797 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 31 Svar

Internater, eller lignende, marsvin. Internater, eller lignende, marsvin.

I ved så meget herinde, så nu prøver jeg lige at høre jer ad..
Jeg mistede min lille hjertegris Hugo, efter akut sygdom i fredags. Selvom vi kom tidligt afsted til dyrlægen i forløbet, klarede han den ikke. Alex har jeg (heldigvis!!) endnu, men han skal selvfølgelig ikke være alene.

Kender I til nogen dyreinternater med marsvin? Jeg kender selv kun til dyreværnet og dyrenes beskyttelse. Jeg er ikke så kræsen, forstået på den måde, at jeg er vant til både marsvin der bider og ikke er tamme. Hugo var ikke tam, Alex bed det første halve år.

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Skift af elpære 250 kr.
  • Fjernelse af hvepsebo 1.250 kr.
  • Cleaning 205 kr.
  • Dækskifte på el-løbehjul 670 kr.
  • Samling af ikea kommode 700 kr.
  • fjerne ukrudt 1.800 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Internater, eller lignende, marsvin.
  • #1   11. feb 2019 Tingskoven (DDÅ).
    Fancy og Sortfods formidling

• #2   11. feb 2019 https://www.ddaa.dk/dyreinternatet/smaadyr-til-nyt-hjem
    Kig her! De har ihvertfald marsvin smiley

• #3   11. feb 2019 Skal du finde en ny han eller hun til at gå sammen med ham? For hvis det er en ny han, så ville jeg overveje en unge. Det er i hvert fald mit indtryk, at det kan være meget svært at sætte to voksne hanner sammen.

Ellers er de steder, som jeg kender, allerede nænvt smiley

• #4   11. feb 2019 Amalie - Alex er en sær snegl, som aldrig har kunne gå med nogen. Derfor tænker jeg, at finde to, der i forvejen kan gå sammen. Medmindre jeg finder endnu en sær snegl, som Hugo var. Han havde det samme, ingen af dem trives med at gå med nogen - heller ikke unger. smiley
    er dog ligeglad med om det er hunner, hanner eller kastrater for den sags skyld. de skal ikke avles på smiley
    Alex og Hugos bure stod ved siden af hinanden. smiley

• #5   11. feb 2019 Ah, det giver mere mening smiley

Hvis jeg boede i nærheden, tror jeg, at jeg ville vælge Fancy og Sortfods formidling. Det er i hvert fald nogle mennesker, som virkelig brænder for marsvin.

• #6   11. feb 2019 Kunne godt overveje at kigge ved dem så. smiley
    Alex kommer fra dyreværnet, men de har ikke så mange informationer ude endnu med deres smiley

• #8   11. feb 2019 Kan ikke anbefale von Fancy/sortfod (uddyber gerne i PB).

Jeg vil i stedet anbefale enten at støtte en privat marsvineopdrætter (mange af dem videreformidlet også voksne dyr), eller kigge i dba.dk, hvor rigtigt mange private leder efter nye hjem til deres voksne marsvin, når børnene bliver trætte af dyrene.
    Jeg har fundet en del genbrugs”svin” i dba.

PS. Ked af at du mistede din fine Hugo smiley

• #9   11. feb 2019 Ann-Marie, jeg vil meget gerne have en uddybende PB, hvis du vil sende det. Jeg står ikke selv og skal have nye grise i nogen nær fremtid, men det er meget rart at vide, hvis man ikke skal anbefale stedet.

• #10   11. feb 2019 Amalie: Sender dig straks en PB

• #11   12. feb 2019 Ann-Marie - tak, Hugo har godt nok også kostet mange tåre siden hans død. Heldigvis står Alex altid klar med mysser, nusning og en masse brok, når han ikke får mad på præcis samme tidspunkt hver dag. smiley
    Jeg vil også rigtig gerne have en uddybning, jeg kender ikke til Sortfod. Har kigget lidt på dba, men må indrømme, at det kun er overfladisk. smiley

• #12   12. feb 2019 De to små- De er skønne. Havde marsvin som barn, og fik så igen da jeg flyttede hjemme fra. Hugo havde jeg i 5 år, Alex har jeg haft i lidt over 4 år. de var begge voksne, da jeg fik dem.
    Har kigget lidt på Facebook smiley

• #13   12. feb 2019 Enig med Ann-marie, tænker hendes uddybning sikkert ligger opad mine egne tanker og erfaringer med Sortfod og Fancy - mange års dårlig erfaring tilbage der.
    - Så dem vil jeg ikke anbefale.

---

Hvis det bare er til at stå til selskab i et bur ved siden af, så har jeg da to teddydamer du gerne må overtage And smiley

Måske du ellers skal lure lidt dba m.v.? De to her overtog jeg fra en børnefamilie, hvor børnene var blevet trætte af dem. Synes faktisk ofte der er lidt 'triste skæbner' på DBA, - ikke at de to her var en trist skæbne, de er blevet passet fint altid! Men da jeg havde marsvin tidligere, var det ikke så sjældent jeg fandt grise på dba, der fx gik udenfor, gik for lud og koldt vand, gik i små bure osv. jeg var ude og hente. Selvom det selvfølgelig er en god ting at støtte de gode opdrættere, og internaterne smiley

• #14   12. feb 2019 Rollo - jeg vil super gerne høre din erfaring med sortfod også.

Grisene er til selskab til Alex Ved siden af hans bur, og hygge til mig. Hygge på den måde, at de på ingen måde skal avles på, men at de kommer op hver dag, bliver passet med grønt, foder, hø, alt det der, og så selvfølgelig dyrlæge, hvis der skulle være noget smiley
    Alex er der også Teddy i. Han har vidst en ret mørk baggrund, for pokker han nærmest åd mig i starten smiley
    Måske dba lige skal gennemkigges grundigt smiley

• #15   12. feb 2019 Jeg fandt to af mine på Facebook. Den ene var også slået op på guloggratis.
    Begge to søde voksne mutter der havde brug for et godt hjem med masser af kærlighed. Den første var fra en børnefamilie, klassisk historie, børnene var træt af hende og hun gik bare alene i sit bur og havde alt for lange negle.

Nummer 2 var blevet fundet i en skov om vinteren med omkring 20 andre. Hende og en god stak af de andre var kommet hjem til en privat der havde passet dem godt i et par måneder. Fiona var stadig alt for tynd da jeg fik hende, men det hjalp rigtig meget da hun kom i en mindre flok (jeg havde 2 andre tøser) og der kom ro på. Og så blev det græs sæson smiley
    Jeg nåede desværre kun at have hende maks 6 mdr før jeg måtte sige farvel, men hun nåede at opleve at have det godt smiley hun var det mest fantastiske marsvin jeg har haft, hendes personlighed var så specielt. De andre var også skønne, men der var bare noget helt særligt ved Fiona smiley

Så jeg ville klart kigge på Facebook, dba og guloggratis. Jeg synes det er fedt at du vil have et par "genbrugsmutter". Held og lykke med det, jeg håber du snart finder et par smiley

• #16   12. feb 2019 Ny Only- Fiona lyder som en skøn gris. så trist hun skulle bort så tidligt. Hugo var også den her, som var tættest knyttet til mig. Han rendte mig i røven, som en hund. Både ham og Alex er vant til, at være hjemme ved mine forældre, både på besøg og ferie. Da jeg var indlagt i efteråret, var de selvfølgelig på ferie ved de gamle. Hugo nægtede at komme ud af sit hus i buret. indtil min mor på 4. dagen talte i telefon med mig inde i værelset ved dem, og satte mig på højtaler. Hugo fløj ud af huset og hen til åbningen, mens han snakkede helt vildt, da han hørte min stemme. Alex er også en fantastisk gris, men han er sådan en type, der kan "købes" af alle, vare de har mad, så kommer han frem smiley

Jeg vil faktisk hellere have genbrugsmutter end unger, ligemeget om de har haft det godt eller skidt, kælne eller sky. smiley

• #17   12. feb 2019 Han lyder altså også helt fantastisk smiley Fiona blev aldrig så tam, men jeg tror sagtens hun kunne være blevet det, hvis jeg ikke havde haft hundene. Vi ved ikke hvor gammel hun var, og at rende rundt i en skov i frostvejr har sikkert ikke været særlig godt for hende. Hende der havde taget hende hjem, gættede på at hun var omkring 4 år da jeg fik hende, så vi skulle have så mange år sammen, men sådan skulle det desværre ikke være.

Jeg mistede 3 lige i rap, den yngste penny var kun 1 år smiley de fejlede ikke det samme. Den ene lilo på Ca. Samme alder som Fiona, kunne nok godt være blevet behandlet, men hun blev så trist da penny var væk, og da jeg så også måtte aflive Fiona og jeg ikke ønskede en ny, ovenpå det hele, valgte jeg at sende Fiona og lilo afsted over regnbuebroen sammen.

Nu har jeg hamster i stedet, og det passer rigtig godt herhjemme, selvom jeg savner marsvinenes lyde og rolige væsener. Dog ville jeg ønske at hamstere havde samme livslængde som marsvin. 1-3 år er bare ikke særlig lang tid smiley

• #18   12. feb 2019 Årh øv, det lyder altså også hårdt! smiley kan godt forstå du sendte dem afsted sammen. Hugo tog ca. 3 måneder om at blive tam, Alex tog det mig knapt et år at vænne ham til at blive nusset og ikke bide. Han prøvede at flygte når man tog han op, løb frem og tilbage på en, når han var oppe og bed konstant. Nu ligger han sig flat ned og putter, mens han snakker. Han bider kun ved uheld- som når han tager fejl af en hånd og guleroden smiley .. Han skal stadig tages op på en lidt speciel måde, men det er også det. Han er min mors yndlings gris, så når jeg var derhjemme og begge drenge var med, så sad hun ofte med Alex og jeg sad med Hugo. Hun har dog også været meget ked af tabet af Hugo. smiley

Nej, må indrømme at jeg synes hamstere er søde, men ikke noget for mig. jeg er vidst kun til grise smiley

• #19   12. feb 2019 Der er også en kæmpe forskel på hamstere og grise, den ene kan ikke erstatte den anden, men jeg kan godt lide begge dele smiley

Ingen af mine har bidt, men penny var fra petworld og var meget sky, hun blev aldrig sådan 100% tam. Fiona kom gerne selv hen, og tog man hende op ville hun gerne putte, men de ville aldrig rende rundt efter mig på samme måde som din Hugo. Lilo var også tam, og første gang hun mødte min kæreste slikkede hun på hans hånd, det havde jeg aldrig set hende gøre før, så det var kærlighed ved første møde. Desværre er min kæreste ikke så vild med marsvin, så hun brugte ikke meget tid med ham, ellers var hun sikkert blevet lidt i stil af din Hugo.

Havde jeg ikke hunde, ville jeg have marsvin igen, så de kunne rende rundt i stuen og køkkenet smiley men det fungere desværre ikke med en rosa der gerne vil mysse dem hele tiden xD

• #20   12. feb 2019 Åh, hvor savner jeg helt at have marsvin, når jeg læser med i den her tråd smiley

Min hjertegris blev aflivet for over 3 år siden. Birk var fra Dyreværnet, og jeg nåede kun at have ham i et halvt år, men han var helt speciel. Han blev kastreret, da jeg opdagede at den lille hanunge, som Birk gik med, pludselig var drægtig smiley . Vi opdagede så, at han også havde problemer med tænderne og så udviklede han bylder efter kastrationen, som der blev lagt dræn i. Han blev aflivet, da operationssåret sprang op smiley . Heldigvis fødte Arno en lille Birk-kopi til mig, men jeg måtte desværre sælge mor og datter, da jeg gik fra min x. Der var hverken tid, plads eller penge nok til både grise og hund.

• #21   12. feb 2019 Ann-marie - Jeg vil også gerne have en PB smiley

• #22   12. feb 2019 My only- det var kun Hugo, jeg kunne have fri på gulvet. Alex er så energisk og nysgerrig, at han ikke bliver ved mig smiley de er så skønne smiley

Kan godt forstå dig, Amalie. Jeg er ked af at høre det med Birk, det gør ondt når de små væsner går bort. smiley og endnu mere ondt, når man skal af med dem. smiley Er så glad for jeg har mine forældre en time herfra, som tager dem for mig, hvis noget uforudsigeligt skulle ske. smiley

• #23   12. feb 2019 Er taknemmelig for, at jeg stadig har denne lille (buttede) og skøre fyr tilbage. smiley

profilbillede
  • #24   12. feb 2019 Ja, jeg savner dem også en del, men det var nogle rigtig søde mennesker, som overtog dem. De har sendt mig opdateringer indimellem. Det er rart smiley

Hvor er Alex fin <3. Her er det far og datter, Birk og Hassel, den første gang de mødte hinanden smiley

profilbillede
  • #25   12. feb 2019 Det betyder meget, at det er søde mennesker. Alex er btw også fra dyreværnet smiley

årrh, et skønt billede! sikke et udtryk Birk havde smiley Hassel er da for lækker smiley

• #26   12. feb 2019 Nøj hvor er de søde alle sammen smiley
    I skal ikke snydes for et billede af Fiona og lilo smiley Fiona øverst kort tid efter hun var flyttet ind, hun blev en flot rund dame smiley lilo nederst en rigtig lille ædedolk, men så mild og sød.

Penny var en Teddy og var den der satte gang i festen. De andre var langt mere voksne og rolige, men penny sørgede for liv og glade dage. Hvilket nok var det der gjorde at de to andre blev meget stille da penny blev aflivet smiley

profilbillede
  • #27   12. feb 2019 my only, hvor er de skønne! Fiona ser så nysgerrig ud, Lilo har så mildt et udtryk i øjnene smiley <3 Kan godt forstå du var glade for dem!

• #28   12. feb 2019 Fiona var en nysgerrig lille en, jeg tror virkelig at hun var blevet som Hugo, hvis hun havde fået muligheden smiley jeg så hende på Facebook, sammen med en stak andre, bl.a. En unge som jeg overvejede til at starte med, mest fordi jeg allerede havde en rød, men der var noget over hende som jeg ikke kunne slippe. Så jeg måtte altså hente hende. Da jeg kom ned hvor hun gik sammen med de andre, kom hun rendende som om hun vidste at det var hende jeg kom efter. Hendes ejer sagde også at det var fantastisk at se.
    Hun var bare noget særligt smiley
    Ejer havde også fået en lille skinny unge ind, og jeg var solgt. Den gik alene for ingen hun havde sat den sammen med ville den, og så havde den problemer med huden. Desværre var det en han, ellers havde jeg snuppet ham med hjem. smiley

Penny var så mild, dog med Donald Trump Frits, så hun blev drillet en del af alle der så hende, men hun var meget sødere end ham smiley hun havde gået alene 1 års tid da jeg fik hende som 2 årig. Hun livede så meget op da penny kom til kort efter.
    Indtil penny kom, sad hun oppe i sengen og delte gulerødder med rosa smiley
    Da penny så kom til, fik de løbegård ude i køkkenet så rosa ikke var irriterende. Rosa tror hun skal mysse alt og alle.

Billedet er lilo og penny, og rosa selvfølgelig smiley

profilbillede
  • #29   12. feb 2019 Har du set de her 3 tøser? Jeg er sååå forelsket i den langhårede, de øjne altså smiley
    https://www.ddaa.dk/dyreinternatet/smaadyr-til-nyt-hjem/5990-merle-nynne-og-naya

• #30   12. feb 2019 Sikke en masse fine grise smiley smiley

Jeg havde jo egentligt besluttet mig for, at når mine nuværende dyr døde, så skulle det være slut med grise (de er mellem 6 og 8 år).
    Men jeg kan jo ikke undvære at have grise, så i sommers købte jeg mig en fin lille skinny fyr, som jeg skal have kastreret her i løbet af foråret. Har besluttet, at jeg må have et marsvinebur fremover, med en kastrat og et par hunner smiley

And: er du sikker på, at din han ikke vil kunne trives med en hanunge ?

• #31   13. feb 2019 Ann-Marie - jeg har prøvet med 2 hanner der var et par år yngre, og 3 unger der var en 3-4 måneder. Han ændrede adfærd med det samme, og var ekstremt aggressiv. Han angreb hver gang de så meget som bevægede sig.. Så jeg har ret meget opgivet på den front smiley

• #32   14. feb 2019 And: Det kan jeg godt forstå !! Nogen grise fungerer bare ikke sammen med andre smiley
    Han har vist bedst af at nyde synet af andre grise, på afstand smiley

Kommentér på:
Internater, eller lignende, marsvin.

Annonce