{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.512 visninger | Oprettet:

HG - ALLE {{forumTopicSubject}}

Hvorfor skal alle skændes om alt muligt? Stamtavle, ikke stamtavle, flade næser, lange næser, muskel hund, dræberhund, snobber, rygklappere, blandingshund osv. Vi går allesammen op i en ting og det er hunde :O) Hvorfor kan vi ikke bare snakke om hvor dejlig en hund er?

Til de såkaldte "Dkk snobber"
For laaaaang tid siden var jeres hund jo bare en hund. Dengang havde den ikke engang en stamtavle. Mange af de fiiine hunde med stamtavler og flotte navne var jo også bare engang en blaning. Jeg ved at Bullterrieren er en blanding af aaalt muligt. Dalmatine, hvid terrier osv. Men nu er det blevet til en race. Hvis ikke man avler blandinger så kommer der jo aldrig nye racer til?!
Jeg vil da ærligt indrømme at jeg gerne ville have at der var stamtavle på Misty, så jeg kunne vise alle de flotte rosetter frem og alle de flotte pokaler frem. Jeg ville gerne kunnefortælle at Misty vare bedste hvalp og nu champion, men det kan jeg ikke. Jeg er nu meget tilfreds med den blanding jeg har :O) Og jeg synes I skal være stolte af jeres hunde og de mål de opnår.

Til dem som avler blandinger uden tavle
Ja, man skal da have lov til at avle på blandinger, men få hundene kontrolleret for arvelige sygdomme og sørg for at hunden er gammel nok og ikke kun 6 mdr til 1½ år. Vent til den er fuldt udvokset. Man skal da have lov til at avle, men tænk på om der er for mange hvalpe.
Undersøg om der er nogen som kunne være interesseret i netop den type hund du vil lave!? Men igen vær stolte af jeres dejlige blandinger. De er som regel kun en ener og man finder sjældent en der ligner dem :O)

Til "rygklapperne"
Nogle gange er det fair nok når I støtter dem I kender, men andre gange er det for meget. Der angriber I bare den som har trådt forkert. Jeg har set et sådan eksempel idag og sad og kunne godt forstå den anden parts reaktion! Vi kan ikke alle være enige! Man er jo nødt til at have hver sin mening. Jeg kan da huske da jeg selv var den angrebne. Det var i den situation med Diablo og alt hvad der nu kom frem fra hjørner og kanter. Jeg var så gal I ikke kan drømme om det. For hvor mange af jer så mig sammen med den hund? Hvor mange af jer havde set noget af alt det der blev diskuteret med egne øjne? INGEN foruden mig! Men alligevel var der så mange der skulle blande sig og svine fra højre og venstre, MEN der var også nogle der havde deres egen holdning i dette.
MEN få styr på facts inden i angriber eller støtter en. Andre gange skal man bare blande sig helt udenom.

Jeg synes at det er rigtig dejligt at der er så mange herinde som er meget kloge på hunde og jeg elsker at de vil sige deres mening om tingene. MEN!!! I kan nu godt formulere jer på en lidt anderledes måde. For når jeg kigger rundt i markedet og jeg ser et par rigtig søde blandings hvalpe eller rene Amm. staff. hvalpe. Så stiller I simpelthen alt hvad de har gjort "forkert" eller burde gøre, op i punktform.
Jeg kan ligefrem sidde og blive gal på sælgers vegne.
Er det testet for det?
Er de testet for dat?
Forældres HD status?
Mental Test?
OSV
Det er dejligt I informerer om det, men tænk på at det bare er et andet menneske der sidder bag den anden skærm og ikke alle er lige kloge på hunde!

Men tænk på at for mange år siden var en hund, bare en hund. Den skulle enten jage, hyrde, vogte eller holde en med selskab. Dengang gik man ikke op i hvordan de så ud, dengang gik man op i hvilke egenskaber de havde og at de gjorde deres job ordentlig! Hunden nu tildags er en dejlig hund. Kulturen omkring hunde er dejlig. Hundeejere er dejlig. MEN behandl nu hinanden ordentlig. Vi er her jo kun alle sammen for at snakke om hvor dejlige hunden er :O)


Alle hunde stammer fra ulve ræve osv ingen af dem har stamtavle, men deres forfædre er de samme :O) De er jo en stor familie! Tavle eller ikke Tavle :O)


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  HG - ALLE
  • #1   9. feb 2007 Takker. Er sq så træt af det. Folk kan sq enes på en pæn måde og snakke pænt til hinanden. Ikke det der børnehave noget med du siger det så derfor sletter jeg dig eller giver dig en lav.

  • #2   9. feb 2007 Helt enig!


  • #3   9. feb 2007 Christina....klapper bare kano godt skrevet......helt enig med dig.......Lidt mer positive tilbagemeldinger på indslag ville være dejligt......

  • #4   9. feb 2007 Var nødt til at komme ud med det

  • #5   9. feb 2007 Ja for sandheden er jo nød til at komme frem en gang imellen så folk måske får lidt at tænke over.

  • #6   9. feb 2007 Jeg er uenig i at blandingerne der førte til racehunde forsvarer den ofte, men ikke altid, hovedløse blandingsavl i dag (medmindre der igen er tale om kontrolleret det-her-bliver-en-race avl), men ellers er jeg rimelig enig.

    MEN:
    Hvad er problemet med de her spørgsmål:
    Er det testet for det?
    Er de testet for dat?
    Forældres HD status?
    Mental Test?

    Hvis sælger ikke har noget at skjule svarer de vel gladeligt på disse spøgsmål, og så er der ikke noget problem? Jeg er imod at man forsvarer sælgerne i kraft af at de er *bare et andet menneske* (men man skal SELFØLGELIG hellere ikke finde sig i ukonstruktive mennesker). Hvis man ikke kan stå inde for det man sælger (selv som *bare et andet menneske*), så lidt så man ikke kan tåle at svare på om hvalpene er testede så bør man slet ikke være sælger.

    Køberne er jo også *bare* mennesker, og man lærer da kun hvad man ser/hører/oplever.

    At man skriver det i pkt-form kan vel tilskrives at det er hurtigere at læse end en roman af et indlæg. Det er kort og to-the-point.

    smiley


  • #7   9. feb 2007 Naturligvis ville det være skønt, hvis det hovedsageligt var positive tilbagemeldinger der kom - MEN med 15.000 brugere vil der være forskellige typer af mennesker... Og indimellem er det simpelthen nødvendigt at kalde en skovl for en skovl og en spade for en spade...!

    Mht. stamtavle-snobberne (*gg* elsker det navn), så kan jeg godt forstå at de er foretaler for tavlerne. Inden vi så Angel herinde, ville vi også have en med tavle.... Det vil vi stadig næste gang - men hende Angel hun var jo bare uimodståelig... *ss*

    Mht. avl, blandinger og uden tavle, så er det for mig og se et spørgsmål og etik, og det ligger mig meget fjernt nogensinde og skulle lave hvalpe på en hund uden tavle... Men det er jo nok smag og behag...

    Rygklapper??? Hmmm kun hvis jeg rent faktisk er enig med det folk skriver... *gg*


  • #8   9. feb 2007 rigtig godt skrevet....

  • #9   9. feb 2007 Jeg tror jeg går en tur med hundene.......Jeg læser det her indlæg som nyt oplæg til debat.

  • #10   9. feb 2007 Sandie B

    Så, det at svare på helt basale spørgsmål om sundhed skal opfattes som om man forsvarer noget? Det håber jeg virkelig ikke.

    Jeg ville nu synes at det gav sig selv at man oplyste hvad det er man sælger, og at man er i stand til at svare på simple ja/nej spørgsmål vedr deres *produkt* fra folk i markedet.


  • #11   9. feb 2007 Sandie: Det er vel heller ikke Søster Kampræv de skal forsvare sig overfor, men evt. interesserede købere... Det er jo ikke altid at købere selv er klar over at de spørgsmål er gode og stille... Og vi er vel mennesker, og ønsker vel og hjælpe så mange som muligt så de ikke køber katten i sækken.... So to speak....

  • #12   9. feb 2007
    Kanont indlæg !!


  • #13   9. feb 2007 Sandie

    Jeg spørger af nysgerrighed.


  • #14   9. feb 2007 Sandie B

    Undskyld, men er det ikke en smule fordømmende at stille det op som køber/ravage-mager?


  • #15   9. feb 2007 Britta: Nøjagtig - ofte tyder der jo på at man ikke har rent mel i posen....

  • #16   9. feb 2007 Så vidt jeg kan se - så er der ingen dommer i denne debat?
    Hvorfor bliver det hele tiden nævnt?
    Blev dette indlæg ikke startet for at få gang i en hjernevridene debat?
    Sådan virker det, og så må man vel stille de spørgsmpl man lyster?
    Samt stille spørgsmål ved så mange ting man lyster?
    Også uden at blive kaldt dommer??


  • #17   9. feb 2007 britta - så du siger at alle os med blandinger pisser på jer opdrætteres arbejde fordi vi ikke har købt en raceren hund med stamtavle?

  • #18   9. feb 2007 IKKE helt enig.. ( men tæt på)

    Jeg skriver tit i annoncer om hundene er testet for dit og dat og hvor den er fra, hvem forældredyrene er osv. OG det er fordi det er relevante oplysninger for mig at få atvide inden jeg selv vil købe hunden eller inden jeg vil give besked videre til de venner der står og vil købe hund.
    Jeg kunne f.eks. ALDRIG finde på at købe ( eller fortælle mine venner om at købe) en muskelhund som kommer fra udlandet men ingen ved hvor... eller en boxer hvor forældrene ikke er HD testet.

    ( men for resten af teksten får du også et stående bifald herfra *ss* )


  • #19   9. feb 2007 Hmmm... tralalulalej..

    Nu har jeg både ejet hund uden og med tavle, så jeg vil tillade mig at blande mig... mest fordi jeg keder mig og noget skal jeg jo lave.

    Jeg kan til dels følge en del af argumenterne for hunde uden tavle, idet der er nok er rigeligt som ikke lige sætter sig ind i det og det andet først - det gælder IKKE kun hunde, men diverse dyreracer.
    Men hvis man som racehundeavler er SÅ meget imod at der evt. kunne blive lavet blandingshunde på de hvalpe man sælger, hvorfor så ikke neutralisere de hvalpe, som hr og fru jensen køber til 'familiehund'?


  • #20   9. feb 2007 ""Hallo en hund med tavle kunne lige så godt være taberen!!!"""

    ... en raceren bulldog MED tavle er undersøgt og testet ihh. til klubbens reskriktioner.

    ....en raceren bulldog UDEN tavle er sjældent testet for noget som helst.

    Selvfølgelig kan der forekomme syge hvalpe med tavler, men chancen for at hvalpen uden tavle er syg er en del større - ellers var der jo slet ingen grund til at klubberne har sat disse reskriktioner på, de gør det jo ikke for at irrettere os!


  • #21   9. feb 2007 britta - nå, det synes jeg så ikke du kan være bekendt at sige.. men det må du selv om

  • #22   9. feb 2007 Sandie B

    Jo, men der havde de ting man ellers spørger til været oplyst fra start fordi kennelklubben kræver det


  • #23   9. feb 2007 Bortset fra at jeg hedder LinA - så tror jeg faktisk ikke der er nogen der sidder og tænker 'ih, hvad skal jeg lave med min hund idag.. JO, jeg tror at jeg vil ødelægge en kennels avlsarbejde og lave hvalpe med naboens christianiahund!!!'

    Jeg kan godt forstå at nogen brænder for dette og hint, men HELT ærligt, så er der rigtigt mange i denne her slags debatter som udelukkende har et sort/hvidt syn på det hele... og sådan er verden altså ikke skruet sammen.

    Noget helt andet er, at sure opstød da slet ikke motiverer lille Lise til at lade være med at lave hvalpe på Fido....
    Man kommer nu engang længst med guleroden end med stokken.


  • #24   9. feb 2007 lina - ja, det er mig der hedder linE smiley

  • #25   9. feb 2007 Britta - det kan jeg udemærket godt se logikken i. Men så løber du stadig en 'risiko' for et hyggekuld med naboens christianiahund. Det er såden lidt over i problematikken om at både blæse og have mel i munden.



  • #26   9. feb 2007 britta - nej det ved jeg godt.. det var nu også mere det med at vi pisser på alt jeres hårde arbejde.. det gør vi jo ikke.. jeg synes ikke det ændre noget om hunden har tavle eller ej.. for mig er det der betyder noget hvad dyrlægen siger, og hvis han siger at blandingshunden er sund og rask og godt kan bruges til avl, så er den jo ligeså god som en med tavle

  • #27   9. feb 2007 Sandie : kan ikke finde den tekst du referer til.....

  • #28   9. feb 2007 ... og nu fandt jeg den....... bare glem min kommentar *s*

  • #29   9. feb 2007 Sandie B

    Jamen, hvis købere ikke må sætte sig ind i hundene ved at stille spørgsmål, fordi de opfattes som provokerende, er vi lige vidt...


  • #30   9. feb 2007 britta - hmm.. nå smiley ... men nu er der jo også nogen som får sig en blandingshund for hyggens skyld og ikke til avl..

    jeg synes bare tit at folk med racerene hunde får det til at lyde som om en blandingshund er en bakterie eller noget andet som bare skal væk nu smiley hvis du forstår.. ved godt det nok ikke er sådan men...

    nå, god weekend til alle smiley hyggeligt at diskutere med dig britta smiley


  • #31   9. feb 2007 Line : ja, lige præcis den hund du tager med til dr. dyr er ligeså god som en uden tavle, men hvad så med det kuld som den laver? Når du ikke har nogen viden om forfædrene til forældredyrene og når de ikke er testet for div. sygdomme så er chancen for sygdom stadig større end ved en hund med tavle.
    Bare tag den franske bulldog eller chihauhauén, hvor mange af dem uden tavle har ikke haft sygdom i forhold til dem med tavle? forskellen er skrækkelig.

    I mine øjne kan en hund uden tavle skam være ligeså god som en med, jeg kunne skam godt finde på at købe en uden tavle igen MEN så skulle disse krav også overholdes :
    - mentaltest på begge dyr.
    - hd test på begge dyr.
    - aa test på begge dyr.
    hunden må IKKE komme fra udlandet med mindre man kan få en direkte kontakt (og møde) til/med avler.
    bare for at nævne nogle...

    - men chancen for sygdom er stadig større ( især ved de hd ramte racer) da du ikke har et HD index at gøre godt med.



  • #32   9. feb 2007 Sandie : selvfølgelig vil hun ikke det, da køber kan ændre mening og lige pludselig se det sjove i udstilling og avl. ( som jeg kender mange der har gjort )
    En klausul om at hunden kun må parres med avlsgodkendelse og med avlsgodkendt mage kan laves, men hvordan skulle man kunne kontrollere om det bliver opretholdt ?


  • #33   9. feb 2007 Bliver desværre nød til at smutte, har et møde her kl. 15.00

    Men dejligt med en lille diskution *s*

    Tavle eller ej - vores egne hunde er de bedste *g*


  • #34   9. feb 2007 Sandie B

    Jo, men er det så dig der er dommer over hvem der er køber eller ej? Vi snakker ikke om de ukonstruktive der skælder ud osv (det skrev jeg i mit første indlæg - de er uønskede), men om folk der stiller de ovenstående spørgsmål.


  • #35   9. feb 2007 Sabina (Randers) Aka. Cruella Deville N

    Klokken er da snart 16?


  • #37   9. feb 2007 Pointen var vist at alt kan læses på flere måder...

  • #38   9. feb 2007 Lige et irriteret øf - argumenter bærer bedst vægt hvis man husker folks navne:

    Jeg hedder LINA - med et A som i alfabet, appelsin, analfikseret, analfabet,.. take your pick ... det sidder lige ved siden er jeres capslock-tast, og det er meningern at det er venstre lillefinger som betjener denne tast...


  • #39   9. feb 2007 Bare for at fortsætte, så mangler jeg et svar på mit sidste spørgsmål. smiley

  • #40   9. feb 2007 Der er også en Line med *e* herinde.. Kunne det tænkes at nogle af indlæggene var til hende?

  • #41   9. feb 2007 Britta

    Hvilken af os er egentlig rygklapperen? Jeg er lidt i tvivl... *GG*


  • #42   9. feb 2007 HØRT!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  • #43   9. feb 2007 Skrevet: 09-02-2007 15:49:39 Slet indlæg

    Sandie B

    Jo, men er det så dig der er dommer over hvem der er køber eller ej? Vi snakker ikke om de ukonstruktive der skælder ud osv (det skrev jeg i mit første indlæg - de er uønskede), men om folk der stiller de ovenstående spørgsmål.


  • #44   9. feb 2007 Britta
    Næste hund jeg skal have er en Bullterrier skal den være med tavle, da jeg måske vil avle senere hen.

    Jeg er opvokset med hunde uden tavler og alle har intet fejlet. Den sidste døde sidste år i en alder af 14 år.

    Dette indlæg var ikke oprettet med henblik på en diskussion. For diskussionen er igen tavle eller ikke tavle.


    TIL ALLE!!
    I KAN DISKUTERE TAVLE ELLER IKKE TAVLE FRA NU AF OG TIL JULEAFTEN OG I BLIVER ALDRIG ENIGE!!!!


    Som sagt jeg er glad for min blanding og elsker hende overalt på jorden. Næste gang satser jeg på at det skal være en Bullterrier med stamtavle. Hvis det ikke bliver til det vil jeg med glæde (faktisk hellere) have en blanding af Bullterrier og Engelsk Bulldog, men igen det er min mening.


    Jeg tager hatten af for alle seriøse avlere og synes at de skal blive ved med at avle gode hunde :O)


  • #45   9. feb 2007 Søster Kampræv ¤ Kbh K ¤
    vil bare lige sige at mange skrive det som om sælger er en idiot... som om det er dem der styre helle "lortet" men hvem siger at de er bedre end sælgeren som ikke lige har oplyst dette.... hvor er det lige pludselig så forfærdeligt at ha og sælge blandings hunde... er det ikke pit øre kupering eller kamphunde der er "in" at diskutere om skal visse personer nok finde noget andet at blæse helt... syns her på det sidste har det været meega slemt ang blandings hunde og tavle eller ik tavle... come on hvor skal det ende... at kun uvle er ren race at kun små hunde uden tænder er tilladt... at alle folk skal leve en bås fordi nogen folk ik laver andet end at prøve at sætte nye regler nye love.. slap nu af man det er en hund og hvor længe er det ik lige de har været her,.. vi klare os sgu nok uden alle de skide regler det har vi gjort indtil nu...


  • #46   9. feb 2007 *Kipler*
    Når der er 5 der har skrevet det samme kan jeg ikke se nogen mening i andet at lave ravage. At én skriver tingene synes jeg er rigtig at gøre.

    Avl er en meget alvorlig sag og JA man skal sætte sig ind i tingene. Jeg sidder da også og krummer tæer og tænker nej! Det gjorde jeg i dag da jeg så hvalpe af en blanding som næsten er dømt til at gå gal. Og der synes jeg man skulle have tænkt lidt over hvad man blandede..


  • #47   9. feb 2007 * Kipler *
    helt uden noget negativt *SS* hva er en dårlig blanding i dine øjne?

    kan godt følge dig i mange af de ting du skriver men det er jo ikke alle mennesker der bare avler løs fordi de syns det er sjovt *S*


  • #48   9. feb 2007 kan du komme med nogle eksempler? *SS* er lidt nysgering men hensyn til det?

  • #49   9. feb 2007 * Kipler *
    grunden til jeg spørg er fordi hende jeg købte min blanding af (amr bulldog og rottweiler) vil nemlig bli ved med at avle den med det formål at gøre det til en "rigtig" race en dag... og ville bare gerne høre din mening da du plejer at virker til at ha godt styr på det med hunde *S*


  • #50   9. feb 2007 beder dig bestemt ikke om at stemple nogen... vil bare gerne lytte og lære *S*

  • #51   9. feb 2007 Christina

    Jeg vil stadig gerne høre fra dig:

    Hvad er problemet med de her spørgsmål:
    Er det testet for det?
    Er de testet for dat?
    Forældres HD status?
    Mental Test?


  • #52   9. feb 2007 Maja L

    Man kunne måske sige at en terrier der har lidt sværere med at geare ned (jeg har oplevet både cairns og westier der tændte helt af på andre hunde) + en collie, som har tendens til nervøsitet, ville blive en lidt ærgelig bladning hvis de arvede lige netop de egenskaber fra forældrene


  • #53   9. feb 2007 Søster Kampræv:
    Der er intet galt i de sprøgsmål. Jeg synes det er helt okay at stille de spørgsmål, MEN når de samme spørgsmål står gentaget 4-5 gange så ser jeg det som et angreb. En gang er nok til at man kan læse og tænke over det.

    Elller tager jeg fejl der?


  • #54   9. feb 2007 Christina (Struer) Under sherif for blandiger ;O) J

    Nej, du tager ikke fejl. Jeg synes dog ikke at jeg har oplevet det.. Men hey, det betyder ikke at det ikke sker.


  • #55   9. feb 2007 *Kipler*
    Misty er en dejlig hund som bare kan alt. Jeg ville da gerne se hende som en race, MEN jeg har ikke set hvordan hendes søskende er endt. Og om Misty bare var rent held??


  • #56   9. feb 2007 Søster Kampræv
    Jeg har set det en del gange og derfor jeg ville have den med. For en gang burde være nok.

    Jeg synes det er dejligt at folk har hver deres mening, men der er for mange skænderier her.


  • #57   9. feb 2007 Søster Kampræv ¤ Kbh K ¤
    jah okay det kan jeg godt se ville være dumt *S*


  • #58   9. feb 2007 * Kipler *
    takker for dit svar....

    har hørt mange sige ov en farlig blanding og når man sprørg hvorfor kan de aldrig komme med et seriøst svar...

    jeg syns han er en dejlig hund...

    der kommer i hvert fald sjældent folk ind som ikke skal være der... *SS* men en super dejlig hund for mig syns jeg...


  • #59   9. feb 2007 "MGP DKK snob "

    Den ville også se fjollet ud... *GG* Ligesom min Cairncollie


Kommentér på:
HG - ALLE

Annonce