{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.075 visninger | Oprettet:

baby med mælkeintolerance {{forumTopicSubject}}

eller mælkeallergi ....

min ammende datter har jo været mælkefri siden hun og baby var indlagt for udredning af hvorfor han var så skrigende, urolig og gylpende ... det endte med diagnosen refluksbarn og en mælkefri diæt til hende ...

nu er han så 4 måneder, og hun har i denne uge prøvet at spise ting med mælk, meget meget lidt, men det endte med nogle dages diarré, og de sidste dage nogle gange gylpen grænsende til opkastninger ... så nu stopper hun selvfølgelig igen ...

vi kan på astma allergi læst at de fleste børn heldigvis vokser fra det men mit spørgsmål er, hvis der er nogen der har prøvet det :

vokser de bare lige pludselig fra det, forstået på den måde at man prøver jo til med nogle måneders mellemrum, vil der så bare komme en gang hvor baby slet ikke får gener, eller vil det være sådan at generne er meget små og man derfor egentlig skal blive ved at indtage lidt mælk for at de så vænner sig til det ...

ved ikke om spørgsmålet giver mening, men noget i retning af om der er en tilvænningsperiode hvor de får lidt mælk evt, via amningen med en mor der får lidt mælk, eller kan man skal man ikke indtage noget mælk overhovedet så længe baby reagerer bare det mindste ??


Kommentarer på:  baby med mælkeintolerance
  • #1   17. feb 2017 Jeg har været der med min mellemste og jeg kunne ikke indtage mælkeprodukter overhovedet, mens jeg ammede, han reagerede på det mindste. Både surmælksprodukter, ost, smør osv.

    Han var et ekstremt uroligt barn, det første år sov han aldrig mere end 1-2 timer ad gangen, han gylpede meget og så havde han en periode, hvor han slet ikke tog på, det var det, som var årsagen til, at mælkeallergi kom på banen.

    Han er 23 i dag og har ingen allergi, men er diagnosticeret med NLD, en mild autisme, som muligvis skyldes, at han i den periode, hvor han slet ikke voksede, ikke fik tilført fedstof nok til hjernen.

    Jeg levede helt mælkefrit i den periode han blev ammet (fuldt ud til 6 måneder, delvis til 14 måneder) Han fik de første 2 år Nutramigen modermælkserstatning, derefter et mælkeerstatningsprodukt baseret på havre.

    Da han var 4 begyndte vi at give ham lidt surmælksprodukter, som han ikke reagerede på og gradvist introducerede vi flere og flere mælkeprodukter. Som 6 årig var han vokset helt fra allergien.
    Vi undgik sojamælk, for bliver man først allergisk overfor soja, er det pokkers besværligt at lave mad, der er soja i ufattelig mange produkter.

    Vi undgik også æg, citrusfrugter, tomater og nødder, da det er nogle af de fødevarer, som børn ofte er/kan blive allergiske overfor



  • Hunden
    Hunden Tilmeldt:
    jan 2013

    Følger: 1 Emner: 8 Svar: 492
    #2   17. feb 2017 Hvad siger din sundhedsplejerske?
    Eller din læge?

    Jeg har desværre ikke et bud.
    Men hvor er det da træls for jer. smiley


  • #5   17. feb 2017 @ hunden ... det er min datter ... hun har ikke rigtig fået spurgt endnu, men vil gøre det i næste uge .... men er nu selvfølgelig gået tilbage til 100% mælkefri ...

    @ Kirsten.. tak, pt fuldammer hun, snart skal han jo have lidt skemad,, men det bliver selvfølgelig også mælkefrit, og skal der mælk i bliver det nogle af de erstatninger der kan gives til mælkeallergiske børn ... det med Soya har vi også læst så soyamælk kommer ikke på tale .... i dag er der heldigvis andre plantemælks ting at få, men de er så ikke helt dækkende med vitaminer, mineraler osv ... men det kan man så nok klare på andre måder ....

    på astma/allergi forbundets side står at 5 ud af 10 er ude af allergien indenfor det første år, og 9 ud af 10 inden de er 3 .... så der er heldigvis god prognose for at det ikke er noget varigt ...

    men er da godt nok blevet noget overrasket over så lidt der skal til før han har reageret ret voldsomt .. sidste fredag fik hun en salat med gedeost, hun tænkte ikke over det, der startede diarréen lørdag, onsdag spiste hun en burger med bolle bagt med mælk, og torsdag en gammeldags fastelavns bolle ... diarréen er aftaget, men han har tilgengæld haft kraftig gylp nærmest opkastninger derefter, og i dag tydeligvis meget ondt i maven smiley ... ganske som før diagnosen blev stillet, hvor han trækker benene op under sig og græder meget ....

    håber godt nok hurtigt det er ude af kroppen igen, for hans søvn mønster har hele tiden været meget træls og det var lige blevet en anelse bedre inden mælkeindtaget ...


  • #7   17. feb 2017 Godt i er opmærksomme på det med soya.

    Jeg havde i den periode altid lidt ekstra mad med i tasken, når vi var ude, så var jeg garderet, hvis jeg var usikker på indholdet i det der blev serveret.

    Dengang var der ikke så megen fokus på mælkeallergi og amning, men min far var læge og faldt tilfældigt over en artikel i et svensk fagskrift om sammenhængen mellem mælkeallergi, kolik og manglende vægtstigning hos spædbørn.

    Han var undersøgt på børneafdelingen i Århus og de havde ingen forklaring, alt var tilsyneladende normalt, altså bortset fra at knægten ikke tog på.

    Der er heldigvis mange erstatningsprodukter i dag, så det behøver ikke at være det store problem.


  • #8   17. feb 2017 Jeg kunne som barn godt tåle mælk , men er indenfor de sidste 5 år blevet laktose intolerant disponibel . De har så fundet ud af , at jeg mangler den kromosom i genet (eller er det omvendt?) , der gør at jeg kan tåle laktose - Dvs. Jeg kan ikke videregive det gen til mine børn , så de kan tåle laktose smiley Jeg reagere nogengange på et glas mælk , andre gange kan jeg drikke 3 glas uden problemer .

    Men men men - Arla er begyndt at lave rigtig mange produkter uden laktose , de er lidt dyre end alm produkter , men er rigtig gode . Hvis din datter godt kan lide toast brød , kan jeg anbefale det fra Pågen , det koster godt nok 19-22 kr (afhængig af butik) , men de er laktose frie .


  • #9   18. feb 2017 Jeg ville ikke eksperimentere yderligere med det, hvis jeg var din datter - så ingen mælk mens hun ammer.

    Jo mindre barnet bliver udsat for allergenerne, jo hurtigere er der chance for, at kroppen ikke genkender dem som værende fjendlige.

    Jeg ville holde barnet 100% mælkefrit i minimum et par år, måske tre, inden jeg ville prøve med produkter indeholdende mælkeprotein eller laktose.



  • #10   18. feb 2017 Hanne vores den yngste kastede ofte op om natten og havde efterfølgende diarre. Hold op hvor har vi skiftet sengetøj ofte.! Han sov i vores seng da jeg ammede ham meget længe om natten. Vi prøvede at give laktosefrie mælkeprodukter i stedet og opkastningerne samt diarreen forsvandt med det samme. Han er 6 år nu og har de sidste 2-3 år spist laktoseholdige produkter uden problemer. Så ja jeg tror på at de kan vokse fra det. Jeg har aldrig spist/drukket særlig meget mælkeprodukter/mælk andet end syrnet. Vi er ikke vokset op med mælk hjemmefra og jeg drikker aldrig et glas mælk. Min mave er bestemt ikke lykkelig når vi får risengrød for eksempel.
    Mælk er jo lavet til kalve haha


  • #11   18. feb 2017 takker for alle indlæg ....

    jeg vil lige sige at jeg ikke er helt klar over forskellen, men ifølge lægen da hun var indlagt med ham tilbage i november hvor hun blev sat på mælkefri diæt, så er det ikke nok vi går efter et laktosefrie produkter, det skal være deciderede mælkefrie.... laktosen er noget med mælkesukkeret, mens når man skal være mælkefri så er det noget med selv mælkeproteinet ....

    Der er som I skriver mange, faktisk rigtig mange produkter på markedet i dag som man kan bruge i stedet, så det er såmænd ikke så svært, heldigvis....

    Det er faktisk som om lige i den periode her hvor vi har set efter det, er der kommet endnu flere ... jeg tror det skyldes den øgede fokus på miljøet hvor man ser en bevægelse fra animalsk produktion til planter, animalsk produktion er jo i den grad en belastning for miljøet ....

    selv kød kan man erstatte med noget der ligner og som smager udmærket .... der er smør, flødeagtige ting, yoghurt, creme fraiche osv mange ting som er på planter så det er faktisk ikke svært at finde mere... vi har både lavet sovs, dressinger og bagt boller, alt uden mælk, så hun har faktisk ikke lidt afsavn på den måde ... meget brød hos bagere er bagt uden mælk, selv kager uden smør og mælk kan man nemt få.....

    det der er problemet på den lange bane er, at der i de produkter ikke er den rette mængde mineraler, vitaminer og så kalk som er nødvendige for ham, og der jo går en tid inden han kan få vitamin og kalk piller .... men vi håber han er en af dem der vokser fra det forholdsvist hurtigt, ellers må det jo løses på sigt...


  • #12   18. feb 2017 Det er en myte at vi får de mineraler fra mælk smiley
    Rent faktisk kan mælkeindtag gøre det stik modsatte..

    Mineraler og vitaminer kan man rigeligt få fra sin almindelige kost smiley


  • #13   18. feb 2017 Fedt til gengæld - det er vigtigt at være obs på. Børn får meget fedt fra mælkeprodukter og det skal man huske at erstatte.

  • #14   18. feb 2017 ja er klar over man kan nå meget med alsidig kost ..... problemet er jo at en del af de ting så at sige er tidlige byggesten, altså noget han godt kunne bruge nu, men ikke får, og der går jo en tid inden han kommer helt op på alsidig kost .... men han indhenter det forhåbentligt ....

    mors bekymring er lidt nu her hvor der er knogledannelse, at han ikke får nok kalk, andet end at hun så spiser kalktabletter, D dråberne har de også været nødt til at udskyde da han også reagerede på dem med mavekneb .... det er der mange der gør og det er åbenbart noget med hvilken olie de er baseret på , hun har nu vist købt variation nummer 3 eller 4, så forsøger hun igen at komme i gang .....

    han har åbenbart, endnu, en sart mave ....


  • #15   18. feb 2017 Han får de ting, hvis hun spiser en helt almindelig dansk kost.
    Hvis hun er usikker, så få taget blodprøver og få tjek på om alt ligger som det skal og så tag tilskud derefter.

    Det er ikke mælk, der gør udslaget der overhovedet, så den bekymring behøver hun ikke at have.
    Hun må under ingen omstændigheder spise kalktabletter hvis hun ikke har konstateret at hun mangler det.

    Problemet med babyer er jo, at deres tarm står pivåben. De optager alt, de får igennem og det skaber for nogle massiv intolerance. Så vidt jeg husker modnes tarmen i omkring 8 månedersalderen og med den type børn er det en overvejelse værd, hvad man giver dem inden da, for man kan desværre komme til at skabe intolerance i den periode.

    Gå ikke i panik omkring mælken - den har ikke så stor betydning, som vi er blevet tudet ørene fulde med smiley
    Det er en god proteinkilde hvis man tåler det, men husk, at 90% af verdens befolkning udenfor vesten overhovedet ikke kan drikke mælk eller spise mælkeprodukter - det er os, der er usædvanlige hvad det angår.


  • #16   18. feb 2017 Jeg var som barn, et problem barn hvad an går mælk.. jeg er desværre ikke vokset fra det.. kan mærke med det samme når jeg har drukket eller spist mælkeprodukter

Kommentér på:
baby med mælkeintolerance

Annonce