{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
789 visninger | Oprettet:

Beløn normalvægtige børn med penge. {{forumTopicSubject}}

https://politiken.dk/forbrugogliv/sundhedogmotion/art6652126/Venstre-politiker-Giv-normalv%C3%A6gtige-b%C3%B8rn-22.000-kroner

Det er simpelthen et af de mest syge forslag jeg nogensinde har hørt. Så kommer der da først børn med psykiske problemer , mindreværd, spiseforstyrrelser, mobning osv.

Hvordan ind i helvede kan man tænkte " hey de normalvægtige børn skal have 22.000, de overvægtige får intet, men de kan få chancen igen senere i livet hvis de taber sig" .

Brug dog i stedet nogen ekstra penge og ressourcer på at hjælpe de børn der er overvægtige ( og deres familier), og hjælp dem til et lettere liv. Det er simpelthen fatshaming i nye højder det der!

Kommentarer på:  Beløn normalvægtige børn med penge.
  • #1   6. aug Det næste bliver nok de blonde børn med fregner

• #2   6. aug Jeg synes, det er et vanvittigt forslag.

• Malene K
    Malene K Online Tilmeldt:
    aug 2015

Følger: 6 Følgere: 7 Emner: 26 Svar: 988
    #3   6. aug syg syg ide.
    der kan jo være andre årsager til overvægtige børn end bare spise vaner.
    sygdomme og medicin fx.
    skrækkeligt at udelukke og dømme børn på den bekostning. føj

• #4   6. aug Wow, så havde kun en af mine fået, da den anden var undervægtig i den alder. Flot kørt af politikerne eller nowet.

• #5   6. aug Absurd.. Er dælme glad for at det ikke bakkes op af andre end hans kone..

• #6   6. aug Det er horribelt bare at tænke sådan - hvad bliver det næste?
    Skal man så forære de dygtige børn i skolen 22.000 kr, og lade være med at give de elever der har det svært fagligt noget?

Jamen det er så sygt - hvorfor ikke støtte dem der har problemerne, i stedet for at støtte dem, der måske slet ikke gør noget for at holde sig tynd?
    Fedme handler om meget andet en dårlig moral, det handler om arv ( der er en stor avelighed i overvægt), sociale forhold, psykiske forhold, familieforhold, manglende opbakning osv - hjælp da de børn der har problemer i stedet for at stigmatisere dem endnu mere end de er i forvejen.

• #7   6. aug Præcis kennelmor, giv dog de børn og familier noget hjælp, hvor overvægten er et problem, i stedet for at belønne dem hvor der ingen problemer er. Det giver jo ingen mening, det svare til at give en ny lever til en der ikke har brug for det, mens en med leversvigt ikke får den, det er ligeså åndsvagt!

Det giver da også bare ENDNU en ting at mobbe med : " haha Tykke Thorkild, du er for tyk så du fik bare ikke de 22.000, det gjorde jeg for jeg er tynd" .

Og sgu uhyggeligt at hans kone der er psykiater kan støtte sådan et forslag, hun burde sgu da om nogen vide, hvor meget det kan skade et i forvejen skrøbelig teenagesind!

• #8   6. aug Det kan aldrig være børns ansvar at de er overvægtige. Skal det ansvar lægges et sted, må det være hos forældrene.

» Jeg har af og til børn, som jeg henviser til kommunen for ekstra støtte. Der er min erfaring, at kommunernes tilbud er for ringe. Det er sjældent, at de får den støtte, som de har brug for«
    - men at de normaltvægtige børn får penge, dét er lige den støtte de har brug for... øøh, ja okay, eller nej, måske ikke.

Der kommer sgu nogle underlige forslag indimellem...

• #9   6. aug E: Ja det er sgu da bare et ekstra spark, virkelig sygt at tænke at det kunne være enn god ide!

• #10   6. aug Lige nøjagtig konens citat om, at kommunens støtte er for ringe ... må jeg foreslå, at I bruger de 22.000 gange x antal normalvægtig teenager på at forbedre denne støtte?!

• Lens
    Lens Online Tilmeldt:
    apr 2018

Følger: 23 Følgere: 119 Emner: 40 Svar: 2.348
    #11   6. aug Ja så det tidligere...
    Det er sgu sygt med sygt på... er det 1. april? Eller har han fået en såkaldt politisk hjerneblødning akut?

Sikke dog en idiot.... Hvem stemmer på den slags idioter?

Er der ingen der holder bare lidt hånd i hanke med, hvad der sendes ud af ting i medierne i et parti?

Men han er kendt på disse kanter for sine begavelser. Fx da han forudså en "borgerkrig" i Venstre pga hans utilfredshed med Løkke...En borgerkrig i et parti? Jamen hvad snakker du om mand?

Det næste forslag bliver vel, at regeringen betaler dit kørekort, hvis du er røgfri, når du er 18...

• #12   6. aug Og det er jo fantastisk at den regionale politiker og hans regionalt ansatte kone, foreslår at det er kommunerne der både skal være bussemand og julemand i de sager. For det må da være kommunalt ansvar at veje børnene inden konfirmationsalderen, og enten shame eller belønne. Det ville jo være tuddetosset hvis børn med helbredsproblemer, faktisk fik hjælp i det regionale sundhedssystem i stedet.

En lille smule ironi kan forekomme

• #13   6. aug A : jeg er simpelthen nærmest mundlam over, at man kan tænke som dem. Altså med deres uddannelser, burde de sgu da om nogen vide bedre.

Det er så grotesk at man nærmest skulle tro det var en dårlig joke.

• Holly
    Holly Online Tilmeldt:
    feb 2018

Følgere: 2 Hunde: 1 Emner: 10 Svar: 642
    #14   6. aug Hvis staten endelig skal hjælpe folk på vej kunne man passende fjerne momsen på sunde fødevarer, sundhedsvæsenet er allerede gratis, så der er ingen grund til at smide flere penge den vej, folk ved godt allerede at det er usundt at være fede er jeg ret sikker på.

• #15   6. aug "Jeg synes, at det er en god idé, hvis man siger, at når barnet skal konfirmeres, så får det 22.000 kroner skattefrit fra kommunen, hvis det har en normalvægt"

Mit ansigt: ..... ......

Og nej, jeg synes hverken normalvægtige eller overvægtige børn skal "belønnes" på den måde. Det er jo slet ikke sådan, man kommer problemerne til livs.

• #16   7. aug Ved ikke om jeg skal grine eller græde....

• #17   7. aug Staten giver ikke. De tager.
    Selvfølgelig er det endnu et dumt forslag.

• Kim J
    Kim J Tilmeldt:
    jul 2018

Følger: 1 Emner: 1 Svar: 159
    #18   7. aug Herregud, den stakkels fyr er Venstremand. Han har formentlig forvekslet emnet med noget omkring landbrugsstøtte.

• #19   7. aug Varmen må være steget vedkommende til hovedet

• #20   7. aug NU kan jeg godt lide at man tænker nyt, og belønning frem for straf, er noget jeg virkeligt elsker.

Desværre er dette forslag nok en kende for underligt og sikke en adminstration der skal til. Plus, hvad med alle undtagelserne osv.

Nej, forslag der giver mere administration er ikke smart.

• #21   7. aug Der er simpelthen så langt ude. Det lyder som en ide, som er opstået i en gedigen rødvinsbrandert. At man så stadig synes at ideen var god, når tømmermændene har lagt sig, er ikke til at forstå.

De stakkels børn som allerede oplever et kæmpe pres fra kammerater og medier. Lad os da lige give dem endnu en ting, som kan presse dem. Jeg tror næsten det kan ende med at have modsatte effekt på overvægten.

Og så forstår jeg slet ikke, hvor det tal kommer fra. Hvorfor lige 22.000?

• Lens
    Lens Online Tilmeldt:
    apr 2018

Følger: 23 Følgere: 119 Emner: 40 Svar: 2.348
    #22   7. aug Ja sært tal egentligt...

• Indica J
    Indica J Online Tilmeldt:
    nov 2017

Følger: 4 Følgere: 204 Emner: 31 Svar: 1.029
    #23   7. aug Tænk sig at man stadig snakker om normalvægt

Skræmmende forslag, og skræmmende syn på andre mennesker.

• #24   7. aug Det minder mig om min onkel, da jeg var barn - måske 12 år gammel agtigt? Så ville han give mig 100kr for hvert kg jeg tabte - men jeg skulle også give 100kr for hvert kg jeg tog på.

Min families evne til at håndtere at jeg var et tykt barn, har aldrig været særlig god - og fordi jeg er overvægtig i dag, er det som om de forventer min lillesøster bliver det samme, fordi hun ikke er en streg i luften - så hun bliver jo nærmest "fatshamet".
    - Samme onkel sagde sidste år noget med, hej slanke, til min lillesøster da hun sidste år havde tabt sig og var glad for det - 2 sekunder efter skal han sige hej til mig og siger "Ja ikke hej slanke til dig, man må jo ikke lyve". Åh hvem elsker ikke familie komsammen med sådan en start på dagen?

Det er da en god idé med en form for "motivation" til at tabe sig - men hvem vurderer så hvornår konfirmanden er "normalvægtig"? Er det en bestemt vægtgrænse? Og hvad så hvis et barn - eller forældrene - praktisk talt sulter barnet, for at nå ned under "den magiske grænse"? Er der en nedre grænse, fordi undervægtig kan vel være ligeså problematisk som overvægtig? Og hvad hvis barnet kort efter er ovre "den magiske grænse"?

Hvorfor ikke fokusere på sundere tiltag for alle børnene - for selv normalvægtige børn kan vel være usunde? Nogle tiltag der er sjove, og lærerige og ikke skaber flere kløfter mellem børnene og legaliserer mobning praktisk talt.

• Radar
    Radar Tilmeldt:
    aug 2010

Følgere: 8 Emner: 24 Svar: 2.127
    #25   7. aug # 24 "Så ville han give mig 100kr for hvert kg jeg tabte - men jeg skulle også give 100kr for hvert kg jeg tog på."

Meget inspirerende . Det bliver nok det næste - at teenagere skal betale 22.000 hvis de er for tykke.

Tja, der bør vel efterhånden ikke længere være noget, der kan chokere. Jeg er ved at forsøge at holde op med at undre mig over bizarre forslag.
    At sådan en mand får sin fede LØN for sit idioti er ikke til at ta'!

• #26   7. aug Jeg hvad egentlig med undervægtige børn ? Det er jo heller ikke specielt sundt. Jeg var undervægtig som barn - sådan en der får bekymrede breve med hjem fra skolesundhedsplejersken. Jeg havde bare usigeligt lidt lyst til mad, så jeg spiste kun ganske lidt. Det har sikkert ikke været helt nemt for min mor at skulle håndtere at den ene var undervægtig og at den anden blev sat på slankekur af lægen
    ... min madlede forsvandt da jeg kom i puberteten og nu har mit 'issue' modsat fortegn
    Al den fokus på vægt som eneste indikator for om man er et sundt (og det er sg* ligefør der sættes lighedstegn mellem slank og godt menneske) er simpelthen sygelig. Der er SÅ meget andet der afgør om man er sund og der mangler seriøst noget fokus på det hele mennesker og trivsel.

• Ida og Figo
    Ida og Figo Tilmeldt:
    mar 2017

Følgere: 4 Emner: 21 Svar: 2.230
    #27   7. aug #21
    Han var i radio 24syv i morges og fortalte hvorfor lige 22.000. 5-10.000 kr var for lidt, det var der jo ikke nogen der synes var mange penge idag. Så skulle det i stedet være omkring 20.000 og 22.000 lød bare som en hel del mere end 20.000. Så derfor....

Han ændrede også sit forslag (så vidt jeg forstod), til at alle børn blev målt og vejet når de starter børnehaveklassen og kun de børn der er for tykke men som formår at tabe sig inden konfirmationsalderen får pengene.

Han gør det for at bryde fedmetabuet og bare vent det er ligesom med rygeforbuddet - i starten var alle folk forargede men idag synes alle det er en god ide. Hans ord.

• Indica J
    nov 2017

#28   7. aug Er der noget der skal brydes, så er det da al den fokus på kroppen som et objekt der skal passe ind i nogle, af modeindustrien dikterede, meget smalle mål.

Jeg havde en veninde (RIP ) hun var altid på slankekur, og der var lange perioder hvor hun sultede sig selv. Hun havde det aldrig helt godt, heller ikke når hun var "normalvægtig", og den uro i sindet gjorde at hun valgte at tage sit eget liv - på trods af en lang og fin uddannelse (fra Cambridge) og lange perioder hvor hun boede i Schweiz og England, og en skønhed der sagde spar to, i lange perioder også en krop vi andre var misundelige på, så gjorde livet altså så ondt at hun følte sig nødsaget til at afslutte det alt for tidligt.
    Og jeg priser mig lykkelig for at jeg ikke har det som hende og kæmper med vægten på helt samme plan, for at rende og sulte sig selv for at passe ind, det er jo helt galt.

Jeg har former, og dem har jeg ikke tænkt mig at slippe af med selvom jeg taber mig

• #29   7. aug #27 Okay, det virker stadig ikke som et videre gennemtænkt beløb . Måske unge er anderledes i dag, men 5.000 eller 10.000 da jeg var i den alder (eller for den sags skyld også nu ) var da mange penge.

• #30   7. aug Syg tankegang

De penge de har tænkt sig at give til “normal-vægtige” børn skulle de hellere give til Julemærkehjemmene, så de børn der har det svært ikke skal vente så mange måneder/år for at komme på sådan et ophold, som i øvrigt ofte gør stor gavn på de pågældende børn.

• Indica J
    nov 2017

#31   7. aug Man kunne også tilbyde alle familier der har problemer med overvægt at komme igang med Holbæk-modellen, det kunne sikkert gøres for de samme penge.

• #32   7. aug VIDSTE bare at en eller anden før eller siden (i dette tilfælde blev det før) ville påpege, at overvægten jo kunne skyldes nærmest alt andet end dårlige kostvaner og mangel på motion.

JA, man kan blive tyk af sygdom mm. Men hold nu op. LANGT de fleste overvægtige er det fordi de spiser for meget/forkert og ikke motionerer nok. Problemet her er jo så, at den slags vaner gerne går i arv, så hvis ingen hjælper forældrene, hvordan skal børnene så få bedre vaner?

Alle undersøgelser peger på, at overvægt i høj grad hænger sammen med sociale lag. Dem der tjener mindst har også en ringere sundhed, ikke kun ift. vægt, men på mange parametre.
    Og det kan aldrig blive børns skyld, at de (lige på dette punkt altså - der kan jo være dejlige familier på alle mulige andre måder) starter livet mange pint bag deres bedrestillede kammerater.
    Og hvordan skulle det dog hjælpe tykke Michael, at hans slanke ven Jens får en pose penge?
    Øremærke dog de penge til diverse tiltag til at hjælpe tykke familier til et lettere liv (for det er et familieprojekt, ikke barnets eget alene-projekt)

• #33   7. aug "Jeg er for tyk, fordi min mor er på kontanthjælp, så vi har ikke råd til sund mad"
    sagt af en dreng i programserien "Barndom på bistand".

• Ida og Figo
    Ida og Figo Tilmeldt:
    mar 2017

#34   7. aug Isabelle, det der lugter langt væk af en sætning man har lært af mor for at retfærdiggøre overvægt. Jeg er selv tyk og ja det er da dejligt hvis det kan være alle andres skyld, men det er sgu nok fordi jeg æder for usundt og motionerer for lidt.

Jeg var i øvrigt 20 kg lettere da jeg havde færre penge

Selvfølgelig kan man leve sundt på kontanthjælp, spørgsmålet er om mor har overskud til at lave sund mad.

• Indica J
    nov 2017

#35   7. aug Jeg tænker det samme som Ida. Det er uden tvivl muligt at lave sund og mættende mad på en meget lille indkomst, men rigtig mange har ikke overskud, og ved ikke hvad man skal gøre med f.eks. grøntsager.

• #36   7. aug Isabelle - netop. Hvordan får det mon hans mor til at lægge indkøbsvanerne om, at hans ven får 22.000?
    Giver ingen mening.

De penge var så meget bedre brugt på f.eks. at give tilskud til fritidsaktiviteter, vejledning i kost og indkøb (for faktisk KAN man købe meget sundt uden at det bliver dyrt), støtte i hjemmet til udsatte familier osv.

• #37   7. aug Ja da, Ida. Min tanke er sådan bare, at dette er drengens oplevelse. Måske skulle man give moren et par madlavnings- og indkøbsråd - bruge penge på dette fremfor at kaste penge efter normalvægtige børn.

• #38   7. aug Hmmm jeg har ingen penge, men mine børn er ikke tykke. Hvad skal jeg gøre? Den ene har et bmi midt i spektret, og den anden i den laveste del. Hvad har jeg gjort forkert?

• Ida og Figo
    Ida og Figo Tilmeldt:
    mar 2017

#39   7. aug Helt enig, men folk må altså også lægge denne offermentalitet fra sig - og især lade være med at give den videre til deres børn.

Og så kom jeg lige til at tænke på nogle spøjse oplevelser jeg har haft. Jeg er ret tyk og jeg er ret ærlig om det. Men hvis jeg siger dette så bliver folk sådan helt forfjamskede "naaarj du er da ikke tyk, eller du ser ikke tyk ud! Jeg har i hvert fald ikke lagt mærke til det!" som om det er pinligt at snakke om. Eller når jeg siger jeg ikke kan bære bestemte slags kjoler fordi jeg er for tyk, så reagerer folk som om jeg lige har sagt at jeg har cancer, slap af jeg er bare tyk og så finder jeg nok en anden pæn kjole.

Jeg søger ikke medlidenhed, jeg kan jo bare styre mine madvaner og løbe en tur (jeg har før næsten tabt mig 30 kg så jeg ved hvad det kræver). Jeg tror bestemt der er et tabu, men altså mange af os lever fint med at være overvægtige, selvom vi da godt ved at det er usundt men altså vi er ikke spedalske

• #40   7. aug Det er sørme svært at lægge offermentaliteten fra sig, hvis man virkelig føler sig som et offer. Ja, man kan lave nogenlunde sund mad til ingen penge - hunden og jeg levede for 770 kroner til mad og diverse om måneden for nogle år siden.

Men hvis man ikke selv har gode kost- og motionsvaner, har en begrænset økonomi og måske endda slås med to-tre andre ting, fx fysisk og/eller mentalt helbred, så er det svært at hente overskuddet og viden om emnet frem. Burde man gøre det for sine børns (og sin egen) skyld? Ja, det mener jeg bestemt. Men hvis man er så vant til sine smøger, sin kaffe og sin "offermentalitet", så er det altså svært at lægge fra sig ...

Dét burde vi bruge ressourcer på at gøre bedre.

• Indica J
    nov 2017

#41   7. aug Kris, det er præcis det jeg mener.

Hvis man nu sørgede for at der var penge til at lave sund og lækker mad i hjemmekundskab, og man prioterede at bruge penge på at "uddanne" forældrene i madlavning og økonomi.

Altså tog folk i hånden og viste dem hvordan man gør, det tror jeg er noget der rykker.

• Ida og Figo
    Ida og Figo Tilmeldt:
    mar 2017

#42   7. aug Kris, jamen helt enig. Jeg synes vi skal gøre meget mere for de på kontanthjælp der ikke magter dagligdagen. Madlavningskurser, økonomikurser, bedre psykologhjæp, gratis fodboldtræning/musiktimer til ungerne, kulturpakker osv. MEN når jeg hører et barn udtale sig som Isabelles eksempel så bliver jeg altså en smule træt for det virker til at man så bare har givet op og sagt "nå vi har ingen penge, jamen så må vi jo forblive tykke".

• #43   7. aug Man vælter sig ikke ligefrem i hjælp, når man er på førtidspension eller er sygemeldt sådan generelt. Især ikke hvis man er gift, og heller ikke selvom partneren også er førtidspensionist eller syg. Så forventes det, at den ene eller anden kan klare det hele alene.

• #44   7. aug Jeg mener også, at uddannelse er vejen frem, og at forældrene er SÅ vigtige i den her sammenhæng. Hvordan vi skal undervise dem, ved jeg ikke, men jeg er glad for skolernes øgede fokus på sundhed, og at blikket på dér er vendt bort fra vægt alene.

Jeg kan huske en af de værste dage på mellemtrinnet: Jeg gik vel i 4.-5. klasse, og vi havde sundheds- og seksualundervisning. Vi skulle vejes på en vægt i klassen, og derefter regne vores BMI ud. Vi var sammen med parallelklassen, og alle skulle dele deres BMI i plenum, og alle fik udleveret et skema, så man kunne se, hvor man lå i forhold til normalen. Derudover var der kategorierne undervægtig, overvægtig og fed.

Det var ikke særlig sjovt at ligge lige over normalniveauet, men det var værst for de undervægtige og de fede ... gæt selv, hvad frikvarterets samtaleemne var

• #45   7. aug Ida: Men det er jo ikke barnets skyld. Og ja, nogle forældre har givet op. Verden er ikke lige god for alle, og nogle har dårlige vaner siddende helt nede under huden.

Fx kan Isabelles eksempel risikere at reproducere de dårlige kostvaner, for ingen har lært ham om personligt ansvar. Ikke at jeg mener, at et barn har det ansvar, men han lærer det heller ikke fra sin mor, der netop ikke tager ansvar - men sikkert yder det bedste, hun kan, med de ressourcer hun har

• Ida og Figo
    Ida og Figo Tilmeldt:
    mar 2017

#46   7. aug Det er skam heller ikke barnet jeg bliver træt over for han gentager formentlig blot en sætning han har hørt mor sige.

Og selvom jeg mener at man kan gøre meget mere for folk på kontanthjælp, så mener jeg altså også at folk har et personligt ansvar og et af de ansvarsområder er at lære sine børn om sund kost og ikke bare lære dem at "vi er tykke fordi vi ingen penge har".

• #47   7. aug Hvorfor ikke bare implementere et fag i folkeskolen der hedder almindelig husholdning??

Faget består så i så almindelig budgetplanlægning, oplysning om div. økonomiske faldgruber mm. samt at sammensætte sunde og billige ugentlige madplaner.

Man har altså en fiktiv husholdning, som man skal styre, med en eller anden standart indtægt og standart udgift.

• #48   7. aug Selvfølgelig har vi alle et personligt ansvar. Men der er mennesker, som ikke er klar over, hvordan det personlige ansvar "ser ud", og så er der dem, der ikke kan overskue det personlige ansvar.

Pengene er bedre givet ud ved hjælp og støtte end ved økonomisk straf, mener jeg bare

• Indica J
    nov 2017

#49   7. aug Minion, sådan et fag synes jeg virkelig der mangler!

• #50   7. aug Jeg er enig, Minion og indica! Det ville også give de/os unge en bedre ro i maven at vide, at de har lært de her ting på forhånd. Skat, budgetplanlægning og årsopgørelse gør stadig fysisk ondt på mig at skulle sætte mig ind i her på mit femte år som voksen

• Ida og Figo
    Ida og Figo Tilmeldt:
    mar 2017

#51   7. aug Sådan et fag har længe været på tale. I det mindste sådan at husholdningsregnskab og SKAT blev obligatoriske emner i matematiktimerne, men det er desværre aldrig sket.

Det er nok langt mere innovativt at lære hvornår to toge støder sammen hvis de kører fra Viborg med 226 km/t....

• #52   7. aug Det er OGSÅ vigtigt ... at lære basal matematik.

• #53   7. aug Hvis man er barn af en forældre der bare sidder, og alt alting er i mod dem, og verden er et kæmpe røvhul, og de ikke er i stand til at ruste deres børn på den virkelige verden, så ville sådan et fag sgu give god mening

• Ida og Figo
    Ida og Figo Tilmeldt:
    mar 2017

#54   7. aug Sikkert, jeg har heldigvis aldrig haft brug for mine evner udi at regne togførers katastrofekørsler ud...

• #55   7. aug Enig, Minion.

Ida: Nej, men det handler jo om at lære regnereglerne bag, og dem kan man få brug for.

• Indica J
    nov 2017

#56   7. aug Jeg sidder her og tænker at man burde lave en frivilligeorganisation som tager ud og holder kurser i økonomi og madlavning på budget, og måske går en tur sammen med familien, får gang i kroppen.

• Ida og Figo
    Ida og Figo Tilmeldt:
    mar 2017

#57   7. aug Og de regneregler kunne man så sikkert også lære på en måde der giver mere mening for ens dagligdag.

• #58   7. aug Hvis overskuddet ikke er der, og helbredet halter, så hjælper et kursus intet.

• #59   7. aug Men kolliderende tog appellerer til flere elever end så meget andet. Der er lange evidensbaserede forskningsrapporter, som beskæftiger sig med børns indlæring, motivation for indlæring osv., men det vil jeg ikke kede dig med nu

• #60   7. aug Enig, Susanne. Et af problemerne er netop, at de forældre ikke har overskud til at komme på banen. I skolen ser vi også, at de samme forældre ikke deltager i forældermøder, skole/hjem-samtaler osv., netop fordi de ikke har overskuddet og ressourcerne til det. Det handler bestemt ikke om, at de ikke ønsker det bedste for deres børn

• #61   7. aug Susanne, derfor, bør man da give børnene noget helt basic, hvis ikke forældrene magter det, sådan at de ikke også ender i en situation de ikke kan overskue

• #62   7. aug Enig med Minion også. Jeg tror bare, at der bliver talt forbi hinanden - et kursus til børnene er en rigtig god idé. Og det skal gerne gentages flere gange i løbet af deres skoletid

• #63   7. aug Minion, nu var det ikke dit opslag, jeg kommenterede, hvis du læser mit svar. Det var til det med et kursus.

• #64   7. aug Mange ( ikke alle, men mange) unge, når de flytter hjemmefra, kommer fra et hjem, hvor det enten er kaos, eller hvor de har fået foræret alting.

INGEN af dem kan klare sig selv...

• Indica J
    nov 2017

#65   7. aug Jeg har nu set min mor udrette mirakler med et lignende tiltag, hun arbejdede med invandrekvinder og de kom i den grad ud af deres skal ved at blive nudget til at komme igang, og få hjælp.
    Det spredte sig som ringe i vandet.

Så det handler selvfølgelig om indstillingen hos modtager, og der vil altid være nogle der ikke er til at hverken hugge eller stikke i - man kan ikke redde alle.

• #66   7. aug Susanne, nej nej, men når nu man er i en situation som forældre, hvor man ikke magter at deltage i et kursus osv, så må det da være i ens interesse at ens børn lære det uden at man selv behøver at deltage aktivt

• Indica J
    nov 2017

#67   7. aug Der er ingen der siger at sådan et kursus drevet af frivillige kun er for forældre

• #68   7. aug Du får ingen af mine unger frivilligt på et kursus. Så må det nu hellere være en del af undervisningen, hvis det skulle være. Just saying. Og mine er nok ikke så meget anderledes end mange andre på det punkt.

• #69   7. aug Var det ikke også det jeg skrev??

• Indica J
    nov 2017

#70   7. aug Men så er den rette indstilling der jo heller ikke, og det kan så ikke være mit problem

Jeg tror nogengange at etnisk danske familier er sværer at få til at samarbejde end mange af de invandrefamilier der er derude.
    Det siger min erfaring mig!

• #71   7. aug Tja teens er teens, og drenge er drenge. Deres indstilling er nok ikke så meget forskellig fra hinanden, når det kommer til stykket.

• #72   7. aug Undervisning er undervisning, og det er vel forældrenes ansvar at ungerne følger den obligatoriske undervisning

Der er MANGE unge der står med problemer når de flytter hjemmefra.. Hvorfor så ikke lære dem det i skolen, så man får de børn med også, der ikke lære det hjemmefra?

• Indica J
    nov 2017

#73   7. aug Men hvis forældrene så ovenikøbet er nej-sigere, så er det sgu også opad bakke.
    Indimellem mp forældre gerne nosse sig lidt sammen og skubbe deres børn i den rigtige retning

Og ja, jeg taler af erfaring selvom jeg ikke selv har børn.

• #74   7. aug Minion, taler stadig om kursus.

Indica, mine drenge hopper da ikke på et kursus, bare fordi jeg siger ja. Så det har intet med nej-sigere at gøre. De har skam selvstændige meninger. Det er ikke små børn jo.

• #75   7. aug Susanne, og netop derfor skriver jeg, da det IMO er meget FÅ teenagere, du får på et kursus, så bør man måske gøre det en obligatorisk del af undervisningen...

Hvorfor skulle børn på kursus? Det er forældrene der skal, men hvis ikke forældrene magter det ( som du selv skriver) Jamen så må det da være rart, at børnene lære det i skolen.

• Indica J
    nov 2017

#76   7. aug Jeg vælger nu stadig at tro på at man kan flytte bjerge hvis man vil, og livet er sgu også lidt sjovere hvis man formår at være lidt åbensindet og tro på det bedste i mennesket

Kommentér på:
Beløn normalvægtige børn med penge.