{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.446 visninger | Oprettet:

Blodprøve {{forumTopicSubject}}

Hvis nu man skal have tjekket forskellige værdier og generelt se, om man er dækket af de vitaminer og mineraler man skal..
.. hvor snævert eller bredt et øjebliksbillede er blodprøven så?

Er der forskel på, om man dagene op til har spist junk-food og usundt, eller om man har spist all-round varieret og sundt?

Hvad kan man regne med?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af TV fra vægophæng 650 kr.
  • Opsætning af dampspærre 800 kr.
  • Solid dæk sæt på 400 kr.
  • Rengøring 500 kr.
  • Installation af loftslampe 645 kr.
  • Slibning af egetræs trappe 4.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Blodprøve
  • #1   21. dec 2018 Et vitamin som B12 lagres i kroppen. Det daglige forbrug er så lavt at en decideret mangel på vitaminet sker over længere tid. Så det vil ikke gøre nogen forskel at man har indtaget masser af animalske produkter i dagene inden. Det samme gør sig gældende for usund kost i dagene op til blodprøven.

Jeg mener det gør sig gældende for de fleste vitaminer. Derfor består behandlingen også i at få store doser af vitaminerne, hvorved lagret opbygges. Herefter fortsætter man med mindre doser for at vedligeholde niveauet. Hvis du fortsat indtager for lidt vil niveauet igen dale og du vil på sigt være i mangel igen.

• #2   21. dec 2018 Få dage kan ikke ændre på mangel eller ej, uanset om man så spiser sundt eller usundt dagene op til. Vitaminmangel er jo ikke noget der sker på få dage, og heller ikke noget man retter op på få dage smiley

• #3   21. dec 2018 Madvarer, som har højt kolesterolindhold, kan spores kort tid efter indtagelse, så vidt jeg har forstået. For et par år siden fik jeg taget en blodprøve ifm min hovedpine. Helt utraditionelt ringede lægesekretæren til mig, da prøven var analyseret. Mit kolesteroltal var alarmerende højt. Jeg forstod ikke meget, da det tal ellers altid var i orden. Efter lidt snakken frem og tilbage kom det frem, at jeg havde indtaget endog ganske store mængder skaldyr dagen før blodprøven. Så lavede vi en take 2 - nu uden skaldyr, og så var niveauet normalt igen. En rejemad er næppe et problem, men vi havde netop opdaget, at hummerhaler, rejer, hjemmelavet chilisauce og glødende trækul ikke var verdens allerværste idé smiley

• #4   21. dec 2018 Okay, så det er sådan lidt både-og? Afhængig af, hvad man skal have tjekket?

Det er egentlig ikke, fordi det er relevant for mig. Men det kunne da være spændende at få tjekket sine tal engang. Så jeg blev lidt i tvivl om, hvorvidt det bare var et øjebliksbillede smiley

• #5   22. dec 2018 Hvis det havde betydning når man f.eks skal have målt D og B12 , er jeg helt sikker på at lægen også ville sige det til en, det er vist de 2 vitaminer folk oftest får målt, da det oftest er dem der er mangel på, mange har f.eks D.vitamin mangel især i vinterhalvåret uden at vide det smiley

Jeg får målt både D og B12 2 gange om året, da jeg tidligere har haft mangel og lægen gerne vil holde øje smiley

• #6   22. dec 2018 Man kan ikke lige spise sig til pæne værdier et par dage fær blodprøvetagningen, men tager man tilskud, er der prøver, der stort set bliver værdiløse.
    Det handler om, at man tjekker værdien i blodet og ikke i cellerne.
    B12 er et godt eksempel. Dette lagres Dette lagres i leveren og ligger der tilgængeligt for cellerne.
    Men tager man tilskud vil værdien i blodet blive tårnhøj uanset om lageret til stadighed er udtømt og uanset at cellerne mangler.

Derfor giver det ikke meget mening at tjekke værdierne når man tager tilskud af lige det vitamin.

Det samme gælder de fleste mineraler - nogle af dem kan påvirkes fra dag til dag - eksempelvis vil natriumniveauet være afhængigt af dagens væskeindtag - og det vil blodprocenten i øvrigt også.

Så - svaret er, at nogle ting påvirkes her og nu, andre gør ikke. Men man kan ikke sløre en mangel af eksempelvis C-vitamin ved at spise appelsin dagen før.

• #7   22. dec 2018 Rikke, pudsigt nok er de to prøver ikke så almindelige igen at få taget. Specielt D-vitamin værgrer lægerne sig ved at tage hos raske mennesker - det er en dyr prøve.
    Nogle gange skal folk virkelig insistere og det hænder at de må gå med uforrettet sag.

B12 er desværre stadig lidt overset når ellers raske mennesker kommer til lægen med træthed, muskelbøvl og koncentrationsbesvær - der tester de mest jern og ferritin.

• #8   22. dec 2018 Jeg troede ellers at mange fik taget netop de prøver, da alle de læger jeg har haft har været meget obs på det. Jeg får jo d-vitamin 2 gange dagligt, så tænker ikke at jeg har mangel af det på nogen måder mere, men er spændt på hvad B12 siger når den skal tages.

• #9   22. dec 2018 Hvor meget D får du?

De er desværre ikke så forfærdelig obs på det hos ellers raske og mange bliver decideret afvist, hvis de beder om at få taget D-vitamin.

• #10   22. dec 2018 Øhm Ja godt spørgsmål , jeg får jo kalk med d vitamin pga prednisolon. Ligger syg på sofaen , så magter ikke lige at lette måden, men får hvad der svare til Unikalk forte, bare apotekets eget mærke .

• #11   22. dec 2018 @CH
    Hvor henne hører du de mærkelige ting henne. Lægerne tester for lige det de mener er årsagen til folks problemer. Slut prut finale...

Jeg var til lægen i år, da jeg følte jeg var træt.

Han testede mig meget bredt, inklusiv D vitamin mangel, uanset at det ikke burde være så aktuelt i mit tilfælde.

Men det var det, og nu spiser jeg for det, og skal testes igen om tre måneder.

Lægen er da ligeglad med prisen. De koster jo ikke dem ekstra hvis testen er dyr.

Lægen vil have dig rask, ikke noget som helst andet. smiley

• #12   22. dec 2018 Haha, Martin, du er en naiv sjæl smiley

Jeg har selv en række sygdomme som gør, at jeg desværre er i kontakt med sundhedssystemet jævnligt og derfor har en allerhelvedes masser oplevelser i rygsækken.

Dertil kommer at jeg har et stort netværk blandt syge mennesker via patientgrupper og patientforeninger.

Læger tester for det DE tror kan være årsagen til et givent symptom. Men det betyder altså ikke at de pr. automatik tester for alt, der er relevant.
    Og de tester så bestemt ikke bare på baggrund af en patient, der egentlig nok selv har regnet ud, hvor den er galt fat.
    Jeg selv havde en læge, der ganske enkelt gik fuldstændig udenom de ting, som jeg bad om, trods det at jeg få måneder før havde fået konstateret alvorlig mangel og hvor sygehuset havde anvist at det skulle følges i fremtiden. Han var sandsynligvis provokeret af at jeg sådan kom og "bestilte".
    Da jeg et halvt år efter kom tilbage til en anden læge (på en regionsklinik, hvor lægerne skiftede konstant) viste de sig at jeg havde svær magnesiummangel og det var grunden til at mine muskler ikke virkede længere....

Og så siger du - nå ja, det er en enlig svale.
    Og nej. Det er det så ikke.
    Det er dagligdag.

En læge får ca 160 kr for at tage en blodprøve (basishonorar og honorar for selveprøven)
    Det er uanset hvad det koster at få analyseret prøven i laboratoriet.
    Nogle blodprøver giver overskud, andre giver underskud hos den praktiserende læge.
    Desværre er der nogle læger, der værgrer sig ved at tage dem, der giver underskud.

Pt værgrer læger sig ved at tage D-vitamin hos ellers raske fordi det har været en bølge af artikler om vitaminet, som har afstedkommet stor efterspørgsel.

• #13   22. dec 2018 Den eneste gang jeg har været til lægen med noget totalt udefinerbart,, at han blandt 8 milliarder andre ting tester for noget du påstår at de helst ikke vil.

Det virker bare på mig lidt underligt.

Hvis alle lige pludseligt vil testes for alt muligt grundet artikler i avisen, så kan det da godt ske at de siger nej. Men mon ikke vi taler folk som lever i alternative virkligheder sådan generelt.

Om det så er mig der er naiv, kan jeg ikke vide, jeg ved bare, at det er sjovt at læse, at lige den vil lægerne helst ikke, da jeg fik den fordi jeg sagde at jeg følte mig træt.

Det er da lidt sjovt....

• #14   22. dec 2018 Ja, jeg kan godt se at din ene oplevelse er fuldkommen repræsentativ og mine virkelig mange nok bare er et udtryk for en alternativ virkelighed.

KAN man udtrykke sig mere nedladende?

Selvfølgelig er der masser, der kommer ind til lægen og får taget både D, B12 og alle mulige andre relevante prøver.
    Men det betyder dælme ikke, at det ikke er et problem, at der er virkelig mange der IKKE får det.

• #15   22. dec 2018 Det er rigtigt, at læger helst ikke vil tage blodprøver for D-vitamin og egentlig heller ikke andre vitaminer og mineraler smiley Vi har fra laboratoriet/Regionen fået af vide, vi kun må tage bla. D-vitamin, hvis der er en indikation, ikke bare fordi patienten synes det er rart at få tjekket. Vi tager dog som standart B-vitamin i vores årskontrol/helbredstjek pakker smiley

Jeg har i 2012 selv fået taget D-vitamin. Det var skræmmende lavt. Det er ikke siden blevet tjekket, da ordinationen er, at tage D-vitamin fra september til maj :), hvilket mange læger for øvrigt anbefaler de fleste danskere at tage.

• #16   22. dec 2018 R.I.P, nu du lige er her (håber Fünke tilgiver mig for hijack smiley )

Jeg har aldrig set det foretaget og ved faktisk slet ikke om det findes - prøver for B6, gør man overhovedet det?
    Er der nogen standardiseret test?

Og - er det din oplevelse at lægerne mest vælger at kun at tage cobalamin eller bestiller de B12 udredning så metylmalonat kommer med, hvis det er relevant?

• #17   22. dec 2018 Bum bum, har egentlig aldrig stødt på B6 smiley Så tror det er en meget speciel prøve, hvis den overhovedet tages.
    Lægerne laver som regel deres egne “regler” mht. hvilke prøver de ønsker for de forskellige udredninger. Laboratoriet har også profiler for de mest relevante udredninger, men vi har bla. også et hav af egne profiler. Vi tager altid B12 som led i udredninger og årskontroller. Hvis B12 afviger analyserer laboratoriet automatisk Metylmalonat. Denne vælger vi ikke særskilt.

• #18   22. dec 2018 Ok, tak smiley
    Det er så bøvlet at det er så forskelligt fra lab til lab, det er virkelig en jungle når man er patient smiley

• #19   22. dec 2018 Ja, det vil jeg gerne tro smiley Det er heller ikke altid nemt at være personale smiley

• #20   22. dec 2018 Haha - ganske givet ikke smiley

• #21   22. dec 2018 @Pletpølse.
    Det lyder da også fuldstændigt klogt. At der skal være indikationer.

At bruge penge på noget folk synes lige er rart, ville være helt ud i hampen i mine øjne.

• #22   22. dec 2018 Selvfølgelig skal der være indikation.
    Problemet er, at vurderingen om der er det, er en ret subjektiv størrelse.
    Der kommer mange, især kvinder, i en kedelig klemme.

Det skaber/ har skabt en ulighed i sundhed eftersom ikke alle selv kan betale for blodprøverne.
    Og så er penge pludselig afgørende for om man får den hjælp, man har brug for.

• #23   22. dec 2018 Martin, der er ret mange der ringer og ønsker tid til netop at få tjekket vitaminer og mineraler, fordi de er nysgerrige og synes det ville være rart at vide om de mangler noget smiley Særligt unge piger. Dem afviser vi smiley
    Vi kan i hvert fald tydeligt mærke, når den lokale Friskole eller gymnasiet har om de ting i skolen smiley Så er der telefonstorm smiley

• #24   22. dec 2018 Det giver sig selv, at det ikke er dem, jeg refererer til.

• #25   22. dec 2018 Vort sundhedssystem bliver ofte vurderet ud fra forskellige virkelighedsbilleder. Har du ikke behov for den helt store udredning, så er systemet bare så hamrende godt, og vi sparer skattekroner, som vel nok er blevet det vigtigste argument for eller imod alting. Er du derimod syg, så er det nok lidt vanskeligere at se positivt på nedskæringerne, og fri mig i denne sammenhæng for statistik, der viser evt stigning i de offentlige udgifter. Der er mange måder at bruge en krone på.

• #26   22. dec 2018 @CH.
    Ja, men så må man prøve en anden læge. Hvis to siger nej, så er der måske en grund. Er man stadig helt overbevist så prøv en tredje.

Dermed ikke sagt at der ikke vil ske fejl, for det gør der da. Det siger tallene fra patient erstatningen jo alt om. Det er i øvrigt nok også uundgåeligt.

Men det gør ikke fejl og fejldiagnoser til hverdag.

Langt de fleste mennesker bliver behandlet lige efter bogen. Vi hører bare kun om de få dårlige.

@Pletpølse.
    Kunne jeg forestille mig. smiley

• #27   22. dec 2018 Jeg siger det igen, Martin. Du er virkelig naiv..
    Men igen, du har næppe grund til andet.

Desværre appellerer information og artikler om systemets gennemhullede tilstand mest dem, der er i det.
    De fleste andre er salige i troen på at vi har et sundhedsvæsen i særklasse og springer kedelige artikler om klynkere og mennesker med "alternative virkeligheder" over og bliver først klogere når de selv eller deres nærmeste pludselig mærker hvor grelt det er.
    Det er møgtrist, for dem, der er meget syge har brug for andre til at tale deres sag.

• #28   22. dec 2018 Vi hører kun om de få dårlige....

Jow jow..

• #29   22. dec 2018 Præcis Søren.

Inden jeg fik de sygdomme og problemer jeg nu har, havde jeg intet at sætte på sundhedssystemet, det hele var fint. Jeg har heldigvis også altid haft søde læger. MEN da jeg for 5 år siden begyndte at blive syg, oplevede jeg pludselig hvor stor forskel der er på læger, og at man ikke kan regne med at to læger gør det samme/tænker det samme.
    Jeg havde gået i 2½ år med forskellige symptomer, min daværende læge mente bare det var for meget mavesyre, uden på nogen måde at undersøge mig. Jeg var ved læge adskillige gange, da det blev værre og værre. Efter de 2½ år kom jeg ind til en af de andre læger i lægehuset ved en akuttid, jeg nåede knap nok at fortælle om mine gener, og så havde han allerede en stærk mistanke om diagnose, han havde ret smiley

Nu er vi flyttet og jeg har fået ny læge, og hun er simpelthen SÅ sød og dygtig, og lytter rent faktisk til hvad jeg siger, og når jeg har ideer eller tanker ( jeg har flere kroniske diagnoser) , så er hun altid åben overfor det jeg siger, og villig til at forsøge forskellige ting. Jeg blev pludselig meget syg sidste år i Oktober, som bare eskalerede, og egen læge var fra start af klar over at der var noget galt, og højst sandsynlig noget alvorligt. Men hun havde virkelig problemer med at råbe sygehusvæsnet op, og måtte henvise mig flere gange før de endelig tog mig ind som patient.

Min læge havde forresten ret, jeg har en forholdsvis sjælden leversygdom, ergo det var altså ikke bare en lille gang influenza eller sådan noget der var galt.

Som CH oplever jeg virkelig også at der er KÆMPE forskel på læger, og som kronisk syg føler man ind imellem det er et slags lotteri, måske er man heldig og "vinder", men man kan også være uheldig og "tabe" . Jeg er LYKKELIG for at have så fantastisk en læge, men det betyder ikke at jeg ikke er klar over de problemer der rent faktisk ER i vores sundhedssystem.

• #30   22. dec 2018 Jamen I skriver bare alt det I vil smiley
    Jeg kan høre på det hele, at svaret på mit spørgsmål er afhængig af, hvilke tal man snakker om.

• #31   22. dec 2018 CH.
    Prøv at overveje, om jeg bare ser mere nuanceret på tingene.

For jeg mener da at jeg har lidt erfaring med systemet.

Min bedre halvdel var nemlig så uheldig, at begynde at virke træt for lidt over 5 år siden.

På trods af uendeligt mange lægebesøg og undersøgelser, så kunne lægerne ikke finde ud af hvad hun fejlede. Det var dæleme ikke fordi de ikke prøvede.

Til sidst endte hun i kategorien “funktionelle lidelser”. Du ved jo godt hvad det betyder.

Heldigvis, så fandt en klog doktor ud af, at hun havde fybromolyagi (stavepladehjælp?), og endelig fik hun en forklaring, og kan nu påbegynde behandling. Det er 14 dage siden hun fik det konstateret.

Men det er fanme også en latterlig sygdom. Den kan kun findes ved udelukkelsesmetoden endnu. Endnu, fordi jeg lige har læst, at man endelig har fundet en metode til at måle det. Dog stadig udvikling, men det ser lovende ud.

Ikke nok med det, så var hun ude for et banalt uheld sidste år, blev fejlbehandlet, mistede jobbet pga det, og nu er hun i møllen med patient erstatningen.

Så når du kalder mig naiv, så må jeg smile lidt, for jeg vil mene at for en mand i min alder, ved jeg alt alt for meget om systemet. smiley

Jeg har dog ikke set mig bitter eller sur på det. For jeg oplever sådan set, at lægerne gør hvad de kan. Der er bare så forbandet mange muligheder når det kommer til sygdomme, og hold kæft mennesker bliver bitre ved den mindste fejl.

Så er lægerne pengegriske eller ligeglade eller hvad ulykkelige mennesker nu kan finde på af forklaringer.

I øvrigt, hvorfor tror du, at en mand i min alder (46 år) drøner til lægen fordi jeg følte mig træt. Det er faktisk meget unormalt kan jeg fortælle dig. Men jeg ved om nogen, at det er vigtigt at gå til lægen i god tid. smiley

• #32   22. dec 2018 Martin : Behandling ? Der er da ingen behandling mod fibromyalgi. Det er noget man bare skal lære at leve med, og så er der nogen der f.eks har gavn af smertestillende og evt muskelafslappende ( har selv fibro og får muskelafslappende dagligt, og nu også fast smertestillende) .

• #33   22. dec 2018 Når du nu har en nydiagnosticeret kone med fibromyalgi, så er jeg fristet til at sige: lad os tale sammen igen om 5 år smiley
    I er først lige begyndt....

Du skriver at hun kan påbegynde behandling.
    Hvilken behandling er det?

Jeg vil bare sige - på vegne af din kone og alle os andre med fibromyalgi - at det er NU tiden er til at tage et kritisk blik på det sundhedsvæsen, der bør gøre tingene lettere.
    Det sker ikke kun for naboen.
    Det kan godt svare sig ikke at stole blindt på, at fordi læger ikke har fundet årsagen til problemerne, så er der ikke nogen...

Fibromyalgi har altid en årsag, men det er en diagnostisk sovepude.

Jeg håber virkelig for din kone at hun er lidt mindre autoritetstro end sin mand smiley

• #34   22. dec 2018 @Rikke.
    Det kan ikke helbredes nej.

Men der er masser af ting man kan gøre har jeg læst. Der kalder jeg behandling.

Motion, terapi, smertestillende, antideprasive midler (ved ikke hvad det lige skulle hjælpe, men det står der) smerteklinik. Jo, der er masser af ting man kan gøre.

Men desværre slipper hun aldrig af med det.

• #35   22. dec 2018 Nooooo!
    Don't go there smiley

• #36   22. dec 2018 Skrev du ikke lige at du ikke var tilhænger af funktionelle lidelser ? Det meste af det du skriver er jo netop det som dem der går ind for funktionelle lidelser mener hjælper smiley

Terapi hjælper ikke få fysiske sygdomme, en brækket arm forsvinder jo heller ikke ved at gå i terapi smiley En del læger er MEGET glade for at udskrive diverse psykofarmika, nogen mener de hjælper, andre mener ikke de hjælper. Jeg har selv været på noget af det man bruger til f.eks fibromyalgi patienter, dog inden jeg fik diagnosen, jeg havde IKKE mindre smerter i de år, end jeg eller har/havde. Jeg tror der for nogen er en hvis placebo-effekt, altså at de tror så meget på det lægen siger og at det her nu hjælper, og så mærker de en virkning. Og det er jo som sådan også rigtig fint, problemet er bare at ved psykofarmika og epilepsimedicin/stemningsbalancerende, der er så vanvittig mange muligebivirkninger, både psykiske og fysiske.
    En af de ting som mange læger er helt vilde med, er f.eks Gabapentin, som har omkring 60 mulige bivirkninger bare ved almindelige og meget almindelige! Og det er altså ikke bare småting , og en del af de mulige bivirkninger er ting man i forvejen døjer med når man har fibromyalgi.

At holde sig igang er ganske rigtig gavnligt for mange med fibromyalgi, MEN det handler om at kende sine grænser, og hele tiden huske ikke at overskride dem, for ellers betaler man bare prisen adskillige dage efterfølgende.

• #39   23. dec 2018 Akut sygdom - det et faktisk ok, når man ser bort fra personalemangel og konsekvensen deraf.
    Ting, der er hurtige og lette at diagnosticere og som har en velbeskrevet og velafprøvet behandlingsstrategi - det virker i DK.

Kronikere, der falder udenfor de kasser - der er det rigtig rigtig mangelfuldt og rigtig mange patienter går med gener, de kunne have undgået.
    Samfundet mister SÅ mange penge på den konto.

Som du ser, Batdog, jeg er meget enig.
    Jeg ville ønske at den tyske tradition i højere grad havde smittet af på den danske.
    Indtil videre må vi stille os tilfreds med at vi i det mindste selv har mulighed for at køre over grænsen - hvis pengene lige kan findes i budgettet, selvsagt.

• #40   23. dec 2018 Sjovt nok, når talen går på traditioner, så er de danske altid sat i anden række ift økonomi. Som en komiker en gang sagde:"Man kan sagtens sælge halaslagtet kød til danskerne. Man skal bare sørge for, at det er det billigste."
    Jeg ved, hvad jeg taler. Min opvækst har fundet sted i cykelafstand fra Hjallerup smiley

Kommentér på:
Blodprøve

Annonce