{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
961 visninger | Oprettet:

Valg af race til mine forældre {{forumTopicSubject}}

Hej alle smiley

Her i foråret er begge mine forældres to hunde desværre gået bort. Den ene var en pointer og den anden var min dansk svensk gårdhund, som boede ved mine forældre.
De er nu begyndt stille og roligt at kigge efter hvilken race de skal have til næste gang, men de er meget i tvivl.

Krav til hunden:
- Vagtsom (men dog stadig venlig)
- En mellemstor til stor hund
- Helst ikke en jagt eller hyrdehund, men hvis de finder en race som passer til alle andre punkter, kan det godt gå med jagt eller hyrde.
- Skal gerne kunne tage mus og lign.
- Behøver ikke være en nybegynderhund, da de er erfarne hundejere.
- Ikke for meget pelspleje
- Skal være en sund og rask race, uden for mange racerelateret sygdomme.

Min forældre bor på en gård, hvor de kan tilbyde en masse aktivering. De vil have det fint med en aktiv hund. Hunden kommer også med på daglige gåture samt bliver aktiveret og trænet med hver dag.
De har været rigtig vilde med dansk svensk gårdhunds sind, men de vil dog gerne have noget større.
De er blevet lidt forelsket i australian shepherd, til trods for det er en hyrdehund, men de synes stadig der er en del minusser ved dem, og vil derfor og gerne se på andre racer.

Er der nogen der kan komme i tanke om en race der kunne passe til disse krav? smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Valg af race til mine forældre
  • #1   24. jun 2017 Jeg ved det ikke, men jeg tror faktisk at en del racer kan passe ind der.
    Det lyder som et helt normalt hundeliv smiley


  • #2   24. jun 2017 Schnauzer

  • #4   24. jun 2017 Hvad er det de synes er minusser ved aussien?

  • #5   24. jun 2017 Tak for svar smiley
    Linda - mener også det er en af de racer de har kigget lidt på, faktisk smiley
    Ginne - Jeg tror mest af alt det er hyrdeinstinktet de er nervøse for smiley De har fundet en avler hvor de har været oppe og besøge forældrene til et kommende kuld, hvor de er vilde med deres sind. Men samtidig har de mødt andre aussiere (også ved samme avler) hvor de ikke var så vilde med sindet. Så de kan være lidt nervøse for om deres kommende hvalp nu kunne falde ud som en af de aussiere med det 'dårlige' sind smiley


  • #7   24. jun 2017 Det bliver nok svært at finde en større race end Dansk/svensk gårdhund, hvis de ønsker at den skal tage mus.
    Det er de små/mindre racer som i sin tid er avlet til det og det er dem som også er gode til det.


  • #9   24. jun 2017 Den der først faldt mig ind var også Schnauzer.
    Hvorfor ikke få en Dansk Svensk igen ?
    Eller en Fox Terrier ?


  • #10   25. jun 2017 En mellemschnauzer kan sagtens tage mus, den er rimeligt vogtende, men ville nok aldrig gøre ret meget mere en gø.
    En rigelig sund race, der kan dog være noget pelspleje.. en del mere end ved en dsg i hvert fald. Nogle af dem kan stadig hyrde, men det er et fåtal, så det skal man nu ikke bekymre sig om.

    Jeg ved ikke om den beskrivelse er direkte oversætteligt med en tysk pinscher? De er jo da i tæt familie, og pinscheren er der meget lidt pelspleje ved.


  • #11   25. jun 2017 Tak for svar, jeg vil sige det videre til mine forældre smiley
    De vil ikke have dsg igen pga. Størrelsen smiley


  • #13   25. jun 2017 De er 56 og 47 og er stadig super friske begge to smiley

  • #14   25. jun 2017 Ud fra beskrivelserne, så virker det til, at en østrigsk pinscher også kunne være en mulighed. Jeg kender desværre ikke selv racen, men bor man tæt på en avler, så kunne man måske tage et tjek smiley
    http://khkg.dk/DK/Racer/%C3%98strigsk%20Pinscher.aspx


  • #16   25. jun 2017 Er Sennenhunde gode til at tage mus og rotter ?


  • #17   25. jun 2017 Søren det var faktisk et rigtig godt bud smiley


  • #20   25. jun 2017 Østrigsk Pinscher er avlet til at tage mus og rotter, så den burde være god til det.

  • #22   25. jun 2017 Min egner sig hellere ikke til jagt, men den er enorm god til at fange mus og rotter.
    Der findes masser af racer, som ikke egner sig til jagt, men som er enorm gode til at fange mus og rotter.

    Hvis du læser om Østrigs Pinscher så står der blandt andet at de er lidenskabelige muse/rotte fangere.

    Lidt om racen

    Som ejer og opdrætter af østrigske pinschere bliver man ofte spurgt om racens særlige kvaliteter, særpræg og egenskaber. Med sit helt almindelige "hundeudseende" er den østrigske pinscher helt sikkert ikke noget for dem, der måtte søge det mere eksotiske. Den østrigske pinscher er en robust og adræt hund med et livligt temperament og skarpe sanser. Den er opmærksom og vagtsom og kan være noget reserveret overfor fremmede. Til gengæld er den utrolig trofast og hengiven og knytter sig tæt til sin familie. Den er udholdende og følger gerne sin familie på trave- og cykelture, dog uden at det betyder, at den har behov for endeløse løbeture. Endvidere betyder dens størrelse, at den stort set kan finde plads i enhver bil. Den østrigske pinscher er meget lærenem og vil gerne gøre sin ejer tilpas, derfor er det en fornøjelse at arbejde med en sådan hund.
    Den østrigske pinscher har generelt ingen tendens til at strejfe, da disse hunde oprindeligt er avlet med henblik på at holde vagt på gården. Den er en lidenskabelig mus- og rottejæger, men har stort set let ved at omgås andre dyr, som måtte forefindes indenfor det område, den har ansvaret for.
    Den østrigske pinscher finder sig til rette såvel i byen som på landet og behøver generelt ingen tidskrævende hundetræning, men med sin harmoniske og adrætte bygning og skarpe sanser er den særdeles velegnet til alle former for hundesport f.eks. agility, sporarbejde etc. Et almindeligt lydighedskursus er dog altid anbefalelsesværdigt.
    Pelsplejen er simpel, dog kræver de langstockhårede hunde lidt oftere børstning end de korthårede. Østrigerens gode underuld beskytter den udendørs, og hverken varme eller kulde påvirker østrigeren synderligt.
    Med en østrigsk pinscher i huset får man måske ikke ligefrem en opsigtsvækkende modehund, men derimod en hengiven og pålidelig kammerat i hverdagen.


  • #23   25. jun 2017 Den østrigske pinscher synes heller ikke at være plaget af syge krav til udseende. Alle, bortset fra citronblå, virker til at være gangbare farver smiley . Det kan jeg lide. Avl på egenskaber og ikke på eksteriør.

  • #24   25. jun 2017 .......og så er det en sund race, som ikke er plaget af alverdens dårligdomme.
    Måske skulle man overveje sådan en, for synes godt nok at dyrlægen har fået så rigeligt af mine penge de sidste 4 år.


Kommentér på:
Valg af race til mine forældre

Annonce