{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.552 visninger | Oprettet:

Nationalt DNA-register {{forumTopicSubject}}

https://www.dr.dk/nyheder/politik/stort-flertal-oensker-nationalt-dna-register-over-alle

Hvad mener du, skal vi have sådan et register ? Eller ikke ?

Jeg er fan, og mener at vi kunne frigive en masse resourcer hos politiet ved at have et nationalt DNA-register.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• samling af dobbelt kommode og skoskab fra Ilva 1.400 kr.
  • Sat stikkontakt i skab 1.000 kr.
  • Gipsplader på rørkasse i Algade 47, Vordingborg 2.500 kr.
  • Udsugning på badeværelset kører ikke rundt 1.375 kr.
  • Plumber needed to fix clog in bathroom sink 1.200 kr.
  • Skift af ca 50 m2 trægulv 10.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Nationalt DNA-register
  • #1   27. dec 2017 Jeg synes det er en god idé. Skulle med glæde sørge for både DNA og fingeraftryk til dem.
    Sikke en hjælp det kunne være i kriminalsager.

• #2   27. dec 2017 Erika: Lige min tanke smiley
    Tænker at politiets arbejde ville blive noget lettere.

• #4   27. dec 2017 De har allerede både mit fingeraftryk og mit dna.. så jeg er ligeglad. smiley

• #6   27. dec 2017 Bare lige en tanke: Hvad nu hvis man udover et computerarkiv med DNA-profiler, også havde et papirarkiv, så DNA profiler altid skulle dobbeltcheckes, ved et match ?
    Det ville da mindske risikoen for misbrug ?

• #7   27. dec 2017 Bestemt et ja herfra smiley

• #8   27. dec 2017 Rotterne, jeg kan tage et cigaretskod fra dit askebæger, eller fra jorden hvis jeg ser dig smide et. Og så kan jeg hænge dig op med dna, på en forbrydelse du ikke har begået.

Det kan misbruges, og det tager retten ikke hensyn til.

• #9   27. dec 2017 Ikkesom: God pointe !

• #12   27. dec 2017 Rotterne: nogen burde måske advare din mand, om dine skumle planer smiley

• #15   27. dec 2017 Rotterne: Du starter med at “øve” dig på svigermonsteret, og imens uddanner du dig til mekaniker, så du kan overtage forretningen smiley

• #16   27. dec 2017 Men mens man lige planter en anden persons dna, så skal man også liiiige sørge for ikke at efterlade noget af ens eget smiley - Og at den anden ikke har et super alibi smiley

• #18   27. dec 2017 Rotterne: Du må vist hellere beholde manden,og “nøjes med” at afskaffe svigermor smiley

• #20   27. dec 2017 Rotterne: Sig til, hvis du har behov for at slette beviserne, for så bliver tråden her slettet pronto smiley smiley

• #22   27. dec 2017 Mon ikke at HG er leveringsdygtig i både alibi og hygge, hvis det skulle blive nødvendigt ? smiley smiley

• #24   27. dec 2017 Selvfølgelig besøger jeg dig i brummen, og medbringer kage med indbagt fil !!

Mht. sovs: Dyyygtiiig !! Træning gør mester, så inden du ser dig om, så er du verdensmester i sovs !

• #25   27. dec 2017 #16

No problemo... Jeg får bare en ven til at underholde dig hele aftenen, kun dig og ham.. Så er dit alibi ikke-eksisterende.
    Samme ven vidner i retten på, at han og jeg var sammen på gerningstidspunktet.
    Hvis der så findes både dit og mit dna, hvem mon kendes skyldig og hvem går fri? Du kan jo have haft noget af mit dna på tøjet, et hår f.eks.

• #27   27. dec 2017 Nej, jeg ville ikke frivilligt lade mig registreret i noget DNA-register.

• Lars N
    Lars N Tilmeldt:
    nov 2008

Følgere: 7 Hunde: 2 Svar: 435
    #28   27. dec 2017 Jeg vil ikke registrere mig.

• #30   27. dec 2017 Hvis vi nu tager Ikkesom's historie, hvad er så forskellen på om der er et register eller ej?

Hvis det er som i dag, ville Ikkesom smide skoddet, fortælle politiet at du har et motiv til forbrydelsen og få kammeraten til at vidne. Den eneste forskel er at Ikkesom lige skal give politiet et tip.

Så hvad er det der får jer til at tro at et register er så meget mere farligt?

• #35   27. dec 2017 har svært ved at se ret mange gode argumenter for ikke at have det.

• #38   27. dec 2017 Du burde bo i Cuba eller Kina BATDOG.
    Kan måske godt se at det kan misbruges, men.... Hvis det kan bruges 1000 gange positivt for hver en gang det bruges negativt er det ok med mig.

har utroligt svært ved at se hvordan det indrager min personlige frihed på nogen måder.

Omkring totalitære regimer som sagt du burde bo i Kina eller Cuba smiley

• #40   27. dec 2017 klart ja fra mig ... enig med Henrik.

I dag kan man omvendt sige at den basale retssikkerhed i nogle sager er ikke eksisterende for ofrene...

• #41   27. dec 2017 Haps.. endnu en skive af salamien...

Det er en af de ting, hvor fordele og potentielle ulemper må sættes op mod hinanden. De potentielle ulemper er ret massive.

Og så kan DNA alligevel kun bruges i retten, hvis der er andre beviser, der bakker op.

• #45   27. dec 2017 Heller ikke her er det for et lovlydigt menneske problematisk med en helt konkret registrering.
    Det er perspektiverne i et sådan register, der er temmelig foruroligende.

Vi er så trygge i DK, at vi tror myndigheder altid er på vores side. Det er rart at tænke sådan, men i et fremtidsperspektiv er det virkelig naivt

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.220
    #47   27. dec 2017 Helt fint for mig. Nu er der jo overvågning mange steder og det skulle der være mere af. Som i England,hvor man kan sende politi med det samme,hvis der er optræk til en forbrydelse.

Der er jo et par store sager som ikke er opklaret og som kunne være løst hvis man have overvågning. Det samme med dna.

Der er sager i dag hvor folk er frikendt fordi at dna ikke må stå alene.

• Lars N
    Lars N Tilmeldt:
    nov 2008

#49   27. dec 2017 #43 skrev det smiley

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

#50   27. dec 2017 Isabelle. Men hvor mange forbrydelser har de stoppet. Flere mordsager er blevet opklaret pga kameraer og det kan vil dårlig gøres op i penge.

Dømte får vil også taget dna i dag?.

• #52   27. dec 2017 Der er stemmer i falsk tryghed disse år
    ..

• #54   27. dec 2017 Vi står på kanten af kold krig.. eller lunken.
    Information er uvurderlig og vi er rædsomt sårbare.

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

#55   27. dec 2017 Vi ser jo nu hvordan en formodet gerningsmand kunne findes (sten på motorvej) hvis man have hans dna.

Det er altså noget der kunne gøre en forskel.

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

#57   27. dec 2017 De måtte tage mit 10 gange hvis det kunne være med til at fange det svin. Så snart det er kørt ind er det jo lige til.

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

#60   27. dec 2017 Der er vil ikke nogen der tror man kommer det til livs?. Det er et redskab som alt muligt andet.

Maj-Britt. Og det mener du ikke er fint at finde ud af.

• #66   27. dec 2017 Tv2.dk lige nu...

profilbillede
  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

#67   27. dec 2017 Hvor hurtig kunne Amager manden ikke være stoppet. Det er naiv at tro,at det er mangel på recurser,at han ikke blev stoppet noget før.

Vi må holde os til at begrænse mænds sprogbrug i omklædningsrum. Det er noget der gør en forskel.

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

#71   27. dec 2017 Men er det ikke meget smart at man kan fange dem der rent faktisk gør noget ulovligt. Der er ingen der tror at det afholder nogen. Det er bare et redskab der kan være med til at opklare sager.

• #72   27. dec 2017 Jeg kan sagtens se det rigtig fine i, at nogle gerningsmænd vil få politiets fokus tidligere i deres kriminelle løbebane og ser også det forebyggende potentiale.

Jeg ser bare også en pris, der kan blive ekstremt dyr.
    I disse terrortider står det soleklart, hvilken trussel alle vores registre kan medføre.

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

#75   27. dec 2017 Jeg forstår udmærket bekymringen omkring beskyttelse af oplysninger. Vi har allerede i dag mig bekendt et register. Bliver du dømt en højere straf ryger du i.

Så kan man se om vedkommende matcher i forhold til uopklarede sager. Sagerne løser næsten sig selv.

• #76   27. dec 2017 Der er allerede gemt millionvis af DNA materiale, idet alt der fjernes fra vores menneskekroppe gemmes - eks modermærker, galdeblærer, kræftknuder, biopsier fra organer, hud, knogler - fra mig har de således et modermærke, en biopsi fra mavesækken og en livmoder liggende et sted til opbevaring.

Vores adfærd kan følges via vores mobil og vi bliver spottet på diverse opsatte kameraer i butikker, i storcentre osv - så vi er godt på vej - vi lever allerede i et overvågningssamfund, big brother is watching you allready!

For såvidt er jeg ligeglad med at skulle afgive et fingeraftryk eller en spytprøve, jeg har ikke noget at skjule, befinder mig ikke i det kriminelle miljø, men jeg kan blive skeptisk overfor misbrug. Ikke så meget for, at naboen skal stjæle det vinglas jeg lige har drukket af og placere på et gerningssted, men mere den anden vej - at korrupte mennesker indenfor systemet kan plante beviser for at få uskyldige dømt.

• #78   27. dec 2017 alle forbrydere bør ved fanges og retsforfølges, sådan er virkeligheden jo bare ikke ....

jeg har da også mit liv, men tror simpelthen ikke der nogensinde vil komme så mange ressourcer at man vil få tid til at interesse sig for hr og fru gennemsnitlig .... så stadig er det ok for mig med et dna register hvis det bare kan hjælpe lidt på at fange nogle forbrydere

• #79   27. dec 2017 JA, Isabelle - du har et liv der er dit - lige indtil nogen vælger at prøve at ødelægge det, og det er så DER man så inderligt håber på, at dem der vil ødelægge det for andre, bliver fanget og dømt.

• #82   27. dec 2017 #50

Du får taget din dna hvis du bliver sigtet for en forbrydelse, som har en strafferamme på 1½ års fængsel eller mere.

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

#83   27. dec 2017 Ikke som. Præcis. Det er her allerede.

Isabelle. Snak lige om irrelevant. Hvad har arbejdsulykker med kriminalitet at gøre.

Indbrud,vold,voldtægt,narko,våben, drabsforsøg,for bare at nævne nogle,hvor det kan være en hjælp. Altså ud over drab.

• Lars N
    Lars N Tilmeldt:
    nov 2008

#84   28. dec 2017 Jeg har det altid svært når man i flæng, nævner forbrydelser, og nakro sammen.
    Narko er en offerløs handling, modsat de andre.

• #92   28. dec 2017 Jeg har ikke sat mig ind i ideen omkring et DNA register for alvor, vil jeg lige starte med at sige.

Jeg kan se mange fordele og jeg kan se en del ulemper.

Hvis data var sikkert og beskyttet, ville jeg egenligt ikke være nervøs.

Desværre er data ikke ligefrem godt beskyttet i DK, og slet ikke i offentligt regi (bare se vores cpr numre).

Derved synes jeg, at det på nuværende tidspunkt er for tidligt at oprette. Ideen er god, men sikkerheden i "systemet" der skal håndtere data er ikke på niveau pt., i mine øjne.

• Lars N
    Lars N Tilmeldt:
    nov 2008

#95   28. dec 2017 Ja.
    Folk må selv om hvad de indtager.

At man så ikke skal have børn hvis man indtager det, er en anden snak.

Bare fordi man ikke kan lide narko, af en eller anden grund, så skal man ikke forbyde andre det.

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

#98   28. dec 2017 Ingen system er fejlfri. Jeg tror ikke at man som almindelig borger har noget at frygte. Det er nok mere om man er klar til at tage skridtet og om den enkeltes holdning til det.

Man kunne jo også have den holdning, at hverken mistænkte eller dømte, skulle afgive DNA. Så ville der gå rigtig mange skyldige fri. Det er nok det bedste vi har til at opklare forbrydelser og det skal selvfølgelig forbedres.

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

#100   29. dec 2017 Hvis man kun læser det man selv ønsker er der ingen grund til debat. Der er delte meninger også blandt eksperter. Politiet selv siger at det vil være en stor hjælp.

Flere oplever at blive fængslet for senere at blive frikendt. Det vil ikke ske med et register. Der er så mange fordele,at et stort flertal i befolkningen kan se det. Forhåbentlig kun et ? Om tid.

• #102   29. dec 2017 Den var gået i bukserne på enhver Stasi-agent ved tanken om de muligheder, der åbnes for..

• #108   29. dec 2017 Jeg er så vidt vides også lovlydig (overholder endda fartgrænserne)..

Betyder det, at jeg ikke kan være imod?

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

#111   29. dec 2017 Maj-Britt. Så kommer vi forhåbntlig ikke længere ned. Folk er nogle fjolser pga at de ikke mener det samme som en selv. Kunne det tænkes at det var dig/jer der er et fjols?. Hvis det er det eneste man kan argumentere med er der noget der tyder på det.

Man tror det værste og bange for nytænkning. Se det er typisk dansk.

• #112   29. dec 2017 Jeg kan sagtens forstå frygten for om et sådan register kan/vil blive misbrugt. Og jeg bryder mig ikke om tanken, om et overvågningssamfund, hvor “Big brother” overvåger os konstant smiley

Omvendt, så kan jeg konstatere, at vi sådan set allerede bliver overvåget i dag, sikkert mere end vi selv er klar over, og jeg tænker ikke voldsomt meget over det.

Hvor mange af os tænker over, at der sidder vagter og holder øje med os, via overvågningskameraer, når vi handler ind i Netto ?
    Hvor mange tænker over det, når vi færdes online ? Når vi kører bil, og nummerpladen scannes ? Når vi bruger betalingskortet ? Når vi rejser med fly ? Osv. Osv.

Selvom tanken om “Big brother” skræmmer mig, så giver det også en vis tryghed, så længe at “Big brother” ikke er korrupt.

• #116   29. dec 2017 Jeanette: Lige præcis smiley Mig gider de sgu heller ikke at holde øje med smiley

• #121   29. dec 2017 Isabelle: Det kan jeg så fortælle dig at der gør, for jeg kender én af vagterne der sidder med overvågningen af Nettos butikker smiley

• #122   29. dec 2017 Jeg havde fornøjelsen af at sidde med hemmeligtstemplede Stasi-arkiver der var blevet frigivet for nogle år tilbage.
    I den kontekst undrer det mig, at folk er så blåøjede.

Alle os her oplevede den kolde krig og ved udmærket at al information kan misbruges.
    Det kræver blot en myndighed, der vil gøre det.

Historien har flere gange vist hvor lidt der skal til at forføre en hel befolkning og med et snuptag, er ligegyldig info om religion, politisk overbevisning, slægtskaber og helbredsmæssige forhold et potent våben, til udryddelse af anderledes tænkende.

Folk er bange for muslimsk indvandring, men ikke det her?
    Det er da helt sort.

• #126   29. dec 2017 CH: Jeg er sådan set enig. Det er mega skræmmende at tænke på, at et sådan register kan, og vil sikkert, blive misbrugt.

Problemet er bare, at vi allerede er i “fare” qua al den info der ligger elektronisk. Jeg tror at der er væsentligt større risiko for at få hacket sin bankkonto, end at få hacket sin DNA profil.

Men måske vi bare skulle gå “old School” i stedet, og afskaffe internettet ? smiley Jeg har svært ved at gennemskue konsekvenserne af et DNA register, ligesom jeg har svært ved at gennemskue konsekvenserne af en mikrochip, som kan bruges som betalingskort, indsat under huden, og jeg føler mig utryg ved alt hvad der hedder genforskning.
    Den fagre nye verden er bare skræmmende, og der er ingen tvivl om, at mange af de her nye ting, vil kunne misbruges.

• #127   29. dec 2017 Isabelle: Er sikker på at vagten havde reageret, hvis ikke lige han havde været på toilettet, holdt kaffepause eller ? smiley

• #130   29. dec 2017 Isabelle: Vagterne sidder i Køge, men varetager også andre opgaver. Går ud fra at overvågningen båndes ? Ligesom den også gør det på stationer, gader osv.

• #132   29. dec 2017 Helt enig, det er noget forbandet svineri at tricktyve og lommetyve går efter svage, ældre mennesker. De skulle skamme sig smiley

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

#133   29. dec 2017 Folk er ikke bange for muslimsk indvandring, men det her. Se det er helt sort.

Vi bliver jo allerede overvåget og personlige oplysninger kan udnyttes. Her er det i en god sags tjeneste. Er der fare for at det kan misbruges. Ja. At staten skulle have grund til det er uden for min fantasi. Det er ikke det der bekymre mig.

• #139   29. dec 2017 Har svært ved at se, at et DNA register kan misbruges på så voldsomt mange andre måder, end vores CPR nr og en dygtig hacker.
    Jeg er personligt mere bekymret for hvilken skade en ondskabsfuld hacker kan gøre, ved at hacke sig ind i sygehusvæsenets computere, og ordinere livsfarlig medicin smiley

Selvfølgelig skal vi være obs på at et DNA register kan misbruges, nøjagtigt som vi også skal være obs på at vores personlig info, der ligger online, kan misbruges.

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

#143   29. dec 2017 Isabelle. Hvem siger det er noget lort?. Der er da mange ting der giver mening og som kan misbruges.

Hvis staten vil overvåge dig vil de nok gøre det også uden register. Jeg tror man overvurdere hvad de oplysninger kan bruges til.

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

#146   29. dec 2017 Selvfølgelig. Men det gør jo ikke nødvendigvis systemerne til noget lort. Går ikke ud fra at du går til læge eller bruger sygehus?. Her samler man jo også personlige oplysninger som kan misbruges. Staten kan sælge dem osv.

Gør det sygehuse og læger til noget lort.

• #150   29. dec 2017 tja, på en eller anden måde må det blive mere overskueligt hvis en % del frivilligt lader sin DNA registrere, sker der så en kriminel handling hvor DNA findes og denne DNA ikke matcher de registrerede, så er der da trods alt færre at lede i blandt, det er jo også en måde at arbejde på, udelukkelsesmetoden ....

Kommentér på:
Nationalt DNA-register

Annonce