{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
922 visninger | Oprettet:

Sociale medier - årsag til bekymring? {{forumTopicSubject}}

I forbindelse med parvo-udbruddet har jeg tænkt over, hvordan jeg selv i løbet af denne sommer har været bekymret for flere sygdomme hos mine hunde som fx flåtbårne vira og hjertelungeorm. Historier om syge og døde hunde har fyldt bl.a. også herinde selvfølgelig, og det har da været med til at give bekymring. Er der kommet flere sygdomme til, eller er vi nu blevet mere opmærksomme på vores hunde og/eller blevet gjort mere opmærksom på det gennem medier?

Hvis man nu perspektiver lidt, kan det samme måske også gælde for andre samfundsmæssige aspekter som fx risikoen for terrorangreb og lignende. Er risikoen øget, og er det blevet værre i årenes løb, eller er det fordi, vi med de sociale medier er blevet mere bevidste om det, der sker?

På en måde er det godt, at vi bliver mere bevidste og obs på fx vores dyr, så vi også kan handle derefter, men det kan også give følelsen af (unødvendig) bekymring.

Hvad er jeres tanker om sammenhængen mellem (sociale) medier og bekymring?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Sociale medier - årsag til bekymring?
  • #2   30. nov 2016 Ida ja.. jeg er enig i, at man kan blive mere bekymret, men det kan man også blive på siden her.

    Talte med dyrlæge i går i forbindelse med test for hjertelungeorm... det er nævnt herinde, at afføringstesten slet ikke var sikker, og derfor spurgte jeg dyrlægen, som ikke var enig. Dyrlægen sagde, at de både kunne finde sygdommen hvis der var meget få orme og mange, og at afføringstesten var god nok.


  • #3   30. nov 2016 Lenschow: Ja det parvo lyder godt nok virkelig ikke rart smiley men jeg blev fx lige bekymret og fik så tjekket op på, at mine to var dækket ind - men det er jo selvfølgelig ikke alle der er det og så er det jo godt lige at være opmærksom. Men enig, kildekritik er altid en god ting

  • #5   30. nov 2016 Louise, jeg kan også godt nogle gange blive bekymret af at være herinde, må jeg indrømme. Men så er det også meget rart at have en dyrlæge, som man stoler på og lige kan konsultere

  • #7   30. nov 2016 Tænker også at nogle folk bliver alt for hys, alt for pusse-nusse-vi spærre Fido inde,, pt er det på Fyn, så bor man ikke på Fyn, så lad for Gud skyld vovsen nyde livet

  • #9   30. nov 2016 Altså jeg tænker at det med Parvo allerede er blæst op og jeg er da selv blevet utryg ved det, men hvor stor risikoen reelt er ved jeg ikke.
    Min søster der har haft egen hund i et par måneder skrev i går og spurgte mig om hendes hund var dækket ind og hun er ellers ikke sådan en pyller en.


  • #10   30. nov 2016 Selvfølgelig kan de sociale medier skabe bekymringer, lige så vel som de kan skabe glæde, gøre folk opmærksomme på deres omgivelser osv.

  • #11   30. nov 2016 Sociale medier indebærer så mange muligheder, men næsten også for mange - der er nok meget sundt lige at tage et skridt tilbage.

    Jeg kan ifm parvo-virus også se, at der er flere i div. hundegrupper, der bliver bekymrede, fordi de ikke helt ved, hvordan de skal forholde sig


  • #12   30. nov 2016 Men hvis de har de alm vacciner, er de så ikke dækket ind? Eller... smiley ?

  • #14   30. nov 2016 smiley SÅ bliver jeg da nervøs!! Fx mht udstillinger og lign. ....
    Herhjemme og på gåturene går det nok smiley


  • #17   30. nov 2016 Må indrømme at jeg ikke bliver så bekymret. Har haft hunde i ca. 25 år. Parvovirus har været kendt, lige så længe, som jeg kan huske.

    Nettet er super godt til at finde info, men det er også godt til at skabe frygt smiley Tror at det er vigtigt at bevare sin sunde fornuft, og prøve på at undgå at gå helt i panik.


  • #18   30. nov 2016 Måske er det fordi, jeg stadigvæk er ny hundeejer, men jeg synes fx at sådan noget med flåter og hjertelungeorm kan bekymre mig, fordi der ikke altid er symptomer på det. Men okay, der er så mange ting generelt i den her verden man skal forholde sig til, at det nogle gange nok er meget godt lige sådan at tage det med ro og slå koldt vand i blodet

  • #20   30. nov 2016 Min dyrlæge maner også til ro.

  • #21   30. nov 2016 Som ny hundeejer er man nok mere tilbøjelig til at blive skræmt af diverse sygdomme. Men prøv at tage det roligt. Det er heldigvis sjældent at man bliver ramt.
    Jeg har haft hund i ca. 25 år, og har aldrig været ramt af nogle af de sygdomme, på trods af at jeg både har boet i København, hvor hundekontakten var stor, og nu hvor jeg bor på landet, tæt på skoven, og har flåter i min have.
    Selvfølgelig er det godt at være obs på sygdommene, men ingen grund til panik smiley


  • #22   30. nov 2016 Jeg forstår ikke, at dyrlægen fra Viborg, i artiklen der er linket til , kan sige at man kun skal holde en hvalp hjemme fra træning, hvis den udviser symptomer. Der kan jo gå 2 uger fra hunden bliver smittet , til den udviser symptomer. Hvor mange kan den nå at smitte i den periode?

  • #24   30. nov 2016 Hos rigtig mange hvalpe er vaccinen ikke slået an fordi maternelle antistoffer har blokeret. Derfor kan du ikke regne med at den er fuld beskyttet før den har fået en sidste basis vaccine når den er mindst 16 uger. Mange har fået som 8+12 ugers og en del af disse vil ikke være dækket.

  • #26   30. nov 2016 Ja, der er bestemt kommet flere sygdomme til. Der er jo blevet hentet nogle stykker op med alle de gadehunde, der adopteres, desværre.

    Selvfølgelig skal man ikke gå i panik og spærre sin hund inde i et tårn, indtil den gror så lange negle, at en prins kan kravle op og redde den ud, men jeg synes det er udmærket vi kan være opmærksomme på spredningen af forskellige sygdomme, via sociale medier. Så vi kan være opmærksomme på nye sygdomme, sygdomsudbrud og generelt bare holde øje med vores dyr smiley
    Og det kan forhåbentlig få lidt flere til at vaccinere smiley

    Så må folk bruge den sunde fornuft derudover, og ikke lade det blæse op til et dog-punzel eventyr.


  • #27   1. dec 2016 Einstein: Som du påpeger, er der jo gode muligheder med medierne ift at blive mere opmærksom og måske undersøge nærmere.

    Med parvo-sagen virker det dog til, at særligt sensationsbladene gør det værre og skaber mere panik. Som du siger skal man jo også lige tage det med ro.


  • #28   1. dec 2016 Ps: er vild med dog-punzel- referencen smiley

Kommentér på:
Sociale medier - årsag til bekymring?

Annonce