{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.911 visninger | Oprettet:

Hvad koster en bil? {{forumTopicSubject}}

Nu tænker jeg ikke nødvendigvis på selve prisen smiley

Hvad koster en bil om måneden?
Vi vil have ca. 3000Kr om måneden til bil posten, men vi er lidt i tvivl om det er realistisk. Bilen vil nok stå i mit navn, og jeg har ikke haft en bil ind registreret før.

Vi skal ikke bruge bilen meget, men kommer nok til at bo i en bitte bondeby hvor bussen stopper med at køre efter 18. og derfor kunne det nok være rart at kunne komme rundt eller hjem senere.

Så hvad giver i for en bil pr måned?
Kan det betale sig at lease?
Skal man privat lease eller?

På forhånd tak smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvad koster en bil?
  • #1   2. feb 2019 Forsikring
    Grøn afgift
    Vedligeholdelse og syn
    Syn
    Brændstof

    Det hele afhænger af, hvilken bil og hvem I er.


  • #2   2. feb 2019 det jo meget forskelligt hvad man bruger om mdr.
    dels er der vægtafgiften.
    den afhænger både af bilens størrelse, alder, co2 udslip, og om den er benzin eller diesel.

    vi bruger fx mellem 700-1200 kr om mdr i Diesel.
    og vægtafgiften er 1800 kr hver 6 mdr (diesel biler er dyre)

    derudover betaler vi jo så lån på bilen, og en service aftale.
    men vi har også købt en helt splinter ny og store bil.
    2.500 på bilen og 500 i service.



  • #3   2. feb 2019 prisen afhænger jo super meget af hvad man skal bruge.

    brugt bil ? ny bil ?
    benzin eller diesel.
    hvor stor den skal være.

    en ældre bil kan være billigere i indkøb - men kræver man husker at ligge penge til side hver måned - så man har til pludselige reperationer.


  • #4   2. feb 2019 Det er klart en mindre bil vi har i tankerne, og nok en benzin, da de skulle være bedst til kortere ture, det er ca. 10-20km om dagen vi vil skulle bruge bilen til.

  • #5   2. feb 2019 Det er så der vi også er lidt i tvivl, om det skal være en ny bil, om det skal være en brugt, om vi skal lease..

  • #6   2. feb 2019 Leasing har den fordel, at der ikke kommer noget uforudset og ingen service (dog som regel skal man selv betale vinterdæk og dækskifte)
    Tit er der også mulighed for gode forsikringspriser igennem leasingfirmaet.
    Grøn afgift skal man stadig betale


  • #7   2. feb 2019 Lease ville jeg ikke gøre. - men det måske bare min personlige mening smiley
    typisk skal man ligge en sum penge for at "få" den. derudover skal man betale en god slat hver måned for at låne den.

    men klart. man kan jo selvfølgelig nemt komme af med den igen, ved bare at stoppe aftalen. hvis man ikke skal bruge den.

    skal det være en lille/mindre bil.
    kan fx få mange nye biler til mindre penge.

    jeg ved at den nye Citröen 3C fx kan købes med 1.300 kr om mdr
    smid en service aftale på til 400-500 kr om mdr - så skal du aldrig bekymre dig om reperations regning de næste 5-7 år.
    - så der 1.200 kr tilbage af de 3.000
    rigeligt til benzin og vægt afgift, hvis i ikke køre mere end 20 km om dagen.


  • #8   2. feb 2019 køber man ny bil idag - kan du rigtig mange steder lave en service aftale for X antal kr om mdr.
    og er der så noget galt med bilen - så køre man ned med den og det koster ikke noget
    - med mindre det er selvforskyldt.
    Service på bilen hver år / X antal km - er typisk også med i prisen på service aftaler.


  • #9   2. feb 2019 Hvis I køber én af de små, billige biler, til under 100.000 kr, som ny, f.eks SEAT Mi eller lignende, så lyder det ikke helt urealistisk med et budget på 3000 kr/mdr.



  • #10   2. feb 2019 Da jeg kørte til/fra Viborg 2 gange i ugen, gav jeg ca 6-700 kr til benzin. Tankede 2 gange om måneden. Kørte jeg ud til opgaver osv i Viborg, kunne jeg da godt tanke en 3 gang. Så max 1200 kr.
    Nu hvor jeg er hjemme, og kører meget lidt, tanker jeg min bil ca en gang om måneden - lige godt 300 kr.

    Grøn ejerafgift ligger på godt 500 kr. Betales af to omgange så vidt jeg husker.

    Forsikring.. hm. Ja, den er det dyreste for mig, men nu er jeg jo heller ikke særlig gammel - tror jeg sidste år gav 7500 ca.

    Og så vidt jeg husker så blev den købt for ligegodt 30.000.

    Toyota Aygo fra 2009.


  • #11   2. feb 2019 C1
    C3
    Aygo
    Yaris
    i10
    i20
    Corsa

    bare som eksempler - på mindre biler som nok kunne holdes under 3.000 om mdr med alt og fra helt ny


  • #12   2. feb 2019 man kan også sagtens være heldig med en brugt ældre bil.
    men uha man skal også vide hvad man kigger efter.
    personligt har jeg dårlig erfaring xD så jeg er "farvet" på det punkt. haha


  • #13   2. feb 2019 Jeg betaler ca 2300 kr. inkl forsikring for leasing af VW Polo. Ca 500 kr i benzin om måned. Og så er der grøn afgift, 2 x 300 kr årligt. That's all.

  • #14   2. feb 2019 Haha Malene, jeg tror også den eneste grund til at det er gået så nemt for mig er fordi at det er min søsters gamle bil, som hun købte fra ny. Den er sgu blevet tjekket fuldstændig igennem, og den havde fået lavet bremser for 10.000 lige inden den skiftede ejer smiley

  • #15   2. feb 2019 Hope

    ja man skal virkelig vide hvad man køber.
    man kan virkelig købe katten i sækken.. den har jeg prøvet.

    vi købte en 10 år gammel C3 fra Bornholm.
    det var en min svigerfar kendte.

    bilen var velholdt (så den ud til) pæne km tal. ny synet. osv.
    vi gav 25.000 for den.

    ja goddag. den kostede os mindst 75.000 kr i reperationer de sølle 3-4 år vi havde den.

    jeg kunne have købt en hel ny bil for de penge xD
    den kunne også kun lige akurat trille ned til bilhandleren og få sparket i røven, den dag vi hentede vores nye bil smiley smiley smiley


  • #16   2. feb 2019 nu nyder jeg at have en bil de næste 7 år, hvor jeg ikke skal bekymre mig om reperationer smiley

  • #17   2. feb 2019 Altså.. min har da også haft reparationer.. men ikke nogle jeg har betalt for! smiley


  • #18   2. feb 2019 smiley smiley smiley

  • #19   2. feb 2019 åh det er da faktisk ikke så galt med leasing priserne, som jeg ellers husker det.

    c3 fx skal man blot ligge 5.000 i udbetaling og så 1.800 om mdr i leasing
    Toyota Aygo 2.000 i udbetaling og 1.995 kr om mdr

    stadig lidt dyrere om mdr end hvis du køber den
    men der skal man så også finde pengene til udbetalingen af bilen.


  • #20   2. feb 2019 Min søn, der er helt nyudannet og lige har fået job, har leaset en Opel Karl til 2400 kr/mnd, det er inklussiv forsikring, men eksklussiv benzin, og så kommer der grøn afgift oveni mener jeg.

  • Lens
    Lens Online Tilmeldt:
    apr 2018

    Følger: 19 Følgere: 661 Emner: 120 Svar: 6.966
    #21   2. feb 2019 Jeg skal ud og shoppe en bil i morgen smiley

    få en brugt, 1 til 2 år gammel og benzin. glem diesel uanset mærke. køb ikke hos privat. forhandlerne giver garanti og tag en der kan det shit med og pres dem i pris, dæk osv. overvej en tidligere demobil da de ofte er fuld af fedt udstyr fordi forhandlerne skal vise hvad de kan. samtidig de i god form og har ofte ikke kørt ret langt

    kia picanto kan i sagtens køre for de penge. kia giver 7 års garanti på visse dele.

    prøvekøre nogle stykker. overvej også Toyota aygo

    en ny bil mister værdi i det du forlader matriklen hos forhandleren.

    vælg aldrig en mini uanset mærke som har kørt mere end 30.000 km. vælg hellere en der har kørt 4000 eller 10.000 km

    jeg ligger min Kia picanto i graven nu efter mere end 420.000 km. selv den gamle spand der sluger benzin og olie nu koster mindre end de beløb de nævner inklusiv benzin, afgift og forsikring. de nye bruger endnu mindre. lad være med at falde for en smart service aftale deres gebyrer er af h til. spar i stedet lidt op hver måned, fx 250 kr, til service, overhold alle service og så ellers god tur smiley

    alternativt overvej at lease men vær opmærksom på gebyrer og afgifter. ved en mini mener jeg ikke det kan svare sig. ved en Porsche kan det smiley


  • #22   2. feb 2019 Jeg synes 3000 lyder meget rimeligt til en lille bil.

    Min kæreste og jeg havde en Peugeot 208 og vi gav 2500-3000 kr om måneden og det var med lån, forsikring, benzin og grøn ejerafgift. Det kan sikkert gøres billigere hvis man køber en lidt ældre brugt bil.


  • #23   2. feb 2019 Med et kørselsbehov på kun 10-20km om dagen, ville jeg købe en billig bil, som man ikke behøver kasko på.
    Så kan det sagtens holdes tættere til 2000 om måneden


  • #24   2. feb 2019 Jeg har lige købt en helt ny Kia Picanto. Afbetaling, forsikring, og vejhjælp skal jeg give 1870 kr. I måned for i alt. smiley

  • #25   3. feb 2019 Jeg betaler
    Forsikring:5250,-
    Grøn vægtafgift: 3600,-
    Om året:8850, - dvs 737, - pr mdr.
    Også Ca 2000,- i brændstof pr mdr. Inkls. Vask.


    profilbillede
  • #26   3. feb 2019 Lige et lille pip...bil købt hos forhandler som en “kundebil” er ikke en forhandler bil, men en bil, der sælges for en kunde...ergo ikke nogen garanti andet end bil købt som privat = købt som beset.

  • #27   3. feb 2019 Jeg giver vægtafgift 7000 årligt
    Forsikring inkl vej hjælp 350 månedligt
    Brændstof 1500-2000 månedligt
    Syn mener det er omkring 400 hver andet år medmindre man bliver indkaldt og bilen ikke fejler noget selvfølgelig.

    Dertil kommer reparationer og dæk.
    Jeg bruger så også penge til styling men det er jo ikke noget der er nødvendigt.


  • #29   3. feb 2019 Jeg vil også anbefale en af de små biler, de er billige i både indkøb og drift. smiley

    Jeg har en Opel Corsa, den koster 190.000 kroner fra ny, så hvis du vil have en Corsa skal det være den skrabede model, for at få den bare lidt ned i pris - Opel generelt er ikke billig, undtagen den lille Karl. Den fik jeg som lånebil, da min skulle til service, og det er en herlig lille bil, jeg synes, at man får meget bil for pengene.

    Min er en diesel, og jeg giver kun 600 kroner i grøn afgift, så diesel er ikke lig med højere afgifter - de er dog ofte dyrere i indkøbspris. smiley

    Diesel duer kun, hvis du kører langt hver uge, ikke nødvendigvis hver dag, men den skal ud at strække benene flere gange om ugen, ellers bliver den sløv i motoren og partikelfiltret stopper til over tid - det koster så en motorrens. smiley Så en benzin er klart det bedste valg til dig/jer. smiley

    Pøj pøj med biljagten. smiley (Man bliver afhængig af det skidt!) smiley


  • #30   3. feb 2019 Vi købte en 4 år gammel bil. På den måde sparer du mange penge i forhold til nyprisen, samtidig med at den stadig har det der ny-bils udseende (hvis du vælger en der er passet på self). Den koster 600 kr halvårligt og er en stationcar, den lille citigo (samme som VW up) koster 300 kr halvårligt. Mht forsikring, så ring til nogle forskellige og prut om prisen.

  • #31   3. feb 2019 vores gennemsnit de sidste 5 år ligger på 3500 kr om måneden. det retfærdiggør tab på bil, mekaniker og nye reservedele, forsikring og vægtafgift. der er ikke medregnet brændstof

  • #32   3. feb 2019 Bare vær opmærksom på, at der findes ikke billige reparationer på en dieselmotor. Det glemmer folk ofte i glæden over den gode brændstoføkonomi. Køber du en ny bil med garanti, så er problemet udskudt en smule.

  • #33   3. feb 2019 Et budget på 3000 om måneden dækker så rigeligt begge vores biler. Begge diesel, en stationcar og en gammel traktor af en golf på gule plader som bare altid (næsten) kører. De koster os ikke alverden i reparationer, selvfølgelig er der service og sliddele, men det er der på alle biler. Jeg kunne ikke finde på at købe en ny bil, ej heller en demo. Og jeg kommer aldrig til at køre benzin igen. Jeg vil heller ikke betale penge for en aygo/c1/107, så hellere end hyundai i10 eller lign.

    Det er så svært at rådgive om biler, for der er så mange forskellige holdninger til hvad der er godt og skidt. smiley


  • #35   3. feb 2019 Ikke rigtigt, John. Vi har aldrig haft et billån og får med ret stor sandsynlighed heller ikke et. smiley

  • #36   3. feb 2019 kommer også lidt an på din alder, for en del forsikringer er dyre for unge mennesker ..

    med så lille et kørselsbehov ville jeg lede efter en brugt bil og ikke diesel ... men en bil der alligevel er af de nyere der står til at køre mange km pr liter, så er ejer afgiften nemlig lille


  • #37   3. feb 2019 jeg har aldrig lånt til en bil John men jeg har leaset en enkelt men det er jo ikke af optage et decideret lån.

    jeg har lånt til husrenovering som jeg betalte ud før jeg optog det næste til renovering af taget og så et realkreditlån.


  • #38   3. feb 2019 John nej det er du ikke

  • #42   3. feb 2019 Vi bruger ca. 1200 kr om måneden + reparationer.

    Vi har én stor opsparing på 3000kr/mdr som både gælder ferier, reparationer, tandlæge osv, men normalvis vil man afsætte 400-500 kr/mdr til reparationer.

    Vi har dog også en mekanikerven, så vi får det lavet billigt.

    Vi har en kia picanto fra 2004 og budgettet er:
    350 kr/mdr i forsikring (den bliver billigere og billigere, da jeg er ung)
    50kr/mdr i grøn ejerafgift
    800 kr/mdr i benzin.

    Den kører ca 16 km/l ved blandet kørsel smiley


  • #44   3. feb 2019 om man ligger 1.200 kr til side om mdr til at købe en bil
    eller 1.200 kr om mdr på at afbetale en bil man har købt. - er da også det samme

    på nær ved at spare alle pengene op, slipper du får den smule renter der nu er


  • Lens
    Lens Online Tilmeldt:
    apr 2018

    Følger: 19 Følgere: 661 Emner: 120 Svar: 6.966
    #45   3. feb 2019 Jeg låner og det fungerer fint her anno 2019 smiley

  • #47   3. feb 2019 ida - netop.
    du kan ligge nøjagtig det samme beløb om mdr - på lånet og så have bilen nu og her.
    de færeste spare op 5-8 år for at købe en bil kontant fra helt ny.

    og typisk er renterne så lave på lånet også, så det alligevel er begrænset hvor meget ekstra man faktisk betaler for at få lov at låne pengene.


  • #50   4. feb 2019 @John; nej, du er ikke den eneste der spare op til ny bil inden du køber den. Jeg ville hade at have lån til en bil smiley

  • #55   4. feb 2019 Jeg er ærligt enig med Ida. Jeg vil også hellere låne til en ny bil, i stedet for at købe en, hvor man konstant skal smide penge i reparationer. Jeg har så også fint råd til det.

  • #56   4. feb 2019 Hellere en stor ny bil end en gammel nedslidt mikrobil. Men det er jeg nok den eneste på hg, som mener.

  • #57   4. feb 2019 Hvis man skulle købe en mellemklasse bil brugt, hvilken ville i så vælge?
    Da der er nogle mærker som er dyrer at rep.

    Vi tænker at det nok er bedst for os at købe en brugt som kan kører 1-2 år, imens vi bliver færdige med studierne. Vi vil kunne ligge mellem 15-25tusinde for en ny " brugt" bil.
    Min kæreste bliver færdig med sit kørekort her om lidt, og ville være rigtig ked af at få lavet en bule i en helt ny bil. Det er primært ham som skal bruge den om morgnen til at nå sit tog. Da han tager hjemmefra kl 6, og der kører bussen simpelthen ikke, og når jeg skal afsted, kører bussen. Så vi tror vi starter med en lille brugt mellemklasse bil, og ikke en "micro" smiley


  • #58   4. feb 2019 Nu ved jeg ikke, om en Kia picanto gå under "mikrobil", den går nok under lille i hvert fald, men passer fint til 2 store hunde og 2 voksne mennesker smiley Den ville også passe fint til 3 hunde vil jeg mene, men det kniber med flere mennesker, da vi har lagt bagsæderne ned.

    Vores er købt brugt for 13.000 kr nysynet, den er 15 år gammel og forventes at gå igennem syn næste år.. Vi fik den i maj 2017 og forventer at have den i en 2-3 års tid endnu.

    Den er som sagt billig at have generelt, fordi det er en lille bil. Indtil videre har vi lavet små reparationer for ca. 1000-1500 kr. (tændrør er skiftet, håndbremsen er der gjort noget ved, da den havde sat sig og så har vi skiftet 2 pærer) og har købt vinterdæk, som gerne skulle holde 2-3 sæsoner.


  • #59   4. feb 2019 "Vi vil kunne ligge mellem 15-25tusinde for en ny " brugt" bil. " I får da ikke meget nyere brugt bil for 15-25.000 kr. ???
    Man skal nok indstille sig på at det at have bil er dyrt uanset hvordan man vender og drejer det: En bil er lidt sådan et sort hul man pøser penge ned i smiley Personligt forekommer det mig at 3000 til en bil pr måned lyder af meget lidt - men jeg kan godt se at der er flere herinde der skriver at det godt kan lade sig gøre. Men har de så medregnet den der dyre rep til 25.000 kr man godt kan risikere at få ?????
    Men OK måske er jeg bare totalt ude af trit med forholdende når der er tale om små/mindre/mellem biler og lille kørselsbehov.


  • #60   4. feb 2019 Jeg tænker også, at hvis I skal have en mellemklasse bil til 15-25.000, så skal I virkelig være heldige, for at finde én, der kan køre et par år, uden større reparationer. smiley

  • #61   4. feb 2019 Vi har kørt brugt vw de sidste mange år og har kun haft én dyr reparation. Det kan sagtens lade sig gøre at købe brugt uden at købe et vrag, der skal repareres i tide og utide. Man skal bare vide, hvad man skal se efter.

    VW er et af de mere pålidelige mærker, når det omhandler brugte biler. Jeg ville til gengæld holde mig fra f.eks. Citroen og Peugeot brugt.


  • #62   4. feb 2019 Danielle - ja. Men der er vist langt imellem VW til salg til under 25.000 smiley

  • #63   4. feb 2019 Eller kende en mekaniker.. smiley

  • Lens
    Lens Online Tilmeldt:
    apr 2018

    Følger: 19 Følgere: 661 Emner: 120 Svar: 6.966
    #64   4. feb 2019 Det er for lidt. Det kan ikke betale sig at købe en gammel spand.

    så kan I få min. den er gratis smiley


  • #65   4. feb 2019 Man kan altså sagtens lave en god handel i det prisleje, min far har gjort det mange gange.

  • #66   4. feb 2019 Som sagt, vi skal bare bruge en bil som ikke skal kører alverdens, vi vil købe en helt ny, når vi skal bruge den noget mere. Men lige nu og her, har vi bare brug for en som kører fra a-b. Der er ca. 4,5km til stationen, og nogle dage vil vi cykle, andre dage ikke. Så kommer der nok nogle dage hvor vi handler ind, eller hvor vi kører en tur et eller andet sted. Så det er ikke det vilde kørelsesbehov vi har, dog kommer vi til at have et, da bussen stopper med at kører efter 18. Og hvis man står og mangler et eller andet til frokosten eller noget om aftnen, så kunne det være godt at have bilen til at hente det.

  • Lens
    Lens Online Tilmeldt:
    apr 2018

    Følger: 19 Følgere: 661 Emner: 120 Svar: 6.966
    #67   4. feb 2019 I mellemklassen?

    det kan man måske men de virkelig gode brugte starter i min erfaring ved 30.000 og op. Jeg har selv valgt dem fra før hvorfor bytte en gammel spand med en anden. Jeg har set biler i alle mulige prisklasser de seneste uger men risikoen er for mig for stor ved de billige. Det ved jeg fordi jeg skriver dette indlæg fra en gammel spand smiley som engang var ny. og derfor ved jeg også hvad alder og kilometer antal betyder for en bils udgifter. også i det daglige i benzin udgifter

    Skal man gøre det skal man virkelig se sig for og have en med på råd hvis man ikke selv Kan teste en bil i mødet hos sælger.

    man kan få en nyere Kia Rio for 100000. med garanti. eller en helt ny Dacia for ca 120.000 kr og en Skoda Fabia fra ny for 140.000 kr.

    en ny Kia picanto ligger omkring 80.000 kr.

    Skal man finde en mellemklasse bil til 10.000 kr så skal man virkelig se sig for.

    Det er min erfaring smiley

    jeg skulle ikke nyde noget må jeg indrømme.

    Det kan betale sig at se lidt længere frem ved bilkøb fx ti år frem. og lave en investering der kan køre de år stort set uden de vilde udgifter. og samtidig skal man jo overveje brændstofforbruget plus olie forbrug mm. vores fx kan sagtens køre videre men den er blevet alt for dyr i drift. sammenlignet med det man kan få af nyere biler i dag

    men ja der står da en Toyota Corolla i harre til 13.000, ny synet og 21 år gammel. den hat kun kørt 275.000 km tror jeg det var hos en ældre dame i Skive . og der er 6 mdr garanti.... men den er stadig dyrere over de næste 7 år end min kommende forhåbentlig yaris..

    så man skal virkelig tænke lidt frem ved biler.... synes jeg. man kan jo også tage chancen og hente Corollaen og køre to år i den.

    men det ville for mig koste mere i brændstof i hvert tilfælde og reparationer har jeg ingen anelse om hvad der sker.

    men den står der så ja de findes. men sparer man noget ved at købe dem i dag?

    jeg regnede på det og kom frem til et nej.

    Det er harre brugte biler hvis nogle vil give den chancen smiley



  • #68   4. feb 2019 Måske ser jeg lidt underligt på tingene, men.. Om man bruger 500 kr. om måneden på billån eller reparationer, er vel ligegyldigt, fordi når den nye bil er betalt ud efter MANGE år med dette beløb (hvis vi antager, at det kun er det man har råd til at lægge til side), så vil den alligevel være i "reparationsalderen"..?

  • #69   4. feb 2019 Og man kan også sige.. Man kan dælme reparere på biler i maaaaange år for 100.000 kroner, hvis man kender en god mekaniker. smiley

    Vi bruger pt. max 2500 kr./året på reparationer - dvs. i stedet for at købe en helt ny bil, kan vi reparere på en gammel i 40 år for samme beløb - okay, reparationer er ikke SÅ forudsigelige, og man skal jo også købe de brugte biler, så vi siger 30 år.

    Så kan det stadig godt betale sig i forhold til at købe ny - for os.

    Men selvfølgelig - hvis du kører på Kia's eget værksted for at få skiftet en pære eller lignende, så kan man ikke holde sig for det beløb smiley


  • Lens
    Lens Online Tilmeldt:
    apr 2018

    Følger: 19 Følgere: 661 Emner: 120 Svar: 6.966
    #70   4. feb 2019 Du kan få en Kia picanto for ca 1000 kr per måned og en større bil hos Toyota fx for ca 2000 kr per mdr. Det er inklusiv service og så er løbet betalt efter 7 år. 7 år er ikke en gammel spand eller en reparationsalder. Du har stadig bili mange år hvis du vil eller du kan sælge den

    samtidig har du besparelsen i benzin og olie mm. I det daglige.

    Jeg mener slet ikke det kan svare sig eller sammenlignes med at købe en gammel spand:)

    2500 om året i reparationer er meget set i det lys. rigtig meget

    synes Jeg men det er der jo mange der ikke synes smiley

    I øvrigt kunne vi i hvert tilfælde ikke nøjes med det beløb efter ca 11 år. Vi havde to regninger på 10.000 og det kan slet ikke svare sig at blive ved med at fylde penge i en gammel bil, mener jeg. afhængig af kmtal og model men nye koster ikke så meget mere plus selve driften er billigere

    for mig spiller miljøet også ind

    vi har aldrig brugt Kia til værksted. men vores er slidt og skal skiftes og det er vi glade for nu så pyt. andre må gøre hvad de vil, men jeg kommer aldrig til at være enig i at det kan svare sig at købe en gammel spand som bruger mere brændstof osv end de nye i dag

    men der er heldigvis en bil til alle, og jeg har solgt min herbie for 3000 nu... den er 1500 værd men jeg har solgt til en forhandler i bytte så jeg ved det er ok. havde det været en privat havde jeg givet den gratis men forhandlerne skal man presse lidt ved køb. nu mangler jeg bare at få vinterdæk med så har vi en aftale. Det bliver vildt efter så mange år at få en anden bil... og ih jeg kommer til at savne herbie. Jeg vil klart anbefale picanto baseret på vores ene erfaring. sikke dog en skøn lille bil og fin plads til en vuffer smiley

    god biljagt ts smiley


  • #71   4. feb 2019 Hver husstand har forskellige krav, formål og midler til bil. Nogle køber ny, andre brugt...intet er for mig mere rigtigt end det andet. Man gør vel, hvad der giver mening for den enkelte husstand smiley

    Personligt har vi både en demobil og en brugt bil...den ene med lån, den anden uden smiley

    Vi kender en god mekaniker, lægger 1200 kr til side til service og reparationer men kan intet andet selv end at fylde sprinkler, tjekke olie og kølervæske, fylde benzin/diesel på samt rengøre dem smiley De skal starte hverdag og ikke give unødige grå hår.

    Men ja...biler er en stor udgift. Men for dælen hvor gør de også livet nemmere smiley

    Du kan få økonomien for den lille her:
    Kia Picanto benzin 10.000 km. pr. år
    Grøn ejer: 52
    Forsikring: 284
    Forbrug: 600
    Opsparing til rep/service: 500
    I alt pr. måned: 1.436

    Den er købt kontant for 60.000 kr. og har stadig 2 års garanti tilbage.


  • Lens
    Lens Online Tilmeldt:
    apr 2018

    Følger: 19 Følgere: 661 Emner: 120 Svar: 6.966
    #72   4. feb 2019 Linda er i lige så glade for den som vi har været? havde jeg ikke skullet have en kæmpe dobermann eller pony så havde jeg nok fået picanto igen. den har været som en ven smiley

    Jeg har sagt til sælger at han skal vide at jeg tuder når jeg siger farvel og køre.... Det er jo herbie! smiley


  • #73   4. feb 2019 Meget! Vores anden er en Kia Ceed SW diesel...den er vi dæleme også glade for smiley

  • Lens
    Lens Online Tilmeldt:
    apr 2018

    Følger: 19 Følgere: 661 Emner: 120 Svar: 6.966
    #74   4. feb 2019 den ser og så fin ud. da jeg købte min grinede alle. nu er de tavse smiley hehe

  • #75   4. feb 2019 #72

    Det nærmer sig jo blasfemi, at kalde en Picanto "Herbie". smiley smiley


  • #76   4. feb 2019 "Man kan dælme reparere på biler i maaaaange år for 100.000 kroner, hvis man kender en god mekaniker"

    ja du skal så også finde pengene hver eneste gang det skal til reperation.
    det skal du altså ikke med en ny bil.
    og ja så er den i reperations alderen når den er 7-8 år
    så er jo bare man kan skifte den ud med en ny, fordi den er færdig udbetalt til den tid jo.
    så har du lige til udbetalingen, måske lidt mere - når du sælger bilen.


    500 kr X 12 mdr - 6.000 kr
    det får du godt nok ikke meget reperation for. - just saying.


  • #77   4. feb 2019 så kan man sagtens være heldig og have en god velholdt brugt bil.
    som næsten ingen reperationer kræver.

    men kan så også risikere at få en lorte spand der bare konstant er "syg".


  • #78   4. feb 2019 så længe man har en forsvarlig økonomi til det - synes jeg det er helt fint at låne penge til en bil.

    men klart har man ikke det - eller bare af princip ikke vil låne penge til en bil.
    jamen så er der jo heldigvis massere muligheder for at købe noget brugt - eller spare op til en ny eller hvad man nu vil smiley



  • #79   4. feb 2019 #76
    Hvis den var til mig, så er der stadig to års garanti på bilen. Den er fra dec ‘13 smiley Der går 1.200 kr ind på vores bil-konto pr. måned og så har vi vores almindelige opsparing ved siden af, hvis det skulle gå helt galt.

    Ved godt, at vi ikke kommer langt med rep. for 6.000.

    Den anden er fra nov ‘11.


  • #80   4. feb 2019 #79 nej den var med henblik til Milla.



  • #81   4. feb 2019 nogen kan jo så være heldig at kende en mekaniker.
    det gør vi ikke ligefrem

    ej har jeg heller hænderne skruet korrekt på til at gøre det selv - eller lysten til det.

    og skal man ud på et rigtig værksted. så kommer man altså ikke langt med 500 kr om mdr til reperationer.

    det er rimelig urealistisk - især hvis det er en ældre bil.


  • #82   4. feb 2019 Ahh...så giver det mening smiley

  • #83   4. feb 2019 1.200 kr hver måned giver jo også næsten 15.000 kr
    noget mere realistisk, imo.
    om ikke andet, er der ingen reperationer, så er der til service og dæk m.m


  • #84   4. feb 2019 Selvfølgelig kan man få en udemærket bil til den pris. Det kommer helt an på hvad man går efter. Den dyreste bil vi har haft kostede os 35000 kr. Den har længe betalt sig selv hjem med de kilometer min bedre halvdel kører. Den billigste bil jeg har haft kostede mig 1500 kr og kørte uden reparationer i knap 2 år indtil den skulle skrottes. Den var ikke køn, og der var hul i døren. Men jeg har aldrig kørt billigere smiley Der findes mange gode pålidelige biler derude som har lidt år og kilometer på bagen som snildt klarer de krav TS har sat.

  • Lens
    Lens Online Tilmeldt:
    apr 2018

    Følger: 19 Følgere: 661 Emner: 120 Svar: 6.966
    #85   4. feb 2019 Mille der er sandelig også forskel på om du har 10.000 eller 30.000.. enorm forskel

    og så er der for mig også miljødelen. Jeg ved herbie forurener helt vildt. Det har jeg det skidt med personligt

    mine forældre har haft en Lada hvor den modsatte dør på forsædet sprang op når man drejede.... den var aldrig gået i dag smiley


  • #86   4. feb 2019 #85 Men TS har jo netop 25.000, det er da meget tættere på 30.000 end de 10 du snakker om smiley

  • Lens
    Lens Online Tilmeldt:
    apr 2018

    Følger: 19 Følgere: 661 Emner: 120 Svar: 6.966
    #89   4. feb 2019 Ja undskyld 15 til 25000 for en mellemklasse. Det ændre ikke noget for mig.

    30.000 er min ved de bilee jeg har set på hvis jeg skal holde km og alder på et min men de var ikke mellemklasse og jeg mener stadig de andre ting herover overskygger for mig.

    60.000 får man mere bil for fx. og så er man så tæt på en ny Kia picanto at man må spørge sig selv igen hvad der er mest idé i langsigtet

    men de kan købe Corollaen på 21 år smiley den er ny synet og hvem ved... måske kører den i to år mere derefter


  • #90   4. feb 2019 Hvor dælen finder man en helt ny Kia Picanto til 80.000 kr???

  • #91   4. feb 2019 Lotte, det gør man heller ikke. de ligger på den anden side af 110.000 smiley

  • #92   4. feb 2019 And.. Lige præcis smiley

    Det var bare i indlæg nr #67 det blev skrevet... eller også "60.000 får man mere bil for fx. og så er man så tæt på en ny Kia picanto at man må spørge sig selv igen hvad der er mest idé i langsigtet"

    Så vil jeg ihvertfald gerne slå til.. smiley


  • Lens
    Lens Online Tilmeldt:
    apr 2018

    Følger: 19 Følgere: 661 Emner: 120 Svar: 6.966
    #93   5. feb 2019 Kia i Viborg. spørg efter Sander. den har kørt ca 8000 km og ca 1,5 år og for mig er det ny nok smiley den stod der søndag

    Den der har kørt 0 km kan man få for knap 1200 per mdr pt. men efter 31. marts kommer der nye afgifter i DK

    min gamle herbie var også demobil og havde kørt 5000 km. Det er ny for en bil. og betyder intet. blot en besparelse som kan mærkes. Jeg kunne Ikke drømme om at købe helt ny selv. bilen mister værdi når du forlader matriklen

    men prøv at ringe og spørge om han stadig har den. eller en anden. de har fire afdelinger i DK. søndag stod den til ca 90.000 men Jeg er sikker på at man kan presse den ned i ca 80.000 i værdikøb. man skal jo aldrig betale det den står til men forhandle en masse med bilen smiley

    hvis man har 60.000 så kan det i min verden ikke svare sig ikke at købe en demo eller den helt nye, jvf de ting jeg skriver om brændstof, garanti mm herover som jo langsigtet skal regnes med i et køb


  • #94   5. feb 2019 Jeg ville ønske vi havde 60-80 tusinde til en bil lige nu og her smiley
    Men vi står og skal flytte i en lejlighed og der har vi sat 50tusinde af til. Resten af det beløb, plus min kærestes og jegs opsparing går til bilen smiley Derfor jeg ikke med sikkerhed kan sige vi har 15 eller 25 tusinde. Min opsparing er på ca. 5 tusinde,hans er på 10, derfor ved jeg vi med garenti har ihvertfald 15tusinde.

    Det kan godt være jeg har misforstået hvad en mellemklasse bil er. Det er vel nok bare en lille bil, men ikke en micro bil. Jeg tænker ikke en st. car. Men en mindre bil end dette smiley


  • #95   5. feb 2019 Hvad er det for noget at det er lidt fyfy at låne penge?
    Det er da aldeles rentabelt for vores samfund at folk gør det.

    Om vi låner eller ej afhænger af dagsformen - vores "nye" bil har vi lånt til - firmalån, ingen renter eller gebyrer for os, men lidt besparelse for firmaet.
    Hele 15.000 kr.
    Det vil jeg tillade mig ikke at skamme mig over - det er hverken værre eller bedre end at købe kontant. Bare vi køber.
    Og nå ja - køber man brugt, sparer man jo på miljøbelastningen.

    Vi er den sidste del af fødekæden. Vi har bilerne til de dør - men det kræver at man enten selv kan reparere lidt eller kender nogen, der kan.
    Ellers bliversådan en gammel bil alt for dyr. (Vores er fra 2003).

    Desværre kan man risikere at det samme gør sig gældende i prisklassen over - 20.000-30.000, måske endda mere.
    Man skal se sig for, når man køber brugt.

    Hvad det så koster efter købet er jo afhængigt af hvad man køber og hvordan den bruges.
    Her i huset fylder bil rigtig meget i budgettet. Dog lidt mindre nu efter købet.

    Lån - 850
    Afgift - 1000
    Brændstof - 2400.
    Og dertil hvad der måtte komme af vedligehold og reparationer.
    Lånet bortfalder selvfølgelig på er tidspunkt.




  • #97   5. feb 2019 #96 - fordi man render sådan pr automatik til mekaniker når man har en "gammel spand"? Hvornår er en bil egentlig gammel? Det synes jeg kunne være meget sjovt at høre.

    En god velkørende motor betyder (for mig) uendeligt meget mere end hvilket årstal der står på registreringsattesten.


  • #99   5. feb 2019 Hmm. Det er muligt. Omvendt er mine forældres (nye) biler jævnligt på værksted, og reparationer og reservedele væsentligt dyrere end lidt ældre modeller.

  • #100   5. feb 2019 Vores biler er stort ser aldrig på værksted.
    Det har vi ganske enkelt ikke råd til - nød lærer nøgen kvinde at spinde.

    Vores nyligt skrottede bil var 24 år gammel - om få år ville den kunne registreres som veteran smiley
    Så vores "nye" fra 2003 er jo en ren årsunge. 16 år og netop kørt til smiley


  • Lens
    Lens Online Tilmeldt:
    apr 2018

    Følger: 19 Følgere: 661 Emner: 120 Svar: 6.966
    #101   5. feb 2019 ch i skal næsten hente den Toyota i harre. Jeg tror den kører mange år endnu. Det er sådan en fornemmelse smiley ny synet og 1 års garanti fra sælger

  • #102   5. feb 2019 Det ville være tosset, når vi lige har skiftet, Lens.
    Næste skift bliver når enten krone 1 eller krone 2 dør smiley


  • Lens
    Lens Online Tilmeldt:
    apr 2018

    Følger: 19 Følgere: 661 Emner: 120 Svar: 6.966
    #103   5. feb 2019 nå ja det er rigtigt ch smiley

    herbie er forresten solgt videre til en mekaniker der mener den kan klare syn hvis han skifter nogle dele og så kan det være jeg møder min gode ven på vejen en dag igen. Det er faktisk vemodigt at sige farvel for den bil er fuld af minder smiley det gør mig derfor glad at en vil give herbie en chance og kan man lave gear selv så tror jeg faktisk han har ret. Det trøster mig lidt i min tristhed over at sige farvel til en lille dyt som har fulgt mig i utrolig mange oplevelser og hunde smiley

    Der må gerne grines men jeg fælder sgu en lille tåre når jeg kører uden herbie en af dagene smiley

    nu skal vi se hvad den nye hedder for et navn skal en bil jo ha hehe smiley


Kommentér på:
Hvad koster en bil?

Annonce