{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Nøgenbadning - børn
  • #445   20. jul 2018 Jeg savner stadig svar på mine spørgsmål i det lange indläg.

    Men måske findes svaret ikke fordi vi simpelthen har forskellige former for rummelighed og moral når vi debattere pädofili

    Så måske dette bare er sådan en debat hvor man må enes om at väre uenige

    Det begynder jeg at tro

    Jeg sidder dog efter debatten lidt rystet men det er jo mit og folk er tydeligvis ikke ens. Jeg tror ikke jeg kan komme det närmere men jeg tror jeg troede at der var ting som alle var enige om men sådan lärer jeg jo om homo sapiens hver dag..

    Før jeg fik barn ville jeg måske have fundet det interessant nu giver det mig en følelse af... Nej der er ikke rigtig et ord... Men jeg har en fornemmelse af at hvis jeg kunne sätte ord på ville det väre vigtigt men det kan jeg vist ikke... Men jeg kan märke det... Og sådan må det så väre lige nu... Måske jeg en dag kan.

    Så herfra god weekend smiley


  • #448   20. jul 2018 uhh jeg håber Ida men hvis det sker, mon så ikke også flere føler sig mere frie?

    men tror næppe det nogen sinde sker. jeg kan ikke lige finde kilden fra tlf og måske husker jeg forkert men var det 16% risikoen for at begå selvmord blev øget med hvis en mand var homoseksuel. vi er kommet langt, men der er langt endnu når man skiller sig ud.


  • #450   20. jul 2018 At han bare faldt i gryden som spæd?
    Hvor kommer det fra?
    Manden er forbryder, krænker, menneskeligt afskum - men det er da ikke sikkert han er pædofil.
    Det kan også være han er det. Tager man overgrebene mere alvorligt, hvis man kalder ham pædofil end hvis man ikke gør?


  • #453   20. jul 2018 Bare?
    Hvorfor bare?
    Hvad betyder ordet pædofili i forhold til at tage overgreb på børn alvorligt?


  • #456   20. jul 2018 Det handler netop ikke blot om ord; det handler om præcision ift. hvem, vi taler om, når vi taler om pædofile eller krænkere; det handler om mennesker.

    Jeg har personligt stiftet bekendtskab med både krænkere og pædofile, og der er en enorm forskel i deres måde at tænke om børnene på. De fleste pædofile tror, at børnene er lige så interesserede i forholdet, som den pædofile selv, og ser forholdet som mere eller mindre ligeværdigt. Den gennemsnitlige krænker ved, at offeret ikke er interesseret i den type relation, og ved, at magtbalancen i forholdet er helt skævt.

    Nogle pædofile reagerer på deres seksuelle afvigelse og krænker børn - og så er de naturligvis pædofile krænkere, seksualforbrydere. Men som skrevet tidligere af flere, så er det et fåtal.

    Jeg har ingen forståelse for, hvordan man kan se noget seksuelt i børn, og jeg fordømmer dem, der krænker børn af den ene eller anden grund, så det er ikke, fordi jeg holder hånden over krænkere eller pædofile.

    Men pædofili er - som anerkendt diagnose - invaliderende i mange tilfælde. De pædofile ved godt, at deres tilbøjeligheder er forhadte og fordømte, og de ved, at de aldrig kommer til at have en kærlighedsrelation, som kan måles med den vi andre får lov at opleve.
    De skammer og/eller skjuler deres tilbøjeligheder stort set konstant, og det må være ekstremt vanskeligt at leve sådan - at skulle undertrykke så stor en del af ens identitet. Det fører i mange tilfælde til andre psykiske udfordringer, fx depression. I udgangspunktet mener jeg, at alle fortjener at leve et acceptabelt liv, og derfor skal pædofile også have mulighed for at søge hjælp uden at blive dømt for deres tanker alene


  • #457   20. jul 2018 Der er vel egentligt to hovedkategorier, når det kommer til pædofile ...?
    Dem som ved, at det at handle på deres impulser, vil være at skade barnet, og så dem som ikke kan se et problem, med deres impulser, og dermed heller ikke, hvorfor de ikke skal have lov, at føre dem ud i livet ...

    Vi ved for lidt om pædofili i DK. Vi kan kun hjælpe førstnævnte med at forebygge, da sidstnævnte oftest ikke selv henvender sig, for at få hjælp (da de ikke fejler noget forkert), og dem ser vi først, når de HAR smadret mindst et barns liv. Og disse tilbyder vi behandl. som de ikke tager seriøst, fordi de stadig ikke mener, at der er noget galt, men føler, at det trods alt, er bedre end fængelsstraf (læste jeg i en artikel omkring de behandlere, der står for behandlingen af disse "mennesker").

    Jeg har mødt et par stykker af sidstnævnte. Der er ingen empati overhovedet for deres ofre, for de gør jo intet galt. Tværtimod er det synd for dem selv, at de fleste andre mennesker hader og foragter dem, særligt deres ofres familier, ingen forståelse overhovedet. Det er så vildt at stå over for nogen der er så forskruede.

    At være en af de "uskadelige" pædofile, holdt op overfor de monstre, den anden kategori er, må være såå forfærdelig.

    Men hvordan vi kan få fat på de farlige af de pædofile, FØR de handler på deres impulser, se det er et godt spørgsmål.

    Jeg ved ikke om ham, der voldtog den 9-årige er pædofil ... Noget er der galt med ham. Han har tidl. krænket/voldtaget en 12-årig ... (at det får lov at ske igen, det viser hvor latterligt dårligt vores retssikkerhed er, for ofrene). Og han er mistænkt i Emile Meng- sagen ... og her ville pædofili jo ikke være en faktor ...

    Nogle af krænkerne af børn, af de 90% der ikke er pædofile, kan vi få fat i, hvis vi bliver bedre til at gribe ind over for omsorgssvigt, og et fokus på børn af psykisk syge, vil være en start (men så ryger vi sikkert ind i noget politisk korrekthed), men krænkelser af børn er hyppige, hvis man ser på de grupper, manglede impulskontrol, og hvad der ellers kan høre med.
    Derudover skal dem der er blevet krænket hjælpes intensivt, så de ikke selv ender med at være krænkere.

    Men hvis man lader sig forblænde af, at overgreb på børn foretages af udelukkende pædofile, så er det klart vi fejler i, at forebygge hovedparten af alle krænkelser af børn, da de 90% der rent faktisk foretager disse overgreb ikke ses, og derfor forebygges der ikke ...

    Det tror jeg må være pointen imellem at få skelnet imellem hvem der udfører krænkelserne af børn. Om de hedder det ene eller andet, det er ikke det væsentlige, det væsentlige er at vi ved at kalde alle krænkerne pædofile, faktisk ikke går ind og forebygger 90% af de krænkelser der sker ... Fokus er forvrænget ...


  • #459   20. jul 2018 Sanne M,

    Folk lader sig styre af deres følelser, præcis ligesom med indvandringsdebatten.
    Sund fornuft er out, det handler om hvad man FØLER. smiley


  • AT
    AT Tilmeldt:
    apr 2017

    Følgere: 6 Emner: 49 Svar: 1.008
    #461   21. jul 2018 Ikkesom: Haar du et problem med at folk forklare hvad de føler om et bestemt emne?

  • AT
    AT Tilmeldt:
    apr 2017

    Følgere: 6 Emner: 49 Svar: 1.008
    #463   21. jul 2018 sofia: Detver da så ligegyldigt, så længe at det der skrives giver mening... -,-

  • #465   22. jul 2018 Sofia: Jeg er meget enig med dig i, at det ville være klædeligt for debatten med noget sproglig opmærksomhed smiley sådan helt generelt

  • AT
    AT Tilmeldt:
    apr 2017

    Følgere: 6 Emner: 49 Svar: 1.008
    #466   22. jul 2018 så hop ud af emnet hvis i ikke er tilfreds med ddn måde der skrives på smiley

    og stop det der dansklærer halløj, det er så langt ude


  • #468   22. jul 2018 Spændende drejninger denne tråd tager - og nu er vi nået over til sprogblomsterne.

    Jeg er holdt op med at skelne mellem netop de to ord: Chance vs Risiko.

    Veluddannede journalister, der om nogen burde kunne begå sig i det danske sprog, tåger rundt i betydningen af de to ord. Selv når Lotte Mejlhede står og kommenterer direkte fra en terrorhandling i Paris, bruger hun ordet "chance" fremfor det mere passende/velvalgte ord "risiko".

    Intet under at mange udlændinge syntes, at "den danske sprog er meget svær en"..... Vi andre har jo også svært ved at hitte rundt i vores eget modersmål.

    smiley smiley


  • AT
    AT Tilmeldt:
    apr 2017

    Følgere: 6 Emner: 49 Svar: 1.008
    #469   22. jul 2018 sofia: hvis du gerne vil agere dandklærer, så find et andet emne.

    golk har imo forstået hinanden, og haft en meget god og sagelig debat, som har udviklet sig til noget spændende.


  • #470   22. jul 2018 Og tilbage til emnet inkl. første (og uundgåeligt forventede drejning om pædofili):

    Pædofile og potentielle børnemisbrugere skal man ikke undervurdere. Hvis man forventer, at ens 3 årige pode, bliver overfaldet eller bare overvåget af en skyggemand, med kasket og stor boner på, på en offentlig badestrand, velvidende at man er omgivet af en masse andre mennesker + podens moder og/eller far, så er man mere end almindelig torskedum.

    Og såvidt vides, kan man ikke nødvendigvis beklikke intelligensen hos samtlige pædofile/potentielle børnemisbrugere. De er klogere end som så, og arbejder i det skjulte - enten gemt bag deres computerskærme eller ved fordækte besøg som svinet fra Abild praktiserede i og omkring 2005.

    Jeg ville ikke have problemer med at lade min pode på 2-3 år lege nøgen i strandkanten. Chancen ( smiley ) for at der skulle ske en ulykke er væsentligt højere højere, end at barnet bliver beluret af en voksen mand/kvinde med en meget afvigende seksuel præference.

    Jeg tror mere at hele denne debat, både her og mange andre steder går i tråd med curlingdebatten, hvor overforsigtighed i forhold til vores kære poder, er begyndt at nå lidt småhysteriske (undskyld udtrykket) højder på bekostning af realitetsforståelsen.


  • #471   22. jul 2018 Jeg synes, at debatten er spændende, men jeg synes også, at nogle af kommentarerne fremstår, som om deres formål er at lukke ned for debatten.

    Det nytter jo ikke noget, at bede dem, man debatterer med, om at hoppe videre til andre emner eller stoppe med at stille en spørgsmål - på den måde får man jo kun sin egen holdning repræsenteret.

    Jeg synes, at din holdning, AT, til både emnet pædofili og sexovergreb, og til emnet sproglig opmærksomhed er interessant, men i stedet for at bede dine meddebattører om at lufte deres mening andetsteds, kunne du jo bare erklære dig uenig og eventuelt uddybe hvorfor ... smiley


  • AT
    AT Tilmeldt:
    apr 2017

    Følgere: 6 Emner: 49 Svar: 1.008
    #472   22. jul 2018 Kris:
    Jeg gider bare ikke at mit emne skal fyldes med dansklærer. Længere er den ikke.

    Man må debatere alt det man vi - inden for trådens emner. Vil man debatere andet, så vil jeg gerne bede om at man opretter sit eget emne, og starter sin egen debat. smiley

    Jeg håber ikke at folk også skal ødelægge det her emne, som er så langt, og interessant, med deres Lærer-pis, eller at begynde og linke til en masse ligegyldige memes, og videoer på youtube.

    Derfor beder jeg om, at man holder sin indre lærer til andre emner end det her. For det er dybt unødvendigt, efter over 450 svar, hvor der faktisk har været debateret på et virkelig fornuftigt niveau. smiley


  • #473   22. jul 2018 Der er vi så igen uenige - jeg mener, at sprog er enormt vigtigt at være opmærksom på, hvilket jeg også tidligere i tråden har demonstreret (ift. hvordan vi omtaler hhv. pædofile og krænkere). Måske er det en erhvervsskade, men ikke desto mindre er det også min personlige holdning smiley

    Desuden synes jeg netop ikke, der udelukkende har været debatteret sagligt.


  • AT
    AT Tilmeldt:
    apr 2017

    Følgere: 6 Emner: 49 Svar: 1.008
    #474   22. jul 2018 Kris: Og der skal være plads til uenighed smiley Det er der på intet tidspunkt nogen der har afvist.

  • #475   22. jul 2018 AT

    Blot for almindelig og høflig info, så har dine 8 foregående indlæg haft relation til alt andet end trådens emne.

    I min optik, er det en af TS fornemmeste opgaver, at forsøge at bringe tråden tilbage til emnet, fremfor at hoppe på fniddervognen. Det sidste er bare at slæbe brænde til et bål, man i bund og grund ikke selv ønsker.

    Kris: "Jeg synes, at din holdning, AT, til både emnet pædofili og sexovergreb, og til emnet sproglig opmærksomhed er interessant, men i stedet for at bede dine meddebattører om at lufte deres mening andetsteds, kunne du jo bare erklære dig uenig og eventuelt uddybe hvorfor ..."

    Stående applaus herfra - jeg er helt enig - og afventende smiley


  • #476   22. jul 2018 Jeg vil til enhver tid lade mit barn bade hvor hun vil. Bar eller ej. Jeg synes dog ikke det er curling når folk ikke vil. Det begreb däkker for mig over noget andet.

    At foräldre gerne vil beskytte deres børn er normalt. Det er der i mine øjne ingen grund til at sygeliggøre

    Når vi taler om ord og det er vigtigt så kunne man med fordel lave en tråd om curling og Hvad det egentlig er. Der er godt nok gået mode i at råbe det efter foräldre alle steder


  • #477   22. jul 2018 At foräldre gerne vil beskytte deres børn er normalt.

    - Fuldstændig enig. Men når poderne skal pakkes ind i bobleplast fra de bliver født til de er 18 år (og mange gange også derover), så er vi ude i det noget nær fanatiske (jeg vil aldrig bruge ordet "sygelig").

    På min arbejdsplads, har vores HR Manager et par gange måtte afvise en ung 17-18-19 årig ansøger, fordi forældrene var med og insisterede på at deltage i ansættelsessamtalen.

    Det er muligt at sammenligningen er en anelse skæv, men at passe på sin pode og beskytte selvsamme mod farer der faktisk ikke eksisterer, kan til tider godt gribe lidt ind i hinanden. Om det skader barnet nu eller senere, er der delte meninger om. Eksperterne peger i hver sin retning - vi ved det om 10 år.

    Men korrekt, curlingdebatten i sig selv, er et andet emne og hører til i en anden tråd.

    Men beskyttelsen af ens barn mod en ikke-eskisterende pædofil, kan godt antage lidt fanatiske højder. Efter min mening smiley


  • #478   22. jul 2018 Men man skal jo også huske at leve mens man gør det. Og det samme skal ungerne.


  • #479   22. jul 2018 Jeg tænker debatten kunne være interessant. Jeg mener ikke at være bange for pædofile er det samme som at curle et barn - eller pakke det ind i bobleplast til det er 18 år. At begge dele KAN være skadeligt er jeg enig i. At have en naturlig evne til at passe på et lille væsen, som bære ens gener, er dog helt normalt og ses over hele dyreriget

  • #481   22. jul 2018 Lige et semirelevant indspark til Facebook-folket:

    https://www.facebook.com/115621461786836/posts/2462739137075045/

    Det bliver nok aldrig ligefrem noget for mig, men jeg synes, at der er en pointe i at præsentere børn for nøgenhed, som ikke er idealiserede modelbilleder


  • AT
    AT Tilmeldt:
    apr 2017

    Følgere: 6 Emner: 49 Svar: 1.008
    #484   22. jul 2018 Sofia: jeg har da fuld forståelse for at folk har andre holdninger til pædofile end jeg har.

    det her er nok en af de længste og mest sagelige debatter der har været på hundegalleri i MEGET lang tid.
    hvis den her debat ikke har været sagelig, så må du hjertens gerne forklare ordet, og hvorfor at den ikke er sagelig smiley

    jeg skriver ingen steder at DU smider memes op, eller useriøse klip fra youtube, men det sker i rigtig mange emner, hvor emnet tilsidst er ødelagt. så ingen stråmand herfra.

    og jo, det er så trættende at folk lige skal smide en "du bruger det forkerte ord", " du staver forkert".. så lad da være.

    når man kan se at folk forstår hinanden, så er det simpelthen for dumt at begynde på (især hvis at du troede at debatten faktisk var slut.)


  • #485   22. jul 2018 Saglig debat betyder at debattere objektivt, så når folk inddrager egne følelser, er debatten usaglig.

    Derudover har du altså flere gange bedt os om ikke at stille spørgsmål til dine holdninger og decideret om at hoppe videre til andre emner, når vi har kommenteret på det sproglige.



  • AT
    AT Tilmeldt:
    apr 2017

    Følgere: 6 Emner: 49 Svar: 1.008
    #486   22. jul 2018 Kris: Det er det jdg har skrevet - flere gange, at mine holdninger ikke er realistiske, fordi at de er baseret på mine følelser og ikke noget objektivt.
    og en sagelig debat, handler i lige så stor grad om at man debattere noget der vedkommer emnet. - hvilket for mig var de følelser jeg har omkring pædofili.

    ja, jeg svarede ikke på hvad min holdning var til homoseksuelle, eller voldtægtstanker - fordi at det ikke var relevant, og fordi at jeg ikke har overvejet det, så jeg ville ikke kunne komme med et svar.

    jeg er blevet spurgt om det samme igen og igen, fordi at jeg havde en anden holdning til pædofile, end størstedelen, og til sidst bliver man sgu træt af at svare. jeg kunne selvfølgelig bare havde kopieret et af de andre svar, men det ville også være tåbeligt smiley

    og selvfølgelig gider jdg ikke have kommentarer på mit sproglige brug - jeg er ikke god til sprogligt, og det bliver jeg aldrig. og er ikke her inde for at blive bedre.


  • #487   22. jul 2018 Nej, en saglig debat handler om objektivitet. Et emne som pædofili og sexovergreb lægger op til subjektivitet, men så er det ikke en saglig debat. Saglig betyder, som nævnt, objektivt.

    Angående din holdning til pædofile, må du forvente at blive udfordret, når du fremsætter en så kontroversiel holdning på et debatforum. Derudover var spørgsmålene bare afklarende, idet de havde til hensigt at give en forståelse for din tankegang - jeg var oprigtigt interesseret i din holdning, ellers havde jeg ikke spurgt. Spørgsmålene var relevante, så jeg kunne forstå, hvad du præcist mente. Desuden er spørgsmål gode til at få folk til at reflektere (hvilket du så ikke havde lyst til, fair nok). Men andre med samme holdning havde mulighed for at svare på spørgsmålene, hvilket kunne uddybe debatten.

    Angående det sproglige tror jeg, at du tager Sofias ord alt for personligt. Det handler om en generel sproglig opmærksomhed, fordi der er stor forskel på begreberne chance, risiko og sandsynlighed. Derudover har der bl.a. også været tvivl om emnets kernebegreber, pædofile og krænkere, og der er nu opstået tvivl om begrebet saglighed. Derfor har Sofias kommentar i den grad sin berettigelse.


  • AT
    AT Tilmeldt:
    apr 2017

    Følgere: 6 Emner: 49 Svar: 1.008
    #489   22. jul 2018 Kris: det var helt på sin plads at få fastsat begreberne pædofile og krænkere.

    men at komme efter 470 svar, og påpege at folk skriver forkert, det kommer jeg aldrig til at forstå pointen i, må jeg indrømme. jeg tog ikke det svar personligt, men det er en generel indstilling jeg har, og det er et irritationsmoment for mig, at der noglegange kommer de der kommentater. smiley

    jeg ksn sagtens have taget fejl af "sagelig" og dets betydning, det indrømmer jeg gerne. jeg troede det betød noget andet. tak. smiley

    jeg vil rigtig gerne forklare min holdning, men så må du uddybe hvad det er du vil have forklaret, istedet for at kører de den samme smøre, som det endte med før. hjertens gerne.



  • AT
    AT Tilmeldt:
    apr 2017

    Følgere: 6 Emner: 49 Svar: 1.008
    #490   22. jul 2018 Sofia: jeg prøvede faktisk på at stoppe dig for længe siden, men det fortsatte, og jeg ville gerne have lov at forsvare mig selv.

    men vi stopper den her.


  • #491   22. jul 2018 At jeg er ret sikker på at din holdning ikke tilhøre et fåtal smiley bare rolig omkring den del.

  • AT
    AT Tilmeldt:
    apr 2017

    Følgere: 6 Emner: 49 Svar: 1.008
    #492   22. jul 2018 Lens: Min holdning må gerne hører til et få tal smiley

    så kan jeg da gå og spekulere over hvorfor at folk "tager så let på det". (i mangel på bedre ord)


  • #493   22. jul 2018 Det gør din holdning ikke smiley det er snarere omvendt og ja det kan man nemlig smiley

  • #496   22. jul 2018 What???
    Tage let på det?
    Tag da lige en stråmand af rang der!!!!

    Der er ikke EN, der tager let på det. Hvad er det dog for noget at skyde andre i skoene????



  • #497   22. jul 2018 Nu bliver jeg faktisk virkelig provokeret, AT. Jeg læser, ligesom CH, ikke at en eneste tager let på overgreb (eller pædofili). Tværtimod.

  • AT
    AT Tilmeldt:
    apr 2017

    Følgere: 6 Emner: 49 Svar: 1.008
    #498   22. jul 2018 Kris: i mangel på bedre ord!!! jeg ved jo forfanden godt at ingenbtager let på det. men kunne ikke finde det rigtige ord.

  • #499   22. jul 2018 Det er netop ord, det handler om AT.
    Det at nogle har en anden definition af pædofili og overgreb betyder for dig at der tages let på det.

    Det er fanme noget af en konklusion!!


  • #500   22. jul 2018 Det læste jeg, men hvis du ikke har de rette ord til at udtrykke dig om noget så væsentligt, så bør du måske vælge at tie.

    Det er da forfærdeligt at blive beskyldt for at tage let på overgreb begået mod børn eller pædofili, blot fordi du ikke gider slå op i en ordbog. Ja, der trådte du altså et par stykker over tæerne med dine (efter eget udsagn) manglende ordkendskab. Jeg håber, at vi nu kan være enige om, at ord har stor betydning i en debat.


  • AT
    AT Tilmeldt:
    apr 2017

    Følgere: 6 Emner: 49 Svar: 1.008
    #501   22. jul 2018 CH: Det var en forkert formulering fra min side CH!

    jeg ved sgu da godt at i ikke tager let på det.

    men jeg er overrasket over hvordan folk her i emnet forholder sig til pædofili, og jeg er overrasket over at størstedelen syntes at min holdning er så voldsom.



  • #502   22. jul 2018 Det er selvfølgelig en ærlig sag. Det overrasker mig, at nogen kan gå ind for "tankekontrol".

  • AT
    AT Tilmeldt:
    apr 2017

    Følgere: 6 Emner: 49 Svar: 1.008
    #503   22. jul 2018 Kris: Alle har sgu lov at formulere sig forkert.

    hvis i så vil blive ved med at føle jer ramte, på trods af at i ved at det var dn fejl formulering, då må i selv om det smiley


  • #504   22. jul 2018 Indtil videre er vi blevet klandret for ikke at læse, hvad du skriver, og at forholde os direkte til, hvad du skriver ... Det er ærlig talt lidt svært at navigere i, AT.

  • AT
    AT Tilmeldt:
    apr 2017

    Følgere: 6 Emner: 49 Svar: 1.008
    #505   22. jul 2018 Kris: men jeg erkender jo sådan set også med det samme at jeg formulerede mig forkert.



  • AT
    AT Tilmeldt:
    apr 2017

    Følgere: 6 Emner: 49 Svar: 1.008
    #507   22. jul 2018 Ida: jeg har lært af min fejl.

    jeg husker til en anden gang, at prøve at forklare mig - eller nok bare lader være med at skrive smiley


  • AT
    AT Tilmeldt:
    apr 2017

    Følgere: 6 Emner: 49 Svar: 1.008
    #509   22. jul 2018 Ida: jo, for mine skrive evner er sgu ikke til en forklaring, det har jeg indset smiley

  • #510   22. jul 2018 At går stadig ikke ind for tanke kontrol generelt og ja de fleste man spørger vil ikke tage pädofile I forsvar som en gruppe fordi de sjaldent gør noget og sige meget som hun gør.

    Det er min påstand at der er et par stykker i denne tråd der skelner mellem begreber men det gør den gängse person ikke. I er derfor i mindretal.

    Men var det ikke det hele debatten gik på? At det var noget I gerne ville ändre? Ellers forstår jeg da ikke debatten. Jeg troede netop det var et problem at så få skelner?

    Jeg vil äde min kat på at de fleste du går ud og spørger på gaden vil svare som AT.

    Og jeg kan godt forstä at det kan läses som et forsvar. Det er det ikke men spørg jer selv hvorfor så mange har følt sig kede af det og stødt af denne tråd. Måske de også oplever at der er en gränse for rummelighed og derfor har svärt ved at forstå jeres motiv. Selv synes jeg heller ikke det fremstår klart hvad det Präcis er i vil opnå. Men der kom heller aldrig svar på mine spørgsmål om det.

    Jeg synes ikke AT skal Undskylde for sine følelser. Der er intet forkert ved dem. Det er normalt at tage dyb afstand og ønske pädofile hen hvor peberet gror.

    Jeg er aldrig før stödt på jeres syn på det. Og jeg har sandelig også svärt ved at forstå formålet. De vil søge hjälp... Pga et ord... Jeg må gerne kaldes ikke rummelig her for det er jeg. Og det gälder uanset om den der voldtager et barn er pädofil eller en grøn ost.

    Så måske i ikke har forklaret jer godt nok simpelthen



  • #513   22. jul 2018 Jeg tror folk selv ved hvem.

    Hvad er det Präcis i mener der vil ske hvis vi kalder dem der voldtager børn uden diagnose børnevoldtägtsmänd og kun dem med klinisk diagnose pädofile? Jeg synes heller ikke det er tydeligt

    Det ene ord er da nästen mere grimt end det andet og overgreb er overgreb uanset om vi så kaldte dem hippoguimminygious. Så jeg tror simpelthen det er derfor det i skriver tolkes som forsvar af nogle

    Også fordi det er så Stort et tabu. Tror I folk på fb ville modtage det med kyshånd? Näppe. Jeg synes faktisk I har fået en stor rummelighed her i debatten og problemet er nok at mange ikke forstår hvorfor ord er så vigtige


  • #514   22. jul 2018 Ida jeg har lavet et langt svar til bla dig herover men hvis du ikke gider läse det så vil jeg da huske det fremover.... smiley

  • #515   22. jul 2018 @Lens.
    Jeg interesserer mig ikke for emnet, men selv jeg var godt klar over, at der faktisk skelnes.

    Det er ikke så lang tid siden, at jeg i de normale nyheder så et indslag om, at man nu slægger for registrering af pædofile på lige fod med alkoholikere netop for at de kan søge hjælp uden at risikere at skulle have det skrevet ned i alle mulige registre.

    Det er mennesker der har brug for hjælp, udskamning af grupper har aldrig hjulpet en disse.

    Dit eksempel med at spørge tilfældige og deres svar, vil afhænge af hvordan spørgsmålet formuleres. Lige det ved de fleste journalister godt. Du kan få lige det svar du ønsker.

    Desværre sætter journalister helst fokus på det negative, og svarerne vil også være derefter. Desværre.



  • AT
    AT Tilmeldt:
    apr 2017

    Følgere: 6 Emner: 49 Svar: 1.008
    #520   22. jul 2018 Hvad syntes I om pædofile/pædofili? Hvad er JERES tanker om dem/det?

    I behøver ikke svare, men der er blevet lagt så mange interessant fakta på bordet, at jeg syntes det kunne være spændende at hører folks egne meninger. Sådan jeres helt egen mening, den behøver ikke været baseret på noget videnskabeligt, realistisk, eller andet.


  • #523   22. jul 2018 Lens: Formålet med at skelne er skrevet helt ekstremt mange gange. Det ultimative formål vil være at forebygge seksuelle krænkelser af børn.

    Pt. forhindres dette ved, at man ikke fokuserer på dem der begår 90% af de her overgreb, men på de 10% der er pædofile ...

    Viden kan føre til reelle ændringer i praksis. Man skal starte et sted. En debat som denne fx. som jeg er sikker på, har givet nogen en viden, de ikke havde ... jeg er i hvert tilfælde blevet klogere på et emne, jeg egentligt i forvejen var ret godt inde i (kend din fjende).

    Jeg har selv været i hænderne på mindst en af de 90% (jeg ved ikke hvad kategori de 2 andre hører under, men vil også tro de tilhører den gruppe), da jeg var barn. Fra jeg var 7 til jeg var 11 og mit liv tog invaliderende skade.
    Disse overgreb skal forebygges, og det bliver de ikke pt.


  • #525   22. jul 2018 Det er altså en kende for ulækkert...

    Et mindretal har skuet igennem mediernes meget forenklede og forfejlede fremstilling af pædofile og overgrebsmænd og så er det dette mindretal, der tager fejl alene fordi de er i mindretal?
    Sådan kan man afvise fakta på bedste Trump-vis.
    Men det er stadig fakta.



  • #526   22. jul 2018 Min holdning til pædofile generelt er, at de er vildt klamme. Det er min refleksholdning.

    Men igen så ser jeg 2 kategorier.
    Dem som kæmper imod noget, som de ikke selv har bestemt, at de tænker og føler ... det kender jeg selv, fra selvmordstanker og impulser. Det er virkelig hårdt, og man har brug for hjælp. Man skal høres.
    De her personer skal have frit lejde til at søge hjælp.

    Og så er der den anden kategori, som mener de er i deres ret til, at føre deres impulser ud i livet, og ikke ønsker hjælp til at stoppe de impulser og deres adfærd. Sidstnævnte er i mine øjne monstre og burde bures inde på livstid. Dem ser vi først den dag de allerede har smadret et barns liv.


  • #531   22. jul 2018 Hvad jeg mener om pædofili og pædofile ...
    Jeg forstår ikke, at man kan tænde på børn - hvilet jeg har skrevet før. Jeg finder fantasier om børn frastødende og ækle. Men pædofile er ikke kriminelle per definition - det er udelukkende de pædofile, som selv begår overgreb eller som er i besiddelse af børnepornografi, som er kriminelle, og som jeg mener, vi som samfund bør straffe. Dem, der kun har seksuelle tanker om børn, skal vi tilbyde hjælp og støtte, så de ikke skal leve i isolation og skam.


  • #533   22. jul 2018 Ida det har jeg netop svaret dig på flere gange inklusiv I det indläg

    Mit job skal hele tiden träkkes ind i det. Selvom jeg herover har givet et eksempel med manden der er sigtet i sagen fra mors. Jeg synes det er sjovt at man tror jeg skal agere anderledes I en debat som privatperson pga mit job. Det er der ingen krav om. Jeg må sandelig gerne have en holdning i min fritid

    Batdog de vidste jo godt hvem. For de har väret og svare og jeg tror nu godt folk selv ved hvad de skriver i en debat og hvor de står I dette emne. Det virker vigtigt

    Resten vil jeg en gang til logge på pc og svare på. Hvis modtageren så läser det denne gang. Ellers er det jo lidt lige meget


  • #538   22. jul 2018 Jeg faldt for et par år siden over et radio interview med en 19 årig, der har selvdiagnosticeret sig som pædofil, han fortæller om de få muligheder der var og er for ham for at blive behandlet.

    Han har aldrig selv forgrebet sig på børn, og har en hjemmeside for andre pædofile der ved at de har det problem, men de må ikke have forgrebet sig på børn.

    De få mennesker der har børnenes fremtid i sinde, og prøver at bekæmpe uinformerede mennesker, spredning af forkert fakta og had, bliver set på som sympatisører af pædofile og til og med beskyldt for at være det selv.
    Og det er både trist og en skam!

    https://www.upworthy.com/this-19-year-old-pedophile-has-never-gone-near-a-child-and-he-needs-you-to-hear-his-story


  • #539   22. jul 2018 Jeg kan ikke se, at fagfolk er enige om at skelne, som I gør. Der er nogle forsøg på det, men alt efter hvor man kigger får man et broget billede.

    Her - else Munck - som I kan se er der iflg hende flere def. på en pædofil i dag. En snæver, en rummelig og en juridisk - som jeg skrev om i mit lange indlæg. Der er ting, der taler for alle tre i flg hende her - https://politiken.dk/debat/kroniken/art5472083/Det-p%C3%A6dofile-problem

    "Andre definerer pædofili bredere og med fokus på adfærden: En pædofil er en person, der forfører børn seksuelt eller på anden måde viser en unaturlig seksuel interesse for børn.

    Her bliver billedet mere flimrende. For ud over de nævnte 'ægte pædofile' kommer betegnelsen også til at omfatte f.eks. personer, der kun lejlighedsvis har sex med børn og ellers søger voksne partnere, endvidere brugere af børneporno, udviklingshæmmede, der har svært ved at håndtere deres seksualitet på en acceptabel måde, samt incestfædrene.

    Det har dog en vis berettigelse at bruge denne rummelige definition.

    Dels tager handlingen sig nogenlunde ens ud i de forskellige grupper, og et incestuøst overgreb kan være mindst lige så katastrofalt for et barn som et overgreb begået af en mere perifer pædofil person. Dels er spektret reelt bredt, fra den 'ægte pædofile', der har en dybtgående, personlighedsmæssigt integreret og oftest urokkelig drejning af den seksuelle orientering, til familiefaderen, der - måske i en længere periode - har misbrugt sin søn eller datter, men i øvrigt er aktivt heteroseksuelt orienteret mod voksne kvinder."

    Så var jeg lidt inde på om et sygt menneske selv kan vurdere sine handlinger - nej siger denne kilde en rapport fra 1999:

    "Hvad er karakteristisk for krænkere?
    Flere forskere har forsøgt at tegne en profil af folk, der krænker andre. I rapporten “Hvem er krænkeren” fra 1999 (se kilder) og artiklen “Ofre og krænkere” i tidsskriftet Nordisk sexologi fra 1995 (kilder) er nogle af de karakteristiske træk for en krænker:

    Krænkeren kan ikke overskue konsekvenserne af egne handlinger,
    herunder se den skade de forvolder andre.
    Krænkerens tolkning af virkeligheden er fordrejet,
    idet de projicerer egne ønsker, vrede eller fornedrelse over på andre.
    Krænkeren oplever ingen følelsesmæssig forståelse for andre,
    fordi deres referencepunkt er dem selv.
    Krænkeren mangler selvindsigt, det vil sige, de kan ikke indse,
    at de selv har et problem.
    Krænkerens selvopfattelse er lav og de mangler selvtillid.
    Krænkeren betegnes ofte som karakterafvigende"

    Endelig skelner nogle mellem incest og pædofili, og igen er man ikke enig her inden for fagfolkene. Altså om man skal skelne, igen fordi hvad forskel gør det for ofret når det sker, om man kalder dem det ene eller det andet?

    Her står også en del - bemærk, at de ofte er aktive med porno mm - en skam for det er indirekte overgreb jo - https://www.dr.dk/nyheder/indland/overlaege-behandling-af-paedofile-forhindrer-en-tredjedel-nye-overgreb

    Desværre er det NYE overgreb man har held med at forhindre - i nogle tilfælde altså.

    Og I vil gerne at man kunne hjælpe flere - jamen det er vi da kun enige i. Men så synes jeg I skal se på Kuno og Susannes svar her. Det ser ikke ud til at være let iflg fagfolkene. Uanset hvad krænkeren kaldes:

    https://www.tv2ostjylland.dk/artikel/beder-sagen-spoergsmaal-og-svar-om-paedofili

    "Af hele den samlede gruppe, der begår sædelighedsforbrydelser, hvoraf størstedelen handler om overgreb på børn, var to ud af tre enten ikke motiverede eller uegnede til behandling. Det viser en undersøgelse fra 2015."

    "Er pædofili en sygdom?

    Rigtig mange af de mennesker, der begår sexovergreb på børn, gør det af andre grunde end en egentlig seksuel interesse i børn. De kan for eksempel have svært ved at skabe relationer med voksne mennesker, har et misbrug eller er selv blevet udsat for misbrug, og det går i stedet ud over børn. Denne gruppe har ifølge psykolog Susanne Bengtson, der er psykolog og forsker på Retspsykiatrisk Hospital i Risskov, langt bedre muligheder for at stoppe med at begå overgreb.

    Pædofili derimod er en klinisk betegnelse, og netop den type kriminelle kan det som beskrevet være særligt vanskeligt at hjælpe. De udgør dog en meget lille del af den gruppe, der begår overgreb på børn."

    Var det ikke de klinisk pædofile, som flere i tråden mener man kan hjælpe ved at rumme deres seksualitet nok til at de søger hjælp? Men det er jo den sværeste gruppe at hjælpe står der her. Tager disse fagfolk fejl?

    Endelig kaldes det en perversion - så lad os bruge det ord i stedet for diagnose eller sygdom. En seksualitet anerkendes man det ikke bredt som hos fagpersoner. En seksuel orientering men en pervers en - naturligvis.

    Jeg har kun kunnet finde den kilde jeg postede øverst, der har lavet et studie, der udover at pege på, at nogle børn ikke lider overlast af overgreb (??????? her ringer mine alarmklokker altså) viser, at pædofile ikke bør sættes i samme bås som børnekrænkere. Jeg siger ikke, at I ikke har ret. Men det er altså ikke det, der dukker mest op af når man søger rundt hurtigt.

    Her er lidt læsestof fra Red Barnet. Bemærk de ikke-fysiske overgreb også. Samt kapitlet om Ikke to krænkere er ens. Man kan også her læse, at grooming i øvrigt er kriminelt - også selvom handlingen - overgrebet - aldrig udføres.....

    https://redbarnet.dk/media/1162/naar-voksne-kraenker.pdf


  • #540   22. jul 2018 Lens, prøv at hør den udsendelse jeg har linket til.. Det giver en ny information man ikke kan få fra fagfolk.. Og indblik i hvordan systemet fungerer for dem..

  • #541   22. jul 2018 Lens: Mange af dine artikler handler om sædelighedsforbrydelser og omstændighederne omkring sexovergreb (fx grooming) - dvs. tilfælde, hvor der er blevet begået overgreb. Det er jo netop ikke de tilfælde, vi taler om.

  • #544   22. jul 2018 Det jeg finder en smule uhyggeligt her i debatten er at der sidder mennesker og ikke mener det er vigtigt at skelne. At det er ligegyldigt om man kalder kriminelle de korrekte betegnelser dermed kriminaliserer en gruppe mennesker som aldrig har gjort noget kriminelt.

    Hvem mener det? Hvis det er rettet på mig, så er det da en fordrejning af mine indlæg, så det batter. Jeg stiller nogle kritiske spørgsmål til de ting I skriver. Jeg har en dyb afsky for overgreb mod børn - som I også har - men jeg har sandelig aldrig skrevet overstående. Bare lige så det er på plads.

    Hvis vi så kunne vende retur til emnet uden al det personfnidder, ville det være fremmende for en debat.

    Sanne: Jeg er ked af at høre, at du har haft de oplevelser. Jeg håber de ansvarlige blev dømt

    Pt. forhindres dette ved, at man ikke fokuserer på dem der begår 90% af de her overgreb, men på de 10% der er pædofile ...

    Hvor stammer disse tal egentlig fra? Så vidt jeg kan se hedder den 20/80?

    Hvordan mener I, at man kan hjælpe de klinisk pædofile, når de ifølge den undersøgelse, jeg henviser til herover, oftest er den sværeste gruppe at hjælpe og når 2 ud af tre der dømmes for overgreb, hvoraf de fleste er mod børn, ikke er motiveret for hjælpen eller egnet til hjælp? Hvordan skal det, at vi som samfund kalder det noget andet hjælpe, hvis gruppen er så svær at nå? Og hvad skal menig mand læne sig op af, når fagfolkene er så blafrende i så mange retninger?

    Jeg kan sandelig godt forstå det er svært fra Fru Jensen at tage et valg, når de der burde vide noget om emnet ikke er enige.



  • #545   22. jul 2018 Lens: Som skrevet før: Den undersøgelse du henviser til, omhandler dømte krænkere. Det er ikke dem, vi taler om ...

    Derudover er der da nogle jer i tråden, der ikke mener, at det er væsentligt at skelne, og at både pædofile og krænkere er lige så forfærdelige (og tilmed bør straffes på samme vis)


  • #546   22. jul 2018 Det er først efter du nævner din dækning, at der bliver spurgt ind til journalistisk dækning generelt. Hvis du ønsker at gøre klart, at du udtaler dig som hundeentusiast på HG og ikke journalist, så må du undgå argumentation som trækker på din erhvervsautoritet som journalist.

    Jeg udtaler mig aldrig som journalist herinde. Udtaler andre, der deler deres erfaringer fra et job sig med titel? Nej. ergo gælder det samme her, så er den ged vist barberet.

    Det jeg forsøgte var at spørge om forvirringen måske stammer fra en retspraksis eller et råd, der ikke skelner. Min hensigt var, som med resten jeg har postet reel, men I farer jo frem som om I er angrebet ved det mindste modspørgsmål. Det synes jeg er en underlig reaktion i en debat... Min intention har ikke været at genere nogle med mine spørgsmål, men at lære fordi jeg ville dykke ned i det, som jeg skrev tidligt i debatten. Men det får da ikke en ret fed modtagelse. Hvis sagen er så vigtig for jer, så skulle I måske overveje, hvordan I møder mennesker, der forsøger at lære


  • #548   22. jul 2018 Ida: Jeg svarer dig da her....

    "De medier jeg kender til, er meget varsomme med at bruge ord generelt om ikke-dømte. Men når det i en retssal dømmes som pædofili så bruges den diagnose også i artikler. Der er brodne kar alle vegne, så måske kaster nogle om sig med begrebet, men jeg har ikke kunnet finde de indslag i dag. Måske andre kan? "


  • #549   22. jul 2018 Jeg synes faktisk ikke, at vi farer frem og går i definsiv, men jeg synes efterhånden, at vi har fået skudt meget i skoene. Både at vi ikke læser indlæg, at vi ikke er gode nok til at forklare os og at vi skal lade være med at stille spørgsmål, der ikke omhandler emnet, selvom det har relevans. Det handler ikke om personligt fnidder, men indimellem er tonen altså blevet lidt passiv aggressiv, og du er altså ikke den sidste til at gå i definsiv, Lens. Og indimellem også i offensiv.

  • #552   22. jul 2018 Jamen Ida hvorfor svarer du mig ikke det så i en rolig tone? Herre gud da som folk ryger op... Jeg forsøger jo bare at lære og stiller mig naturligt kritisk - det kan jeg ikke forstå afføder så voldsomme reaktioner, som jeg får her....

    Fake news og alt muligt... jamen stop nu.... Det var dog en trist udvikling i en debat, som jeg har fulgt med interesse.

    Hvis man gerne vil ændre folks opfattelse så er et godt råd ikke at gå helt rabundus, når de spørger og søger viden. For mig virker det helt vildt demotiverende... smiley Jeg har lige genlæst mine indlæg, og jeg kan slet ikke forstå, hvordan alle de negative ting kan udledes af dem....


  • #556   22. jul 2018 og du er altså ikke den sidste til at gå i definsiv, Lens. Og indimellem også i offensiv.

    Det er ikke mig det er dig Lens.... jamen altså.... jeg vil lade jer have jeres holdning alene. Mig fik I ikke lavet om på. Jeg var ellers åben for det, men jeg kan mærke, at det krænker mine grænser at blive ved med at sidde i en debat, hvor jeg har gode motiver og så skal skydes alt muligt i skoene.

    Jeg synes, at det er en skam, at det, der kunne have været en spændende debat, endte sådan.

    Tilbage står det med 2 ud af 3 som er uegnede eller ikke motiveret for hjælp og at de klinisk pædofile er de sværeste at nå og at fagfolkene er meget uenige i definitionen. Det må vi håbe man en dag bliver og finder en løsning på - for børnenes skyld

    Hermed er der frit lejde til at give los - jeg kan godt tåle det, men tro mig - mine intentioner var virkelig gode. Derfor forlader jeg det med en ærgerlig følelse af at en chance blev forspildt

    God fortsat debat smiley


  • #557   22. jul 2018 Lens: De 2 ud af 3 er jo dømte sexforbrydere, ikke "bare" pædofile.

    Derudover er det muligt, har din oprindelige intention var at lære noget, men det blev altså hurtigt vendt her i debatten til at handle om vores manglende evner til at kommunikere vores budskab ud, selvom jeg personligt har svært ved at se, hvad der kan misforstås.

    Jeg siger ikke, at jeg/vi ikke også bærer en del af fejlen ift. miskommunikationen, men at du oprigtigt blot ønsker at lære vores udgangspunkt at kende er altså lidt tyndt ... du skriver jo flere steder, hvorfor det er nødvendigt at skelne, selvom bl.a. Ida har svaret ganske fyldestgørende på det flere gange.


  • #566   23. jul 2018 Synes du ikke, at de fortjener noget hjælp, John?
    Det er ikke svært at sætte sig ind i, hvor modbydeligt det må være at have de tanker samtidig med en sund moral.


  • #569   23. jul 2018 Hvis man krænker børn eller deler børneporno er man forbryder og skal straffes.
    Det skal både de pædofile, der gør det og dem, der ikke er pædofile og gør det.



  • #570   23. jul 2018 Der er jo flere kategorier

    Folk der har forgrebet sig på børn (og her er jeg fuldstændigt ligeglad med begrebet. Kald dem pædofile, kald dem voldtægtmænd/kvinder... whatever...). De skal under alle omstændigheder pakkes langt væk fra det samfund, som vi andre færdes i og som børn trygt burde kunne færdes i.

    Pædofile/folk med afvigende fantasier om sex med børn, der dowloader, distribuerer og opbevarer film og billeder - hvadenten de betaler for det eller ej/modtager betaling for det eller ej: Få dem pakket langt væk fra samfundet.

    Og så er der dem der blot har tankerne, men er i stand til at have 100% kontrol over dem, så de ikke bliver ført ud i livet, hverken på den ene eller anden måde (jeg tror at det er den kategori, der repræsenterer størstedelen). Hvis de selv opsøger hjælp til at håndtere disse tanker, skal de have den hjælp de har brug for. Det er her, det forebyggende skal sættes ind.

    De to første kategorier er allerede fortabt.

    I min firkantede optik.

    Jeg har ikke læst hele tråden - den er kanon lang og garneret af en masse irrelevant fnidder - så dette er blot mit input til selve emnet i fohold til hvad jeg mener om dem.

    Og jeg er som før nævnt totalt ligeglad med hvad de kaldes, i hvilke tilfælde. Et overgreb mod et barn, er et overgreb mod et barn.


  • #571   23. jul 2018 Problemet med ord er i denne forbindelse at man sidestiller forbrydere med ikke-forbrydere ved at kalde alle pædofile.
    Det skaber en massiv fordømmelse af mennesker, der intet har gjort og har brug for hjælp - denne fordømmelse gør, at de for det første ikke opsøger den og for det andet er den hjælp der kan gives ikke særlig prioriteteret og dermed ikke så god.

    Vores brug af det ord skaber problemer, der i yderste konsekvens kan betyde at der sker overgreb, der kunne være undgået.

    Tingene skal skilles ad og kaldes ved rette navn.


  • #573   23. jul 2018 #572

    Det står dig og andre helt frit for at springe mit indlæg over smiley


  • #575   23. jul 2018 Ida og Figo

    Som nævnt, så er jeg totalt ligeglad med ordkløver-debatten. Jeg mener den hører en anden tråd til, ligesom denne tråd også havde ophav i folks mening om at lade deres poder bade nøgen. Drejningen i forhold til "pædofili" og "pædofile" var dog forventet.

    Jeg har i mit indlæg redegjort for hvilke mennesker der (efter MIN mening) er uskyldige og hvilke jeg mener skal bures inde.

    Du er velkommen til at sætte dine egne prædikater på.

    Men små perfide bemærkninger som "og #570 er et rigtig godt eksempel på at det er en god ide at læse hele tråden inden man farer til tasterne" er jeg ærligt talt ikke motiveret til at tage mig af.

    Men jeg er glad for din uddybning i #574, selvom jeg ikke rigtigt kan se den relevant i forhold min egen firkantede holdning om misbrug af børn.

    På det område skelner jeg 100% sort/hvidt. Som redegjort i #570.

    Beklager.....


  • #576   23. jul 2018 Trist...

  • #577   23. jul 2018 Jeg synes at jorden er flad og det forandrer jeg ikke på...

  • #578   23. jul 2018 CH

    Hermed til venlig info: https://theflatearthsociety.org/home/

    smiley


  • #580   23. jul 2018 #579

    Kan godt forstå Lens' anke.

    Venligst fortæl mig præcist, hvor jeg kalder pædofile for forbrydere?

    Pædofili er ikke nødvendigvis en forbrydelse, sålænge trangen/lysten ikke praktiseres, på en måde, der involverer børn, på nogen som helst måde.

    Men vil du hermed nægte, at en forbrydelse mod børn, er en forbrydelse mod børn - uanset hvilket prædikat der er anført vedkommende der begår overgrebet?


  • #582   23. jul 2018 Jesper, anken ligger i, at du kalder alle, der forgriber sig på børn pædofile på trods af, at det kun er 1/5 af dem, der er det.

    Seksualforbryder er ikke lig med pædofil og pædofil er ikke lig med seksualforbryder



  • #583   23. jul 2018 Jesper, anken ligger i, at du kalder alle, der forgriber sig på børn pædofile på trods af, at det kun er 1/5 af dem, der er det.

    - Hvor præcist, har jeg skrevet det?

    Citat, tak?


  • #584   23. jul 2018
    Folk der har forgrebet sig på børn (og her er jeg fuldstændigt ligeglad med begrebet. Kald dem , kald dem voldtægtmænd/kvinder... whatever...).


  • #586   23. jul 2018 #581

    Så skal jeg omformulere det. Uanset om der er tale om en pædofil, eller ikke-pædofil.... så er en forbrydelse, der er begået mod børn. strafbart.

    Så når der er tale om en forbrydelse/overgreb, begået mod børn, er prædikatet ("pædofil, ikke-pædofil") jo faktisk helt irrelevant. Forbrydelsen er stadig præcist den samme, uanst hvem der begår den.

    Er det ikke korrekt?


  • #588   23. jul 2018 #584

    Fuldstændigt korrekt. Men dermed ikke sagt, at alle pædofile er forbrydere.

    Prøv at læse mit lidt mere forklarende indlæg i #580.

    Jeg formoder, det er mere relevant, end at sidde og lede efter ting, vi kan sidde og skyde hinanden i skoene.

    For hvis det er den diciplin, det hele handler om, så kan jeg godt forstå, at denne tråd er blevet så lang.


  • #590   23. jul 2018 Det er ret så relevant for de pædofile, der ikke udlever deres seksualitet at pædofili og overgreb ikke sidestilles.
    Når medierne ukritisk gør det, afføder det nogle uhensigtsmæssige konsekvenser.


  • #591   23. jul 2018 #587

    Tak. Det er dét, jeg prøver at anskueliggøre smiley


  • #592   23. jul 2018 Tak Sofia smiley

  • #593   23. jul 2018 CH
    Nå, det vælger du, at undlade dig at forholde dig til (mit tidligere indlæg).

    Så jeg citerer mig selv istedet for:

    Pædofili er ikke nødvendigvis en forbrydelse, sålænge trangen/lysten ikke praktiseres, på en måde, der involverer børn, på nogen som helst måde.

    Enig eller uenig?


  • #595   23. jul 2018 CH: Det er ret så relevant for de pædofile, der ikke udlever deres seksualitet at pædofili og overgreb ikke sidestilles.

    - Er det ikke også lidt det, jeg skriver længere oppe og som jeg citerer i mit foregående?


  • #596   23. jul 2018 Man kan ikke dømme nogen for pædofili, pædofili er ikke ulovligt. Overgreb er ulovligt og det et ulovligt at besidde børneporno.

    - Lige præcist - som jeg også har skrevet i 580: Pædofili er ikke nødvendigvis en forbrydelse, sålænge trangen/lysten ikke praktiseres, på en måde, der involverer børn, på nogen som helst måde.

    Jeg kan virkelig ikke se, hvor vi er uenige henne.


  • #597   23. jul 2018 Enig i 593.

    Ikke enig her:

    Så når der er tale om en forbrydelse/overgreb, begået mod børn, er prædikatet ("pædofil, ikke-pædofil") jo faktisk helt irrelevant.


  • #598   23. jul 2018 CH

    Godt så. Du har muligvis skrevet det et sted i tråden - men den er kæmpelang.

    Er du ked af at fortælle mig, hvad den præcise forskel er på, at en pædofil begår et overgreb mod et barn, og en ikke-pædofil begår et overgreb mod et barn.

    Nu er jeg nysgerrig...


  • #599   23. jul 2018 Om barnet bliver forulempet af en pædofil eller en ikke-pædofil er fuldstændig underordnet.

    Det, der ikke er underordnet er, hvad vi kalder det, når vi beskriver det.
    Hvis vi skriver at barnet blev forulempet af en pædofil - om vedkommende så er det eller ej, så har det konsekvenser for måden vi som samfund opfører os overfor ALLE pædofile. Også dem, der ikke udlever deres tilbøjeligheder og desværre også dem, der rigtig gerne vil have hjælp.
    Det er ekstremt svært for dem at opsøge hjælp i et samfund, hvor man sidestiller pædofile med sexforbrydere. Og i særdeleshed unfair eftersom det er ret få pædofile, der begår overgreb.

    Risikoen ved, at pædofile ikke får den behandling, de har brug for kan vi alle regne ud.

    Derfor - vi skal kalde tingene ved rette navn.


  • #600   23. jul 2018 Jesper, jeg tror, at du bliver udfordret på dine udsagn, fordi folk efterhånden er trætte af at recitere sig selv, for hele debatten har gået på at anvende de rette betegnelser smiley

    Her er lige en kort opdatering af trådens debat:

    Bruger A har ligestillet pædofile og overgrebsmænd.

    Bruger B har rettet vedkommende med en anke om at anvende de korrekte termer.

    Bruger A har kvitteret med at skrive, at det jo - ifølge vedkommendes egen holdning - er ligegyldigt ordkløveri.

    Bruger B bruger herefter lang tid på igen at forklare, hvorfor det ikke er ligegyldigt og blot handler om ordfnidder og sproglig opmærksomhed. Formålet med at anvende de korrekte termer er overordnet at blive bedre til at forhindre overgreb begået mod børn.

    Og dit første indlæg startede så debatten op igen smiley

    Så jeg tror, at det er derfor, at folk er ved at løbe tør for tålmod ...


  • #601   23. jul 2018 CH

    Jeg er på ingen måder uenig med det du skriver. Jeg citerer endnu engang, så du lettere kan forholde dig til min holdning:

    Pædofili er ikke nødvendigvis en forbrydelse, sålænge trangen/lysten ikke praktiseres, på en måde, der involverer børn, på nogen som helst måde.

    Men du er ikke enig, når jeg skriver, at når først overgrebet er begået, så er prædikatet irrelevant... (Her skal nok lige indskydes, at hvad medierne skriver og tolker, holder jeg helt udenfor min del af debatten - dem stoler jeg so wie so ikke ret meget på, da de elsker at tolke og overdrive, og arbejde i clickbaits, hvilket jeg finder højst usympatisk).

    Alligevel skriver du: "Om barnet bliver forulempet af en pædofil eller en ikke-pædofil er fuldstændig underordnet"

    Er det ike også det jeg skriver?


  • #602   23. jul 2018 Jesper, jeg tror nok du alligevel tænder lidt på ordkløveri smiley

    Jo, det skriver du, men det er ikke det eneste, du skriver.

    Jeg er enig i en del af dine udsagn, men ikke dem alle - som allerede påpeget, citeret og forklaret.


  • #603   23. jul 2018 Hej Kris

    Tak for din opsummering.

    Bruger A har ligestillet pædofile og overgrebsmænd.

    - Hvilket jeg også gør i det øjeblik, overgrebet / downloadet er begået. Ikke før. Har man ikke begået en forbrydelse, er man uskyldig - pædofil eller ej.

    Jeg tror snart ikke jeg kan skrive det mere tydeligt.


  • #604   23. jul 2018 Jesper, jeg tror nok du alligevel tænder lidt på ordkløveri

    - Øv ja - jeg lovede ellers mig selv at lade være med at falde i den fælde. I er for snedige, er I.... smiley

    Spørgsmål: Er det tilladt i dette forum at formulere sig ugheldigt og i et senere indlæg at rette det ind, så det står lidt tydeligere?

    Eller handler det om, at man skal høvles, for det første udsagn, uanset hvad man efterfølgende prøver at forklare, for at tydeliggøre sin mening?

    Jeg er lidt i tvivl nu.....



  • #605   23. jul 2018 Det er naturligvis helt tilladt smiley

    Det, der sker her er, at vi tager to forskellige perspektiver. Du det helt nære i forhold til det menneske, der er blevet forulempet.

    Jeg det brede i forhold til de konsekvenser det samfundsmæssigt har for dem, der i fremtiden kan blive "ofre" for fordømmelse og tabuisering og de reelle ofre dette afstedkommer.


  • #606   23. jul 2018 Det, der sker her er, at vi tager to forskellige perspektiver.

    - Det har du helt stensikkert ret i

    smiley


  • #607   23. jul 2018 CH's seneste kommentar beskriver vist meget godt, hvor forskellige udgangspunkter, vi står i smiley

    Derudover vil jeg tillade mig at rette dit udsagn, ift. at pædofili ikke nødvendigvis er ulovligt ... pædofili er aldrig ulovligt, men overgreb og medvirken til overgreb er (jeg ved godt, at du også skriver dét, men du reciterede lige ovenstående udsagn)


  • #608   23. jul 2018 Kris

    Godt så - så burde den vist også være på plads.....


  • #609   23. jul 2018 Jo, jo, men nu citerede du jo lige dig selv, så jeg gik ud fra, at du fortsat var uopmærksom på det faktum ...

  • #610   23. jul 2018 Jaja

    Jeg skulle lige have pillet det der "nødvendigvis" ud af sætningen.

    Jeg takker for irettesættelsen smiley


  • #612   23. jul 2018 Dvs Sofia

    En pædofil, som har begået et overgreb mod et barn, i din optik ikke har begået en forbrydelse?

    Whow....


  • #614   23. jul 2018 Nå, så spørger jeg på en anden måde Sofia:

    - En pædofil, begår et overgreb mod et lille barn
    - En ikke-pædofil begår et overgreb mod et lille barn

    Hvori ligger den præcise forskel ud fra dit udsagn i #611?


  • #615   23. jul 2018 Jeg tror, at det, Sofia mener, er, at pædofile aldrig er lig med overgrebsmænd.

    Pædofile er mennesker, der tænder på børn.

    Krænkere er mennesker, der forgriber sig på børn eller er medskyldige i overgreb.

    Så de mennesker, du taler om, Jesper, er krænkere og ikke (nødvendigvis) pædofile ...

    Sofias kommentar er ligesom mine forudgående bare en reminder om dét


  • #616   23. jul 2018 Min kommentar var naturligvis ikke et svar på dit sidst spørgsmål til Sofia!

    Begår man et overgreb, så er man kriminel og bør straffes for dét. Men det har ikke som sådan noget med diagnosen pædofil at gøre


  • #617   23. jul 2018 Så præciserer jeg lige spørgsmålet:

    - En pædofil går skridtet videre og fører sine tanker/facination ud i livet og begår et overgreb mod et lille barn

    - En ikke-pædofil begår et overgreb mod et lille barn

    Hvad er den præcise forskel?


  • #619   23. jul 2018 Eller mener I helt seriøst at man mister titlen som pædofil, i det øjeblik man begår en overgreb mod et barn?

    Sofia: "Overgrebsmænd er mennesker der har forgrebet sig på et andet menneske. De er kriminelle. Derfor kan de ikke (som i aldrig) sidestilles".

    Eller mener I seriøst, at pædofile ikke er i stand til at begå en krimenel handling der involverer børn?


  • #620   23. jul 2018 Jeg tror, at du misforstår, Jesper smiley Der er ingen, der siger, at der er forskel på forbrydelsen (at begå overgreb mod et barn).

    Vi siger bare, at der er forskel på at være pædofil og krænker.

    Jeg vil gerne eksemplificere det for dig:

    Jens er pædofil. Han fantaserer seksuelt om præpubertære børn, men har aldrig kontaktet et barn eller set børneporno. Han ved godt, at det er forkert, og han undertrykker derfor sine impulser.

    Jette er også pædofil, men hun har en stor samling børnepornografi på sin computer, og hun har også forgrebet sig på et barn engang.

    Janus har aldrig nogensinde fantaseret seksuelt om et barn, for han er tiltrukket af voksne kvinder. Alligevel har han forgrebet sig på et barn.

    Jens er pædofil og ikke krænker. Jette er pædofil og krænker. Jesper er krænker, men ikke pædofil. Jesper og Jette skal naturligvis straffes for deres forbrydelser, men Jens er ikke kriminel og hverken kan eller skal straffes for sin seksuelle orientering


  • #621   23. jul 2018 Jesper

    Motivet bag kan have en stor forskel.. Ikke at der er forskel for barnet..


  • #623   23. jul 2018 Sofia: Det er fuldstændig irrelevant hvorvidt vedkommende er det ene eller det andet, vedkommende er stadig en overgrebsmand, og det er dét, der gør vedkommende til kriminel.


    Se den var jo lidt interessant. Er det ikke også lidt det jeg skriver i #581:

    Så når der er tale om en forbrydelse/overgreb, begået mod børn, er prædikatet ("pædofil, ikke-pædofil") jo faktisk helt irrelevant. Forbrydelsen er stadig præcist den samme, uanst hvem der begår den.


  • #624   23. jul 2018 Enig, Fredsfyldt.

    Motivet bag kan have stor betydning på flere måder. Fx hvordan vi forhindrer overgreb og behandler pædofile samt potentielle krænkere.

    Derudover kan det også have betydning for barnet i den forstand, at ikke-pædofile ikke søger "et forhold" med barnet, men "bare" misbruger det. Det gør en stor forskel, fordi overgrebets karakter kan være mere sadistisk og voldsomt, idet ikke-pædofile ikke forgriber sig på barnet af seksuelle årsager, men fx for at opleve magten over barnet, barnets ydmygelse eller deciderede smerte.


  • #625   23. jul 2018 Motivet bag kan have en stor forskel.. Ikke at der er forskel for barnet..

    - Det vil jeg aldrig anfægte. Især det sidste er for mig, det allervigtigste. Jeg er helt og holdent på barnets side og så er jeg totalt ligeglad med om den voksne hedder Jette eller Janus.


  • #626   23. jul 2018 Jamen det har da betydning, om der er tale om en pædofil krænker eller en ikke-pædofil krænker ift. hvordan vi forebygger overgreb? Først når vi tilnærmelsesvis forstår baggrunden for disse menneskers adfærd, kan vi gøre en indsats for at forhindre overgrebene

  • #627   23. jul 2018 Jamen det har da betydning, om der er tale om en pædofil krænker eller en ikke-pædofil krænker ift. hvordan vi forebygger overgreb? Først når vi tilnærmelsesvis forstår baggrunden for disse menneskers adfærd, kan vi gøre en indsats for at forhindre overgrebene

    - Enig, men så har du fuldstændigt misforstået det jeg skriver. Jeg ser tingene fra barnets perspektiv, når forbrydelsen sker.


  • #629   23. jul 2018 Der er ingen, der siger, at pædofile aldrig begår overgreb, eller at overgreb begået af pædofile er mindre slemme, end dem, der bliver begået af ikke-pædofile.

    Så hvad er det helt præcist, du mener?


  • #630   23. jul 2018 Sofia, netop - og det må være hovedformålet altid. At forhindre fremtidige overgreb

  • #631   24. jul 2018 @AT: "men jeg er overrasket over hvordan folk her i emnet forholder sig til pædofili, og jeg er overrasket over at størstedelen syntes at min holdning er så voldsom. " Mon ikke de voldsomme reaktioner skyldes, at du udtaler, at du synes det vil være OK at straffe en befolkningsgruppe over en bred kam udelukkende for deres tanker. Her i landet har vi et grundlæggende retssikkerhedsprincip om at man er uskyldig til det modsatte er bevist; 'den omvendte bevisbyrde'. Der er enkelte tilfælde, hvor nogle politikere har bestemt, at man istedet skal bevise sin uskyld. I praksis er dette ofte ganske umuligt og man risikere ret nemt at få dømt uskyldige mennesker. Vores princip om uskyldig til det modsatte er bevist er en del af vores 'tillidskultur', som er noget af det der for alvor adskiller de skandinaviske lande fra stort set resten af verden. At bryde med dette er slet og ret at bryde med noget af det mest grundlæggende i vores samfund; det der gør os til dem vi er. Det er nok ikke noget man som dansker, der blot færdes i andedammen egentlig lægger så meget mærke til; det er noget man blot tager for givet. Men rejser man i den store vide verden og ser andet end turistfælderne. Eller arbejder man sammen med folk fra mange forskellige kulture (UK, USA, Indien, Kina, Japan osv), så opdager man lige pludselig, hvad det er der egentlig gør vores samfund så unikt; TILLID!
    Derfor skræmmer det mig at der sidder folk og i ramme alvor mener at det skal være OK at straffe folk for tanker. At dømme folk for noget de ikke har gjort og måske aldrig vil gøre. Det vil være ødelæggende for vores samfund og ændre det radikalt.


  • #632   24. jul 2018 Helt enig, Mette.

    Som sidebemærkning tror jeg også, at den almene dansker ville blive forbavset over, at der bliver uskyldige dømt i Danmark på trods af vores retsprincip.


Kommentér på:
Nøgenbadning - børn

Annonce