{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.781 visninger | Oprettet:

Dårlig samvittighed.. {{forumTopicSubject}}

Nogen der kender det der med dårlig samvittighed?
mit lille marsvin, Alex, har jeg bestilt tid til aflivning ved på onsdag. og min dårlige samvittighed æder mig langsomt op.

Han har i et år haft en knude, som er blevet tjekket flere gange. Det kan muligvis være kræft. Jeg har haft ham i 4 år, hentede ham ved Dyreværnet, hvor de mente han var ca. 2 år dengang. Så på papirerne er han 6. Men hans dyrlæge mener, at han altså er 2-3 år ældre pga. pels og tænder.. Han blev opereret for et par år siden, og det tog han rigtig fint. Men indenfor det seneste år er han blevet liiidt mere sløv i betrækket. Han fiser rundt og larmer som han plejer, men bestemt ikke i samme tempo som engang. dyrlægen og jeg blev ved sidste undersøgelse enige om, at han ikke skulle have fjernet knuden, men have lov at leve med den, og hvis den så voksede, var det slut.. Knuden er vokset, en lille ny knude kan mærkes et nyt sted- deraf beslutningen om at give ham fred. Og her æder min samvittighed mig op!
Burde jeg prøve at operere ham? Han er stadig glad, han elsker at blive nusset, men knuden vokser, og jeg skal snart 2 uger på ferie, hvor min mor passer - er det egoistisk af mig, at aflive ham nu, bare pga det? Jeg bliver simpelthen sindssyg.

Jeg ved godt, at jeg gør det for hans skyld og at han fortjener, at en værdig død, inden knuderne bliver større/slår ham ihjel langsomt. Tror egentlig bare jeg vil ud med det.. Andre der kender det, med den skide samvittighed? smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Dårlig samvittighed..
  • #2   8. jul 2019 Jeg får ham også aflivet onsdag. men samvittigheden æder mig stadig op. smiley øv, den er hård..

  • #3   8. jul 2019 Du skal bestemt ikke have dårlig samvittighed. Marsvin er byttedyr, og er ret gode til at gemme hvis de har det skidt. Og med det du fortæller, så giver du ham en værdig afslutning inden han bliver rigtig dårlig - mere kan man ikke bede om.
    Jeg havde gjort det samme.


  • #4   8. jul 2019 Du skal ikke have dårlig samvittighed, men glæde dig over at du faktisk har den store respekt at aflive i stedet for at se tiden an. Marsvin skjuler smerterne enormt godt, og jeg tror personligt at mange får lov at dø selv ved at deres krop giver op, når de når helt derud hvor kroppen ikke kan mere.

    Jeg kondolerer for dit tab


  • #5   8. jul 2019 Gotta poke- tak, det hjælper en del at vide, at andre havde gjort det samme. Min tidligere gris Hugo, nåede jeg ikke at "redde". Han blev indlagt, da dyrlægen desværre gav mig lidt for meget håb. Den eneste trøst der, er at han døde uden smerter, i hænderne på en dyrlæge. Det skal Alex ikke igennem. Han skal glad herfra, selvom det gør sindssygt ondt..

    Ziva - tusind tak, det er virkelig sødt sagt. jeg tror desværre du har ret i, at mange marsvin dør sådan. Nogen gange går det så stærkt, men andre gange tror jeg ikke folk gider køre til dyrlæge klokken lort om natten eller i weekenden med sådan et lille dyr. smiley


  • #6   8. jul 2019 Ja, den danske kultur har desværre en stor forskel i mellem hvor længe vi synes dyr må lide efter om det snegle, marsvin, hunde eller heste. Der er desværre hos nogle dyrearter en hurtigere grænse for hvornår de ikke er pengene værd at aflive, og hvornår det kommer på et ubelejligt tidspunkt.

    Stort kram.





  • Rollo
    Rollo Tilmeldt:
    maj 2011

    Følger: 9 Følgere: 13 Svar: 925
    #7   8. jul 2019 Nu kunne jeg jo ikke undgå at få et klart indtryk af hvor meget du holder af de små grise, og hvor meget du gør for dem, da du var så sød at ta' imod tøserne smiley

    Jeg er ikke et sekund i tvivl om at du gør alt du kan for de små grise, og Alex har haft et fantastisk liv hos dig!

    At operere en gris i den alder, med tvivlsomme knuder der vokser - det lyder som noget der vil være mere 'for din skyld' end hans, forstå mig ret. Jeg tror det vil være at trække noget i langdrag, fremfor få sagt et pænt farvel mens han stadig har det godt - altså, du ved, det punkt hvor man kan fornemme at det er ved at være på sidste vers, men inden det bliver helt skidt.

    Og jeg kan sagtens forstå du vil gøre det inden din mor skal passe, for det er jo et stort ansvar og du vil potentielt risikere at gå og tænke på ham, mens du er væk på ferie, og være urolig for om hun ser det samme som dig osv.
    - Du vil sikkert tænke på ham alligevel, men forhåbentligt med lidt ro, velvidende at han fik fred på en rolig og god måde.

    Jeg er sikker på at Alex har haft et fantastisk mutteliv hos dig, og synes bestemt ikke du skal have dårlig samvittighed!


  • #8   8. jul 2019 Rollo - tusind tak for de søde ord smiley jeg vil gøre alt hvad jeg kan, for de små. Tøserne har en fest her, Alma er rigtig glad for mig, og smager ret meget på alle andre, den ide ved jeg ikke hvor hun har fra smiley Frida elsker alt og alle, bare de vil nusse og giver mad smiley De er virkelig nogen skønne nogen !<3

    Det hjælper utrolig meget, at andre vil gøre det samme som mig. Du har helt ret i, at operere ham kun vil være for "min skyld", og sådan skal det ikke være. Det gør bare ondt, når han er så glad en lille fyr - og omvendt, det vil jo gøre endnu mere ondt, hvis han lige pludselig ikke længere var glad. Så var der jo gået for lang tid smiley

    Jeg vil gøre alt for de små mutter.. men kun så længe det også er retfærdigt for dem. smiley


  • #9   8. jul 2019 Jeg havde gjort det samme.
    Er ked af at høre om den lille fyr smiley
    Men efter min mening gør du det absolut helt rigtige smiley

    Jeg har selv stået med et marsvin, hvor knuden ikke blev oplevet før det var for sent. Det punkt vil jeg simpelthen aldrig nå til igen.

    Så synes det er det helt rigtige at give ham en værdig afsked nu smiley


  • #10   8. jul 2019 Jeg synes, du skal aflive.

    Jeg gik på samme måde med Bobo, som var syg til sidst. Skal-skal ikke? Han svingede mellem at have det rigtig godt til at have det skidt 2-3 dage (og her begyndte jeg altid at tænke aflivning) til at have det godt igen. Jeg nåede aldrig at tage beslutningen, før han pludselig blev rigtig dårlig og døde på vej til dyrlægen.

    Det er noget af det værste, jeg har oplevet og jeg ville 100 gange hellere have taget beslutningen før og haft muligheden for at sige farvel på en rolig og behagelig måde. Så set i bakspejlet ville jeg have aflivet tidligere.

    Man kan selvfølgelig ikke spå om fremtiden og måske kan Alex leve med knuderne lang tid endnu. Men måske kan han ikke. Og nu fandt jeg lige lidt info. Så vidt jeg kan se, så bliver marsvin i gennemsnit 4-6 år. Hvis han så er mellem 8-9 år, så har han jo virkelig gjort det godt. Og det sætter måske tingene lidt i perspektiv. Ville du operere på en hund, der f.eks. var 15 år?

    Men altså, beslutningen er jo din. Jeg vil bare sige, at det ALDRIG er egoistisk at aflive et dyr, der potentielt kan blive rigtig syg om ganske kort tid og som tilmed begynder at vise alderdomstegn. Det er faktisk det modsatte.


  • #11   8. jul 2019 Anine - tusind tak, du har helt ret, han fortjener en værdig afsked smiley

    Therese - Han bliver aflivet uanset hvad, jeg har bare stadig dårlig samvittighed.
    Du har helt ret, han har gjort det rigtig godt, og en lille fantastisk fyr at have. men puuh, det gør ondt smiley


  • #12   8. jul 2019 Det er altid vildt svært. Det er nok en af de ting, der aldrig bliver lettere uanset hvor mange dyr man har haft smiley

  • #13   8. jul 2019 Man kan altid forsøge at tale den dårlige samvittighed væk, det lykkes dog sjældent. Jeg synes bare du skal vide, at du gør det helt rigtige! smiley

    Også selvom det ikke føles sådan.


  • #14   8. jul 2019 Therese - det har du helt ret i. Han er nummer 2 jeg siger farvel til i år, det er lige hårdt hver gang. Heldigvis har jeg mine 2 damer, som er unge og holder liv i lejligheden smiley

    Anine- Tusind tak, det er rart at vide smiley


  • #15   8. jul 2019 Den største kærlighed vi kan give vores dyr, er at sige på gensyn i tide smiley

    Sender et kæmpe kram smiley det ER mega hårdt, og gør ONDT!

    Har selv været det igennem, blot med en islandsk hest på lige knap 7 år.
    Han burde have haft hele livet for sig, men han havde en fejl i nakkehvirvler, der trykkede på rygmarven =smerter og manglende fornemmelse af hans bagpart.
    Hold kæft hvor gjorde det ondt, at måtte tage den beslutning, følte mig som en bøddel smiley . Men, det var for HANS eget bedste, aldrig om han skulle lide for min skyld!

    Jeg skylder ham mit liv smiley han alene, er grunden til at jeg ikke tog mit eget liv, havde det svært psykisk dengang.


  • #16   8. jul 2019 And - øv for pokker! Lad os håbe det var sidste gang i år smiley Og super dejligt at du trods alt stadig har et par, der kræver din opmærksomhed smiley Det hjælper forhåbentlig lidt.

  • #17   9. jul 2019 ja jeg havde jo ikke aflivet. Jeg havde Moller. Han var fra internat og fik knuder som 1½ årig og fik konstateret lymfekræft. Han blev knapt 4 og havde det godt til det sidste. Han fik fred fordi hans kæreste Tulle var blevet gammel (næsten 7) og ikke kunne mere. Så blev de aflivet sammen. Men han fik trods alt 2,5 år med græs, venner, sol på pelsen osv.

  • #18   9. jul 2019 Sarah- Men når han har nået den alder, hvor dyrlægen ikke længere vil operere, og en knude er vokset igen, samt en ny på vej.. Jeg er bange for, at han lige pludselig bliver dårlig af det, og at det er for sent.. smiley

  • #19   9. jul 2019 ja den risiko valgte jeg jo så at tage.

  • #20   9. jul 2019 Det synes jeg også jeg har gjort - Han har gået med den et lille års tid. Men når nu den vokser og en mere kommer.. Det er det, der har været grunden til mit valg.. at sige stop før, at noget andet gør det..

  • #21   9. jul 2019 Jeg sender lige et stort virtuelt kram smiley husk, at du kender Alex bedst, og at du gør, hvad du føler er bedst for ham. Den dårlige samvittighed vil selvfølgelig stadig være der. Det er altid mærkeligt at stille sig som dommer over liv og død, men du har ingen grund til at føle dårlig samvittighed over det.

    Jeg tog selv samme valg som dig for et års tid siden omkring mit ene marsvin. Dorian nåede kun at blive knap tre år, men han havde fået mange knuder over hele maveområdet. Flere af dem voksede, og jeg havde ret hurtigt besluttet, at han ikke skulle opereres. Da han begyndt at tabe sig og bide efter mig, når jeg løftede ham, så vidste jeg, at det var ved at være tid. Han skulle ikke nå at blive rigtig dårlig.
    Jeg havde heldigvis også to muttepiger derhjemme, som kunne hjælpe med sorgen.


  • #22   11. jul 2019 årh jeg kender det godt. jeg måtte her i sidst mdr aflive min kat. hun fik brække to steder i poten smiley her er en lille video af hende

    https://www.kattegalleri.dk/video/diverse-kat/12108-sidst_dag_med_duchess_


Kommentér på:
Dårlig samvittighed..

Annonce