Online Tilmeldt:
7. aug 2007 Følger: 49 Følgere: 86 Hunde: 9 Emner: 526 Svar: 12.912
Sprog-tråd {{forumTopicSubject}}
Åh, er det ikke ved at være længe siden, vi har haft sådan én? Jeg har lige et par friske eksempler....
Bla. har jeg efterhånden selv svært ved at bruge talemåden "revl og krat" - for jeg har én kollega, der konsekvent siger "Rat og Kravl", og en anden, der siger "Kravl og skrat"..
Sidstnævnte kollega bruger også rask væk vendingen "Aj, nu går du altså i pelikatesser"...
Og så kommer der lige en sidste fra min (yderst voksne) niece. Hun mente, at hvis hun ikke blev færdig med noget undervisningsmateriale i sidste uge, så ville hun "få på hattepuklen".
Åh, jeg ELSKER det danske sprog
aug 2008
Følger: 30 Følgere: 1464 Hunde: 9 Annoncer: 2 Emner: 30 Svar: 29.965
Men det er ikke længe siden at min søster ville sige at hun var en frossenpind .. Hun sagde så bare fisenpind i stedet for
feb 2006
Følger: 4 Følgere: 32 Hunde: 1 Emner: 562 Svar: 13.114
Jeg dør simpelthen inden i, når folk skriver:
Hvorfor/hvad for en farve kan du bedst lide?
Hvad klok skal jeg komme?
Vor herre til hest altså...
Jeg så også en, der skrev “de står lårene af hinanden”. En god blanding af “at stå på nakken af hinanden” og “sidde lårene af hinanden”
aug 2007
Følger: 49 Følgere: 86 Hunde: 9 Emner: 526 Svar: 12.912
Hov - jeg har én mere. Kender nogle stykker, der er meget glade for ordet "Forhåbentligvis"....
jul 2007
Følger: 1 Følgere: 22 Hunde: 3 Emner: 97 Svar: 11.019
jun 2011
Følger: 19 Følgere: 106 Hunde: 1 Emner: 16 Svar: 584
Den er ren i rynken
mar 2015
Følger: 4 Følgere: 6 Hunde: 1 Emner: 3 Svar: 122
Fx. fodgængeroverfelt... Nej! Det hedder altså fodgængerovergang ELLER fodgængerfelt! Det bliver ikke mere meningsfyldt af at du kombinerer ordene...
aug 2007
Følger: 49 Følgere: 86 Hunde: 9 Emner: 526 Svar: 12.912
Jeg er også meget begejstret for ordet Glimragende. Men jeg ved godt, at det ikke er et rigtigt ord. Det burde det bare være?
aug 2007
Følger: 49 Følgere: 86 Hunde: 9 Emner: 526 Svar: 12.912
https://www.dr.dk/nyheder/indland/hvorfor-blaeser-det-en-pelikan
jul 2007
Følger: 1 Følgere: 22 Hunde: 3 Emner: 97 Svar: 11.019
De er ... fandenfisemig ... flotte / grimme de sko ...
De er sagomelemig ... flotte / grimme de sko ...
De er denundolynemig ... flotte / grimme de sko ...
De er eddermuggemagemig ... flotte / grimme de sko ...
De er satanbankemig ... flotte / grimme de sko ...
OSV . OSV ...
aug 2007
Følger: 49 Følgere: 86 Hunde: 9 Emner: 526 Svar: 12.912
Mine barndomsveninders yndlings "bande"-udtryk var "Kraftpetervæltemig"
jul 2007
Følger: 1 Følgere: 22 Hunde: 3 Emner: 97 Svar: 11.019
Så en dag da de blev uvenner over et eller andet ... kunne veninden ikke finde et ord , der var slemt nok til at kaste efter min datter .....
Så hun råbte .... du ...du .. er en rigtig .... ma.. ma .. MADISTERPØLSE ....
Nu er min datter 44 år .... og når hun " skælder mit barnebarn ud " ... bruger hun det nogen gange.
Mor ... det hedder altså ikke MAdisterpølse ... det hedder MEdisterpølse .... ha ha ha
jun 2017
Følger: 41 Følgere: 257 Hunde: 2 Emner: 67 Svar: 2.870
1928 kommaet fejrer rundt i år - lige været til kursus i korrekturlæsning i sidste uge. Puh ha der var mange eksempler, jeg må lige krave efter mine noter. Der var ret gode eksempler.
aug 2007
Følger: 49 Følgere: 86 Hunde: 9 Emner: 526 Svar: 12.912
De kan også virkelig få mig op af stolen
mar 2015
Følger: 4 Følgere: 6 Hunde: 1 Emner: 3 Svar: 122
maj 2004
Følger: 9 Følgere: 13 Hunde: 5 Emner: 78 Svar: 2.548
I nattens ulmende mørke..
Eller buldermørke
feb 2006
Følger: 4 Følgere: 32 Hunde: 1 Emner: 562 Svar: 13.114
maj 2008
Følgere: 64 Hunde: 2 Emner: 124 Svar: 6.555
Der er al for meget råben i skolen. Lad os få det stoppet!
Stem (til) venstre!
aug 2008
Følgere: 1104 Hunde: 2 Emner: 90 Svar: 2.783
Her blæser det også gerne en halv pelikan
Da jeg var mindre byttede jeg rundt på ord, så det var f.eks broccoli og ikke rockwool vi havde på loftet. Når der var persille i sovsen var det krokodiller. Og jeg kunne bestemt ikke lide rusten mad (mad der var brændt på)
Den med unødvendige ord ser jeg også ofte; bakke baglæns og hunden der logrer med halen
jun 2017
Følger: 41 Følgere: 257 Hunde: 2 Emner: 67 Svar: 2.870
maj 2008
Følgere: 64 Hunde: 2 Emner: 124 Svar: 6.555
Bortset fra det, så er det vigtigste, at man ved, hvad den anden mener. Sprogspasseri kan være meget charmerende
aug 2011
Følger: 20 Følgere: 39 Hunde: 3 Emner: 36 Svar: 824
mar 2012
Følger: 16 Følgere: 104 Hunde: 3 Emner: 20 Svar: 2.073
Jeg siger sikkert også mange andre mærkelige ting
jun 2011
Følger: 19 Følgere: 106 Hunde: 1 Emner: 16 Svar: 584
Tilgengæld.. folk der siger bilde istedet for billed og bildr for billeder. .. o.O
aug 2007
Følger: 49 Følgere: 86 Hunde: 9 Emner: 526 Svar: 12.912
Lige da hun kom til København fra Jylland, forsøgte hun ihærdigt at belære os andre om, at det altså ikke hed Myggestik - men Mygstik. For det var jo en myg, der havde stukket os, og ikke en mygge
Og hun grinede og morede sig kosteligt, når vi sagde, at vi frøs om fingrene, for DET var da fjollet. Selv frøs hun bare fingrene
feb 2006
Følger: 4 Følgere: 32 Hunde: 1 Emner: 562 Svar: 13.114
Jeg tjener 200kr i ugen.
Vi ses to gange i måneden
Nej nej nej
feb 2013
Følger: 8 Følgere: 25 Hunde: 3 Emner: 91 Svar: 7.900
Om en der er rimelig klog siger hun 'han/hun er ikke tabt bag en dør'. Jeg aner ikke hvordan døren er kommet ind i billedet
feb 2013
Følger: 8 Følgere: 25 Hunde: 3 Emner: 91 Svar: 7.900
Ude på stevns (hvor jeg har mine rødder) har vi nogle lidt anderledes ord: Fx. vinved=vindue.
aug 2007
Følger: 49 Følgere: 86 Hunde: 9 Emner: 526 Svar: 12.912
jun 2011
Følger: 19 Følgere: 106 Hunde: 1 Emner: 16 Svar: 584
mar 2011
Følger: 7 Følgere: 31 Hunde: 2 Emner: 25 Svar: 1.965
feb 2006
Følger: 4 Følgere: 32 Hunde: 1 Emner: 562 Svar: 13.114
Jeg føler mig ofte tosproget, når jeg skal forklare et eller andet, og der bare er et nordjysk ord, som er helt perfekt dækkende - men det findes bare ikke på dansk og min århusianske kæreste glor på mig, som om jeg taler swahili.
feb 2013
Følger: 8 Følgere: 25 Hunde: 3 Emner: 91 Svar: 7.900
Selv har jeg jo lært den version med vognen
apr 2008
Følger: 27 Følgere: 264 Hunde: 2 Emner: 262 Svar: 7.488
maj 2004
Følger: 9 Følgere: 13 Hunde: 5 Emner: 78 Svar: 2.548
KRONprinsesse
JUleaften
GENnemsigtighed
EFterladenskaber
DAtabase
GENnemsnitlige
NationALe
ORdinært / ordiNÆRT (kan være begge)
jul 2007
Følger: 1 Følgere: 22 Hunde: 3 Emner: 97 Svar: 11.019
KRONprinsesse ...
JUleaften
gennemSIGtighed
EFterladenskaber
DAtabase
GENnemsnitlige
NatioNAle
ordiNÆRT
mar 2011
Følger: 7 Følgere: 31 Hunde: 2 Emner: 25 Svar: 1.965
sep 2013
Emner: 14 Svar: 104
mar 2015
Følger: 4 Følgere: 6 Hunde: 1 Emner: 3 Svar: 122
Her i området bruges dataBAse oftest. Det kommer tit an på placeringen i sætningen, efter hvad jeg har bemærket.
En anden der bøvles med i min arbejdshverdag er audit... AUdit eller ÅHRdit?
Jeg mistænker problemet i at være opstået, som følge af en fordanskning af ordet. Vores ejere er jo engelsk/amerikanske, og det er nok kommet dryssende derfra
apr 2016
Følger: 7 Følgere: 18 Hunde: 1 Emner: 7 Svar: 573
Synes det ser helt forkert ud, og kan slet ikke udtale det sådan
mar 2011
Følger: 7 Følgere: 31 Hunde: 2 Emner: 25 Svar: 1.965
maj 2004
Følger: 9 Følgere: 13 Hunde: 5 Emner: 78 Svar: 2.548
For pokker, det lyder ikke godt! Men det er åbenbart sådan man udtaler det, her hvor jeg kommer fra
aug 2006
Følger: 37 Følgere: 67 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 46.939
Ellers var stavemåden dampsspærre, i øvrigt.
Og så det med dialekterne - jeg er nordsjællander og tilflytter til Nordlangeland. Er du vimmer, det var noget af et sprogligt kulturchok *GG*
Ikke bare udtale, men helt andre ord bruger de for dette og hint. Det skulle vi lige vende os til
Og den række ord der - jeg tilslutter mig 100% Nittib
aug 2006
Følger: 37 Følgere: 67 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 46.939
Jeg forstår din forvirring, jeg aner ikke hvad jeg så, da jeg læste sidst
Det tror jeg bare vi skal se bort fra
Jeg giver dig ret i at det føles som om det r mangler.
En spærre ser sært ud...
Men det må vi jo så leve med
jan 2009
Følger: 26 Følgere: 150 Hunde: 2 Emner: 9 Svar: 540
Og så siger jeg af en eller anden grund "en halv kilomet, en kilometer, halvanden kilomet, to kilometer, toogenhalv kilometer". Ved ikke lige hvad der er med den der "met"??
feb 2006
Følger: 4 Følgere: 32 Hunde: 1 Emner: 562 Svar: 13.114
Han er vandt til at vende sig til nye ting
maj 2008
Følgere: 64 Hunde: 2 Emner: 124 Svar: 6.555
Hvad er det lige for et ord? Svesker er tørrede blommer. Dem presser man så saften ud af, og så har man sveskejuice.
Det næste bliver vel tørvand - et pulver, der kun skal blandes med vand for at give - æh vand
aug 2006
Følger: 37 Følgere: 67 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 46.939
maj 2008
Følgere: 64 Hunde: 2 Emner: 124 Svar: 6.555
Ja sådan er der sikkert også nogle, der staver det, men det er bare yderligere et problem med ordet
aug 2006
Følger: 37 Følgere: 67 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 46.939
okt 2008
Følger: 34 Følgere: 24 Hunde: 2 Emner: 88 Svar: 3.664
feb 2006
Følger: 4 Følgere: 32 Hunde: 1 Emner: 562 Svar: 13.114
aug 2006
Følger: 37 Følgere: 67 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 46.939
Der er altså nogle irriterende udtaler i mellem
Sofanen, ijnjorere, venFLON...
jun 2011
Følger: 19 Følgere: 106 Hunde: 1 Emner: 16 Svar: 584
maj 2004
Følger: 9 Følgere: 13 Hunde: 5 Emner: 78 Svar: 2.548
jun 2011
Følger: 19 Følgere: 106 Hunde: 1 Emner: 16 Svar: 584
Min fætter gør det konstant og jeg er simpelthen ved at få pip! Jeg ka' ikke ta' det!
aug 2011
Følger: 20 Følgere: 39 Hunde: 3 Emner: 36 Svar: 824
aug 2007
Følger: 49 Følgere: 86 Hunde: 9 Emner: 526 Svar: 12.912
Nøj, det grinede vi meget af, men det var nu også lidt sødt
aug 2007
Følger: 49 Følgere: 86 Hunde: 9 Emner: 526 Svar: 12.912
Til gengæld er "jeg" udtalt som "a" helt normalt
"Næj, de ve a et" - betyder så "Nej, det vil jeg ikke"
apr 2018
Følgere: 671 Svar: 5.695
https://www.bt.dk/musik/chokerede-i-dr-dokumentar-hele-danmark-taler-om-tessa
apr 2018
Følgere: 671 Svar: 5.695
om at ville medvirke eller ikke ville....
apr 2018
Følgere: 671 Svar: 5.695
men fejlen er sjov
Sprog-tråd