899 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 28 Svar

Tv-vært med hijab Tv-vært med hijab

https://www.b.dk/globalt/tv-station-har-faaet-3.000-klager-over-vaert-med-hijab

Faldt over denne historie, og må indrømme, at jeg undrer mig over hvorfor fa'en folk klager over, at en kvinde vælger at bære tørklæde på tv ???
Jeg tænker ikke længere over det, hvis jeg støder på en kvinde med tørklæde. For mig er det blevet hverdag.

Omvendt, så fik jeg lidt at tænke over, da man satte fokus på historien i morgen-tv, hvor man bl.a diskuterede nyhedsværter påklædning.

Nyhedsværter forventes jo at være tækkeligt, og anonymt påklædt, så de virker seriøse og troværdige. Ligeledes forventes det selvfølgelig også, at de ikke udsender alt for provokerende signaler.
Jeg kan egentligt godt lide tanken om at nyhedsværter ikke må skilte med religiøse, politiske, seksuelle osv. tilhørsforhold, da de helst skal fremstå så upartiske som muligt.
Omvendt, så ville det ikke provokere mig, hvis værten bar tørklæde, eller havde et kors om halsen.

Hvad mener du ? Skal nyhedsværter være fuldstændigt upartiske i deres påklædning, eller må de gerne skilte med f.eks religiøse eller politiske tilhørsforhold på skærmen ?

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• VVS installatør 1.800 kr.
  • Lampe rep 650 kr.
  • Klipning af hæk 1.700 kr.
  • Eletriker 1.500 kr.
  • Udskiftning af dele på cykel 600 kr.
  • Rengøring 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Tv-vært med hijab
  • #2   28. aug 2017 Gad vide om de samme personer brokker sig hvis en tvvært bærer kors eller lign smiley

• #3   28. aug 2017 De to små: Enig.
    Omvendt, så viste de et billede af en kvindelig nyhedsoplæser, som var meget let påklædt (fra USA). Og det havde jeg det faktisk lidt stramt med smiley
    Indså at jeg absolut ikke bryder mig om det, hvis kvinder på tv er alt for nedringede, specielt ikke hvis de skal oplæse nyheder.

• #6   28. aug 2017 Jeg har intet problem med, at hun bærer et tørklæde og kan ikke forstå, at det skulle være et problem. Men noget af kritikken skyldes, at en anden kvindelig nyhedsvært for nogle år siden blev nægtet at bære et kors i en halskæde, fordi det var et religiøst symbol. Så synes jeg, at det bliver en smule problematisk, for hvorfor må den ene så bære et religiøst symbol, når den anden ikke må, og så endda i et overvejende kristent land.
    På den anden side, så er det at vise håret, for nogle muslimer, jo næsten lige så slemt, som hvis vi blev tvunget til at være på tv kun i BH.

Hvis bare reglerne er ens for alle, så har jeg intet problem med hvad nyhedsværterne har på, bare det ikke bliver anvendt som propaganda af den ene eller anden slags.

• #7   28. aug 2017 Skulle man ikke tænke ud af boksen og så vende situationen om? Rigtig mange ville have glæde af, ikke en hijab, men en niqab - muslim eller ej smiley

• #11   28. aug 2017 Folk ringer også ind og klager hvis nyhedsværten har et slips på de ikke kan lide....

Folk bør simpelthen få sig et liv...!

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.225
    #15   28. aug 2017 Så folk er helt ligeglade?. Selvfølgelig er de det. Prøv at have en til at læse op med nazisymboler og du skal bare se. Hvor går grænsen. Derfor skal man holde det helt væk.

• #16   28. aug 2017 Jeg kunne virkeligt ikke være mere ligeglad med, hvad folk har på på tv. Altså rendte man rundt med et eller andet politisk budskab stemplet i panden ville jeg da måske nok finde det lidt upassende, men almindelig påklædning må folk da virkeligt selv om.... Medmindre hun søger arbejde som hårmodel, så kan jeg ikke helt se, hvordan tørklædet har betydning.

• #17   28. aug 2017 Max - så du sidestiller simpelthen tørklæde med hagekors? For der er jo ingen forskel på at flage med et hadbudskab og på at have et tørklæde om håret....

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

#20   28. aug 2017 Så kom stråkvinderne på banen. Jeg har overhovedet ikke sammenlignet de to ting. Jeg har anfægtet at man er totalt ligeglad med hvad folk har på.

Her bruger jeg så nazisymboler som et eksempel. Det kunne også være satanisttegn og mange andre ting der ikke er ulovlige.

Her skriver jeg så at der er grænser og så er det lettere at have helt klare regler. En anden gang så læs hvad jeg skriver og ikke hvad i tror jeg mener.

• #21   28. aug 2017 I et offentligt medie der skal være neutralt, er og vil det forhåbenligt altid være upassende at sende signaler om seksuelt eller religiøst orienteret tilhørsforhold. Medmindre programmet er erklæret undersøgelse af x emne.

Nogen bliver provokeret af et kors, andre et tørklæde, og andre igen et bestemt politisk parti.

Det hele hører i mit univers under privat livets fred, og ligesom det skal respekteres, så skal vi nu engang også respektere, at ikke alle gider og glo på folks private forhold i de officielle neutrale medier.

Det står jo alle i DK frit for at starte en tv station, og erklære at den tilhører x politiske standpunkt, seksualitet eller religion.

Derfor synes jeg, at hverken kors eller tørklæde hører til i nyhederne. Begge dele er jo totalt uskyldige statements, men alt andet lige signalerer det et tilhørsforhold. Det lever ikke op til det neutrale krav.

• #23   28. aug 2017 4 % der vel er registreret som det smiley

• #24   28. aug 2017 Max - ok, jeg modererer mit skrevne til, at hvis du har et hadsk politisk budskab bøjet i neon stemplet i panden, så er min grænse nok sådan cirka der. Og det ville et hagekors høre under... Det gør et tørklæde i sig selv altså ikke.
    Men nu opfattede jeg altså ikke spørgsmålet som "er det ok at skilte med hadske budskaber i tv-avisen", men mere om det er ok at have alle slags tøj på - og ja, det mener jeg det er... jeg er da fløjtende ligeglad med om en mand læsser nyheder om iført stiletter, om en kvinde har tørklæde på eller hvad man nu har lyst ti at tage på.

• #25   28. aug 2017 Martin - hvorfor skal det være 100 % neutralt? Det har da ingen indflydelse på nyhedsoplæsningen, om tv-værten er lidt hyggekristen og derfor har et kors om halsen?
    Ikke at jeg argumenterer for kristne (eller muslimske eller jødiske eller...) nyheder, men et lille kors om halsen eller et tørklæde farver vel ikke nyhedsoplæssningen.

• #26   28. aug 2017 @Michelle.
    For hvor går grænsen?

Hvornår er det hygge, og hvornår er det et statement.

Igen, det er ikke et spørgsmål om min personlige holdning, det er et spørgsmål om at respektere vi alle er forskellige og har forskelige holdninger.

At du ikke føler at det har nogen indflydelse på nyhedsoplæsningen kunne måske ændre sig, hvis personen sad med følgende symbol eller hvad der nu er din grænse.

Nedenstående er også bare hygge for nogen:

profilbillede
  • #28   28. aug 2017 Jeg er fuldstændig ligeglad. Folk må gøre som de vil, præcis som jeg selv gør det.

• #30   28. aug 2017 Mange har tilsyneladende et stor behov for at polarisere. Uh, jeg er så meget kristen (ved ikke om det kan gradbøjes). Jeg vil godt vædde en skive blævret ribbenssteg på, at rigtig mange af de hersens nykristne kun har religionen i tankerne, når talen går på flygtninge og indvandrere. Folkekirkemedlemstallet taler sit tydelige sprog.

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

#31   28. aug 2017 Batdog. Du råber op om stråmænd og bruger det selv. Det er ikke at have en debat. Du laver en sammenligning på mine vegne og det er en stråmand. Rigtig dårlig stil. Du giver mig en mening jeg ikke har.

Dig som råber op over det mindste. Det er klart at du var for hurtig til at tro hvad jeg mente. Det får dig til at se uheldig ud men det er din egen fejl.

• #32   28. aug 2017 Det er lidt sjovt at tørklæder er det helt store symbol på kvindeundertrykkelse...forældet og primitiv tankegang og fanatisk religion...

Men NONNER...de er hellige, urørlige -og det er jo selvvalgt....

At en nonne så ikke ville få lov til at være tv-vært....det er noget helt andet..

• #35   28. aug 2017 Men kan det ikke lige meget om du og jeg bryder os om det?
    Vi kan jo bare lade være med at gå i det.

• #37   28. aug 2017 Ja da, men du kan da være ligeglad.

• #40   28. aug 2017 Ja babserne men det er ikke det vi snakker om her smiley

• #42   28. aug 2017 Uden tvivl smiley

• #43   28. aug 2017 Jeg synes nyhedsværterne bør være repræsentative for hele befolkningen, og vi har en del muslimer, så derfor synes jeg det er fint med en tørklædebærende TV-vært. (Ja, man kan sagtens være muslim uden tørklædet smiley )

Men det er altså ikke noget jeg går voldsomt meget op i . smiley

• #44   28. aug 2017 Der er så mange, der går rundt med hijab hver dag, at jeg simpelthen ikke kan se, hvordan det kan komme som SÅ stort et chok og en forargelse, at en nyhedsvært bærer det.

Jeg synes der bliver læst alt for meget ind i tingene. I sidste ende er det en beklædningsdel, forfanden. Verden går ikke under. Du vil også møde dem i supermarkedet.

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

#45   28. aug 2017 Bare babser og tørklæde,så får vi at se om det bare er en beklædningsdel.

• #46   28. aug 2017 Så vågnede Max op ved snakken om babser smiley

• #48   28. aug 2017 Det er nemlig lidt tankevækkende det her. For egentligt er jeg også hamrende ligeglad med hvad en studievært har på.
    Men når det kommer til nyhedsværter, så er jeg faktisk ret konservativ, og vil helst have at de er rimeligt neutrale i deres fremtoning.
    Måske man burde skrive til DR og bede dem om at ansætte en topløs, tatoveret mand, med hanekam og cykelstyrskæg, for at bringe lidt balance i tingene, og for at ryste os ud af vores stokkonservative og oldnordiske syn på hvordan en tv-vært skal se ud ? smiley

• #50   28. aug 2017 Jo jo, det må da være muligt at finde sådan én smiley Er alle unge mennesker i dag ikke totalt medielidelige, og villige til at gøre alt for at komme på tv ? smiley Eller er det bare en fordom ? smiley

Kommentér på:
Tv-vært med hijab

Annonce