1.590 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 16 Svar

Landskildpadde som "kæledyr". Landskildpadde som "kæledyr".

Jeg ønsker mig en landskildpadde, men jeg ved endnu ikke så meget om dem, og så er det jeg tænker at altvidende HG også må vide noget skildpadder. smiley

Jeg er klar over at man skal sætte sig ind i præcis hvilke art man anskaffer sig. Da der kan være stor forskel på deres næringsbehov mm. Men er der nogen arter der er nemmere end andre, og hvad med temperamenterne, er der forskel på dem? smiley

smiley

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Justering af TV der er hængt op for lavt 400 kr.
  • Hovede Rengørring og folde tøj 350 kr.
  • Utæt wc x 2 1.400 kr.
  • Ophængning af gardiner og persienner 1.800 kr.
  • Elektriker 400 kr.
  • Bygge terrasse for spejderhytte 5.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Landskildpadde som "kæledyr".
  • #1   12. apr 2018 En russisk landskildpadde er en af de nemmere landskildpadder at have smiley
    Der er lidt god info her
    https://www.plantorama.dk/guide/dyr/krybdyr/russisk-landskildpadde

Det er fx super vigtigt at fodre dem korrekt, og de har det korrekte varme og lys

• #3   12. apr 2018 Du skal være velkommen til at skrive en PB smiley
    Jeg har mange års erfaring med opdræt og hold af landskildpadder. Pt består flokken af russere, bredrandede og græske, der boltrer sig på et kæmpe areal.
    De bør holdes i et udeanlæg med mulighed for at klatre, grave (ikke for dybt) og rigtigt udfolde sig.
    Russere er nemme at holde, men man skal ikke glemme at de kan blive ekstremt aggressive overfor hinanden og gøre skade i yngleperioderne.
    Og for Guds skyld, lad dem gå i hi om vinteren, som de er skabt til.
    Ellers er denne side utrolig god :
    http://www.marginata.dk

profilbillede
  • #4   12. apr 2018 Fella - sikke et skildpaddeparadis du har der. smiley

• #5   12. apr 2018 Landskildpadder er slet ikke kedelige dyr .... jeg havde 14 græske landskildpadder for MANGE år siden . ...... De lagde æg ... som blev lagt i sand i et kæmpe akvarium med varme og den rigtige fugtighed ... som klækkede ... og der kom små bitte nuttede unger ... smiley
    Jeg havde også en Leopardskildpadde ... ( egentlig havde jeg 2... men den ene døde som helt lille ) .... dem købte jeg gennem Herpetologisk Forening .
    Her er et billede af min Leopardskildpadde ...( det eneste billede jeg har på min computer og som ikke er særlig godt ) .....
    Den var 37 cm. stor , da jeg solgte den ... og den fulgte mig i hælene , når jeg satte den ned på gulvet ,,, eller var i haven ... smiley

HUSK .... at i dag skal der være Certifikat på skildpadder , når du køber dem . ... smiley

profilbillede
  • #7   12. apr 2018 Tak for de svar der er kommet ind til videre. smiley

Og så til et dumt spørgsmål... smiley Hele det der med at de skal være ude, ik... Jeg har en have (godt nok en lille en på 41 kvm), men jeg er simpelthen ikke sikker på at jeg tør have en skildpadde/ flere skildpadder derude alene. Når de er små er jeg bange for de bliver taget af skader mm. når de bliver store er jeg bange for de bliver stjålet. Kan de slet ikke tåle at være inde...? Og så være ude under opsyn...?
    Hvordan sætter man dem i hi? Så har jeg læst mig til at man bør have minimum 2, da de ellers syner hen. Tænk, det var jeg ikke klar over de havde forstand på. smiley Men det er jo derfor man skal lave sit research. smiley

• #8   12. apr 2018 Når jeg ser Fellas anlæg, kan jeg blive helt trist over min stakkels skildpadde, som boede på 3.sal.
    Jeg fik den som 8 årig af en onkel, der havde haft den med hjem "et eller andet sted fra i verden".
    Hver morgen vandrede den ud i køkkenet og ventede på at få sin salat.
    Jeg mindes ikke, at den fik andet!
    10 år senere var der en gymnasiekammerats lillebror, som ønskede sig en skildpadde.
    Han fik min smiley
    Da vi fejrede vores 25 års studenter jubilæum, fik jeg at vide, at skildpadden stadig levede i bedste velgående smiley
    Så et hurtigt slag på tasken, så blev den i hvert fald 50 år smiley

• #9   12. apr 2018 Jeg har haft en russisk hun, Minnie, siden jeg var 12 år, så.. 16år..(!)
    Hun har gået alene altid, og hun er sørme ikke sygnet hen!
    Da jeg blev konfirmeret brugte jeg mine penge på en til, desværre viste det sig at være en han (blev i den grad snydt af dyrehandleren, og vedkommende ville så ikke tage den tilbage...) Det skabte en masse problemer, de kunne slet ikke sammen, og en dag kom jeg hjem til at den lille ny havde gravet sig ud af buret og var stukket af...

Men Minnie er her endnu og har det fint. Om sommeren går hun ude i en indhegning der står i mine forældres sommerhus. Hun har opvarmet hus og finder selv føde udover det vi giver. Og om vinteren går hun inde i et terrarium. Vi har desværre aldrig fået det med hi til at fungere, og nu hvor hun er så gammel virker det lidt ligegyldigt..

• #11   12. apr 2018 Jeg har også overvejet en.

Jeg håber det er iorden jeg lige låner tråden smiley

1. Hvis de render frit rundt i lejligheden bider de så i ting?
    2. Kan de lærer kun at gå på toilet i deres "bur"?
    3. Er de flokdyr?

• #12   12. apr 2018 *Frk Jensen
    1. ..... Det er ikke sundt for en skildpadde at gå frit rundt på gulvet. de skal have varme.
    2. ..... De "går på toilet " , når de bader ... så gør de det i vandet... så nej ... de er ikke renlige
    3. .....Man skal helst have mere end én. .... smiley

Det er bedst at læse om skildpadder på nettet .... gerne fra Herpetologisk Forening .

• #13   12. apr 2018 Tak for svar smiley

• #14   12. apr 2018 De kan ikke tåle træk, så gulv er virkelig skidt for dem.

Og jeg vil sige, 50år lyder af meget, men når de som regel bliver 80-90 år, så er det jo egentlig ikke meget...

• #15   12. apr 2018 Der er en sjov ting ved skildpadder ...... hvis man har den med i haven ... så går skildpadden altid i den samme retning. ...
    Hvis man tager den og vender den rundt for at få den til at gå tilbage igen ..... så vender den straks om , og går i den retning den selv har valgt igen.
    Så hvis skildpadden er blevet væk.... ( og den kan faktisk rende ret hurtigt ) ... så skal man først lede i den retning , som man har observeret den er gået før.-----> Jeg aner ikke hvorfor de gør det , men det gjorde mine ... smiley

• #16   12. apr 2018 Gad vide om det er noget med jordens magnetfelter smiley

• #17   12. apr 2018 NITTIB: Jeg hørte senere at nogle håndværkere v naboen havde fundet den, men de havde ikke gjort andet end at give den en skål vand... så den var gået videre og jeg eftersøgte hele nabohaven men fandt den aldrig..,

• #18   12. apr 2018 Skildpadder er bare skønne smiley
    Vi havde en græsk landskildpadde, da jeg var barn. Kalorius var ret tam, og elskede at blive kælet under hagen. Hvis man håndfodrede ham, og han fik fat i ens finger, slap han med det samme smiley

Har selv overvejet om jeg skal have skildpadde på et tidspunkt ? Så jeg følger lige lidt med her i tråden smiley

Og apropos skildpadder, så faldt jeg lige over denne artikel: https://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/aander-gennem-numsen-punk-skildpadden-der-snart-uddoer/7113797

Man kan da ikke andet end at blive forelsket i en skildpadde med punker frisure, som trækker vejret gennem numsen smiley

• #20   12. apr 2018 Sofia: Troede du at den havde ånder i numsen ? smiley smiley

Kommentér på:
Landskildpadde som "kæledyr".

Annonce