{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.305 visninger | Oprettet:

Anbefaling - Spændende/mærkelig forspørgsel {{forumTopicSubject}}

Lang post igen smiley
God dag folkens smiley

Jeg er en blind mand som har haft hund før (Labrador) som jeg har haft som familiehund og har trænet den til at kunne nogle førehunde ting. Jeg vil karakterisere mig selv som en forholdsvis erfaren hundeejere som elsker hunde, hundeadfærd, og generelt, at studere hundene. Nu har jeg ikke haft hund i et par år fordi jeg har været under uddannelse og sådan.
Jeg er nu heldigvis i en situation igen hvor jeg kan få hund, og jeg skal, til næste år, have mig en Dobermann, men på et højere niveau og mere seriøs plan.
Min kommende hund skal trænes til at kunne fungere som førehund og så har jeg tænkt mig at træne IGP eller noget agility med den.

Jeg har på nuværende tidspunkt kontakt til en god førehundetræner som vil arbejde sammen med mig på mit projekt. Jeg er dog stadig på udkig efter en pensioneret adfærdsbehandler/person med stor erfaring i Dobermann.
Det denne person skal hjælpe mig med er, at agere mine øjne i forskellige træningssituationer. Altså, personen skal se om hunden er glad, godt tilpas, nysgerrig, bange osv. så jeg kan reagere på det.
Denne person skal arbejde sammen med mig godt og vel det første år af hundens liv. det bliver et decideret job som vil blive betalt ca. 125 i timen, og det vil være 20-30 timer om ugen.
Som i jo kan se, så er prisen langt under hvad en adfærdsbehandler tager i timen, men jeg er ikke nogen rigmand, og derfor er jeg også på udkig efter en som er pensioneret som kunne tænke sig at hygge med mig om dette og som tænker det kunne være spændende.
Send mig gerne en PB hvis i tænker, i kender nogen, så jeg kan få en snak med personen.

Hav en dejlig dag og tak for hjælpen! smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Anbefaling - Spændende/mærkelig forspørgsel
  • #1   8. jan 2020 Jeg kender ikke nogen, men det lyder helt vildt spændende smiley Håber du vil opdatere lidt herinde engang imellem.

    Held og lykke med det smiley


  • #2   8. jan 2020 Hej therese smiley
    mange tak, jo, når det bliver en realitet til næste år, så kommer jeg til at oprette en youtube blog hvor jeg vil uploade videoer med, hvordan man som blind træner hunde smiley


  • #3   8. jan 2020 Det tror jeg heller ikke, der er ret mange, der har kastet sig ud i før smiley Det skal nok blive godt smiley

  • #4   8. jan 2020 Det bliver så perfekt. Jeg er i hvert fald ved at blive klædt på til tænderne for at håndtere det her smiley
    Jeg synes Dobermannen er fantastisk og jeg glæder mig som et lille barn smiley


  • Mathias M
    Mathias M Tilmeldt:
    okt 2018

    Følgere: 5 Emner: 13 Svar: 372
    #6   8. jan 2020 Hvordan havde du tænkt dig at IGP-prøver skulle kunne lade sig gøre?

  • #8   8. jan 2020 Kenzi: ja, det har jeg også overvejet. Jeg har langt fra besluttet mig for, hvilken sport det præcist skal være endnu, det eneste jeg ved er, at den skal agere som førehund og jeg ved også, hvordan det skal foregå smiley
    Mathias: Ja, godt spørgsmål, så langt er jeg ikke endnu smiley
    Isabelle: Du må hellere end gerne spørge. Nysgerrighed er vejen frem. jeg bruger en computer som har et skærmlæserprogram. det program læser alt teksten skrevet på skærmen, også smileyer og de er begyndt på, at kunne beskrive billeder til en hvis grad :d Det er faktisk ret vildt smiley


  • #9   8. jan 2020 Jeg har selv Dobermann og det ER en fantastisk race. Men den har et par træk jeg tænker godt kan blive lidt udfordrende i din situation, som du lige skal huske at have med i baghovedet: de er implusive og ret fysiske. De er svære at gøre lydige på samme måde som fx. en labrador, hvor man næsten altid kan være sikker på at hos et velopdragent og godt trænet eksemplar vil lydigheden overrule instinkterne i tilspidsede situationer. Fx hvis der bliver fyret op under jagtinstinktet. Her går Doberen med sin første impuls, hvis ikke man er meget hurtigt til at 'fange' den og få den stoppet.
    En Dobermann SKAL ud og løbe og gasse af rent fysisk, men de er svære at have løse pga stort jagtinstinkt. Mange af dem jager alt hvad der bevæger sig; både vildt, løbere og cyklister. Jeg tænker at i din situation vil adgang til store sikkert indhegnede arealer være et must; det duer ikke at slippe en hund med stort jagtinstinkt, hvis man ikke selv kan se hvad der evt. kommer lang tid i forvejen. Men hundeskove er ofte en decideret dårlig ide: en Dobermann er meget voldsom og meget verbal når den leger, hvilket langt de fleste andre hunde ikke bryder sig om.
    Jeg træner selv DcH programmet (består af lydighed, spor, frit søg og rondering/eftersøgning) med min; det er et program, der passer enormt godt til racen - også selvom det ikke har bidearbejde med. Min Dobermann er en brugsliniedobermann. De fleste Dobere herhjemme er udstillingslinier og med dem er det ikke sikkert at IGP vil være nogen særlig fed oplevelse; de egenskaber der gør den sport rigtig sjov er avlet ud af mange af dem. De passer bedre til fx DKKs LP program,
    agility eller DcH programmet, hvor man godt kan være med ihvertfald i C og B klasserne selvom hunden ikke har en vildt høj drift.
    Det er faktisk ikke ret svært at vide om en Dober er glad og godt tilpas med det den laver; er den ikke så gider den slet ikke være med smiley


  • #10   8. jan 2020 Hvor i landet hører du til? Jeg tænker, at det er lidt afgørende for, om man kan pege på folk med relevant baggrund til at hjælpe dig smiley

  • #11   8. jan 2020 Du skal også tænke på at mange der Dobermann som en ret skræmmende hund smiley Den skal jo gerne kunne komme med dig uden problemer smiley

  • #14   9. jan 2020 Der er stadig folk, der forsvinder over på modsat fortorv når jeg kommer med min langhalede flapører smiley

  • #16   9. jan 2020 Ja, jeg ved ikke hvorfor jeg ikke fik byen som jeg bor i med, det er Odense smiley
    Mette du har fuldstændigt ret i alt det du siger. Jeg skal have en Dobermann som har lidt mindre drift i sig, og helt bestemt, så er jeg ikke som hundeejer interesseret i hundeskove heller.
    Frk. jensen den er jeg også opmærksom på, men jeg håber, at folk vil få en anden opfattelse af hunden, når de ser den fungerer som en førehund også smiley


  • #17   9. jan 2020 Edis - Det håber jeg smiley

  • #19   9. jan 2020 Isabelle det har jeg tænkt mig 100 %. Jeg er godt nok ikke forekæmper for, at hunde skal have klippet øre eller haler.... smiley

  • #20   9. jan 2020 Okay, jeg har lige et spørgsmål, der er helt uden for emne smiley

    Men jeg tænkte på, om din computer/dit program registrerer, hvis man liker dit indlæg? Jeg havde liket nogle af dine indlæg, men slettede det igen, fordi jeg blev enig med mig selv om, at det ville du aldrig finde ud af - og så føltes det lidt dumt smiley

    Men jeg kan se, at jeg ikke er den eneste, der liker. Så jeg blev lidt nysgerrig på, om den opfanger det? smiley


  • #21   9. jan 2020 Hej Therese, jeps, det gøre den smiley
    jeg har bare ikke fundet ud af, hvor jeg liker andre menneskers kommentarer smiley


  • #22   9. jan 2020 Jeg fandt vidst ud af det, likede lige din kommentar Therese? smiley

  • #23   9. jan 2020 Super - og ja, det gjorde du smiley

  • #24   10. jan 2020 @Ts: Du skulle måske prøve at kontakte Dansk Dobermann Klub og snakke med dem om dine planer. Hvem ved måske de kender en der kan hjælpe dig lidt videre smiley

  • #25   10. jan 2020 Hejsa.

    Nu ved jeg selvfølgelig ikke på hvilket niveau du har ambitioner om at bruge den som førerhund; men hvis du skal have adgang til eksempelvis områder med fødevarer og lignende, vil jeg anbefale du ansøger om en hund, der er uddannet hos en organisation der træner og godkender deres førerhunde (her vil du også få udleveret et førerhundebevis, og en førerbøjle af godkendt og genkendelig mærke). Her vil du selvfølgelig ikke kunne få en dobermann; men så måske en anden race, der også kan bruges til noget træning ved siden af arbejdet som førerhund...
    Pøj - pøj med projektet smiley
    Hilsen
    Carina


  • #26   10. jan 2020 Hej Carina smiley
    Grunden til, at jeg ikke går til en organisation som Dansk Blindesamfund eller Brugernes Førehundeordning er fordi, jeg ikke ønsker en færdigtrænet hund, jeg synes det er lidt et produkt, og det ønsker jeg ikke smiley
    Jeg vil danne et bånd til hunden fra den er hvalp og jeg vil selv præge den smiley
    Jeg forstår også godt, at det at den ikke er førehundegodkendt fra en organisation sætter nogle forhindringer op, men jeg skal ikke bruge den i fx fødevarebutikker ,)
    Hvem ved, det kan også være at der kan laves en dispensation hvis den er dygtig nok smiley
    Rigtig mange tak for din kommentar og hav en dejlig weekend smiley


  • #27   10. jan 2020 Muligvis et dumt spørgsmål, men hvordan vil du træne en hund, når du ikke kan se?

    Som jeg læser det, vil du have en til at hjælpe dig, men det er dig der skal træne hunden?

    Hvordan vil du lave IGP eller agility, når du ikke kan se?
    Det er muligt at jeg er sen "bægeret-er halvt-tomt"-type, men, jeg har ikke fantasi til at forestille mig, hvordan man som blind kan træne en hund til ret meget, der ikke involverer berøring af fører eller noget der fremkalder lyd.



  • #28   10. jan 2020 Hej Edie,
    Hvis du ikke skal bruge den i fødevarerbutikker, er det selvfølgelig ikke det store problem. Dog kunne det måske være interessant at have en førerhund fra en organisation, da det også åbner for diverse kurser på Fuglsangcenret med andre førerhundebrugere i LAF (landsforeningen af førerhundebrugere) samt i DBS et 5-dages samtræningskursus.
    Der er jo af og til lavet aftaler, hvor en kommende førerhundebruger selv er fodervært for sin hund, og dermed er med til at præge den fra 8 uger. Så er den kun hos instruktøren i de 5 måneder den er under uddannelse.
    Hilsen
    Carina


  • #29   10. jan 2020 Randi, #27

    Der er mange ting der fremkalder lyd - en klokke på hunden, en buzzer hunden sætter snuden på osv - rigtig mange signaler vi som seende ikke bemærker, da vi bruger synet :). På et kursus forrige år trænede vi f.eks fitness og nosework med førerhunde, og det gik helt fint...
    Der har faktisk været en svagtseende der trænede IGP med en malle - selvfølgelig ikke på VM niveau, men jeg ved faktisk ikke hvor langt han nåede...


Kommentér på:
Anbefaling - Spændende/mærkelig forspørgsel

Annonce