1.996 visninger
|
Oprettet:
13. dec 2010 Følger: 10 Følgere: 26 Hunde: 6 Emner: 278 Svar: 8.703
Udflytning af arbejdspladser. {{forumTopicSubject}}
https://www.dr.dk/nyheder/politik/udflytningsrunde-her-rykker-arbejdspladserne-hen
I forbindelse med, at man endnu en gang flytter statslige arbejdspladser ud i provinsen, blev jeg lidt nysgerrig efter at høre om du ville være villig til at følge med dit job til en anden landsdel ? Og hvorfor/hvorfor ikke ?
dec 2010
Følger: 10 Følgere: 26 Hunde: 6 Emner: 278 Svar: 8.703
Jeg ville selv flytte efter mit job, hvis det blev flyttet, også til den anden ende af landet, da jeg synes, at det er sjovt at prøve noget nyt/lære et nyt sted at kende.
Har selv flyttet fra Vestsjælland til København, og så til Lolland.
Er dog begrænset af at mit hus er usælgeligt, så jeg håber ikke at det sker lige foreløbigt
dec 2010
Det er ikke så ligetil at skulle flytte langt væk fra sit nuværende område.
aug 2006
Følger: 37 Følgere: 68 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 46.983
Så jo, det ville jeg
okt 2006
Følger: 58 Følgere: 48 Hunde: 7 Emner: 335 Svar: 13.864
aug 2011
Følger: 17 Følgere: 26 Hunde: 1 Emner: 50 Svar: 4.465
Jeg arbejder i staten og har nu to gange ventet på offentliggørelse af udflytningen. Det er absolut ikke sjovt. Vi har været heldige ikke at blive ramt begge gange.
Begge gange har vi haft snakken og begge gange er vi nået frem til, at jeg ville takke nej. Var jeg alene eller var vi begge ansat i staten og begge blev ramt af udflytning, ville jeg nok flytte.
apr 2017
Følgere: 5 Emner: 49 Svar: 961
også hvis at det var min kærestes job som skulle flytte.
mar 2009
Følger: 25 Følgere: 27 Hunde: 6 Emner: 74 Svar: 2.500
Det er vel også pointen med udflytningen så dem der ikke gider København også kan få det fedeste job! Jeg kender efterhånden flere som netop har været nødsaget til at flytte fra familien for at komme til København. De ville da hellere have blevet i Jylland hos familien og have deres drømmejob
aug 2006
DET hører jeg gerne et bud på
Hvis ikke det offentlige går foran , så ved jeg ikke rigtigt hvem, der skal.
Her, hvor jeg bor, lukker alting...
mar 2008
Følger: 8 Følgere: 23 Hunde: 9 Emner: 24 Svar: 3.178
Når man i radioen hører en hulke over at arbejdspladsen er flyttet fra Kbh. til Holbæk eller Korsør, så taber jeg lidt underkæben. Vi er jo mange der pendler den modsatte vej, og ville elske at køre den vej, hvor trafikken ikke holder i lange køer. Og sjovt nok bruger en del "Kbhavnere" næsten lige så langt tid på at komme få km på arbejde som nogle der pendler noget længere, det ser de ikke som noget problem.
okt 2010
Følger: 12 Følgere: 10 Hunde: 1 Emner: 54 Svar: 2.481
Men var jeg bare mig, så havde jeg sandsynligvis gjort det. Tog på udveksling til Indien på mit tidligere studie
I mit nuværende job som farmakonom er der vist stillinger over hele landet at få - i hvert fald med jævne melemrum. Og undertiden også vikariater på Færøerne og Grønland
mar 2011
Følger: 7 Følgere: 32 Hunde: 2 Emner: 25 Svar: 1.971
Jeg er vokset op i Jylland med bedsteforældre på Sjælland, og på trods af at man den gang skulle med færge noget af vejen, så føltes det aldrig som et problem at komme over og besøge dem. Så i forhold til at se familien, så skulle det hele da nok gå, selvom det da også er rart at have dem tæt på.
mar 2009
Privatansatte har ikke nogen at hulke til, men de offentlige står glædeligt frem og brokker sig. Privatansatte har som regel ikke mulighed for at blive tilbudt et andet job i firmaet, hvis de vælger at flytte afdelingen. De må finde et nyt job hvis de er utilfredse. Jeg er selv blevet flyttet fra København til Odense på en eftermiddag. Der var intet at stille op end at sige op!! Jeg holdt ud indtil jeg fik en anden stilling i København igen. Fra næste uge er det Lolland 3 dage om ugen. Tough Love!!
jul 2012
Følgere: 9 Hunde: 4 Emner: 16 Svar: 2.051
Jeg bor alene i Nordsjælland, mens størsteparten af min familie bor i Midtjylland, og som tingene ser ud lige nu, ville jeg nemt kunne sælge mit hus, så jeg ville ikke være ked af at blive udflyttet.
Jeg forstår dog udmærket de statsansatte, som takker nej. I forvejen har mange i årevis været udsat for utallige mere eller mindre meningsløse organisationsændringer og omstruktureringer, så en flytning der koster kontakten til netværket og familien er noget af en pris.
At være statsansat er såmænd ikke så fedt enddda...
aug 2006
aug 2009
Følger: 4 Følgere: 10 Hunde: 2 Emner: 18 Svar: 640
Det har dog bestemt ikke altid været sjovt som barn at blive flyttet rundt på konstant. Nu hvor jeg er gravid, tror jeg derfor ikke at jeg ville.
Min kæreste er desuden også vokset op stik modsat af mig, han har altid boet i samme område hele sit liv, og hele hans familie bor her også.
Så tvivler på at jeg nogensinde får ham væk herfra
feb 2006
Følger: 4 Følgere: 33 Hunde: 1 Emner: 562 Svar: 13.129
jul 2012
Mens jeg arbejde i det private, var vi også ramt af flytninger fra tid til anden, og det tog de fleste med ophøjet ro, men det er altså også lidt nemmere, når man kan se meningen med flytningen, og når man samtidig slipper for pressens bevågenhed.
okt 2010
Mener det var Sverige, der havde gode erfaringer med at rykke nogle offentlige arbejdspladser til Gotland?
okt 2010
Hvis man i et område giver mulighed for at nogle ressourcestærke familier kan finde det attraktivt at slå sig ned, så giver det øget vækst i det område?
De har større købekraft, er måske interesserede i at få nogle initiativer op og køre i lokalområdet, når de er faldet godt til.
Det sker ikke øjeblikkeligt, det er klart... det er en meget langsigtet investering.
jul 2012
maj 2008
Følgere: 64 Hunde: 2 Emner: 124 Svar: 6.583
PS Vi lever i 2018, så man behøver ikke at rejse til København for at holde møde. Videokonference var ordet.
mar 2008
Og i denne tid med god gang i beskæftigelsen, der er det jo heller ikke umuligt at finde et nyt arbejde, hvis man ikke vil flytte med...
mar 2009
Og jo, os private bliver også flyttet fordi ledelsen får en fiks idé. Det vælger vi bare ikke at tude over i medierne
mar 2009
nov 2012
Følger: 94 Følgere: 214 Hunde: 4 Emner: 289 Svar: 8.282
For mit eget vedkommende tror jeg for at være ærlig ikke at jeg vil flytte for det, ikke særlig langt i hvert fald. Vi bor så godt her og jeg elsker at bo tæt på min familie og venner, og ikke længere væk end svigerfamilien kan komme uden at køre i flere timer, og at vi har nemt til Odense når vi skal besøge dem.
Jeg går dog med tanker på om vi skal flytte til Kolding når jeg engang skal begynde på uddannelse, når jeg er færdig med det jeg er igang med nu (der går nok et par år eller tre heldigvis) for så kommer jeg med stor sandsynlighed til at læse i kolding og min kæreste arbejder i Kolding, så det ville jo give fint mening, men jeg har virkelig ikke lyst til at flytte fra vores lejlighed eller fra Vejen, så jeg håber jeg kan komme så langt med min angst at jeg kan pendle hver dag i stedet.
aug 2008
Følger: 31 Følgere: 1466 Hunde: 9 Annoncer: 2 Emner: 30 Svar: 29.905
Mit job er bare et job, et nødvendigt onde om man vil.
Hele mit liv er her, mit hus, min familie, altså forældre, 3 søskende og Malia.
maj 2008
Følger: 6 Følgere: 19 Hunde: 5 Emner: 31 Svar: 5.520
Men nu er jeg ikke ung længere. Jeg er etableret med eget hus, som formentlig er usælgeligt grundet kreditforeningernes uvillighed til at låne penge til billige boliger. Og skulle jeg endelig få det solgt, hvor i landet kunne jeg så købe en tilsvarende bolig lige så billigt som på Lolland ? Jeg er alene med nu efterløn men tidligere en ikke specielt stor indtægt, det begrænser rigtig meget i forhold til at skaffe sig et passende sted at bo.
Og jeg hverken kan eller vil flytte i en lejlighed med 4 pyreneere.
Jeg har min familie, mine venner og min omgangskreds øst for Storebælt, så selv om der er mange dejlige steder på Fyn og i Jylland, så har jeg ikke længere mod på at skulle starte helt forfra et nyt sted.
I den tid jeg har været hos staten og før det i forbindelse med kommunalreformen har der været raslet med sablen flere gange i forhold til evt. flytning af arbejdsplads til Kbh. En del er fra tid til anden blevet flyttet derind. Og det har der ikke været den samme medieopmærksomhed på. Måske fordi det ikke har været lige så mange af gangen, men måske også det ikke anses for "lige så synd" for folk at skulle til Kbh som fra Kbh til provinsen. Jeg har personligt ondt af alle, der bliver tvunget til enten at flytte eller sige et job op, de ellers har været glade for.
dec 2010
Ét af problemerne ved udflytninger af arbejdspladser er, at ægtefæller måske ikke kan få job i yderområderne.
Lollands borgmester nævnte at Vestas i Nakskov har problemer med, at skaffe folk til de stillinger der kræver en højere uddannelse, fordi der ikke findes tilsvarende job til deres ægtefæller, hvis ægtefællen også har en højere uddannelse. Det problem eksisterer selvfølgelig ikke i storbyerne.
Ca. 25 % af medarbejderne er normalt villige til at flytte med arbejdspladsen.
Jeg synes at det er dejligt, at man forsøger på at skabe lidt vækst i yderområderne. Men jeg kan godt forstå, at de folk der bliver ramt, uanset om det er en privat arbejdsplads, eller en offentlig, synes at det er træls.
maj 2008
Det er helt fint at flytte til en anden del af landet, eller af verden for den sags skyld, hvis man har lyst. Det er knap så sjovt at føle sig tvunget til det, fordi man er bange for at miste jobbet.
dec 2010
Hvis nu man ikke havde insisteret på at centralisere alting, så havde vi godt nok sparet en del penge !
aug 2006
Jeg er tilknyttet en regionsklinik og DET er dælme noget juks.
Dog tror jeg ikke at man skal forvente nogen stor effekt herude i udkanten af udkanten, desværre
dec 2010
dec 2010
dec 2011
Følger: 1 Følgere: 1 Hunde: 1 Emner: 35 Svar: 397
nov 2012
Følger: 94 Følgere: 214 Hunde: 4 Emner: 289 Svar: 8.282
Så jeg kommer til at skulle overveje om et par år om vi skal rykke til Odense, eller om jeg kan finde en elevplads herovre, og så finde en løsning med skoleophold.. jeg er allerede træt af det, for jeg har egentligt ikke lyst til at flytte, men uddannelsen og arbejdet indenfor uddannelsen er på fyn.. Men jeg kan jo vælge ikke at tage det speciale jeg ellers ville vælge, og så få flere muligheder her.
Det er det trælse ved at have en ældre kæreste der har arbejde og at man falder så godt til et sted, at man er tvunget til at rejse for uddannelse.
jul 2006
Følger: 35 Følgere: 974 Hunde: 8 Annoncer: 2 Emner: 244 Svar: 9.460
Det var et KÆMPE savn til min hund og famile, venskaber gik i stykker fordi de nok ikke var så gode venner som jeg troede, og jeg var ved at blive sindsyg. Stille og roligt. Jeg havde så en killer chef. Han så jeg var bundulykkelig trods facade og hev mig ind til en snak. Et par dage efter gik jeg forbi ham og sagde at hvis han kunne trylle ville jeg gerne til KBH for jeg var ved at blive skør. Et par timer senere havde jeg en stilling i københavn jeg skulle starte på 10 dage efter.
Man har lov at være heldig
Jeg er offentligt ansat men en af dem de af gode grunde ikke flytter, med mindre vi igen overtager skåne, halland og blekinge.
aug 2013
Følger: 10 Følgere: 73 Hunde: 3 Emner: 263 Svar: 7.763
Jeg må også erkende at det her er sådan en situation, hvor jeg tænker at vi danskere altså er ret forkælet. Ment på den måde at vi er SÅ lille et land, så lang tid tager der altså ikke at komme fra den ene ende af landet til den anden, som nævnte tidligere kan man jo ofte bruge længere tid på at komme rundt i storbyerne, end andre kan rejse meget længere strækninger.
Altså der hvor vi boede før f.eks, der tog det mig ligeså lang tid at komme ind til midtbyen, som det gjorde for mig at komme til Vejle og besøge min far!! Når den afdeling på sygehuset jeg er tilknyttet flytter til Skejby her til sommer, så vil det tage mig ca. 45 minutter at komme derud herfra, på den tid ville jeg næsten kunne nå til Viborg. Og jeg bor endda kun 5 km fra Skejby sygehus eller sådan noget, men skal ind omkring byen for at skifte bus, eller med 2 busser og letbanen
Jeg ved godt at for folk med børn, der tæller transporttid osv også, for man skal jo også kunne nå at hente/bringe osv. Og der der kan være mange ting der taler både for og imod, når vi taler det at pendle.
feb 2011
Følger: 34 Følgere: 103 Hunde: 4 Emner: 966 Svar: 18.399
Jeg synes også det er trist for dem der bliver ramt nu det er opstart og overgang, men sådan er det med reformer, det første hold kommer i "klemme", lykkes det og får de forskellige off. instanser fodfæste, så bliver det jo hverdag for de kommende generationer af medarbejdere de steder ...
Vi har et hold venner i Kbhv, sidste gang der var udflytning talte vi lidt om det, og det skal vi bare ikke mere, det blev vi hurtigt klar over ....
2 af vores børn har i forb. med uddannelse overvejet at flytte til Kbhv, hvilket min veninde derovre da kun kunne se det skønne i .... mens da deres datter fik kæreste fra Aalborg så var skrækken at datteren ville flytte ...
jeg må indrømme jeg synes det er godt, og at der skulle flyttes endnu mere og endnu stærkere, det kunne give drift andre steder og tage presset af fx boligpriser i kbhv så almindelige mennesker igen kunne få råd til at bo der... Men det har altid været sådan, alle skal kan forstå at man skal flytte til Kbhv. for uddannelse og job, men den anden vej er der ingen forståelse fra de der bor derovre ....
I mange år er familier fra andre dele af DK blevet splittet fordi de unge skulle på udd, derovre og måske blev de der, en tid eller for altid, mens forældre mistede nærhed til deres børn, børnene manglede bedsteforældre til hjælp når de selv blev forældre, og bedsteforældre og børnebørn får ikke den tætte kontakt ... og ja nå forældrene bliver gamle er børnene langt væk ...
Nu kan det være at selv med udd. i kbhv så bliver det attraktivt at tage tilbage til andre dele af DK hvor man kom fra, og måske det giver bedre familie muligheder hvor man kan hjælpe hinanden igennem livets faser ...
ja det er trist for frontløberne, men jeg synes det er det eneste rigtige...
Og ærligt, læg da folketinget midt i DK ... det er den digitale tidsalder, firmaer har kommunikation mellem deres afdelinger i hele verden med tidsforskel endda, mon ikke man så også kan få det til at fungere i DK ...
aug 2013
Og NEJ jer fra sjælland behøves ikke gå i forsvar, jeg ved godt at det ikke er alle der har det sådan, men jeg har bare set/hørt det så mange gange.
maj 2008
Men mellem Jylland og resten af Sjælland så synes jeg nu ikke, jeg oplever den forskel i villighed til at bevæge sig.
feb 2011
Jeg synes også Kbhv er en fed by, men jeg synes også den bevillingsmæssigt har været røvforkælet i mange mange år , så måske udflytningen og en mere jævn fordeling af arbejdspladser både off. og innovative nye private kan skabe et pres på en mere balanceret udvikling af DK ... det er kun rimeligt alles skattekroner er jo med til at betale til den fælles kasse
aug 2006
mar 2008
Og på regionalradioen var der endda en medarbejder, der hulkende berettede om hvor forfærdelig det var - det var Kbh. - Holbækflytningen helt specifikt.
Selvfølgelig vil en flytning til Nordjylland for mange ikke være muligt, men med det nuværende jobmarked, så er der da set større problemer.
Beklager min manglende empati, men hvis udkantsdanmark skal have en chance for at udvikle sig i positiv retning ovenpå i mange år at have været udsat for nedskæringer og lukninger, så er vejen frem at få arbejdspladser dertil. Vi kan jo ikke alle bo i Kbh. og pendle dertil.....
aug 2006
Men ok, det var jo også os, der valgte at flytte...
jul 2012
CH: Jeg tror, at du har fat i noget der. Afstanden afhænger nok i høj grad af, hvem der er flyttet væk; min familie i Midtjylland forventer, at jeg med jævne mellemrum dukker op hos dem, men de har altså ikke lige mulighed for at besøge mig - der er nemlig langt til Nordsjælland
mar 2008
Prikkerunder og usikkerhed omkring arbejdspladsen med hensyn til lukninger, tja det var jo en ting, man måtte vænne sig til.
Man er ikke forkælet fordi man ikke vil flytte med, men man er forkælet, hvis ikke man sætter sig ned og vurderer sin egen situation og mulighederne i en evt. flytning. Man er forkælet, hvis det vælter hele ens verden bare at overveje en flytning eller at mene, at det nærmest er verdens ende. Og den meget negative indstilling havde nogle af de interwievede desværre. Og det var som sagt ikke kun de afstandsmæssige lange flytninger, der blev "grædt" over.
feb 2011
Det er bare så træls at være de første der rammes efter store omvæltninger, men hvis ikke nogen rammes så kommer der aldrig ændringer.
feb 2011
nov 2017
Følger: 11 Følgere: 19 Emner: 7 Svar: 114
aug 2006
I så fald trænger jeg da vist til en kalibrering..
aug 2013
Tværtimod er det da mere end fair, at de offentlige instanser er fordelt rundt omkring i landet, også andre steder end København og Århus.
Når jeg siger at danskerne er forvente/forkælet, så snakker jeg ikke om at alle bare skal syntes det er fedt at pendle eller flytte 400 km væk. Men vi bor altså i et lille land, og rigtig mange mennesker pendler da 1-1½ på job, ikke alle kan bo i en storby eller have jobbet lige om hjørnet. Jeg værdsætter da også at bo tæt på min familie, rigtig meget endda. MEN det har altså ikke været jordens undergang da jeg ikke gjorde det, vi har da set hinanden meget alligevel, for det har vi VALGT.
aug 2013
maj 2008
Betalingsforbindelserne får afstandene til at virke større.
For nogen vil det da bestemt ikke være det store problem at skulle møde ind i Holbæk eller Næstved i stedet for København, men mange bliver jo sendt til den anden side af Storebælt. Nogen kan måske så få mulighed for at arbejde hjemme et par dage om ugen, men det er jo ikke alle typer arbejde, hvor det ideelt.
aug 2006
Man vælger selv, om man vil flytte med eller finde et nyt job.
maj 2008
For nogen kan det faktisk være svært at finde et nyt job. Jeg er klar over, at det er gode tider i øjeblikket, men derfor kan det alligevel for nogen være svært at finde et nyt job. Der er ikke nødvendigvis frit valg på alle hylder, så det kan da sagtens føles utrygt at sige op.
maj 2008
Rigtig mange af dem, der nu står i situationen, er folk, der har taget et job i Kbh., og regnet med jobbet ville forblive der.
maj 2008
okt 2006
Følger: 58 Følgere: 48 Hunde: 7 Emner: 335 Svar: 13.864
Men i min optik så er der bare nogle beslutninger og ting der er nødt til at gå sin gang selv om nogle bliver berørt af det.
Der mangles og sukkes efter spændende jobs til akedemikere i Vestdanmark. Og hvis alt foregår inde i Kbh så er det også der privat virksomhederne placerer sig.
Så man er simpelthen nødt til at gøre noget for at rette op på skævheden fra politisk side.
Men ja selvfølgelig skal dem der mister sit job på den bekostning da være kede af det og skuffet. Der er bare kun to muligheder - flyt med eller gør alt for at finde noget nyt og spændende
dec 2010
Måske det er luksuriøst at pive over flere timers daglig transport ? Det er det nok i forhold til hvordan det ser ud i andre lande, med længere til alting ?
Omvendt, så tænker jeg, at én af grundene til, at vi danskere er ét af verdens lykkeligste folk, netop er, at vi har rimeligt meget fritid (samt en masse andre goder). Og det vil jeg gerne bevare.
dec 2010
Jeg synes ikke at det er fair, hvis folk skal bruge over 4 timer på transport, hver dag.
mar 2008
aug 2009
Nu er jeg heldig kun at have 10 minutter på arbejde, men til gengæld bruger vi mange penge på at bo i nordsjælland i forhold til hvad vi ville kunne få andre steder.
Hvis vi boede et billigere sted, ville jeg muligvis bruge længere tid på transport, men til gengæld ville vi have råd til kun at arbejde deltid, fordi huset var billigere.
Så ville jeg jo stadig ikke være hjemmefra længere tid, på trods af længere transport tid.
Jeg ville til gengæld være rigtig ked af at arbejde fuldtid + 2-4 timers transport hver dag. Det ville gå meget udover min hverdag med familie og hundene.
mar 2008
aug 2009
maj 2008
Nu er jeg jo heldigvis ude over det problem, men hvis jeg havde skulle pendle et par timer hver vej, så skulle mine hunde have været alene hjemme i 12 timer hver dag. Det havde sandelig været herligt. Og det kan man naturligvis ikke tage hensyn til, når man skal afgøre, hvad der er bedst for landet, og jeg tror også på, at det på den lange bane er godt for provinsen at få tilført arbejdspladser. Men som person har man vel lov til at beklage sig, hvis man er en af dem, der skal betale prisen for det.
dec 2010
Jeg solgte min 2 værelses lejlighed for 450.000 kr. i København, og købte mit hus for 375.000 kr.
Jeg var så heldig, at jeg kunne søge om at blive forflyttet, men bliver mit depot nedlagt, så er jeg på skideren, for jeg kan ikke sælge mit hus, og ville så ende op med at skulle pendle over 2 timer hver vej
maj 2008
maj 2008
Bestemt og jeg er også glad for at bo her, men det var de billige huspriser, der fik mig hertil.
Udflytning af arbejdspladser.