{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.895 visninger | Oprettet:

Markprøve uden stamtavle?? {{forumTopicSubject}}

Hej jeg vil lige spørge om der er nogen der ved om man kan gå til markprøve med en ægte lab uden stamtavle??Efter min vurdering burde man jo godt kunne tage prøverne, men kan ikke finde noget om det nogen steder.Er der nogen der ved om det er fordi at dem i retriever klubben er bange for at tabe til en lab uden den dyre stamtavle og fordi man går mere op i brugsarbejdet i hunden, end at rende til tåbelige udstillinger?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af TV fra vægophæng 650 kr.
  • Opsætning af dampspærre 800 kr.
  • Solid dæk sæt på 400 kr.
  • Rengøring 500 kr.
  • Installation af loftslampe 645 kr.
  • Slibning af egetræs trappe 4.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Markprøve uden stamtavle??
  • #1   16. sep 2009 Nu er der jo mere end tåbelige udstillinger bag en stamtavle.. Sundhed og gener f.eks..

Og derfor er det også årsag til at der kræves stamtavle for at tage en markprøve.. Pretty simple if you ask me

• #2   16. sep 2009 Nu er det sådan at vi kender dem som vi har købt ham af og vi ved med sikkerhed at han er ren. Jeg skal bruge ham til jagt og har derfor ikke brug for stamtavle, men det jeg synes er sjovt er at når jeg ser andre lab ejere træne med deres og når man snakker med dem er der jo alligevel ingen forskel og der er alligevel ikke ret mange der bruger tavlen til noget alligevel. Jeg ved godt det er et ømt emne, men efter min mening er der nogle hundeejere der menneskeliggør deres hund og er pisse snobbede med hensyn til stamtavle eller ej.

• #3   16. sep 2009 det har ikke noget med snobberi at gøre, men seriøsitet.

hvis man ønsker at udøve brugshunde arbejde så køber man en hund fra gode brugslinier og arbejder sig frem mod markprøver bl.a ved specialklubben.

Hvis man bare vil have en jagt kammerat så er det da fint med en hund uden stamtavle, men inden man køber hund så skal man gøre sig nogle tanker om hvad man vil med hunden.

Stamtavlen er mere end blot adgang til div tåbelige udstillinger som du kalder det (og tak for det) stamtaven er også adgang til div prøver og konkurrencer, men det har i også fravalgt da i fravalgte stamtavlen... Hvad er mest tåbeligt?

• #4   16. sep 2009 Jamen at du kender ham og forældrene er jo ikke pointen.. det er bedsteforældre og længere bagud..

Jeg er sådan set ligeglad med om folk køber med eller uden tavle, men hvis du ønsker at tage markprøver og bruge din hund til jagt, jamen så køber du vel også din hund ud fra de forhold..

Ja, min hund har tavle, men det er da ikke for at gå til "tåbelige udstillinger" eller markprøve for den sags skyld.

Det er for historien og genernes skyld.. at jeg så har en del at lære, er en anden sag

• #5   16. sep 2009 Det ved jeg ikke, men den bliver jo ikke bedre til jagt hvis der var tavle på, og med markprøve var da også kun for at blære sig lidt med at hunden er dygtig. som ejer bliver man jo ikke mere glad for sin hund fordi den har vundet nogle konkurrencer.

• #6   16. sep 2009 Det jeg heller ikke kan forstå er at der ikke kun findes en slags stamtavle istedet for at der skal være DDK,DJK,DRK osv.?? HVis det skulle være så godt hvorfor ikke bare oprette et sted ligesom med dansk hunderegister??

• #7   16. sep 2009 Tja... det er jo en lang diskution for nogen, for mig er det såre simpelt - for mig er der kun en organisation DKK !!

• #8   16. sep 2009 nej den blir ik nødvendigvis bedre til jagt med tavle... men du har muligheden med en tavle at udspotte din kommende hund, idet forfædrenes gener fortæller og vidner om hvalpens fremtidige muligheder.

men nej, du kan ik gå til prøver. det er forbeholdt dem med tavler - men det er vist allerede skrevet flere gange.

glæd dig over at du har en dejlig hund - og hvis du gerne vil gå på prøver, så vælg din næste hund med TAVLE.

• #9   16. sep 2009 Til chine!!
    JEg kan trøste dig med at jeg øver videre og glæder mig over min dejlige hund alligevel!

• #10   16. sep 2009 DKK er den eneste rigtige tavle at have.
    i mine snæversynede øjne, er DRU for dem der ikke kan/må være med i DKK...

• #11   16. sep 2009 Kære Marie-Louise jeg har kopi af stamtavlen på moren, morfaren og faren til vores hund og de er alle blevet brugt til jagt, så jeg tror nu godt at jeg har styr på generne.

• #12   16. sep 2009 Vi der har købt med tavle har nogle rettigheder som dem der spare tavlen væk ikke har. Rimeligt nok hvis du spørger mig.

• #13   16. sep 2009 og også i DGK skal du have DKK tavle for at deltage i brugsprøver og udstillinger.
    du er desuden nødt til at som minimum at have 1 første præmie på en "tåbelig udstilling", for at blive færdig som hhv brugschampion eller jagtchampion.

der skal jo både være et godt eksteriør OG jagtegenskaber for at være en "rigtig " gravhund XD

indenfor gravhundene kan du gå til grav- drev- og sporprøver.

• #14   16. sep 2009 jamen hvis moren har stamtavle - hvorfor har de så valgt at lave hvalpe UDEN tavle?? hvorfor er det at de ikke ku få stamtavle i DKK? har der været sundhedsmæssige, eksteriør, eller andre fejl og mangler, som DKK afviser?

i DGK kan hvalpene ikke få DKK tavle hvis ikke begge forældre er rygfotograferede. så netop på DET punkt, er DKK tavlen et forsøg på at indføre lidt helbredsmæssige minimumskrav til hundene...

og ps, du behøver ikke være nedladende, jeg er det ikkke...

• #15   16. sep 2009 Hej chine
    Jeg kender nogen der fik det første hold hvalpe med en spaniel med tavle men da de ikke nåede at melde hvalpene i et eller andet register kom der ikke tavle på det første hold hvalpe, men det næste hold hvalpe den fik var der tavle på. Hvad skulle være bedre ved det andet hold hvalpe end det første. Mine forældre har også en ft spaniel og da den fik hvalpe var der tavle på hvalpene men den ene han hvalp havde kun en testikkel og under bid, vores urene hvalp som i mener har ikke en eneste skavank, vi træner også sammen med en der har en lab med tavle der er 5 måneder og har skæv nakke!

• #16   16. sep 2009 det er noget pjat... de kan stadig registrere dem hos DKK, de skal bare betale ekstra (det er vist der skoen trykker hos mange).

forskellen på det første og det næstte kuld er simpelt nok tavlen.
    hvalpekøberne kan avle på dem (hvis de er gode nok), bruge dem på prøver og udstillinger.

det med at have en ægte hund uden tavle, er for mig lidt ligesom at have en BMW uden kølerfigur... der mangler ligesom noget...
    nej, det er da den samme bil med og uden kølerfiggur, det kommer bare aldrig til at blive en uden, i min verden smiley

• #17   16. sep 2009 at de andre hunde har skavanker, er jo bare tegn på useriøse avlere, hvis de derefter ikke vælger at tage forældredyrene ud af avlen. og så er det da endnu mere ærgeligt at din hund er uden tavle, hvis den er så fin - så burde det jo være den der videreførte generne for at fremme avlen. men det har du jo fravalgt.

• #18   16. sep 2009 Markprøver er stambogsførte prøver. SÅ NEJ det kan du IKKE.

Stamtavlen er andet end blot et papir der giver adgang til udstillinger -som andre her i tråden osse har forklaret.

Så vil man på markprøver, så må man købe med tavle

• #19   16. sep 2009 Hvem har sagt han er uren? der er ingen her der nedgør hverken dig eller din hund Tina - til gengæld har du flot ytret din mening om mig og de andre der nyder at bruge vores hunde til udstilling...

• #20   16. sep 2009 Man kan jo sige, at når du nu har valgt at købe en hund efter to stambogsførte forældre, så har du faktisk muligheden for at se, om den hund du køber rent genetisk set er skabt til brugsarbejde.

Den mulighed har du ikke, hvis ikke forældrene har tavle.

Man skal tænke på, at det ikke alene er forældrenes egenskaber, der videreføres i en hvalp - det er også forfædrenes. Og det hænder også inden for avl at plus + plus = minus.

Så når man køber en hund med tavle, så køber man også en viden der gør, at man i et vist omfang kan regne med at få det, man forventer.

• #21   16. sep 2009 En labrador er ikke bare en labrador.....

• #24   16. sep 2009 Tina -en skæv nakke har da næppe noget med avlen at gøre. Det kommer oftest i forbindelse med skader/skæv belastning e.l. så hvor kommer tavlen lige ind i billedet der?

• #25   16. sep 2009 I vores jagtforening kan man komme til markprøve, hvadenten man har en rundkørsel eller tavlehund. Her er det brugsarbejdet man kigger på. Vores jagthund er en "hønselabborder" (ruhåret hønsehund, labrador, bordercollie) smiley Tror da nok, at alle jagtforeninger, der kører jagthundetræning er ligeglade med tavlen.

• #26   16. sep 2009 Janne -eg går så udfra at det er en helt anden slags prøver i går til... For markprøver i specialklubberne er jo racespecifikke, forstået sådan at prøven tester hunden i de færdigheder racen er lavet til.

Det er jo ikke rigtig muligt med en hund som f.eks. jeres.

• #27   17. sep 2009 Nu véd jeg ikke voldsomt meget om det, da det er min mand, der "arbejder" i jagthundetræningen. Men i hans forening handler det om, at hunden skal kunne nogle specifikke færdigheder, for at kunne blive godkendt som jagthund, f.eks sporing af vildtet og apportering af samme (hvad det mere indeholder, véd jeg ikke så meget om). Hvis hunden klarer prøven i færdighederne, bliver den godkendt, racen underordnet.

• #28   17. sep 2009 Janne -og sådan en prøve er jo fin nok. Men den vil jo nødvandigvis være meget genrel og baseret på hvad enhver jagthund skal og bør kunne.

Specialklubbernes markprøver tester self de ting som en jagthund skal og bør kunne. Men de tester osse racens helt specifikke egenskaber.
    Det er klart at i begynderklassen er fordringerne ikke de samme som i vinderklassen, men hundene testes i alt det en racen skal kunne.

Nu har jeg kun oplevet retrievernes markprøver (har kun hørt om de stående hundes markprøver, så dem vil jeg springe helt hen over).

Men en labbe skal self kunne apportere og sådan. Men de bedømmes osse på deres vildthåndtering (en labbe skal jo have en blød mund = INGEN tandmærker i vildtet), de skal ud i et fælles søg, hvor 2 hunde afsøger et område på samme tid, og bringer vildtet hjem -de må self ikke lade sig distrahere af den anden hund.
    De skal kunne hente forskelligt vildt -f.eks. duer, kaniner, agerhøns osv.
    Der er dirigering, markeringer både på land og i vand osv.

Det er altså en meget grundig test af lige netop retrievernes arbejdsegenskaber. Det kan ikke helt sammenlignes med en generel test af en hvilken som helst jagthunds egenskaber.

Kommentér på:
Markprøve uden stamtavle??

Annonce