det fik hun så selvfølgelig smiley

    Hendes far sagde ha godt havde set det, men ville heller ikke stå og gjalde ud over altanen (Og ja det havde jeg nok gjort hvis jeg havde set det :D)

    Det gælder jo om at givet ynglet gode vaner fra starten smiley

    Hun drikker heller ikke sodavand eller andet med brus.. I de første par år af hendes liv bilde vi hende ind at det kun er for voksne..

    Da hun så oplevede at flere og flere at hendes kammerater fik det ville hun smage.. Hun har smagt 3 gange i alt, og alle 3 gange er det røget ud igen med det samme og hun har grædt som en stykket gris..

    Heldigvis kan hun da nøjes med vand, de andre forældre i hendes klasse ser lidt underligt på hende når hun til børnefødselsdage siger nej til sodavand smiley


  • #111   29. maj 2016 Jeg holder meget øje med om der kommer biler fra sideveje og indkørsler..

    Jeg kører lidt som "døv" i trafikken, dvs. bruge øjnene ekstremt meget..

    Jeg har musik i for at lukke de værste forstyrrelser ude, men kan samtidigt godt stadig hører motorlarm osv i nærheden..

    Hende der kørte ind i mig i sin tid var lidt min egen skyld.. Jeg var teenager og kørte igennem et kryds hvor jeg vidste at folk der skulle dreje til højre slet ikke så efter om der kom cyklister.. Det var dengang jeg satsede og ikke bare ventede som jeg gjorde nu..

    Hun ramte mit baghjul og jeg kurrede hen af brostenene..

    Damen blev meget forskrækket og kørte mig hjem..

    Jeg fik lidt hudafskrabninger..

    Det er bestemt ikke noget jeg ville have gjort i dag, der ville jeg have stoppet op og ventet på hun var kørt..


  • #113   29. maj 2016 Cecilie -for efter at være blevet kørt ned at taxaen havde han HELT sikkert overlevet og/eller taxa-chaufføren havde været helt ok, hvis bare manden havde hjelm på? (har selv påkørt en cyklist for år tilbage -nej det er ikke spor sjovt. Men hjelmen gjorde altså absolut ingen forskel for hvordan jeg havde det bagefter. Ingen død cyklist må jeg hellere tilføje).

    Altså det er da helt sikkert frygteligt NÅR sådanne uheld sker. Og jeg forsøger dælme ikke at få nogen til at droppe cykelhjelmen. Men jeg tager den altså heller ikke på på baggrund af en helt urimeligt usandsynlig risiko for at jeg pludseligt kører ud foran en bil. Der ER bare forskel på, hvor man cykler. skulle jeg komme til skade ved cykleriet, skulle der enten være en spritbillist e.l. der kørte helt usandsynligt dårligt og simpelthen svingede direkte ind i mig, eller jeg skulle vælte (altså som i solo-ulykke). Risikoen for de to er så lille at jeg betragter den som ikke helt, men tæt på, ikke-eksisterende de steder hvor jeg cykler.


  • #114   29. maj 2016 Michelle jeg har selv haft samme holdninger og argumenter før mit uheld. smiley
    Men har idag en helt anden mening efter jeg selv var udsat for det.
    Ingen strikning i et halvt år. Det var hårdt. Så måtte igang med at finde ud af hvad hg var. Havde oprettet en bruger et par år før, og havde så aldrig været på siden igen. Men sad nu med små sprækker jeg kunne se ud af og plastre, blå, gul og totalt hævet i hele hovedet arm i slynge og kedede mig smiley smiley
    Hjelmen tog et par uger at vænne sig til og idag registrerer jeg ikke jeg har den på.


  • #116   29. maj 2016 Tine -men hvordan hulan skulle jeg da snart køre galt på cykel. Vi taler her om 2 km på en lige landevej, flad som en pandekage, ingen indkørsler, meget få biler (alt efter årstid dog traktorer), ingen kryds af nogen art, jeg skal ikke engang krydse vejen. Fin (ny) asfalt uden huller, ingen løsgående hunde og kun halvvilde katte der er længe væk før man nærmer sig...
    Så medmindre nogen specifik sætter sig for at køre ind i mig, er uheld ved påkørsel altså ganske usandsynligt. Og jeg væltede sidst på cykel da jeg var 10-12 år gammel (og det var på væsentligt vanskeligere forhold en jeg har her smiley ). Jeg gætter på jeg ikke sådan helt umotiveret vælter omkuld.

    Boede jeg anderledes, ja så var hjelmen nok på. Det gør jeg ikke, så selvom der self er en lille bitte bitte risiko for at jeg kommer til skade, så er den altså så lille så jeg ikke vil bøvle rundt med en hjelm.
    -jeg har i øvrigt ingen problemer med hjelme sådan generelt, tager en på hver gang jeg sætter mig på hesten. Men dels har jeg ingen motivation for at købe en hjelm for at forbygge en temmelig fiktiv ulykke og dels gider jeg ganske enkelt ikke have hjelmhår på arbejde.


  • #117   29. maj 2016 Her i Lyngby er så både bakker, hullet veje og mange indkørsler og stressede bilister, mange cyklister mm. Jeg kørte så helt alene, ingen biler mm, men et lille bitte hul på en våd cykelsti for enden af en bakke.
    Så må vi indfører en byzone påbud om hjelm. smiley ;-) smiley


  • #118   29. maj 2016 jeg kørte på en helt flad vej, også ville jeg lige kører ned af en kantsten - også rullede mit forhjul sig sammen, så jeg styrtdykkede med hoved lige i asfalten. Ingen advarelse, ingen biler, ingen andre til stede. Jeg fik et blackout og vågnede ved en ambulance. og to forbigående som havde fundet mig på vejen.
    En hjernerystelse og hudafskrabning midt i panden.


  • #126   30. maj 2016 Må indrømme at jeg ser et langt større problem i at folk kører for stærkt i bil, fremfor at nogen fravælger at bruge cykelhjelm. Et fravalg af cykelhjelm skader da i det mindste ikke andre end én selv smiley

  • #129   30. maj 2016 Det er ulovligt at køre for stærkt, fordi man er til fare for andre trafikanter. Man er ikke til fare for andre, hvis man fravælger cykelhjelm smiley

    Kan sagtens se fornuften i at bruge cykelhjelm, for selvfølgelig kan man komme alvorligt tilskade, uden hjelm, hvis man bliver kørt ned/vælter eller lign. Men kan sagtens forstå, hvis folk fravælger hjelmen, for den må godt nok være ubehagelig at have på.
    I sidste ende handler det jo om risiko vurdering, og hvis man vurderer risikoen for at komme alvorligt tilskade, som værende meget lille, så kan jeg sagtens forstå at man fravælger hjelmen. Livet ER farligt, og hvis man skulle sikre sig mod alverdens ulykker, så kunne man jo slet ikke bevæge sig udenfor en dør smiley Et eller andet sted, så er man nødt til at tro på at man nok overlever endnu en dag, selvom man kører uden cykelhjelm, kører i bil, tager flyet til Mexico, spiser rå upastoriserede æg, løber på rulleskøjter, tager på blind date, springer ud med faldskærm, eller hvad folk nu ellers finder på smiley De fleste af os satser jo på, at ulykker "kun" sker for naboen smiley


  • #131   30. maj 2016 Jeg bruger cykelhjelm.. Ja.
    I starten fordi der er en reel risiko for styrt på mountainbike baner.
    Senere fordi jeg ikke vil have min datter på 6 år kører uden og. jeg vil gerne være et godt forbillede, så hjelmen bliver en helt naturlig ting når man cykler.
    Nu har jeg kørt med hjelm så længe at det føles forkert at lade være.
    Præcis som med selen i bilen


  • #133   30. maj 2016 Det behøver ikke være din skyld Maj-Britt.
    Du kan jo blive ramt af en bil.
    Det er da sket før at en spritbilist ikke kunne holde bilen på rette spor.

    Kvinden i artiklen blev ramt af en cykel og hun er heldig at hun overlever....


  • #135   30. maj 2016 Ja ja MB

    Det er dit valg


  • Louise J
    Louise J Tilmeldt:
    jan 2015

    Følger: 1 Svar: 7
    #136   30. maj 2016 Jeg må lige blande mig lidt her.
    Jeg kører altid med hjelm. Der var en periode hvor jeg en sjælden gang imellem ikke gjorde, fordi de andre heller ikke gjorde det, men den stoppede hurtigt fordi min lillebror kom ud for en ulykke. Vi bor i et virkelig fredeligt villakvarter, men efter mindre end 100 meters kørsel ramte han en bil og han flækkede en god del af kæben samt et par tænder. Meldingen lød at han havde haft alvorligt kraniebrud hvis ikke han havde haft hjelm på.
    Siden da har jeg kun droppet hjelmen 2 gange, og hver gang med en dårlig følelse i maven.

    Min onkel blev også påkørt af en bil på vej til arbejde, fordi damen som kørte var uopmærksom i et kort øjeblik - han slog også hovedet først i jorden, men havde heldigvis hjelm på.

    Ligeledes blev en af mine venner påkørt og slynget hen over bilens tag ved sammenstødet - hans hjelm var flækket bagefter, men han slap selv med en hjernerystelse.

    Så jeg kan virkelig ikke forstå dem der dropper hjelmen fordi "Den slags aldrig sker for dem", "De vil ikke have ødelagt frisuren" etc. Det er simpelthen for dumt, for den slags kan ske for alle!


  • #137   31. maj 2016 Jeg cykler stort set aldrig nu, så nej, bruger ikke hjelm smiley Dengang jeg dagligt cyklede mellem Albertslund og hhv Valby eller Frederiksberg på min racercykel brugte jeg altid hjelm. Dengang var det med cykelhjelme forøvrigt ret nyt smiley Jeg brugte også cykelhjelm, da jeg kørte mellem RIngsted station og Sandby dagligt. På en af de ture var jeg meget glad for den: Jeg blev simpelthen overset af en bilist, der skulle dreje til højre ind på Høm Brugs parkeringsplads, så jeg fik en gevaldig flyvetur og vandt en tur i ambulance til slagelse sygehus smiley
    I min barndom og ungdom langt ude på landet cyklede jeg rigtig meget; det var jo den måde vi kunne komme rundt på (vi blev ikke kørt som nutidens børn smiley ). 13 km til rideskolen eller 15 km til roklubben var ikke noget at snakke om. Nå, men selvom det var langt ude på landet uden lyskryds, rundkørsler, højresvingsulykker og massere af trafik, så kunne man nu alligevel godt styrte og komme til skade. Jeg da mere end en gang fx været kørt i et hul og taget den ud over styret og slået mig temmelig grimt. Forrige år kom min gamle mor slemt til skade da hun blev overset af en endnu ældre bilist smiley Cykelhjelmen reddede hende fra hovedskader. Så hun slap med nogle hårde knubs og et par ødelagte briller. Hun bor i en lille søvnig dansk provinsby. Så altså selvom man ikke ligefrem bor i storbyen kan man godt blive påkørt som cyklist.


  • #138   31. maj 2016 #136 Kan vi blive enige om det er valg vi selv tager hver for sig? Og at kalde andre for dumme pga det er lige under lavmålet?

  • #140   31. maj 2016 ah, det er de færreste der når op på 30 km i timen.. men 20 km i timen ja smiley

  • #141   31. maj 2016 Frk. Jensen, det kommer helt an på hvor du cykler henne. Jeg kører på supercykelstierne i Københavnsområdet og her kører folk stærkt! Der er rigtig mange som har cykling som hobby og så udnytter turen ind til arbejde, og de har godt nok travlt!

  • #142   31. maj 2016 ...Og el-cykler kan nu også godt få temmelig meget fart på. smiley

  • #143   31. maj 2016 Amalie - Det er de færreste der når op på 30, og endnu færre der når over 50 km/t som man må kører i byen

  • #144   31. maj 2016 Altså jeg vil gerne give 100% garanti for at det IKKE er mig du bliver overhalet af Birgitta smiley

    Jeg tror nu også 30 km/t er højt sat for den almindelige gennemsnitscyklist (men cykelrytterne er self en anden sag).

    Min gamle havelåge og jeg skal vist være glade, hvis vi kan cykle hurtigere end jeg havde kunnet gå smiley


  • #145   31. maj 2016 MIchelle - haha.. Jeg er prøvet at blive overhalet af en kondiløber smiley

    Var på vej op af bakke og havde datteren med på en efterløber (sådan en "halv" cykel) og datteren råbte "Ej mor, cykel nu, der er en der løber forbi" *g*


  • #146   31. maj 2016 Det kunne SÅ meget have været mig.

    Jeg har ikke cyklet i en del år udover hvad det bliver til, når vi er ude til stævne med hestene. Hold nu kæft, hvor syntes jeg det var hårdt at cykle ind til toget de første mange gange (og jeg gentager lige: det er 2 km på flad, lige landevej. Det BURDE altså ikke kunne være hårdt smiley )
    Jeg vil til hver en tid foretrække at løbe fremfor at cykle -men det dur sgutte når man skal på arbejde og ud blandt mennesker bagefter... uden bad først hehe...


  • Louise J
    Louise J Tilmeldt:
    jan 2015

    Følger: 1 Svar: 7
    #147   31. maj 2016 #138, jeg skriver ikke folk er dumme, men det er dumt at undlade cykelhjelmen for at passe på frisuren. Selvfølgelig findes der garanteret folk som får et panisk anfald af at have en cykelhjelm på, men for de fleste er det bare en vanesag eller for udseendets skyld.

  • #148   31. maj 2016 Louise -det afhænger jo af hvad man mener risikoen ved det er. Jeg tager ikke hjelm på når jeg klatrer rundt på en stige selvom jeg jo KUNNE falde ned... jeg vurderer ikke at risikoen for det sker er ret stor. Det samme gælder cyklingen.
    Hvis jeg vurderede risikoen som større, så røg hjelmen jo på.

    Det er jo om før nævnt ikke et spørgsmål om hellere at ville have hjerneskade end hjelmhår, menom at jeg ikke vurderer risikoen for hjerneskade som stor nok til at tage en hjelm på.


  • #149   31. maj 2016 Jeg er 38 år.
    jeg kører bil tæt på hver dag.
    Jeg har aldrig været indvolveret i et trafikuheld... Giver det mening at jeg skal bruge sikkerhedssele ?

    Jeg vil sige ja...


  • #151   31. maj 2016 Cykel og hest syntes jeg heller ikke kan sammenlignes..

    En hest er jo et dyr med egen fri vilje.. det er pænt mange kilo der pludselig kan løbe løbsk


  • #153   31. maj 2016 Ib -og du synes slet ikke der er forskel på bil og cykel?

    Jeg kravler ikke på hesten uden hjelm, selvom det er mange år siden jeg sidst røg af. Jeg har også både hjelm og sikkerhedsvest på når vi kører marathon med hest (ok, i dag er det et krav til konkurrencer -man havde det altså osse selvom det ikke var det endnu) -det går meget sjældent galt, men når det gør, kan det gå RIGTIGT galt (vi har heldigvis ikke haft den slags uheld endnu)... hvis jeg skulle gå hen og vælte på min cykel, vurderer jeg altså at risikoen for store skader er minimal... Det er ikke tilfældet med hestene, og derfor beskytter jeg mig så ekstra der.


  • #155   31. maj 2016 Cecilie -hvordan er det lige uansvarligt at ryge? Jeg er med på at det kan være dumt, men uansvarligt?

  • #157   31. maj 2016 Jamen hvis vi er ude i ordkløveri, så er der dæleme mange ting i hverdagen som er "dumt, uansvarligt og egoistisk".

    At du ryger er din egen sag. Jeg skal ikke være den dig dømmer dig som værende uansvarlig eller andet, for det er DIT valg.

    Det er også MIT valg ikke at bruge hjelm (uanset grunden), men det ville klæde andre ikke at give mig et stempel som egoistisk (etc.) af den grund.


  • #160   1. jun 2016 Men du kan jo ikke adskille de to ting. Mit valg er jo mig. Hvad jeg gør er mig. Ergo er det mig der er uansvarlig/dum/egoistisk.

    Du kan jo ikke adskille og sige det kun er mine valg der er det, for jeg er det jeg vælger at gøre i mit liv.


  • #162   1. jun 2016 Cecillie : hvad mener du med at Alle dine valg kombineret er dig. Et enkelt valg er ikke. ?

Kommentér på:
Bruger du cykelhjelm?

Annonce