{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.430 visninger | Oprettet:

Blodprøve eller venflon? {{forumTopicSubject}}

Hej alle,

Jeg står i en træls situation at jeg i morgen skal i narkose, hvilket jeg aldrig har prøvede før. Så det ville sige at jeg skal have det der hedder venflon / drop. Hvordan foregår det? Har meget nålefobi, og var ved at stor tude under min blodprøvetagning. Selvom lægerne siger jeg har perfekte blodårer til det. Men hvad vil i sige om det? Har jeg noget at være bekymret for? Er virkelig nervøs.

Hvad er værst blodprøve eller at få lagt venflon?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Removal of mattress and Bed frame - already dismantled. 700 kr.
  • Ophæng af: gardinskinner, 2 x tv, væghængt vasketøjs-kasse 1.500 kr.
  • Opsætning af loftslamper 600 kr.
  • Samling af møbler 1.200 kr.
  • Udendørs lampe re-montering 800 kr.
  • Murer arbejde 3.800 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Blodprøve eller venflon?
  • #1   5. maj 2017 Hvis det er i albuebøjningen, så synes jeg det føles ligesom ved en blodprøve - som jeg ikke synes er slem smiley
    Håndryggen synes jeg der imod er en lille smule mere ubehageligt, men altså ikke særlig meget og det er hurtigt overstået. Når først den sidder der er der ingenting smiley

• #2   5. maj 2017 Hov nej, inden jeg bilder dig noget forkert ind smiley - Jeg har ikke prøvet på håndryggen, men håndledet. Det var her det var lidt mere ubehageligt.

• #3   5. maj 2017 Det er yderst sjældent at de lægger venflon i håndledet. Specielt hvis man har gode årer.
    Jeg har elendige årer jeg jeg har kun fået lagt venflon i håndledet 1 gang.

Venflon er som at få taget en blodprøve, hvor man sætter et rør ind istedet og så er du fri for at blive stukket flere gange.

Venflon er klart at foretrække smiley

• #4   5. maj 2017 jeg ka ikke tåle nåle, og besvimet flere gange ved blodprøver. Men har været i fuld narkose adskillige gange og det er slet ikke så slemt. kig væk imens. og syplejerskene er søde til at hjælpe, også selvom man er en voksen dreng. hehe.
    sidst spurgte sygeplejersken om hun skulle holde mig i hånden imens.

• #5   5. maj 2017 Jeg synes tanken er værre ens selve stikket, så jeg prøver altid at tænke på noget andet - og jeg kigger altid væk smiley

Når først det er i, er det helt fint smiley

• #6   6. maj 2017 Et venflon lægges som regel på håndryggen, og da det er narkosesygeplejersker der lægge det inden en operation, så gør det altså ikke særlig ondt, de er virkelig proffe. Jeg har fået lagt venflon to gange ifm operation og jeg kunne næsten ikke mærke det, så jeg synes bare du skal tage det helt rolig smiley

• #8   6. maj 2017 Jeg har prøvet det rigtig mange gange, det er ikke slemt, fortæl sygeplejerske og læge at du er bange, de fleste er utrolig søde og forsigtige

• #9   6. maj 2017 Jeg har fået lagt venflon virkelig mange gange og jeg har det rigtig svært med nåle.
    Hvis det giver ubehag at få lagt venflon er det oftest fordi man spænder.
    Jeg psyker mig selv til at slappe af i kroppen selvom hovedet ikke er afslappet.

Drik masser af vand (hvis du må for narkosen), det øger blodvolumen og får årene til at strutte med røde kinder smiley

Men vigtigst - afslappede muskler. Mediter dig igennem.
    At få lagt i albuebøjningen er klart det mindst ubehagelige, men der skal oftest lidt overtalelse til.

Og så er anæstesisygeplejersker virkelig gode til det, det går lynhurtigt.

• #10   6. maj 2017 Jeg har nålefobi og sygehusskræk efter utallige undersøgelser som barn, samt flere grimme fejlbehandlinger.
    Jeg håndterer nålene i dag via forberedelse, dvs at jeg skal hjem og tænke over det hele, før de kan behandle mig. Jeg putter bedøvende creme på stedet og kigger væk. De tre elementer samlet giver en OK ro.
    For mig er tankerne det værste. Jeg kan panikken hvis nålen rører for lang tid, så drop er ikke let. Men jeg kan håndtere det ved ikke at kigge på det. Det er en mental proces smiley

• #11   6. maj 2017 Det er nemlig 95% i hovedet, det foregår og også herfra det skal styres.

I forbindelse med noget medicin jeg fik, var mine årer helt smadrede og jeg har i forvejen nogle vener, der er svære at finde og ramme - det gav nogle voldsomt dårlige oplevelser, som bestemt ikke er rystet af.
    Dette var for knap ti år siden. Sidste år fik jeg i forbindelse med indlæggelse en tilsvarende elendig oplevelse, men havde meget mere mental kontrol, så det "satte sig" ikke og jeg kom igennem det ved at manipulere mig til afslapning.

Det handler om at tage kontrol over tankerne nogle minutter.

• #15   6. maj 2017 Jeg har prøvet begge dele til bevidstløshed, men har så ikke nåleangst selvom mine årer er nærmest ikke eksisterende så de aldrig kan ramme, så nu bliver jeg lagt til at sove med "gas/maske" på operationsstuen, og så finder de en åre når jeg er dybt godnat smiley
    Men jeg vil råde dig til at følge CH`s. Malene`s og Pia`s råd, men uanset hvad så skal det nok gå godt, de er dygtige i dag så længe de ikke lader elever prøve, så HUSK at gør dem opmærksom på at du er meget nervøs smiley Der ud over vil jeg bare ønske dig HELD OG LYKKE. smiley Og husk nu, SLAAAAP AF Ggg smiley

• #16   6. maj 2017 En lille Update, jeg klarede det. Stor tudet inde ved operationsstuen, men holdte min kæreste i hånden mens hun stak, jeg fik det i albuebøjningen. Det gjorde ikke så ondt som jeg troede. Men kunne mærkes! 1 min efter svimlede det i hovedet og få minutter efter faldt jeg hen. Har aldrig sovet så godt!hahaha. Tak for jeres søde svar. De hjalp og fik lidt ro på inden.

• #17   6. maj 2017 Godt gået Rikke. Jeg håber alt så går ok for dig fremover. smiley God bedring smiley

• #18   6. maj 2017 Nålefobi er simpelthen SÅ belastende, men det giver den vildeste YES følelse når man så alligevel klarede det. Jeg er også ekstrem nålefobisk og skal altid ligge ned når jeg skal stikkes på nogen måde, elllers dejser jeg om smiley

For mig er det selve nålen jeg er bange for , og ikke evt. smerte, så det er hip som hap. Dog syntes jeg rent smertemæssigt at det gør mere "ondt" at få taget blodprøve end at få lagt venflon, jeg har så kun prøvet at få venflon i håndryggen. Hvor jeg har fået taget blødprøve i albuen og i håndryggen, og der syntes jeg så blodprøven gør NAS , altså i håndryggen smiley

Jeg er så også så "heldig at have elendige åre til at stikke i, de er ellers meget tydelige, men når der skal stikkes så trækker de sig sammen , så jeg drikker altid godt med vand før en blodprøve, og så vil jeg helst have en sygeplejerske eller laborant til at stikke, fremfor praktiserende læge, da de er MEGET bedre til det, fordi de jo stikker meget mere.

Super flot klaret, og rigtig god bedring smiley

• #20   6. maj 2017 Hvor er det dejligt for dig Rikke, og hvor er du cool smiley
    Må jeg bruge tråden til at spørge dem, der udover smerte også bare generelt får det skidt af at have nålen i jer.. hvad gør man så med et venflon? Blodprøver er vel overkommelige fordi det er et øjeblik og så er det overstået, men venflon sidder jo i dig? jeg er så bange for en dag at skulle have det lavet og panikke fordi det nærmest er en konstant blodprøve.. får kvalme bare ved tanken..

• #21   6. maj 2017 Fünke: Venflon er en tynd plastikslange der sidder i hånden, ikke en nål smiley Når man bare skal opereres mærker man jo stort set ikke at man har den, da man falder i søvn kort tid efter, og oftest får den fjernet kort efter opvågning smiley

Ved indlæggelse hvor den sidder i længere tid, kan den godt være lidt irriterende, men ikke noget man ikke kan overskue, eller sådan har jeg det i hvert fald smiley Det var dog en befrielse da jeg endelig fik den ud efter 3 dage, da jeg sidst var indlagt, det var altså begyndt at stramme lidt i hånden, og ja bare være lidt irriterende smiley

• #22   7. maj 2017 Ughh jamen det gør det jo ikke bedre Rikke smiley Ej det lyder til, at du har overlevet uden at panikke.

• #23   7. maj 2017 Fünke: Det er virkelig ikke noget særligt, jeg syntes personligt også det er MEGET mere ubehageligt at få taget blodprøve, end det er at få lagt venflon.

Da jeg var indlagt i oktober, erkender jeg da gerne at efter 12+ timer, så var den sgu lidt irriterende, og det var rart at få den ud efter 3 dage. Noget af det mest irriterende var egentlig den der nethandske man får på, jeg syntes det begyndte at klø efter noget tid, men jeg er også ret hys med ting der kradser, hvor andre ikke mener det kradser smiley

Og så lignede min hånd en skinke eller rullesteg smiley

Og NEJ slangen der sidder i hånden er ikke ligeså tyk som droppet du kan se på billedet, haha. Den er virkelig meget tynd, og er jo også blød og fleksibel smiley

profilbillede
  • #24   7. maj 2017 Det er lidt sjovt at hører jeres meninger om drop/venflon i håndryggen og el.armen. Jeg vågnede op efter en op. og så drop poserne men kunne skutte se hvor nålen var sat i, så jeg fulgte slangen fra en af poserne og GYS "lortenålen" sad midt i panden på mig, "den åre/vene man gerne ser på folk når de er rigtigt arrige" Så selv efter 1000 operationer kan lægerne stadig formå at "overraske/chokere mig" Ggg smiley Jeg tænkte at det var godt jeg ikke var en hund, så havde den nok siddet på bagsiden af tungen, de årer er jo så nemme og tydelige når alle de andre er udenfor "rækkevide" pga. dehydrering osv.

• #26   7. maj 2017 Anita: Ahahahahahahaha, det virker altså ikke særlig praktisk at have den i panden smiley

Jeg har kun prøvet det i hånden, og der er det jo i hvert fald nemt nok at gå tur med dropstativet ( hvis lortet altså gider køre smiley ) , tænker det må være en tand mere besværligt når den sidder i panden smiley

• #28   7. maj 2017 Jeg har nu også haft nogle siddende væsentligt længere end tre dage. De skifter det, når der begynder at blive bøvl med det. Og godt for det smiley
    Ingen grund til at "bruge" flere adgange end nødvendigt.

• #29   7. maj 2017 Nu har jeg kun prøvet at have venflon i, i lang tid, men da jeg var indlagt i 7 dage fik jeg venflon i begge håndrygge. Jeg synes ikke det gjorde mere ondt end at få taget en blodprøve, og så snart venflonet er i, mærker du ingenting (pånær når man hænger i dem i en uge og skal forsøge at gå i bad.. suk! smiley ).
    Når det bare er i narkose, skal du heller ikke bekymre dig om at gå rundt med drop stativer, som jeg synes var det værste ved det, samt at få det ud igen efter lang tid smiley

Ulla M: haha den regel har de vidst ikke hørt på Bispebjerg smiley Jeg havde det ene i, i 2 dage, men det andet sad der nu i alle 7 dage.. det gjorde så også rimeligt avs da det skulle ud igen!

• #30   7. maj 2017 Haha, jeg gik og sang "rolling with my homie" inde i hovedet, når jeg gik tur med mit dropstativ smiley

• #31   8. maj 2017 Rikke, det er vist den letteste omgang jeg har prøvet, da det sad i panden smiley man vikler sig ikke ind i slangen nær så nemt som når den sidder i armen/hånden, slet ikke om natten "i søvne" Ggg.. . Men det er nu meget sjovt at selv om jeg ikke har nåleskræk så opfører mine åre sig som orme når en nål nærmer sig, de "gemmer" sig, flader ud, "forstener, ved godt at det er pga. der er blevet stukket for meget så der er dannet "arvæv" eller punktere så laboranten ikke kan komme til det område. de gør ALT for at undgå at blive "rørt" Hahaha smiley

Eifos. Det kommer an på hvilken afd. du ligger på, på Bispebjerg, der er ufattelig stor forskel på hvilken behandling man får, det samme gælder for rengøringen, jeg er "fast gæst" så jeg har været næsten alle steder Hahaha dog ikke psykiatrisk Endnu. De samme "regler" gælder for resten også for "Riget". smiley

• #32   8. maj 2017 Anita: Det er jo bare heller ikke alles åre der er lige gode at stikke i, mine klapper som sagt også sammen, og det er endnu værre hvis jeg ikke har drukket godt med vand inden. Har også et par gange oplevet de HAR ramt plet, men så er blodåren netop også klappet sammen, og der kommer så intet ud.

Jeg er ret god til at slappe af, selvom jeg er skide bange for nålen, men når man er blevet stukket en hel del, sså lære man efterhånden at kunne håndtere det, og sørge for at trække vejret dybt og roligt osv. Som sagt skal jeg bare ligge ned, for ellers dejser jeg simpelthen om smiley

Det må altså se ret vildt ud med sådan en i panden, haha.

Kommentér på:
Blodprøve eller venflon?

Annonce