{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.531 visninger | Oprettet:

Studievalg - hvad ville I have gjort? {{forumTopicSubject}}

Hej med jer smiley

Jeg går med nogle overvejelser som jeg har brug for at komme ud med og måske også nogle gode råd smiley

Jeg har det seneste år studeret bioanalytiker og har egentligt været glad for det. Jeg går i en fantastisk klasse og det faglige er utroligt spændende. Dog har jeg ikke synes så meget om praktikken. Jeg har været i praktik 2 gange og har været på en afdeling der bare ikke har været mig.
Men jeg er blevet i tvivl nu om jeg overhovedet har lyst til at være bioanalytiker. Har jeg lyst til at arbejde som bioanalytiker resten af mit liv? Det er svært at sige da man kan rigtig meget som bioanalytiker og jeg lige nu ikke har oplevet ret meget af det man egentligt kan.

Jeg har mange gange overvejet at læse biologi. Enten for at undervise i biologi eller for at blive biolog, hvor jeg måske gerne vil forske. Det var min lille drøm i gymnasiet at blive det, men ente med at droppe drømmen, da jeg fandt ud at der var meget engelsk på studiet og at man skulle være rimelig ok til matematik, og da jeg ikke er særlig stærk i engelsk eller matematik droppede jeg drømmen. Dog viste det sig at jeg alligevel kan matematik da jeg gik op og fik 12 på C niveau, men for at komme ind på biologi skal man have matematik A, og det ved jeg ikke om jeg kan klare..
I det hele taget er jeg meget i tvivl om jeg vil kunne klare studiet, og det er egentligt det der holder mig mest tilbage. Jeg er i tvivl om jeg vil kunne klare at læse lektier og gå til forelæsninger på engelsk, da jeg har lidt svært ved engelsk og jeg i tvivl om jeg vil kunne klare matematikken på studiet. Derudover er jeg stadig ret i tvivl om jeg egentligt gerne vil være bioanalytiker og at det hele egentligt bunder i at jeg ikke har være ret glad for den afdeling jeg var i praktik hos.

Hvis jeg skal læse biologi til sommer (som jeg bliver nødt til hvis jeg skal have nok SU klip til hele biologi studiet), skal jeg have læst 3 fag op. Jeg har snakket med en vejleder inde fra de supplerende kurser, og for at nå at læse disse fag op skal jeg melde mig ind her sidst i september, så jeg skal have taget en beslutning snart..
I den periode jeg skal læse op vil jeg ikke kunne få SU i 4 måneder uafhængig af hinanden. Derfor vil jeg være afhængig af at få et job i disse måneder eller have sparet nok penge op til at kunne komme igennem dem. Jeg er lige nu muligvis igang med at sælge min hest til dem der låner hende lige nu. Hvis jeg får hende solgt vil jeg have nok penge til de 4 måneder. Men min hests lånere kan først give svar om de vil købe hende midt i oktober - altså efter at jeg skal melde mig ind på suppleringskurserne.

En sidste mulighed er at gøre bioanalytiker færdig og hvis jeg stadig gerne vil læse biologi når jeg er færdig, så må jeg gøre det. Her vil jeg så ikke have nok SU klip til hele biologi studiet og må derfor arbejde et år (som bioanalytiker) for at have råd til de år på biologi som jeg ikke kan få SU til.

Så lige for at opsummere: Jeg vil rigtig gerne læse biologi da jeg elsker biologi. Jeg læser til bioanalytiker som jeg egentlig er glad for, men er i tvivl om jeg vil det resten af mit liv. For at læse biologi til næste år skal jeg have læst nogle fag op, og i denne periode vil jeg mangle penge, så jeg er afhængig af at min hest bliver solgt eller at jeg får arbejde.


Okay det blev ret langt, men håber at I alligevel vil kunne finde lidt rundt i det.
Så hvad ville I have gjort hvis I stod i min situation? Har I måske selv stået i en lign. situation, og hvad gjorde I der?

Mvh. Caroline smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Studievalg - hvad ville I have gjort?
  • #1   5. sep 2016 Jeg har læst biologi i flere forsøg. Jeg vil sige det er et hammerende spændende og super fedt fag og studie. Men hold kæft det er hårdt! Virkelig hårdt, og jeg knækkede på det 2 gange før jeg måtte sige at noget andet måtte kunne gøre det for mig..
    Jeg er rigtig stærk matematisk, og ok til engelsk. Men mængden af engelske tekster og læringen med at læse og lære næsten udelukkende fra tekst. Det egner jeg mig ikke til.

    Hvor meget de har ændret studiet siden ved jeg ikke.

    Du skal gøre op med dig selv, hvordan du lærer ting. Om du tror du egner dig til universitetet. Interessen driver ikke værket alene.
    Jeg endte med at måtte accepterer at jeg lærer ved at gøre, at høre hvordan andre har gjort osv. Så jeg fandt en uddannelse der passer til den form.

    Nogen gange er det også sjovere at være en af de bedste til noget som er lidt lettere i niveau, end at være konstant bagude med alt det sværre..



  • #2   5. sep 2016 Ginne - Jeg lærer bedst ved den kedelige gammeldags tavleundervisning, hvor en lærer står og forklarer en hel masse om et-eller-andet. Jeg kan også være ok til at lære hvis jeg bare læser en tekst, men så skal jeg også have ok tid til det og skal være koncentreret. Jeg kan i denne sammenhæng have lidt svært ved at koncentrere mig nogle gange.

    Jeg er ked af at høre at du måtte droppe det, men jeg glad for at høre at du fandt noget andet, som passede smiley


  • Hunden
    Hunden Tilmeldt:
    jan 2013

    Følger: 1 Emner: 8 Svar: 492
    #3   5. sep 2016 Du skal være OBS på at det er MEGET stor forskel på mat c og a. Har selv haft mat a på gymnasiet.

    Tænker om det ikke var en ide at komme ud nogle andre steder og se hvad en bioanalytiker laver? Evt. på en patologisk afdeling hvor der bl.a. er bioanalytikere der også forsker.


  • #4   5. sep 2016 Hunden - netop og det er også derfor at jeg er bekymret for at jeg ikke kan klare mat A.
    Jeg kommer også på andre afdelinger senere i uddannelsen (næste gang til jul) smiley


  • #5   5. sep 2016 Som Hunden skriver ville jeg nok forsøge mig med at undersøge hvad en bioanalytiker ellers kan lave - muligvis i forhold til forskning, hvis det er det du godt kunne tænke dig at lave. Specielt fordi det virker som om du egentlig er glad for det, men endnu ikke har fundet den rigtige retning på det endnu.

    I forhold til biologi ville jeg ikke være så bange for det med engelsk, min erfaring er, at man vænner sig til at alt foregår på engelsk, men at det selvfølgelig er hårdt i starten. Jeg læser selv kemi, hvor alt foregår på engelsk, og i gymnasiet var det en af de ting jeg havde sværere ved (fik 7 i engelsk på B niveau) men nu kunne jeg slet ikke forestille mig at min uddannelse skulle have været på dansk.

    Derudover ville jeg nok undersøge nærmere hvilke jobmuligheder der er som biolog efter endt uddannelse samt hvordan mulighederne er for at få job indenfor det du gerne vil lave og så holde det op mod samme oplysninger om din nuværende uddannelse - generelt, i hvert fald indenfor kemi, kan det godt være svært at få et job som forsker.

    Selve beslutningen kan du kun selv tage, men håber bestemt for dig, at du finder ud af det.


  • #6   5. sep 2016 Katrine - jeg har undersøgt rigtig meget om hvad en bioanalytiker ellers kan lave og der er selvfølgelig mange andre spændende muligheder. Jeg har fx hørt lidt om at man kan arbejde på er dyrehospital og analysere prøver fra dyrene, hvilket jeg synes lyder super spændende. Vi har også mulighed for at komme derud i praktik hvilket jeg rigtig gerne vil, men pga at vores uddannelse bliver lavet om er det ikke sikkert at det bliver en mulighed. Der er bare ikke så meget information om sådan et job. Vil også rigtig gerne vide mere om forsker job for bioanalytikere, men jeg synes det er svært at finde information om det. De mest normale er jo job udenpå sygehuset hvor jeg umiddelbart synes at patologisk og mikrobiologisk er de mest spændende, men alligevel ikke sådan noget der tænder mig helt vildt (efter at have hørt om det fra mine medstuderende som har været i praktik derude)

    Hvad angår biologi, har jeg undersøgt om flere forskellige jobs og undervisning og forskning var bare lige to jeg udvalgte. Men jeg synes også her det lidt svært konkret at få at vide hvad man egentligt helt præcis kan lave smiley


  • #7   5. sep 2016 Det kunne måske være en ide at prøve at kontakte en studievejleder på biologi i forhold til hvilke job uddannelsen vil kunne føre til, hvis de ikke kan give dig svar, kan de typisk henvise dig videre til nogen som kan, alternativt ved at jeg der findes nogle historier på universitetets hjemmeside om hvad man kan komme til at lave (i hvert fald på AU) - jeg har dog ikke læst så meget om biologi smiley

    Jeg synes klart du skal ligge nogen vægt på hvordan du føler i forhold til det arbejde der kan vente i slutningen af bioanalytiker uddannelse, men jeg ville være påpasselig med at tage en beslutning udelukkende på medstuderendes erfaringer, du skal i hvert fald sikre dig, at det ikke kun er det mest negative ved praktikken der bliver fortalt om efterfølgende.


  • #8   5. sep 2016 Jeg er lige på mobilen så kan ikke skrive et længere indlæg, så nøjes med et lille spørgsmål - undrer mig lige over... hvad er grunden til at du ikke ved om du kan klare biologi A? smiley

  • #9   5. sep 2016 Katrine - har kontaktet en studievejleder, men der kan gå op til en uge før man får svar, så jeg venter bare smiley
    Mine medstuderende har faktisk snakket meget positivt om deres praktik ophold, og har fortalt hvad de lavede. Jeg synes bare ikke at det lød så spændende smiley

    Fünke - jeg tror sagtens at jeg kan klare biologi A, det er matematik A jeg er bange for jeg ikke kan smiley kan se jeg har skrevet forkert i indlægget, jeg mente selvfølgelig mat A og ikke biologi A smiley det er rettet nu.


  • Hunden
    Hunden Tilmeldt:
    jan 2013

    Følger: 1 Emner: 8 Svar: 492
    #10   6. sep 2016 Du kan jo prøve at kontakte patologisk afdeling og snakke med dem. Jeg ved at de meget gerne vil have besøg og vise deres afdeling frem. Så kan du jo se om det kunne være noget. smiley

    Held og lykke med det. smiley


  • #12   6. sep 2016 At vælge et fag fra på grund af én dårlig praktik synes jeg er overilet.
    Specielt fordi du skriver at du faktisk godt kan lide dit studie.

    Jeg er fuldstændig enig med Batdog - tag en ting ad gangen, du bliver ikke stavnsbundet af at færdiggøre din uddannelse.
    Verden er fuld af muligheder...


  • Albusandme
    Albusandme Tilmeldt:
    aug 2016

    Hunde: 1 Emner: 30 Svar: 245
    #13   6. sep 2016 Jeg synes du skal færdiggøre bioanalytiker studiet. Det ville være rigtigt ærgerligt at droppe et spændende studie grundet en semi-dårligt praktiksted. Hvis du kan, så vælg et andet felt næste gang du skal i praktik.

    Hvis du vælger at skifte til biologi skal du også være klar på at der er en grund til at kravet er matematik på A-niveau, og om du har lyst til at beskæftige dig så meget med matematik som det kræver.


  • #14   6. sep 2016 Tak for svar smiley
    Jeg vil gerne gøre det klart at jeg har været i praktik to gange, dog på samme afdeling hvor jeg har prøvet rigtig mange forskellige ting - som bare ikke har været mig noget af det. Jeg ved at nogle af de ting går igen på de andre afdelinger.
    Derudover har vi prøvet flere af de ting som de primært laver ude på de afdelinger jeg ikke har været på.
    Jeg har besøgt alle de afdelinger der er på sygehuset og har hørt hvad de laver de forskellige steder.
    Og på baggrund af dette er jeg blevet i tvivl fordi jeg ikke synes det lyder så spændende (længere).
    Det jeg er glad for ved studiet er teorien og min klasse. Teorien er super spændende og også mange af de forsøg vi laver da det er meget manuelt - men i virkeligheden ude på afdelingerne er mange af tingene kørt på maskiner og det synes jeg ikke er interesant.
    Men jeg har jo ikke prøvet at være ude på de andre afdelinger og helt prøve på 'egen krop' hvad det vil sige at arbejde ved de andre afdelinger. Derudover er der jo også flere ting man kan lave udover at arbejde ved sygehuset - og disse steder er ikke noget vi lære om på studiet, som vi gør med afdelingerne på sygehuset.

    Ja jeg vil gerne være bioanalytiker, det er super spændende - jeg synes bare umiddelbart ikke virkeligheden er så spændende som jeg troede. Men det er også svært at sige når jeg ikke har prøvet alt.

    Jeg har samtidig lyst til at læse biologi, da jeg synes det er enormt spændende.


  • #15   6. sep 2016 Claudia - nemlig, det er det med matematikken der bekymrer mig rigtig meget. Har jeg lyst til det? Kan jeg det overhovedet? Men tak for svar og tak for din mening smiley

    Jeg er jo også meget bange for at jeg skifter og at det så viser sig at jeg slet ikke kan klare biologi studiet..


  • #16   6. sep 2016 Hvilke muligheder for videreuddannelse åbner bioanalytiker studiet for?

    Jeg synes stadigvæk det er tosset at droppe et studie så langt henne i forløbet alene fordi praktikkerne har været skuffende.
    Der er så meget mere i et studie end det - og netop, hvis man ser på fremtiden, så er der ikke en uddannelse, som ikke kan give en hamrende god ballast for et andet studie.


  • #17   6. sep 2016 CH - der er nogle kandidat uddannelser og nogle diplomuddannelser. Kandidaterne synes jeg ikke lyder interessante overhovedet. Diplomuddannelser kan blive relevante alt efter hvad man kommer til at arbejde med bagefter:)

  • #18   6. sep 2016 Du lyder lidt midt-studie-udbrændt smiley
    Det er der rigtig rigtig mange, der oplever.

    Hæng i for hulen smiley


  • #19   6. sep 2016 CH - jeg hælder nok også til at blive på studiet smiley og hvis jeg ikke er tilfreds når jeg er helt færdig - Jemmen så må jeg jo finde på noget andet at lave smiley

  • #20   6. sep 2016 Netop - du kan arbejde som bioanalytiker i en periode indtil det står klart, hvordan du kommer videre derfra.
    Det ser i øvrigt rigtig pænt ud på et CV smiley



  • Albusandme
    Albusandme Tilmeldt:
    aug 2016

    Hunde: 1 Emner: 30 Svar: 245
    #21   6. sep 2016 Jeg er igennem den samme proces lige nu, dog er jeg endnu ikke startet på studiet endnu. Jeg vil meget gerne studere Geografi, men på KU er der krav om at man har Mat A. Jeg ville sikkert kunne klare mig igennem på 02, men jeg har ikke lyst til at starte op på min drømmeuddannelse med sådan en lænke omkring min ankel. Derfor ender jeg nok med at læse det på RUC, hvor der er lidt mere planlægning og samfundsfag inde over(ender med den samme titel), men hvor jeg ikke føler at jeg er bagud inden jeg overhovedet er startet:)

  • #22   6. sep 2016 CH - ja haha, og på en kvote 2 ansøgning, hvis det skulle være det smiley
    Heldigvis har jeg jo hele livet foran mig smiley når jeg er færdig med bioanalytiker er jeg lige blevet 22, så jeg har jo stadig masser af tid til at lave det om smiley


Kommentér på:
Studievalg - hvad ville I have gjort?

Annonce