{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.022 visninger | Oprettet:

MARSVIN - hjælp {{forumTopicSubject}}

Søger råd...
Vi har et han marsvin, Squik, som vi har haft i 1 år nu.
Men Squik keder sig, så snart han er i sit bur, trods legetøj og masser aktivitet.
Han elsker at løbe rundt i huset med en af vores kaniner.
Så spørgsmålet er!!!
Kan jeg sætte ham sammen med en af mine kaniner? Evt kastreret han kanin?
Ved godt kaniner er kolonidyr og ikke flokdyr, og derfor opstår mit spørgmål, da det ikke er samme art, samt buret er 160x60x50 og med flere huler.
Tænker ikke at det er en ide, at sætte endnu et hanmarsvin sammen, og ej heller et hun marsvin, da frygten så er en POKKERS MASSE marsvin med tiden smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  MARSVIN - hjælp
  • #1   12. dec 2016 Marsvin er flokdyr og bør ikke gå alene. En ung han og en ældre kan som regel godt gå sammen smiley
    En kanin kan skade marsvinet, så det er ikke nogen god ide.


  • #3   12. dec 2016 Nu er Squik jo kun 1 år.
    Og er sgu så bange for at sætte en anden han til ham, og de så skal forvolde hinanden skade...

    Men en han og en hun, vil vel konstant formere sig.


  • #5   12. dec 2016 Min Pjuske og Bastian går sammen. Pjuske er 4 år og Bastian er 9 mdr. De hygger sig da gevaldigt sammen. smiley

    Nej, marsvin og kaniner skal ikke gå sammen. Marsvin skal have en makker smiley


  • #6   12. dec 2016 Hvis vi starter med at ignore de følgende fakta: marsvin og kaniner har hverken samme sociale behov/sprog eller foderbehov. Og at kaniner kan gøre stor skade på marsvin, selv ved uheld.
    Så er der ét faktum der ikke bør overses. Og det er at kaniner bærer på bordatella som er dødelig for marsvin.

    Jeg stemmer altså i med de andre. Kaniner for sig og marsvin for sig... og marsvinet skal have en marsvineven.


  • #7   12. dec 2016 Hvis ikke du vil kastrere hanmarsvinet, så skal du ud og kigge efter en unge på 4-8 uger sådan cirka.

  • #8   12. dec 2016 Squik må have en lillebror smiley
    Spørger jo nøjagtig for ikke at havne i en træls situation med nogen af dyrene.


  • #11   12. dec 2016 Kys min
    Det vil jeg gerne høre mere om. Det er helt ny viden.

    Ét marsvin er synd smiley

    Du har et dejligt stort bur, lige et skulderklap for at give dyret god plads, med et stort bur så skal det nok gå fint med en sammenføring.


  • #12   12. dec 2016 Du kan f.ex. kigge hos opdrættere her: http://marsvineklub.dk/category/opdraettere/

    Kreds 1 er storkøbenhavn/bornholm, 2 er resten af sjælland m. øer, 3 er fyn og den sydlige halvdel af jylland og 4 er så den nordlige havdel af jylland.

    Du kan evt kigge længere væk end nabolaget og så se om der kan arrangeres transport i forbindelse med en udstilling. Sidst i januar rejser folk til djursland i den forbindelse.


  • #13   12. dec 2016 du må for gusskyld IKKE sætte den sammen med kaninerne.

  • #14   12. dec 2016 Salla - det med bordatellaen?
    Der er jeg så nok ikke den der ved mest... som regel kan jeg knapt huske hvad det hedder, det er kun fordi det lige er blevet nævnt i en marsvinegruppe på fjæs.


  • #15   12. dec 2016 Her har vi også to hanner gående sammen.. Og selvom de engang imellem er lidt efter hinanden, så har de det rigtig godt sammen..

    Vi startede med at købe to hanner, på samme alder. Det endte dog med at de kom virkelig meget op og skændes, så vi måtte af med slagsbroderen, og fik en ny lille bitte unge. De har så gået sammen siden smiley

    Jeg har dog bestemt mig for, at når den gamle af dem dør, så køber vi IKKE en ny unge. Så må den tilbageværende ud i et nyt hjem hvor der er tid og overskud til at den får en lille ny bur makker. For her er børnenes interesse for marsvinene desværre faldet så meget at det kun er mig der tager mig af dem - og jeg har ærlig talt ikke så meget tid til dem.

    Nu er den gamle af dem ved at være lidt oppe i årene, så ved ikke hvor længe han holder endnu - vi håber på 2-3 år endnu.. smiley


  • #16   12. dec 2016 En kastreret han med 2-3 hunner er total hygge smiley


  • #17   12. dec 2016 Kys min
    Bare i orden, jeg googler det.



  • #18   12. dec 2016 Jeg har pt. 8 hanner gående sammen 2 og 2, hvor den ældste i hvert par har prøvet at få dyppet snabelen.
    Mine hungrupper m/u kastrater går i samme skabsbure som mine hangrupper. Ingen problemer der.


  • Rollo
    Rollo Tilmeldt:
    maj 2011

    Følger: 9 Følgere: 13 Svar: 924
    #19   12. dec 2016 Og marsvinet kan sådan set skade kaninen ret grumt også. Ham her på billedet havde fået nogle rigtig grimme hak af et marsvin - som heller ikke så for kønt ud - da han sad i en dyrehandel.

    Så nej, kanin og marsvin har virkelig intet at gøre sammen! smiley


    profilbillede
  • #20   12. dec 2016 i mine teenageår satte mim veninde og jeg min daværende kanin og hendes marsvin sammen...

    det endte med et dødt marsvin, kaninen havde lagt sig på det og nægtet at rejse sig..


  • #21   12. dec 2016 ud over dyrene kan gøre skade på hinanden, så spiser de jo ikke det samme. Marsvin har behov for c-vitamin i maden og det har kaninen ikke.

  • #22   13. dec 2016 Vi havde en kanin og et marsvin sammen, overtaget på den måde af familien der ikke kunne overskue dem længere.
    Det gav ingen problemer, begge dyr døde af alderdom/sygdom.
    Måske vi bare var heldige smiley


  • #27   13. dec 2016 Kan ikke se ideen i at have marsvin og kaniner sammen? Det er jo som at have en hest og en ko sammen. Bevares de har selskab, men det er da langt bedre med to af samme art smiley

  • #28   13. dec 2016 Små bure kan ødelægge dyret.. Min kanin (som bor hos kæreste og datter) får lov at rende i hele stuen, og om sommeren står altandøren åben, og så leger han det er hans bur (Han er hvertfald ikke til at drive ind :p)

    Han er i buret om natten og når der ikke er nogen hjemme, da han har det med at gå efter netværkskablerne XD


  • #29   13. dec 2016 Min er så en blanding af hermelin og løvehovede, så et stort kaninbur er meget for ham, der kan han uden problemer hoppe rundt i og lave badutspring smiley

  • #31   13. dec 2016 hvis din marsvin gå alene så keder den sin nok
    hvis du skal finde en god ven så tag en som er ælder end ´ham du har nu
    hvis de ikke er i samme familie så anbefal jeg de bliver kastrerings med det
    samme. men det er jo ikke 100 med sikkehed at dit marsvin vil godkende
    den anden, marsvin, og en kanin sammen med et masvin er farlig de kan
    finde på og spring og hoppe på marsvinet både og bide men marsvinet kan
    osse brække sine små rieben (:


  • Rollo
    Rollo Tilmeldt:
    maj 2011

    Følger: 9 Følgere: 13 Svar: 924
    #32   13. dec 2016 At dyr i naturen går side om side med andre arter, synes jeg er forskelligt fra når vi holder dem i fangenskab - naturen giver anderledes betingelser.

    Men, et setup som det du beskriver, 'Grisen', dét kan jeg forholde mig til - og det er jo dét mange ikke gider 'ofre' på det. Jeg synes stadig der er risiko for at dyrene kan gøre skade på hinanden, men med så god plads, er risikoen nok betydeligt mindre. Men der er taget hensyn til at kanin og marsvin ikke kan nå hinandens mad og kan holde sig fra hinanden.
    - Mht. marsvin ude, så henholder jeg mig til det med temperaturen, fordi nogle biologer lavede forsøg på Aarhus uni. som viste at det sled mere på de indre organer, for marsvin som over længere tid befandt sig i temperaturer under 10 grader, dvs. de fungerede og levede godt, men ift marsvin som levede under varmere temperaturer, så krævede det mere af marsvinets krop at holde temperaturen når de boede køligt.

    Jeg synes der er meget i dag med, hvorfor må man ikke det eller må det, og så er det "fordi..." og uden nogen egentlig årsag. Jeg gør det selv nogle gange, selvom jeg for det meste prøver at huske at komme med forklaringen på hvorfor, så det ikke bare er som aberne og stigen, at nogen engang sagde det var fyfy så det er det, men ingen ved hvorfor.
    - Ofte er der jo en årsag, og det er jo god viden at dele, men andre gange har man bare forklaret det 117. gange og springer lige over hvor gærdet er lavest.

    Jeg tror så også det med at holde dem sammen kan handle om individerne, den kanin jeg tog med hjem fra en dyrehandel, havde fået hak af marsvinet, efter al sandsynlighed fordi hunnen der også gik der, var i brunst og så har marsvinet 'forsvaret' sin dame. Både kanin og marsvin så skrækkelig ud.
    - Og de to arter KAN altså hurtigt påføre hinanden meget skade.

    Men man kan jo også vende den om; Hvad får de to arter ud af at gå sammen? Hvad er formålet med det? For dyrene? Hvis vi ser bort fra det praktiske, i at man ikke skal have to bure/volierer, og ens tankegang er at så har de selskab.
    - Rent basalt, kan jeg ikke se hvad de får ud af at blive holdt sammen. Men måske det bare er mig? smiley

    Puk.Sif
    Kastration ændrer ikke marsvinets adfærd, så at kastrere to hanner for at holde dem sammen, vil ikke gøre en forskel.
    - Vil stadig finde en yngre, fremfor en ældre, det gør sammenføringen nemmere smiley


  • #33   14. dec 2016 Det kan ændre adfærd meget. det har det i hverfald gjorde med mine to som var hanner men nu er de kastrering. de var meget på nakken af hinanden nu er de falde mere til ro og ikke bider så meget efter hinanden mere så jo det hjælper på nogle dyr måske ikke alle dyr men nogle dyr har brug for det smiley

  • #34   14. dec 2016 Det er med stor sandsynlighed ikke kastrering der er årsag til det.... men mere et sammenfald med alder og avceptering af rangorden.

    Man skal absolut ikke anbefale at kastrere to marsvinehanner for at få dem til at enes.


  • #35   15. dec 2016 de er familie smiley og jeg har jo ikke snak det ikke kan lad sin gøre, men det er den bedst mulighed hvis der er hunner i nærheden så gå hannerne jo i kamp om hunnen smiley

  • #37   15. dec 2016 Puk.Sif

    Igen nej.

    Jeg har igennem årene haft en del marsvin... og både opdrættet og udstillet dem i tidsrummet. Derved har jeg også haft flere hanpar gående sammen - og det spiller overhovedet ingen rolle om der er hunner i nærheden eller ej.... om hunnerne kommer i brunst... om de bliver parret... om der bliver født unger eller ej. Enten kan hannerne enes - eller osse kan de ikke. Hvis de ikke kan, så er der ikke 10 vilde heste som kan få dem til at enes.


  • #38   15. dec 2016 smiley sagde jeg os

Kommentér på:
MARSVIN - hjælp

Annonce