{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Shelf units need fixing to wall 650 kr.
  • Varme i radiator - stiften virker ikke 800 kr.
  • IKEA PAX garderobeskab 2.500 kr.
  • Samle to pax skabe uden låger 650 kr.
  • Hjælp af fagmand til tilslutning af nyt komfur (rette kabel haves) 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Fed labs vinder på udstillinger
  • #2   15. maj 2013 Det er nok den jeg har set billede af, en tæve ?

• #4   15. maj 2013 Fedt at den er lækker og kan bevæge sig, men har det slet ingen betydning for bedømmelsen at den er for tyk ?
    Nu tænker jeg helt generelt ?

• #6   15. maj 2013 aaaarh Maj-britt... Nu er det ikke helt vildt mange udstillinger jeg har været til, men jeg tror 90% af de labber jeg har set i ringen (inkl bl.a. til verdensudstillingen i Herning) og heriblandt osse en del der klarede sig super, har altså været mildest talt temmeligt runde.

Nu ER udstillingslabberne jo generelt allerede kraftigere bygget og mere lavtsammede, hvis det er jagtlabber man sammenligner med, så det alene vil jo give et tungere udtryk, uden at de af den grund er fede.
    Men selv med det taget i betragning, er det dælme mange af dem jeg ville mene trænger til en slankekur. Og de klarer sig strålende alligevel.

jeg har dog set et par retrieverdage (og det er jo så "kun" uofficielt skue), hvor vægten absolut blev kommenteret.
    Det var bl.a. et år i Århus hvor der var engelske dommere... her kunne en del af jagtlabberne osse være med, for her foretrak man en pæn mellemting istedet for de tunge typer, og en fed labbe blev ikke sat først.

• #8   15. maj 2013 Maj-Britt -nu har jeg ikke set den omtalte tæve, så aner ikke om den var fed eller ej. Men jeg har altså set en hel del fede labber klare sig fremragende i ringen (og med fremragende mener jeg bl.a. at være den der render med certet osv)

• #9   15. maj 2013 Og vil du citere mig så snup lige det hele med -for jeg tilføjede jo altså at SELVOM man tager den tungere bygning i betragtning, er mange af dem decideret fede... eller i bedste fald blot overvægtige smiley

• #10   15. maj 2013 Sorry for off topic... Hvor kan man se billeder fra udstillingen i Roskilde?

• #11   15. maj 2013 Senes helt generelt ofte udstillingshunde er for fede. Man har en tendens til, at fodre godt på, så de ser ud af noget og det straffes sjældent. Må også selv indrømme, at der er forskel på mine udstillingsbriller og mine dyrlægebriller, sørgeligt, men sandt smiley

• #13   15. maj 2013 Helt ærligt, de aller fleste udstillingslab er alt for fede, man kan ikke undskylde det med "kraftig bygget" en jagthunderace skal kunne holde til en jagt uden at blive slidt, for at kunne det skal der godt nok mange kilo af alle de udstillingslab jeg har set! At bevæge sig i en udstillingsring kan ikke sammenlignes med at bevæge sig en hel dag på en jagt.

• #14   15. maj 2013 Udstillingslabber er alt for fede efter min mening.

Bodil, tror næppe de ville klarer sig en hel dag på jagt smiley

• #17   15. maj 2013 Ved ikke om man må linke..
    søg under labrador retriever i billeder i linket som camilla har givet..

Maj-Britt
    Vi må se forskelligt på det. Jeg sammenligner ikke med en lab af jagtlinier. Hvis du ser søger under labrador retriever i billedgalleriet vil du finde en billede af en brun han, han ser betydeligt bedre ud, samtidig med at han stadig er bred.

• #18   15. maj 2013 Ja, jeg ser sgu en fed lab...

• #19   15. maj 2013 Hvis det er den her I snakker om, så hopper jeg med på vognen om at den er for tyk. Man kan jo fjerne benene på den og så ville den trille.

http://www.ridehesten.com/dk/Heste-billeder/Salg/PopUp/?imageId=139595_ms_01__MS11337.JPG97BD1703-FE45-46FD-8EB5-C61FF58E3598&catalogId=17&catalogEntryId=326863&searchModeIsSplit=True&searchString=

Kraftig bygget er den ja, men udover det har den også mindst 3-4 kg for meget på sidebenene

• #20   15. maj 2013 Den brune lab, der også er billeder af, den er dælme da også fed.

Det er da trist at se på smiley

Hvordan kan de dog præmiere (og dermed fremme) sådan noget?

• #21   15. maj 2013 Ha ha den er da direkte fed.... Fatter slet ikke hvorfor folk gider at have sådan nogle fede hunde...

Sådan her skal en boxer være i form på en udstilling.

profilbillede
  • #22   15. maj 2013 Vi kommer jo aldrig den fedme til livs, så længe dommerne præmiere for det.

Synes flere gange at have læst herinde at nogen brugere bevidst får hunden til at tage på når de skal til udstilling, for ellers har de ikke en chance og efter udstillingen slankes den så igen......

Om man ville komme mere hd/ad til livs, hvis de blev slankere, aner jeg intet om, men overvægt fører i hvert fald intet godt med sig

• #23   15. maj 2013 DET er jo en smuk hund, Helene!

Det kan godt være at den ikke er vinklet korrekt at den har for lange ben eller for smalt et ansigt, men den er fit og den er smidig. Og hvad andet skal man bruge hos en brugshund sådan rent fysisk?

• #26   15. maj 2013 Helene:

Din interesse ligger i brugsegenskaberne. Vi kan næppe blive uenige om at labben er delt op i 2...... Jeg synes at det er synd og skam at hakke på den en frem for den anden. Ja, man kan synes at den ene linie er mindre pæn end den anden. Men labben er lavet til jagt, ja..... Men nu bliver den brugt til meget andet også og sådan er udviklingen hos mange racer om man kan li`det eller ej.

Nu har jeg ikke set den brune hund, I refererer til. Men hvis det er den russiske han som blev BIR om lørdagen, så giver jeg jer ret. Han var MEGET tung.

Den tæve, som er vist på billedet, var billedskøn og hun havde altså nogle bevægelser der gjorde at jeg blev hamrende forelsket i hende. Hun have fremadgående, energiske bevægelser. Og det har man ikke hvis man er for fed. Jeg taler af egen erfaring ;-). Hun var SMUK, i mine øjne.

• #27   15. maj 2013 Jeg kan bare lige se for mig, hvordan sådan en hund ville bevæge sig, hvis der blev pillet 2-3 kilo af den..
    SÅ bliver det smukt.

Mit hjerte kan bare ikke bære det andet.

• #29   15. maj 2013 Ja jeg ser i alt fald en fed hund, det ville klæ den enormt med minus 3-4 kilo og også være rigtig sundt for den;)

• #30   15. maj 2013 Jeg tager udgangspunkt i primær den hund, som omtales i starten. Den norske sorte tæve. Hun var IKKE for tyk. Hun havde nogle benstammer der sagde spar 2. Hun var tydeligtvis af rene udstillingslinier, men tyk var hun ikke.

Vi er HELT enige om at mange af udstillingslabberne er for brede. Men hende her var smuk, harmonisk og havde så jordvindende bevægelser at man sq ikke, selvom man normalt synes at labberne er kedelige, kunne argumentere for andet.

Jeg har selv haft en goldenhan med sådanne bevægelser. Jeg ved godt hvad der skete når han kom for højt op i vægt. Så røg bevægelserne.

• #32   15. maj 2013 Maj-britt ja??? De er stadig ikke tykke. Og den med hængemave, er højst sandsynligt fordi den har haft hvalpe.

• #33   15. maj 2013 Om den tæve så ville kunne holde til en hel dag i marken, ved jeg ikke. MEN det er heller ikke det hun skal bruges til. Det er ikke det hun er avlet til og købt som.

Stort set alle racer skifter udseende og egenskaber, når de bliver populære. Labberne er så nu, desværre, delt i 2 lejre.

Hvor mange af jer ved at pudlen reelt var en vandapporterende jagthund? Og at de sjove ponponer faktisk havde en mening? Nemlig at sidde på de led der var specielt udsatte når hunden havde været i koldt vand? Og at man startede med at klippe dem for at pelsen ikke skulle trække hunden under vand?

LANGT de færreste racer bliver jo brugt 100% til det de oprindeligt var avlet til.

• #34   15. maj 2013 Mette selvfølgelig ændre en race på sig, og det vil den altid gøre, enten positivt eller negativt... Men der er vel ikke nogen grund til at de bliver tykkere og tykkere... Og jo mange hunde på udstilling er tykke... Ihvertfald hvad jeg betragter som tyk... Jeg forstår det bare ikke... Men det er meget humor når folk kommer og spørger om jeg aldrig fodre min hund, og de så selv står med noget der trillede væk hvis man skubbere til det...

• #35   15. maj 2013 Mette

Jeg er enig med dig i, at vi nok må acceptere, at der findes to forskellige typer labradors.

Men........det er jo ikke bare udseendet vi her bør kere os om.

Et af problemerne er jo, at udstillingsfolk ofte sælger til intetanende førstegangshundeejere og fortæller, at man sagtens kan bruge disse udstillingstyper til jagt, og at forskellen mellem en udstillingslab og en jagt-lab bare er, at jagt-labben er grimmere og "render på væggene"

Det er ganske enkelt ikke i orden at bilde folk den slags ind.

Jeg har mødt masser af udstillingslabs, hvor ejerne har kæmpe problemer med at få dem igennem noget så simpelt som den alm. brugsprøve.

Og det har de problemer med fordi udstillingslabs generelt er mindre samarbejdsvillige, mindre interesserede i byttet ( dummy ) samt for hannernes vedkommende er oversexede og dermed meget påvirket af andre hundes tilstedeværelse.

Hvis man som opdrætter af disse tunge udstillingslabs var ÆRLIGE overfor køberne, så havde jeg INGEN problemer med, at man delte hundene op. Som det er nu, kan jeg KUN se de ærlige opdrættere i jagt-labbens lejr, idet man ærligt og redeligt her fortæller ( - og sætter en ære i) ikke bare at lave hunde, som er "noget værd" i en udstillingsring.

• #36   15. maj 2013 Vi er 100% enige, Lise!!! En udstillingslab skal sælges som "udstillingshund" om man vil bruge det eller ej og en jagtlab skal sælges som "jagthund" om man vil bruge det eller ej!! Alt andet er at stikke folk blår i øjnene. For langt de fleste udstillingslinier KAN ikke klare en hel dag i marken og det er de heller ikke avlet efter. Så ærlighed frem for alt.

• #37   15. maj 2013 Mette

Jeg mener også at man sagtens kan sige, at den ene type er lavet med LANGT større vægt på samarbejde, hvorfor rigtig mange udstillingslab-ejere oplever, at deres hunde er svære at træne og opdrage.
    Og DET er interessant uagtet om man skal bruge hunden til jagt eller ej.

• #38   15. maj 2013 Mette -det er vel ikke jagtfolket der skal erkende at racen er delt. Det er da i DEN grad udstillingsfolket. SOm Lise osse siger, så sælger de jo rask væk deres udstillingshunde som værende mindst lige så jagtegnede. Og i debatter om det, nægter mange af dem hårdnakket at brugsegenskaberne i et eller andet omfang forsvinder eller "gemmes godt" når man jo ikke har det som høj prioritet.

Nå, men tilbage til fed/ikke fed. Nu var det lige Kaido der blev nævnt. At hun "ligger i den brede ende". Men det er jo netop ikke det der er problemet. At de er tungt bygget, har de fleste af os erkendt, uanset om kan lide det eller ej. Men tungt bygget er IKKE det samme som fed. Og mange af de hunde jeg ser på udstillinger, er altså ikke bare tungt bygget -de er fede... eller i hvert fald en eller anden grad af overvægtige.

Maj-Britt nævner at de ikke har "ruller" sådan som nogen fede labber... ej men come on, hunden er først fed hvis den ligefrem har deller???
    Man bør kunne mærke og svagt ane ribbenene. Osse på en udstillingslabbe. Og det vil jeg altså i DEN grad sætte spørgsmål ved om man kan på de viste hunde.

Jeg synes argumenetet "man må erkende at racen er delt" er sindssygt ringe i denne sammenhæng. For her er det o slet ikke delingen der er problemet, men udstillingsfolket der åbenbart har slankebrillerne på -for de formår at kigge på en overvægtig hund, men det de ser er en slank hund. Lyder det til, udfra denne tråd...
    I øvrigt vender jeg lige tilbage til skuet i århus -det var altså rigtig mange hunde der fik kommentar om vægten. Osse meget vindende udstillingshunde i "bedste udstillingsform".

• #39   19. maj 2013 Altså -- jeg er FLERE gange blevet påduttet af opdrætter at fede Ramses op inden jeg tager på udstilling. Den ene gang var det nærmest en trussel om at jeg ikke kunne tillade mig at møde op med en hund der ligner en der bliver sultet (også skulle jeg lige fikse hans løse "håndled" med flere løbe ture om ugen). Altså Ramses løber 50 km om ugen, fordi han er min mors løbebuddy og nej han kommer ikke til at veje 35-38 kg igen, og hans løsehåndled er bare en fejl han har! Det var simpelthen SÅ SYND for hunden at være tyk! Skammede mig SÅ meget over at have overfodret ham.. Og vores udstillingsresultat blev sgu ikke bedre af den grund (vi fik VG igen).
    Jeg ved at der er rigtig mange som serverer en stykke franskbrød til hundene inden de skal i ringen, så de får mere fylde. Men generelt så er labradorer på udstillinger overvægtige.
    Nu må vi se i vejen hvad de siger til min slanke sorte model. Han kan eddermande flytte sig - men mangler så lidt benstammer og har en lavt ansat hale. Men han bliver ikke fedet op for at skulle please en dommer. Så vil jeg hellere gå ud med "dårligere" kritik smiley

• #40   19. maj 2013 Line Bæk: Bare til info så er det ikke sundt for en hund at løbe 50 km om ugen.

• #41   19. maj 2013 Aboutmydogs: det er ligeså sundt som for mennesker - han er jo ikke startet fra 0 også til 50 på ingen tid. Han er langssomt trænet op til det.
    Det er igennemsnit 7 km om dagen. Hvor noget af det nok forgår i væsentlig langsommere tempo for mig mor + at hun løber løs, så han bliver ikke tvunget i et bestemt tempo.

• #42   19. maj 2013 Det er heller ikke sundt for en hund at være fed ...

• #43   19. maj 2013 Det er heller ikke sundt for mennesker at løbe hver dag, kroppen skal bruge minimum et døgn på at restaurere sig. Men ville også blot informere dig om det(hvis du ikke var klar over det) eftersom det er et ekstrem slidt knogler og led bliver udsat for. Det positive er dog at hunden er fri, men det er stadig en voldsom belastning hunden bliver udsat for, lad den hellere blive hjemme hver anden dag.

• #44   19. maj 2013 Martine: Nu er det jo ikke en enten eller situation.

• #45   19. maj 2013 Hvorfor i alverden skulle det ikke være sundt for en hund at løbe 50 km om ugen, hvis den er i form til det og i øvrigt ikke har problemer med benene? Min gamle rottweiler løb også mindst 50 km om ugen. Hun kunne nemt have løbet det dobbelte eller mere til...

• #47   19. maj 2013 Hvorfor må en hund ikke løbe 50 km om ugen ?

• #48   19. maj 2013 AboutMyDogs

Nej, men det er sjovt at du i en debat om fede hunde kerer dig mere om at en hund løber 50 km om ugen.

• #49   19. maj 2013 Som jeg har forklaret ovenfor så er det en unødvendig og unaturlig belastning for hunden. Det bedste ville være hvis man holdt det under 3 km.

Jeg har ingen steder skrevet at hunden ikke kan løbe det.

Men Christian Hembo fra Magtor kan give jer den helt korrekte videnskabelige forklaring på det(den vil jeg holde mig fra). Han er en meget kompetent mand som blandt andet er uddannet fysioterapeut og osteopat.

http://www.moonsisters.dk/Hundemassage/

Men ville som sagt bare gøre opmærksom på at det ikke var sundt for hunden.

• #50   19. maj 2013 Martine: Hvis du har læst hele debatten, kan du også se jeg har kommenteret med harme de fede udstillingshunde, for det er bestemt ikke okay.

Men eftersom begge dele handler om sundhed, syntes jeg at det var på sin plads at gøre opmærksom på at det heller ikke er sundt/godt for hunden at løbe 50 km om ugen som en skrev at hun gjorde med hendes hund.

• #51   19. maj 2013 Hvis hunden er trænet til det, så kan jeg slet ikke se hvordan det skulle kunne skade hunden.

Musklerne bliver jo langsomt opbygget, ligesom konditionen, man skal huske at lade hunden restituerer , præcis som mennesker.

Synes det er lidt tamt at smide en påstand i en tråd og derefter henvise til en som ikke deltager i tråden......

• #52   19. maj 2013 Hvis en hund af den størrelse ikke kan tåle at løbe 50 km om ugen når den er trænet til det, så er der dælme noget galt med avlen.

• #53   19. maj 2013 Det er muligt at det er "tamt" at jeg henviser til en som er uddannet indenfor området, men det er blot min kilde jeg henviser til.

Hvis jeg ikke gjorde det, kan jeg se på kommentarerne at der ikke ville gå lang tid før der blev kastet med rådne tomater mod mig og jeg ville få læst og påskrevet at "Jeg ikke er uddannet indenfor området, så jeg skal klappe gæller"

Men det sker nok alligevel smiley

• #54   19. maj 2013 Ch, ja hvis avlen går den vej, så er det sgu trist, gad vide om hundene så heller ikke må gå på jagt 2 dage i træk mere...

• #55   19. maj 2013 Mener stadig man så må få sin "kilde" på banen og komme med belæg for,hvorfor en hund ikke må løbe 50 km om ugen, når den er trænet op til det ( eller det er vel nærmere 35km, når der står 7 km i snit)

• #56   19. maj 2013 René: Der er kæmpe forskel på at være på jagt og at løbe 7-10 km om dagen alle årets dage. Men fair nok hvis I ikke kan se det.

• #57   19. maj 2013 About, det er altså ikke specielt langt for en hund det der...
    Naturligvis skal den restituere, men der er intet ekstremt over 50 km og kan en hund ikke holde til det, så er den så langt fra sine naturlige egenskaber at der er noget for opdrætterne at tage til efterretning.

René ja, det er en god pointe - det er også nogle km i en jagt.. Det skal de dælme kunne.

• #58   19. maj 2013 7x7=49 smiley

• #59   19. maj 2013 Jep, så er det langt nemmere at sige sådan smiley

• #60   19. maj 2013 7 km er da heller ikke noget, der burde kræve restitueringstid hos en hund i god kondition og som muskulært er bygget ordentligt op.

• #61   19. maj 2013 Ch, jeg regnede med 2 dages pauser i løbet af en uge smiley

• #62   19. maj 2013 Altså når Floyd og jeg cykler, så kører vi 3-4 km til mosen, går en times tid og cykler så hjem igen.....det er åbenbart heller ikke sundt ?

• #63   19. maj 2013 Som skrevet ovenfor så er det en kæmpe belastning for hundens led og knogler at løbe over 3 km(og ikke mindst unødvendig for de fleste danske hunde).

Men lad nu det ligge og forsæt endelig med at løbe og cykle at det I ønsker med jeres hunde.

• #64   19. maj 2013 About: Jeg kan ikke åbne den side, du har linket til. Så jeg kan desværre ikke læse mig frem til mig om hvorfor en "uddannet" udtaler sig sådan. En sundt bygget hund burde fra naturens side være bygget til at trave/løbe km efter km rundt hver eneste dag. Hvis den ikke kan det (når den er trænet op til det), er jeg helt enig i, at der er noget galt med avlen...

• #65   19. maj 2013 Kan lige indskyde at der er stor forskel på om hunden selv bestemmer tempo og om det er konstant, hvilket det som regel er ved løb og cykling. Det er det hverken ved jagt eller på gåture.

• #66   19. maj 2013 http://www.moonsisters.dk/Hundemassage/index.htm

Men kan forstå på jer, at I ikke kan se at der er en kæmpe forskel på de nævnte aktiviteter.

• #67   19. maj 2013 Labben er en brugshund...
    Nu ved jeg godt at temaet i denne tråd netop var en lidt for rund udstillingshund, men her sættes det måske netop på spidsen.

En lab skal kunne bevæge sig også over afstande. Kan de ikke det, så må man tage det til efterretning.

• #68   19. maj 2013 About, det er sjovere at indgå i en argumentation, hvis her enkelt udtrykker deres egen holdning fremfor at gætte andres....

Så du kan jo spørge i stedet for at konkludere, så kan det være, vi kan debattere...

• #70   19. maj 2013 Jeg har været på samme foredrag som AboutMyDogs og hørte Christian Hembo siger, at alt under 3 km er opbyggende og alt over 3 km er slid på knogler og muskler.

- og til emnet om de fede udstillingslabber, så har jeg en lab af udstillingslinier. Ikke en af de største af slagsen - og netop derfor er hendes udstillingskarriere lagt på hylden. Der er muligt at finde opdrættere af udstillingshunde, som ikke kun går op i, at hundene skal være så tunge som muligt.

• #71   19. maj 2013 Jeg citere:

Rene: "Ch, ja hvis avlen går den vej, så er det sgu trist, gad vide om hundene så heller ikke må gå på jagt 2 dage i træk mere..."

Ergo bliver der draget en sammenligning mellem at løbe 7 km med hunden hver dag og det at gå på jagt 2 dage i streg.

• #72   19. maj 2013 Og lige for at tilføje. Selvfølgelig skal en lab kunne holde til mere end 3 km, men det gør ikke noget godt for hundens knogler og muskulatur.

Det slider mere end det gavner

• #73   19. maj 2013 hold da op.....sjovt du selv kan bruge ironi, men åbenbart ikke opfatter når andre bruger dette......

• #74   19. maj 2013 Hvis han siger sådan, så accepterer han en præmis om, at det er ok at man avler udholdenhed og stamina ud af hundene.
    Det er fuldstændig det samme som at gå ind på præmissen om at bære hunde op ad alle trapper i et år.

Jo det er fint - så skjuler vi skavanker, som opdrætterne derfor ikke behøver at tage ansvar for.
    Og så starter vi nedadgående spiral.

About - linket giver ikke rigtig noget hint om, hvad du gerne vil sige?

• #75   19. maj 2013 Mit gæt er, at sammenhængen hvori Hembo har sagt de vise ord er ret afgørende...

• #77   19. maj 2013 CH - det blev sagt i forbindelse med en diskussion om opbygning af kondition hos hunde (DCH).

Han udtaler sig som "knoglemand" - og har kunnet konstatere, at det slider mere på hunden end det gavner, når de kommer ud over de 3 km.

• #78   19. maj 2013 Ja, jeg tænkte nok det var noget i den retning.

Altså - det er ikke "farligt" for hunde at bevæge sig over en større strækning end 3 km (altså ingen grund til at advare), men det er ikke konditionsopbyggende over 3 km.

Og så er det måske også vigtigt at få udspecificeret om vi kun taler om kondition her, for der nævnes også slidtage på knogler.
    I bund og grund slides led og knogler for hvert et skridt, der tages - jo mindre muskulatur, jo mere slid.

Muskulaturen bliver ikke nedbrudt af at løbe 7 km om dagen, hvis den er trænet op til det.
    Men det er sikkert meget rigtigt at det ikke er mere konditionsopbyggende at løbe 7 km fremfor 3.

• #79   19. maj 2013 Knoglemand, er han uddannet dyrlæge ?

• #80   19. maj 2013 Jeg har ingen steder advaret mod det.
    Men blot informeret om at det ikke er sundt for hunden, da det slider unødvendigt på hundens knogler og ikke har nogen gavnlig effekt.

• #81   19. maj 2013 Praktisk tat alt fysisk arbejde slider jo på hunden i et eller andet omfang. Om man går til agility, IPO eller andre fysisk hårde sportsgrene med hunden, så vil der, med tiden, opstå slid. Er hunden godt skruet sammen, og sørger ejer for en ordentlig træning der gør hunden klar til arbejdet, vil sliddet være mindre, men ikke desto mindre slides der.

-men hvor ville livet som hund være kedeligt, hvis livet skulle tilbringes på sofaen... undskyld gulvet, for det slider jo at hoppe op og ned af sofaen;)

Og helt ærligt, havde hunde et naturligt liv, ville de trave over store afstande for at finde føde... så hvis ikke hunden kan holde til mere end 3 km uden at blive nedslidt, så ser det sgu skidt ud for vores tamhunde.

Jeg kunne nu osse forestille mig at CH har fat i noget omkring sammenhængen hvor dette er udtalt.

• #82   19. maj 2013 Nej, han er ikke dyrlæge.

Han er hundemassør, osteopat og hundefysioterapi.

Rigtig rigtig mange hundefolk i det jyske bruger ham - du kender rigtig mange af dem, René.

• #83   19. maj 2013 about my -nå der kom forklaringen så. Men så er det du siger jo kun halvt sandt. For ja, det gavner ikke noget for konditionen at løbe over 3 km. Men det betyder altså ikke at det er skadeligt, eller at det er usundt at løbe mere. Konditionen bliver bare ikke bedre end hvis man holdt sig til korte ture. Og det er jeg så ikke engang 100% enig i, for det afhænger sandeligt af hvordan man løber (tempo, temposkift, underlag osv)

• #84   19. maj 2013 About - du skriver at det ikke er sundt.
    Og det synes jeg ikke er det samme som at det ikke er konditionsopbyggende.

Det slider da ikke unødvendigt på knoglerne. Hvad er unødvendigt og hvem definerer det? I forhold til hvad, helt præcist, er det unødvendigt?

Det har ingen gavnlig effekt på hvad - altså ud over konditionsopbygning?

I det perspektiv, skal vi pakke hundene ind i bobbelplast og vente på, de bliver gamle.
    Livet slider...

• #85   19. maj 2013 Tak Dorte

Var bare nysgerrig efter om han var uddannet

• #86   19. maj 2013 Tja, jeg kan ikke argumentere for det rent anatomisk (kender kun til menneskets anantomi) men jeg vil bruge det helt samme argumenter som Michelle. Hold da op hvor ville hunden kede sig hvis den kun måtte flytte sig 3 km om dagen! I de gennemsnittelige 7 km om dagen er det inkl. almindelig gåtur (der løber hunden altså også, vores går sjælendt stille og roligt ved siden af os.... admittet)
    Man kan omvendt også argumentere for hvor skidt det ville være hvis man IKKE bevægede hunden i o er 30 min om dagen med "høj" puls?
    Livsstilsygdomme kan også ses på hunde - der vil jeg vove skindet og sige at så forskellige er hunden ikke fra mennesket.

Jeg synes ikke alting handler om at få en 16 år gammel hund, måske synes den livet har været meget mere værd selvom den "kun" bliver 12 år, men så har lavet en masse fedt?
    Men det er jo en klar holdningssag for den enkelte hundeejer smiley

Og maj-britt har jeg svaret i pb (men jo franskbrød (+vand (glemte jeg at skrive) for dem til at syne større)

• #87   19. maj 2013 Det gør franskbrød og vand også på os mennesker smiley

Svampeeffekt smiley

• #88   19. maj 2013 Selv samme knoglemand har pointeret over for mig, at det ikke er løbeturer, der er skyld i, at jeg har en 5 år gammel hund med slidgigt, men nærmere dem, der har holdt hende sammen så længe, med de ekstreme belastninger hun lægger på sin krop.

• #89   19. maj 2013 Med hensyn til jagter, har vi nogle gange regnet ud, hvor langt vore små gravhunde, har tilbagelagt på en drevjagt, det bliver til 20-25 kilometer.
    Hunden skal være i ganske god kondition for at klare den belastning.

• #90   20. maj 2013 Natsasja -det er jo lige netop det. Motion er faktisk det der anbefales mod gigt og deslige. Jeg har selv gigt, og det var da hovedårsagen til jeg fik hund. Sp var man nemlig tvangsindlagt til at komme ud af døren, osse på de trælse dage hvor det gør mest ondt.
    Og netop de mange mange km hundene og jeg tilbagelægger, er den bedste hjælp i de slemme perioder.

Jeg har osse en hest med slidgigt i benene. Osse her har dyrlægen beordret regelmæssig motion. Og indtil videre har det da holdt kræet gående i to år. Det er mere end hvad der var forventet da røntgenbillederne blev lavet.

Og det forholder sig jo ikke anderledes med hunde. Self skal man ikke jage hunden ud og springe høje spring 3 x dagligt, og man skal nok osse holde den fra de hårdeste belastninger generelt, hvis den har led-problemer Men motion skal den have.

Og når der så overnikøbet tage udgangspunkt i en sund og rask hund, kan motionen jo bevirke at når engang hunden når op i alderen hvor skavanker jo uværgerligt melder sig (osse hygge-hunde mærkes jo af alderdom, selv når de har levet pakket ind i boble-plast), har de en muskelsætning der gør det muligt at leve et rimeligt liv på trods af alderdommens tegn på slid... om ikke andet i nogen tid længere end hvis de ikke var holdt i godt form.

-det er i hvert fald min teori smiley

• #91   21. maj 2013 Mindes også at den lab rent faktisk kunne bevæge sig rimelig godt og i øvrigt ikke er fed.. Hos Mastiffen bliver hundene dømt ned, hvis de er fede.. Fylde skal komme af knoglemasse og muskler - ikke fedt.

Kommentér på:
Fed labs vinder på udstillinger

Annonce