{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
18.835 visninger | Oprettet:

Nonfirmation {{forumTopicSubject}}

Jeg skal til nonfirmation i weekenden, og kom lige til at tænke på, hvad dælen man skriver i kortet ?
Man kan vel ikke ønske tillykke med at hun fravælger religion ? smiley En nonfirmation er jo ikke rigtigt en mærkedag/begivenhed, så hvad skriver man lige i kortet ???

Har overvejet at skrive et eller andet i retning af, at hun ønskes tillykke med, at hun nu nærmer sig de voksnes rækker ?? Men kan ikke finde den rette formulering.

Hvad ville du skrive ?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Nonfirmation
  • #2   12. apr 2018 Nu hvor du træder ind i de voksnes rækker, ønskes du tillykke af . . . (Indsæt navn)



  • #3   12. apr 2018 Caroline: Det er ikke et meget velovervejet fravalg af religion. Hun er heller ikke døbt. Så jeg synes egentligt ikke at man kan rose hende for det ?

    Godt bud Taco smiley


  • Lars N
    Lars N Tilmeldt:
    nov 2008

    Følgere: 7 Hunde: 2 Svar: 444
    #5   13. apr 2018 Jeg er ateist.
    Så havde rost hendes valg. Haha


  • #7   13. apr 2018 Hvad med at køre den helt low key (det ville jeg nok gøre) og skrive noget i stil med:

    Tak for, at vi må være med til at fejre dig. Jeg håber, du får en skøn dag smiley


  • #8   13. apr 2018 Tak for indbydelsen til denne non-fest smiley

  • #9   13. apr 2018 Jeg vil skrive noget med velkommen til de voksnes rækker..

  • #10   13. apr 2018 Jeg syntes nonformation er noget pjat.

    Men jeg ville nok bare skrive tillykke med dagen.

    Jeg er ikke kristen, men hvis min datter ikke vil konfirmeres bliver der ikke holdt nonfirmation, nok mere en overgangsfest.


  • #17   13. apr 2018 smiley smiley
    John, sikke nogle fantastiske vers, hvor har du fundet dem?


  • #19   13. apr 2018 smiley Tænkte heller ikke de kom fra dig originalt, du ER jo en mand smiley

    Ej, men jeg skal klart have gemt denne tråd, min datter skal konfirmeres lige om lidt. Så jeg låner ubehersket smiley smiley


  • #21   13. apr 2018 Kan man øske tillykke med en "nonfirmation"? I min verden, burde den unge ikke holde sådan en "fest" Jeg synes det er er SUPER negativt udtryk og KUN en måde, at den unge også skal kunne prale med hvor meget han/hun fik til sin fest!!
    Forældrene burde i stedet sige til barnet, at den næste fødselsdag ville blive lidt større end de andre, for at fejre overgangen fra barn til "lillevoksen"
    Jeg hader orden "NONFIRMATION"


  • #30   13. apr 2018 Emma for mig er en nonfirmation at fejre man ikke er kristen.

    For mig er det at nedgøre kristendommen.

    Jeg er ikke selv kristen, så har ikke noget imod at folk ikke bliver konfirmeret, men har noget imod der gøres nar med andres religion på den måde


  • #35   13. apr 2018 "Tillykke med dagen"!!

  • #36   13. apr 2018 Tak for alle de gode bud smiley Jeg vælger Karinas forslag i #7, dejligt neutralt smiley

    Jeg har det egentligt fint nok med, at folk vælger at holde en nonfirmation, som en markering af at “barnet” nærmer sig livet som voksen.
    Ville bare ønske, at man måske kunne have fundet på et bedre navn til festen, et navn der ikke leder tankerne hen på konfirmation, som jo er en bekræftigelse af den kristne tro.
    Nonfirmation virker sådan lidt sært. Fordi det leder tankerne hen på at folk fejrer at barnet har fravalgt kristendommen. Og det er vel egentligt ikke det, som en nonfirmation-fest handler om ? Jeg tænker, at det mere handler om, at forældrene ikke synes, at børnene skal snydes for festen, som mange af deres venner får, når de bliver konfirmeret ?



  • #37   14. apr 2018 Hvad med kære x, tak for invitationen håber du får en skøn dag:)

  • #38   15. apr 2018 Det er mig en gåde, at andre kan have SÅ stor modstand til unge, der bare gerne vil holde en fest med familien ligesom deres jævnaldrende gør smiley
    Og selvfølgelig er det da ikke for at "gøre nar" med andres religion - at fejre, at man er kristen, betyder jo altså heller ikke, at man så nedgør alle andre religioner. Det er en fest; og er nok nærmere for størstedelen blevet en kulturtradition frem for en religiøs bekræftelse.
    Jeg synes du valgte en god og neutral formulering, Ann-marie smiley


  • #39   15. apr 2018 Jeg har ikke modstand imod de holder fest smiley Jeg har noget imod de holder nonfirmation.

  • #41   15. apr 2018 Hvis humlen i det hele er selve ordet, så betyder nonfirmation jo bare, at man ikke er blevet konfirmeret, og vil også vove at påstå at det er den opfattelse, alle "nonfirmerede" deler. Det skulle da vist have heddet anti-konfirmation eller noget i dén dur hvis det direkte var for at markere modstand smiley

  • #42   15. apr 2018 Det er jo bare lidt fjollet det hele. Det er et religiøst ritual, som man fejrer, er veloverstået.

    Non-firmation vil svare til, at muslimer begynder at holde non-jul, og at kristne begynder at holde non-ramadan. Man kan jo blive ved, og pludselig skal vi holde enten en reel fejring eller en non-fejring hver uge.

    Hovedparten af de unge, der vil holde stor fest på trods af, at de ikke vil gennemgå det religiøse ritual, gør det, fordi de vil have fest, farver og (store!) gaver. Det er materiel grådighed. Og det er derfor, jeg er imod konceptet.

    Og ja, der er også konfirmander, der lader sig konfirmere af samme grund, det er ikke specielt meget bedre, omend de jo så trods alt rent faktisk har gennemgået ritualet, og dermed er mere berettiget end dem, der intet har gjort.


  • #43   15. apr 2018 I min familie har vi alle (mig og mine tre brødre) fået besked på at man må gerne få festen, men man skal altså være med til konfirmationsforberedelsestimerne, uanset om man vil konfirmeres eller nonfirmeres.. Det synes jeg er en fin måde at gøre det på.
    Begge mine brødre (den yngste er ikke gammel nok endnu, men skal næste år) har begge valgt nonfirmationen, hvor jeg har valgt konfirmationen. Det har mine forældre været helt ok med, og der har ikke været den store forskel på fester eller underholdning.. Det eneste var at jeg vidst havde flere gæster end mine brødre havde.. Og det var bare fordi der var flere jeg ville dele dagen med smiley

    Men ja, jeg forstår nu heller ikke helt hvorfor der er så meget modstand mod det ord, men det behøver jeg vel heller ikke smiley


  • #45   15. apr 2018 Jeg er helt enig med A-S, jeg syntes også det er noget fis. Man holder jo heller ikke nonbryllup, nonfødselsdag, nonsvendegilde osv. At ville have noget bare fordi andre har det, er i min optik da den dummeste undskyldning overhovedet, så virker det jo netop grådigt , for de vil ikke have noget ritual, men gaver og fest DET vil de gerne.

    Vi er inviteret til en nonfirmation i slutningen af denne måned, på en HVERDAG, på en buffetrestaurant hvor det koster nærmest ingenting ( 50.- pr person) , og der forventes helt sikkert folk kommer med gaver, og folk skal selv betale for det de vil have at drikke. Det er i min optik simpelthen grådigt og virkelig underligt. Jeg bliver hjemme smiley

    Man fejre jo netop det kirkelige ritual ved en konfirmation. Hvis man ikke er troende, kunne man f.eks vælge en humanistisk konfirmation, så er der da i det mindste noget at fejre, fremfor en fest bare for festen og gavernes skyld .

    Ja jeg erkender gerne at jeg lige på det punkt er total gammeldags, og er glad for jeg aldrig skal have børn, for jeg ville blive den skrappe mor, der ville ikke blive nogen fest hvis der ikke var noget ritual, ligesom de heller ikke ville få en fest bare fordi det lige var d. 15 Juni smiley


  • #48   15. apr 2018 Mon ikke langt de fleste unger holder ud, netop fordi de kan se festen for enden af kirken? Tror de færreste unge bruger deres tid i kirken fordi det er noget de brænder for.


  • #50   16. apr 2018 Bliver man konfirmeret ER der jo også noget at fejre Caroline smiley

    Fred være med at folk kan se fidusen i nonfirmationer, men jeg kan simpelthen ikke se det, og det vil jeg have lov til. I MIT hoved virker det bare grådigt at holde en fest og kræve gaver ind, bare fordi ens klassekammerater bliver konfirmeret smiley Og ja den nonfirmation vi er inviteret til, virker det hele så også afsindig nærigt og underligt.

    Min kusine valgte at blive humanistisk konfirmeret, fordi hun netop ikke tror på gud. Og det kan jeg meget bedre forholde mig til, end nonfirmation. Så er der jo netop et ritual, der er netop noget at fejre.


  • #52   16. apr 2018 Men bare man fedter den af i kirken først, så er en fest ok?

  • #54   16. apr 2018 Det er virkelig underligt Caroline , har heller aldrig oplevet sådan noget før , jo da jeg var teenager og gik til fester , haha. Det er så ikke derfor jeg ikke tager med , men syntes sgu det er nærigrøvsagtig.



  • #56   16. apr 2018 Har man ikke altid haft én eller anden form for markering af overgangen fra barn til voksen ? Også før kristendommen kom til landet ?

    Jeg er godt nok både døbt og konfirmeret, men er ikke længere medlem af folkekirken, da jeg absolut ikke er troende.
    Jeg holder dog stadig jul, påske og pinse. Ikke pga. det religiøse aspekt, men pga. traditionen, og muligheden for en masse lækker mad smiley

    Jeg synes egentligt at det er helt fint, at man vælger at markere overgangen fra barn til teenager (ung voksen), med en fest. Måske man bare skulle finde på et bedre/andet navn til festen, end nonfirmation, som jo leder tankerne hen på den manglende konfirmation ?


  • #57   16. apr 2018 Synes det er en sjov indstilling at have at det er konfirmationen og kirken der er afgørende for om man er grådig.
    Sådan at hvis man vælger konfirmationen og kirken til, så må man gerne holde fest og man er ikke grådig, hvorimod at hvis man vælger konfirmationen og kirken fra, og holder fest, jamen så er man automatisk grådig.
    Et eller andet sted kan man vel sige at dem der vælger det fra, måske i nogle tilfælde faktisk tænker mere over tingene end dem der bare følger strømmen og bliver konfirmeret, fordi at sådan gør man jo.


  • #58   16. apr 2018 Jeg kan ikke se konflikt i det. Nogen synes ordet er sjovt og hvad man kalder traditionen er vel fløjtende.
    Det er jo blot udsprunget af at de der ikke konfirmeres så trods alt stadig kan snakke fest og farver med sine venner.
    Det er da ok.
    Synes man det er i Så forfærdeligt og grådigt, takket man bare nej til at deltage. Og lad den unge holde sin fest som denne og forældrene vil smiley

    Jeg blev da også kun konfirmeret fordi de andre gjorde. Jeg hadede at holde fest og være midt punkt men det høre sig nu med når man gerne vil følge strømmen og gerne vil med på blå mandag osv.
    At vi så havde en præst der lærte mig alt om visses menneskesyn, jeg behøvede for at vide jeg aldrig skulle have noget at gøre med folkekirken om muligt igen, var på sin vis dejligt befriende..
    han er i min opfattelse et skammeligt menneske og det er dejligt betrykkende at tænke på at findes der det han tror på - en himmel og et helvede- så ved jeg precist hvor han ender. Så ja lidt lærte man da om de voksnes rækker og religion.


  • #64   16. apr 2018 Det handler ikke prisen, der hvor det for mig går galt er at gæsterne selv skal betale drikkevarer, det er dælme toppen af nærighed. Ville da 500 gange hellere så bare inviteres til kaffe og boller. Hvorfor holde det på restaurant , hvis man enten ikke har råd eller bare ikke vil betale folks drikkevarer, det er i min optik virkelig fesent.

  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.321
    #66   16. apr 2018 Jeg ville da være ligeglad med at skulle betale mine drikkevarer. Måske det er den mulighed de har,for at kunne samles,og få en hyggelig dag.

    Det ka da være bedøvende ligemeget hvad man kalder det. Man fejrer et ungt menneske man holder af og som glæder sig til dagen. Det skal da ikke ødelægges af bagateller.


  • #67   16. apr 2018 Enig Max.
    Og man kan jo deltage eller lade være.


  • #68   16. apr 2018 Det har intet at gøre med at være nærrig ikke at betale for drikkevare.. Sådan noget er temmeligt dyrt..


  • #69   16. apr 2018 Jo og hvorfor er det nærrigt ikke at betale for drikkevarer men ikke nærrigt at byde på boller og lagkage?


  • #70   16. apr 2018 Så må man jo lade være med at invitere på restaurant, hvis man ikke har råd/lyst til at betale folks drikkevare, det er ligesom der jeg vil hen.

    Det er fint at I syntes det er helt fjong, men jeg syntes det er virkelig underligt og nærrigt, og det vil jeg have lov til. Og så tænker jeg ikke at vi behøves diskutere det mere, vi bliver jo ligesom ikke enige . Det er i hvert fald sidste ord herfra angående det smiley


  • #72   16. apr 2018 Og at drikkevarerne skal afgøre om det er den ene eller den anden der er nærrig.

  • #73   16. apr 2018 Rikke - Ville du syntes det var okay hvis de invitere hjem, men bad jer selv medbringe drikkevare?

  • #74   16. apr 2018 Måske har de ikke plads hjemme, hvis der skal mange med.

    Jeg ville måske også undre mig over valget, men det ville ikke afholde mig fra at komme, hvis det var en, jeg havde lyst til at fejre. Jeg har dog også svært ved at forestille mig, at der er mange steder, hvor man kan få en kuvert til en 50'er.

    Hvem siger også, at gaver nødvendigvis skal være noget voldsomt dyrt noget ?


  • #75   16. apr 2018 Kan jo også være at familien ved at der er nogle stykker der drikker som et hul i jorden ved fri bar og det er grunden til valget.

    Som Lene, hvis det er en man holder af og ønsker at fejre, så er det ikke drikkevarerne det kommer an på.


  • #77   16. apr 2018 Glemte # på kommentar, men er KÆMPE fan af argumentet, at vi holder jo heller ikke nonbryllup, nonbegravelse eller andet.
    smiley
    Hallo, nu har jeg da en undskyldning for at finde på noget, jeg vil afholde nonbryllup og inviterer alle venner - kun for jeg kan få gaver.

    Spøg til side. Nonfirmation er for mig noget, der er opfundet pga folk blev trætte af at konfirmeres pga de ikke troede på det der blev sagt ja til. Men fanden galemig om de ville gå glip af fest og gaver - og forældrene mente det var synd for deres børn, så nonfimation blev stiltiende godtaget.

    Jeg indrømmer blankt, at havde min datter fastholdt hendes uvilje til at blive konfirmeret, så havde hun ikke fået en fest. Det er enten eller...ikke både og.
    At hun så gerne ville konfirmeres og faktisk har fundet en grund til, hvorfor tro og religion er en god ting for hende og for folk, som mangler noget at læne sig op af pga de har det svært i livet - så er det da ren win-win.

    Min datter er autist, så fest, tøj o.a. er suverænt blevet planlagt ud fra hendes behov.
    Jeg er spændt på dagen og håber hun ikke får en nedsmeltning før festen er slut, men så får hun lov til at trække sig, nøjagtig som min søn, der heller ikke magter alle de mennesker samlet i ét lokale.


  • #79   16. apr 2018 At blive viet på rådhuset er jo netop fordi man ikke ønsker kirkens velsignelse..

    Kirken har ikke eneret på vielser smiley


  • #81   16. apr 2018 Fordi det reelt kun er kopien de går efter - altså gaver og fest.
    Der er intet andet i det. Så kan man holde det som 18 årig, hvor man i dag er voksen og myndig. Førhen blev man heller ikke konfirmeret så tidligt.

    Uanset, JEG mener personligt det er noget pjat. Det tæller ingen steder, det registreres ikke - som ved vielse på Rådhuset - nogen steder.
    I bund og grund ser jeg det som forældre og den unge vil have fest for ikke at stå tilbage fra de klassekammerater, der gerne vil konfirmeres. Dvs de bliver misundelige over gaver og fest..


  • #83   16. apr 2018 der kan man holde overgangsfest istedet for nonfirmation.

  • #86   16. apr 2018 en nonfirmation har jeg skrevet min holdning til hvad er længere oppe..

  • #90   16. apr 2018 En overgangsfest er når man fejre overgangen fra barn til voksen, fx ved konfirmation, Ynglingevielse eller lign. Det er ikke ved at fejre man har sagt nej til en andens tro.

  • #91   16. apr 2018 Nicole - Øh nå, jeg gider ikke bruge tid på at skrive det samme igen

  • #93   16. apr 2018 Det er stadig en overgangsfest.

  • #95   16. apr 2018 Nicole - Det har jeg svaret på en gang..

  • #97   16. apr 2018 Det gør jeg netop ikke hvis du gad læse hvad jeg har skrevet længere oppe...

  • #99   16. apr 2018 For mange mennesker er kristendommen så outdated og virkelighedsfjern, at der skal efterhånden større og mere spektakulære fester samt dyrere gaver til at fastholde "tilhængerne". Ikke ligefrem et sundhedstegn for troen.
    Hykleri var ordet.


  • #100   16. apr 2018 nej det er netop ikke det samme hvis du gad læse hvad jeg har skrevet længere oppe.. Læs det dog istedet for at forsøge at få mig til at gentage når jeg har sagt jeg ikke vil!

  • #102   16. apr 2018 så læs dem alle istedet for..

  • #104   16. apr 2018 Æh ..

  • #105   16. apr 2018 Som jeg skrev før, så bliver nonfirmationen holdt for at sige nej til konfirmationen.. (Så fik du da din vilje)

  • #106   16. apr 2018 Men det vil sige at man må gerne holde fest, så længe man kalder det for en overgangsfest eller abefest, der er man ikke grådig men man må ikke kalde det for det det er, nemlig nonfirmation, for så er man grådig?

    Og man må gerne invitere folk på to boller og et stykke lagkage til en konfirmation uden at blive kaldt nærrig, men man må ikke invitere folk ud og spise til en pris på 50 kr med selvbetalte drikkevarer, for så er man nærrig?


  • #108   16. apr 2018 Zenta - hov det er altså ikke mig der mener det er grådigt smiley

  • #109   16. apr 2018 Nicole - Ikke mit problem

  • #110   16. apr 2018 Men det virker jo som om at det er selve ordet folk har et problem med og det er da en kende plat.
    Det skal jo hedde et eller andet.


  • #111   16. apr 2018 Zenta - Nonfirmation er jo netop at fejre en ikkekonfirmation, altså at man sagde nej til den at man tror på gud og alt det der..

    Det er ikke en overgangsfest, hvor man netop fejre overgangen fra barn til voksen.


  • #112   16. apr 2018 Men hvorfor er det kun den ene ting der er ok at fejre?
    Man bør da respektere folks valg og dem der vælger det fra, har da lige så meget lov til at fejre det?


  • #113   16. apr 2018 Fordi jeg syntes ikke man skal fejre man siger nej til andres religion, det handler for mig om respekt.

    Man fejre jo heller ikke non-ynglingevielse bare fordi man ikke er asetroene.


  • #114   16. apr 2018 Men hvorfor er det ene mere rigtigt end det andet?
    Og hvorfor skal dem der vælger det fra, "straffes"?
    Så gør man det da først til noget forkert at vælge det fra.


  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.321
    #115   16. apr 2018 Det kunne jo være at man også fejrer for at være sammen med den nærmeste familie. Hvad man har af forventninger til gaver må jo være op til den enkelte familie. Det er da sørgeligt, at man skal gå op i,hvorfor man gør det,hvor dyrt maden er,nærig at ikke betale drikkevare osv.

    Med den holdning gad jeg ikke engang invitere folk. Hvorfor er det at man skal have det helt store for at kunne hygge sig. De bedste fester,er da hvor menneskerne der kommer,er med til at skabe en god stemning.


  • #116   16. apr 2018 Man straffer jo heller ikke, ved at holde en alm overgangsfest, hvor man ikke fejre at have sagt nej til en tro.

  • #117   16. apr 2018 Jeg forstår det heller ikke Max og samtidig er man så fræk at kalde folk for nærrige.
    Når jeg inviterer folk, så håber jeg da at de dukker op fordi de virkelig har lyst og ikke udfra hvad vi skal have at spise.


  • #120   16. apr 2018 Så John, hvis det var din søn eller datter? så ville du blive væk?
    Betyder prisen for din mad, mere for dig end at se din familie?
    Hvis ja, ja så er vi sku forskellige.


  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.321
    #121   16. apr 2018 Tænk at man vil lade det gå ud over barnet,at familien enten ikke har råd eller er sparsommelige. Et barn der glæder sig til sin store dag.

    Hvordan skal man få unge mennesker til ikke at gå op i gaver, når de voksne gæster ikke er spor bedre.


  • #122   16. apr 2018 Jeg forstår det heller ikke.


  • #124   16. apr 2018 Men John, ville du blive væk hvis det var et af dine børn?
    Alle kan komme i en situation hvor de ikke har ret mange penge, også dine børn.
    Ville du blive væk i sådan en situation?


  • #126   16. apr 2018 Det kan godt undre mig at du ikke vil svare.
    Jeg håber da at du ville dukke op og at det at se dine børn betyder mere for dig end menuen.


  • #128   16. apr 2018 Den store dag....øøøh, deet er sgi da ikke en stor dag, hvis det bare er en fest, som man har givet et fancy navn...

  • #129   16. apr 2018 Evt. indlæg 120 eller 124.
    De er ret ens.


  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.321
    #130   16. apr 2018 Så må pungen op af lommen. Kunne jo være,at gæsterne kun gider kører efter det,hvis det er på et slot og med overnatning.

    Jeg kunne aldrig drømme om at vælge fra pga det ikke er fint nok. Bliver man inviteret har man vil en relation til barnet. Skulle det koste mig noget,at glæde samme på dagen,ville det ikke gøre spor.

    Det er ikke mig der skal fejres på dagen.


  • #131   16. apr 2018 Og hvem er det egentlig der er nærrig hvis ikke man vil betale egne drikkevarer ..

    Det skulle ikke være afgørende for om jeg deltog.


  • #133   16. apr 2018 Så du vil ikke svare på det helt simple spørgsmål?
    Det må du jo så selv om.
    Det er sådan set bare at skrive ja eller nej.


  • #136   16. apr 2018 John, bare ja eller nej.
    Ville du blive væk hvis det var et af dine børn?
    Ikke al den udenomssnak og hvis og hvis min røv er spids.
    Ville du blive væk grundet prisen hvis det var et af dine børn?


  • #138   16. apr 2018 Lidt ærgerligt at du ikke vil svare.
    Forhåbentligt ville du dukke op og nyde en aften sammen med din familie.
    Præcis som jeg ville gøre.


  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.321
    #139   16. apr 2018 Man må gå ud fra at folk gør det de har lyst og råd til. At komme og sige det ikke er godt nok er ikke en hjælp. Det er da kun sundt, at barnet lærer at man ikke behøver store armbevægelser, for at fejre det ene og det andet.

    Der er jo rent faktisk mennesker,der stresser og låner penge, af frygt for at det ikke kan blive godt nok. Men hvad betyder det,bare man ikke skal betale egne drikkevarer og menuen har en høj kvalitet.


  • #140   16. apr 2018 En lidt skæg diskussion egentlig. Jeg har da endnu aldrig ringet og spurgt ind til menuen, før jeg takkede enten ja eller nej til en invitation.

  • #144   16. apr 2018 Ja og hvis man vælger ikke at deltage grundet prisen, hvem har så egentlig et problem?

  • #145   16. apr 2018 Virkelig klamt at sidde og regne på, om man gider komme til en fest ud fra hvor meget den har kostet. Håber virkelig ikke, jeg har den type mennesker i min omgangskreds smiley

    Jeg synes godt nok det er småligt at skuffe et barn fordi forældrene vælger/ikke har råd til en stor festmenu.


  • #146   16. apr 2018 smiley Klamt ligefrem?
    Hvis man inviteres til en fest, men skal betale ½ delen selv, er det så ikke mere et sammenskudsgilde?

    Det står folk frit for, hvordan de vil invitere, men det står OGSÅ folk frit for om de vil deltage eller ej. Uanset hvad, så gør det ikke folk til "klamme" pga de vælger fra, hvis det føles somom det er på falske forudsætninger.


  • #148   16. apr 2018 Hele denne debat får mig til at tænke på, hvor DYRT det faktisk er at holde sådan en fest.
    Og hvor dyrt man gerne vil have det for at leve op til de forventninger, som man tror der er.
    Nogle mennesker tager lån med 5 cifre bare for at det ikke skal hedde sig, at de ikke vil smide nok penge efter sådan en fest.
    Jo større jo bedre...
    Bevares, jeg har spinket og sparet for at min datter får hendes konfirmation, men jeg har hverken taget lån eller sultet - jeg har prioriteret.
    Hun får hendes fest og gaver, men der er kun inviteret de nærmeste, lige som hun vil have det.
    Folk skal komme som de har lyst og med den gave de føler for. Der bliver hverken afholdt taler (kun velkomst) eller sunget.
    Der er ikke indkøbt tøj for flere tusinder af kroner eller booket kæmpe, dyr bil.

    Igen, lige i min datters ånd. Og efter vores pengepung.


  • #149   16. apr 2018 Ja, jeg synes det er klamt, at man ikke vil komme fordi der kun er mad, der koster 50 kr.
    Om folk vil kommer til et arrangement/fest er da op til dem selv - jeg gider bare ikke den type mennesker i mit liv. Indtil det modsatte er bevist, vil jeg tro på, at mine venner og bekendte kommer fordi de gerne vil være sammen med mig, hvis jeg inviterer - ikke hvor dyr mad, jeg serverer.
    I det der tilfælde er det et BARN man ikke vil komme til fest hos fordi menuen ikke er dyr nok - et barn der ganske givet ikke selv har besluttet hvor meget maden må koste smiley
    ---------------------------------------------

    Jeg har være til en rigtig hyggelig 30 års fødselsdag, der kun bød på en simpel pølse+ brød fra grillen og de billigste øl fra Netto. Jeg kendte menuen på forhånd, og jeg overvejede da overhovedet ikke at blive hjemme bare fordi jeg ikke fik dyr mad. Den tanke er fuldstændig fjern for mig.


  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.321
    #150   16. apr 2018 Enig. For mig er dyrt ikke lig med bedre. Jeg har da været til lidt af hvert. Personligt fortrækker jeg hellere en have fest med grill og drikke.

    Skal jeg spise fint/dyrt går jeg selv ud og betaler. Videre bryder jeg mig ikke om at det hele skal være så stort og flot som muligt. Det finder jeg faktisk lidt klamt.


  • #151   16. apr 2018 #64 - Det handler ikke prisen, der hvor det for mig går galt er at gæsterne selv skal betale drikkevarer, det er dælme toppen af nærighed. Ville da 500 gange hellere så bare inviteres til kaffe og boller. Hvorfor holde det på restaurant , hvis man enten ikke har råd eller bare ikke vil betale folks drikkevarer, det er i min optik virkelig fesent.

    - Som sagt, hvorfor ikke blot invitere på kaffe/kage whatever i hjemmet? Det havde jeg gjort, hvis pengene havde været så små. Så havde gæster ikke stået og følt de skulle betale til festen, når de skal betale for drikkevarer.
    Når man inviterer til fest, så er rammerne umiddelbart ikke de vigtigste, men om gæsterne føler sig velkommen og får en god dag.


  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.321
    #153   16. apr 2018 På den ene side er man nærig når man ikke betaler drikkevarer. Det er da ellers en stor udgift hvis folk bare drikker løs. Det er der ingen forståelse for.

    Men ens egen pengepung bliver øm når man selv skal betale de par øl og sodavand. Se det er nærig og smålig.


  • #155   16. apr 2018 Jeg må indrømme at jeg synes der er noget utiltalende forhandlende over det, når det bliver til et spørgsmål om "det er enten/eller, du får ikke nogen fest hvis du vælger XXX...."
    Fokus bliver for mig ikke ledt over på oprigtighed af dén grund.

    Fair nok hvis man kender sit barn og ved at denne udelukkende gør det ud fra et materialistisk ønske om gaver-gaver-penge-rigdom-ØL, men man kunne jo også stole på at man har opdraget sit yngel til rent faktisk at værdsætte en dag med familien samlet og de gaver man giver smiley

    I mit perspektiv er det egentlig også meningsløst at diskutere konfirmation som en bekræftelse af tro, når det nærmest er blevet lige så omfattende en kulturtradition som at holde jul. Ét er, hvad det "bør" være, noget andet er den virkelighed de unge befinder sig i, og det er den vi må tage udgangspunkt i.

    .... Og helt ærligt, hvem vil IKKE holde en lækker fest med hele familien, god mad, sang, taler og dejlige gaver? Det kan man da vist ikke klandre dem for at ønske smiley


  • #156   16. apr 2018 #153, nu kan man altså godt aftale, at der er et givent antal drikkevarer med til hver kuvert med det sted, hvor festen afholdes.
    Men reelt kan vi ikke vide det. Dog synes jeg det er en spøjs løsning.


  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.321
    #157   16. apr 2018 Helt sikkert. Måske er de bare nærige. Men at der ikke skal mere til for at melde afbud. Så kan det hvis også være ligemeget.

  • #158   16. apr 2018 Gæsterne skal da ikke diktere hvilken type fest, barnet skal have.

    Det er som om I blive ved at overse pointen - det er et BARN - barnet har næppe haft stor indflydelse på budgettet.






  • #159   16. apr 2018 Nej, men forældrene kan ikke kræve, at gæsterne ligger til festen ved indgangen...

    Det er forældrenes valg, hvordan festen holdes - ikke barnets eller gæsterne. Men gæsterne vælger suverænt om de vil deltage. Sidst jeg tjekkede, så er det altså valgfrit om man vil deltage i en fest eller ej. Uanset hvor klamt andre synes det er...


  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.321
    #160   16. apr 2018 Selvfølgelig er det frivilligt. Vi giver hver især udtryk for egne holdninger. Hvis det er vigtigere at spare de kr på drikkevarer bliver man da hjemme.



  • #161   16. apr 2018 Jeg har sgu ikke sagt folk SKAL komme, lad være med at smide ord i munden på mig.
    Vi diskuterer ikke om folk skal komme eller ej - det er princippet i at vælge ud fra hvad gæsten får for at komme.





  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.321
    #162   16. apr 2018 Folk der giver små gaver inviteres ikke. Det hele kommer til at handle om penge i stedet for at kunne samles i festlig lag.

  • #163   16. apr 2018 Da jeg var til føromtalte 30 års fødselsdag med 1 grillpølse + brød samt de billige Netto øl, gav jeg en gave til ca. 800 kr. (ikke noget jeg gør til alle, men vedkommende ønskede sig virkelig denne ting) - jeg burde sende ham en regning, for jeg fik jo meget mindre mad end jeg gav gave for smiley

    Penge, penge, penge.......det handler ikke længere om at glæde andre, men om hvad man får igen.


  • #164   16. apr 2018 Eller som minimum have en pølse mere..

  • #165   16. apr 2018 Der var ikke ret mange, så jeg tog kun 1 smiley

  • #166   16. apr 2018 smiley

  • #167   16. apr 2018 Jeg er vild med at jeg ORDRET skriver at det ikke handler om hvad festen koster, og I så alligevel bliver ved med at putte de ord i min mund smiley Ja jeg havde sagt jeg ikke ville skrive mere, men I bliver jo ved og ved med at snakke om mig/det jeg sagde, så nu skriver jeg lige igen.

    Jeg er bedøvende ligeglad med om en fest bliver holdt på et slot eller i en have, om der bliver serveret oksehøjreb eller grillpølser.
    I min optik invitere man bare ikke folk til fest/middag , og så lige forlanger at de selv skal betale halvdelen eller mere, med mindre der er tale om et sammenskudsgilde som man så har aftalt på forhånd. I MIN optik er det virkelig dårlig stil. Og har man råd til at rejse 1-2 måneder til udlandet hvert år, har man nok også råd til at holde ens barns fest, uden at gæsterne selv skal betale smiley

    Livet er nu engang sådan, at man ikke kan få alt man gerne vil have. Har man ikke råd til at holde det ude, eller vil man ikke betale for gæsterne, ja så må man sgu lade være. Ellers må man også forvente at nogen melder fra.


    Jeg har desuden ikke noget forhold til det barn , så jeg er ret så sikker på h*n er bedøvende ligeglad med om jeg er der eller ej, jeg vil ligefrem gætte på at h*n slet ikke bemærker jeg mangler smiley

    Og det bliver så mine sidste ord, så må I ordkløve, fortolke og lægge alle de ord i munden på mig I vil, mene jeg er ond, forfærdelig, et dårligt menneske og hvad I ellers kan mene smiley




  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.321
    #168   16. apr 2018 Helt ligeglad er du jo ikke. Du nævner jo selv at maden ikke koster mere en 50 kr. Og så skal man komme med gaver og betale drikkevarer.

    Altså bliver det gjort op i om man får nok for det man kommer til at give. Det er da en trist måde at se tingene på.


  • #169   16. apr 2018 Bedøvende ligeglad....
    Naturligvis, det er tydeligt for enhver smiley


  • #170   17. apr 2018 Er det et eller andet sted, ikke fuldstændigt ligegyldigt, hvilken fest folk inviterer til ? Folk kan jo selv bestemme om man inviterer til skilsmissefest, housewarming, sommerfest, fødselsdagsfest, barnedåb, bryllup, jubilæum, kom-lad-os-drikke-os-i-hegnet-fest eller whatever ?

    At folk vælger at fejre deres poder, med en nonfirmationsfest, er sådan set fint med mig. Jeg tror bare, at det ville være en god idé at kalde festen for noget andet, lad os sige en 14 1/2 års fest, som markerer overgangen fra barn til ung. Så ville de kristne/tilhængerne af konfirmationen, vel ikke føle sig så stødt ?
    Har tidligere oplevet at nogen bliver voldsomt provokeret over det her med nonfirmationsfester. En tidligere veninde NÆGTEDE at deltage i den slags “pjat”. Det synes jeg egentligt er synd for både barn og forældre, der har brugt tid og penge på at invitere til fest, uanset hvilken slags fest det er.

    Hvis jeg bliver inviteret til fest, medbringer jeg ALTID en gave. Prisen på den gave er fuldstændigt uafhængigt af om jeg skal til eftermiddagskaffe med boller og lagkage, eller til 7 retters menu på restaurant Babette. Jeg kommer for at deltage i festen og nyde det hyggelige samvær smiley


  • #171   17. apr 2018 Det burde være ligegyldigt .. Deltag eller bliv væk smiley

  • #178   17. apr 2018 Jo jeg tror også at man forarges bare fordi man kan.
    Et eller andet sted kan man jo være ligeglad med hvad andre gør.


  • #179   17. apr 2018 #173: "Vi er blevet inviteret til så mange konfirmationer hos nuværende og tidligere venner hvor vi måske ikke har set poderne siden de blev født.
    Vi bliver væk men sender et beløb til barnet. "

    Det kan så undre mig. Der er jeg måske nærig, men jeg kunne ikke drømme om at sende penge til et barn, jeg ikke har set de sidste 14 år, bare fordi jeg engang har været venner med forældrene.
    Og jeg kan godt nok også undre mig over, hvad der får folk til at invitere tidligere venner eller så fjerne bekendte til en konfirmation. Var det ikke barnets fest ? Hvad glæde har barnet af, at der kommer gæster de ikke kender ? Undskyld mig, men det smager for mig af, at det absolut skal være stort, og der skal rages gaver ind til barnet.


Kommentér på:
Nonfirmation

Annonce