Landskildpadde som "kæledyr". Landskildpadde som "kæledyr".
Jeg ønsker mig en landskildpadde, men jeg ved endnu ikke så meget om dem, og så er det jeg tænker at altvidende HG også må vide noget skildpadder.
Jeg er klar over at man skal sætte sig ind i præcis hvilke art man anskaffer sig. Da der kan være stor forskel på deres næringsbehov mm. Men er der nogen arter der er nemmere end andre, og hvad med temperamenterne, er der forskel på dem?
aug 2015
Følger: 5 Følgere: 8 Emner: 43 Svar: 1.197
Der er lidt god info her
https://www.plantorama.dk/guide/dyr/krybdyr/russisk-landskildpadde
Det er fx super vigtigt at fodre dem korrekt, og de har det korrekte varme og lys
jul 2013
Følger: 4 Følgere: 104 Hunde: 2 Emner: 90 Svar: 974
Jeg har mange års erfaring med opdræt og hold af landskildpadder. Pt består flokken af russere, bredrandede og græske, der boltrer sig på et kæmpe areal.
De bør holdes i et udeanlæg med mulighed for at klatre, grave (ikke for dybt) og rigtigt udfolde sig.
Russere er nemme at holde, men man skal ikke glemme at de kan blive ekstremt aggressive overfor hinanden og gøre skade i yngleperioderne.
Og for Guds skyld, lad dem gå i hi om vinteren, som de er skabt til.
Ellers er denne side utrolig god :
http://www.marginata.dk
apr 2015
Følger: 1 Følgere: 2 Hunde: 2 Emner: 7 Svar: 260
jul 2007
Følger: 1 Følgere: 22 Hunde: 3 Emner: 92 Svar: 10.935
Jeg havde også en Leopardskildpadde ... ( egentlig havde jeg 2... men den ene døde som helt lille ) .... dem købte jeg gennem Herpetologisk Forening .
Her er et billede af min Leopardskildpadde ...( det eneste billede jeg har på min computer og som ikke er særlig godt ) .....
Den var 37 cm. stor , da jeg solgte den ... og den fulgte mig i hælene , når jeg satte den ned på gulvet ,,, eller var i haven ...
HUSK .... at i dag skal der være Certifikat på skildpadder , når du køber dem . ...
maj 2007
Følger: 5 Følgere: 36 Hunde: 4 Emner: 421 Svar: 13.116
Og så til et dumt spørgsmål...
Hvordan sætter man dem i hi? Så har jeg læst mig til at man bør have minimum 2, da de ellers syner hen. Tænk, det var jeg ikke klar over de havde forstand på.
okt 2008
Følger: 37 Følgere: 26 Hunde: 2 Emner: 88 Svar: 3.762
Jeg fik den som 8 årig af en onkel, der havde haft den med hjem "et eller andet sted fra i verden".
Hver morgen vandrede den ud i køkkenet og ventede på at få sin salat.
Jeg mindes ikke, at den fik andet!
10 år senere var der en gymnasiekammerats lillebror, som ønskede sig en skildpadde.
Han fik min
Da vi fejrede vores 25 års studenter jubilæum, fik jeg at vide, at skildpadden stadig levede i bedste velgående
Så et hurtigt slag på tasken, så blev den i hvert fald 50 år
jun 2011
Følger: 14 Følgere: 17 Hunde: 2 Emner: 75 Svar: 4.911
Hun har gået alene altid, og hun er sørme ikke sygnet hen!
Da jeg blev konfirmeret brugte jeg mine penge på en til, desværre viste det sig at være en han (blev i den grad snydt af dyrehandleren, og vedkommende ville så ikke tage den tilbage...) Det skabte en masse problemer, de kunne slet ikke sammen, og en dag kom jeg hjem til at den lille ny havde gravet sig ud af buret og var stukket af...
Men Minnie er her endnu og har det fint. Om sommeren går hun ude i en indhegning der står i mine forældres sommerhus. Hun har opvarmet hus og finder selv føde udover det vi giver. Og om vinteren går hun inde i et terrarium. Vi har desværre aldrig fået det med hi til at fungere, og nu hvor hun er så gammel virker det lidt ligegyldigt..
okt 2010
Følger: 18 Følgere: 1318 Hunde: 1 Emner: 203 Svar: 13.561
Jeg håber det er iorden jeg lige låner tråden
1. Hvis de render frit rundt i lejligheden bider de så i ting?
2. Kan de lærer kun at gå på toilet i deres "bur"?
3. Er de flokdyr?
jul 2007
1. ..... Det er ikke sundt for en skildpadde at gå frit rundt på gulvet. de skal have varme.
2. ..... De "går på toilet " , når de bader ... så gør de det i vandet... så nej ... de er ikke renlige
3. .....Man skal helst have mere end én. ....
Det er bedst at læse om skildpadder på nettet .... gerne fra Herpetologisk Forening .
okt 2010
jun 2011
Og jeg vil sige, 50år lyder af meget, men når de som regel bliver 80-90 år, så er det jo egentlig ikke meget...
jul 2007
Hvis man tager den og vender den rundt for at få den til at gå tilbage igen ..... så vender den straks om , og går i den retning den selv har valgt igen.
Så hvis skildpadden er blevet væk.... ( og den kan faktisk rende ret hurtigt ) ... så skal man først lede i den retning , som man har observeret den er gået før.-----> Jeg aner ikke hvorfor de gør det , men det gjorde mine ...
okt 2010
jun 2011
dec 2010
Følger: 10 Følgere: 26 Hunde: 6 Emner: 278 Svar: 8.727
Vi havde en græsk landskildpadde, da jeg var barn. Kalorius var ret tam, og elskede at blive kælet under hagen. Hvis man håndfodrede ham, og han fik fat i ens finger, slap han med det samme
Har selv overvejet om jeg skal have skildpadde på et tidspunkt ? Så jeg følger lige lidt med her i tråden
Og apropos skildpadder, så faldt jeg lige over denne artikel: https://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/aander-gennem-numsen-punk-skildpadden-der-snart-uddoer/7113797
Man kan da ikke andet end at blive forelsket i en skildpadde med punker frisure, som trækker vejret gennem numsen
dec 2010
Følger: 10 Følgere: 26 Hunde: 6 Emner: 278 Svar: 8.727
Landskildpadde som "kæledyr".