Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Flytte stikkontakt 1.550 kr.
  • Vandhane skal strammes fast 650 kr.
  • Udskifte en wifi-stik som er gået i stykker. Har købt det nye som skal sættes i. 700 kr.
  • Stoppet toilet 1.700 kr.
  • Sætte lamper op. 700 kr.
  • Grundig rengøring af 1 værelses lejlighed på Amager 1.050 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Drift på foder
  • #1   26. aug 2019 Nu kender jeg ikke det udtryk "køre drift på foder", men hvis det handler om at belønne aktivt med foder, så har jeg fået lidt instruks af min gamle træner til det. Fordi Coco er som Michelles Sten, svær at motivere til tider;) Så for at få lidt gang i hende har vi arbejdet med det.
    Det vi gjorde var at Coco og jeg ville gå banen (rally) og så "pludselig" (min træner råbte hvornår i starten) ville vi løbe ud af banen og belønne meget hurtigt, meget "sjovt" for Coco med en del bevægelse for hende og sådan, svært at beskrive åbenbart smiley Og så når det kørte ville vi ligesom glide ind i FvF og gå ind på banen og fortsætte indtil træneren råbte igen.
    Det skabte i hvert fald mere energi i vores samarbejde så måske er det det du skriver om?

• #2   26. aug 2019 Jeg har brug for at få det uddybet - hvad er det præcist?

• #3   26. aug 2019 #1

smiley
    Jeg er ikke inde i alle de der nymodens og engelsk-klingende udtryk, så jeg kalder det bare det det er, køre drift på foder.
    Og nej, det er ikke på den måde jeg mener.

På samme måde, som du drifter en hund op på en bold, drifter jeg mine hunde op på deres guffer.
    Ved ikke om du er med? Ellers spørg, så skal jeg forsøge at forklare det bedre smiley

• #4   26. aug 2019 Altså mine hunde køre højt på både godbidder og legetøj - men jeg forstår ikke om du mener nogle bestemte godbidder eller? smiley

Mine hunde går både rally, løber agility og træner tricks. De køre lige højt om det er godbidder eller legetøj.

• #5   26. aug 2019 Okay Martine, men vil du så ikke beskrive hvad du mener? Altså hvad mener du med "køre drift på"?

Og hvad mener du med engelske udtryk, tror da ikke jeg har skrevet nogle engelske ord..? smiley

• #6   26. aug 2019 Forsøger lige at forklare det så smiley

Mange (de fleste) bruger godbidden som belønning - "her Fido, det var godt det du gjorde, her er din belønning". Det er den normale måde at gøre det på.
    Det, jeg mener, når jeg siger "køre drift på" er, at man ikke bare serverer godbidden i munden på hunden, men gør det lidt svært for den at få den - så den bliver mere ivrig = kører op i drift.

Eksempel - jeg har en lille 8-ugers hvalp, som jeg vil give en godbid. Hvalpen vil gerne have denne her godbid og "rækker ud" efter den. Jeg pladerer nu min hånd på dens bringe - holder den blidt tilbage, så den ikke kan nå godbidden - i starten blidt, og efterhånden som hvalpen bliver mere ivrig og vedholdende, mere fast.
    Hvalpen skal "arbejde" for at få denne her godbid, den bliver ikke bare serveret i munden på den, så den kommer qua dens maddrift op i en stemning, hvor den i stedet for at bare æde godbidden og det var så det, stiger i dens drift - og derved er mere motiveret til at arbejde videre efterfølgende. Altså man afslutter ikke øvelsen som sådan - man opbygger stemningen i hunden, istedet for bare at servere godbidden for den og så .. slut ..

Giver det mening, eller er det sort snak ?

• #7   26. aug 2019 Og hvad mener du med engelske udtryk, tror da ikke jeg har skrevet nogle engelske ord..? smiley

Kig rundt - det hedder altid noget smart på engelsk smiley

• #8   26. aug 2019 Jo det giver super meget mening! Og det er faktisk også det der blev resultatet af min træning, at Coco "kæmper" for at få godbidden, så tror egentlig bare det er to veje til samme resultat måske smiley Hun er i hvert fald blevet enormt meget mere insisterende og forlangende på at få godbidder smiley

• #10   26. aug 2019 Nå du mener sådan generelt? Jeg troede det var noget fra mit første indlæg smiley

• #11   26. aug 2019 Det er også rigtigt smart, det du gør - men det er ikke helt det, som jeg taler om smiley

Jeg taler om, at hunden skal kæmpe for at få den belønning som den normalt bare ville få serveret efter en øvelse. Du ved, man giver jo "bare" en godbid for veludført øvelse og det er så det. Ikke at der er noget galt i det som sådan - det andet kan bare få en hund et trin højere op i drift + at hunde med madlede "glemmer" den lidt smiley

• #12   26. aug 2019 #10

Nej, sådan helt generelt.

• #14   26. aug 2019 Jeg kan godt se hvad du mener, tænker det giver rigtig god mening. Nok noget jeg ville bruge til en ny hvalp, når jeg kommer dertil, tænker det er en god grundindstilling at skabe hos hunden.
    Coco er halvvejs på "pension" træningsmæssigt, hun har aldrig nydt det store lydighedshejs, og efter 6år gider jeg faktisk ikke rigtig blive ved med at insistere på det smiley

• Magnus  J
    Magnus J Tilmeldt:
    feb 2017

Følgere: 20 Emner: 3 Svar: 145
    #17   26. aug 2019 Jeg laver drift på foder.
    Jeg lære dem at gø af et bæger med foder, som jeg senere bruger i lydighed - når hunden laver øvelsen korrekt, skal den jo belønnes, og så siger jeg "sig en lyd" , og når den gør får den en godbid. Hunden kører sig selv op i drift når den får lov at gø.
    På den måde synes jeg der er en højere drift på foderet, selvom belønningen egentlig bliver for at gø.

• #18   26. aug 2019 Spændende at høre om jeres måder at gøre tingene på - der er jo heldigvis mere end en vej, til Rom smiley

Jeg bruger det selv meget, både i lydighed, men sandelig også på sporet - og jeg synes metoden er genial, ganske enkelt.
    Den der "kræver- mentalitet" man får ind i hunden - den holder op med at være pæn og kedelig - den er mere mig-mig-mig .. og kommer i den der fede, høje drift, som jeg er så fan af, når jeg skal se på lydighed smiley

• #20   26. aug 2019 #17

Det med at gø, bruger jeg også. Men det min hund så får lov til, når den har gøet, er at gå fvf - det er nemlig det ultimativt fedeste, min hund ved (ja, det er jo så noget, jeg har lært den at synes).
    Hvis du skulle bruge "min" (og nej, jeg kan ikke tage credit for den, det er jeg ikke smart nok til) metode, skulle du lade din hund gø og gø, og når du så sagde "fri" (eller hvad udløseren er), skulle du holde din hund tilbage og lade den kæmpe for at komme hen til sin godbid .. det er ikke helt det samme, som du selv også påpeger, det du gør smiley

• #22   26. aug 2019 #19

Super - du må meget gerne skrive, hvordan det går smiley

• Magnus  J
    Magnus J Tilmeldt:
    feb 2017

Følgere: 20 Emner: 3 Svar: 145
    #23   26. aug 2019 Ja der mange veje til Rom - Leif elsker også at gå FVF smiley
    https://youtu.be/XAErnQbS6pY

• #24   26. aug 2019 Ja, jeg gør. Easy synes det er 20x sjovere at få godbidder, når der er kørt drift på, så vi leger altid "fang godbidden", ligesom jeg har lært at køre drift på legetøjet.

Det er super effektivt, og en god mellemvej for os, fordihan både gerne vil lege og have sine godbidder smiley

Jeg synes faktisk på et tidspunkt at have fået af vide, at det var en dårlig idé at gøre... Men det virker for os, så jeg er ikke stoppet. smiley

• #25   26. aug 2019 Jeg gør det og bruger det ret bevidst.
    Jeg har med Gaia og reiki gjort som de fleste og kastet kiksen i gabet pp kræet når den var dygtig. Det virkede også fint for mig og mit behov, eftersom begge var helt tossede med mad.

Sten derimod ville enten slet ikke have det jeg havde eller spyttede det ud igen (og nej, det hjalp ikke at vælge noget mere lækkert, som vi ellers hyppigt er blevet rådet til).
    Så blev jeg præsenteret for ideen med ikke bare at kaste dem i hovedet af ham, men faktisk gøre det lidt svært at få fat på og det skal jeg love for gav pote, så det har jeg brugt noget mere tid på at undersøge og arbejde med.
    Nu om stunder spiser han det man giver, når det gives og uanset hvordan 95% af tiden, så nu er det ikke så meget for at løse et "problem" det bruges, men bare for at få ham op i gear og til at arbejde mere koncentreret (som jo egentlig var pointen med det hele, men det tog lidt tid at nå dertil)

- Opskriften her har været stort set som du beskriver: frem med kiks, lad hunden mose på for at få fat i den (og senere også jage den før at få den).

At have godbid i hånden for at få lyd/god fvf osv hedder vist bare lokning smiley

• #26   26. aug 2019 Jeg har en rutine efter fx en rallybane eller et træningsmoment, som klart er med til at holde hundene kørende. De ved, at så snart jeg hejser armene, så er øvelsen slut og vi skal feste. De springer vildt op i luften, og der kaster jeg så deres belønning ud så de kan hente den. Det giver lidt andet end bare at servere den i munden.
    Men den proces kan jeg ikke gøre, når der er andre, da den forstyrrer for meget.

• #27   26. aug 2019 Interessant at læse jeres indlæg.

Jeg bruger iøvrigt aldrig, at hunden skal jage en guf - den skal mase på mig, for at få den, ikke løbe efter guffen.
    I starten af mit forløb med en hvalp lærer den, at alt det fede sker HOS mig, ikke VÆK fra mig, så det der med at jage, ville jeg aldrig bruge i forbindelse med at køre drift på noget som helst i starten smiley

• #28   26. aug 2019 #26

Nu har jeg ikke set din træning irl, men det du beskriver der, er ikke som jeg personligt ville gøre det.
    Jeg laver ikke fest, når øvelsen er overstået - jeg laver fest MENS øvelsen pågår. Når øvelsen er overstået, bliver det kedeligt for hunden, for så sker der jo ikke noget. Så er det bare slut og .. ja, ingen ting.

Det er her, hvor hunden så - hvis indlært rigtigt mht fodring - at de vil kræve at legen skal fortsætte og virkelig gide at fortsætte.

Der er mange, der afslutter med en fest, også for enden af et spor - og det fratager altså hunden en ret stor del af incitamentet for at give den gas i øvelsen .. for det er først når det er slut, den virkelige fest begynder.

I mit program er det jo ikke tilladt, som i LP feks, at rose imellem øvelserne .. jo, et lille klap, men that´s it.
    Så dur det ikke, hvis hunden ikke er max på, for så går gassen altså af ballonen igennem hele programmet og det er ikke så kønt smiley

• #30   26. aug 2019 Nu ved jeg jo ikke hvad andre gør, men her er jage guf ikke = kaste væk e.l. men med guf i hånden og forgår hos mig. Det har fungeret reg godt her, men er jo så også udsprunget mere af et ønske om rent faktisk kunne belønne med et eller andet, han gad have, en af et ønske om drift og "vær sammen med mig".
    - det har så ændret sig med tiden og vi bruger det mere målrettet nu, men udgangspunktet var jo lidt et andet smiley

• #31   26. aug 2019 Jagttræning er noget helt andet smiley

Michelle -

Det er noget andet for en hund at mase på end at løbe efter .. det første giver mere power og får mere vilje frem i hunden.
    Men - det ene udelukker ikke det andet og når hunden først er kommet op i den ønskede drift på gufferne, er det jo intet til hinder for, at man kan bruge "jagt-modellen" også smiley

• #32   26. aug 2019 Martine - det kan du self have ret i og måske noget der er værd at være opmærksom på. Vi bruger begge dele, så kan jo prøve at være lidt opmærksom på resultatet af det ene vs det andet smiley

• #33   26. aug 2019 En anden ting med "mase-metoden" er, at det er nemmere at belønne når hunden er på det rigtige sted.
    Når den bare løber efter, er det ikke sikkert, at man får givet godbidden lige på det rette sted - på den anden måde, kan man mærke når hunden lige giver det der ekstra - og belønne den der smiley

• #35   26. aug 2019 Martine - det giver mening. Kunne være man skulle prøve at holde os til "masemetoden" en tid og se, hvad der sker smiley
    Det der med ikke bare at kaste i gabet af hunden var helt nyt for mig. Ikke noget jeg nogensinde har set præsenteret på træningspladsen og faktisk også noget vi har fået lidt huk for i begyndelsen fordi "hunden skal belønnes med det samme den gør det rigtige". Jeg er lidt imponeret over, hvor meget det har betydet i første omgang for interessen for belønningen og siden for fokus, tempo osv. Sjovt som noget man egentlig ikke gad have pludseligt er MEGA fedt fordi man (næsten) ikke må få det smiley

• #36   27. aug 2019 Coffey lærte os noget hvad maddrift angår, for ham har vi helt uden vi har været bevidste om det fået stimuleret så han er blevet driftet op på maden.
    Det er et fabelagtigt redskab - men med ham forsvandt det der med at foder skaber ro som dug for solen smiley
    Det har i hans yngre dage været en udfordring, fordi han aldrig har kunnet holde sig i drift i "længere" tid uden at kamme over i stress og godbidstræning, som vi brugte før Coffey til at afstresse, læssede bare på beholderen.

Bels er blevet stimuleret mere aktivt til det - hun er en anden type hund, er noget mindre varm i potten.
    Det tog noget tid at få henne dertil, men nu er det fuldstændig underordnet hvad man belønner hende med af foder, det er blevet det at få noget, der er målet.

• #37   27. aug 2019 Jeg bruger ofte aktiv belønning med foder.
    Både hvor jeg belønner ved mig og væk fra mig.
    Det er alt efter hvad jeg ønsker at opnå i træningen. Og om hunden skal have fokus på mig eller noget andet.
    Det er både hvor jeg holder hunden tilbage og den skal kæmpe sig til godbidden krydret med selvkontrol hvor den skal afvente ok.
    Fremadsendelse til belønning, godbids return to sender, løbeleg med godbidder, gemme godbidder, jackpot belønning, Manners minder, godbidder i diverse legetøj, osv
    Jeg oplever at ved aktiv belønning køre hunden op og så kan det være lidt ligegyldigt hvad belønningen er. Den er mere med bare for legen/aktiviteten og smager ikke nærmere på om det er kylling eller tørkost.

• #38   27. aug 2019 Jeg har aldrig prøvet det du beskriver Martine med at hunden skal kæmpe for godbidden inde ved dig. Men det lyder ret spændende og giver egentlig ret god mening. Med Clinton bruger jeg ofte små bøtter med godbidder i. Bøtterne bliver kastet og så henter han dem og der leges lidt med dem (bøtten er en mus i græsset) inden den bliver åbnet. Det virker ret godt på ham og giver noget lidt andet end blot at servere en godbid for ham. Bla. bruger jeg det i ronderingen, hvor det så er figuranten der har bøtten og hvor legen er med figuranten. Har endnu engang prøvet med at figuranten har bidelegetøj som der så leges vildt med. Men endnu engang må jeg konstatere at det kræver nogle ganske særlige figuranter, der ikke bliver bange for ham. Så fungere maden trods alt bedre for de flyvende kokosmåtte.

• #40   27. aug 2019 Lyder som noget jeg skal teste ????

• #41   27. aug 2019 Spændende indlæg - selvom jeg ikke helt forstår alt hvad der står i dit AG smiley

Jeg bruger det med gufferne når jeg starter med hvalpen - både for at lave en "kræver-mentalitet", men også fordi jeg vil have en hund, der VIL !! - og så dur det ikke, at den i nogle aspekter af livet, får tingene serveret. Den skal kæmpe - for alt smiley

Nu, hvor Czhap er 3, benytter jeg ikke metoden med gufferne mere - han er alt for stærk og jeg ikke liiige kan holde ham tilbage med en hånd i bringen smiley
    Men også fordi han er hvor han skal være, så det giver ikke den store mening at fortsætte måden mere.
    Lily gør jeg det med - lidt - hun er god til at kæmpe og kræve, så jeg nu kan begynde at tage lidt af det tilbage, som jeg har proppet i hende.

Men sjov tråd - jeg synes altid, det er interessant at høre hvordan andre gør. Ind imellem, så kan man faktisk lære lidt på den måde smiley

• #42   27. aug 2019 Jeg bruger det på mine hunde. Min nuværende Border Collie, gik fra ikke rigtigt at være interesseret i mad under træning, til den dag i dag at blive trænet på tørkost med stor iver. Jeg bruger meget samme teknik som du beskriver Martine, kombineret først med jagtleg på maden, for derefter at sætte et selvkontrolselement på hvor han på kommando, skal fange godbidden; læringen her er at hvis man giver sig 110%, så fanger man godbidden, hvis man kun giver sig 90%, så forsvinder godbidden smiley

• #43   27. aug 2019 Jeg er glad for tråden den giver god inspiration. Jeg er helt ny til rally og min hund er lidt den type der bare melder sig totalt ud, bare der står en spændende hund ved side af eller længere væk, og måske kunne det være en metode til at få ham kørt lidt mere op. Træneren foreslog at prøve noget belønning på afstand noget han må få og som han kan se. Men hurra for en noget mere selvstændig type.. ?? Glæder mig til at prøve det af. Lige nu er det dog lige så meget at lære at være på banen imens der sker en masse sjove ting. Det kommer det gjorde det med de andre.. ????

• #44   27. aug 2019 Martine

Når du skriver fest I øvelserne og ikke efter, er det så verbalt eller er der legetøj/mad fremme?

• #45   27. aug 2019 Mille skal ikke kæmpe for noget her i livet, hun får alt serveret.

Skulle jeg nu bruge hende til noget, hvor jeg skal bruge hendes "drift" så er det en smart måde at gøre det på, for at få mere drift på. Altså hvis jeg har forstået hvad du mener korrekt.

• #47   27. aug 2019 Sofia

Det er nærmere et svar på det helt lavpraktiske, jeg spørger efter smiley

Hvordan er der fest i øvelserne. Er der masser af snak, er der synligt legetøj eller er der godbidder fremme? Måske ikke mere, men måske engang?

Eller det mon den tilgang med at hunden skal "tigge" for at komme i gang, som har givet udslaget at det er fedt at lave øvelserne? smiley

• #48   27. aug 2019 En kombination - hunden skal altid have den opfattelse, at det er for dens skyld vi træner.
    Man opbygger en forventning i hunden om at liiige om lidt, så får du lov til at ... lave en sitøvelse feks.

Lavpraktisk er det jo bare at være sort og hvid og ikke være spændende imellem øvelserne smiley

• #49   27. aug 2019 "og ikke være spændende imellem øvelserne"

Mellem øvelserne skal du vel også have en hund der er på?

Men du mener vel i træningsøjemed og i opstarten at få drift på øvelserne?

Og den sit hunden glæder sig til at lave, er vel også fordi der kommer belønning efter den?

• #50   27. aug 2019 Mellem øvelserne skal du vel også have en hund der er på?

Hvorfor?

Og den sit hunden glæder sig til at lave, er vel også fordi der kommer belønning efter den?

Nej, der kommer ikke en belønning efter - der kommer en belønning imens.

• #51   27. aug 2019 Jeg tror faktisk det lyder mere besværligt end det er.
    Siden du fortalte om det første gang, Martine, har jeg jo luret på det og jeg kan se at i realiteten falder 90% af vores hundes belønninger i øvelsen.
    Enkelte boldbelønninger falder i forbindelse med en fri- kommando og indebærer leg.

Vores hunde er startet op helt klassisk som hvalpe med belønning i forbindelse med frikvarter, men er med tiden skiftet så frikvartererne er de kedelige. Det er sket uden den store omtanke, men det gør at de fedter alt de kan og at de drifter på kommandoer og øvelser.
    Dejligt at blive bevidst om det!
    Næste hvalp bliver startet anderledes.

• #52   27. aug 2019 Martine

Jeg tænker hunden skal være på mellem øvelserne fordi den her skal sidde i en plads og være på og klar.

Den del kan man selvfølgelig sagtens kategorisere som en øvelse, det gør jeg selv, men vil da lige være sikker på jeg har forstået det smiley

Du belønner mens hunden er i sit? Hvordan moser hunden på efter en godbid samtidig med at den sidder? Eller hvordan leger hunden samtidig med at den sidder?

• #53   27. aug 2019 Det bliver lidt omfattende smiley

Skal lige finde en pc

• #55   27. aug 2019 Hvor mange stemmer for en demo- aften med Martine smiley
    Ej, der er flere ting der giver rigtig god mening synes jeg (ikke kun i denne tråd), men som bare kunne være fedt at se i praksis, også selvom ambitionerne ikke lige er så høje her, som for andre i tråden smiley

• #56   27. aug 2019 Jeg ligger gerne hal til smiley

• #57   27. aug 2019 Nej CH - det er lige netop ikke en pind svært. Det er en lidt anderledes tænkning, men det er jo ikke raketvidenskab smiley

Tinna

Jeg tænker hunden skal være på mellem øvelserne fordi den her skal sidde i en plads og være på og klar.

Du taler om den "færdige" hund - jeg taler om indlæring af øvelser. Du går for hurtigt frem, eller også læser du ikke helt hvad jeg skriver - eller også er jeg dårlig til at forklare mig på skrift smiley

Du belønner mens hunden er i sit?
    Jep.

Hvordan moser hunden på efter en godbid samtidig med at den sidder?

Igen, du blander tingene sammen. Det er to forskellige ting du taler om her. At lære hunden at den skal arbejde for guffen - til at have en "færdig" hund, der HAR lært at guffen har en enormt stor betydning.
    Jeg laver ikke øvelser med en hundehvalp, før en den er 10/4 på hvordan den skal forlange sin godbid.

Eller hvordan leger hunden samtidig med at den sidder?

Den kan af gode grunde ikke både sitte og lave trækkelege smiley
    Derfor bruger jeg ikke lege førend hunden er sikker i øvelserne, men godbidder. Når hunden så er sikker i øvelserne, bruger jeg belønning ved mig selv - en tug f.eks - dette for at få hunden til at holde fokus i øvelserne. I IGP trækker det, hvis hunden kigger væk når føreren går fra den.
    Men igen - som i al intelligent hundetræning, så belønner man jo efter hvor hunden er - man kan ikke bare, som du fisker lidt efter fornemmer jeg, sige at "så gør du sådan og så gør du herefter sådan .. etc" .. det er helt klart et spørgsmål om hvor hunden er i dens udvikling, og hvad man arbejder efter smiley

• #58   28. aug 2019 Martine,

Jeg skulle bare være sikker på jeg forstod det, og forsøgte derfor at klarlægge hvor henne i træningen det foregår med hunden. Altså hvor langt hunden er i niveau. smiley

Umiddelbart er intet misforstået, det var blot for at være sikker på forståelsen, så tak smiley

Jeg synes tråden er fantastisk! Det er ikke ny viden som sådan, omvendt var det for mig heller ikke helt så tydeligt, som det er blevet af denne tråd. Så jeg er vildt glad for tråden! Elsker at få flere værktøjer i rygsækken, og nu blev dette værktøj bare meget mere konkret smiley

Og jeg er på ingen måde ude efter en færdig opskrift. Man kan ikke passe alle hunde ind i samme kasse jo, men jeg fiskede efter hvad du havde gjort.

Jeg forstår det sådan at du kører drift på godbidden. Når den drift er høj nok begynder du på øvelserne, hvor du nu kan madbelønne direkte i gabet fordi der allerede er skabt værdi i maden. Først når øvelserne sidder som de skal, så er der leg efter øvelserne / i flow mellem øvelserne, ikke?

• #59   28. aug 2019 Først når øvelserne sidder som de skal, så er der leg efter øvelserne / i flow mellem øvelserne, ikke?

Ikke helt - jeg leger aldrig efter / mellem øvelserne - her er hunden fri og kan selv gøre hvad den har lyst til. Qva den drift / spænding / interesse, jeg har skabt for min egen person, hos hunden, gør den dog alt for at få mig igang igen. Jeg er kedelig imellem øvelserne, og derfor behøver jeg intet gøre for at holde interessen hos Fido.

Det er heller ikke sådan at "nu kan den det, så nu gør jeg ...." - hundetræning er jo ikke bare efter en snor og der kan jo i forløbet være tidspunkter, hvor en metode, som man ikke har benyttet i lang tid, pludselig giver mening.

Men sejt at du kendte måden med at holde hvalpen tilbage på bringen og gøre det svært for den, at få sin guf.
    Den metode har jeg aldrig benyttet før jeg fik den introduceret - heller aldrig set - så jeg synes det er fedt, at du har kendt og benyttet den allerede.
    Det kunne du da godt lige have fortalt smiley

• #60   28. aug 2019 Martine,

Det var mere princippet jeg kendte til. Altså at tryk kan skabe modtryk, sådan lidt firkantet sagt.

At holde en hund tilbage ved en øvelse, kan give en hund der bare gerne vil afsted, og det har jeg brugt, men slet ikke så struktureret som dig, for jeg er for ny med det. Så derfor er jeg glad for tråden. Det blev så konkret et værktøj smiley

Jeg lærer super meget med Dixie og den måde vi træner sammen i dag er meget langt fra den måde vi trænede for 2 år siden smiley

Jeg har heller ikke skrevet at jeg har brugt at holde hunden på bringen smiley

Tak for at uddybe yderligere smiley

Og nej, træning går op og ned, men har du ikke alligevel en eller anden udviklingsplan? Altså når du ser hunden kan det og det, så går du videre til næste step? At der så undervejs kan dukke ting op som der tages fat om er noget andet. Sådan er det jo smiley

Når du går med din tug, som du nævner, får hunden den så ikke på et tidspunkt? Og leger I ikke træk med den?

• #61   28. aug 2019 Men det er jo lige præcis det jeg taler om - den systematiske måde at køre drift på foderet på. Det er den del, jeg er begejstret for og som var ny for mig. Jeg har altid bare givet mine hunde deres godbid når de gjorde noget godt - værsgo - og så har jeg været heldig, at mine hunde har gidet at æde den.
    Den havde den værdi som mine hunde tillagde den - nogle mere end andre - og ikke videre.
    På denne her måde, får du en belønning, som repræsenterer langt højere værdi for hunden og som den vil arbejde langt mere intenst for - det er dét, der er det geniale ved det synes jeg.

Og nej, træning går op og ned, men har du ikke alligevel en eller anden udviklingsplan? Altså når du ser hunden kan det og det, så går du videre til næste step?

Nej - jeg kigger på hunden, dens dagsform, og tager det derfra. Jeg går ind imellem for hurtigt frem - og så går jeg tilbage igen og samler op. Der er ingen plan i det jeg foretager mig, altså som du skriver "nu kan den det, og så skal den videre til det" .. det er som sagt, at jeg kigger på hunden og ser hvordan den reagerer og agerer udfra det.

Når du går med din tug, som du nævner, får hunden den så ikke på et tidspunkt? Og leger I ikke træk med den?

Jo, han får den, men .. igen qva den måde han er indlært - har den ikke rigtigt noget værdi for ham, hvis jeg ikke er med i legen. Dvs når han får tingen, så smadrer han ind i mig med den i munden og forsøger at få mig til at trække i den - for det er jo sjovt hvis jeg kan være med - men .. afhængig af hans dagsform, så er det ikke altid, sjældent faktisk, at jeg hiver med ham.
    Jeg er aldrig "aktiv" i legen - det er mere på den måde, at han, hvis han er heldig, kan få mig til at tage fat i tingen og liiige .. du ved, lave et minimalt modtræk og så slippe den igen, og så kommer han bragende igen og "kom nu tag den !!!!!"

Så nej, den "leg" vi laver er primært ham, der forsøger at få gang i en røvkedelig hundefører, der kun er aktiv mens vi laver noget .. det er lidt trist at være Czhaplin smiley

• #62   28. aug 2019 Martine,

Enig.. Det ÉR sgu da smart! Jeg tror jeg kender en enkel hund, der ville blive sådan lidt "det der er for meget, så vil jeg ikke".. Jeg knager lidt omkring om man kunne skalere det ned, så det faktisk også kunne virke på hende, men det er bare tanker smiley

Jeg skrev "ikke ny viden, som sådan". Altså princippet kendte jeg jo, men at få det struktureret er hammer vigtigt, hvis man reelt skal bruge det jo smiley

Der er vi så ikke så forskellige, og måske derfor jeg ikke får pindet ud fordi jeg nok antog at du kigger på hunden smiley

At tage udgangspunkt i dagsformen er også noget jeg bruger energi på at få gjort, men derfor ved jeg godt hvordan jeg vil bygge videre undervejs i forløbet. Jeg ved ikke præcist hvordan nødvendigvis, for det kommer jo an på hundens respons på det.

Jeg fik for nyligt lavet noget gøgl med Dixie, som jeg troede ville få hende til at synes øvelsen var spas at lave på den måde, men det havde den omvendte effekt smiley

Så nej, man kan jo ikke bare smide et facit på bordet, men man kan fint have en plan om hvor man gerne vil hen smiley

Super med din uddybning på tug, nu tror jeg, jeg har et billede af det. Og tak for deling af din indgangsvinkel til træningen. Super fedt at få det med også. smiley

Vi kommer vidst alle sammen til at gå for hurtigt frem nogle gange

• #63   28. aug 2019 Egentlig bør det med at belønne MENS hunden udfører den adfærd vi ønsker jo ikke være ubekendt for os der leger lidt med shaping smiley Heller ikke det med at hunden tilbyder sig selv og forsøger at få føreren igang og at pauserne er røvkedelige og ikke nogen belønning. De er netop pauser smiley
    Men man må sige at denne tråd er dejlig inspiration: der er ihvertfald lige noget jeg skal have prøvet smiley Tak smiley

• #64   28. aug 2019 Faktisk synes jeg det med belønning burde have en meget større plads på hvalpe-/begynderhold. Det er jo ligesom udgangspunktet for den videre træning, alligevel synes jeg mest belønningssnak på hvalpeholdet har handlet om hvad der er gode godbidder og at der skal belønnes hyppigt. Der har også været en smule introduktion til leg, men det begrænset. Og det gælder også de begynderhold jeg gik på da jeg startede med Gaia og reiki i sin tid.
    Det har handlet meget mere om at kunne gå hjem med en øvelse efter første gang, sådan lidt groft sat op.

• #65   28. aug 2019 Jeg synes ihvertfald det er fantastisk, at lære noget nyt - man bliver jo aldrig udlært i denne her sport.

Så kun glad, hvis jeg har sat lidt tanker og ideer igang smiley

• #67   28. aug 2019 Jeg kører drift på foder på samme måde som på legetøj og social belønning. Som noget nyt har jeg med min hvalp, sat kommando på alle belønningsformer. Mad, legetøj, social. Og også kommando på placeringen af belønning og om hunden er fri eller skal blive i position. Altså eksempelvis er der en kommando for tag belønning bagved dig, eller en kommando, der betyder blive stående og du får en bold, eller belønningen bliver kastet, så den lander foran dig.
    Er spændt på at se hvordan det bliver i sidste ende, men indtil videre har det i hvert tilfælde lært mig utrolig meget om belønningsforventning og også om hvilke sider, jeg skal styrke hos min hund.

• #68   29. aug 2019 @64: Jeg gik faktisk på et hvalpehold hos en privat træner med Clinton, hvor selve det med hvordan, hvornår osv man belønner faktisk fyldte temmelig meget. Det var det fedeste hvalpehold ever smiley Jeg har selv brugt det som inspiration når jeg har hvalpehold.
    Vi trænede overhovedet ikke 'øvelser' vi trænede belønnning, kontakt (hunden skal lære at tilbyde sig) og leg.

• #69   29. aug 2019 Jeg har lige sendt en pb til Martine, for at lokke hende til at afholde et kursus i Århus smiley

• #70   29. aug 2019 Mette - sådan noget er det ikke lykkedes mig at finde, men synes der burde være mere af det. Måske vi så var flere, der ikke kom så skævt fra start.
    Når jeg kigger rundt til træning, så er der Self en masse dygtige hunde og førere, men der er også nogen der virkeligt kæmper, fordi hunden er mega ligeglad med dem, deres godbidder og i øvrigt ikke gider deltage overhovedet .... og for den gruppe går det så enten sådan at de selv trawler nettet, for løsninger e.l. eller de stopper med at træne.
    Det er jo også der jeg selv er - alt der er alternativ til "hæld guf i halsen på Fido" eller "Bare hiv en bold frem, når han er dygtig" er baseret på læsning, video, spørgsmål herinde, trial and error osv, for på træningspladsen er der ikke fokus på det.
    Trænerne er sådan set dygtige nok, det er bare et helt kapitel der springes over, måske lidt i antagelse af, at belønning er så basalt, så det kan folk godt, og når de godt kan belønne, så følger at hundene selvfølgelig også opsøger og følger dem

• #72   29. aug 2019 Michelle
    Jeg tror det bundet i at rigtig mange bare melder til træning for basic og socialisering. De ønsker ikke at høre lange forklaringer eller lære forskellige belønningsmetoder.
    Derfor bliver det ofte bare til nogle lette forklaringer og øvelser med fokus på belønning. Og så et evigt råben om “ beløn beløn”
    Selv nogle garvede gamle hundefører venter til øvelsen er overstået og så skal de lige lyne jakken op og finde inderlommen med godbidsposen der er lukket med flere elastikker og derefter fiske en godbid op og så lukke posen igen og tilbage i lommen og lyne jakken. Og SÅ kan hunden få en belønning for........? det den nu har foretaget sig under processen.

Det virker meget svært at få folk til at fokusere og bruge tid på belønning/leg selvom man servere små lege de kan lave.
    Det er nærmest lykken når man endelig står med en kursist der gerne vil. smiley

• #74   29. aug 2019 AG - det kan godt være, det er derfor. Jeg så bare flere på "mit" hvalpehold som faktisk rigtigt gerne ville træne, men som havde ret store udfordringer med motivation, belønning, timing osv. Og timing blev der hjulpet lidt med, men resten bestod mest af "nå du har skinketern med, har du prøvet fiskeboller?"

Der er selvfølgelig nogen, der er ligeglade og formentligt aldrig kommer igen efter hvalpeholdet... Men det er da ærgerligt, hvis folk der egentlig gerne vil træne, falder fra fordi de ikke rigtigt får redskaberne.
    Eller som jeg, kommer ret skævt fra start og skal lappe en masse nu, fordi det er sådan lidt "nå, men jeg prøver lige det her, det har jeg læst noget om" fordi der ikke rigtigt kan hentes hjælp til træningen.

Altså det er da mega fedt med tråde som denne, der starter lidt tanker om hvad man gør og hvordan - men det ville da være fedt, hvis nogen af de tanker også blev startet på træningspladsen smiley

• #75   29. aug 2019 Jeg synes jo at det er interessant, fordi hun træner så anderledes, end flertallet i min klub (og i DcH generelt). Vi hænger stadig i den stress-forskrækkelse, som der har været de sidste mange år, og det dræber mange hundes motivation.

Jeg skal lige have en pris fra Martine, og dernæst have en snak med klubben om hvordan vi gør det. Enten bliver det i forbindelse med en trænerdag, og ellers bliver det et, som klubben udbyder mod betaling.

• #76   29. aug 2019 Da jeg havde hvalpehold var fokus motivation og kontakt.
    Det var der faktisk nogle, der ikke brød sig om, de ville træne øvelser og ikke selv trænes i at udvikle belønningsteknik.

Nogle steder findes det jo, det fokus, men det er fuldstændig givet, at vil man have stor tilslutning, er det ikke det, man skal tilbyde, for det er det andet, der efterspørges - pudsigt nok, det giver ikke mening.

• #78   29. aug 2019 Mit mål som hvalpetræner i forbindelse med øvelser var, at HF var introduceret til øvelser og anvist måder at arbejde med dem på.
    Når de forlod mit hold skulle de ikke kunne færdige øvelser, men HF skulle være i stand til at træne dem.
    Men vigtigst var det at HF kunne belønningsteknikker- og metoder og have øvet sig i timing og stimulation af drift/boldmotivation.
    Og naturligvis derigennem at have opnået kontakt.

• #79   29. aug 2019 Men 3-5 færdige øvelser synes jeg egentlig er meget på 12 uger... alt efter hvad der menes med færdig selvfølgelig.
    Jeg er ikke sikker på vi kan mønstre meget mere end måske 2 nogenlunde færdige øvelser, og Sten er 7 måneder smiley

• #80   29. aug 2019 Hehe.. hos mig var de et halvt års tid og kunne ingen færdige øvelser - det var der til gengæld basis for at udvikle på det næste hold, som sigtede mod færdselsprøve når hunden var 1 1/2-2 år.
    I IGP har man ikke så travlt, der skal fundamentet være i orden smiley

• #84   29. aug 2019 Caroline - ok, så streg "færdige", 3-5 øvelser er der rigeligt efter 10-12 gange.
    På den tid forventer jeg egentlig ikke meget mere, end at min hund er præsenteret for nogen øvelser og har fanget konceptet i at lære den slags. Jeg ville egentligt LANGT hellere, at min hund fulgte mig entusiastisk end at den kan sit og dæk.
    Det er ikke ret svært at lære Fido at sætte dig og alt muligt andet, hvis den har et mindset der er "Hold kæft hun er fed hende der, må hellere skynde mig efter og se hvad hun finder på". Det er til gengæld ret svært at nå ud over basisøvelser som sit og dæk, når hunden vil skide dig et stykke.

• #86   29. aug 2019 Kenzie, jeg skriver ikke at det kun er IGP?

• #88   29. aug 2019 Caroline - det sagde jeg også, indtil jeg fik Sten. Og kigger jeg på vores hvalpehold, så var jeg altså ikke den eneste med udfordringer smiley
    Og selvom man har en hund, der er vældig motiveret for samarbejde og var det godt fokus, så er motivation, timing og kontakt stadig vigtigt.
    - de skal jo stadig introduceres til andet, det er klart, men at de ikke har et større repetoir af øvelser er jo lidt ligemeget, for når vovse er topmotiveret og hundefører har lært det med timing og hvordan man indlæg er ting, så er det jo relativt nemt at lære den flere øvelser.

Jeg kan godt forstå fru Jensen bare gerne vil have at Fido kan sit og komne når hun kalder. Og jeg siger ikke ALT skal handle om motivation, timing og fokus. Men det ville da være skønt, om nogen af de der "nå ja, sådan kunne man da også gøre" kom på træningspladsen, og at det ikke blev lidt sådan, at træningspladsen egentlig kun er for folk, der enten allerede er gode til at træne hund eller har en hund der bare af natur tilbyder sig og er mega nem at motivere.

Og nu taler jeg i øvrigt ikke kun hvalpehold, men også begynderhold med voksne hunde - også der var det fedt om ejere timing og teknik blev trænet smiley

Jeg træner også DCH... Men hvordan vil du lege alle de øvelser ind, hvis ikke du nogenlunde styr på timing og belønning?
    Ork vi blev skam præsenteret for fremad, fristelser, sit, dæk, stå, plads og hvad har vi... Men når vovse tjekker ud efter 2 sek, så er det dælme noget mas at prøve at lære den de ting smiley

DCH er for alle siges det. Men det kræver at træningen også tager udgangspunkt i hunde, der ikke helt af sig selv byder sig til. Og hundeførere der ikke helt pp egen hånd har regnet ud hvordan:)

• #89   29. aug 2019 Gad vide om man ville se mere mangfoldighed i racerne på konkurrencebanerne hvis der blev lagt mere vægt på motivation og belønning generelt i hundetræning..? Bare en tanke:)

• #90   29. aug 2019 A-S: Jo, det tror jeg at man ville. Men det er ikke sikkert at man ville se en ændring i hvem det er der vinder konkurrencerne smiley
    Jeg har jo selv en de mere - skal vi kalde dem 'alternative' racer jeg bruger til lydighedstræning i DcH programmet. Han er seriøst en superfed arbejdshund og han VIL så gerne den der leg træningsleg. Han er på mange måde federe at træne med end min brugsmodel dobermann (som jeg elsker at træne med smiley ) fordi han er så fandenivoldsk og totalt tændt. Han er 3 år og har ikke været i konkurrencer endnu. Han er ganske enkelt ikke der endnu, hvor jeg tror at han kan kapere en hel dags konkurrence uden at hele sikringsboksen ryger sidst på dagen. Han lærer lynhurtigt noget nyt men at få bygget en totalt stabil øvelse op med en hund som ham tager lang tid fordi man kommer fremad med virkelig små skridt: Man er nødt til at give ham tid og rum til også at 'være sig selv' ellers dræber man ham. Og at bygge hunden op til at kunne klare en hel dag med både spor, rondering, frit søg og stuedressur tager i sagens natur også tid.
    Rigtig mange hundeførere har IKKE tålmodigheden til at nå konkurrencer med sådan en hund smiley Og hvis ambitionen er konkurrencer så kan jeg godt forstå at man vælger en race, hvor man har en vis sikkerhed for at hunden nu også er et emne til konkurrencer smiley
    Mht hvad man skal på begynderhold så er vi faktisk nogle stykker i min klub, der brygger lidt på at ændre vores måde at kører hvalpehold på så det med øvelser ryger helt ud til fordel for nogle lidt kortere forløb der handler om kontakt, belønning og delmomenter. Jeg synes lidt det hører fortiden til at man på begynderhold - uanset om det er hvalpe eller ældre hunde - har et 'pensum' man skal igennem. Og hvis folk så hellere vil have at vide at 'vi lærer jer sit, dæk og indkald' - ja, så er det ikke hos os de skal træne. Jeg synes det er SÅ meget vigtigere at man lærer noget om hvordan man kan arbejde med sin hvalp. Har man først lært hvalpen at træning bare er det fedeste så er der ikke noget hastværk med at lære den specifikke øvelser: det skal den nok lære når den tid kommer. Da Clinton havde gået på hvalpehold på to forløb af 4 gange kunne han nogle fjollede tricks, han kunne have fokus på mig selvom der var andre hvalpe tilstede og så kunne vi lege sammen og have en fest. Det eneste øvelsesagtige han kunne var at bakke ind på plads vha 'elefanten' med selve signalet 'plads' var ikke sat på. Det synes jeg egentlig var fint nok til en hvalp på 5 måneder. Han har jo resten af livet til at lære øvelser i og hans race har en forventet levetid på 13-15 år så vi massere af tid smiley

• #91   29. aug 2019 Man kan ikke tvinge folk til at træne på en bestemt måde, så at sige at DCH ikke er stedet hvis...
    Synes jeg er en dårlig idé.

Der skal være plads til alle i DCH og istedet for at tvinge folk i en bestemt retning, kan man plukke emner ud fra holdene og tilbyde dem lidt ekstra smiley

• #93   29. aug 2019 Jeg tror også et af problemerne kan være mangel på trænere - det lader i hvert fald til at være tilfældet hos os. Der er lange ventelister til hvalpehold, så hvis der var trænere nok til det, kunne man sagtens køre to separate hold, hvor man så kunne tilbyde noget forskelligt afhængig af interesser, hunde og hundeførere. Men der er nu engang kun 2, af og til 3, trænere til alle hvalpene, så i stedet køres et stort hold, hvor de så laver forskellige "stationer" hvor man i mindre grupper træner et eller andet, og så roteres imellem stationerne - mindst en af disse kunne jo så fint have heddet kontakt og/eller belønning, det gjorde den bare ikke.

Jeg synes faktisk vi har nogen udmærkede trænere i klubben, så det er ikke kritik af deres evner. Jeg havde nok bare prioriteret anderledes, hvis jeg selv skulle strikke et hold sammen til hvalpe eller helt nybegyndere.

• #94   29. aug 2019 Der er vist mangel på trænere alle steder.
    Især i klubberne hvor man jo ofte arbejder som frivillig og ulønnet.
    Det kunne være fedt at inddele kursisterne lidt mere efter deres behov og ønsker. Men det skal jo også passe med træningsdag og tidspunkt osv. Så det er ikke nemt at få til at fungere i praksis.

Når man læser herinde på HG generelt mener jeg også at folk er lynhurtige til at kritisere og nedgøre og knap så gode til at komme med forslag til forbedringer. Mange af dem der har samlet mod til sig og f.eks smidt nogle træningsvideoer herind er ofte blevet buh’et ud og kritiseret langt væk.
    Så dejligt når bøtten er vendt lidt og der faktisk kommer input.

HG kunne faktisk være et fantastisk sted at lære diverse træningsmetoder og få tips og ideer. Men desværre er der nok alt for meget hønsegård og “jeg ved bedst”

Her er et ex på den opstart jeg bruger til hvalpe.
    (video lånt fra facebook)
    https://www.facebook.com/687906707908597/posts/2675272009172047/

Men nogle hvalpe er faktisk ikke helt nemme at tænde. Det er ligesom de tænker, Nå det er for hårdt, det gider jeg ikke.
    Især hvalpe der har foder stående 24/7

• #95   29. aug 2019 Altså nu kan jeg jo kun tale gør mig selv, men jeg synes egentligt har fået god respons på både tråde og videoer - noget brugbart, andet måske ikke, men i hvert fald er der sat tanker i gang, og det er vel som minimum en gid ting at få lidt indspark og overveje hvorfor man gør som man gør.
    Jeg har ikke følt, at nogen har buhet, selvom nogen har været uenige i min tilgang eller tænker bag.
    Så er det måske mere frygten for at blive buhet, end fordi man reelt bliver det? (Altså antaget at man ikke tæver kræet e.l.).

• #97   29. aug 2019 Jeg har fulgt med i tråden - som er rigtig spændende, forresten - og linket i #94 sætter nogle tanker igang. Hun laver nemlig også den klassiske selvkontroløvelse, hvor man rækker en hånd ud med mad og hunden kun får det hvis den venter. Det fungerer jo tydeligvis at lave begge dele men jeg er ikke helt med alligevel smiley

For hvordan skelner I så mellem de to situationer - hvornår skal hunden mosle og te sig for at få maden, og hvornår skal den pr automatik være tilbageholdende og vente?
    I ovenstående øvelse er det jo forkert af hunden, hvis den mosler og forlanger sin godbid, så hvordan vil man lige træne de to ting separat? Med særskilte kommandoer?

• #98   29. aug 2019 #97

Jeg ville aldrig benytte mig af den metode, som demonstreres i videoen.
    Så for min hundehvalp er der ingen forvirring lige der smiley

• #99   29. aug 2019 Sten er ikke blevet bedt om at vente - han var jo passiv/afventende og i øvrigt uinteressetet i maden, så det gav ikke meget mening - istedet blev bare pisket en stemning op og ekstra bonus hvis der ryger en finger i svinget smiley

Med reiki og Gaia lavede jeg den slags øvelser. Måske den kan bruges begge dele, hvis man sætter noget kommando på eller øver det i to meget forskellige set ups? Umiddelbart tror jeg dog ikke jeg ville træne begge dele medxsamne hund i samme stadie af træningen.

• #100   29. aug 2019 Nej, jeg tænker også, at forventningerne til hunden bliver forvirrende - men umiddelbart lød det til, at man godt kunne, og deraf min undren smiley

• #101   29. aug 2019 Hehe, ja, Cocos bedste øvelse til hvalpetræning var også "bliv" smiley Hun blev bare siddende, intet problem!

• #102   30. aug 2019 #97
    Nej, det er ikke selvkontrol men “Fokus frem” der trænes på videoen. Bemærk hun holder hunden tilbage og venter til den har fuld fokus på skålen før hun giver kommando og slipper.
    Den er rigtig vigtig i f.eks agility.
    Ved selvkontrol holder jeg aldrig hunden tilbage, jeg skærmer blot belønningen eller lukker døren alt efter hvad jeg vil opnå selvkontrol ved. Meningen er jo at hunden selv skal lære at kontrollere sig.

• #103   30. aug 2019 Det er ikke videoen jeg taler om, AG smiley Det er et andet opslag om selvkontrol

• #105   30. aug 2019 #99
    Det giver ikke mening at træne selvkontrol i noget hunden ikke vil have?! Man kan godt starte med noget af lav værdi selvfølgelig.
    Du skal først have drift og så impulskontrol

• #106   30. aug 2019 Det her er en virkelig spændende tråd, det lyder så fedt og simpelt, men jeg fatter stadig ikke helt hvordan man starter op med denne "trænings form", eller det tror jeg i hvert fald ikke jeg helt har forstået...? du er da nødt til at give en demonstration Martine smiley

Kommentér på:
Drift på foder

Annonce