Blodprøve eller venflon? {{forumTopicSubject}}
Hej alle,
Jeg står i en træls situation at jeg i morgen skal i narkose, hvilket jeg aldrig har prøvede før. Så det ville sige at jeg skal have det der hedder venflon / drop. Hvordan foregår det? Har meget nålefobi, og var ved at stor tude under min blodprøvetagning. Selvom lægerne siger jeg har perfekte blodårer til det. Men hvad vil i sige om det? Har jeg noget at være bekymret for? Er virkelig nervøs.
Hvad er værst blodprøve eller at få lagt venflon?
aug 2008
Følgere: 1103 Hunde: 2 Emner: 88 Svar: 2.736
Håndryggen synes jeg der imod er en lille smule mere ubehageligt, men altså ikke særlig meget og det er hurtigt overstået. Når først den sidder der er der ingenting
aug 2008
Følgere: 1103 Hunde: 2 Emner: 88 Svar: 2.736
maj 2007
Følger: 42 Følgere: 145 Hunde: 5 Emner: 1.145 Svar: 38.395
Jeg har elendige årer jeg jeg har kun fået lagt venflon i håndledet 1 gang.
Venflon er som at få taget en blodprøve, hvor man sætter et rør ind istedet og så er du fri for at blive stukket flere gange.
Venflon er klart at foretrække
sep 2009
Følger: 18 Følgere: 16 Hunde: 5 Emner: 46 Svar: 242
sidst spurgte sygeplejersken om hun skulle holde mig i hånden imens.
jun 2014
Følger: 3 Følgere: 95 Hunde: 2 Emner: 344 Svar: 3.110
Når først det er i, er det helt fint
apr 2011
Følger: 32 Følgere: 53 Hunde: 8 Emner: 200 Svar: 12.224
dec 2012
Følgere: 21 Emner: 49 Svar: 3.654
aug 2006
Følger: 37 Følgere: 68 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 46.983
Hvis det giver ubehag at få lagt venflon er det oftest fordi man spænder.
Jeg psyker mig selv til at slappe af i kroppen selvom hovedet ikke er afslappet.
Drik masser af vand (hvis du må for narkosen), det øger blodvolumen og får årene til at strutte med røde kinder
Men vigtigst - afslappede muskler. Mediter dig igennem.
At få lagt i albuebøjningen er klart det mindst ubehagelige, men der skal oftest lidt overtalelse til.
Og så er anæstesisygeplejersker virkelig gode til det, det går lynhurtigt.
mar 2009
Følger: 67 Følgere: 135 Hunde: 9 Annoncer: 2 Emner: 162 Svar: 12.907
Jeg håndterer nålene i dag via forberedelse, dvs at jeg skal hjem og tænke over det hele, før de kan behandle mig. Jeg putter bedøvende creme på stedet og kigger væk. De tre elementer samlet giver en OK ro.
For mig er tankerne det værste. Jeg kan panikken hvis nålen rører for lang tid, så drop er ikke let. Men jeg kan håndtere det ved ikke at kigge på det. Det er en mental proces
aug 2006
I forbindelse med noget medicin jeg fik, var mine årer helt smadrede og jeg har i forvejen nogle vener, der er svære at finde og ramme - det gav nogle voldsomt dårlige oplevelser, som bestemt ikke er rystet af.
Dette var for knap ti år siden. Sidste år fik jeg i forbindelse med indlæggelse en tilsvarende elendig oplevelse, men havde meget mere mental kontrol, så det "satte sig" ikke og jeg kom igennem det ved at manipulere mig til afslapning.
Det handler om at tage kontrol over tankerne nogle minutter.
dec 2007
Følger: 16 Følgere: 40 Hunde: 4 Emner: 81 Svar: 5.565
Men jeg vil råde dig til at følge CH`s. Malene`s og Pia`s råd, men uanset hvad så skal det nok gå godt, de er dygtige i dag så længe de ikke lader elever prøve, så HUSK at gør dem opmærksom på at du er meget nervøs
aug 2016
Følger: 1 Hunde: 1 Emner: 15 Svar: 26
dec 2007
aug 2013
Følger: 10 Følgere: 73 Hunde: 3 Emner: 263 Svar: 7.763
For mig er det selve nålen jeg er bange for , og ikke evt. smerte, så det er hip som hap. Dog syntes jeg rent smertemæssigt at det gør mere "ondt" at få taget blodprøve end at få lagt venflon, jeg har så kun prøvet at få venflon i håndryggen. Hvor jeg har fået taget blødprøve i albuen og i håndryggen, og der syntes jeg så blodprøven gør NAS , altså i håndryggen
Jeg er så også så "heldig at have elendige åre til at stikke i, de er ellers meget tydelige, men når der skal stikkes så trækker de sig sammen , så jeg drikker altid godt med vand før en blodprøve, og så vil jeg helst have en sygeplejerske eller laborant til at stikke, fremfor praktiserende læge, da de er MEGET bedre til det, fordi de jo stikker meget mere.
Super flot klaret, og rigtig god bedring
apr 2008
Følger: 28 Følgere: 265 Hunde: 2 Emner: 262 Svar: 7.511
Må jeg bruge tråden til at spørge dem, der udover smerte også bare generelt får det skidt af at have nålen i jer.. hvad gør man så med et venflon? Blodprøver er vel overkommelige fordi det er et øjeblik og så er det overstået, men venflon sidder jo i dig? jeg er så bange for en dag at skulle have det lavet og panikke fordi det nærmest er en konstant blodprøve.. får kvalme bare ved tanken..
aug 2013
Ved indlæggelse hvor den sidder i længere tid, kan den godt være lidt irriterende, men ikke noget man ikke kan overskue, eller sådan har jeg det i hvert fald
apr 2008
Følger: 28 Følgere: 265 Hunde: 2 Emner: 262 Svar: 7.511
aug 2013
Da jeg var indlagt i oktober, erkender jeg da gerne at efter 12+ timer, så var den sgu lidt irriterende, og det var rart at få den ud efter 3 dage. Noget af det mest irriterende var egentlig den der nethandske man får på, jeg syntes det begyndte at klø efter noget tid, men jeg er også ret hys med ting der kradser, hvor andre ikke mener det kradser
Og så lignede min hånd en skinke eller rullesteg
Og NEJ slangen der sidder i hånden er ikke ligeså tyk som droppet du kan se på billedet, haha. Den er virkelig meget tynd, og er jo også blød og fleksibel
dec 2007
aug 2013
Jeg har kun prøvet det i hånden, og der er det jo i hvert fald nemt nok at gå tur med dropstativet ( hvis lortet altså gider køre
aug 2006
Ingen grund til at "bruge" flere adgange end nødvendigt.
aug 2016
Følger: 1 Følgere: 15 Hunde: 2 Emner: 1 Svar: 276
Når det bare er i narkose, skal du heller ikke bekymre dig om at gå rundt med drop stativer, som jeg synes var det værste ved det, samt at få det ud igen efter lang tid
Ulla M: haha den regel har de vidst ikke hørt på Bispebjerg
aug 2013
dec 2007
Eifos. Det kommer an på hvilken afd. du ligger på, på Bispebjerg, der er ufattelig stor forskel på hvilken behandling man får, det samme gælder for rengøringen, jeg er "fast gæst" så jeg har været næsten alle steder Hahaha dog ikke psykiatrisk Endnu. De samme "regler" gælder for resten også for "Riget".
aug 2013
Jeg er ret god til at slappe af, selvom jeg er skide bange for nålen, men når man er blevet stukket en hel del, sså lære man efterhånden at kunne håndtere det, og sørge for at trække vejret dybt og roligt osv. Som sagt skal jeg bare ligge ned, for ellers dejser jeg simpelthen om
Det må altså se ret vildt ud med sådan en i panden, haha.
Blodprøve eller venflon?