{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.955 visninger | Oprettet:

Hvilken race er kaninen? :) {{forumTopicSubject}}

Kære hg
I plejer at vide så mange ting om alt muligt og jeg ved der sidder flere der har kaniner smiley

Jeg har jo fået en lille hittekanin som vi nu kalder Åst.
Åst blev fundet på en parkeringsplads og jeg har nu haft ham i 2 døgn, hvor han har været fremlyst en masse steder, bl.a facebook grupper, dyrenes beskyttelse og ved dyrlægen. Ingen har hørt noget og ingen har henvendt sig. Derfor er jeg så småt også ved at forberede mig på at Åst desværre måske et dumpet der fordi ejer ikke ville ham mere. Jeg tror ikke han har været på egen pote så lang tid, men jeg har efter jeg fik ham hørt flere observere ham og en anden kanin (som også er blevet fanget, jeg har dog ikke den anden, som også er en han) ved den parkeringsplads i løbet af hele dagen. Derfor tænker jeg at han enten er sluppet ud i løbet af natten eller morgenen, eller nogle har dumpet ham i det tidsrum smiley

Nå men jeg har ikke travlt og giver selvfølgelig lige ejerne en uge eller to til at henvende sig, men når de ikke allerede har efterlyst ham eller henvendt sig, tror jeg desværre chancerne er små.

Så nu til det egentlige emne. Jeg er ikke så god til kanin racer/blandinger. Og jeg er nysgerrig, så er der nogle der har et bud på hvad han kan være ? Jeg ved godt han kan være en blanding af forskellige ting, men hvis i skulle gætte smiley
Jeg vil skyde på år han vejer 2-2,5 kg. Han er sort alm glathåret, med lysegrå under det sorte. Han er utrolig blød, men jeg tror bare det er en kanin ting og ikke fordi han er noget særligt pelsmæssigt.

Og kan man på nogen måder se på en kanin hvor gammel den ca. er ?

Jeg regner med at tage ham en tur til dyrlægen hvis ikke ejer henvender sig han skal vel vaccineres (det tvivler jeg på at han er, men jeg ved det selvfølgelig ikke?, kan man tjekke det ligesom ved hunde?)


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvilken race er kaninen? :)
  • #1   22. dec 2017 Hvor ser han fin ud smiley
    Det kan muligvis være en stor unge som bare er blevet dumpet, fordi de ikke kunne af med den.
    Hvordan ser hans tænder ud?

    Jeg kan ikke hjælpe med racer


  • #2   22. dec 2017 Det er svært at se race på billedet, hvis det er en race. Hvor stor er den? Er den sort eller er der noget brunt eller gråt i pelsen?

  • #3   22. dec 2017 About som kanin tænder skal se ud ? smiley er det noget bestemt jeg skal kigge efter. Det er efterhånden mange år siden jeg har haft kanin, så jeg ved ikke rigtig så meget om den slags, kun hvordan de skal sidde korrekt.
    Jeg tænker ikke at han er gammel, men unge er han heller ikke, men han kan jo godt være fra foråret eller måske sidste år. Han er meget tam så tænker han har været vant til kontakt.

    Randi han er omkring 2-2,5 kg, jeg har ikke kunnet veje ham, men han er ca. På størrelse med Lucky som vejer 2 kg, men jeg tror han er lidt tungere end Lucky, tror dog ikke det er meget.
    Han er helt lysegrå inderst i pelsen, og lys skind, men han er helt sort når man ser ham, som på billedet. Ørerne er også helt sorte uden anden farve.


  • #4   22. dec 2017 Han kunne ligne noget belgisk hare keyds som han sidder der

  • #5   22. dec 2017 Hvornår er kaniner udvoksede ?

    Jeg prøvede lige at tage flere billeder af ham, men han er alt for nysgerrig så han flytter sig hele tiden xD tag jer Olle af øjnene måtte bruge blitz, det er ikke nemt når han er sort. Han ser heller ikke så brun ud i virkeligheden, der ser han sort ud.


    profilbillede
  • #7   22. dec 2017 Tak smiley jeg tror faktisk jeg er medlem derinde allerede.

  • #8   22. dec 2017 På de sidste billeder ligner han en brun zobel (farve).
    Race kan vitterligt være alt godt fra kaningården, når du ikke kender ophav.
    Hvad vejer han?


  • #9   22. dec 2017 Yorkie banden det er jeg selvfølgelig klar over og det gør heller ikke noget, men tænkte man måske kunne få en idé, dejlig er han i hvert fald.
    Jeg så et billede af en belgisk kæmpe der lignede ham lidt, dog en hun kanin, men er de ikke store ?
    Jeg har ikke vejet ham, men han er ca. På størrelse med Lucky, så 2-2,5 kg vil jeg skyde på, mere vejer han i hvert fald ikke, for han er ikke "tung" men han er jo bygget lidt anderledes end Lucky som vejer 2 kg.

    Er der nogen der ved om kaniner skal mærkes eller er det kun nogen der skal det ? Tænker lidt i forhold til hvis jeg skal finde et nyt hjem til ham, så skal tingene jo være i orden smiley


  • #10   22. dec 2017 Der er ikke lovkrav om mærkning af kaniner. Desværre vil jeg nok sige. For måske folk så tog ansvar før de giver ungerne en kanin. Nogen ville i hvert fald, der vil nok altid være de der udenfor pædagogisk rækkevidde ejere...


    Han er nok umiddelbart et dyrhandlermix. Han ligner ikke længere et mix med belgisk hare.
    Men skidt da pyt om han er raceren, han ser dejlig ud og til at ha et super temperament! Dét er vigtigt!! Han kan gøre lykke i en børnefamilie, hvor forældrene forstår hvad en kanin har brug for og kræver.

    Det er kloge dyr. De har brug for meget mere end blot frisk mad og et klap. De har en hjerne som de gerne vil bruge.

    Behold ham selv Solveig smiley

    Det er ikke en zobel, Solveig har skrevet at den er sort. Blitzen ændrer lidt på hans farve


  • #11   22. dec 2017 Kaniner fra reg opdrættere er oftest øremærket.
    Men der er ingen regler for det.
    Du kan jo lave en kontrakt på overdragelsen når det bliver aktuelt.
    Jeg havde en belgisk kæmpe til formidling en gang - den var en arrig satan og blev til ragout hos nogle spejdere.

    Jeg synes Åst liger en kæmpe mere end en hare. De er som regel længere og smallere i hovedet.


  • #12   22. dec 2017 Nogle zobeler er næsten sorte. Jeg vil gerne se et billede af ham i dagslys.

  • #13   22. dec 2017 Han kan sikkert godt være zobel der ser sort ud, er de lysegrå i underpelsen/ulden? smiley

    Og ja det er da helt lige meget hvad han er og regnede nu heller ikke med han var noget, men det er jo altid sjovt at se om de ligner, ligesom blandingshunde hvor man heller ikke har en anelse om hvad der er i (nogle blandingshunde)

    Jeg skal se om jeg kan få taget et billede af ham, men der er ikke særlig lyst for tiden, så det er svært at tage et billede. Begge billeder er dog taget næsten samme sted og om dagen smiley men sorte dyr eller wannabe sorte er svære at rage billeder af haha..

    Jeg tænker hvis han ikke har en ejer, at jeg snupper ham en tur til dyrlægen og snakker med dem om hvad vi gør med vacc og mærke. Vil jo helst ikke have at han ender som hittekanin igen.

    Salla du kan tro at jeg er fristet, han er den skønneste kanin, så snaksaglig og nysgerrig smiley men min kæreste er desværre ikke helt med på ideen om at beholde ham smiley mænd altså..
    Så jeg finder en rigtig god familie til ham hvis der ikke dukker nogen op inden.


  • #14   22. dec 2017 Hvordan kan man ikke ville beholde så fin en kanin? smiley kælen, tam og smuk- what not to love smiley

  • #15   22. dec 2017 Ja det ved jeg heller ikke, og det er endda ham der har navngivet den Åst smiley
    Men min kæreste mener at to hunde er nok bla bla bla.. og så har han ikke været så meget hjemme til at se hvor skøn han er, så jeg satser på at han her i juleferien lige indser at Åst altså bare kan bo her.
    Han var selv ved at ævle om at tage ham med ud i haven så han kunne hoppe lidt rundt. Det fik jeg ham så talt fra for det er for koldt og jeg har ikke lige en kaninsele til ham.
    Men han fik lov til at komme ud og kigge lidt i køkkenet. Men hvis han skulle blive her skal der dog gøres noget ved gulvet, det er for glat til at han rigtig kan hoppe rundt. Men for nu har han en lille løbegård, så han kan hoppe lidt rundt, dog ikke så meget som en kanin skal, men det er jo heldigvis kun midlertidigt uanset smiley

    Men nu må vi se om der dukker en ejer op. Har lavet ny fremlysning med billede, hvor jeg har skrevet at hvis de ikke henvender sig inden den 31 så går jeg ud fra at han er herreløs, det må være tid nok når jeg har haft ham siden d. 20.

    Jeg har kontakt med dem der har den anden kanin der blev fundet samme sted, og de har meddelt at finder de ikke ejeren så beholder de ham selv, de er ligeså forelskede, men han skulle i følge dem også være ligeså tam. smiley

    Men det er så også det der undre mig. Hvis man gider bruge tid på at tæmme kaninerne så meget, hvorfor så ikke bruge tid på at finde dem et godt hjem eller henvende sig hvis de er blevet væk smiley
    Men der er meget jeg ikke forstår.


  • #16   22. dec 2017 Det er på ingen måde for koldt. Kaniner tåler kulde laangt bedre end varme.

    Men det er nok bedre at lade være. Hvis han aldrig har prøvet en sele så kan det nemt stresse ham pludselig at ha en sele på og et menneske rendende efter sig


  • #17   22. dec 2017 Salla har bare hørt at de ikke må udsættes for temperatur skift på omkring 10 graders forskel og det er der jo når han bor inde i stuen. Så vil ikke risikere at han bliver syg af det.
    Selvom jeg godt ved han kom ude fra og ind men tænker ikke det er godt at blive ved med.

    Men vi har et stort køkken, så det er slet ikke noget problem, og der er ingen ledninger eller noget, så han kan være helt fri smiley dog skal jeg lige finde en løsning med gulvet.. måske kan jeg tape nogle dynebetræk fast på gulvet..

    Han er det kæreste i hele verden. Skulle lige sige farvel til ham og bede ham opfører sig ordentligt fordi jeg lige hurtigt skal handle (og min kæreste ligger syg med den frygtelige mandeinfluenza, du ved den man mindst dør af som mand smiley )
    Og så kom han glad hen til mig og skulle sige hej aww smiley

    Med sele tænkte jeg en lang snor så han bare kunne hoppe som han har lyst til. Men det må vi tage til foråret hvordan man bære sig ad med udetid, hvis han er her til den tid. Det er han jo desværre nok ikke. Men man må godt drømme smiley


  • #18   22. dec 2017 lige skrevet et svar og så forsvandt det grr

    Kort, så sarte er kaniner ikke. Det med temperatur. En indekanin kan skam sagtens luftes ude selvom det er koldt. Men en kanin der er vant til at bo inde bør bestemt ikke sættes ud om vinteren. De skal have en chance for at sætte en god vinterpels


  • #19   22. dec 2017 Okay tak salla smiley men uanset kommer han ikke ud lige pt. Jeg har ikke indhegning der kan holde ham inde. Eller jo hvis han lader være med at hoppe over, men det tør jeg ikke binde an med...

    Jeg ved ikke om han er ude eller inde kanin, men nu er han jo i hvert fald inde kanin.
    Men så længe han kan røre sig er det vel også lige meget smiley

    Men jeg kommer aldrig til at forstå hvad der får folk til at sætte kaniner ud. Jeg ved godt at jeg jo ikke ved om det er det der er sket. Men over 2 døgn og ingen efterlysning nogen steder virker bare lidt mærkeligt..
    Og da specielt når han er så tam som han er. Men er bare glad for at han nu har det godt og ikke render rundt ude ved vejen helt alene.


  • #20   23. dec 2017 Jeg må indrømme at det bliver sværere og sværere at skulle af med den lille Åst smiley
    Han er så sød. I morges sad han pænt og ventede på nus og morgenmad. Han kommer hen til mig når jeg går hen til hans løbegård og spiser af min hånd. Han er så nuser smiley

    Satser på at kæresten snart er rask nok til at se det hehe. Men det må da være et plus at Åst er så stille, det var det han ikke var så glad for ved marsvinene, at de larmer smiley

    Og Åst bliver selvfølgelig forkælet på allerbedste vis, han skal jo også være med til hundenes fødselsdage og jul smiley

    P.s. stadig ingen henvendelser. Jeg cyklede forbi de gader op til den parkeringsplads de blev fundet på, ingen sedler om savnede kaniner og heller ingen opslag i butikkerne. Har nu været i de fleste butikker omkring området.


  • #21   23. dec 2017 Der har desværre ikke v æret lys til at jeg kunne tage billeder i dag, øv.. Men jeg har altså nærstuderet ham lidt smiley
    Han er lysere på maven og op ad brystet (sådan en grålig brun farve, jeg kan ikke forklarer den) han er lysere (nærmest brunlig/sand) under poterne, og som sagt nærmest helt lysegrå i bunden af pelsen (underulden?)
    Han er skimlet, men meget mørk, så måske noget zobel? Det er som om der er nogle lysere nuancer, som billederne viser, men det er ikke nær så tydeligt i virkeligheden, og jeg ser det kun fordi jeg lægger mærke til det.
    Han er kulsort på snuden (masken?) og det er hunde jo også ofte, altså mørke i ansigtet når de er zobel. smiley

    Jeg begynder at tænke at han er ung kanin. Han er så nysgerrig og skal undersøge ALT smiley Samtidig er han IKKE kastrat,hvilket jeg har læst kan give store problemer, men han viser ingen dårlig adfærd og lugter heller ikke specielt.. (okay min kæreste synes han lugter, men han synes alle burdyr lugter) smiley


  • #22   24. dec 2017 Jeg tror Åst er ved at være faldet godt til. I dag blev han da i hvert fald noget utålmodig for at få sin morgenmad da jeg sov en time længere, så kan kaniner pludselig godt larme smiley
    Han er også begyndt at kede sig lidt og vil UD! Så hundene står på den ene side og kradser for at komme ind til ham og nu har han taget det til sig og står på den anden side og kradser for at komme ud. smiley
    Jeg må se om jeg ikke kan nå at lave et eller andet med ham inden jeg skal afsted hen til min mor. Ville ønske at han skulle med, men skal med toget med to hunde, så han må blive hjemme smiley


  • #23   24. dec 2017 Har du foderaktiverings spil til hundene? De er gode til kaniner også

  • #24   24. dec 2017 Kaniner er nemlig kloge dyr. Prøv at clickertraining rabbits på youtube...Psssst sig til kæresten at må du beholde åst, så behøver han kun give dig en lille fødselsdagsgave smiley

  • #25   24. dec 2017 Salla jeg har allerede fået min fødselsdagsgave, som er en tur til London, så det tror jeg ikke jeg kan xD
    Han er dog ved at overveje det, han så dog helst at han så boede udenfor, men det vil jeg ikke, for så kommer han til at sidde alene for meget og det er synd. Så enten bliver han indekanin hos os eller også skal han hen til en anden familie smiley

    Jeg ved godt at kaniner er kloge og kan lære rigtig meget. Havde kaniner som barn, og overvejede at få en kanin da jeg fik marsvin (altså i stedet for at få dem) men valgte marsvin fordi det passede bedst i en 1 værelses med to hunde smiley

    Hvis vi beholder ham, skal jeg helt sikkert ud og købe nogle ting til aktivering. Men så kan jeg også fikse køkkenet så han bedre kan hoppe rundt derude, han er ikke så glad for det glatte gulv. smiley

    Jeg fik placeret hans mad lidt rundt omkring så han skal finde det.
    Min kæreste er desværre for syg til at komme med til jul, så han er hjemme ved Åst, så det kan være han kan aktivere ham lidt, hvis kedsomheden bliver for stor. smiley


  • #27   24. dec 2017 Sofia det har jeg skam sagt, ligesom jeg har forklaret ham hvor buret skal være osv hehe.. jeg har lavet en salgstale smiley hehe.

    Jeg tror ikke Åst får lov til at komme op i sofaen smiley og Åst kan som mange andre kaniner ikke så godt lide at blive løftet på. Man kan sagtens gøre det, men han vil helst være på gulvet smiley

    Tror lige nu det handler lidt om endnu et dyr indenfor og så den udgift det jo er at have en kanin. Det er ikke fordi vi ikke har råd, for det har vi, men om han vil bruge pengene på dét.


  • #29   24. dec 2017 Sofia kaniner skal have hø hver dag, og som primære foder, i hvert fald når de bor indenfor.
    Vi har desværre hverken græs eller andet godt som vi kan samle, hverken selv eller i nærheden, vi bor inde i byen. Og jeg tør ikke hvis noget nu er sprøjtet eller andet. Det er klart nemmere hvis man bor på landet smiley
    Vil dog, hvis vi beholder ham, se om jeg kan lave lidt "køkkenhave" på terrassen til foråret/sommer. smiley

    Og så skal han jo have noget i kattebakken, og evt noget strøelse i buret. Pt går han på spåner, men det er ligeså meget fordi jeg havde en del i overskud fra marsvinene smiley

    Han er dog ikke dyrere at have end marsvinene, medmindre vi tæller vacc. Med det går marsvin jo ikke. Så der er selvfølgelig lidt der. Og så en enkelt udgift op en kastration af ham.
    Men det koster at have dyr uanset hvad man får, nogle som hamster måske ikke så meget, men ellers. smiley

    Det er også et ansvar man tager på sig og vi skal planlægge mere hvis vi har kanin, hvis vi f.eks skal på weekend. Så skal vi finde pasning, for det er ikke så nemt at slæbe ham med smiley


  • #30   24. dec 2017 De bør 80% fodres med godt grønt hø. Velduftende.

    En smule kaninpiller (aldrig de der blandinger. De feder og er utilstrækkelige.) Se på frikanin hun kan anbefale ordentligt foder. Se de fancy blandinger som pedigree og whiskas. Ikke gode nok.

    Der er rigtig mange gode ting i køkkenet de må få .

    Pas på med kål og broccoli. Og ingen iceberg!!


  • #31   24. dec 2017 Også når de bor ude i et bur. Om vinteren er der ikke næring nok i græsset til dem

  • #32   24. dec 2017 Salla, det er faktisk lige præcis frikanin jeg bruger til at se hvad han skal have af grønt, der er en god grøntliste inde smiley
    Ellers er det jo meget som med marsvinene i forhold til fordelingen af maden. Lige nu får han ikke de bedste hø, det dufter dog godt, men skulle jo bare have noget NU. Skal have købt noget godt hø fra min hø pusher smiley det er så lækkert og økologisk.
    Og så får han pt. Berkel foder, ved ikke om det er godt nok, men det var en af de mærker marsvinefolket brugte meget smiley skal dog lige have kigget på mærker, hvis jeg skal ud og have mere til ham.

    Men ingen henvendelser eller efterlysninger overhovedet, så han er desværre nok smidt ud bevidst smiley


  • #33   24. dec 2017 Berkel kender jeg ikke. Men klart bedre en brugsens gnaverblanding ydrks den er kun brugbar som hønsefoder.

  • #34   24. dec 2017 Berkel var mest fordi der var en der lige havde en slat jeg kunne få, og det havde marsvinene jo også fået så tænkte det ikke var helt skidt smiley
    Kan se at der hvor jeg købte ind til marsvinene nu også har fået til kaniner, så vil se derinde hvad de har. Og så skal jeg lige tjekke frikanin i forhold til pillefoderet smiley


  • #36   24. dec 2017 Vi har slet ikke plads til så meget. Men mon ikke jeg finder på noget ud fra listen han kan få, hvis vi beslutter os for at han bliver smiley
    Det er ikke fordi vi ikke har råd til det som sagt. Min kæreste har lige fået fast arbejde og vi havde også råd til 3 marsvin, det koster nok ca. Det samme som at have en kanin tænker jeg (når han er den størrelse )

    Så det handler udelukkende om prioteringer og om min kæreste ønsker at have en kanin indenfor smiley


  • #37   24. dec 2017 Der er lige en ting jeg bliver nødt til at spørge om.
    Inde på frikanin står der at kaniner er meget sociale og har det bedst flere sammen, hvilket jeg sagtens kan følge, men samtidig har to kaniner brug for rigtig meget plads for at trives, fordi de jo bør i kolonier og ikke sammen på den måde.
    Er det synd at have en enkelt kanin hvis den bor inde i huset sammen med os ?
    Jeg tænker på Åst. Jeg vil aldrig gå på kompromis med hvordan han får et godt liv. Men jeg ved også at jeg ikke har plads og mulighed for at få en ven til ham.
    Kan man godt have en enkelt kanin eller skal man have to ? smiley


  • #38   24. dec 2017 Som ren indekanin synes jeg godt man kan have en. Men man skal selvfølgelig beskæftige sig en del med den. Ikke bare lade den sidde og glo i buret 90% af dagen.

  • #39   24. dec 2017 Min gamle kanin havde det fint som enekanin. Han havde så et helt hus at rende i og han var ikke alene ret meget smiley

  • #40   24. dec 2017 Det lyder godt smiley
    Her vil han få hele køkkenet det meste af dagen. Jeg vil nok sætte babygitter eller form for Hegn op ind til stuen. Så kan han se os hele tiden og hundene kan snakke med ham igennem tremmerne. Men han kan ikke komme i stuen, både pga hundene (er bange for at en kommer til skade en dag ved et uheld) og fordi vi har så mange løse ledninger i stuen smiley
    Men jeg kan jo bare gå ud i køkkenet til ham når der skal hygges og aktiveres. Indtil sommer og nok også efter sommer er jeg jo en del hjemme, lige nu læser jeg 100% hjemmefra, efter sommer bliver det nok maks 50% i skole, så det er kun nogle timer i hverdagen han er alene.
    Tænker umiddelbart at han kun skal være i sit bur om natten, og så kommer han i køkkenet så mange af timerne om dagen som muligt. Vil ikke have ham rendende ude når de er alene hjemme. Men det kommer også lidt an på hvordan jeg får hegnet ham inde smiley måske kan han få en lille løbegård i forlængelse med buret så han altid kan komme lidt rundt.

    Tror i et hjørne bur er okay eller hvor stort skal sådan et være ? Jeg har jo hjørneburet fra marsvinene. (Lige nu går han i en stof løbegård til hunde. Og den er rigtig fin, men desværre for stor til daglig smiley )


  • #41   24. dec 2017 Hvad måler det?

  • #42   24. dec 2017 1x1 meter mener jeg. Men det er jo trekantet.
    Ikke det bedste billede, men her med marsvin i smiley


    profilbillede
  • #43   24. dec 2017 Lækkert bur. Og ser tilmed gidt højt ud også

  • #44   24. dec 2017 Det er nemlig virkelig lækkert, men han skal jo have plads nok smiley
    Jeg kan ikke helt huske højden men helt lavt er det i hvert fald ikke.
    Det er nemlig så smart at det bur passer perfekt i et hjørne af køkkenet, der stod det også da vi havde marsvin, og så kan man åbne et stort stykke som på billedet så han kan hoppe ud og ind selv når han har adgang til køkkenet smiley


  • #45   24. dec 2017 Her fra en anden vinkel smiley

    profilbillede
  • #46   25. dec 2017 Jeg har lige lagt en video ind af Åst der hygger ude i køkkenet, hvis der er nogen der vil se den smiley

  • #47   26. dec 2017 Jeg har i dag taget den svære beslutning at Åst skal videre hvis jeg kan finde et godt hjem smiley
    Det er ikke fordi min kæreste siger nej, for han har ikke bestemt sig endnu. Men fordi Åst er yderst social og gerne vil være tæt på os og have god plads, men det er bare ikke en mulighed at have ham i stuen, både fordi hundene skal have deres plads og fordi vi har så mange løse ledninger vi ikke kan skjule.

    Så hvis i hører om nogen der kan give Åst et fantastisk hjem som frikanin og en masse kærlighed og aktivering må i endelig sige til. Han er verdens allerbedste lille kanin, men han skal ikke leve et halvt liv smiley smiley

    Man kan for et mindre beløb både købe hjørneburet som er i tråden og nogle spåner med.


Kommentér på:
Hvilken race er kaninen? :)

Annonce