{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.662 visninger | Oprettet:

irriterende telefonsælgere {{forumTopicSubject}}

Nu er jeg for Gud ved hvilken gang blevet ringet op af en telefonsælger, denne gang fra Telenor, jeg er ved at være ret træt af de opkald, så tænkte, at nogen herinde måske har idéer til at slippe for dem.
Jeg er tilmeldt Robinsonlisten, og når jeg ellers tager telefonen ved sådan et opkald informerer jeg om dette - det får nogen til at lægge på, men ikke denne gang. Han informerer mig om, at det har intet med Robinsonlisten at gøre, for jeg har givet mit samtykke ved at deltage i en konkurrence - det informerer jeg så om ikke kan være tilfældet, idet jeg aldrig, som i ALDRIG deltager i den slags konkurrencer.
Jeg har kigget på mitsamtykke.dk, hvor der da heller ikke er registreret noget som helst på min mail eller telefonnummer.
Hvad f*nden gør man så?

Ja, jeg kan blokere numrene løbende, men det er jo sjældent det samme nummer, der ringer to gange, og jeg er mildest talt træt af ikke at kunne tage telefonen, hvis et nummer jeg ikke kender ringer... og i det hele taget, at min telefon ringer "utilsigtet" og jeg skal granske ubesvarede opkald, tjekke min telefonsvarer (fordi de ikke altid lægger på før tonen) osv.

Jeg valgte (igen) at ringe til deres kundeservice, hvor man forsikrede mig om, at de ville slette mig fra listen (igen - det er nok 3. gang det løfte er givet lige ved dette firma), men jeg kan jo ikke ringe til kundeservice på samtlige virksomheder der ringer til mig... Vi taler altså ikke et opkald i ny og næ, men perioder hvor telefonsælgere ringer 4-5-6 gange ugentligt...

Så hvad gør man - kan man klage et sted? Jeg troede jo naivt at det ville stoppe/begrænses lidt, når jeg tilmeldte mig Robinsonlisten sidste år.



Kommentarer på:  irriterende telefonsælgere
  • #1   6. feb Du beder dem om at dokumentere det samtykke som du (angiveligt) har givet til at de må kontakte dig ifm konkurrencen, og som de er juridisk forpligtede til at opbevare og fremvise jvf markedsføringsloven

    Den virker ALTID!

    https://www.forbrugerombudsmanden.dk/nyheder/forbrugerombudsmanden/pressemeddelelser/2017/ny-vejledning-saetter-fokus-paa-konkurrencer-og-uoenskede-reklamehenvendelser/

    Husk dog at firmaerne kun er forpligtet til at tjekke listen hver tredje måned, så hvis det er kortere tid siden kan det være derfor...


  • #2   6. feb Og hovsa, i mit link er Telenor søreme en af dem der ikke overholder loven

  • #3   6. feb Jeg ville kontakte Forbrugerrådet. Jeg skrev for år tilbage en klage vedr. et finansfirma der sendte addresseret reklame til mig...flere gange.

    Det hjalp

    Måske lidt ekstremt, men nogle gange skal der ekstremer til


  • #4   6. feb 3-mdrs grænsen er intet problem - jeg deltager helt bevidst ALDRIG i div. onlinekonkurrencer og det er over et år siden jeg tilmeldte mig Robinsonlisten.
    Gutten i telefonen var ret flabet og spurgte om jeg troede de bare fandt folk på Krak eller hvad, da jeg sagde, at de umuligt kunne have fået mit samtykke fra en konkurrence.

    Tak for tippet om at bede om at se samtykket - vidste ikke det var noget de skulle kunne fremvise, så det vil jeg prøve næste gang.
    Og så tror jeg da, jeg vil begynde at samle sammen og så kontakte forbrugerrådet. Jeg har oplevet EN virksomhed som straks undskyldte og lovede at slette mig af listen da jeg fortalte, at jeg var på Robinsonlisten og de har heller ikke siden kontaktet mig. Resten er enten flabede eller mega ligeglade.


  • #5   6. feb Tro mig, enhver reference til Markedsføringsloven gør dem tavse

  • #6   6. feb Næste gang de ringer, så sig at det bruger du ikke.
    De fleste telefonsælgere har efterhånden fattet, at der bliver taget pis på dem, når den sætning bliver brugt og mange dropper det på forhånd

    Jeg får heldigvis ikke telefonsælgere på linjen, efter at jeg har fået hemmeligt nummer og vogter over det som en hysterisk terrier, når det kommer til at dele det på nettet.


  • #8   6. feb Trine - han snakkede faktisk selv om lovgivningen da jeg nævnte Robinsonlisten, hvor han forklarede alle hans grunde til, at den var irrelevant for dem, og at den kun gælder for aviser, undersøgelser osv. Men vil lige kræve at se samtykket næste gang.

    Ditte - jeg kan sagtens komme hurtigt af med dem, det er jo bare at sige nej tak og lægge på. Jeg er mere interesseret i at de slet ikke ringer, end i hvordan jeg hurtigt får afsluttet samtalen.

    En grå - har overvejet det, men synes godt nok det er lid drastisk nærmest at skulle gå under jorden for at slippe for telefonsælgere


  • #9   6. feb Ja, det er desværre der det ender.
    De er jo i sidste ende, fløjtende ligeglade med vores privatliv. De vil bare gerne have et salg i kassen.
    Så hellere hemmeligt nummer, end at blive kimet ned.

    Men giver dig ret, det er utroligt at vi skal gøre det.


  • #10   6. feb jeg må sige at jeg egentlig ikke forstår man overhovedet som i OVERHOVEDET går i dialog med dem ...
    jeg gør 2 ting, jeg blokerer løbende numre ...

    når der så kommer en ny igennem, så siger jeg straks uanset hvad de ligger ud med, tak jeg er ikke interesseret hav en god dag, eller spild dit krudt på en anden, og så ligger jeg simpelthen på .... ingen snik snak .... jeg ved ikke om det hjælper, jeg har gjort det 100% konsekvent og må sige at antallet af opkald i den grad er aftaget, for at sige nærmest ikke eksisterende, fra en tid hvor det stod på flere gange om ugen dag og aften ....

    nåe nej, gør også en trejde ting ... numre jeg ikke kender der ringer om aftenen, dem besvarer jeg ofte ikke ... men igen det er virkelig gået fra meget ofte til nærmest ikke eksisterende


  • #11   6. feb De ringer aldrig til mig mere, de har fundet ud af af jeg er en dum kælling.. Til gengæld ringer de til min kæreste, han er virkelig dårlig til at sige nej, og for 4 måneder siden ringede Telmore og bildte min kæreste ind at de havde et helt fantastisk tilbud, yada yada, og da han bad om at få det på skrift så kunne det ikke lade sig gøre, fordi det var et tilbud der kun gælder nu og her! Nå men så ville min kæreste dog ikke, sige ja, for han ved hvor sur jeg bliver.

    De ringede til ham igen 14 dage senere med præcis samme tilbud, og samme forbehold om at man ikke kunne få det på skrift fordi det var et tilbud her og nu.

    Vi har stadig ikke skiftet, selvom vi gerne vil have nye mobiler og nyt teleselskab, men altså.. de er jo fuskere alle sammen!


  • #12   6. feb Jeg bliver også ringet op.. Der har lige været en periode hvor det samme nummer har ringet 4-5 gange om dagen

    Nummeret er blokeret, da den på 180.dk siger det er telemarketing..

    Jeg tænker hvis det er noget vigtigt (Som fx en aflysning hos tandlægen så jeg kan komme hurtigere til) så ligger de en besked..


  • #13   6. feb Netop telefon sælger og fuskere, der smider jeg bare røret på
    Dog havde vi en lidt underlig oplevelse den anden dag.
    Et barn ringer til Bents mobil, jeg tager den og barnet siger noget ala : min far arbejder i nærheden af jer, må han lige ringe til dig?
    Jeg får svaret ja, og lidt efter ringer et andet nr og en mand siger at han ringer vedr mit køb for 1800 kr på bla bla Web. Com (jeg husker ikke hvad han kaldte det).
    Jeg siger :nej jeg har ikke købt noget
    Og gud hjælpe mig ikke om manden blot gentager sætningen
    NEJ siger jeg, vi har ikke købt noget
    Han siger så at han skal blot kontrollere at mit kort er korrekt, og at han har de sidste 3 tal på mit kort.
    Jamen så fortæl mig de tal siger jeg, og han nævner 3 tal som selvfølgelig slet ikke er de samme.
    Jeg konstatere at det sørme er forkert, og straks hakker manden røret på
    Bagefter sad både Bent og Tante her og gloede på hinanden, hvad fanden gik det lige ud på?


  • #14   6. feb Jeg har skam i lang tid bare sagt nej tak og smækket på samt løbende blokeret, men det giver ikke færre opkald på sigt. De ringer heller ikke kun om aftenen men også i normal arbejdstid.
    Derfor er jeg nu begyndt at sige nej tak og så ellers informere dem om at jeg ikke vil ringes til igen i forgæves håb om at det måske ville gøre en forskel.


  • #15   6. feb Badetøffel - det gik vel ud på at lokke kortoplysninger ud af dig. Nogen hopper jo på den slags, så når han ringer og lige skal kontrollere kortoplysninger, så giver de troligt deres kortoplysninger til scammeren. Hvis der ikke var folk, der hoppede på den slag, så brugte svindlere jo ikke krudt på at ringe rundt.

  • Ida og Figo
    Ida og Figo Tilmeldt:
    mar 2017

    Følgere: 7 Emner: 26 Svar: 2.559
    #16   6. feb han forklarede alle hans grunde til, at den var irrelevant for dem, og at den kun gælder for aviser, undersøgelser osv.

    Altså ifølge borger.dk gælder det OGSÅ telefonsælgere.
    https://www.borger.dk/bolig-og-flytning/Beskyttelse-mod-reklamer/Robinsonlisten-markedsfoeringsbeskyttelse

    Jeg er så dårlig til at afvise telefonsælgere for kan ikke lide at være grov (selvom det nogle gange er det der skal til), så jeg er blevet rigtig god til at lyde travl og så sige at jeg er på arbejde eller at jeg er på vej til arbejde/i biografen ect.

    En gang lykkedes det mig at pisse en telefonsælger af og det var endda fordi jeg var oprigtigt interesseret! Hun ville sælge abonnement på Fit Living og så kunne jeg få gratis (ja hun sagde gratis!) sæt træningstøj (som jo er pænt dyrt!), det synes jeg var et godt tilbud så hun fortalte glædeligt om det gode blad og hun var ved at oprette mig i basen og så kom vi til betalingen og så skulle jeg jo vælge hvordan jeg ville betale tøjet. "Øh det var da gratis?" hvortil hun svarer at jeg da i hvert fald ikke kunne forvente at få det gratis. Og så var det ellers "FARVEL!!" fra hendes side


  • #17   6. feb jeg er aldrig grov ... jeg ønsker dem en god dag på en pæn måde, men derefter ligger jeg på ....

    en gang, hvor det også var i min arbejdstid, og det var ikke første gang, der sagde jeg at det synes jeg simpelthen ikke de kunne tillade sig .. de kan så selvfølgelig ikke se hvornår man har arbejdstid ... men det var før jeg konsekvent begyndte med ikke at snik snakke så meget som et ord ....


  • #18   6. feb Jeg har den mest forfærdelige trillefløjte ... der larmer SÅ meget ,,, at den der ringer falder ned af stolen ... og ikke kan høre en sk** i timer .... den bruger jeg til chikane-numre .

    Og de ringer IKKE igen. .... her har de ringet fra ... ( siger de )
    Gul strøm
    A.kassen
    Call me
    Telia
    Telenor
    Telemark
    Ældresagen
    Cancerfonden ?
    Børnenes ... et eller andet
    osv.
    Og dem der ikke præsenterer sig ... får også et par lange trut i fløjten ....


  • #19   6. feb kunne være meget fedt hvis man havde en automatik man lige kunne sætte på .... "De er nu nummer 25 i køen, ventetiden er ca 12 timer..."

  • #20   6. feb Sejt Bitten

  • #21   6. feb Nittib - hvor sejt, tror dog både naboer og hamster ville hade mig hvis jeg begyndte på det

  • #22   6. feb Ida - se det mente jeg jo også, og det sagde jeg også til ham. Så begyndte han at lyde lidt gnaven (gætter på samtalen på det tidspunkt har varet for længe - mon ikke de har retningslinjer for antalt kunder i timen e.l.?). Men han holdt fast i at jeg altså havde givet samtykke og var i det hele taget ret flabet.
    - var det ikke for hundene, så tror jeg sgu jeg ville prøve Nittibs metode


  • #23   6. feb TS, hvis du står på Robinson listen, så kan de rende og hoppe:" Stk. 4. En erhvervsdrivende må ikke rette henvendelse til en bestemt fysisk person ved brug af andre midler til fjernkommunikation end nævnt i stk. 1 med henblik på direkte markedsføring, hvis
    1) den pågældende over for den erhvervsdrivende har frabedt sig dette,
    2) det fremgår af en fortegnelse, som udarbejdes af Det Centrale Personregister (CPR) hvert kvartal, at den pågældende har frabedt sig direkte markedsføring, eller
    3) den erhvervsdrivende ved undersøgelse i CPR er blevet bekendt med, at den pågældende har frabedt sig direkte markedsføring."

    Hvis du står på Robinson listen må du kun blive kontaktet af analyse institutter og velgørende foreninger medmindre de kan fremvise bevis for at du har givet samtykke til at de må kontakte dig... Og hvis han/hun bliver ved, så bare bed om hans fulde navn - ingen har lyst til at frygte at blive anmeldt for at overtræde lovgivningen


  • #24   6. feb Jeg oplevede at en telefonsælger grinene spurgte om jeg så havde været i tv da jeg sagde jeg var på robinson listen

  • #26   6. feb Jeg lægger mobilen på gulvet, og så overtager Juice med et galperi af den anden verden.

    Alternativt sælger du dem noget andet, sælg dem en hundehvalp......afbryd konstant med: Hør nu her, den er skidesød, 9 uger, koster kun og videre i den dur, bliv ved og ved, giv ikke sælger en eneste chance for at komme til orde.



  • Ida og Figo
    Ida og Figo Tilmeldt:
    mar 2017

    Følgere: 7 Emner: 26 Svar: 2.559
    #27   6. feb LOL frk. Jensen, det er noget af det sjoveste og noget af det tragiske jeg længe har læst :D

  • #28   6. feb jeg blev helt paf. Telefonsælgere plejer ikke at være SÅ nedladende.

  • #29   6. feb Grå schæfer, jo det har man faktisk:

    "@Efter forbrugeraftalelovens § 11, stk. 2, skal en erhvervsdrivende ved telefonisk henvendelse til en forbruger ved begyndelsen af ethvert opkald oplyse den erhvervsdrivendes identitet, navnet på den person, der ringer op, og dennes forbindelse til den erhvervsdrivende, samt det kommercielle formål med henvendelsen. Herudover skal de i § 11, stk. 1, nævnte oplysninger gives."

    https://www.forbrugerombudsmanden.dk/find-sager/markedsfoeringsloven/sager-efter-markedsfoeringsloven/ehandel/oplysningspligt/


  • #30   6. feb Spørg dem om de selv tror de sælger noget når du i forvejen er sur og tvær over de ringer?
    Om jeg fatter den markedsføring virker..


  • #31   6. feb I fredags ringede Louise fra hjerteforeningen, ville høre hvordan det gik mig for ville lige tage en opfølgning på mit dårlige hjerte, ....
    hvordan vidste hun om det?....vi fik en længere snak og først 20 min. senere spurgte hun om jeg ville donere 100kr., sagde ja.....så kom det....skulle opgive mit bank nr. det ville jeg så ikke og vi afsluttede samtalen, høfligt fra begge sider.
    men ellers svare jeg ikke interesseret farvel og lægger på.


  • #33   7. feb Nej, mit svar var til TS

  • pettydk
    pettydk Tilmeldt:
    maj 2016

    Følger: 11 Emner: 3 Svar: 56
    #34   7. feb Ja det er møgirriterende. Jeg har det sådan, at det er ikke selve sælgeren der er skurken, han/hun har jo "bare" et arb. - og de får udleveret lister over de "ofre" de skal ringe til. Utaknemmeligt job, de gør hvad de får besked på. Nok også derfor de ikke blir i jobbet så længe, - hvem gider ringe ud til en masse der blir sure på dem. Når det er sagt, ja - så henviser jeg også til lovgivningen, eller siger med det samme "jeg har ikke tid idag, imorgen el. nogen anden dag". Man kan få hemmeligt nr. - men det er da for galt man skal gribe til sådan et middel. Måske man skulle skrive til "kontant", Jakob Illeborg- det er jo noget mange irriteres af, og sådan et emne kunne måske være interessant at tage fat på. Bare lige en ide.....

  • #35   7. feb Jeg synes også, de er stygge i øjeblikket. Specielt dem, der ringer fra "Børnenes et-eller-andet", de ryger meget hurtigt ud i noget med "Jamen er du da helt ligeglad med, at der er børn der lider"? Så står jeg HELT af.

    Jeg er også nået dertil, hvor jeg svarer - "Aj, har virkelig ikke tid til at tale med dig, hej, hej", og så lægger jeg bare på. Ved ikke hvor mange gange jeg ellers har fortalt både forsikringsselskaber, banker og telefonselskaber, at de ikke kan sige noget som helst, der får mig til at skifte, fra det jeg har...


  • #36   7. feb Jeg hader telefonsælgere og er på Robinson-listen. Som regel afslutter jeg samtalen inden for 20 sekunder.

    Men den der fløjte er nederdrægtig og direkte ond, hvis man ikke advarer forinden så de kan afbryde. Det gør ONDT og man mister hørelsen. Hvordan er det fair at få høreskader fordi ens arbejdsgiver ikke kan finde ud af at følge Robinson-listen? Forstå mig ret, advar dem, vent 3 sek og fløjt derefter. De skal nok få noteret at nummeret er farligt, men til gengæld får de ikke høreskader.

    Jeg arbejdede en gang på en kontrolcentral med alarmovervågning. Det er meningen, at jeg skal ringe til folk. En enkelt gang ringede jeg ud til en der havde fået mange alarmer og var træt, men havde ikke bedt om at vi lod være med at reagere. Og pga den træthed, fik jeg en sådan fløjte i øret. Jeg kunne ikke høre noget på der øre i en halv time og siden da får jeg jævnligt en hyletone på det som varer i et par timer inden den går væk.

    Ja, vi hader telefonsælgere. Men man skal ernære sig på en eller anden måde og der er ingen grund til at gøre skade på dem. Så er problemet heller ikke værre.


  • #37   7. feb Man kan også lade som om der ingen forbindelse er:

    Hallooooooooooo, sikken en skodforbindelse, kan du høre mig, hallooooooooo, hold da op det knitrer, kan du også høre det? halloooooooooooooo

    Enig, ingen grund til at smække en trillefløjte i øret af dem, de gør deres job, intet andet. Man kan tage lidt gas på dem, ikke svine dem til, ikke fløjte dem i øret.


  • #38   7. feb De få gange, jeg har været så heldig at blive ringet op af en sælger, da beder jeg om, at de møder op på min adresse eller alternativt sender et skriftligt tilbud til samme, da jeg principielt ikke handler via tlf.
    Det er et par år siden, at jeg senest er blevet kontaktet af en telefonsælger. Altså benyt dig af jura eller vær pissetræls. Det sidste ligger mere til mig - og så ligger Karnovs lovsamling desuden nedpakket i flyttekasser i garagen


  • #39   7. feb " De passer bare deres job " .. ??
    De chikane numre .... Hvor man beder folk om at oplyse deres konto numre ... så de kan gå ind og tømme folks bankkonto ..... ??? .... Tja.. man skal som sælger godt nok være tom i bøtten , hvis man ikke selv kan regne ud .... at der er ugler i mosen.
    Det er jo ikke de forskellige firmaer ... tlf. selskaber ... cancer fonden ... A-kassen .. eller børnenes ve og vel de ringer fra.
    Hvor tror de sælgere de er ansat henne da ??? .... når det ikke er Telia... gul strøm ... ældresagen .... eller hvad de nu siger , når de ringer.?

    De forskellige selskaber kender jo ikke noget til det ... ( siger de ) .... og hvis man slår numrene op på Google ... henviser de jo heller ikke til nogen selskaber ... men skriver ukendt nummer.


  • #40   7. feb De fleste selskaber benytter sig af et eksternt callcenter, alternativt har de et in-house callcenter. Ja, der findes svindlere, men de holder ikke op med at være forbrydere pga. en fløjte. Rigtigt mange af dem du nævner, er helt legitime. De ringer op, fordi nogen har solgt telefonoplysninger til dem, og det er deres job at cold call'e folk. Synes du virkeligt det er rimeligt at ødelægge folks hørelse, bare fordi DU ikke bryder dig om at blive ringet op? Sådan, ud fra en betragtning at du måske en gang i mellem får ram på en svindler, mens du resten af tiden "bare" rammer unge danske mennesker, som forsøger at betale deres regninger?

  • #41   7. feb I øvrigt har jeg held med følgende metoder

    Den korte: "jeg ved, du bare gør dit arbejde, men jeg er på Robinsonlisten og i øvrigt ikke interesseret. Hav en god dag, hej hej". Samtalen afsluttes, og som regel med smil og gensidig velvilje.

    Den mellemlange [hvis sælgeren er lidt mere påståelig]: Det bruger jeg ikke. Ad nauseam.

    Den lange [the long con]: Jeg lytter velvilligt, siger m-hm, beder dem gentage deres navn, aha, og når de når til at skulle snakke pris/betaling afbryder jeg, og spørger, hvad deres fulde navn er og adressen. Når de spørger til hvorfor jeg vil have deres adresse, svarer jeg, at jeg skal vide, hvem jeg sende fakturaen til. Min chef bryder sig nemlig ikke om at vi spilder tiden, så hvis jeg skal lytte til nogen, skal vi have betaling for det. *klik*

    Den ultrakorte: *klik* og nummeret spærres på mobiltelefonen, så man ikke modtager opkald fra det igen

    Den bedste samtale, jeg noensinde har haft var en telefonsælger fra Telenord.
    Sælger: Hej, jeg vil sælge dig en rigtig god telefonpakke
    Batdog: Det bruger jeg ikke
    Sælger: Øh.. gode telefonpakker? Hvorfor vil du have en dårlig telef-
    Batdog: Nej, jeg bruger ikke telefon
    Sælger: Nå... *pause* Jamen. Okay, så må du undskylde afbrydelsen
    Batdog: Det er i orden, hej hej!


  • #42   7. feb Sagde nogen 'ad nauseam' til mig, så ville jeg omgående lægge på. Især for at få tid til at google ordet

  • #43   7. feb Nittib, ja de passer faktisk bare deres job - tro det eller la' være, men der er faktisk folk i Danmark som kan være så desperate for at tjene nogen penge til dagen og vejen, at de indvilliger i at gøre ting som de selv hverken synes er sjove eller fair, blot for at få mad på bordet og betale huslejen...

    Been there - ja, jeg har faktisk været telefonsælger...

    Og man kan faktisk blive presset af jobcenteret til at acceptere disse jobs - for et er hvordan callcenteret præsenterer jobbet overfor jobcenteret, noget helt andet er virkeligheden...


  • Salla
    Salla Online Tilmeldt:
    maj 2015

    Følger: 47 Følgere: 785 Emner: 164 Svar: 4.972
    #44   7. feb Batdog hahaha )

    Hvad er der med det ad nauseam? Aldrig hørt om det før?


  • #45   7. feb I min tid som spejder (før internettet) fik jeg af lederen en ordentlig røffel afsluttende med, at jeg var persona non grata. Søren 12år stod med åben mund, fregner og totalt intetanende om den netop modtagne sviner.
    Da ville jeg gerne have haft google, for hvem helvede kan huske sådan en omgang latinske fækalier, indtil man på rusten cykel havde nået biblioteket


  • #46   7. feb Salla: Ad nauseam er latin for "til kvalme", altså at man gentager noget, til man nærmest får kvalme af det

    Søren: Stakkels 12-årige Søren .


  • #47   7. feb Nittib- der er forskel mellem svindlere der ringer for at tømme din konto e.l. og på telefonsælgere. Sidstnævnte passer blot et arbejde ( imens jeg mener den slags virksomhed burde forbydes).
    Svindlerne kan man for min skyld gerne give fløjten, den almindelige sælger bør man nok behandle lidt bedre selv jeg synes fløjten er ret sjov ?


  • #48   7. feb Jeg er til gengæld ved at flegne skråt over spammails. Det er utroligt irriterende at skulle sidde og slette den slags l@rt fra indbakken, især når de bare ikke reagerer på deres afmeld-knap. I over et års har jeg hver uge modtaget, slettet, anmeldt og afmeldt mails fra Inspiration. I søndags mistede jeg til sidst tålmodigheden og skrev til deres kundeservice, hvor jeg undskyldte for sproget, for jeg var godt klar over at det ikke var en tilfældig kundeservicemedarbejder, der havde ansvaret, men jeg var bare godt og gammeldags sur.

    Mandag får jeg svar fra en kundeservicemedarbejder, at hun havde tjekket databasen, og der var min mail altså ikke. Overhovedet. Men hvis jeg fik noget på andre mails, måtte jeg lige sige til. Men min mail var ikke i systemet.

    Men på magisk vis er mailsene holdt op med at komme. Altså, hvorfor ikke bare sige "UNDSKYLD, jeg ved ikke hvad der er gået i galt i systemet, jeg sender en mail til vores helpdesk så vi kan få fikset problemet, men i mellemtiden har jeg været inde og slette din mail manuelt". Seriøst, fik jeg sådan et svar, så ville jeg sende en mail fyldt med upassende kattehjerteemojis og en lidt for overstrømmende takketale, men hvorfor prøver de at gaslight'e kunden?


  • #49   8. feb I gætter aldrig hvem der lige har ringet

    Desværre i arbejdstiden så kunne ikke rigtigt gobe dem den store tur


  • Martin
    Martin Online Tilmeldt:
    mar 2017

    Følger: 5 Følgere: 6 Emner: 21 Svar: 1.565
    #50   9. feb Jeg er telefonsælger.

    Jeg oplever nu aldrig nogen af de småbarnlige metoder til at slippe af med en sælger.

    Har personen travlt eller er super uinteresseret siges der bare nej tak og lægger på.

    Mit gode råd er hermed givet videre.

    Sjovt nok, så får jeg aldrig opkald af nogen telefonsælgere selv, men min bedre halvdel gør.

    Det er fordi at hun tit deltager i diverse konkurrencer på blandt andet facebook og andre sider, og ja, så følger der altid den slags med. Facebook og andre såkaldte "gratis" services skal jo leve af noget. Permissions er big business.

    Jeg har siddet med ansvaret for en del telefonlister B2C, og det sjoveste er, når en eller privat person hidser sig op over at de aldrig har deltaget i noget som helst, og så sende dem hvad og hvornår de har tilmeldt sig for det gemmes i dag (det skal det).

    Det gælder i øvrigt også dem der klager over spammails.

    De fleste bliver meget stille i telefonen, og så kommer det et, nå ja, det er vist nok rigtigt nok.

    Men det kan være, at jeg er sortlistet hos alle de mange telemarketing firmaer, fordi de ved at jeg kan reglerne. Jeg tror personligt mere, at min adfærd på nettet er afgørende.

    At man har tilmeldt sig Robinsonlisten, betyder ikke at man ikke får opkald, hvis man en sen nattetime lige skulle prøve x ting på nettet.

    De bøder der gives i dag, er så store, at intet dansk firma under normale omstændigheder overhovedet tør bryde loven mere.

    Så får man endelig et opkald, så spørg om hvor den permission kommer fra istedet, så du/man kan få sig afmeldt. For ellers får man tit bare flere opkald fra flere andre firmaer der også var med på den fængende mail/konkurrence eller what ever de smarte marketing firmaer får lavet, hvor folk lige glemmer at læse alt det med småt.

    Men til glæde for mange, så bliver loven strammet yderligere op her i maj måned, og det bliver spændende hvad det så betyder i praksis.


  • #51   9. feb Martin - når jeg siger, at jeg ikke deltager i den slags konkurrencer, så mener jeg faktisk, at jeg ikke gør det. Som i ALDRIG, never ever, ikke engang hvis jeg fik penge for det. Netop fordi jeg ikke ønsker den slags opkald og er helt bevidst om at deltagelse i sådanne konkurrencer med stor sandsynlighed vil medføre mails og/eller telefonopkald. Den type markedsføring er jo ikke et nyt fænomen og selv var jeg sådan pænt sagt lidt langsom til at komme i gang med sociale medier og andet online tant og fjas, så inden jeg overhovedet kastede mig ud i den der store verden, der er internettet var jeg fuldt ud bevidst om, at sådan noget skal man sgutte deltage i

    Jeg har, som skrevet længere oppe, også været forbi mitsamtykke.dk for at de, om se havde noget stående på mig - det har de ikke. Telenor-sælgeren fortalte ellers, at der de hentede numre/personer der skulle ringes til.

    I min familie har det siden mine tidlige teenageår (hvor man stadig gik på nettet via telefonopkobling, det var hundedyrt og man blokerede telefonen) været mig der mindede de gamle om, at deltagelse i den slags konkurrencer havde konsekvenser, så nej, jeg har iKKE selv tilmeldt mig.

    Så jeg er altså mildest talt meget sikker på, at jeg ikke hverken bevidst eller ubevidst har givet mit samtykke - og når jeg ikke aktivt har sagt ja til at de må ringe til mig og samtidig står på robinsonlisten, så må de sgu begynde at respektere det.
    Jeg havde i øvrigt IGEN i dag et opkald fra Telenor (eller hvem der nu ringer for dem). I arbejdstiden, så tog den ikke, men hvis ellers google har ret, så er det dem der endnu engang har ringet. Dette efter jeg udtrykkeligt har frabedt mig det, både til telefonsælgerne og via deres kundeservice.

    Ja, samtalen bliver lynhurtigt afsluttet med et "ikke interesseret" - medmindre de er direkte flabede er jeg altså normalt ikke ubehøvlet overfor sælgeren, det er jo ikke den enkelte sælger der trækker listen over folk de skal ringe til går jeg ud fra.
    Men mit ønske er jo altså ikke at få samtalen hurtigt afsluttet, det kan jeg sagtens finde ud af selv. Mit ønske er, at de slet ikke ringer i første omgang.

    Efter jeg kom på Robinsonlisten er alle de der undersøgelses-opkald stoppet. LANGT de fleste firmaer ('s telefonsælgere) er også stoppet med at ringe. MEN der er altså fortsat en god håndfuld virksomheder som lidt i perioder chikanerer mig (ja, for jeg opfatter det altså som chikane, når man fortsætter efter at være blevet bedt om at stoppe og efter jeg har benyttet mig af alle tilgængelige muligheder for at stoppe det) og dem vi jeg gerne have til at holde op.


  • Martin
    Martin Online Tilmeldt:
    mar 2017

    Følger: 5 Følgere: 6 Emner: 21 Svar: 1.565
    #52   9. feb @Michelle.

    Jamen jeg siger jo heller ikke at, der ikke sker fejl, blot til info, så er det meget dyrt for et firma at lave den slags fejl.

    Folk anmeldef nemlig ret tit såkaldte ulovlige kald, og den kære "Christina" hun tjekker skam om der er indhentet permission, og er der ikke det, og det er et kendt firma som lige nøjagtigt Telenor (de har fået bøder før) , så elsker Christina at sørge for at der bliver uddelt dummebøder. Hun er en skrapsak er hun.

    Så igen, jeg læser hvad du skriver, jeg tror dog at sandsynligheden for at du har lavet en svipser er mere sandsynlig, for ellers så sidder du med en herlig sag, og det tager ingen tid at tjekke.

    For det er helt korrekt formodet, at sælgeren ikke bestemmer hvem der ringes til. Det er i dag en ringerobot der dialer på leads dyrt indkøbt fra diverse marketingsfirmaer. Tit er det 3 parts virksomheder der gør det på bestilling, men det er Telenor der hæfter for at loven overholdes.

    Det er samme koncept med spammails blot til info.

    Så nu ved du hvad du skal gøre, og så kan din irretation bruges konstruktivt. For at ringe rundt på må og få, det gad jeg at se nogen kendte virksomheder bare gøre i dag....

    Det vil være velkommen på forsiden.

    Så det er ikke for at være uhøflig, det er mere, at det er sådan lidt tilbage til 90erne, at være irreteret over telefonsælgere, da loven i dag er ret stram, og fra maj af bliver det endnu vildere...


  • #53   9. feb Martin, jeg går ud fra at når du snakker om "til maj", så henviser du til Persondataforordningen? Hvad har den med telefonsalg at gøre?

  • #54   9. feb Martin - jeg er faktisk 100% sikker på det ikke er en svipser fra min side. Jeg har EN eneste gang i mit liv klikket ind på sådan en online-konkurrence. Jeg sprang fra allerede ved første punkt, som var at udfylde navn, mail og telefonummer. Jeg kan naturligvis ikke udelukke, at nogen skulle have brugt mine oplysninger, men hvad skulle de få ud af det (i så fald ville jeg jo vinde og ikke dem). Men når nu mitsamtykke intet har på min mail eller telefonnummer, hvordan skal jeg så lige slette evt. fake-samtykker der måtte florere (igen - jeg tror ikke de findes, men hvis de nu alligevel gør) - jeg kan jo ikke slå op nogen steder og se dem. Mitsamtykke er det nærmeste jeg har kunnet komme et register over den slags (og det er næppe fuldstændigt, blot dem de lige har kunnet registrere), og der findes jeg altså ikke.



  • #55   10. feb Jeg siger kort og kontant nej tak og lægger røret på... Og blokerer efterfølgende nummeret.

    Ellers er en af de sjove "kan du lige hænge på et øjeblik".... læg telefonen fra dig og fortsæt med hvad du nu laver.... det spændende er så hvor længe de hænger på *G*


  • Martin
    Martin Online Tilmeldt:
    mar 2017

    Følger: 5 Følgere: 6 Emner: 21 Svar: 1.565
    #56   11. feb @Trine G.
    Det betyder noget for hvor telemarketing selskaberne køber deres ringelister fra.

    De skal jo påvise, at de kunder de kontakter har de "permission" til at kontakte.

    Det data de får og benytter har de så ansvaret for, at leverandøren også overholder persondataloven foruden dem selv. Det er der der vitterligt bliver strammet op.

    Faktisk bliver det hele meget avanceret omkring ansvaret og hvem der har det. Jeg tror at advokaterne får en fest når de nye regler træder i kraft.

    Jeg tror at der kommer mange sjove sager ud af de nye stramninger.

    @Michelle.
    Din permission behøver jo ikke kun at komme fra facebook. Det kan være et spørgeskema fra gågaden. Mulighederne er utallige, derfor er det klogt at spørge dem der ringer. Det vil sige kontakt dem på skrift og bliv meldt fra den liste du er på.

    Du kan også være blevet narret af nogen. Jeg aner det ikke.

    Hvis du bliver kontaktet flere gange om måneden, så er der helt sikkert noget du har overset. Men du har krav på at få af vide hvor du har givet tilladelsen, og du har krav på at blive fjernet fra den igen.

    Men husk nu... På skrift, for så har Christina også noget at arbejde med, såfremt firmaet er en fusker...


  • #57   11. feb Martin - ej heller på gågaden tilmelder jeg mig ting

    Men jeg savner altså et register, sådan ET sted, hvor man kan gå ind og se, hvad de mener man har sagt ja til. Det andet er jo nærmest håbløst, for jeg er jo nødt til at snakke med dem, hver gang de ringer, for at finde ud af, hvad de mener jeg har underskrevet.
    Det er de samme 4 virksomheder der ringer, og deres kundeservice er altså ikke meget bevendt, de kan ikke oplyse om noget som helst, og dem fra Telenor lovede jo at få mig taget af listen, men der fik jeg et opkald dagen efter igen.
    Men jeg må jo så tage snakken med telefonsælgerne næste gang de ringer og bede om at få tilsendt det samtykke de mener jeg har givet, kan jeg regne ud.
    Det er i øvrigt ikke sådan x antal gange i måneden året rundt. Det er i perioder, hvor jeg så bliver ringet op 4-5 gange ugentligt i måske en måned. Så går der nogen måneder med ro, og så bliver jeg kimet ned igen.

    Jeg mener jeg tager alle forholdsregler ved netop ikke at deltage i onlinekonkurrencer, pænt sige nej tak til de folk man møder på gågaden o.l. og handler jeg online, tjekker jeg hver gang ikke har sat hak i noget som helst med "vil du modtage tilbud" og hvad de nu ellers kan finde på at skrive.

    Jeg bor p.t. hos mine forældre mens jeg søger ny bolig, og det blev særligt slemt, da jeg flyttede herud, hvor jeg også fik opkald der helt tydeligt var målrettet dem som husejere. De opkald stoppede helt, da jeg tilmeldte mig Robinsonlisten. De fleste andre slap jeg for ved blot at meddele dem, at jeg stod på Robinsonlisten, ikke var interesseret og ikke havde givet samtykke. Men de sidste 4 virksomheder er altså noget mere ihærdige og insisterende når man snakker med dem.


  • #58   11. feb Bare lige til info: de fleste opkaldssystemer har forskellige afkrydsningsfelter for sælgeren om, hvordan opkaldet blev modtaget. “Svarer ikke” og “har ikke tid” smider bare nummeret tilbage i puljen og prøves igen en anden dag. Sig, at I ikke er interesseret og gerne vil fjernes fra listen i stedet for at sige, at I ikke har tid, for ellers ringer kollegaen bare et par dage efter.

  • Ida og Figo
    Ida og Figo Tilmeldt:
    mar 2017

    Følgere: 7 Emner: 26 Svar: 2.559
    #59   11. feb Det er egentlig lidt vildt at læse oplevelser som disse. Jeg bliver sjældent ringet op af telefonsælgere.

    Jeg får stort set aldrig taget telefonen, da de altid ringer når jeg er på arbejde. Får de en sjælden gang fat i mig siger jeg at jeg er på arbejde og ikke har tid. Og så hører jeg aldrig fra dem igen. Det er lige før jeg bliver lidt fornærmet over at jeg aldrig fik hørt deres gode tilbud


  • Peter Z
    Peter Z Tilmeldt:
    feb 2018

    Følger: 1 Emner: 5 Svar: 107
    #60   12. feb Man kan også downloade en app der hedder truecaller, alle der har appen kan bedømme et nummer når det har nok vurderinger så ville den vise telefonsælger ved numrene det er virkelig en effektiv app

  • Salla
    Salla Online Tilmeldt:
    maj 2015

    Følger: 47 Følgere: 785 Emner: 164 Svar: 4.972
    #61   7. mar Kom sådan til at tænke på denne her tråd

Kommentér på:
irriterende telefonsælgere