{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.782 visninger | Oprettet:

Ulven kommer.... Eller gør den? {{forumTopicSubject}}

For nogle uger var det blæst ud over FB, at en styg ulv havde dræbt og skambidt en masse får. Et par stykker var også druknet, fordi de havde forsøgt at flygte ud i en å.

Der var stort ståhej - en masse billeder af skambidte får, sætninger som "jeg er normalt ellers ikke imod ulve, men...." og "se, ulven var i blodrus". Og Naturstyrelsen skulle straks gribe ind, betale ekstra hegn, skyde ulven og hvad ved jeg.

Nu har det så vist sig at det var en hund. Ja, en sød lille Fido der gik grassat en sen aftentime, og dræbte 10 får. Yderligere en håndfuld måtte aflives efter bid og kulde.

Gad vide hvornår det egentlig går op for folk, at vores små dejlige Fido'er derhjemme, er potentielle dræbermaskiner. Som af ren og skær lyst både jager og slår ihjel. Og hvornår mon vi finder ud af at vores hunde er lige så farlige for både vildt og husdyr, som den store stygge ulv?

https://www.tvmidtvest.dk/artikel/hund-stoerre-draeber-end-ulv


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ulven kommer.... Eller gør den?
  • #1   22. feb 2018 Jeg er helt enig i at der render en del løse hunde rundt. Uden tvivl.

    Men det svære er nok at der også render ulve rundt. Og ulve der har dræbt husdyr.


  • #2   22. feb 2018 Der er også blevet bidt Får .. Lam .. Rådyr .. Kalv .... Rålam .. Kaniner .. osv. ihjel på Slælland .
    Og der så vidt jeg ved ikke Ulve på Sjælland.
    Så her er det altså hunde der er på spil ........ og det vil blive ved med at ske , så længe at folk bare lader deres hunde rende frit rundt.

    Ulvene skal ikke have skyld for alt ...... Men derfor vil jeg da alligevel meget nødig have Ulve til at flytte til Sjælland....


  • #3   22. feb 2018 Åh, jeg ved skam godt, at et par af mine med glæde ville nedlægge både råvildt, får, geder m.m., hvis jeg bare var så "flink", at jeg gav dem chancen.
    Specielt sådan nogle små tykke firbenede nogle bag hegn, så de ikke kan løbe væk, beder jo nærmest om det. smiley

    De få gange mine huskyer er sluppet væk igennem årene, har jeg faktisk generelt været mere bange for, hvilke skader, de kunne forrette - end at de selv skulle komme til skade.

    Man skal være bevidst om, hvad det er, man deler hjem med.


  • #4   22. feb 2018 Ulvene skal ikke have skyld for alt, ligesom at hundene ikke skal det.
    Man skal vel egentlig bare være klar over at begge dele findes og begge slags står for de angreb.


  • #5   22. feb 2018 Er artiklen ikke fra 2015?

  • #6   22. feb 2018 Jo, den er fra 2015, men det ændrer nok ikke så meget.
    De fleste overfald er stadig begået af hunde.


  • #7   22. feb 2018 Det ændrer da hele startindlægget..
    Episoden fra denne måned er jo ikke fra en hund så..


  • #8   22. feb 2018 Hvordan kommer du frem til det ud fra en artikel fra 2015?
    Der var angrebet vist ikke sket endnu smiley


  • #9   22. feb 2018 Ja, ok, Malene, det har du ret i
    Jeg tænkte kun på, at de fleste overfald bliver begået af hunde og ikke af ulve.


  • #10   22. feb 2018 Fuck, jeg har misset at det er en gammel røver.

    Ikke desto mindre er scenen den samme hver gang - det er ulven! Lige indtil det viser sig at være Fido. Husker tyren i Thorning, hvor der gik helt panik i folk. Da det så viste sig at være Fido, blev folk helt mundlamme, for hvordan kan søde lille Fido nedlægge en tyrekalv på mange hundrede kg? Tjo, det kan Fido, fordi Fido faktisk kan være farlig for de forkerte.


  • #11   22. feb 2018 Det er hund i rigtig mange tilfælde, fordi idioter ikke kan holde styr på Fido - Det svinger mellem at hovsa, vi kom til at tage snor af Fido i fårefolden, eller Fido tog på smuttur fra haven nogle timer og kom dejlig træt hjem.
    Heldigvis må man skyde Fido når Fido laver ballade fordi deres ejere er nogle klaphatte. Og det sker og er sket - SÅ... HOLD STYR PÅ FIDO, ellers risikere Fido at miste livet fordi ejerne ikke er ansvarlige.

    En del af DNA prøverne kan desværre ikke konkludere om det er hund eller ulv og kan faktisk ikke se nogle opgørelser, hvor det er angivet i procent hvor mange det drejer sig om. Der aner vi ikke om det er det ene eller det andet og ved en del af de prøver fra Storå Lam er kommet retur med at det eneste det kunne påvise, var at det var et dyr af Canis slægten.
    Så hverken hund eller ulv kan frikendes - Men kan bare ikke se hvordan de er indregnet i det materiale der ligger rundt omkring med angreb på husdyr? Nogen der kan finde det?


  • #14   23. feb 2018 MIne svigerforældre har gennem årene mistet en del får pga bid. Det er så hunde der er synderne i alle tilfælde (der er vist ikke ulve der fræser rundt på sydsjælland endnu). Jeg kunne da også forestille mig at mange af de skambid/drab på får der sker i Jylland begås af hunde smiley
    Min svigerfar skød engang i schæfer da han tog den på fersk gerning. Den havde dræbt to lam og var i gang med at muntre sig med et tredie. Ejer var en i nabolaget, der lukkede sin hund ud for at lufte sig på gårdspladsen. Den slags er jo ikke ualmindeligt på gårdene ude på landet. Sååååeee mon ikke en del af de 'ulve' der spottes rundt omkring er en Fido lukket ud på egen pote.


  • #18   23. feb 2018 Facts er en sjov størrelse smiley

    profilbillede
  • #19   23. feb 2018 Ups smiley

  • #21   23. feb 2018 Men Lens det er jo på ingen måder til at se ud af dit indlæg. Du oplyser nogle tal og så kan man selv finde på det nettet.
    Jeg tolker dit indlæg på fuldstændig samme måde som Maria, altså at det er tal på angreb du har set/læst/husker. Intet om hverken artikel eller andet.


  • #22   23. feb 2018 Problemet er, at når man skriver jeg mener... Find selv.... Så vil mange huske at de har set 2/36 we ulv. Intet andet og pludselig bliver det sandheden.
    Derfor holder jeg mig ikke for god til facts. Når de er der hvorfor så ikke debattere ud fra dem og ikke bare tro - Det troede jeg faktisk du var for god til.


  • #23   23. feb 2018 De gårdejere skal bare købe et par Grossere til at passe på fårerne. smiley

    Jeg tror egenligt at lige meget hvad man før, så vil der ryge lidt får i ny og næ. Jeg tror at de fleste hundeangreb på får skyldes bortløbne hunde, ikke ejere der slipper deres hunde løs.


  • #24   23. feb 2018 Selvfølgelig skal de rigtige tal da på bordet, det er da for nemt at slynge nogle tal ud der taler til ens egen fordel.
    Jeg kender ikke til tallene, men der er da ved gud forskel på 2 og 20, især i denne sammenhæng.


  • #25   23. feb 2018 Findes der et link til det screenshot fra miljøstyrelsen?

  • #26   23. feb 2018 https://www.netnatur.dk/hunde-staar-bag-hver-femte-ulveangreb/

    Seneste opgørelse over hund/vs ulv.

    I øvrigt er DNA resultaterne i artiklen fra 2015 fra den periode hvor Århus universitet trak alle deres DNA resultater tilbage. Så hvor validering dataene er ved jeg simpelthen ikke - Men tænker de da trods alt burde kunne kende forskel på hund og ulv. Men der var godt nok meget palaver dengang.

    Men tror også ligesom Martin at mange af hunde angrebene skyldes hunde der tager på tur selv. Men der er også eksempler på, at folk ikke respekterer snorepåbud på hederne hvor fårene går og så ryger der nogle bidskader på den bekostning og så nogle enkelte døde engang imellem.


  • #28   23. feb 2018 Gad vide hvormange anbreb man har haft mistænkt for ulv indvolveret for at kunne sammenligne.

    Vi skal nok ikke forvente et rungende nul på den statistik. Får er et let bytte - vil man undgå ulven vælger fastfood må man lukke drive in. Især i de perioder hvor byttedyr ellers er sparsom.

    Men selvfølgelig møder man en ulv på sin vej man vurderer at have en uønsket og unaturlig adfærd. Feks vedvarende tæt ophold på mennesker, så kontakter man naturstyrelsen. Det kan være de enten kan berolige med viden om den konkrete ulv - feks det er en hvalp som er mere nysgerrig end normalt. Bliv ved at skræmme så daffer den af. Eller hvad deres råd nu ville være. Det kan også være de får tilstrækkelig mange meldinger på lige det individ og derfor vurderer at lige den der må vi agerer på.


  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.318
    #29   23. feb 2018 Jeg læste at de 14 angreb i 2017 var steder hvor man ikke have sikret imod ulve. Efter man gjorde det var der et enkelt tilfælde fordi hegnet ikke var lavet ordentlig. Altså kan man selv gøre en forskel.

    Hvis man får sikret sine dyr bedst muligt og folk får styr på deres hunde vil man komme langt.


  • #31   23. feb 2018 Spændt på hvad naturstyrelsens pressemeddelelse siger når den kommer ud.
    Det er bekræftet med DNA i dag at det er ulv der har dræbt de 21 naturpleje får i en ulvesikret indhegning.

    Det er hvad vi ved pt. Så spændt på resten der skulle komme senere i dag

    Edit. Nå den kom nu: http://mst.dk/service/nyheder/nyhedsarkiv/2018/feb/ulv-var-paa-spil-hos-storaalam/

    Puha det begynder at blive en bekostelig affære - Hegnsvagter på alle de ulvesikre indhegninger også, for ja.... Krondyr ødelægger hegn smiley
    Og endnu værre.... Folk fatter stadig ikke at holde deres hunde hjemme.


  • #33   23. feb 2018 Batdog, ja, de sender en SMS når spændingen forsvinder eller falder i hegnet. Det sker hele tiden at vildtet nedlægger hegn og normalt er det ikke noget problem, men det giver jo fri adgang til ulven.

  • #35   23. feb 2018 Man kunne også bare lade arealene være i fred.
    Så kunne fåreavleren holde sine dyr hjemme, og Store Stygge Ulv kunne jage det vildt der så ville være der i stedet for


  • #36   23. feb 2018 Ulven nærmer sig "mit" område, så flere bønder herude omkring er begyndt at holde får. Er det da ikke mageløst? Sikke en opportunisme. Aldrig så snart en offentlig støtte synes at være på vej, før sigtekornet indstilles.
    Er det virkelig hændt, eller digter jeg mon? Til først rette svar udloves der 4 vafler (hele vafler - ikke bare hjerter) med valgfri topping. Sålænge valget står mellem hindbærsyltetøj


  • #38   24. feb 2018 Er lidt forvirret for her står der da ulv om den sag TS skriver om?

  • #39   24. feb 2018 Zenta, det er fordi jeg faldt i fælden med gamle artikler der deles igen smiley Artiklen i startindlægget er fra 2015.

    Min fætter opdrætter i øvrigt kronvildt, og kom igår morges ud til en helt panisk flok. Det viste sig at en af bukkenes gevir var viklet totalt ind i hegn. Han var åbenbart komet for tæt på, og så gik der kluddermor i den. Så sådan en hegnsvogter ville nok have tilkaldt ham der. Det tror jeg måske bukken havde været glad for, trods alt smiley


  • #40   24. feb 2018 Ah okay smiley

  • Steen L
    Steen L Tilmeldt:
    feb 2018

    Følger: 1 Svar: 1
    #41   24. feb 2018 Det viser sig nu at det var en ulv

  • #43   24. feb 2018 Måske har de ikke lige andre steder at gøre af dem?

  • #44   24. feb 2018 Så må de vel bare købe nogle landbrugs arealer at holde deres dyr på.

  • #45   24. feb 2018 Lens - Det er ikke sikkert han har andre marker han må lave om til græsmarker smiley

    Og hvis den har været græs i x-antal år, må de ikke lave den om til en "brugbar" mark til at avle foder på.


  • #46   24. feb 2018 Og har man 300 får, så er det ikke sikkert man har andre muligheder.

  • #47   24. feb 2018 Når vi tillader en virksomhed at have landbrugsdyr i vores ret begrænsede natur, så må det være virksomheden der tilpasser sig naturen. Ikke naturen der skal ændres for tilpasses virksomheden.
    Kan virksomheden køres rentabelt på det vilkår, må den drives et andet sted eller ophøre


  • #48   24. feb 2018 Fuldkommen enig med Housebuster.

  • #49   24. feb 2018 Jeg må indrømme at jeg ikke forstår denne tilbageholdenhed i forhold til at løse problemet.
    Naturen må vi hele tiden indrette os efter.
    Dyr skal i højere grad beskyttes mod fugt og kulde end før - jeg tænker at ejere af den type dyr ikke venter på at handle mens de ser deres dyr dø?

    Løs problem og beskyt de dyr.
    Er pengene ikke til det, så må der laves en ny plan.
    Man kan ikke vente til der er bevilget tilskud, det synes jeg er fuldstændig logisk.


  • #50   24. feb 2018 Men igen, at man har får betyder jo ikke at man kan gå på vandet.
    Det er ikke sikkert man har en stald til dyrene, det er ikke sikkert man har en stald der kan rumme så mange dyr.
    Det er ikke sikkert man kender andre steder man kan flytte dyrene til, det er ikke sikkert man har de penge på kontoen det koster at ulvesikre, det er ikke sikkert man har tiden eller evnerne til at sætte hegn op.


  • #51   24. feb 2018 Så må man jo slagte dem.

  • #52   24. feb 2018 Ja for slagte x antal får, det er jo bare noget man lige gør.

    Sjovt som dem der ikke selv står i det, altid sidder med løsningen på andres problemer.


  • #53   24. feb 2018 Der er tale om Danmarks største fåreavler. Så ja at slagte en lille gruppe får, hvis man ikke har plads til dem "er bare noget man gør".

  • #54   24. feb 2018 Ja det må du jo vide.
    Hvis det var vejen frem, så var det nok gjort.


  • #55   24. feb 2018 De føler jo deres virksomhed er truet, fordi en del af den er baseret på at holde får i statsejet natur, så selvfølgelig er det ikke den løsning de ønsker at bruge.
    Det ændre ikke på at det må altså være dem der tilpasser sig naturen og ikke omvendt.
    Og siden det var krondyr der fik skylden for at have ødelagt indhegningen, så kunne det tyde på at fåreholdet i området burde overvejes igen af naturstyrelsen


  • #57   24. feb 2018 Selvfølgelig kan det da løses, hvis man vil det.
    Det er naturligvis sidste udvej at slå en fåreflok ned og lur mig, om der ikke også findes masser af muligheder fåreavlerne imellem, så det kan undgås.

    Det er altså ikke nogen hurra-løsning at udrydde ulven atter engang.
    Den kommer igen - og så er fårene atter engang buffet.
    Fårene skal beskyttes - der er ingen vej udenom.
    Og selvfølgelig skal de beskyttes nu og her.


  • #59   24. feb 2018 Det her er et område, hvor offentligheden har begrænset adgang, med den begrundelse at det forstyrer områdedet især krondyrene.
    Med ulvenes tilbagevenden til Danmark, bør man nok overveje om man skal tillade indhegninger i netop disse områder, da det begænser kronvildtets mulighed for at flytte sig


  • #61   24. feb 2018 Beskriver Storålam sig som hobby avlere?
    Eller er der en sammenbanding af forskellige sager?


  • #62   24. feb 2018 Får må jo gå ude 24/7 og skal ikke tjekkes dagligt da de går under græssende dyr.

    Så tænker det nemt kan være en hobby, hvor man lige kører forbi efter alm arbejde og tjekker og sådan noget som fåreklipning og klovbeskæring foregår i ferie/weekend.


  • #67   25. feb 2018 Der er krav om at de arealer bliver afgræsset med får - Fra naturstyrelsen.
    Men der bliver jævnligt flyttet rundt på dyrene, sjovt nok følger angrebene bare efter i de nye folde.

    De kan jo ikke flytte dem 100 km. væk.
    Og stald.....??? Vi snakker 3.500 dyr. Hvor de naturpleje får der i øvrigt blev angrebet i januar, slet ikke trives på stald.
    Det er ikke hyggefårehold, men 3 menneskers levebrød vi snakker om. Det er deres job og økonomi, ikke bare sådan lidt hygge-hygge ekstra indtjening.

    Gider ikke blande mig mere i debatten, men prøv da evt. at gå direkte til kilden og spørg Jørgen, Peter eller Anna selv.


  • #69   25. feb 2018 Præcis Menellis.
    Egentlig utroligt at den slags ikke giver sig selv.
    Men hvad fanden, de kan vel bygge en stald på en weekend eller også tage 3.500 får med ind i stuen.
    Nå ja, eller slagte dem (hvem slagter 3.500 på en weekend?) og gå konkurs.


  • #71   25. feb 2018 John
    Man kan godt høre, at I ikke har haft solsorten til at æde jeres moreller.
    Fanden tage den natur!


  • #72   25. feb 2018 Så er det da slået fast at der ikke er tale om en hobbyavler smiley
    Jeg er helt enig i at der er virksomhedens eksistens der er på spil.
    Men her er det vigtigt at forstå at virksomheden driver deres forretning på statens natur arealer. Og de gør det ikke ved at betale for at udnytte arealerne.
    Deres berettigelse for at udnytte arealerne er 100% afhængelig af om det vurderes at fårene bidrager positivt til "vedligeholdelse" af naturen.
    Og hvis krondyrene er et problem fordi de ødelægger deres ulve sikre hegn, eller der bliver for dyrt at holde ulve ude, så er det måske ikke en god forretning at hold får "gratis" på statens arealer.


  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.318
    #76   25. feb 2018 Man kunne jo også begrænse jagten i de områder ulven hører til. Det må alt andet lige gøre en forskel at der er byttedyr nok.

    Altså områder hvor det får lov til gå naturens gang. Det er vil mere et spørgsmål om vilje en om vi har pladsen. Læste om ulve i et naturresevat i Italien. Området lå ikke så langt fra Rom.


  • #77   25. feb 2018 Byttedyr nok eller ej, ulven går jo ikke uden om får i en indhegning af den grund.
    Jeg ved godt at det var et af argumenterne for at ulven ikke ville genere nogen, men den holder vist ikke.


  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.318
    #78   25. feb 2018 Hvad er det du plejer at sige. De gør hvad der kan betale sig. Er det svært og farligt at komme til får undgår man dem hvis der er lettere bytte.

    Sikre sig bedst muligt og samtidig sørge for at der er en natur hvor ulven trives. Den er jo på mange måder et kæmpe+ i fødekæden.


  • #79   25. feb 2018 Ja de gør hvad der kan svare sig, og det kan i den grad svare sig at tage af tag selv bordet.

  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.318
    #80   25. feb 2018 Hvis man ikke gør noget for at holde dem ude. Du får det til at lyde som om at det kun er får de lever af. Husker en længere undersøgelse,i Østtyskland tror jeg det var. Her var får under en procent af ulvens kost.

    Det har selvfølgelig betydning at der er føde nok. Kron og råvildt er fortrukne bytte. I samme undersøgelse,faldt angreb på får, til trods for at ulve bestanden voksede.


  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.318
    #82   25. feb 2018 Og flere ulve og får. Det ændre jo ikke på fakta. Er der føde nok er får ikke fortrukne føde. Faktisk en meget lille del.

    Helt at undgå det kan man ikke. Flere af de angreb vi har set er jo fordi man ikke har sikret sig imod samme


  • #83   25. feb 2018 Nej Max, jeg tror ikke at ulven kun lever af får.
    Men jeg kan sagtens huske argumenterne i debatterne da ulven dukkede op.
    Det var noget i retning af at er der føde nok, så lader ulven, sådan i det store hele, husdyrene være i fred.
    Som du kan se, så holder den vist ikke.
    Og er der ikke føde nok, jamen så må landet jo være for småt til at huse ulven.
    Præcis som forudset.
    Der er intet, som i INTET af det her der kommer bagpå mig, det går præcis som forudset, dog hurtigere end jeg havde beregnet.



  • #84   25. feb 2018 Og så finder jeg det også en smule selvmodsigende at man på den ene side råber op om at der med sikkerhed er plads og føde nok til ulven her i DK, når så selvsamme menneskene skyder med skarpt mod de husdyrejere der nu får taget deres dyr.
    Hvis der virkelig var plads og føde nok, så ville ulven jo ikke allerede lave ballade.
    Det var jo netop et af de hårdnakkede argumenter for at landet sagtens kan huse ulven.



  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.318
    #85   25. feb 2018 Der kommer da forhåbentligt ikke bag på nogen ,at ulve kan tage får,katten tager mus osv. Vi har jo til nu ikke oplevet noget som andre lande med ulve ikke har oplevet.

    Du hopper jo lige i med det du selv advarede imod. Hysteri. Find løsninger for ulven er her for at blive.


  • #86   25. feb 2018 Zenta - hvornår havde du da beregnet det til at ske?

  • #87   25. feb 2018 Jeg prøver lige igen, intet af det her kommer bag på mig og ved du hvad? Hvis jeg bliver mere rolig så sk*der jeg sku i bukserne.
    Elsker at det er det eneste du får ud af mine indlæg.

    Men nej min ven, det er ikke min opgave at løse det her, det må være din feks. Jeg er modstander af ulven her i landet og jeg kan i princippet bare læne mig tilbage og nyde showet.


  • #88   25. feb 2018 Og ja, ulven er kommet for at blive ..

    Lige indtil den jages på porten igen igen.


  • #89   25. feb 2018 Svært at sætte tid på, altså år på, men som skrevet i andre tråde, så sker det meget meget hurtigere end forudset.
    Desværre for ulven.


  • #90   25. feb 2018 Nå, ok jeg tænkte bare siden du skriver det hele tiden, så havde du jo nok en mere defineret beregning..
    Men du tog fejl af hvor hurtigt det gik? Så kan man jo i princippet diskuterer om det gik som forudset eller?


  • #91   25. feb 2018 Jeg synes at det åbner op for, at Fåreavlerne skal overveje at holde hunderacer der kan beskytte de mange får. Det vil da være fantastisk at kunne se hunde alla Kangalen i arbejde på den måde.

    Ok, så vil der nok ryge endnu flere hunde der er stukket af hjemmefra. Det er så ulempen... smiley


  • #92   26. feb 2018 Som skrevet igen igen og igen.
    Det hele går præcis som forudset. Ingen overraskelser her.
    Jeg havde personligt bare i min naive lille verden troet at ulvene havde længere tid at løbe på.
    Men om vi snakker 1 år eller 3, det er svært at sætte præcis tal på jo.

    Man kan sige at filmen bliver vist i hurtigere hastighed end planlagt, men at indholdet er 100 procent som forventet.


  • #93   26. feb 2018 Hysteriet gik - så vidt jeg husker - på kæledyr, børn og gamle mennesker. Selvfølgelig tager ulven får, når de er nemme at fange. Det giver da sig selv.

    Om så lille DK var 100 gange større, ville ulven stadig tage får. Fordi det er supernemt. Ulve er, som hunde, opportunister, og gør det der er nemmest når muligheden byder sig. Og en fold med får ER nemt. Forudsat at flokken er nem at komme til, selvfølgelig. Ulven ville da være en tåbe, hvis den ikke tog fårene.

    Så løsningen må være at gøre fårene svære for ulven. Der ER rigeligt føde, ud over får. Og masser af plads. Så ulven kan såmænd sagtens overleve uden får.

    Det med ikke at bruge fårevogtende hunde bliver vist forklaret med, dels at det er svært at skaffe hundene, dels at hundene jo skal tilses og fodres dagligt, og ikke må gå ude 24/7 (ifølge dyreværnslovgivningen). Jeg er med på at de er svære (og dyre) at skaffe, men argumentet med at de skal tilses og fodres, er måske lidt ..... tamt. At tilse sine dyr dagligt, uanset hvilke dyr der er tale om, burde være en naturlig del af et dyrehold.


  • #94   26. feb 2018 Et af problemerne med at bruge vogterhunde, er at de kan være et problem på offentlige dårligt indhegnede områder. Det er Danmark vist ikke helt stort nok til, og det er vel i netop de situationer, fårene er mest udsatte.

    Men for folk, der har deres får på egne velindhegnede arealer, kunne de bestemt være en god hjælp.

    De få henvendelser, jeg kender til, til danske pyreneeropdrættere, har ikke virket særlig seriøse. Det har mest drejet sig om, at hunden helst skulle være billig, og der har ikke virket til at være den store forståelse for, at hvis man skaffer sig en hvalp, så går der et godt stykke tid og der skal en arbejdsindsats til, før man har en god og stabil vogter.

    Men har man først en god voksen vogterhund, går det normalt nemmere med de næste, og alt afhængig af området, der skal dækkes samt rovdyrpresset, skal man ofte regne med at have mere end en vogterhund.


  • #95   28. feb 2018 Jægere snakker om SHG, Skyd Hent Grav, de mener også Dk er for lille til ulve,

  • #96   28. feb 2018 # 95

    Det er der så heldigvis ikke alle jægere der gør.
    Og hvis der er nogen jægere som går ind for SHG, så burde de straks få frategnet deres jagttegn og våben.
    Vi kan da ikke have kriminelle til at løbe rundt med geværer....


  • #97   3. mar 2018 Det er vidst en skik importeret fra Sverige.

  • #98   3. mar 2018 Well said Anni.. smiley

    (og jeg er jæger)


Kommentér på:
Ulven kommer.... Eller gør den?

Annonce