{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.418 visninger | Oprettet:

Eftersøgning DcH A og E klasse {{forumTopicSubject}}

Jeg syntes nogle gange, at det kan være lidt svært at forklare udenforstående personer, hvad det er jeg (og heldigvis mange andre) render rundt og laver ude i skoven.

Idag filmede min trænings kammerat et lille træningspas af vores eftersøgning, hvilket giver et sjældent indblik i, hvad vi render rundt og laver ude i skoven ??

Asti elsker virkelig at løbe ??

I slutningen finder hun en død-genstand (ikke apporterbar genstand, se kommentar), det er helt nyt for hende, normalt træner vi med personer som gemmer sig i skoven, da vi kun er i A-klassen og den først bliver en del af eftersøgningen i Elite-klassen.

https://youtu.be/8ILOyccEg7k


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Eftersøgning DcH A og E klasse
  • #1   15. feb 2020 Død-genstand

    profilbillede
  • #2   15. feb 2020 Fedt at se. I er jo gode!

  • #3   15. feb 2020 Tak, vi har også brugt et par timer på at komme så langt smiley

    Jeg glæder mig til at vi skal ud til konkurrencer og rigtig få afprøvet formen, det er nok mine evner som bliver den største udfordring.

    Selvom hun er klar, så kommer der til at gå et halvt års tid inden vi kommer ud, da hun skal parres lige om lidt(i hendes førstkommende løbetid) og have hvalpe smiley Så måske vi kommer til at vente til næste år.


  • #4   15. feb 2020 Hvor er hun god! Og sød smiley

    Sikke en løbeglæde smiley

    Når nu I har sådan en fin skov at træne i, så husk at træne knæk med hende, altså gentagne udslag i samme side, uden at hun får lov at løbe over i den anden side. Jeg tænker faktisk ikke at det bliver et problem for hende, sådan som hun løber, men hun skal bare ikke møde det første gang i en konkurrence.


  • #5   15. feb 2020 Ser imponerende ud!

    Vil hun også kunne finde mennesker der rigtig er blevet væk? Jeg mener, de sidder vel ikke nødvendigvis lige præcis i den retning du peger, kan hun finde på at gå ud af retningen hvis personen er udenfor?


  • #6   15. feb 2020 A med: Mange tak smiley

    Ja, Asti elsker simpelthen at løbe. Derfor jeg arbejder lidt på at hun løber tæt forbi mig, det er derfor at jeg stopper hende lidt op på midterlinjen. Jeg har prøvet og bruger stadig lækre belønninger på midterlinjen, men den bedste belønning for hende er faktisk at få lov til at lave gennemløb. Det er så tydeligt at hun så lige sætter turbo på, hvis hun kan se at hun få lov til det.

    Det er en mega lækker skov med mange muligheder for forskellige baner, idag tog vi den der var mest film venlig smiley

    Jep, vi træner også forskellige momenter, tæt bevoksning, over stier, væltede træer mv.
    Nu hvor vi har godt styr på det grundlæggende skal vi helt sikkert bruge mere tid på forskellige momenter, herunder sving, det er bare lige med at huske det hele når man(jeg) ik er så systematisk at have notater for vores træning, tak for påmindelsen smiley


  • #7   15. feb 2020 Hvis jeg i træningsøjemed har brug for at sende hende i samme udslag et par gange, fordi jeg gerne vil have noget rettet, så kan hun sagtens det uden at hun mister gejstrem, hvilket er en kæmpe fordel.

  • #8   15. feb 2020 A/S: Ja, Asti opsøger på fært, hvilket er meningen med eftersøgning.
    Så hun er trænet i at finde mennesker som ligger helt skjult i huler, huller, under træer mv. med camouflagenet eller grene over sig.
    Vinden var ikke lige med mig idag på den bane, så jeg kunne vise et opsøg, vi vil helst have modvind på midterlinjen.
    Vinden kommer fra venstre side, hvilket også er årsag til at hun løber direkte ud til den død-genstand. Hvis du ser nøje på videoen, så sender jeg hende ikke direkte ud i den døde, men ca. 1,5 meter foran, men hun skifter næsten retning med det samme, fordi hun får fært af den.

    Hun er mest sikker på mennesker, det er helt nyt for hende med den døde genstand. Normalt kigger hun ikke på mig når hun føler, men har fuld fokus på det/den hun har fundet.

    Så jeg indgik lidt kompromiser for videoens skyld, så man kunne se hvad der foregik smiley


  • #9   15. feb 2020 Jeg må jo erkende, at kelpie-tanken lige nåede at strejfe mig, da jeg så videoen smiley Hun ER altså ret sej smiley

    Problemet med sving, er at hunden skal sendes ud i samme område, men med 3-4 forskellige retninger på udslagene, så det er super at få det trænet.

    Husk også at træne, at hun skal løbe over krydsende stier. Ikke at hun på nogen måde ligner en, der ville stoppe med at løbe, bare fordi der er en sti smiley

    Jeg er ret sikker på at I kommer til at sparke røv i eftersøgningen, som med alt andet I kaster jer over smiley I er virkelig en inspirerende ekvipage smiley


  • #10   15. feb 2020 A/S: Hvis hun får fært af en person eller genstand opsøger hun det, også selvom det er længere fremme.
    Hun skal også være ulydig, så hvis jeg fløjter på hende, når hun har fært eller er har fundet en person/død genstand, så skal hun ignorere mig fuldstændig.
    Så hunden/Asti skal lære at være lydig og vende på stedet når jeg fløjter, men samtidig lære hvornår det er ok at være ulydig, for det kan også være på tilbage løbet til mig at hun får fært.


  • #11   15. feb 2020 A med: Tusind tak for de fine og søde ord smiley

    En Kelpie(og helt klart en Asti baby) ville klæde dig så godt og passe fantastisk til dig og din tilgang smiley Og det er ik bare noget jeg siger, det vil du også opdage hvis/når du får en smiley

    Yes, vi forsøger at træne det hele smiley


  • #12   16. feb 2020 Wauw hun er god hende Asti ??. Du får hjælp af Jette N ikke? God video!

  • #14   16. feb 2020 Det synes jeg godt nok er imponerende!

    Det er god reklame for dch, nu sidder jeg og tænker om jeg skal prøve den rute med næste hund smiley


  • #15   16. feb 2020 Bella: Tak smiley

    Nej, det gør jeg ikke, hun er ik min træner i år, men jeg havde hende sidste år sammen med min nuværende træner. Der er heldigvis rigtig mange i DcH Esbjerg som er dygtige, både trænere og udøvere, som er/eller har været i A og E klassen.


  • #16   16. feb 2020 Ok, så har du Birthe? Ja, der er mange erfarne folk i Esbjerg

  • #17   16. feb 2020 A/S: Mange tak smiley

    Jeg elsker simpelthen arbejdsøvelserne (som vi kalder dem), spor, eftersøgning og feltsøg, hundene får virkelig lov til at vise deres evner, det er så fedt at se og hundene elsker det smiley
    Udfordring er at det er et meget stort program at træne, når man er i A og E klassen og det er ik alle som har lyst til at tage sig tiden til det.

    Du skal da bare starte, vi ser af og til en dværgschnauzer, mellem schnauzer og riesenschauzer så de kan sagtens, hvis det er den type hund du gerne vil have smiley


  • #18   16. feb 2020 Bella: Jep smiley

    Ja, jeg ved i hvert fald at flere klubber, har svært ved at have nok hundefører til et A hold eller kombineret A og E og ikke mindst have en træner til holdet. Vi har heldigvis begge dele smiley


  • #19   16. feb 2020 Nej, det er meget få klubber der kan det

  • #20   16. feb 2020 fed hund og flot arbejde

  • #21   16. feb 2020 Jeg er helt og aldeles ubeslutsom på om det skal være en storpudel eller hvid dværg næste gang smiley (kæmpe forskel I know)

    Men hvis jeg skulle lave noget meget aktivt med hunden ville det nok være pudlen. Jeg ved bare ikke om jeg har engagement nok til det til at finde tiden i min hverdag:)


  • #23   16. feb 2020 Sofia A: Jo, vi har også rally i DcH Esbjerg, det er jeg og to andre træner for.

    Jeg bor selv i Varde, men har de sidste 10 år trænet hos DcH Esbjerg.

    Du skal være velkommen hos os, hvad enten du vil Lydighed eller Rally Lydighed smiley


  • #24   16. feb 2020 Sofia, det er meget sjældent hunden, der mister gejsten smiley Føreren, ja, men ikke hunden. Og hvis du ikke gider engagere dig i den basale del af DcH-programmet, så er det ikke for jer. For man skal immervæk igennem 2 andre klasser, før man kommer op i eftersøgningerne.

    Og så kender jeg både Majken og programmet godt nok til at afsløre, at der ligger maaaaaange timers træning i det Asti kan. Typisk er det en øvelse der startes op på flade baner, imens man er i C-klassen, og hvis det går godt, flytter man det ud i skoven, når hunden er i B-klassen. Og så træner man det så godt som hver eneste skide uge derfra smiley Nå ja, og husker at træne alt det andet også, inkl. spor smiley


  • #25   16. feb 2020 Hvor ofte går man til træning og hvor ofte træner man selv?

  • #28   16. feb 2020 A med: Du har helt ret i at der ligger rigtig mange timers træning i det.

    Vi startede dog først rigtig op på eftersøgning i skov, da vi rykkede op i A klassen(oktober 2018), da jeg dengang var helt blank ift. opstart og indlæring af det og det er virkelig dumt at starte forkert op og så skulle til at rette op på fejlindlæring. Men som du skriver så kendte hun til løb på spande på en græsplæne.


  • #29   16. feb 2020 Hun er ved at være helt dygtig til det, hende Asti -
    Hilsen fotografen, som syntes, at hun løb pænt hurtigt i går smiley

    Sofia, p.t. træner vi rally tirsdag kl. 18:30, men fra uge 14 flytter vi til mandag aften - også kl. 18:30.
    Lige nu træner vi på en p-plads nede i byen, men når vores plads i Tarp tørrer, flytter vi tilbage derud


  • #30   16. feb 2020 A/S: Det kommer jo helt an på hvad man træner og ens ambitioner, men hvis vi tager A og E klassen i DCH programmet, som jo er et stort konkurrence program.
    Man går ofte på et hold en gang i ugen(ca. 2,5 time), så træner du måske med en eller flere træningskammerater en gang i ugen (alt fra 2-7 timer), alt efter hvad der trænes. Og så træner man jo også lidt selv.

    Det er meget forskelligt, hvor meget jeg får trænet. Men jeg forsøger som minimum at gå spor eller træne eftersøgnings relateret træning en gang i ugen. Derudover er der feltsøg, fremadsendelse, apport, spring og alt det andet lydighed, som man også skal træne og vedligeholde.

    Når jeg skal indlære noget nyt som fx eftersøgning, så trænede jeg det helst to gange i ugen. Så hunden hurtig for en forståelse for det og udvikler sig.

    Derudover er jeg også typen som ik ønsker at være den på holdet det altid skal tages hensyn til, fordi niveauet måske er lavere end mine holdkammeraters, jeg syntes det er rarest at være med hvor det er sjovt smiley

    Niveaumæssigt kan springet mellem de forskellige klasser godt føles stort.

    En sagde engang til mig, at hvis man ikke skal føle sig fuldstændig sat tilbage når man starter i A-klassen, så skal man have et par konkurrence resultater i B- klassen på over 180 point(max 200), det kræver kun 160 point at få en halv oprykning.
    Så det var helt klart mit mål og det fik vi også.
    Og nu her efterfølgende tror jeg da helt sikkert at der er noget om det. For når du kan få så mange point i B-klassen, så har du så godt styr på alt de basale så springet til den lidt højere sværhedsgrad på flere øvelser ikke bliver en for stor mundfuld og derfor kan man fokusere mere på fx eftersøgning som er nyt og spor som lige pludselig bliver meget sværere.
    Jeg ser i hvert fald flere som kun lige har fået sine oprykninger til A-klassen og de kæmper altså en del med alle de forskellige ting i A-klassen.

    Der er også rigtig mange som ik rykker videre fra A-klassen til Elite-klassen, fordi det bliver så meget sværere. Jeg satser dog på at det nok skal lykkes for Asti og jeg smiley


  • #31   16. feb 2020 Sofia: Lige nu træner vi rally kl. 19 om tirsdagen, men når vi går over til sommertid bliver det flyttet til mandag kl 19.

    Der er plads på holdet smiley


  • #32   16. feb 2020 DorteS: Vi træner altså først kl 19, det er bare os trænere som kommer kl 18.30 smiley

  • #33   16. feb 2020 A mener du aldrig at det kan være stedet der er årsagen?

    jeg trænede i dch og måske er det ensrettet i dag men den gang skiftede jeg da klub fordi de trænede det nye sted var bedre.

    mit indtryk var at der var stor forskel på afdelingerne pga stor forskel på trænere. er det ændret synes jeg det er super godt især når man træner under samme navn smiley


  • #34   16. feb 2020 Det er da godt, at du h ar styr på det, når din co-træner ikke har smiley

  • #35   16. feb 2020 About,
    Tak for detaljeret svar smiley Det lyder virkelig som om man virkelig skal engagere og dedikere sig til det. Det er jo forståeligt nok, det på filmen ser super imponerende ud, selvfølgelig tager det mange timer at blive så gode:) Men det er også bare mange timer af ens fritid..

    Men godt at vide så man kan tage en beslutning på et ordentlig grundlag. Der går dog uanset også nogen år inden hund nr.2 lander her:)


  • #36   16. feb 2020 HL, selvfølgelig kan det være stedet. Men det er ikke hunden, der mister gejsten. Hvad der er gået galt for Sofia og Liva, ved jeg ikke, men det er ikke hunden der har mistet lysten ud af det blå smiley

  • #37   16. feb 2020 A/S: Det skal også lige tilføjes, at men behøver ikke at være så dedikeret og engageret som jeg er og have så høje ambitioner.

    Mange træner mindre end det, men så må man også bare acceptere at det tager lidt længere tid så og i C(her starter man som ny Hf) og B klassen behøver man ikke træne så meget.

    For mig er det en livsstil og jeg har valgt andre fritidsinteresser fra til fordel for hundetræning, men det er kun fordi jeg går så meget op i det.

    Ens egen hund træner jo heller ik alle de timer, meget af tiden går med at hjælpe ens holdkammerater.


  • #38   16. feb 2020 A så forstår jeg hvad du mener. Tak for at uddybe

  • #41   16. feb 2020 Lydighedsholdet er vores indgangshold til DCH-programmet.
    Det er her, man kommer efter hvalpe- eller unghundehold eller hvis man kommer "udefra".
    Trænerne på holdet vurderer når folk har klar til rykke videre på C-konkurrence eller rally.

    Hvis I har styr på basis, vil I ret hurtigt ryge videre til mit (og Karins) C-hold


  • #42   16. feb 2020 Det bliver onsdag aften, når vi går på sommertid.


  • trine L
    trine L Tilmeldt:
    aug 2013

    Følger: 1 Emner: 11 Svar: 32
    #43   18. feb 2020 Hvordan har du indlært eftersøgningen.?

  • #44   18. feb 2020 Sikke en dejlig video smiley Og sikke et fedt areal. Det ser godt ud. Men en lille detalje jeg ville overveje at ændre er at det vender dig om når du skal sende til venstre. Jeg vender mig ikke om men beholder ansigtet i den retning vi bevæger os igennem banen. Det giver et rigtigt godt flow smiley
    VI var afsted i lørdags og træne eftersøgning i et ukendt areal og for pokker hvor min halvgamle tøs løb godt. Hun ræsede afsted gennem skoven og vi havde en virkelig godt flow. Hun fik lov at løbe en hel bane uden at jeg stoppede hende på noget tidspunkt og jeg lavede slet ikke nogen udslag om. Vi havde ikke figuranter det var rent løbearebejde vi trænede.


Kommentér på:
Eftersøgning DcH A og E klasse

Annonce