{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.738 visninger | Oprettet:

Sygdom og fravær på nyt job. {{forumTopicSubject}}

Ja så står jeg/vi igen i et af de der dilemmaer hvor det kunne være rart at høre et større plenum til deres tanker og holdninger.. Det er så jer smiley

Baggrundshistorie: min samlever fik i slut 15 konstateret sclerose. Hun er mild ramt, men det mærkes da især i form af smerter, kognitivt og i form af udtrætning.
Kort forinden diagnosen blev hun fyret grundet omstruktureringer, så med de to ting oven i hinanden gik hun faktisk næsten et år før hun fandt et vikariat. Dette var så på vej til udløb og hun var super heldig at finde et fast job som hun startede i i sommers i en kommune. Og som hun er glad for. Kort efter ansættelsen men inden jobbets start blev hun indkaldt til 14 dages indlæggelse på sclerosehospitalet. Noget vi havde ventet på i lidt over et år. Hun fik med møje mandet sig op til at spørge om det kunne passe ind for arbejdspladsen og fik et "go" til at takke ja til indlæggelsen. Indlæggelsen var i slut august og star september.
Hospitalet endte ud med at anbefale hende et nyt hold indlæggelse, men med ukendt ventetid. ( så her tænker vi jo ok, så snakker vi nok 18/19)...
Men nu er der kommet en indkaldelse til start december..

Og et sted så kunne hun virkelig godt trænge til de værktøjer som de får undervisning i og de træningsforløb de kommer igennem. Men hun kunne også godt trænge til den tryghed at være god og stabil til sit job og kunne bidrage der vil give hende..

Vælger hun at lade sig indlægge har hun været syg 1 ud af de 6 måneder hendes prøveperiode har varet.. Så vi er og især hun er selvfølgelig i vildrede om man overhovedet kan tillade sig at spørge om det kan lade sig gøre på arbejdspladen.
Lederen er glad for hende og hun har refusion af løn til arbejdspladsen grundet sclerosen, men vi ved jo godt der også er et arbejde der skal udføres.. Og hun er ikke ude af prøveperioden endnu..


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Sygdom og fravær på nyt job.
  • #1   18. okt 2017 Hvis du lige skærper dilemmaet, så er der kun eet ret svar.
    Syg og i job vs rask og ledig
    Jeg ved, at det er sat på spidsen, men vil man satse, så køb en lottoseddel smiley
    Held og lykke med det hele - især helbredet


  • #2   18. okt 2017 Det er en rigtig svær situation. Alt afhænger jo nok af lederens syn på alt samt af hvem der spørger.
    Min årelange erfaring fra kommunerne, er at man rummer langt flere mennesker end det private gør.
    Min leder ville uden tvivl sige OK til to indlæggelser, især med tanke på refusionen, men også fordi hun ved, at hun får en dygtig, loyal medarbejder tilbage efter opholdet.
    Prøvetiden er 3 mdr i alle de afdelinger jeg har haft med personaleadministration at gøre. Både under prøvetiden og efterfølgende skal der en hel del til at sige en medarbejder op. To begrundede indlæggelser ville ikke kunne give det udfald, de steder jeg har været. Der skal en helt anden form for ustabilitet til.
    Så jeg ville spørge pænt og forklare omstændighederne.


  • #3   18. okt 2017 Rask findes ikke mere..
    Så det er syg med færre værktøjer til at håndterer sygdommen og i job kontra
    Syg med flere værktøjer til at håndterer sygdommen og måske ledig?


  • #4   18. okt 2017 Er det et skånejob eller job med rum til begrænsninger? Kendte de til sygdommen på forhånd?

  • #5   18. okt 2017 Jeg synes faktisk ikke, at det er et dilemma. Selvfølgelig skal hun af sted. Helbredet er altid vigtigere end jobbet. Kan de ikke rumme en kronisk syg, så fyrer de hende nok på et tidspunkt uanset denne indlæggelse eller ej. Kan de rumme hende, så lyder det som en ganske god investering at lade hende tage af sted, så hun muligvis får mindre fravær i fremtiden.

  • #7   18. okt 2017 Det er en helt alm. Fuldtidsansættelse. Og hun er blevet gjort bekendt med den ikke kan være mindre, for der er arbejde nok i ansættelsen.
    De blev informeret om sygdommen i forbindelse med ansættelsen. Altså den samtale de havde efter jobsamtale hvor man snakker om lønforventninger, hvornår start kunne passe osv.


  • #8   18. okt 2017 Lad mig sige det sådan jeg har jo også den grundholdning at helbredet kommer først.
    Men jeg kan faktisk komme i tvivl om hvad der ville være værst for hendes helbred. Stress og kedaf det hed hvis hun skulle blive fyret ( eller generelt bare følelsen af at være det sorte får på jobbet) og så at udskyde indlæggelsen med ukendt ventetid...


  • #10   18. okt 2017 Når de er gjort bekendt med det før opstart, så har de samtidig accepteret eventuelle følger. Dermed kan de ikke bare fyre hende, og må heller ikke have lyst til at gøre det - de har jo selv valgt hende, med eller uden begrænsninger.
    Jeg ville klart lufte tanker og ideer for lederen en dag hvor han/hun virker rolig og glad.
    Jeg arbejder tæt sammen med min leder og ved lige præcis hvornår der er rum til at spørge og hvornår man ikke bør gøre det smiley


  • #11   18. okt 2017 Og skulle lederen nu sige det passer bare rigtig skidt lige nu, så er Hun også typen der sagtens forstår det. Og siger ok så udskyder vi det og ser hvornår den så lander i eboksen næste gang.

    Men det er virkelig ikke det man synes er rarest at skulle spørge sin leder om.
    Netop fordi job inden for hendes område med plads til at være kronisk syg bare ikke hænger på træerne.


  • #13   18. okt 2017 Jeg forstår dig virkelig godt. Jeg ved godt mange siger helbredet først og vælge indlæggelsen - men hvis der er noget der er virkelig skadeligt for ens helbred, er det i min optik at blive afskåret og gå hjemme. Følelsen af magtesløshed, være ubrugelig, manglende sociale selvskab i form af kollegaer.

    Jeg havde snakket med lederen, og var det et skidt tidspunkt, havde jeg prioteret jobbet. Ikke for lederens skyld, ikke for pengenes skyld, men fordi det er en helt særlig følelse at gå rundt med når man går hjemme. Et vivar af følelser, der ikke er synderligt positive (når den første fede måneds "ferie" er slut)

    Men det kommer an på hvem man er som type. Jeg kender en der er sygemeldt og nyder at gå hjemme. Ambitionerne om at komme på arbejdsmarkedet igen, virker ikke til at være til stede. Jeg får en følelse af at være mindre værd end alle andre, fordi jeg ikke får lov at hjælpe til i samfundet.

    Min konklusion er: Hvis det opfattes som psykisk skadeligt at gå hjemme, som i mit tilfælde, ville jeg altid vælge job. Jeg kender ikke den fysiske del af sygdommen, men jeg kender bivirkningerne ved den psykiske del af ikke at høre til.

    Der findes særtilfælde med 6 måneders prøvetid som fx funktionær. Det er dog sjældent anvendt - er i sikker på at der stadig er prøvetid? Det skal være tydeligt formuleret i ansættelseskontrakten hvis det ikke er de normale 3 måneder.


  • #14   18. okt 2017 Det er da mig der ikke kan tælle.
    Prøvetiden slutter 1/11. Der har hun været ansat i 3 måneder.
    Så ja det er faktisk 1 måned ud af 4 i ansættelse hun så ender med at have været indlagt.


  • #15   18. okt 2017 Jeg formoder der er paragraf 55/56? kan ikke helt huske den, med kronisk sygdom så staten laver fuld refusion fra første dag? Du nævner kun ordet refusion, men ikke hvor stor den er?

    Har der været nogle sygedage udover dem i forbindelse med indlæggelsen?

    Jeg havde som chef beholdt medarbejderen. Med fuld refusion, og det kan planlægges - er det ikke som sådan en stor hindring i mine øjne. Jeg er meget mere til lang planlagt sygdom, end sjatsygdomme med en dag hist og her.

    Dejligt så er i ude af prøveperiode lige om lidt - så er sandsynligheden for fyring meget lille.

    Jeg ville dog være en fair medarbejder og nævne det nu - inden prøveperioden udløber, i forbindelse med der også bliver snakket om den ekstra indlæggelse. Det giver arbejdsgiver et rigtig godt indtryk af ærlighed og samarbejdsvilje. Kvaliteter der er fantastiske i sine medarbejdere og oftest værdsættes meget højt.


  • #16   18. okt 2017 Det er en paragraf 56 smiley

  • #17   18. okt 2017 nu sidder jeg og tænker at prøvetiden er slut den 1/11, mens den næste indlæggelse først er i december, så den ligger jo udenfor prøvetiden ...ved godt det er lidt lusket, men man kunne jo vente med et foreligge den nye indlæggelse til efter 1/11 ... alternativt tænker jeg man kunne høre om nogen kan give et bud på hvornår en evt. senere mulighed for indlæggelse kunne tænkes at være ... er det "kun" 2-3 måneder senere kunne din kæreste måske overveje om hun føler hun kunne vente dertil ....

    ellers ser jeg ikke anden mulighed end at tage snakken med hendes leder og håbe denne ser lige så velvilligt på den anden indlæggelse som på den første ... man kan fra arbejdsgiver synspunkt også se på det på den måde, at får hun bedre redskaber til at håndtere sygdommen så gavner det nok også i hendes arbejdsliv. .


  • #18   18. okt 2017 Jeg kan fuldt ud tilslutte mig det Trine skriver i # 13

  • #19   18. okt 2017 Min Mor fik selv konstateret MS for 15 år siden.. Den gang var der ikke meget at mærke, men på grund af stress og tabet af min far, gik det hurtigere end forventet..

    Hun er meget afhængig af kurser og ophold der informere hende om forskellige behandlingsmuligheder. Det var sådan at vi fik hende på en ny medicin, der har fremmet hendes gang med 30%

    Jeg ville ikke ''sætte den til side''.

    Det er ikke en sygdom man skal kimse af,


  • #20   18. okt 2017 Det er en 56 ja.
    Og hun er generelt ikke meget syg. Og har heller ikke haft andet sygdom, men der har jo været nogle dage med lægebesøg ud over disse indlæggelser.

    Hun skal give besked til sygehuset inden 4 dage, så hun skal have det vendt med lederen inden, hvis hun vælger at gøre dette. Jeg tror også hun vil have det skidt med lige at vente til efter 1/11..
    det vil hun have det svært med moralsk.

    Det er rigtig rart lige at høre hvad i tænker.


  • #21   18. okt 2017 Hun ville have det svært med det moralsk - og så er det heller ikke svære at fyre folk. Hvis jeg følte min nye medarbejder gik bag ryggen på mig, kunne jeg godt finde en eller anden fyringsårsag - uoverenstemmelse med ledelsen?

    Det er bare en tanke. Hvor relevant den er ved jeg ikke. Jeg har siddet som chef i dagligvarebranchen - men det er primært unge, og deres loyalitet er meget svingende i kvalitet. Jeg ved at på mandens arbejdsplads bliver de belønnet for loyalitet. Han ville ikke slippe helskindet afsted hvis sådan et lignende nummer blev opdaget.

    Jeg tror generelt på ærlighed og dialog er vejen frem.


  • #22   18. okt 2017 Puha den er svær.
    for selvfølgelig er det godt og vigtigt for hende at komme på det her forløb med hendes sygdom.
    hvad sker der hvis hun siger nej ? får hun så "bare" en ny tid eller ryger hun så ligesom ud af det system der køre ?.

    hvis hun også er rigtig rigtig glad for sit job, så ville jeg nok tage en god snak med cheffen - sig det er kommet tidligere end i lige have regnet med, om det er muligt det kan lade sig gøre, og fortæl bekymringen om hun ikke er interesseret i at miste sit arbejde.


  • #24   18. okt 2017 I forhold til hvornår hun ellers ville kunne indlægges, så opretter de holdene når der er nok som skal gennem det samme temaforløb. Så det er virkelig ikke til at sige.
    Hun arbejder med regnskab, så december er i forhold til deadlines osv. Heller ikke den værste tid. Januar og februar ville Feks være langt værre for der er der virkelig mange deadlines de skal nå.


  • #25   18. okt 2017 Ginne

    Er det hospital, eller et sclerosehospital hun skal indlægges på?


  • #26   18. okt 2017 Sclerosehospital.


  • #27   18. okt 2017 Der kan jo være lange ventetider på de ophold, men hun er jo også mere velkommen jo mere selvhjulpen hun er.. Jeg har kun oplevet positive sider ved at min mor fik de ophold..

  • #28   20. okt 2017 Jeg vil bare lige afslutte tråden og sige hun her til morgen har fået talt med sin leder. Som selvfølgelig havde den indstilling at hun skulle sige ja tak til indlæggelsen.
    Der er dog en enkelt dag i løbet af ugerne hvor lederen gerne ville have hende på et vigtigt kursus, så det har de aftalt hun tar til.

    Tak for tankerne i gjorde jer om emnet.


  • #29   20. okt 2017 Dejligt med en god leder smiley

  • #31   20. okt 2017 hvor godt ... dejlig der er rummelighed nogen steder

Kommentér på:
Sygdom og fravær på nyt job.

Annonce