{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.796 visninger | Oprettet:

AnneSofie A
AnneSofie A
Tilmeldt:
8. jan 2020
Følger: 10 Emner: 1 Svar: 2

Renlighed - hvordan for jeg min hvalp til at give signal, når den skal ud? {{forumTopicSubject}}

Hej allesammen smiley
Jeg har søgt nettet igennem for svar omkring dette emne, men har desværre ikke fundet noget brugbart, så nu håber jeg i kan hjælpe.
Jeg og min kæreste har for en måneds tid siden fået en pomeranianhvalp, og det går egentligt overordnet set meget fint med hende mht. renlighed, da hun er god til at lave både nummer 1 og 2, når vi går ud med hende (hvilket vi gør mindst 1 gang i timen, nogle gange oftere, da hun skal rimelig ofte).
Dog giver hun på ingen måde signal (undtagen nogle gange om natten), udover at hun går og snuser en smule rundt typisk inden - dette gør hun dog ofte, så det er ikke altid fordi hun skal ud. Derfor sker der stadig en del uheld indenfor (når det sker ignorerer jeg det bare, tørrer det op og gør rent, som jeg kan se de fleste har gode erfaringer med), da jeg ikke kan holde mine øjne på hende hvert eneste sekund (fordi jeg også er meget alene hjemme uden min kæreste).
Jeg ville derfor høre jer om i har nogle ideer eller erfaringer ift. hvordan vi kan få hende til at give signal når hun skal ud? Enten ved at gå hen til døren, give lyd, kigge på os - bare et eller andet ville være rart.
Mange tak på forhånd!


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Renlighed - hvordan for jeg min hvalp til at give signal, når den skal ud?
  • #1   14. jan 2020 Jeg ville gå ud hver gang der er søgende snusen, så lærer hunden at man kommer ud når man gør sådan

  • #2   14. jan 2020 En hvalp på ca. 12 uger burde kunne holde sig en time.
    Mine tisser på ingen måde så ofte i den alder.
    De sover også igennem fra ca. 9 uger.

    Har du overvejet om hun kan have en blærebetændelse eller lidt skedekatar, der driller?


  • #3   14. jan 2020 Det er lidt svært, tror også at det afhænger af om man har have eller bor i etage ejendom. Vores Westie hvalp var god til at sige når hun ville ud (boede i hus med have hos mine forældre, havedøren havde glas og udsyn ud til haven i hendes øjenhøjde). Min sheltie hvalp havde ikke noget decideret signal (var da flyttet i egen lejlighed) og vores MAS hvalp er som oftest flink til at pive ved døren, andre gange ikke, tror at det er meget individuelt og svært at tillære hvalpen, men det lyder jo til at gå fint for jer.

    Mener at vores MAS hvalp også tissede 1 gang i timen eller hvert 45 minut i den alder, men ugerne efter blev det bedre.

    Forresten da vores sheltie var hvalp gad hun sgu ikke rigtig tisse ude i kulden (fik hende hjem en kold februar måned) så dejligt at jeres pom vil smiley


  • #4   14. jan 2020 Malene:
    Hun kan også godt nogle gange holde sig i mere end en time og har også været alene hjemme i 4-5 timer et par gange nu og har holdt sig der helt faktisk. Det varierer generelt rigtig meget smiley
    Men sove igennem natten det kan hun nu ikke, uden at skulle ud en enkelt gang eller to nej.
    Men kan lige prøve at undersøge om der kunne være noget om det med blærebetændelse, tak smiley


  • #5   14. jan 2020 Min Boston (der i år bliver 7) var mega svær at tyde som hvalp, så jeg hang en klokkesnor på terrassedøren og lærte ham at når han ringede på den (enten med poterne eller snuden) så kom jeg og åbnede og jeg åbnede hver gang. Det gjorde ham renlig. I dag kigger han på døren og så kigger han på mig og tripper lidt, så ved jeg han vil ud

  • #6   14. jan 2020 Jeg synes også at en gang i timen - og så med uheld - er meget. Jeg ville helt sikkert lige få testet urinen for infektion.

    Ingen af mine har givet tegn, som andre end mig og min eksmand har kunnet tyde. Den ene vippede 2-3 gange med halen, den anden kiggede på døren et halvt sekund længere end normalt.

    Så pointen er, at I skal lære jeres hvalps tegn. Den siger såmænd til, men I skal lære at tyde det.

    Ud over det, er det praktisk at have en tisse-kommando. Jeg har altid sat vækkeuret 1-2 gange om natten de første uger med hvalp, og så er det praktisk at bede den om at tisse, så man kan komme ind i seng igen smiley Det er trænet helt Canis-style, med at sige “tisse-tisse-tisse” når den tisser (ja, det lyder totalt åndssvagt, hvis der kommer folk forbi). Når hunden bliver større, er det også praktisk at den kan tisse af inden træning, alene hjemme, lange køreture m.m.


  • #7   14. jan 2020 Ansofie K:
    God ide! Det tror jeg at vi må prøve og se om vi ikke kan få sat op eller noget der ligner, måske det ville virke - tak! smiley

    A med Bomstærk og Tykke:
    Ja okay, må hellere få testet urinen så, når i er flere som tænker det er for ofte.
    Mht. at lære hende en kommando, så har vi forsøgt os med det fra starten af, ved netop bare at sige "tis" ofte når vi tager hende ud, og det er vidst så småt begyndt at virke, for hun gør det nemlig langt hurtigere nu end tidligere, ofte i løbet af et minuts tid, så det tænker jeg da bare vi holder fast i at gøre ja smiley


  • #9   15. jan 2020 Jeg er sååååå meget med A
    En tisse-kommando er noget af det første mine lærer. Her hedder det tiiiiiiiiiiiiisse.
    Og jo, det bruges stadig selvom nuværende hund bliver 14 lige om lidt.


  • #10   15. jan 2020 Min pomeranian har aldrig givet lyd. Med mindre det er sådan LUK-MIG-UD-NU-ELLER-JEG-SPRØJTELAKERER-VÆGGEN-BRUN
    Han er snart 14 år


  • #11   15. jan 2020 Pixel giver osse kun minimalt tegn på at skulle ud - det er så mit job at sammenholde hendes lillebitte adfærdstegn med 'hvornår har hun sidst været ude'.

  • #12   15. jan 2020 En tisse kommando har også været guld værd for min lille hund. Hendes race har tendens til at have svært ved at blive renlige.

    Hun kom ud når hun havde spist, sovet, og leget. Og ellers hver 2-3 time.
    Når hun selv har bedt om at komme ud, er vi blevet ude, indtil hun fik sig gjort færdig. Ikke noget med at få ondt af hende, når hun piver og vil ind igen.

    Helt tilfældigt er hendes tisse kommando blevet "pshpshpsh" og det virker!

    -derudover vil jeg også sige at du nok lige skal få tjekket urinen. Det kan nemt være en lille blærebetændelse der driller. Så hellere få gjort noget ved det nu, før tisseriet indendørs bliver en dårlig vane.


Kommentér på:
Renlighed - hvordan for jeg min hvalp til at give signal, når den skal ud?

Annonce