1.895 visninger
|
Oprettet:
Markprøve uden stamtavle?? {{forumTopicSubject}}
Hej jeg vil lige spørge om der er nogen der ved om man kan gå til markprøve med en ægte lab uden stamtavle??Efter min vurdering burde man jo godt kunne tage prøverne, men kan ikke finde noget om det nogen steder.Er der nogen der ved om det er fordi at dem i retriever klubben er bange for at tabe til en lab uden den dyre stamtavle og fordi man går mere op i brugsarbejdet i hunden, end at rende til tåbelige udstillinger?
jan 2005
Følger: 161 Følgere: 154 Hunde: 3 Emner: 300 Svar: 30.780
Og derfor er det også årsag til at der kræves stamtavle for at tage en markprøve.. Pretty simple if you ask me
jul 2009
Følger: 6 Følgere: 5 Hunde: 1 Emner: 1 Svar: 6
apr 2009
Følger: 34 Følgere: 38 Hunde: 8 Emner: 169 Svar: 3.782
hvis man ønsker at udøve brugshunde arbejde så køber man en hund fra gode brugslinier og arbejder sig frem mod markprøver bl.a ved specialklubben.
Hvis man bare vil have en jagt kammerat så er det da fint med en hund uden stamtavle, men inden man køber hund så skal man gøre sig nogle tanker om hvad man vil med hunden.
Stamtavlen er mere end blot adgang til div tåbelige udstillinger som du kalder det (og tak for det) stamtaven er også adgang til div prøver og konkurrencer, men det har i også fravalgt da i fravalgte stamtavlen... Hvad er mest tåbeligt?
jan 2005
Følger: 161 Følgere: 154 Hunde: 3 Emner: 300 Svar: 30.780
Jeg er sådan set ligeglad med om folk køber med eller uden tavle, men hvis du ønsker at tage markprøver og bruge din hund til jagt, jamen så køber du vel også din hund ud fra de forhold..
Ja, min hund har tavle, men det er da ikke for at gå til "tåbelige udstillinger" eller markprøve for den sags skyld.
Det er for historien og genernes skyld.. at jeg så har en del at lære, er en anden sag
jul 2009
jul 2009
apr 2009
sep 2005
Følger: 11 Følgere: 11 Hunde: 7 Emner: 344 Svar: 2.084
men nej, du kan ik gå til prøver. det er forbeholdt dem med tavler - men det er vist allerede skrevet flere gange.
glæd dig over at du har en dejlig hund - og hvis du gerne vil gå på prøver, så vælg din næste hund med TAVLE.
jul 2009
JEg kan trøste dig med at jeg øver videre og glæder mig over min dejlige hund alligevel!
sep 2005
i mine snæversynede øjne, er DRU for dem der ikke kan/må være med i DKK...
jul 2009
okt 2008
Følger: 10 Følgere: 32 Hunde: 2 Emner: 118 Svar: 8.147
sep 2005
du er desuden nødt til at som minimum at have 1 første præmie på en "tåbelig udstilling", for at blive færdig som hhv brugschampion eller jagtchampion.
der skal jo både være et godt eksteriør OG jagtegenskaber for at være en "rigtig " gravhund XD
indenfor gravhundene kan du gå til grav- drev- og sporprøver.
sep 2005
i DGK kan hvalpene ikke få DKK tavle hvis ikke begge forældre er rygfotograferede. så netop på DET punkt, er DKK tavlen et forsøg på at indføre lidt helbredsmæssige minimumskrav til hundene...
og ps, du behøver ikke være nedladende, jeg er det ikkke...
jul 2009
Jeg kender nogen der fik det første hold hvalpe med en spaniel med tavle men da de ikke nåede at melde hvalpene i et eller andet register kom der ikke tavle på det første hold hvalpe, men det næste hold hvalpe den fik var der tavle på. Hvad skulle være bedre ved det andet hold hvalpe end det første. Mine forældre har også en ft spaniel og da den fik hvalpe var der tavle på hvalpene men den ene han hvalp havde kun en testikkel og under bid, vores urene hvalp som i mener har ikke en eneste skavank, vi træner også sammen med en der har en lab med tavle der er 5 måneder og har skæv nakke!
sep 2005
forskellen på det første og det næstte kuld er simpelt nok tavlen.
hvalpekøberne kan avle på dem (hvis de er gode nok), bruge dem på prøver og udstillinger.
det med at have en ægte hund uden tavle, er for mig lidt ligesom at have en BMW uden kølerfigur... der mangler ligesom noget...
nej, det er da den samme bil med og uden kølerfiggur, det kommer bare aldrig til at blive en uden, i min verden
sep 2005
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 553 Svar: 30.929
Stamtavlen er andet end blot et papir der giver adgang til udstillinger -som andre her i tråden osse har forklaret.
Så vil man på markprøver, så må man købe med tavle
apr 2009
aug 2006
Følger: 37 Følgere: 68 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 46.983
Den mulighed har du ikke, hvis ikke forældrene har tavle.
Man skal tænke på, at det ikke alene er forældrenes egenskaber, der videreføres i en hvalp - det er også forfædrenes. Og det hænder også inden for avl at plus + plus = minus.
Så når man køber en hund med tavle, så køber man også en viden der gør, at man i et vist omfang kan regne med at få det, man forventer.
aug 2006
Følger: 37 Følgere: 68 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 46.983
jan 2007
okt 2007
Følger: 3 Følgere: 2 Hunde: 2 Emner: 15 Svar: 63
jan 2007
Det er jo ikke rigtig muligt med en hund som f.eks. jeres.
okt 2007
Følger: 3 Følgere: 2 Hunde: 2 Emner: 15 Svar: 63
jan 2007
Specialklubbernes markprøver tester self de ting som en jagthund skal og bør kunne. Men de tester osse racens helt specifikke egenskaber.
Det er klart at i begynderklassen er fordringerne ikke de samme som i vinderklassen, men hundene testes i alt det en racen skal kunne.
Nu har jeg kun oplevet retrievernes markprøver (har kun hørt om de stående hundes markprøver, så dem vil jeg springe helt hen over).
Men en labbe skal self kunne apportere og sådan. Men de bedømmes osse på deres vildthåndtering (en labbe skal jo have en blød mund = INGEN tandmærker i vildtet), de skal ud i et fælles søg, hvor 2 hunde afsøger et område på samme tid, og bringer vildtet hjem -de må self ikke lade sig distrahere af den anden hund.
De skal kunne hente forskelligt vildt -f.eks. duer, kaniner, agerhøns osv.
Der er dirigering, markeringer både på land og i vand osv.
Det er altså en meget grundig test af lige netop retrievernes arbejdsegenskaber. Det kan ikke helt sammenlignes med en generel test af en hvilken som helst jagthunds egenskaber.
Markprøve uden stamtavle??