1.109 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 41 Svar

Køb af dyr Køb af dyr

Min moster har for nyligt mistet sin mand. Hun føler sig ensom og vil gerne have et dyr.
Hun så igår mine marsvin, og har forelsket sig i specielt den ene.
Hun vil have et dyr hun kan sidde og nusse/kæle med.

Hun har førhen haft kat, men er i tvivl om det er synd, at den så skal være en indekat.
Jeg tænker umiddelbart, at hun vil blive mest glad for en kat. Også fordi den kan rende rundt og selv komme hen til hende, og vise hengivenhed på en anden måde end et marsvin kan.
Men på den anden side, så er det måske mere synd for en kat, hvis hun har en dag, hvor hun ikke har så meget overskud.

Jeg har nu kigget på internaterne der ligger i vores område, og kan se der sidder vildt mange katte.
Tror I ikke de på internatet kan hjælpe med at vurdere, hvilke katte der kan trives som indekatte?
Jeg har lovet at hjælpe hende, men ved absolut intet om katte.

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Smid et ikea skab ud som er fuldt afmonteret og står på gadeplan 400 kr.
  • Havearbejde 900 kr.
  • Hækkeklipning 1.200 kr.
  • Opsætning af gardinstang 500 kr.
  • Male to værelser + lofter 2.750 kr.
  • Samle IKEA møbler 2.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Køb af dyr
  • #1   29. maj 2016 En kat underholder sig selv, hvis man en dag ikke er hjemme eller ikke lige har overskud. smiley

Og der er mange katte, som ville trives som rene indekatte. smiley

• #2   29. maj 2016 Godt at vide Susanne smiley Jeg er lidt på bar bund mht rådgivning, da jeg ikke aner noget som helst om katte.
    Men det skal vel være en kat der ikke før har gået ude?

• #3   29. maj 2016 Over årene har jeg ændret min mening markant ift. indekatte. Og jeg synes ikke det er synd at den skal være indekat HVIS hun gør en indsats for tage den med ud på tur og har sådan at den kan klatre lavt og højt. I min verden skal alle katte udenfor og stimuleres, præcis ligesom jeg også mener det om hunde. Men det kræver selvfølgelig at hun har energien til det - og det lyder det på dig som om hun måske ikke har?

Og jo, er det et ordentligt internat så burde de godt kunne hjælpe. I kan jo prøve at tage kontakt til dem og høre hvad de siger - det skader jo ingen smiley Det skal jo så være en de ved der med sikkerhed har været indekat hos et tidligere hjem.

• #4   29. maj 2016 Jeg ville vælge en, der er vokset op som indekat. Og så gerne en ung/voksen kat så hun også kender til sindet. Det er vel lidt vigtig, at det er en stille og rolig kat, og ikke en der er hyper og som kræver meget aktivering. Og også en der trives som enekat. smiley

• #6   29. maj 2016 En kat der aldrig har prøvet andet end at være indekat, og man aktiverer godt, kan sagtens trives rigtig godt jo.

Men hvad med en kanin? Mange har jo i dag kaniner som hunde, fritgående, de kræver bare ikke det samme, ift. lufteture og den slags, og det er et mindre dyr som kan kæle/nusse? Man kan have 1-2 indekaniner, helst neutraliseret, som skal have en 'base' og ellers med lidt opdragelse kan gå frit rundt?!

• #7   29. maj 2016 Jeg kunne aldrig finde på at have indekat smiley

Og heller ikke have kun 1. Jeg ville købe 2 fra samme kuld i samme køn og få dem neutraliseret med det samme smiley

• #8   29. maj 2016 At gå tur med katten tror jeg simpelthen ikke på, at hun får gjort.

2 katte er udelukket, da hun bor i lejlighed og det kun er tilladt at have en.

Kanin har jeg foreslået, men det er hun helt afvisende overfor. Men jeg tænker heller ikke man sidder med en kanin på skødet og nusser den på samme måde som både en kat og marsvin. Men ved ikke voldsomt meget om kaniner.

• #9   29. maj 2016 Dumt spørgsmål men hvordan aktiverer man en kat?
    helt ærligt så tror jeg ikke på det er noget hun ville få gjort.

Susanne- Ja jeg tænker også det skal være en voksen kat smiley

En kat kan vel sagtens trives alene?

• #10   29. maj 2016 Min kanin er langt mere villig til at sidde stille på skødet end nogen af mine katte har været smiley

Man kan købe sådan nogle "fiskestænger" med legetøj for enden af snoren.

Så kan man gemme mad hist og her

Gemme mad i toilet ruller.

Lære den tricks som sit osv smiley

• #12   29. maj 2016 Vil hun få tømt bakken ved katten?

Eller renset bur ved marsvin? Og ved hun at marsvin larmer rent vokalt? (ikke at katte ikke også gør det, men den primære grund til jeg ikke har haft marsvin og aldrig skal have det er deres hvinen :D)

• #13   29. maj 2016 edb blond- Tror en kat er en for stor mundfuld for hende så.
    Hun har haft katte før, og var meget glade for dem.
    Hun er faldet for den ene af mine marsvin smiley Hun er langhåret og ret speciel, så hun vil gerne have en langhåret. Men jeg tænker at hun skal have et par rolige ældre marsvin der ikke har for meget krudt i måsen, når de er oppe.
    Men langhårede er ikke de nemmeste at finde.

• #14   29. maj 2016 Så tænker jeg pelspleje smiley Ved hun hvordan man gør så pelsen ikke bliver helt filtret ind i strøelsen?

• #15   29. maj 2016 Ja det har vi også snakket om om hun ville få det gjort.
    Hun ved godt at marsvin snakker smiley

• #17   29. maj 2016 Jeg er altså lidt nysgerrig. Hvorfor kræver det SÅ meget mere at have indekat?

• #18   29. maj 2016 Det prøver jeg lige at nævne for hende.
    Men bliver skisme trist på hendes vegne, for selvfølgelig føler hun sig ensom.

Hun synes de korthårede ligner rotter rotter for meget. Men jeg må prøve at se om jeg måske kan finde et par langhårede hun kan se på

• #19   29. maj 2016 Jeg syntes ikke det kræver så meget andet end at tømme bakke og fylde skåle smiley Men det er jo også ved min. 2, der er de gode til at aktivere sig selv..

Ved 1 skal man aktivere den mere selv..

• #20   29. maj 2016 Vi har nu aldrig brugt ret meget krudt på aktivering - hverken da vi havde en eller nu hvor vi har to. Aldrig gemt mad i toiletruller - det gider de ikke. De har da deres legetøj som får en tur af og til. Det er først for nyligt at de er begyndt at lege lidt med hinanden, men der er også stor aldersforskel.

Jo - killingen vi fik i september er der da noget mere krudt i end hvad der nogensinde har været i den gamle. Men jeg synes ikke det et værre end at sørge for at der altid er mad/vand og en tom bakke.

• #21   29. maj 2016 Måske hun skulle prøve noget helt andet smiley
    Hvis hun ikke er bange, så er kælerotter fantastiske.
    Specielt hanrotter er lidt dovne i det smiley men kan sagtens lærer en masse tricks
    https://www.youtube.com/watch?v=7g2rxtWu_FM

Når folk ønsker sig kæledyr så er det noget af det jeg forslår smiley

• #23   29. maj 2016 Ender hun med en kat, så vil jeg anbefale en racekat. Katte er jo forskellige fra race til race, og nogle racer er mere rolige end andre. Perserne høre til de rolige, hvor Bengalerne fx er meget aktive.
    En almindelig korthåret huskat kan også sagtens være meget rolig, men det er noget sværere at gennemskue temperamentet hos sådan en fætter (i hvert fald før den er helt voksen)

• #24   29. maj 2016 EDB - Den første kat jeg havde var en ret god flue og edderkoppe jæger..

Han var tyk som bare pokker, men hold da op flæsket kunne flyttes når der var fluer i nærheden smiley

• #26   30. maj 2016 Det der med indekatte er faktisk noget flere og flere foretrækker, og med er ordentligt kradsetræ og legetøj ser jeg heller intet problem i det. smiley
    Derudover er der meget fokus på udekatte som bevæger sig ind i naboens have - og det er ifølge nogle et KÆMPE problem, da loven jo siger at dyr skal blive på egen matrikel - også katte smiley

Som der også er skrevet, er (NOGLE) katte rigtigt gode til at aktivere sig selv. Vores gamle Maine Coon hunkat var indekat, og ville faktisk bare gerne sove på skabet og nusses en gang imellem. Hun krævede meget lidt. (dog vil jeg forslå en voksen kat som man kender adfærden på, hvis det er fra et internat da alle katte jo er forskellige)

Hvis du går ind på dyreværnets hjemmeside skriver de også hvilke katte der er udekatte og hvilke katte som er indekatte. smiley

• #27   30. maj 2016 eller gamle avlskatte smiley der kan opdrætter helt sikkert også hjælpe dig med et sikkert match smiley

• #29   30. maj 2016 Sorry men der findes altså en del voksne omplaceringskatte derude, som ville være mere end lykkelige for en plads som indekat. Det er langt fra alle katte, som er lige aktive. Og nej, ikke alle indekatte kræver det store aktivering. Og nej, det er IKKE synd at holde en indekat, hvis denne kat ikke er glad for andre katte.

Det er altså en omgang vås.

• #30   30. maj 2016 Og skulle det være svært at finde en voksen indekat på internat, så er der stadig plejerne tilbage. Der er foreninger som hittekilling osv., som tager katte ind, der sagtens kan trives inde og alene.

• #31   30. maj 2016 Perserkatte er skønne, og dejligt rolige. Findes også i en korthåret variant (exotic), hvis ikke man er til helt så meget pelspleje. En langhåret perser kræver meget pelspleje.
    En kat kan sagtens trives med kun at være indendørs, specielt hvis den er af en rolig race, og er opvokset indendørs.
    Du kan sagtens finde voksne indendørskatte på internaterne eller på dba.dk.

Langhårede marsvin er også skønne, og hvis ikke man orker den helt store pelspleje, kan de klippes så pelsen ikke slæber gennem spånerne, og derved filtrer. Langhårede marsvin er absolut ikke svære at finde. Kig på de 2 marsvineklubbers hjemmesider, der findes en del opdrættere med langhårsmarsvin. Tag evt. på en marsvineudstilling først, for der findes et utal af langhårede marsvin ! Nævner lige dem, som jeg på stående fod kan komme i tanke om, så kan I jo Google dem smiley
    Peruaner, coronet, sheltie, lunkarya, alpaca og merino. God fornøjelse smiley

• #32   30. maj 2016 Og ellers er det heller ikke mere umuligt, end man kan finde en voksen omplaceringskat hos en reg. opdrætter. Da får man også rådgivning omkring katten.

Og racer som Exotic og British Shorthair er nogle af de største sofakartofler, der nok kan findes blandt racekattene.

• #33   30. maj 2016 Ang. kattesand, mad etc. så kan hun få det bragt lige til døren fx. fra ZooPlus. 30 kg. holder alligevel et stykke tid :o)

Så det behøver heller ikke været det store arbejde.

Jeg tror hun vil få meget glæde af en indekat, og omvendt.

• #35   30. maj 2016 Jeg har også et par voksne, der er meget rolige, og som tilbringer det meste af dagen med at sove, kigge på fugle eller spise. smiley

• Katrine B
    Katrine B Tilmeldt:
    mar 2016

Følger: 7 Hunde: 1 Svar: 6
    #36   30. maj 2016 Jeg synes altså du sku prøve ar snakke med dem på internatet. Her er der mange personlige holdninger til om det er ok at have en indekat. Det kommer helt an på katten og det kan sagtens lade sig gøre at have en indekat der trives og mange aktivere sig selv hvis de har lidt legetøj der ligger rundt omkring. En allerede voksen kat vil nok være bedst.
    Vi har 3 inde/ude katte men den ene er overhovedet ikke interesseret i at komme ud. De har fri adgang via kattelem og selvom det er sommer og hele huset står åben bliver hun bare i vindueskarmen og nyder solen. Så hun har faktisk selv valgt at være indekat.

Jeg synes en kat kan være en super ide, men tag en snak med dem.

• #37   30. maj 2016 Jeg har haft kat hele livet, både inde- og udekatte. Jeg synes bestemt ikke der er mere arbejde i at have indekatte, derimod kan jeg godt lide, at jeg ikke skal være nervøs for, om den bliver kørt ned osv. Men klart bedst hvis det er en der ikke har været vant til at være ude. Det skal siges at jeg altid har haft mindst to ad gangen.
    Og ang race så har jeg kun haft én der ikke var alm huskatteblanding - han var perser/huskat (så stadig huskat, men...), og han var simpelthen den roligste, venligste, kærligste kat nogensinde. smiley

• #39   30. maj 2016 Helt klart en kat. Sød, nem og billig i drift....

• #43   30. maj 2016 Jeg ville så personligt aldrig løbe risikoen for at blive sat på porten, fordi jeg havde en kat for meget.

• #44   30. maj 2016 jeg må slet ikke have dyr i min lejlighed, har boet her i 6 år nu smiley

• #45   30. maj 2016 Jeg tror ikke hun har interessen i at få to katte. Jeg ved ikke hvorfor hun tøver en smule med at skaffe sig en kat.
    Jeg tror hun synes det er en stor beslutning at tage.
    Mht marsvin så er jeg i tvivl om hun vil få skiftet deres bur regelmæssigt.

• #46   30. maj 2016 Har du mulighed for at det er DIG der har dyret (dvs det overordnet ansvar), men at hun så bare passer dem for dig?

Så du kommer og gør rent hos dem, og hun ellers bare skal fylde skåle op?

• #47   30. maj 2016 Jeg har allerede mine egne dyr, og synes ikke jeg samtidig vil have ansvaret for rengøring af andres.
    Det er i forvejen ikke specielt sjovt at gøre rent ved min egne marsvin smiley

• #48   30. maj 2016 Alt afhængig af katten, så kan tidligere udekatte/uønskede katte godt blive indekatte. Det afhænger enormt meget af den enkelte kat - Også hvorvidt den kan være alene eller ej.

- Snak med internaterne, der er måske en kat, der passer præcis til hendes behov.

• #49   30. maj 2016 Hvis ikke hun er villig til at bruge tid på at rense marsvinebure/kattebakke. Så er det nok bedst at hun dropper tanken om at få dyr. Uanset hvordan man end vender og drejer det, så kræver dyr jo altså lidt arbejde smiley

Måske hun i stedet skulle overveje at få sig en fritidsinteresse udenfor hjemmet, så hun kommer ud og møder mennesker/får nye venner, og dermed får dækket sit sociale behov ?

• #50   31. maj 2016 Eller! hun kunne få sig en afrikansk kæmpesnegl.. Måske ikke det fedeste kæledyr smiley men man skal kun skifte bunden månedligt, eller hver anden måned. Alt efter hvor meget plads de har/sviner smiley og de skal kun have mad hveranden dag, og det meste kan man finde udenfor smiley
    http://www.snegleforum.dk/shop/cms-saere-snegle.html

• #52   5. jun 2016 Hvad er shaPet

• #53   5. jun 2016 Hendes søskende har nævnt om hun ikke skal finde en måde at komme ud blandt andre.
    Men det er hun overhovedet ikke interesseret i pt.
    Min mor snakkede med hende den anden dag, men hun er stadig i tvivl omkring en kat.
    Også fordi hun ikke er sikker på hun kan blive boende endnu. Så hun skal lige vente indtil der er lidt mere ro på det hele

Kommentér på:
Køb af dyr

Annonce