'Kan man spise sig rask?' 'Kan man spise sig rask?'
Tv2 kl 20.55 i aften.
Synes det lyder interessant, og regner bestemt med at se det.
Har ikke selv nogen sygdom, men ved at flere herinde har, måske er der hjælp at få i programmet, måske ikke. Men ideen om at ens kost, kan spille så stor en rolle, er ret spændende.
Husker bla.filmen, first do no harm. En lille dreng får epilepsi, og bliver mod morens ønske, blot proppet med medicin, som knap hjælper, men er fyldt med bivirkninger. Moderen får nys om dr. Atkins diæt. Sygehuset er særdeles skeptisk.
Det ender dog godt, hun får sin søn ud af sygehuset, og over på den diæt. Det redder drengens liv.
Filmen er baseret på en virkelig historie.
aug 2006
Følger: 37 Følgere: 68 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 47.191
Der er en strømning i tiden, der er afsindig stærk og den handler om, at man kan det, man vil, hvis man prøver hårdt nok.
For os med kronisk sygdom lægger denne trend et enormt pres - for de fleste tror på dette dogme. At man kan spise sig rask. At diæt klarer ærterne, hvis man er standhaftig nok. Og virker det ikke, er det nok fordi man ikke overholder kostplanen.
Folk søger og prøver, søger og prøver og slår sig selv i hovedet, når skidtet ikke virker.
Nogle sygdomme kan reguleres med kost - men overordnet set, så er det et fata Morgana i gigantstørrelse.
Nogle tjener kassen på det.
For mig var det en lettelse af den anden verden da jeg slap skyldfølelsen og begyndte at acceptere min elendige krops tilstand i stedet for at kæmpe mod sygdom.
Det er bare meget mindre frustrerende....
maj 2015
Følger: 52 Følgere: 1010 Emner: 210 Svar: 5.478
Prøver at se det, men er det for holuspokus agtigt, så slår jeg over på noget andet.
aug 2006
Sådan er det med autoimmunitet - som i øvrigt pt er rasende moderne at skulle bekæmpe med kost.
Sandheden er jo nok desværre at vi alle er vidt forskellige..
aug 2006
Det må være nok
jun 2017
Følger: 43 Følgere: 260 Hunde: 2 Emner: 67 Svar: 2.876
Naturligt nok kan man spise sig ihjel med dårlig kost, så selvfølgelig kan man også spise sig rask med god sund kost. Det er dog aldrig en garanti, og har i mine tanker størst sandsynlighed for at virke, hvis du i første omgang blev syg af kosten.
Jeg tror helt klart på den. Jeg har spist, sovet, motioneret og drukket mig ud af samtlige migræne anfald. Måske var det et tilfælde at de naturligt ville have stoppet under alle omstændigheder - måske gjorde jeg faktisk selv forskellen.
Jeg har desværre ingen licens så kan ikke se det, har heller ikke helt overskuddet til det pt, men det lyder spændende.
sep 2017
Følgere: 546 Emner: 157 Svar: 10.799
Jeg tror da at mange lidelser kan bedres af korrekt kost. Den ene i aften har søvnapnø, som hænger ret meget sammen med fedme og dårlig form. Sådan en mand vil givetvis få det meget bedre af at smide overvægten og komme i god fysisk form.
Jeg kender også gigtpatienter der har haft virkelig god effekt af kostomlægning, og så kender jeg andre, der har prøvet nær sagt alle diæter, og som stadig skal have kemo, biologisk medicin og hvad ved jeg, for at have et tåleligt liv.
Mest af alt har jeg det som CH. For nu skal alle folk kloge sig på sygdomme de næste måneder, og fortælle at man bare skal spise dit og undgå dat, så får man det bare såååå godt
aug 2006
aug 2013
Følger: 11 Følgere: 74 Hunde: 3 Emner: 263 Svar: 7.795
Jeg har prøvet at undgå både gluten, laktose, sukker osv, og jeg har ingen forandring kunne mærke overhovedet.
Selvfølgelig er en sund og varieret kost god, men det gælder jo for alle. Og ja nogen sygdomme kan en bestemt kost give en bedring på, men man kan simpelthen ikke gøre det så sort/hvidt op, at hvis man bae undgår det og det, og spiser det og det, vupti så er man rask.
Noget helt andet er, at man kun ser succeshistorierne i de programmer, ingen ved hvor mange der har været med, hvor det faktisk ikke er lykkedes for. I nogen af de programmer der tidligere har været vist, har folk også levet helt vildt usundt inden forsøget, så siger det ligesom sig selv at de vil opleve en forbedring, hvis de før levede af slik, cola og junk, og nu får sund og variende kost
aug 2006
Tingene skal give fuldstændig mening rent biologisk ellers gider jeg ikke at bruge min tid på det.
Således påvirker jeg mit liv og mit helbred med kost (eller rettere kosttilskud, jeg optager ikke ret godt næringsstoffer fra mad), men jeg har ingen forventning om at blive mirakuløst helbredt af ingerfærshots, æbleeddike og kokosolie
apr 2008
Følger: 28 Følgere: 265 Hunde: 2 Emner: 262 Svar: 7.518
Det er bestemt også relevant i denne kontekst: "du er bare ikke positiv nok" / "du spiser bare ikke sundt nok" / "det handler bare om hvordan du tackler det"
Kosten skal bestemt ikke negligeres - men mange problemer bliver reduceret til at man bare skal kæmpe noget mere, m.a.o. dem det ikke lykkes for gør ikke en god nok indsats... og sådan har jeg det forresten også med dem der "vinder kampen mod kræft" (Reel artikeloverskrift: Klaus tog kampen op mod uhelbredelig kræftsygdom og vandt den....)
Nej - det bliver meget ofte for simplistisk, naivt og nedladende.
aug 2006
aug 2013
Som kronisk syg modtager man så mange " gode råd", og " du skal bare lige" . Hvis det var så enkelt og man bare lige skulle det og det, så havde vi sgu nok gjort det for længst, det er jo ikke ligefrem fordi folk syntes det er fedt at fejle det ene eller andet, og have diverse gener
feb 2011
Følger: 4 Følgere: 234 Hunde: 1 Emner: 5 Svar: 985
Jeg er pt under udredning for noget neurologisk, og da jeg fortalte hende det, der sagde hun at Medical Medium var vejen frem. Det kan kurere mig, for det som er galt. Jeg blev lidt kort i mine svar, må jeg ærligt indrømme
Når det så er sagt, så spiser jeg Paleo (forsøger i hvert fald på det. Jeg har en autoimmun leddegigt, som jeg forsøger at holde nede med kost), og der er ingen tvivl om at min krop har det meget bedre, når jeg spiser ordentligt - og det giver kun god mening. Men nægter at tro på, at det kan kurere mig for alt muligt - og jeg bliver virkelig irriteret, når jeg får at vide at spiser jeg bestemt, så er alle livets problemer løst.
aug 2013
feb 2011
Hvis det virkede, så havde jeg nok gjort det. Fordi jeg gad da godt være rask, men altså...
aug 2013
jul 2007
Følger: 20 Følgere: 25 Hunde: 3 Emner: 283 Svar: 5.237
Ser ikke disse slags programmer, som Rikke skriver får jeg også lange patter af disse
Foredraget var ifb. med et kursus.
aug 2015
Følger: 5 Følgere: 8 Emner: 43 Svar: 1.197
eller måske nærmere symptom fri ? - fordi nogen af sygdommene slipper man jo ikke af med. - for vender man tilbage til andre spise vaner, dukker den sikkert op igen.
har blandt andet set en LCHF/keto dokumentar, hvor en meget stærk autistisk pige, faktisk begyndte at få et sprog. hvilket hun aldrig havde haft før.
(før levede hun på de der guldfiske kiks og nuggets)
jeg har hørt fra flere på LCHF diæten - som er fuldkommen sluppet af med diabetes medicin.
flere med kronisk tarmbetændelse, som har stor glæde af fx Paleo diæt også.
jeg tror nogen ting kan du sagtens spise dig symptom fri.
men det langt LANGT fra tilfældet for alle mennesker og sygdomme.
okt 2010
Følger: 18 Følgere: 1319 Hunde: 1 Emner: 203 Svar: 13.574
Og vil sige at ved søvnapnø, som manden har ER det netop oftes overvægt der er skyld i det.. Så med ændret kost og motion KAN man godt "spise sig rask"
Men det kræver selvfølgelig det ER en "spise væk" sygdom...
Jeg ved at mine diagnoser ikke kan spises væk, uanset hvor sundt det er
aug 2006
Desværre heller ikke helbredende.
Hvad antiinflammatorisk kost angår - det er jo ret så moderne pt og det er helt klart godt for patienter med sygdomme med så lidt helbredelsespotentiale som autoimmune sygdomme har, at de føler, de kan gøre noget og at der er perspektiv i det.
Den medicinske seer er nævnt - det er nærmest religiøst for dennes følgere, det er vildt at se på.
Jeg tror bare det er en god ide at erkende at man kan justere lidt på symptomer og alment velbefindende og ikke helbredelse. Nøj, der er mange der har knoklet og forsaget kun for at stå med en stor skuffelse, når det viste sig at autoimmunitet stadig er umulig at kontrollere. Undertegnede er en af dem..
aug 2015
dec 2008
Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.225
Der er jo ingen tvivl om at man kan have større risiko for sygdom ved forkert kost. Så giver det da meget god mening,at der kan være tilfælde,hvor kroppen klarer sig bedre under sygdom med korrekt kost.
Det er et område man ikke kan undersøge nok.
aug 2015
og det er netop fuldkommen ligemeget hvad han spiser - det kan og gør ikke nogen forskel på hans sygdom.. du kan ikke spise dig rask på med den sygdom.
han vil have den for evigt.
nogen kan så være heldig at nøjes med en medicin kur - andre skal lave med en lavere dosis medicin resten af livet.
min far er kun lige blevet færdig med kuren, og skal se om han kan undvære den nu her.
aug 2006
Man bliver tosset i hovedet, hvis man ikke bruger hovedet og siger til og fra...
aug 2013
Dernæst er det langt fra alle med type 2, som kan " spise sig raske", spise sig ud af medicin. Det kommer helt an på hvordan sygdommen er for den enkelte. Der er også folk som holder sig til diabetesforeniningens råd, eller bare bruger sund fornuft, som spiser dig medicinfri, da det jo altså helt basalt handler om at skære ned på kulhydrater ( især de hurtige) og sukker. Min mand spiser med sund fornuft, men spiser stadig brød, pasta og ris, det er dog bare fuldkorn. Han er gået fra et langtidsblodsukker på 70 til et på 50 ( normalen er under 48) .
Men diabetes udvikler sig oftest gennem årene, der er f.eks mange der kan klare sig med metformin en årrække, og selvom de spiser fornuftigt , motionere osv, så udvikler sygdommen sig altså alligevel, og de ender med at skulle have anden medicin også.
Og der er også folk hvis blodsukker bare ikke vil komme ned i normalen, selvom de virkelig gør alt de kan. Man kan simpelthen ikke proppe sygdom ind i kasser på den måde.
jan 2006
Følger: 1 Følgere: 74 Hunde: 5 Annoncer: 1 Emner: 354 Svar: 14.515
dec 2008
Jeg finder det da interessant hvad/om kost kan have indflydelse før og efter sygdom.
jan 2006
aug 2006
Det handler i allerhøjeste grad om produktionen.
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 553 Svar: 30.951
Jeg var hårdt ramt i flere år - som i kravle ud af sengen, ikke kunne løfte armene over hovedhøjde, ikke kunne bære mine indkøb hjem selv mm.
Jeg har så haft en årrække med ret minimale symptomer - der er helt sikkert ikke kosten, der gjorde tricket, for mine symptomer har været minimale både på junkfood og på sund kost.
Jeg har altid stivhed og ømhed i kroppen i et eller andet omfang, men der har i flere år ikke været voldsomme eller længerevarende symptomer. Det er der så nu. Jeg har siden efteråret igen været plaget af voldsom træthed, smerter, hævede led og hvad der nu ellers hører til sygdommen og min kost da det begyndte var ikke anderledes end tiden op til eller nu.
Jeg spiser sundt og varieret, jeg motionerer, jeg gør alt hvad jeg kan komme i tanker om kunne forbedre min sygdom uden effekt. Så nu sætter jeg i stedet min lid til, at jeg kan få noget medicin der hjælper.
Med autoimmune sygdomme er der meget der kan spille ind, så ja, livsstil er da relevant, men kost er jo kun en lille del af det, stress, motion mm. er også relevant (og nok mere end kosten, hvis man da spiser nogenlunde normalt) og udover fisk (omega 3 og 6) er der ikke noget mad, som har dokumenteret effekt på min sygdom.
aug 2006
Problemet er at kronisk syge griber fat i halmstrå for gør de ikke det, ligger det mellem linjerne at man nok ikke VIL være rask...
Nogle gange ikke mellem linjerne men in your face.
Kost skal undersøges - men rigtigt
maj 2008
Følgere: 65 Hunde: 2 Emner: 124 Svar: 6.618
aug 2006
maj 2008
Det spørgsmål er så åbent, at jeg vælger ignorere det. Bortset fra denne kommentar
jan 2007
En hund gjorde en forskel - eller rettere, det at man bevæger sig mange gange om dagen, når man har hund.
Men der er lavet (lidt) undersøgelser på kost vs gigt, og det eneste, der dokumenterbar har effekt er fisk. Og det er ikke en mirakelkur heller.
aug 2006
Lige så åbent er det når man er syg.
Der tilbydes SÅ mange veje til helbredelse, hvordan skal man navigere?
Og ja - du bekræfter netop hvad jeg skriver. Prøver man ikke, betragtes man som værende pessimist, inaktiv, ikke tage ansvar for sin sygdom. Glasset er halvt tomt.
Jeg må sige, at jeg fik meget mere i mit glas, da jeg slap alt det hejs der.
maj 2008
Nu er der andre eksempler end dit. En af mine ekskollegaer spiste sig ud af type-2 diabetes. Eller det påstod han. Jeg er som bekendt ikke læge og kender ikke hans tal.
aug 2006
Det gælder for nogle sygdomme - eksempelvis glutenallergi som A nævnte.
Når kosten i sig selv er problemet dur det naturligvis.. en nøddeallergiker har ikke problemer medmindre han spiser nødder.
Men en type 1 diabetiker begynder ikke at danne insulin af at spise "rigtigt"
jan 2007
Så hvad er rigtigt?
Jeg tænker lidt, at hvis man spiser varieret, i passende mængder osv. og ikke er over- eller undervægtig - er det så godt nok?
Eller er man stadig selv skyld i sin manglende helbredelse, fordi man ikke prøve glutenfri og vegansk?
jul 2007
Følger: 20 Følgere: 25 Hunde: 3 Emner: 283 Svar: 5.237
aug 2006
Nøddeallergikeren fra før er heller ikke rask fordi han ikke spiser nødder, bare symptomfri.
aug 2013
Og ret så mange kronisk syge har jo netop forsøgt sig med alt muligt, i håbet om at kunne få det bedre, både ændringer i kosten og alt mulig andet. Men det betyder bare ikke at det har en effekt på alle.
Som Michelle har jeg INGEN ændring mærket overhovedet, uanset hvad jeg har prøvet at undvære i kosten, som mange folk ellers hævder at holder mans ig fra det, pling så har man det meget bedre og er rask.
Ofte virker det til at mange tror at kronisk syge personer ikke selv ønsker at blive raske, at de ikke selv vil gøre en indsats, og at de ikke er villige til at afprøve noget som helst. Men mit indtryk er at rigtig mange syge faktisk prøver VILDT mange forskellige ting, og endda også ofte lader sgi rive med af alt mulig og umuligt, fordi de er så desperate efter at få det bedre. Men ofte virker alle disse forsøg og ændringer altså bare ikke, uanset hvor meget man så end ville ønske det.
maj 2008
aug 2006
aug 2013
maj 2004
Følger: 13 Følgere: 28 Hunde: 6 Emner: 126 Svar: 5.042
Og som kronisk syg er jeg også en af dem, der er ved at være godt træt af at høre "du skal bare spise det eller det"... Gerne sagt af folk med absolut ingen faglig baggrundsviden indenfor feltet
Når det er sagt, har jeg afprøvet en del 'mirakelkure'. Hvad man ikke gør, når man er desperat
Når ja, kokosolie skulle kurere alt, eller er det gået af mode igen?
aug 2013
feb 2011
Men det er endnu ikke lykkes mig
jun 2011
Følger: 20 Følgere: 108 Hunde: 1 Emner: 16 Svar: 591
Ihvertfald når vi snakker børneleddegigt.
Men det må folk selv om.
Jeg spillede sød i mange år og lyttede pænt til "ej du skal da spise..." og "har du prøvet det?".. ...
Så blev jeg irritabelt nok, og nu er jeg altså ved at bide hovedet af folk der tror at jeg kan spise mig rask. Der er både læger og ikke fagrelaterede personer, der har fået en svada fra mig af, for jeg gider det ikke.
Efter at jeg er kommet over de værste teenage raserier, er jeg blevet voksen nok til bare at sige at det er fint, men at de ikke behøver informere mig, for jeg har ikke tænkt mig at lytte alligevel. Jeg gider ikke sætte snuden op efter noget der ikke giver en forskel.
Jeg er af den holdning at jeg har en sygdom - jeg er syg. Fint. Den lorte sygdom har styret hvad jeg kan blive karrieremæssigt, den har styret hvad jeg kan holde til fysisk, og den har også en stor indvirkning på min psyke. Er der noget den ikke skal styre, så er det satme hvad jeg smider i kæften
Jeg spiser hvad der passer mig - og i de mængder der passer mig.
Skal man ændre på mine symptomer og smerter, så skal man sende mig en recept på en solferie et sted med +30 grader hele året. SÅ snakker vi om noget der giver resultater!
dec 2008
Hvorfor den modstand. Folk er forskellige. Personligt ville jeg da finde det som et lille offer, at ændre min kost,såfremt det kunne hjælpe det mindste.
jan 2007
Hvis det hjælper nogen, skal de da bare give den gas. Nogen sygdomme kan man jo lindre med rette kost.
Det bliver bare lidt træls i længden at få at vide, at man da liiige skal være lidt åben, det skader jo ikke at prøve... når nu det er ca gang nummer 500, at nogen fortæller, at deres mands, kusines, venindes hund altså faktisk blev helbredt for næsten samme sygdom af at spise ingefær eller hvad månedens mirakelmad nu er
feb 2011
Men jeg er nu engang rigtigt glad for min biologiske medicin, som har holdt mig kørende det meste af livet - og det er den måde jeg beholder mine pæne blodprøver og ting i den stil.
Jeg kombinerer medicin og sund kost, men intet af det gør mig rask.
jun 2011
Følger: 20 Følgere: 108 Hunde: 1 Emner: 16 Svar: 591
Det er også fint.
Men det er bare ikke fint, når selvsamme folk ikke vil acceptere at man som syg ikke vil have deres hjælp - og det er som om at når man takker nej til den såkaldte hjælp, så vil man ikke være rask, og så beder man nærmest selv om det.
aug 2006
Som tarmsyg har jeg altid måttet indrette min kost efter mavens forgodtbefindende og mad har bestemt betydning - der var masser af ting, der gjorde mine symptomer værre og dem holdt jeg mig fra.
Jeg holdt mig også fra mælk og alle kornprodukter i to år - det forandrede noget, men jeg blev da bestemt ikke rask - og det er jo præmissen her.
Spørgsmålet er så - to år med denne kost, der dengang var røvbesværlig, stod jeg med symptomforværring igen. Hvad så? Skulle jeg prøve en ny kostplan? Og skifte ud efterhånden som jeg konstaterede at de ikke duede?
Det gjorde jeg med et ton af produkter i håbet om at jeg kunne tage kontrol - det blev jeg kun fattigere af.
Man skyder altså i totalt blinde.... og griber hvert et halmstrå, for hvad er alternativet? At give op?
Så VIL man det jo ikke nok...
jan 2007
Jeg ved ikke, om dette program er den slags, så jeg lader tvivlen komme det til gode. Men jeg har hørt div råd som folk har set på tv eller læst i et eller andet blad temmeligt mange gange, og ofte bliver de folk så lidt fornærmede, når man forklarer, hvorfor man ikke straks kaster sig over det her råd... eller man "tvinges" til at smile og takke og lade dem blive i den tro, at de faktisk lige har kureret en.
jan 2014
Følger: 2 Følgere: 5 Emner: 7 Svar: 196
jan 2014
Følger: 2 Følgere: 5 Emner: 7 Svar: 196
aug 2006
Hvad andre gør, gider og mener er helt og holdent deres sag.
aug 2013
Når mange folk ser disse programmer, så ser de kun succeshistorier, de ser kun folk hvor den kostændring mm de er igennem faktisk virker. Vi aner intet om hvor mange personer der har deltaget, hvor det rent faktisk ikke lykkedes. For de viser netop kun succeshistorierne, for det er hvad der er godt tv og det folk vil se.
Tag nu f.eks manden fra aftenens program, han levede nærmest af kød, kartofler og sovs før forsøget, han bevægede sig ikke rigtig, og han fik ikke grøntsager hver dag, det var vist generelt ikke særlig meget grønt de spiste. Det er da for pokker klart at mandens vægt, fedtprocent, kolesterol osv falder, når han pludselig kun spiser grøntsager/frugt/fjerkræ/fisk og begynder at motionere, det kan enhver idiot da regne ud med den kæmpe forskel på kosten/aktivitet fra før/efter.
okt 2010
Fisk er jo også kød
feb 2013
Følger: 8 Følgere: 25 Hunde: 3 Emner: 84 Svar: 7.506
Min far havde 'gammelmandssukkersyge'. Det fik han konstateret da han var midt i trediverne. Det skræmte ham vildt at skulle tage en pille hver dag, så han lagde sin kost om og begyndte at dyrke en pokkers masse motion. Det betød at han kunne undvære pillerne og blodsukkermålingerne faldt indenfor normalområdet. Men det betød jo ikke at lægen sagde at han ikke havde sukkersyge mere og hvis han var holdt op med motionen og begyndt at spise store mængde sød og fed mad igen så havde han da med garanti fået symptomer på sukkersyge igen. Han døde 56 år gammel af en blodprop i hjertet: I god form og ellers sund.
Ofte kan man gøre meget for at mildne symptomerne/bremse progression i symptomer fra diverse sygdomme med en kost, der er fornuftig i forhold til sygdommen og passende motion. Men har man en kronisk sygdom så er det vist lidt at stikke folk blår i øjnene at påstå at de kan spise sig raske. Men guderne skal vide der er mange der forsøger at sælge den lige pt. Det hænger nok lidt sammen med tidens trend om at man kun er et godt menneske hvis man spiser vildt sundt og dyrker rigtig meget motion. Og at man nok er lidt selvforskyldt hvis man lider af en kronisk sygdom.
okt 2010
aug 2006
Animalsk protein er ikke lig med kød.
maj 2008
aug 2006
okt 2006
Følger: 59 Følgere: 48 Hunde: 7 Emner: 335 Svar: 13.904
Men er man syg, så er man syg og man kan ikke kurrer alt ved at spise ud fra det nye sorte.
Og dem der anbefaler andre diverse Kure og at stoppe behandling uden om lægen - de sgu simpelthen.
Er man kronisk syg så vil stress og jag og frustration over ikke at slå til og gøre alting godt nok typisk være inde over. Og så er det sidste man behøver en eller anden Irma-kur der kun kan købes i koalalumbur ( eller pragh- det var lidt lettere at stave til).
Mange stå og er klar til at plukke håret af sig selv for at prøve bare et eller andet for måske.. og nogen siger dit og så skriver de i en patientgruppe på facebook at dat og der er vist en diætist som koster 1000kr pr. Time som lige ved osv osv.
Og det har man fandme ikke brug for!
Er man kronisk syg så skal man gøre det kan bliver glad af! Man skal spise de ting man er glad ved. Man skal dyrke den motion man kan lide og er motiveret til. Og man skal forsøge at få mest og flest mulige smil og grin og glæde ind i hverdagen.
For der er rigeligt at tude over! Så alt man kan finde lys og glæde ved - hold for filan da fast i det!
Det bliver man måske ikke rask af - men så har man det måske lidt bedre undervejs.
maj 2008
Har desuden aldrig haft mandeinfluenza - heller ikke bare den "almindelige" af slagsen
aug 2006
okt 2010
okt 2010
okt 2010
her siger den endda også at rejer osv er kød..
aug 2006
Dit indlæg, Palle, beviser SÅ meget min pointe.
jan 2006
Ja, det er der da - men ... OG ???!!!
Jeg er en af de her tosser, der aldrig har været overvægtig, jeg har i en periode af mit liv røget men stoppede for 15 år siden, jeg har altid været mega aktiv, redet, gået tur med hunden, trænet hunden, trænet mig selv, løbet ... spist nogenlunde sundt ....
Men nu - fordi jeg har sclerose - skal jeg til at løbe et marathon om dagen??
Hell _ucking no !!!!
Jeg er holdt (næsten) op med at drikke cola zero, fordi min akupunktør, som hjalp mig med at slippe af med min hovedpine, sagde at det var hovedpinefremkaldende, kunne være, og jeg hellere skulle drikke alm cola.
Det var imo et lille offer - men at lægge samtlige madvaner om, ændre totalt i sine daglige gøremål / rutiner er for mig dæleme ikke "bare lige".
Der er noget, der hedder livskvalitet og psykisk velvære. Hvad er pointen i at leve, hvis man hele tiden skal forsage ?
Hvad ville pointen være for mig, der aldrig har løbet længere end 15 km, lægge 30 oveni og gøre det hver dag?
Hvornår skulle jeg så træne min hund? Ride "min" hest? Gå de fede lange ture i skovene i nordsjælland / på Feddet?
Da jeg var på Roskilde og fik udleveret min medicin første gang, sagde sclerosesygeplejersken mange ting - en af dem var, at det, som medicinen forhåbentligt skulle gøre var, at jeg kunne leve som jeg havde gjort før jeg fik diagnosen på den lortesygdom.
Det synes jeg faktisk er ret klogt sagt - for hvorfor "forventes" det, at man skal smide alt overbord og indtage en helt ny livsstil, oveni at man man nu også har en sygdom som man så går og minder sig selv om hele tiden?
Det er ikke for at jeg vil disse de mennesker, der "spiser sig raske" - det for, at sætte tingene lidt i perspektiv og for at få de velmenende der ikke forstår at man "ikke bare", til at forstå, at det måske er temmeligt meget mere end "bare lige"
dec 2008
Noget andet er igennem forskning at blive klogere på kostens betydning. Måske er det ikke noget man selv får gavn af men det kan være at der er andre der gør.
feb 2011
Jeg vil faktisk allerhelst bare undvære min medicin, men gør jeg det, så kan jeg ikke gå eller fungere. Det kan kost og motion simpelthen ikke rette op på.
Det handler ikke om at jeg jamrer, dyrker min sygdom etc. - Det er simpelthen facts. For MIG er kosten den nemme del.
jan 2007
Jeg er selv patient på reumatologisk afdeling og bliver stort set til hver samtale spurgt ind til kost og motion (Men ingen tilbud om vejledning til ændring af livsstil dog - om jeg havde fået det tilbudt, hvis jeg var overvægtig og/eller levede af junk ved jeg ikke).
Så kost bliver ikke ignoreret. Men det er bare ikke alt, der kan helbredes med kost. De fleste af os vil faktisk gerne være raske, og temmeligt mange syge har prøvet æivsstilsændringer uden effekt, men der er jo ikke dem du ser på tv. Husk lige det - det er kun de gode udfald du ser på tv, ikke de mange, hvor det ikke hjalp.
jan 2007
Men det er jo ikke det vi taler om her - her jo bare tale om folk, der har oplevet bedring ved at ændre kost. Hvad der helt præcist har hjulpet, ved ingen - altså bortset fra åbenlyse tilfælde hvor alene det at få dækket sit behov for vit/min eller at undlade at leve af fedt og sukker vil gavne.
Men forskning i, om bestemte former for kost kan bedre tilstanden ved en række sygdomme ville da være fedt.
sep 2017
En kronisk sygdom er, ja, kronisk. Så man bliver aldrig rask. Man kan gøre alt muligt for at holde sine symptomer nede, måske endda forhindre at sygdommen udvikler sig så hurtigt som ellers, men rask bliver man altså ikke.
Og det er sååååå trættende at folk dunker en oven i hovedet med at du skal gøre dit og dat, for det har jeg set på tv
Min mor har alzheimers, og det er en frygtelig sygdom. Min far lever lige midt i det hver dag, og det fylder selvfølgelig hos ham. Men jeg har været nødt til at bede ham om at klappe i, når han fortæller om alle de ting jeg skal gøre, for ikke at få sygdommen. Jeg skal holde mig fra sukker, fedt og røg. Spise kød og grøntsager. Dyrke en hel masse motion. Holde min hjerne igang. Og alt mulig andet. Jeg orker det ikke! Og får jeg alzheimers, gider jeg sgu ikke tænke, at hvis jeg bare ikke havde spist alle de sure vingummier da jeg var i 30’erne, så ville min hjerne ikke være blevet syg.
Lad nu folk leve det liv de har det bedst med. Og klap i om ting man ikke selv ved noget om. Det vil være til gavn for alle
aug 2013
Din kommentar viser netop det jeg har prøvet at sige med programmerne, og min hldning til programmern. De programmer gør nemlig at folk så ender med den holdning som du har, og så ellers sidder og fyre afsted mod folk at det er deres egen skyld de ikke får det bedre og bliver raske.
Vi aner intet om hvor mange personer der rent faktisk har været med i de forsøg/programmer, og hvor mange det måske ikke har været en succes for, for de tager kun de gode resultater med i programmet, så det er ret ensporet. Men folk hopper tydeligvis i med begge ben, og glemmer alt kritisk sans overhovedet.
maj 2008
sep 2017
Men jeg priser mig lykkelig for at det er den eneste af trekløveret jeg skal trækkes med; jeg har helt sikkert trukket det længste stå! Rigtig mange bliver ramt af diabetes eller leddegigt oveni, og en del får stofskiftesygdomme også. Ingen tvivl, jeg er pisse heldig!
Men når jeg læser Palles indlæg, og kigger på min veninde, som er i starten af 30’erne og har galopperende psoriasisgigt, som får kemo og biologisk medicin i en lang uendelighed for at have det tåleligt, så bliver jeg sgu træt af at læse at hun “bare skal spise ordentligt og kæmpe lidt hårdere”
maj 2008
aug 2013
Vi påpeger at mange folk tror at ALT kan kureres bare man spiser den rette kost, og hvis man ikke gør som helseguru 1, 2 og 3 siger hjælper, så er det også ens egen skyld at man er syg , og så kæmper man ikke hårdt nok.
Det ER virkeligheden at rigtig mange kronisk syge ofte skal have kastet diverse " gode råd" i hovedet, og hvis man så forklare at det altså ikke har nogen effekt, eller at det altså ikke kan fjerne den sygdom man har, så er det også bare fordi man ønsker at forblive syg og ikke selv gider gøre en indsats.
aug 2006
Det, der er øv er andre menneskers holdning til måden, man tackler sin sygdom på.
At man kan spise sig symptomfri for noget og ikke andet er tilsyneladende lettere at forholde sig til for den syge end for mange raske...
maj 2008
aug 2006
Men når jeg er blandt mennesker gider jeg ikke at tænke på sygdom - men spørger folk får de svar. Ganske åbent og ærligt - jeg skammer mig ikke over at jeg har skader og sygdomme, det er en del af mit liv..
dec 2008
Og det finder jeg da interessant. At man kan behandle uden at skulle fyldes med medicin der alle har bivirkninger.
aug 2006
Meget mere kunne gøres...
I livsstil og vaner i stedet for medicin...
Nemmere at holde den gående på smertestillende..
Det er PRÆCIS den type udtalelser, folk synes er relevante at fyre af.
Hvis man nu bare gad at gøre noget for det, i stedet for at springe over hvor gærdet er lavest og tage (smertesillende) medicin, så ville de syge få det bedre.
Jeg tænker: Tal for dig selv.
Det er et udtryk for gigant ignorance. Både i forhold til det den syge gør og har gjort for at mindske symptomer og leve fornuftigt med sin sygdom, og i forhold til forståelse for, at sygdom er forskellig og har forskellige årsager.
Jeg kan fortælle dig, at de fleste ville foretrække at spise glutenfrit (bare som eksempel) fremfor: 1. At have alskens symptomer på eksempelvis autoimmun sygdom eller anden kronisk sygdom. 2. Fylde sig med møggiftige midler som prednisolon, cytostatika og immunmodulerende biologisk medicin, der med endnu ukendte langtidsbivirkninger gør en modtagelig overfor alskens infektionssygdomme.
Betablokkere, triptaner, statiner, osv.
Tro mig, hvis man kunne spise det væk, ville det altså være den nemme løsning.
En del af det at leve med og acceptere kronisk sygdom er, at bortkaste enhver følelse af skyld. Det synes så ikke overhovedet burde være et issue - men det ER det.
At være kronisk syg er altid mangefacetteret og præmissen er jo altså at man IKKE kender en knap, der kan trykkes på, når først skaden er sket.
Man kan i en grad påvirke funktion, men det kræver at man kender årsagen til dysfunktion. Lige nu løber man spidsrod mellem tusind kostråd, som kun meget sjældent er baseret på konkrete individuelle behov, men strømninger.
Og vover man at lade være - så kunne man nok gøre mere i stedet for bare at tage medicin... den nemme løsning...
Dunke, dunke, dunke.
For hulen, hvis man bare kunne tegne et billede af den desperation hvormed, man forsøger at finde en måde at blive rask på, beat the odds, være den, der kommer i familiejournalen: "Hun lagde kosten om og nu lever hun som før. Se her hvordan du gør."
Der er SÅ mange kompromisser, man bliver nødt til at indgå, når man er kronisk syg. Et af dem burde ikke være at man skal pålægges ansvaret for sin sygdom fordi tricket fra familiejournalen måske ikke lige var det, man fandt relevant og aktuelt.
Og så er der hele det åndelige segment - hvis du bare bearbejder den psykiske årsag til din krops signaler bliver du rask.
Bliver du ikke rask er det fordi du ikke er villig til selvransagelse og nye tankemønstre...
Ak ja - same/same.
Leave me the f*** alone...
aug 2013
Jeg er ret så sikker på at stort set alle kronisk syge ville sælge deres sjæl , hvis det så betød de kunne få det bedre og slippe for medicin. Det er jo ikke fordi syge syntes det er fedt at tage alverdens medicin , men som nævnt er medicin for mange bare både livsvigtig og vigtig for livskvalitet .
feb 2011
Gad fandeme godt at kost kunne ændre min sygdom. Det ville være SÅ nemt så.
Jeg har levet med min sygdom hele mit liv, jeg kender den derfor godt.
Hvad reddede MIT liv? Methotrexate og biologisk medicin. Er det fedt at vide, at man med stor sandsynlighed skal have biologisk medicin resten af livet? Nej jeg vil, som Rikke, hellere æde selleri og drikke ingefærshot. Det ville gøre alt så meget nemmere. Vi kender ikke konsekvenserne af langtidsbrug af min medicin. Tænker umiddelbart selleri er bedre for kroppen?
Og jo, jeg spiser sundt hver dag, går lange ture med hunden, passer får, læser, svømmer etc - det kan jeg KUN på grund af min medicin. Jeg gør rigeligt for MIN sygdom og MIN krop! Min medicin gør bare mit liv så meget nemmere.
- og selvom der fandtes en måde at spise min sygdom væk på, så vil jeg stadig have permanente skader på mine led. Der er en grund til at lægerne kalder dem "uoprettelige skader grundet kronisk sygdom".
Jeg er egentlig ikke en der går og hader min leddegigt til dagligt.. Jeg har det helt OK med min sygdom. Den er en del af mig, og sådan er det bare - jeg vil bare gerne have lov til at tage min medicin i fred, uden at skulle høre for at min sygdom skyldes manglende ingefær, for meget gluten, Eppstein-barr virus og andet i den stil. Jeg tror, langt de fleste kronisk syge, gør hvad de kan for deres sygdom. Jeg kender ikke en, som ikke gør bare en lille ting.
Thumbs up til dem som kan leve et liv uden medicin, og spise sig rask fra symptomer. Ville ønske det galt for min krop!
maj 2008
Det er det, jeg gør, og det, som åbenbart er så forkert. Jeg forstår simpelt hen ikke en skid af den her debat. Reelt set burde jeg holde mig fra den.
aug 2006
Den respons, der kommer ser ud til at budskabet blandt andet jeg kommer med er, at man ikke kan ændre sin sundhed med spisevaner.
Det er slet slet ikke pointen. Det har jeg egentlig forsøgt at skrive. Man kan gøre meget og som Batdog skriver, så kan nan gøre rigtig meget hvis man sætter fokus på mikroernæring før man bliver syg eller der, hvor tingene starter.
Det, man IKKE kan er, at pålægge kronisk syge over en kam at spise sig rask.
Folk, der har relativt simple lidelser som direkte knytter sig til selve det at indtage næring eller overfølsomhed overfor enkelte næringsstoffer, kan blive symptomfri ret enkelt.
De bliver ikke raske, men symptomfri, men det er for livskvalitetens skyld også det vigtigste.
Det, der provokerer os med lidt mere komplicerede kroniske lidelser er, at vi forventes at kunne gøre det samme med samme relativt enkle midler - derudover værdisættes indsatsen og ikke mindst resultatet.
PRØVER vi ikke den oreganoolie, spiser vi ikke skyr hver morgen, dyrker vi ikke de 5 tibetanere hver morgen, går vi ikke i terapi, drikker vi ikke ingefærshots, spiser vi ikke efter palæo, LHCF, vegansk eller low fodmap, tager vi ikke dagligt CBD, aloevera og boswellia, men derimod tager fast smertestillende og troligt møder op til infusioner og kontroller på sygehuset, så har vi valgt den nemme løsning i stedet for at gøre en indsats for at blive rask. Det er konklusionen i folks hoveder. Det ses også i denne tråd, det er en automattanke.
Hvis du nu prøver... måske skal du prøve lidt mere.... men - når det har virket på X virker det måske på dig. Hvorfor så ikke forsøge? VIL du ikke være rask? Hvorfor er du pessimistisk? Jeg synes du dyrker din sygdom, måske kan du godt lide opmærksomheden? (Gad vide om hun er så syg, som hun siger?)
Klynker..
maj 2008
Selv modtager jeg jævnligt velmenende råd ift min anden lidelse, nemlig voldsom hovedpine. Drik et glas vand, skift hovedpude, drop kaffen og ting i den dur. Jeg smiler blot og siger 'tak, det havde jeg slet ikke tænkt på'. Ingen "rådgiver" vel af gemen ondskab
aug 2006
At dyrke sygdom er trods alt noget omsiggribende og reelt set nok ret sjældent forekommende.
Bortset fra altså i udenforståendes øjne, der laver den konklusion nærmest bare man pipper personlig erfaring ud. Pudsigt at det er så provokerende.
INGEN kommer med gode råd ud fra andet end et godt hjerte.
Men der sker noget, hvis rådet ikke følges.
Og her kommer problemet med hurra-udsendelser i fjerneren, der giver folk den tro, at sygdom kan knipses bort, hvis man gider.
maj 2008
aug 2006
apr 2008
Følger: 28 Følgere: 265 Hunde: 2 Emner: 262 Svar: 7.518
Men som jeg ser det tager du også lige nogle andre med i svinget, hvor en usund livsstil ikke er udløseren. Her kan du ikke standse sygdommen bare fordi du lægger din livsstil om - dét er forskellen. Og selv hvis man spiser, ryger og drikker sig til højt blodtryk og diabetes, så er det ikke altid helt så ligetil at man "bare skal tage sig sammen". Det er langt mere komplekst end det.
dec 2008
Kunne det tænkes at nogle af de børn kunne være hjulpet på anden vis?.
aug 2006
Jeg løb for nyligt ind i en mor med en teenagepige og denne havde autoimmun stofskiftesygdom.
Den pige var SÅ styret i alle detaljer. Antiinflammatorisk diæt, forsagelse af rigtig mange ting, der hører et almindeligt ungdomsliv til. Kosttilskud i mængder, som skal tages 4 gange i døgnet.
Alt omkring den pige lød til at handle om moderens ønske om at gøre rask og at undgå stofskiftemedicin.
Helt ærligt, det er sgu synd.
Jeg ville ønske at man ville forske i forebyggelse og forske i blandet mikroernæring, i årsager til autoimmunitet, om miljøgiftes indvirkning på vores immunsystem og så videre.
Så der kom VIDEN på bordet og ikke anekdoter man kan punke hinanden med.
'Kan man spise sig rask?'