{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.694 visninger | Oprettet:

Hvornår kan man kalde en kat for ens egen? {{forumTopicSubject}}

Vi har en forhutlet kat rendende hos os, som har været her nogle uger. Den været ret sky og vi har ikke kunnet komme tæt på den før i dag, hvor det lykkedes at kæle den. Da den først overgav sig, var den ekstremt kælen og ville med ind i huset.
Den er hverken øretatoveret eller kastreret og den er lidt tynd, men virker eller frisk og rask.
Jeg har lavet opslag med billeder af den på forskellige facebookgrupper for vores by og indtil videre ved ingen hvis kat det er.

Hvis ingen melder sig, flytter han ind her, for han kommer godt ud af det med vores egen kat og han er sød og dygtig til at fange mus.

Spørgsmålet er så: Hvor længe skal man vente med at anektere katten? Jeg vil gerne have ham vaccineret, øretatoveret, kastreret og loppebehandlet, hvis han skal blive her, men hvor længe skal man vente?
Jeg tænker en uges tid, men er i tvivl om det er for kort tid.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvornår kan man kalde en kat for ens egen?
  • #1   14. jul 2018 Få katten tjekket for chip.

  • #2   14. jul 2018 Når du har fået eller købt den

  • #3   14. jul 2018 Nå ja, jeg havde slet ikke tænkt på chip. Det får jeg lige tjekket, selv om jeg tvivler på at man chipper sin ukastrerede hankat.

  • #4   14. jul 2018 Det er mere sandsynligt end øretattoo hos en ukastreret, da man ikke skal ligge i bedøvelse for en chip.

    Og fremlys katten på alle mulige landsdækkende sider, den kan være gået langt. smiley


  • #5   14. jul 2018 Jeg må nok indrømme, at jeg havde efterlyst ejer på FB og eventuelt opslag i supermarked, samt fået tjekket for chip, og hvis det efter nogle uger ikke gav resultat, var katten flyttet ind hos mig.

    Jeg ville så få den chippet, neutraliseret, vaccineret og gennemgået fra top til tå.


  • #6   14. jul 2018 Fremlys den igennem db og lad den flytte ind

  • #7   14. jul 2018 Hvis katten ikke er øretatoveret eller kastreret - er den ifølge loven ejerløs

  • #8   14. jul 2018 Jeg vil ikke mene en uge er nær nok, nogle katte strejfer langt og meget.
    Jeg mener også at der er regler om at man skal fremlyse, men er ikke sikker, jeg ville i hvert fald personligt gøre det.


  • #9   14. jul 2018 Ifølge hvilken lov Hanne?
    Mig bekendt skal katte (modsat hunde) ikke være mærkede.
    Selv hunde uden (lovpligtig) chip bliver jo fremlyst


  • #10   14. jul 2018 # 7
    Hvis katten ikke er øretatoveret eller kastreret - er den ifølge loven ejerløs

    Hanne, hvor i loven står det ? Mig bekendt ingen steder, men du kan vel komme med et link, som beviser din påstand ?


  • #12   14. jul 2018 Hanne J - sikke noget vås

  • #13   14. jul 2018 Isabelle - Nu blev der spurgt hvornår man ejer den.. Man kan godt tage sig af herreløse katte uden at eje dem

  • #14   14. jul 2018 Han ligner lidt min grå/hvide hankat. Lidt sjovt pga jeg har ikke før set én der ligner ham så meget.
    Jeg synes den er svær, da jeg selv har fået kastreret min hankat, men dyrlægen "glemte" at øretattovere ham. Min hunkat er steriliseret og øretattoveret.
    Jeg ville blive tosset, hvis nogen tog min kat ind og erklærede sig som ejere. Så jeg ville fremlyse før jeg gjorde noget mere.
    Desuden kan en hankat se intakt ud, selvom den er kastreret, det gør min - sædledere er skåret over og bundet op, men stenene er der stadig.


  • #16   14. jul 2018 Min Snow smiley

    profilbillede
  • #17   14. jul 2018 Hvor meget er det man skal gøre, før man må aflive katte der rakker rundt på ens grund? Er det 2 fremlysninger eller ...
    Hvis du har gjort det, så burde det vel være nok til at katten må anses som værende ejerløs, og så er det din ...


  • #18   14. jul 2018 Nej, frk Jensen, det kan man faktisk ikke. Når du passer dyret, er du dyrets besidder, og er den der skal sørge for at dyret har det godt, og skal i øvrigt også betale for skader dyret forvolder, hvis det ikke er forsikret.

    Jeg synes det er en nævenyttig kommentar smiley

    Randi, jeg ville lige fremlyse den ved DB og Kattens Værn også, og give politiet besked (bare for at have formalia på plads). Og så ville jeg give det en uges tid. Du kan evt høre om der er nogen der kan komme forbi med en chipscanner, så I kan tjekke ham derhjemme.

    Det sker jo desværre at katte flygter fra dyrlægen, også når de er på vej ind for at blive neutraliseret osv. Så måske lige runde de lokale dyreklinikker også.


  • #21   14. jul 2018 Fremlys og giv en deadline fx en uge mere. Og så er det din.

    Er den ikke id märket kan man ikke bevise ejerskab


  • #22   15. jul 2018 Jeg ville få undersøgt om den er chippet. Hvis ikke den er chippet, ville jeg fremlyse den alle de steder jeg havde mulighed for, og så ville jeg kontakte DB og Dyreværnet, som kan fremlyse den.
    Hvis ingen har reageret indenfor 14 dage, ville jeg beholde den

    PS. Tillykke med din nye kat smiley smiley


  • AT
    AT Tilmeldt:
    apr 2017

    Følgere: 6 Emner: 49 Svar: 1.010
    #23   15. jul 2018 Jeg er så, så meget kattemenneske, at jeg havde taget den ind, også fortsat fremlyst den. (med udgangspunkt i din forklaring, og den tid den har været ved dig)

  • Ikkesomdeandre
    Ikkesomdeandre Online Tilmeldt:
    aug 2017

    Følger: 10 Følgere: 65 Svar: 1.143
    #24   15. jul 2018 #17
    Man må ikke længere aflive katte uanset om man annoncerer i tre uger først. smiley

    Kun hvis de angriber ens dyr eller på anden måde udgør fare for ens dyr eller ejendom.
    -Så selvfølgelig angriber en problemkat ens dyr. smiley

    Og så behøver man ikke annoncere først.


  • #25   15. jul 2018 Hvis man tager sig af en herreløs kat anses man som dens besidder, så med det i baghovedet ville jeg fremlyse alle relevante steder (den kan være løbet langt) og give det et par uger. Har ingen meldt sig, tænker jeg du kan beholde den.
    Skulle en ejer dukke op herefter, må man jo, ligesom internater, tage et beløb til at dække udgifter til pleje, før katten udleveres (og skulle nogen dukke op efter meget lang tid, ville jeg næppe udlevere - men hvis nu de dukkede op efter fx. en måned).


  • #27   15. jul 2018 Alle vores 3 har været fremlyst i 2 måneder. Derefter er de indfanget, vaccineret, øretattoveret, chippet og sterriliseret/Kastreret.
    Her sidst ankomne - Ghost. Han er stadig så vild at vi kun kan komme 2-3 meter i nærheden af ham, men han kommer når vi kalder ham ind til spisetid, har egen kattelem i staldbygningen og en kasse at sove i, foder og vand automat. Det tager den tid det skal med ham og det får det lov til. Han blev indfanget i.. marts eller april mener jeg og har været hele turen igennem.


    profilbillede
  • #28   15. jul 2018 Men eftersom jeg jo hverken har fået dem eller købt dem - så ejer jeg dem åbenbart ikke alligevel.. så bare se bort fra mit indlæg. smiley

  • #31   15. jul 2018 Jeg ville fremlyse et par uger, både på Facebook, med sedler lokalt og hos dyrenes beskyttelse. Jeg ved ikke om man skal ved politiet når det er en kat? Derudover også hvis man har en lokal dyrlæge, det gjorde jeg da jeg fik en hjemløs kanin ind ad døren, ingen henvendte sig så han fik et nyt hjem smiley

    Og så ellers holde øje med efterlysninger i landsdelen, katte kan strejfe langt.
    Og så skal du også huske at det ikke er alle der er på Facebook eller i den lokale gruppe, så det er vigtigt at efterlyse andre steder også.
    Skriv i fremlysningen at hvis ingen henvender sig indenfor 14 dage anser du katten som hjemløs og vil derfor tage den til dig.
    Jeg skrev derudover i min fremlysning, at hvis der skulle sidde en ejer der bare ikke længere ønskede kaninen måtte de gerne skrive eller ringe anonymt og så skulle jeg nok tage mig af den.


  • #32   15. jul 2018 Mennesker ejer ikke katte. Det er katten der ejer mennesket ??

  • #33   15. jul 2018 Jeg havde på et tidspunkt en kat der blev væk da hun blev passet. Hun var væk i 8 mdr. Om vinteren i en af de store storme blandt andet.. jeg var sikker på hun var død. Hun var øremærket, chippet , vacccineret og steriliseret.
    Men så ringede telefonen 5 januar. Et ældre par havde haft hende hængende på deres hestepension et halvt års tid, men kunne ikke komme i nærheden af hende. Nu havde de så fundet mine efterlysninger, eller deres datter i San Fransisco havde - og havde tippet dem. Og de ville høre om jeg kunne oplyse chipnummeret. De fik de og det var ganske rigtigt Linemis de havde fundet. Og så begyndte fruen (de er start 80érne på det her tidspunkt) at græde. For hun var blevet så glad ved hende og hun lå i skødet hver aften og så TV. Så jeg kørte ud til dem og fik en god snak med dem og vi blev enige med dem at Linemis skulle blive hos dem. Så nu lever hun det fede liv (hun er blevet ret rund) med egen hestepension. Det var svært at slippe hende, men hun var virkelig elsket og havde jo selv valgt dem. Hun kunne godt kende os , men det var tydeligt hun havde valgt. Så sådan kan historien jo også falde ud.

    (hende fandt jeg så i øvrigt i bunden af en container, i en pose med 2 døde søskende, men hun var heller ikke mærket så burde nok bare have ladet hende ligge, hun var jo ikke min smiley )

    Linemis hos sin nye familie smiley


    profilbillede
  • #34   15. jul 2018 Fubert - hos os lyder den - katte har ikke ejere - de har personale smiley

  • #35   15. jul 2018 Med boesen, det er så fantastisk med den slags historier, uanset om det ender med at katten bliver boende eller kommer hjem til sin ejer, bare det at vide hvad der er blevet af den er guld værd.

    Jeg havde som barn en kat der hed stribe, hun var den jeg havde det allerbedste forhold til, selvom vi havde flere staldkatte osv. Stribe var en kat jeg havde fået da hun var killing og hun var derfor en af de få der kom med indenfor. Det skete jo desværre af og til at en af kattene blev kørt ned, og en dag var stribe sporløst forsvundet og jeg var sikker på at det var hvad der var sket. Vi spurgte rundt ved naboerne om nogen havde set hende men ingen havde hende rendende. Der gik flere måneder og pludselig en aften stod hun og miavede udenfor fordi hun ville ind smiley


  • #36   15. jul 2018 Præcis. Man kan godt blive overrasket af og til.
    Godt stribe kom hjem igen smiley


  • #37   15. jul 2018 Da vores første kat kom til os, spurgte vi rundt i naboskabet om nogen kendte til hende.
    Det gjorde ingen. Hun var højdrægtig og vi tog killingerne til os også.
    De blev alle neutraliseret, tatoveret og vaccineret.
    Missemam blev hos os resten af livet.

    Sådan gør man her, hvor jeg bor smiley
    Der er ikke som sådan nogen tidsgrænser for noget.


  • #41   16. jul 2018 Update på katten Ulrik (opkaldt efter en vagabond vi har haft boede et par nætter og som heller ikke var helt let at slippe af med, da han først var indenfor døren smiley ):
    Han har fået vand, mad, kattbakke og er blevet loppebehandlet. Jeg har fået tjekket at han ikke er chippet og jeg har tjekkeet en hulans masse efterlysningssider, samt fremlyst ham et par steder.
    Ingen har indtid nu meldt sig som ejere, og hvis det ikke sker indenfor en uge eller to, får vi ham kastreret , tatoveret og vaccineret.


  • #42   18. jul 2018 Registrering af katten

    Det er ikke lovpligtigt at registrere eller øremærke sin kat i Danmark, ligesom det er med hunde. Derfor er der mange danske katte, der ikke har en chip eller er øremærket. Det er dog en rigtig god idé at få sin kat registreret med chip eller øremærke hos dyrlægen, da den her bliver registreret i det danske katteregister, så man kan finde frem til ejeren, såfremt katten skulle løbe væk. Hvis ikke katten bliver registreret på den ene eller anden måde, er den ifølge lovgivningen ejerløs, og den kan enten få sig en ny ejer, eller i værste fald blive aflivet, hvis den løber hjemmefra.

    Derfor kan det kraftigt anbefales, at man får sin kat registreret hurtigt efter anskaffelse, og det gøres ofte i forbindelse med neutralisation af katten.


  • #43   18. jul 2018 Slå selv op i dyreværnsloven , hvis du stadig er i tvivl

  • #44   18. jul 2018 Hanne, hvad er det du svarer på? Og hvad er det der kan slås op i Dyreværnsloven?

  • #46   18. jul 2018 Men DVL siger ikke noget om chipning eller registrering....?

  • #47   18. jul 2018 Tillykke med din nye kat smiley

    Der forsvinder vildt mange katte hver dag. Der er dgl. efterlysninger, og der er dgl. fremlysninger af smadrede katte i trafikken.

    Hvis du kan give den kat et dejligt liv, som det lyder til, så er jeg glad på kattens vegne. Havde den haft en ansvarlig ejer var den selvf. registreret.

    Nej der står ikke noget om registrering af katte i loven, for det ønsker alle de uansvarlige katteejere ikke, da de så skal til at bruge penge på deres udekatte ... Der er ikke engang 8000 af de ekstremt mange katteejere i DK, der har villet skrive under på, at hæve kattens værdi i samfundet, med noget så simpelt som registrering smiley


  • #48   18. jul 2018 Undskyld. Mit svar omkring dyreværnsloven , var et svar til Annie (højere oppe i tråden.

  • #49   7. aug 2018 En update på Ulrik!
    Han er nu flyttet ind her og han er blevet kastreret, tatoveret, vaccineret og behandlet mod alverdens parasitter. Han er helt ekstremt kælen og det er næsten umuligt at tage et billede af ham, for han kaster sig over en så snart man nærmer sig ham smiley


    profilbillede
  • #51   7. aug 2018 Prøver lige med det der billede igen

    profilbillede
  • #52   7. aug 2018 smiley smiley smiley

  • #53   7. aug 2018 Ja det ser ud til at være helt umuligt smiley

  • #55   7. aug 2018 Så fint! Tillykke med hinanden!

  • #57   13. aug 2018 Tillykke med jeres nye kat smiley Og hvor er han bare fin smiley

Kommentér på:
Hvornår kan man kalde en kat for ens egen?

Annonce