Danskernes alkoholvaner {{forumTopicSubject}}
For tiden køre der jo så meget i nyhederne , om at de unge drikker for meget. Og ja det gør en hel del da sikkert, det gjorde jeg også selv da jeg var teenager.
MEN hvorfor er det at man kun fokusere på de unge? Hvorfor ikke fokusere på at danskerne generelt har et højt forbrug af alkohol ? Altså de unge lære det vel også et sted fra, og hvis far og mor drikker et par flasker vin , irish coffee , drinks, øl osv i weekenden, ja så er det sgu lidt hyklerisk at skælde de unge ud syntes jeg.
Jeg har i mange år nærmest ikke indtaget alkohol, sådan i gennemsnit måske 2 genstande om året, det siger mig simpelthen bare ikke noget mere. Og efter jeg fik konstateret en leversygdom i Januar, er jeg blevet ekstra opmærksom på, hvor meget alkohol faktisk fylder her i landet. F.eks hvordan folk er gået "amok" med hvidvin og rose her i den varme sommer, for det er så skønt kølende, tjoe det er det da nok, men det er et glas koldt vand, et glas hjemmelavet limonade eller et glas saftevand da også.
Når folk holder fest, så skal man dælme heller ikke gå ned på alkohol, og man kan i hvert fald heller ikke spise en god middag uden at få vin til.
Den anden dag var der f.eks en i en Fb gruppe der havde smidt billede op af aftensmaden, og så skrevet at de fik et glas hjemmelavet limonade til, og straks kom der kommentare som " hvorfor limonade? Et glas koldt hvidvin ville passe så godt til" . Tjae måske fordi de godt kan lide limonade
Jeg er overhovedet ikke hellig, og jeg mener ikke at alkohol skal forbydes eller noget i den dur, men jeg syntes bare vi burde fokusere på problemet mere generelt, og ikke hele tiden kun fokusere på de unge.
Hvad tænker I andre ?
jul 2018
Følger: 1 Svar: 46
Hader man skal drikke for at kunne gå i byen, eller man skal have alkohol for at hygge. forstår det ikke ??
aug 2013
Følger: 10 Følgere: 73 Hunde: 3 Emner: 263 Svar: 7.763
Så i min optik burde man fokusere på det mere overordnet, for der er dælme også mange voksne og ældre der har et stort forbrug af alkohol ( uden at de er alkoholikere), og ikke ser det som noget forkert.
jul 2012
Følger: 23 Følgere: 1457 Hunde: 1 Emner: 44 Svar: 8.607
Min ældste søn er måske til 2-3 fester om året, hvor han drikker tæt. Og den yngste kan slet ikke lide alkohol.
jul 2018
Følger: 1 Emner: 16 Svar: 678
Selv oplever jeg desværre at jeg har mindre og mindre lyst til alkohol, efterhånden som alderen gør sig gældende. Når jeg skriver desværre, er det fordi det aldrig har været et problem for mig (typisk 1-2 genstande/uge) og jeg savner faktisk luksusfølelsen det giver når man en gang imellem sidder og nyder et glas god whisky i løbet af en helt almindelig hverdagsaften.
Selvfølgelig skal der også tages hånd om ældre der har problemer med alkohol, men vi ser da også jævnligt kampagner i reklameblokkene omkring dette?
aug 2013
aug 2006
Følger: 37 Følgere: 68 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 46.983
Personligt er jeg mere bekymret over at hash og stærkere stoffer i langt højere grad en tidligere er en del af den almindelige danske ungdomskultur.
Både alkohol og stoffer kan bringe meget skidt med sig og det er stadig ret vigtigt at skelne mellem brug og misbrug - for de fleste unge normaliseres forbruget efter et par år ellet tre, hvor der er fuld skrue på eksperimenterne.
Jeg synes faktisk at jeg er mere bekymret for min generation nu, hvor jeg er i 40'erne end jeg nogensinde har været før.
Det er nu det kan ses at forbrug er blevet til misbrug her og der og det er nu, konsekvenserne kommer.
Jeg kommer af en familie med misbrugere og har et lidt anstrengt forhold til alkohol.
Da jeg var ung tog jeg godt fra, nu rører jeg det ekstremt sjældent.
Det forunderlige i min familie er, at der stort set ikke er misbrugere i min generation selvom der er pænt med dem i generationerne før.
Det giver da anledning til fortrøstningsfuldhed.
Derfor - lad de unge blive voksne
jul 2012
Især når de var i sommerhus med min moster og onkel, var der alkohol på bordet.
Min far var en overgang "kvartalsdranker", men nu er han dement og på plejehjem, så det er da heldigvis stoppet.
jul 2018
Følger: 1 Emner: 16 Svar: 678
aug 2013
aug 2013
Vi har 4 års bryllupsdag næste måned, og har stadig flere flasker sprut stående fra brylluppet, de er ikke blevet rørt siden, og der blev drukket minimalt til festen, nu ryger det sgu snart ud
aug 2013
aug 2006
Til gengæld synes mange det er vildt sært at jeg helst bare vil have vand fra vandhanen
aug 2013
Mine svigerforældre har jeg set drikke noget med alkohol 3-5 gange på de 10 år jeg har kendt dem, når vi holder jul med dem er der f.eks heller aldrig alkohol på bordet, for ingen af os gider drikke det
Når vi er på Lanzarote plejer jeg at få et par drinks, men altså det er hvert 3 år , og det er måske 4 drinks på en uges ferie. Så det er virkelig minimalt hvad jeg indtager af alkohol. For mit vedkommende vil det aldrig blive mere, og det er jeg 200 procent sikker på, både fordi det har været sådan i mange år, men også fordi jeg nu har en leversygdom at skulle forholde mig til, og så vil jeg sådan set gerne passe så godt som muligt på min lever, så jeg ikke selv bidrager til risikoen for at skulle have en ny lever
apr 2008
Følger: 70 Følgere: 77 Emner: 88 Svar: 2.641
Jeg bryder mig ganske enkelt ikke om følelsen i halsen, og kan sammenligne det lidt med samme ubehag som jeg får ved at spise toppen af broccoli eller asparges.
Hvis jeg til nogen som helst sammenkomst nævner dette, får jeg hug, og får at vide at jeg "bare ikke har prøvet det rigtige endnu"
Jeg tænker at en af grundene til at folk starter tidligere og tidligere, er at de kan se at andre hygger sig med at være fulde. Min lillebror på 16 har lige fået lov til at drikke i år (af vores forældre) og min lillebror på 13 har gerne villet smage alt alkohol siden sin fætters konfirmation for 3 år siden.
Folk i min omgangskreds er meget fokuserede på druk, og fortæller ofte om hvor totalt fulde de var og om at de havde de sygeste tømmermænd.
Det siger mig overhovedet intet.. Haha
aug 2006
Jeg var under 1 år da jeg første gang smagte øl.
Det har med garanti været før jeg smagte sodavand
Til gengæld var jeg nok over 3, da jeg fik min første kop kaffe
Utroligt det ikke gik helt galt... eller... måske gjorde det!!!
maj 2007
Følger: 42 Følgere: 145 Hunde: 5 Emner: 1.145 Svar: 38.395
Til gengæld opdagede jeg, for ca. 15 år siden, at jeg er blevet hyperallergisk overfor alkohol. Jeg slår ud på overkroppen og mine arme og min hals lukker sig sammen og når jeg er heldig, kan jeg stoppe det med akut antihistamin. Ellers er det 112, for jeg er også hjertesyg, så jeg tåler ikke for meget ballede omkring min krop..... Så NUL alkohol til mig resten af livet. Det generer mig nu ikke.
aug 2006
Jeg tror det er votes perspektiv, der ændrer sig når vi bliver voksne.
aug 2013
Det er også en af grundene til, at jeg ikke forstår hvorfor det er de unge man fokusere så meget på, hvorfor ikke fokusere på det generelle forhold til alkohol her i landet.
mar 2016
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 24 Svar: 99
maj 2008
Følgere: 64 Hunde: 2 Emner: 124 Svar: 6.583
apr 2018
Følgere: 673 Svar: 5.720
Anyway jeg synes ikke danskerne drikker så meget men jeg er sgu nok ikke den rette til at vurdere det
er det så slemt?
Jeg synes folk styrer det ret godt det jeg ser, men der er naturligvis den risiko at de styrer det sammen med mig fordi de er bange for at jeg skal dømme dem... Det gør jeg nu aldrig men det kan de jo ikke vide.
men jeg synes ikke danskerne drikker så meget som det tit gøres til. Jeg genkender det ikke
aug 2013
Jeg er helt sikkert også blevet meget mere bevidst om det, efter jeg fik konstateret leversygdommen, og dermed er mere obs på f.eks forskning og artikler der handler om leveren og bla også folks alkoholvaner/ hvor mange danskere der rent faktisk drikker deres lever i smadder osv.
mar 2011
Følger: 7 Følgere: 32 Hunde: 2 Emner: 25 Svar: 1.971
Jeg startede selv med at drikke som 15-årig, men jeg var en af de sidste i min folkeskoleklasse, som havde prøvet at være fuld. Der fulgte nogle ret våde år, hvor jeg også fik black-outs. 'Heldigvis' har jeg altid haft rigtig slemme tømmermænd, så det med at drikke flere gange på en weekend, det har jeg aldrig kunne holde til.
I dag drikker jeg sjældent. Det er mest i sociale sammenhænge, og jeg forsøger at holde igen. Jeg bryder mig ikke om at være plørefuld, og så er mine tømmermænd kun blevet værre med alderen, og det er altså spild af en hel dag at ligge og være ynkelig.
Min lillesøster på 20 drikker overhovedet ikke og har heller aldrig gjort det. Jeg tror måske, at jeg har skræmt hende lidt, når jeg er kommet væltende hjem midt om natten. I hendes omgangskreds virker druk dog til at være ret vigtigt, selvom de fleste tager hensyn til hende.
Alkohol er ekstremt vigtigt i sociale sammenhænge, desværre. Jeg har netop været på kanotur, og her var det vigtigste næsten, at vi huskede at få øl med. Der er lidt en tendens til, at man ikke kan hygge sig rigtigt, hvis ikke man har en øl eller et glas vin i hånden.
aug 2013
Jeg har oplevet at være til en barnedåb hvor folk drak sig fulde, og hvor der måtte hentes flere øl!! Det er bare SÅ langt fra min virkelighed, og syntes ærligtalt det er upassende.
jul 2012
apr 2018
mar 2011
Det synes jeg godt nok også er vildt! Men jeg kommer så også fra en familie, hvor man ikke drikker sig fuld til familiefester. Der er altid alkohol på bordet, men folk forstår at stoppe, inden det tager overhånd. Dit eksempel synes jeg virkelig er upassende, medmindre værterne var helt med på den?
Jeg var til en udendørs Bruce Springsteen koncert en gang, hvor vi så flere 50+ mænd ligge og brække sig eller vælte rundt, inden koncerten overhovedet var gået i gang. Det forstår jeg overhovedet ikke. Man har betalt mange penge for sådan en billet, og så går man glip af det hele pga. alkohol.
aug 2013
mar 2011
jul 2012
apr 2018
jul 2012
apr 2018
apr 2018
godt gået Niels det hjælper at nogle står frem
https://ekstrabladet.dk/flash/dkkendte/niarn-om-tv-2-dokumentar-jeg-har-fortrudt/7276003
aug 2013
maj 2008
Følgere: 64 Hunde: 2 Emner: 124 Svar: 6.583
apr 2018
aug 2013
aug 2017
Følger: 10 Følgere: 65 Svar: 938
Her er to eksempler:
https://www.youtube.com/watch?v=-BLBf3F4GOE
https://www.youtube.com/watch?v=TvDVNgitytc
aug 2017
apr 2018
lige som loc. Så en dokumentar med ham hvor de spørger hvorfor han var blevet flinkere efter han blev ædru og clean. han svarede at han plejede at kunne ringe dagen derpå og sige undskyld jeg var fuld... men at det virkede lidt dumt at ringe og sige undskyld jeg var ædru...
hahaha
jeg kan godt lide de står frem og bryder nogle tabu.
kommer lige fra na møde og der sidder simpelthen så mange unge mennesker pga stoffer. alkohol er sjældent jvf trådens emne. men de er fra 16 år og op til ca 24... jeg ved Ikke om der er flere stoffer i dag end da jeg var på racerbanen men jeg er jo gammel nu og husker det som noget der var i et bestemt miljø.
disse er velfungerende unge som bliver slaver af alt fra Coke til heroin. det er en rystende udvikling
jeg snakker med dem fordi jeg er sponsor osv og det er ikke mit indtryk at alkohol fylder mere end da jeg var ung i 1300 tallet eller deromkring
hvad siger i andre? måske stoffer er der der sker en kedelig udvikling og alkohol er som altid som ch påpeger..? jeg ved det ikke. jeg ser bare flere helt unge end før.... de seneste ti år er det eksploderet til møder i den aldersgruppe. begge køn men flest drenge
de får så hjælp heldigvis tidligt men der må være let adgang til stoffer tænker jeg hvis det indtryk holder vand?
apr 2018
en stærk tekst og video
https://youtu.be/vTgQS48vBqI
og så er det sgu en fed sang
aug 2017
Jeg er ellers ikke til rap.
Jeg blev aldrig afhængig af kokain, det kunne jeg sagtens styre, så længe jeg havde amfetamin.. men det kunne jeg ikke styre.
At være herre over søvn og sult, kunne køre løs fire døgn i træk uden søvn og være super-duper frisk kl.04 solopgang og udadvendt og glad og have lyst til alt, på trods af at "life sucks".. jeg skal selv i dag, passe på ikke at falde i den rus.
aug 2013
Og det er ikke kun i bestemte miljøer, det er overalt. Der er jo ikke kun en flok hippier eller "bumser" der tager stoffer, det er også politibetjenten, advokaten, pædagogen osv. Nogen har et forbrug, andre har et misbrug.
Jeg er hverken bruger eller misbruger, men jeg ville nemt kunne skaffe stoffer hvis jeg ønskede det,
Jeg ved ikke om jeg tror at stoffer er blevet mere udbredt, jeg tror måske bare at man snakker mere om det i dag, og f.eks de sociale medier gør at det bliver mere synligt.
apr 2018
tog bla. amf og det er svært at slippe den virkning
Rikke det er mit indtryk at stoffer er lidt in... også heroin.... og det er skidt for mens du skal have en særlig genetik for sådan rigtig at ende i rendestenen med alkohol så kan alle blive afhængig af stoffer... i hvert tilfælde nogle stoffer....og derfor er det ret farligt... plus der følger altid en bagmand med enhver pusher....
aug 2013
Jeg kan da også huske at da jeg var ung ( haha ja eller yngre
Og sidst med ikke mindst, så ved jeg også flere steder hvor pusherne holder til om aftenen, eller ved selvfølgelig ikke om de gør det mere, men det har jeg lidt på fornemmelsen at de gør, udfra hvad man høre i medierne osv
aug 2017
Hvad skal du bruge.
aug 2006
Dengang havde et fåtal prøvet hash og ekstremt få havde et forbrug på jævnlig basis.
Stort set ingen havde prøvet hårdere stoffer og kendte ingen, der gjorde.
Dette var i starten af 90'erne.
Jeg så en tilsvarende landsdækkende undersøgelse for vel 10 år siden og det billede var aldeles anderledes.
Der er sket MEGET hvad det angår i den danske ungdomskultur. Jeg synes det er rystende.
aug 2013
Jeg har selv haft et misbrug af hash da jeg var 15, men stoppede da jeg en dag ikke fik nogen virkning ud af det mere, og det derfor var enten stop eller skridtet videre, og da jeg er en af dem hvor skrækhistorier om piller, amfetamin osv virker, var valget ret let for mig, for jeg turde ganske enkelt ikke prøve andet
Jeg har en onkel som familien ingen kontakt her til længere, og han er virkelig mit "skræmmebillede" , han er både alkoholiker og narkoman, eller i dag er han vist ædru og clean, han virkede i hvert fald mere " til stede", da han dukkede op til min farmors bisættelse sidste år. Han havde engang en kæreste, som når de manlgede penge til stoffer, solgte sig selv, de skyldte rockere penge som så kom og bankede på døren hos min far, og ja min onkel er bare " strandet i 80erne" rent mentalt. Den kæreste døde for en del år siden , hun havde ganske enkelt drukket , røget og sniffet sig selv ihjel.
Min farmor var også alkoholiker, men det er aldrig noget man har sagt højt, men alle har sgu vidst det. Det samme med min farfar som stadig lever, jeg ved dog ikke hvor meget han drikker mere, han fik vist et wake-up call, da han pludselig blevet stoppet i spritkørsel, og skulle op til ny køreprøve.
Ser i det program der er på tv2 nu? Er du gal han får sniffet noget amfetamin, det er jo fuldstændig vildt!
apr 2018
https://www.youtube.com/watch?v=jzk-lmU4KZ4
Puha Rikke hårdt at sidde på den side af bordet og se folk ædelægge sig selv. Jeg har siddet der nok, så nu sidder jeg på den side, hvor folk genopretter sig
aug 2013
Det er trist og frygteligt hvordan misbrug af den ene eller anden art, kan både ødelægge den enkelte person, men også familier og relationer.
dec 2010
Følger: 10 Følgere: 26 Hunde: 6 Emner: 278 Svar: 8.703
Der var faktisk fokus på voksnes alt for høje alkoholforbrug for nyligt, tror at det var i Nyhederne på TV2 ?
Når det så er sagt, så er der slet ingen tvivl om, at mange flere unge tager stoffer i dag, i forhold til da jeg var ung, og det er dælme skræmmende
Tænker at kampen mod stofferne skal være en stor del af en misbrugskampagne.
jul 2012
dec 2008
Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.220
Er det fordi vi ikke indser hvor store konsekvenser det har. For selvfølgelig er der mange voldssager i forbindelse med alkohol.
For ikke tale om spritbilister, hærværk,unge der dropper deres uddannelse osv.Hvordan det påvirker omgivelserne. Børn der har forældre der drikker feks.
Men det jo bare alkohol og sådan har det altid været.
aug 2013
Og ja stoffer findes i alle samfundslag, det er ikke kun bøllerne, kontanthjælpsmodtagerne eller folk i ghettoerne der indtager det .
Noget jeg syntes er tankevækkende, er faktisk at de fleste godt kan tage afstand fra stoffer, og komme med argumenter for hvorfor det er farligt, men når debatten så kommer til alkohol , så uha det skal man dælme ikke snakke dårligt om.
Alkohol fylder altså helt vildt meget i vores kultur og i sociale sammenhænge, og det ser de fleste ikke noget galt i, og det mistænker jeg er fordi det er så udbredt og noget der netop fylder så meget.
aug 2013
Jeg har heller ikke noget imod at folk drikker alkohol, og er ikke fordi jeg syntes det skal forbydes eller noget. Men jeg syntes bare at akohol fylder afsindig meget i vores kultur og sociale sammenhænge. Jeg ved jo godt at mange har et fornuftig forhold til det, men i min optik er der også mange der har et usundt forhold til alkohol, også uden de har et misbrug.
aug 2013
aug 2013
Danskernes alkoholvaner