{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.514 visninger | Oprettet:

Hunde kontra heste... {{forumTopicSubject}}

Ja, altså. Jeg får tænkt over de underligste ting, når jeg lufter hunde.

I går kom jeg til at tænke på forskellen på, hvordan vi har heste og hunde.

1 - Heste sælges og omplaceres uden nogen løfter et øjenbryn. Ofte flere gange i deres liv.
2 - Hvis man ikke kan nå at passe og motionere sin hest, så er andre folk villige til at betale for at få lov til at gøre det.
3 - Hvis man ikke selv har en hest, kan man leje én. Også selvom man intet ved om heste på forhånd
4 - Heste er ofte "alene hjemme" det meste af døgnet.

Tænk hvis det var ligesådan med hunde? Tænk hvis man faktisk kunne få penge af andre folk for, at de fik lov til at motionere ens hund? Og selv hvis man gjorde - hvor mange af os, ville så overlade hunden til andre?
Og tænk hvis man omplacerede sin hund, hver gang man enten blev ældre eller fik flere konkurrenceambitioner?
Ellers hvis det var helt helt normalt, at man solgte sin hund, inden man købte en anden?

Der må være nogle herinde, der har haft både hund og hest, der kan sætte lidt ord på, hvorfor det er så forskelligt?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hunde kontra heste...
  • AT
    AT Tilmeldt:
    apr 2017

    Følgere: 6 Emner: 49 Svar: 1.010
    #1   28. sep 2017 fordi at det er to forskellige dyr, med to forskellige behov.
    og som bruges til to forskellige ting.


    derfor er der forskellige syn på det.

    desuden ses der life så skævt på folk der omplacere heste


  • #7   28. sep 2017 Kenzie - grunden til at jeg sammenligner er nok, at jeg altid selv har betragtet hestene (og båndet til dem) som meget lig det, jeg har haft til mine hunde. Ligesom Nicole også beskriver det. Og jeg tror, jeg ville have lige så svært, ved at skille mig af med en hest, som med en hund.

  • #13   28. sep 2017 Jeg har både hund og hest, og sorry, men de to dyr kan altså ikke sidestilles sådan som du gør det TS.
    Det er to vidt forskellige dyr med vidt forskellige behov.

    Naturligvis har heste heller ikke godt af at være kastebolde - og det ER der altså løftede øjenbryn over, når det sker. Heste er vanedyr og trives med kendte omgivelser og faste rutiner, sådan lidt firkantet stillet op. Men de kan altså godt tåle et skift i disse omgivelser/rutiner.
    De fleste heste har (heldigvis) også andre heste at gå sammen med, så de er netop ikke bare "alene hjemme", de er jo med deres flok (for selvom heste absolut kan blive meget glade for deres mennesker, så er tiknytningen en anden end ved hunde. Jeg ville ALDRIG byde en hest at gå alene, altså uden artsfæller, mens jeg ikke har et problem med at lade hunden gøre det. Hesten kommer jo heller ikke i hesteskoven eller på hestetræningspladsen at løbe frit med andre heste, og flok-strukturen er en anden ved hunde).

    En hund kan i øvrigt fint tåle at skifte hjem, hvis den der er normal og velfungerende - ikke 120 gange på et liv, men et skift af hjem håndterer de fleste hunde helt fint.

    Ang. betaling for pasning, så handler det sjældent om at folk er helt vilde efter at få lov at muge ud, så de ligefrem vil betale for det. De vil jo ride, det er en dyr hobby, der findes rideskoler hvor man kan betale sig til rideture (har aldrig hørt om en hundeskole, hvor man lige snupper en træningstime med lejet hund mod betaling ;)), men rideskoleheste er sjældent så veluddannede som privatheste (kan være), så nogen betaler altså gerne for en god privat hest at ride på, hvor man i øvrigt ofte også får lidt mere medindflydelse.

    Hunde trænes oftest primært med det formål at de skal kunne fungere i hverdagen. Ved heste er træningen lang oftere et mål i sig selv. Selvom der jo er hundeførere der slet og ret ønsker at blive bedst mulige hundeførere, så er det trods alt ud af den samlede flok af hundeejere et fåtal. Lige omvendt er det nok i hesteverdenen. Så at man vil betale for at dygtiggøre sig er vel ikke så underligt - det gør folk jo også, når de går til håndbold, fodbold, badminton osv.


  • #14   28. sep 2017 Og så er jeg altså nødt til at komme med en bøvs - man kan dælme godt behandle sine heste godt og træne ordentligt UDEN at man behøver gå helt over i den grøft med, at det pinedød skal være fri dressur, bidløst og uden hjælpemidler (for pisken er netop det - et hjælpemiddel. Bruges den til andet, er det brugeren, ikke redskabet den er gal med).
    Man kan vel også træne hunden på ordentlig vis, uden at det betyde, det skal ske uden halsbånd og line...

    Vi kører hestevogn både hygge og konkurrencer - og jeg vil da vove den påsstand, at vores heste behandles ganske fornuftigt. Og kørsel uden bid ville jeg da vist kalde ekstremsport - der findes nemlig ingen bidløs optømning, som rent faktisk fungerer efter hensigten, når man fjerne muligheden for at bruge vægt, ben og at kunne flytte hænderne... Ja ja, jeg har også set folk gøre det alligevel - men forsvarligt er det ikke (og rider såmænd glad og gerne rundt i grime o.l. - men tøjlehjælpen der kan gives for vogn er ganske enkelt for begrænset til at fungere rigtigt, med de bidløse optømninger der findes).

    Og spørger man vores unge kørehest, så er kørsel altså en hel del federe end ridning - også selvom der bruges både stangbid, pisk og masser af hårdt arbejde, mens ridningen er ren hygge-motion.


  • #15   28. sep 2017 Heste er hobbydyr, der ikke ser mennesker som værende en del af deres flok..

    Hunde er køledyr der ser sig som værende en del af menneskeflokken, og derfor kan blive bange når den efterlades af denne..

    Jeg har aldrig betalt nogen for at motionere min hest eller hund da jeg havde det.. Glæden ved omgangen var betaling nok smiley


  • AT
    AT Tilmeldt:
    apr 2017

    Følgere: 6 Emner: 49 Svar: 1.010
    #16   28. sep 2017 spot on michelle!

  • #17   28. sep 2017 Fordi selvom man elsker sin hest rigtig højt, så elsker man den ikke ligeså meget som sin hund.
    Fordi man lever sammen med sin hund, en hest går man enten ud til eller tager hen til, så man vil aldrig bruge ligeså meget tid og dermed få et ligeså tæt forhold med hesten, som man har med hunden.


  • #18   28. sep 2017 Heste kan du sagtens bytte med en anden, men gud nåde trøste dig hvis du prøver at bytte din hund væk smiley

  • #19   28. sep 2017 Jeg vil gerne sige, at jeg ikke mener, det er rigtigt, man ikke kan elske en hest så højt som en hund. Mange jeg kender ville ALDRIG kunne få det samme forhold til en hund, som de har til deres hest. Ganske som de fleste herinde aldrig ville få samme forhold til hest som hund. Så det synes jeg ikke helt, man kan sige. Jovist, for mange mennesker er hunden måske nemmere at knytte sig til, men for andre har hesten reddet deres liv eller ER deres liv. Tror det handler helt om, hvem det er, der ejer dyrene smiley

  • #21   28. sep 2017 Snakker ikke om folk, der ikke kan lide hunde. Alt jeg siger er, at jeg synes, det er forkert at sige, man ikke kan elske en hest så meget som man elsker en hund.
    Der mener jeg heller ikke man kan bringe bil eller fodboldklub ind smiley
    Men okay, hvis nogen elsker deres bil som de elsker deres udkårne, by all means, rock it.


  • #23   28. sep 2017 Der er jeg bestemt mere enig. Min holdning gik mere på fra menneskets synsvinkel smiley

  • #24   28. sep 2017 Ret enig med Anine - jeg kender også nogen stykker, der absolut ikke elsker hesten mindre end vi andre elsker vores hunde (og helt ærligt - min pony, som jeg fik da jeg var 4 år og havde indtil for en håndfuld år siden, den havde sgu en lige så stor plads i mit hjerte som hundene).
    Men ja - det forhold går nok ikke HELT ligesådan den anden vej. Nogen får et virkeligt tæt bånd til deres heste, men selv disse måske lidt usædvanlige makkerpar, har næppe den gensidige "afhængighed" som hunde og deres ejere kan have. Det gør ikke nødvendigvis båndet mindre tæt, bare anderledes, for det er nu engang et halt andet dyr - en planteæder, et flokdyr, et flugtdyr og en helt masse andet, som en hund ikke er.


  • #26   29. sep 2017 En hest kan sagtens vælge mennesket til/fra i forhold til sin flok. Men nej, de har jo ikke samme behov, overhovedet
    Mine er to sider af samme krone. De går de to sammen alene, men jeg har oplevet den store have samme opførsel da hun gik i en flok af 4.
    Den store hun vælger mig tydeligt til, og kravler nærmest ned i lommen på mig, når jeg er i nærheden. Hun vælger flokken fuldstændig fra og følger mig overalt, og står længe og kigger når jeg går derfra.
    Den lille vælger mig fra. Hun er meget reserveret og man skal ligesom "gøre sig tjent" til at hun vil bruge tid med mig. Kan hun blive fri, så gider hun ikke snakke, men hun finder sig pænt i at hun ikke kan slippe udenom.
    Ganske ligesom nogle hunde der ikke er enormt knyttede til deres ejer f.eks. smiley

    Jeg har ikke haft hund siden jeg var en 8-9 år gammel, så det er 10 år siden, men derfor ved jeg skam godt at de har forskellige behov. Jeg tvivler på at man knytter sig på samme måde til en hund, som man går til en hest. For hunden kan du jo have med dig overalt, og når du ligger derhjemme på sofaen, så kan du jo sidde og snakke med hunden samtidig, hvor at hesten står ude på marken. Altså jeg tror så ikke at man kan sammenligne.

    Men indenfor hesteverdenen er det meget kendt at "Ponyen sælges fordi at rytter overgår til hest."
    Fordi at der er mange stævneryttere, kan et par cm. betyde alverden, og 15 cm kan betyde om en unghest er 9.000 værd eller om den er 35.000 værd. Der er en køb og smid væk holdning, fordi at der er de krav.
    Om du så er 156 som mig eller 180 som min veninde så skal du ride hest til stævner når du bliver 16. Bom. Og hesten skal meget gerne være 170+ cm, og du er endnu bedre stillet hvis den hedder dansk varmblod.
    Jamen det betyder at mange må vælge deres pony fra, fordi at de vil være stævneryttere.

    Der er vel ikke de samme regler inden for hundesporten?
    Når du bliver den alder skal hunden ha den størrelse... osv osv.
    Jeg er totalt uvidende, men altså xD


  • AT
    AT Tilmeldt:
    apr 2017

    Følgere: 6 Emner: 49 Svar: 1.010
    #27   29. sep 2017 hope: er hesten bedre stillet til et stævne hvis den er 170+ og DV ??

  • #28   29. sep 2017 AT: Nej, men det er på en måde den holdning jeg har oplevet mange have. Jeg er ikke meget inde i stævneverdenen, kun som fotograf, da jeg selv er stævne angst.
    Til de store springstævner der ser du nærmest ikke en hest der er under 165 cm og den ligner oftest en DV. Racen har jeg ikke styr på, kun af hvad jeg lige kan se! smiley
    Altså der ville min lille "forvoksede pony" på 155 ikke kunne følge med.
    Jeg ved ikke med dressurstævner, der har jeg endnu ikke været fotograf smiley


  • AT
    AT Tilmeldt:
    apr 2017

    Følgere: 6 Emner: 49 Svar: 1.010
    #29   29. sep 2017 hope: selvføkgelig. men køber en heat der opfylder de krav man har, og som er formet bedst til det formål den er købt til.

    folk de har holdningen om at dv alt bliver sat over alle andre, er ofte folk der tror at de er super gode, men som ikke vil indse at de bare ikke er gode nok, og derfor skaber en masse undskyldninger..


  • #30   29. sep 2017 Nej man er ikke bedre stillet med en DV end med andre varmblodsracer, det handler jo blot om, at hesten skal have bevægelser, springteknik osv, så er det dig lige meget om den er stemplet med krone og bølge...
    Ang. Højde handler det reelt mere om galop end om højde. Banerne bliver for svære hvis der mangler galop, og små heste kan have en ulempe her. Men de findes skal også... også på internationalt niveau.


  • #31   29. sep 2017 Som sagt Michelle, jeg er først lige kommet ind i den verden, og det er hvad jeg har hørt sagt i krogene til springstævnet. smiley
    Jeg vil gerne se små heste på internationalt niveau! Jeg synes nemlig det var øv at se kun alle de store heste smiley
    Og jeg behøver gudskelov ikke nogen krone og bølge. Min har pletter og det er længe rigeligt for mig smiley


  • AT
    AT Tilmeldt:
    apr 2017

    Følgere: 6 Emner: 49 Svar: 1.010
    #32   29. sep 2017 Hope: hvorfor vil du gerne se små heste til internationale stævner?? hvad skulle formålet være?

  • #33   29. sep 2017 AT, intet formål skam - overhovedet. smiley Mere fordi at jeg synes det ville være fint at se.

  • AT
    AT Tilmeldt:
    apr 2017

    Følgere: 6 Emner: 49 Svar: 1.010
    #34   29. sep 2017 hope: og nær urealistisk.

    det giver ingen mening at ville se små heste hoppe 145+, bare fordi at man gerne vil se det..

    der er en mindre hest som får år tilbage har klaret sig rigtig godt inden for internationalt spring.


  • #35   29. sep 2017 Ser man samme billede i dressur? At det er de større og noget tungere heste, der får de højeste point? Uanset hvad, så har de jo bare nogle andre bevægelser.

    "Min" gamle hestesport var travsporten. Det var lidt spøjst. Der var bestemt ingen sammenhæng mellem størrelse og succes på banen, selvom man godt kunne blive fristet til at tro, at en større hest med længere ben havde en fordel smiley


  • #36   29. sep 2017 Hope - der findes mindre heste, der klarer sig super. Men man køber jo ikke heste til S-klasser i spring ud fra "det ville da være dejligt at se en lille hest klare sig". Man køber dem efter deres springformåen, deres galop og deres indstilling til arbejdet. Der er en del små heste med stor springformåen - knapt så mange der ikke skal kæmpe lidt med galoppen (for lidt galop gør det unødigt svært i de svære kombinationer). Og så er mange springryttere altså store mænd, som bare ville se ret fjollede ud på små spinkle heste på 155 cm.

    Karina - ikke tunge heste, men store ja, det er dem der ses flest af. Men også i dressuren findes der mindre heste, der godt kan være med (og på lavere niveau, findes der såmænd også ponyer med vokdsenryttere, der starter mod heste og vinder)..

    Men er man på topniveau, er det SÅ mange ting, der skal gå op i en højere enhed, når man skal finde den næste stjernehest at det næppe betyder det store, om der står 166 eller 170 cm ved højden. Der avles blot mange flere varmblods ridetyper på omkring de 170 +/-, så at der også findes mange flere af disse i sporten er vel ikke så underligt.
    Mange af de racer/typer, der typisk ender på omring de 160 cm er også typer som ikke avles specifikt mod dressur/spring-sporten, så det er vel ikke så mystisk, at det ikke vrimler med dem der. En Quarter horse er f.eks. en super lækker hest til mange ting, men dens evner ligger normalt ikke indenfor dressuren. Det samme gælder araber som også kun sjældent kan være med på topniveau, og det skyldes altså ikke størrelsen.


  • #37   29. sep 2017 Synes ikke helt man kan sammenligne hunde og heste. Hundene har vi tæmmet læææænge før hesten. Hundene har levet tæt sammen med mennesker siden de blev tæmmet og den er længere fra sin forfader end hesten er det. Hunden har - formegentlig stort set siden den blev tæmmet - ud over at være brugsdyr også haft en mere 'selvskabelig' funktion og den har hele tiden boet tættere sammen med mennesket. Hesten har aldrig decideret fungeret som kæledyr - jo, der skal sikkert nok være nogen der har holdt en 'kælehest'. Men den er bare ikke superpaktisk som kæledyr. Det er bare lidt mere praktisk at holde den ude i en stald smiley
    Ja, det er mere OK at man sælger en hest fordi man ikke har kemi sammen, fordi den ikke lever op til forventningerne eller kan indfri ambitionerne. Jeg har dog også oplevet hundeejere sælge en hund videre af nogen af de nævnte årsager. Typisk i et miljø hvor man er lidt ambitiøs med sin træning og får købt en hund, der så alligevel ikke indeholder det man forventede. Det forekommer ikke så udbredt blandt familiehunde og her er der jo oftest heller ingen grund til det. Her betyder det ikke så meget at Fido måske ikke har helt den drift man forventede eller mangler evner på agilitybanen. Og det være svært at have tid/plads/resourcer til at have en eller flere ekstra hunde gående i flokken, som man ikke rigtigt kan bruge til det man brænder for.
    Alt det med parter osv er ikke noget man kender i hundeverdenen - måske fordi det ikke rigtigt er nødvendigt med den slags ? Og måske fordi mange har det som jeg har det; føler at det er min pligt som hundeejer at have tid til min hund. OK - nogen er så nok ligeglade og føler at det er OK at Fido aldrig ser andet end haven.
    At man som ukyndig kan leje heste synes jeg sådan set heller ikke er OK.
    Heste er vel aldrig alene, men skal vel være sammen med min. 1 anden hest smiley Her er det så at jeg føler de adskiller sig rigtig meget fra hunde. Heste har det sg* OK med blot at gå sammen med artsfæller. De savner ikke deres mennesker på samme måde. Jo, nogle af dem viser stor glæde når man kommer, men prøv at lukke en flok heste på sommerfold i et stort naturområde i 2 mdr. De savner dig altså ikke når du ikke er der, men falder ind i rollen som flokdyr på steppen smiley


  • #38   29. sep 2017 Jeg har svært ved at forstå, hvorfor så mange mennesker synes, det er synd for de heste, som bliver redet ambitiøst mod resultater, og altså er sportsheste, der arbejder, hvorimod de fleste mener det lige modsatte med hunde. Hvor man er en langt bedre hundeejer, hvis man dyrker div sport med sin hund, imodsætning til at man bare går og tudser rundt og hygger med sin hund...
    Det er sgu sært, hvorfor det er synd for hesten, at den skal arbejde, men ikke for hunden.
    Jeg solgte min sidste hest, fordi alternativet var, at han skulle gå 7-10år på en mark og vente på, at jeg fik tid til at ride igen. Han var 7år og i sin bedst alder! Blev solgt til en hestehandler i Holland, som solgte ham videre til alm dressur og senere fik ham igen, og der så solgte ham til en ungarsk stald, hvor han går shows. Det, synes jeg da, er et langt bedre, indholdsrigt, liv end at gå på en mark i dk og blive tyk..!

    Og så lige et af de sidste billeder jeg har af ham smiley


    profilbillede
  • #39   29. sep 2017 Højden på sportsheste er gået i vejret siden 70'erne, fordi der er kommet Mega fokus på gangarter. En stor langbenet hest med store bevægelser, godt sving, godt afsæt og rigelig overtrædning vil altid være flottere end en lille hest med ditto kvaliteter.
    De store heste er så til gengæld sværere at ride, sværere at arbejde i balance med og vil tage længere tid om at blive udvokset. Men får du det hele til at gå op i en større enhed, så ser det jo imponerende ud, og så vinder du smiley


  • #41   29. sep 2017 Masser af foldtid er ikke lig med bevægelse, det er til gengæld lig med tyk hest, hvis det foregår på en græsfold...
    jeg er enig med dig i at der er ekstremer, men ofte så er det jo ikke ekstremerne der kritiseres, men helt almindelige konkurrenceryttere, som får høvl af bidløse bareback ryttere (ja, hvis man da overhovedet kan få sig selv til at sætte sig op på hesten, det kan jo også være enormt synd og hårdt for dens ryg, hvis man formaster sig til den slags), som tøffer rundt og hygger med en halvfed hest/pony...

    Man kan ikke sammenligne hestesport og hundesport - det er egentlig heller ikke det, jeg gør. Jeg sammenligner holdning til dyrenes kondition. Jeg forstår ikke, hvorfor det er synd at træne og kræve noget af en hest, men ved en hund bliver man nærmest glorificeret, hvis man gør det samme.

    Tag nu fx Martine herinde. Hun har ofte hentydet til at hun ikke ser pighalsbånd og e-collars som nogen definitiv negativ ting, men nærmere som et potentielt nyttigt træningsredskab. Og andre har været enige med hende.
    Mange seriøse (konkurrence) ryttere vil have samme holdning til bid, spore og pisk. Men hvor de sidste bliver stemplet som dyremishandlere, bliver de første hentydet til som værende erfarne hundefolk, som har styr på deres ting, som ved hvordan man gør, og som nogle man gerne søger råd ved.

    Det er bare sært i mine øjne, at der er en sådan forskel i holdning til hvad der er dyrevelfærd. For i mine øjne har både hund og hest behov for at blive fysisk såvel som mentalt aktiveret. Hunden nok mest mentalt (til dels) og hesten nok mest fysisk.


  • #43   29. sep 2017 Men se, du fortæller her om 5 fede heste på en måde hvor det lyder som om du synes det er helt iorden at de er fede. Ville du nogensinde mene at det var iorden at have 5 fede - gamle, pensionerede - hunde gående?
    Jeg undrer mig bare:)


  • #45   30. sep 2017 Ang foldtid vs. Behov for træning, så tænker jeg ikke at ret mange heste vil få fri bevægelse og motion ud af at gå på fold... de fleste steder er følgende ret små og vil aldrig dække hestens naturlige behov.


  • #46   30. sep 2017 Præcis Michelle, og selv hvis de gik på en større fold, så ville de stadig ikke bevæge sig ret meget.

    AG: Jeg fatter hat af din sidste linje: "Desuden så døjer ret mange danske hunde vist med for meget vægt."
    Det er jo netop det jeg siger, så hvorfor skriver du som om jeg har sagt noget andet?

    Og hvad mener du med at hvis jeg snakker sygdomme, så er jeg galt på den? Giver heller ingen mening - jeg har ikke nævnt sygdomme. Jeg gentager lige mig selv: jeg undrer mig over den generelle holdning om, at det er synd, hvis en hund er overvægtig, men ikke hvis en hest er. Og at det med heste nogle gange endda ses som en positiv ting.


  • #47   30. sep 2017 A-S - har man tilstrækkeligt med jord, der er anlagt fornuftigt, kan man nu sagtens dække hestens behov med foldtid alene. Det ER ikke for hestenes skyld, at vi træner dem. De kan have det ganske glimrende som foldbumser - bare ikke på de frimærker de fleste kan tilbyde. Vi havde en årrække hesten gående på et af Skov- og natursstyrelsens arealer. Der var rigtig meget plads og naturlig bevoksning (=ikke det typiske lækre grønne græs, men en god blanding af græsser, siv og diverse andre vækster foruden skov). Her kunne selv en venindes små shettere gå på døgnfold med fri adgang til det hele uden at blive fede, ganske enkelt fordi de gik meget og skulle spise en del for at få samme næring, som normalt er indtaget på måske 30 min på en "rideskolefold".

    Jeg synes i øvrigt heller ikke den generelle holdning er, at det er ok, at heste er fede. Der er, ligesom i hundeverdenen, delte meninger om, hvornår hesten er i passende huld, men de færreste af os bryder os om, at hesten er decideret fed.
    Men det kan være uhyre svær at slanke en hest sammenlignet med en hund. Man kan ikke bare afskære den fra mad, for så er der risiko for mavesår (og div. adfærdsproblemer, men det er så en anden snak). Fordøjelsessystemet er jo markant anderledes end hundes - de SKAL have adgang til noget at tygge på, måske ikke helt 24/7, men i hvert fald tæt på.
    Afskærer man den helt fra fold med de andre, er det også problematisk.
    Og går hesten på fold hele dagen, jamen så skal der altså mere end 30 min ridning i sandkassen til at forbrænde de kalorier for en nøjsom hest.

    Rigtigt svært bliver det, hvis man ligesom os, har en hest der er super nøjsom og samtidig pga. aldersrelaterede skavanker ikke kan motioneres så meget som tidligere. Herudover har vi så en ung hest der er rigtig svær at holde sul på. Den gamle har seperationsangst og kan altså ikke lige gå alene på jordfold e.l. - den springer ganske enkelt over hegnet og går ind til den anden smiley
    Så må man gå på kompromis, motionere så meget som den nu kan klare, begge må gå på sparsomt græs, men med godt stråfoder (af hensyn til den unge) og den gamle må nøjes med vitaminer som krybbefoder - han er stadig tyk om sommeren, men trods alt ikke fed.
    Muundkuv er ikke en løsning, når hestene går ude 24/7 og er i øvrigt også en sstor indgriben i deres sociale liv.

    Med hunde er det meget nemmere - det er jo bare at undlade at fodre så meget og om nødvendigt motionere lidt mere, hvis hunden kan klare det.


Kommentér på:
Hunde kontra heste...

Annonce