{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.470 visninger | Oprettet:

Er det sådan, at gå til agility? {{forumTopicSubject}}

Jeg var i dag, ude og have min første prøve time på begynder agility med Ellie.
Hun syntes det var sjovt, og var på. Men også lidt distraheret af de andre hunde på banen ved siden af.

Der var kun en anden på begynder holdet, og jeg blev for lige at se de øvede komme på banen efter os. Pludselig er der en som højlydt begynder at brokke sig over at der er tabt godbider på banen. Jeg synes ikke jeg har tabt nogen, men det må jeg have, da jeg var den en af de eneste på banen. Jeg blev ikke informeret om brug af godbider og da jeg sagde, at det nok var mig og det måtte de undskylde. Så fik jeg verdens største verbale skideballe om at det måtte jeg fanme ikke gøre. Jeg må indrømme, det gør faktisk, at jeg tænker agility ikke er for mig. Ellie og jeg havde vores første og muligvis også sidste træningsgang.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Er det sådan, at gå til agility?
  • #1   10. okt 2020 Sikke noget pjat. Hvis der lå godbidder på banen var det da et uheld så det er da ikke noget at skælde ud over. Vedkommende skulle da lige slappe lidt af.
    En øvet hund burde altså også kunne arbejde selvom der er tabt en godbid smiley
    Tag du roligt til agility igen. Det er sjovt for både dig og din hund. Tåber kan man møde overalt.


  • #2   10. okt 2020 Altså jeg er enig i, at man skal undgå at tabe dem - men jeg er bestemt ikke enig i, at man ikke skal bruge godbidder.

  • #3   10. okt 2020 Årh sådan nogle fjolser findes altså også på jagtholdet - og alle andre træningshold. Måske havde han bare et dumt temperament, en syg kone og en virkelig dårlig dag.

    Det er virkelig træls, men det kan du ikke undgå. Hvis træningen var fed - så ville jeg helt sikkert fortsætte. Hvis I risikerer at rykke op og gå på samme hold senere, så hav en god pyt-knap eller skift hold. Jeg er mest typen til at skifte hold.


  • #4   10. okt 2020 Jeg ville vende hændelsen med træneren

  • #5   10. okt 2020 Haha jeg er altså typen der taber mine godbidder engang imellem, og det sker da også jævnligt at Umi finder et eller andet spændende i græsset som en anden har tabt. Det er vel noget af det, man arbejder hen imod at hunden skal kunne distrahere fra.

    Øv for et træls brokkehoved - og jeg ville faktisk også vende det med træneren, bare på en positiv måde høre hvordan kutymen er på stedet med godbidderne. Giver man store skideballer til andre kursister på den måde du beskriver, så skal man lige have opridset reglerne for god opførsel igen!


  • #6   10. okt 2020 Hvis jeg var din træner, og en anden i klubben havde skældt dig ud, havde jeg rykket hovedet af vedkommende smiley Der er INGEN der skal skælde ud på mine hundeførere, og da slet ikke for noget så latterligt, som at have tabt godbidder.

    Jeg ville uden tvivl tage en snak med din træner, og fortælle at det gjorde, at du fik de her tanker. Og så skal du selvfølgelig tilbage, hvis du og Ellie synes træningen er sjov smiley



  • #7   10. okt 2020 Sådan er det slet ikke der hvor jeg træner! Jeg bruger både godbidder og legetøj smiley Jeg ville nok finde et andet sted at træne..

  • #9   11. okt 2020 Okay tak smiley vi prøver igen. Vi har fået en ny prøve time, da seasonen snart slutter og de ikke synes at jeg skal begynde rigtigt før til januar smiley

  • #10   11. okt 2020 Ja det kan godt være sådan smiley alle steder jeg har trænet og hvis der kom nye fik man af vide godbidder skal være i lomme/rum der kan lukkes.

    Men ja de fleste ved at når begynder holdet har været på, skal der oftes en støvsuger ud (en hund der lige gennemgår for godbidder smiley )

    Men det ikke okay at give en skideballe. Men vil lige snakke med din træner om denne person.


  • #12   11. okt 2020 Marley - håber da ikke de trænede hunde aldrig belønnes (et klik er fx ikke en belønning i sig selv), det er da dårlig træning.

    Og godbidder er til nybegyndere, øvede bruger leg mm synes jeg også er skævt - man skal da belønne med det, som hunden synes er belønning, og foretrækker hunden mad, så er det da lidt ligemeget om den er nybegynder eller ekspert.

    At råbe af medkursister finder jeg helt uacceptabelt. Jeg ville forvente træneren trådte til der.


  • #13   11. okt 2020 Jeg belønner med godbidder for selve setuppet (når hun sætter sig mellem mine ben) og leg for løbet.

    Felter belønnes med godbidder (vi er ikke så god til dem endnu, så vi har ikke en ordentlig touch kommando under løb, så felter trænes enkeltvis)

    Jeg har aldrig oplevet at der er stillet spørgsmålstegn ved mit valg af belønning.. Jeg kender jo min hund bedst smiley


  • #14   11. okt 2020 Forhindrngsindlæring kræver en milliard belønninger, og ja det kan ske at fummelfingrede begynderførere taber dem. En øvet hund kan sagtens løeb agility på trods af tabte kager på banen og ingen smider jo godbidder med vilje. Godbidsposerne med snor i er noget helvedes værk der laver buffet i græsset hvis man vender sig hurtigt, så det sker jo... det er da træls hvis man har en snusehund, men så er det jo heller ikke værre...



  • #16   11. okt 2020 Marley - klikket mister i hvert fald sin effekt... og er det nødvendigt at klikke midtvejs er kriterierne vist også for høje. Nå, men min pointe var egentlig også bare, at det er noget forsimplet at sige, at en bestemt type belønning kun er for nybegyndere... De er da for alle, hvis hunde synes netop den belønning er fedest.

  • #18   11. okt 2020 Der er vel ikke rigtig nogle agility instruktører der vælger hvilken belønningsform man skal anvende?!? Alle vælger vel at belønne med det der virker. Ellers giver det da ingen mening at belønne.
    Hvis man klikker undervejs uden at belønne svarer det vel til et dygtig eller anden verbal ros. Det har intet med shaping/klikkertræning at gøre.


  • #19   11. okt 2020 AG - det er jeg heller ikke stødt på, altså at træner vil bestemme belønningsformen, men dyrker jo så heller ikke AG - men ville finde det lige underligt uanset sportsgren

  • #20   11. okt 2020 De fleste bruger Manners miner eller legetøj. Godbid på låg eller en Lotus bold med godbid.
    Man vælger jo det det forstærker hvad der trænes. Hvis jeg vil belønne hunden for noget på afstand skal jeg jo ikke belønne fra hånd, men med MM eller noget der kan kastes.


  • #23   11. okt 2020 Marley - det er faktisk en førerfejl mere end en hundeting... der handler om, hvordan/hvornår man har lært hunden, at belønningen kommer smiley

  • #24   11. okt 2020 Sofia
    Selvom man opbygger stor værdi for øvelser eller forhindringer belønner de fleste nu alligevel.

    Marley
    Du bør ændre noget i din træning hvis du kun træner med synlig lokning. For det når du jo ikke ret langt med.


  • #26   11. okt 2020 Så du mener seriøst at du kan træne din hund dagligt udelukkende ved at zigzagge imellem dine ben eller med håndtarget?
    Tænker du at det er god træning?

    Og lokning er da belønning smiley

    Tisse gør hunden nok uanset om vi roser eller ej.


  • #27   11. okt 2020 AG - lokning/vise godbid (det er ikke nødvendigvis det samme) er ikke så meget belønning som det er et signal. Hvis "vis godbid" er en betingelse for at udføre øvelsen, så er den signal på lige fod med et nødsignal eller verbal kommando.
    belønningen er jo det der sker, når øvelsen ER udført


  • #31   11. okt 2020 Det er da masser af folk, der kun bruger godbidder... jo jo, i forskellige situationer bliver Fido måske kløet lidt bag øret e.l. men i træningsøjemed får den kiks, that's it.


  • #33   11. okt 2020 Uanset hvad man kalder lokning så er en belønning da en belønning.
    Godbidden er da den samme om hunden ser den før, under eller efter øvelsen.
    Mange bruger lokning i deres træning. De fleste formår dog at ændre strategi.
    Men man kan altså godt træne og indlære øvelser med lokning.


  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.321
    #34   11. okt 2020 Hvorfor skulle man ikke kunne fremme en adfærd med lokning. Så længe det kan betale sig. Det er jo ikke fordi at man ikke belønner fordi man lokker.

  • #36   12. okt 2020 Sofia
    Så dit skriv i #29 betyder???


  • #38   12. okt 2020 Generelt tænker jeg at agility er til dels selvbelønnende for Nicki, på en måde, som jeg ikke har oplevet før - jo, måske på spor. Men det betyder ABSOLUT ikke, at jeg ville undlade en egentlig belønning! Det betyder bare at jeg har en enormt glad hund, når vi løber AG..

    Men altså - når hun har fået sit legetøj, så løber hun jo rundt i sin sejrsrunde og hopper over spring, løber gennem tunnellen mv - så jeg tænker at hun generelt er ret glad for sin AG smiley

    Men selvom hun elsker det, så har hun bestemt en forventning om belønning, og bliver mere og mere frustreret, hvis den udebliver når løbet stopper. Så længe hun er i gang på banen, er der ingen frustration, kun koncentration smiley


  • #39   12. okt 2020 #37

    Dælme godt mine hunde ikke vidste det der med, at de bare følger godbiden og ikke indlærer smiley

    Du er meget katagorisk i din måde at se på hundetræning, Sofia. Prøv at male lidt uden for stregerne også - det bliver man faktisk bare en bedre hundefører af smiley


  • #40   12. okt 2020 Sofia
    Så hvis du fører en godbid hen over hovedet på din hund og siger sit og den sitter og får sin belønning 100 gange, så mener du ikke at nogle hunde har lært kommandoen “sit”?

    Altså jeg er ikke tilhænger af lokning i træning. Men indlære adfærd med lokning kan nu sagtens lade sig gøre.
    Jeg elsker træningsteorier men man skal da også se på hvad der virker i praksis


  • #41   12. okt 2020 Hvorfor er du ikke tilhænger af lokning i træning, AG ?

    Bare nysgerrig.


  • #42   12. okt 2020 Sofia - selvfølgelig kan man indlære adfærd med lokning, det har man gjort i mange år, og gør man det rigtigt, så lærer hunden også at udføre adfærden uden lokningen.

  • #44   12. okt 2020 Det er jo også en forkert måde du benytter lokning på, Sofia ..

    Men lidt store ord at fordi DU ikke kan få det til at fungere, så dur metoden ikke smiley


  • #45   12. okt 2020 Min ville da sætte sig. Det er da sådan vi træner vores terriers. Der skal godbidder i stride strømme til. Mine gider ikke legetøj.

  • #46   12. okt 2020 Jeg har godt nok set mange hunde gennem tiden lære 'sit' signalet ved at en godbid er ført hen over hovedet på dem samtidig med at der er blevet sagt sit. 99,9% af dem ender da med at kunne sitte udelukkende på 'sit' uanset om føreren har hænderne bag ryggen over hovedet eller står med ryggen til. Min egen dober sitter på signalet 'sit' uanset hvordan jeg vender og drejer mig. Hun laver stillingskift udelukkende på verbalt signal, men alle positioner er indlært 100% med lokning. Hun er trænet med helt 'traditionel' lokning. Det virker nemlig så fortræffeligt på hende. Shaping duer så tilgengæld overhovdet ikke med hende; vi står bare og kigger på hinanden og der sker nada.
    Min anden hund trænes vha shaping; det er nemlig superefftektivt til sådan en selvstændig turbo terrier som ham. Lokning er så tilgengæld ikke superoptimalt med ham; han elsker at tro at han selv har fundet på øvelsen og yder lidt 'modstand'/'slår fra', hvis han tror jeg vil bestemme hvad han skal.
    Så hvad der er bedst afhænger 120% af hvad det er for en hund man står med smiley


  • #48   12. okt 2020 Sofia - søg ja, godbidden skal udfases, ingen har da påstået andet. Men det skal en target og andre hjælpemidler jo også. Shaper man sin sit, så skal man jo efterfølgende have signal på, den sætter sig altså heller ikke på sit, blot fordi den har tilbudt adfærden frivilligt x gange

    Det et forskellige måder at indlære på - at du synes en metode har flest fordele betydet ikke, at en anden metode ikke virker.

    Tag et kig på konkurrencebanerne - ja, flere og flere arbejder med shaping og frivillig adfærd, men luge mig om ikke stadig en stor del af hundene er trænet ned lokning.


  • #49   12. okt 2020 Og til TS. Man vil uværgeligt møde den slags mennesker en gang imellem - også til hundetræning. Lad være med at gruble for meget over det. Shit happens og det er der bare nogen der tager meget personligt. Du kan jo evt, vende din oplevelse med træneren.

  • #51   12. okt 2020 Jeg bruger da også lokning i min træning. Fx til vores opstart af pladsposition, når hun skal have hovedet i en bestemt stilling. Og det er ellers på opfordring af Nina Krüger, som vist generelt baserer alle kurser på klikkertræning, shaping og frivillig adfærd. Nogle gange er det bare det, der er mest effektivt.
    Gad vide om jeg "formår at ændre strategi" ?? smiley

    At man bruger lokning betyder jo ikke, at øvelsen skal fastfryses sådan, og man skal gå og lokke med en godbid/hånd resten af livet. Udfasningen tænkte jeg egentlig var en rimelig klar selvfølge.


  • #52   12. okt 2020 Sofia, det virker som om du tænker (og træner?) meget konkret, og har svært ved at gennemskue nuancer og grænseområder. Men det betyder ikke at andre har samme udfordring.

    Den største fare ved at træne hund, er hvis man selv tror at man har patent på sandheden, og er den eneste der besidder evnerne til at komme fra a til b. For det betyder også, at man ikke har muligheden for at ændre taktik, hvis det man gør ikke virker.


  • #53   12. okt 2020 Sofia - jeg kender ingen, der ønsker at blive ved at lokke den samme øvelse frem for evigt. Der er en del, der ikke er dygtige nok til at læse lokningen ud og derfor ender med at hunden kun vil arbejde, hvis den kan se belønningen - men ALLE jeg har talt med om det, har et mål (eller i hvert fald et ønske) om at hunden skal kunne det uden lokning...

    Hvis du selv bruger lokning til indlæring må du jo vide, at lokning virker, så forstår jeg slet ikke dine tidligere skriv.


  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.321
    #55   12. okt 2020 Så altså ingen indlæring. Selvfølgelig hænger det ikke sådan sammen. De fleste hunde vil jo få en forståelse for hvad der forventes.

    Undre mig over at man helst ikke vil bruge noget som kan være den hurtigste vej fra a-b.


  • #56   12. okt 2020 Shit en spændende tråd smiley

    Jeg bruger selv meget lokning i min træning, men alt lokning udfases jo.
    Jeg forstår slet ikke den ide med at hunden intet har lært af lokning?

    Eks:
    Da Sam første gang skulle lære tunnel eller over A bræt (eller vippe eller balance) til agility blev han lokket, mest af alt forbi han er skeptisk vedrørende nye ting, og det vil tage for lang tid at gide shape adfærden ind, meget nemmere at bruge lokning, de første gange, koble kommando på, og vupti udfase lokningen og først modtage belønning for endt øvelse.

    Hvis jeg siger "igennem" ved han det betyder han skal rende igennem en tunnel, hvis jeg siger "over" ved han han skal hen over A brættet, hvis jeg siger "spring" ved han han skal springe, også fra afstand af, så jeg er ret sikker på han har lært lige så meget som hvis han selv tilbød adfærden.

    Jeg gider bare ikke bruge tid på shaping, hvis han kan lære det meget hurtigere med lokning. smiley
    Jeg shaper også, men overhovedet ikke alt smiley


  • #57   12. okt 2020 For mig betyder det så ikke så meget hvad der er hurtigst, men hvad der giver det bedste slutresultat - for Sten er det ofte frivillig adfærd, shaping, capturing frem for lokning. Men nogen ting er da nemmere og lige så gode at lokke, og så er det fint med mig at gøre det.

  • #58   12. okt 2020 Funke
    De fleste der benytter lokning bruger jo kun lokning i opstarten og sætter derpå kommando/signal på. Altså ændre strategi.
    Det er de færreste der kun bruger lokning. Altså guf på næsen ellers kan/vil hunden intet.

    Martine
    Fordi jeg træner og underviser efter shapingprincipper, target, dirigeret shaping m.m.
    Men jeg er da ikke bleg for at bruge lokning hvor det giver mere mening. Og især ved hunde der ikke er vant til at tilbyde adfærd.
    Jeg elsker at se når hunden står og tænker og prøver på at regne ud hvad vi gerne vil have den til.


  • #59   12. okt 2020 Mathilde
    Der findes faktisk nogle hundeejere der aldrig får lokningen pillet af øvelsen. Så de kan kun få hunden til at tilbyde noget når de står med en synlig godbid. smiley
    Træningsmetoder er forskellige og man skal jo bruge det der virker og som man føler er bedst.
    Jeg ville aldrig bruge lokning til f.eks indlæring af vippe og A. Fordi jeg har et helt bestemt kriterie for hvordan den øvelse skal udføres.
    Så mit set-up består af en masse små lege der tilsidst sættes sammen til den færdige øvelse. (bom-leg, løb helt ud til spidsen, dæk og hold position, opgangsfelt, løbefelt både ligeud og med drej og alle lege generaliseres med alle typer handling)
    Lokning ved tunnel giver rigtig god mening for den laves bare kort og lige og så kan hunden se godbidden igennem. Desuden er kriteriet bare ( løb igennem) smiley


  • #60   12. okt 2020 Sofia, hvorfor bliver det firkantet, når vi snakker træning? Der er ikke rigtig andre end dig, der holder på at det er firkantet, og det gør det svært at debattere med dig. Fordi du ikke vil (eller ikke kan?) forstå nuancer.

    Jeg tror muligvis at alt i Bella er lokket ind. Hun er ikke perfekt, langt fra, men hun er dog blevet en ok lydighedshund. Dorit er både lokket og shapet, og det er ikke at jeg ikke kan få hende til at arbejde uden synlig belønning, men hvis hun får lov at se sin belønning inden vi går igang, kan hun gå til verdens ende, i forventning om den halve pølse der ligger i min lomme.

    Mine hunde er meget forskellige, særligt i indlæring, og havde jeg haft en sort/hvid tilgang, havde vi aldrig fundet ud af at samarbejde, mig og Dorit.

    Jeg håber sådan for dig, Sofia, at du en dag kan åbne øjnene og bare forstå en lille smule af de nuancer, andre ser. Det ør træningen så meget sjovere for alle.


  • #61   12. okt 2020 Ej jeg vil også lige indskyde at A bræt og vippe faktisk først er prøvet shapet ind, hvor han selv har tilbudt en pote, så begge poter, så et bagben, så begge bagben, men forbi han er så skeptisk anlagt, kom jeg ikke videre derfra, end at han kom op på A brættet og så ikke turde gå ned på den anden side, så han endte altid med at vende af og gik ned, til trods for forskellige teknikker derhen til, obs han er startet på A'et i hvalpe højde og dernæst næste højde, ingen problemer der, det er kun blevet shapet ind, men A'et i fuld højde, kan være farligt på den anden side i Sam's hoved, så at få det sidste stykke på og bruge synlig lokning, gjorde nøjagtig det det skulle, han fandt modet, og når først han havde klaret det en gang var det ingen sag, han er faktisk utrolig god til at tilbyde adfærd, hvis bare det ikke indikere "farer" i hans hoved, men man er jo RR smiley

  • #62   12. okt 2020 AG
    "De fleste der benytter lokning bruger jo kun lokning i opstarten og sætter derpå kommando/signal på. Altså ændre strategi."

    Ja det er jo ligesom pointen... altså der er vel INGEN som starter ud med at forvente og have som mål, at man altid skal lokke hunden rundt på den måde. Men i så fald har jeg nok misforstået din "formå at ændre strategi" kommentar. Som jeg ser det ændrer du ikke strategi, du beslutter dig for at bruge lokning og det inkluderer så også en udfasning og at sætte signal på.

    Jeg tror egentlig der er rigtig mange som kun bruger lokning. Hvad tænker du, de ellers skulle bruge? Én gruppe er dem der bevidst vælger den metode, en anden gruppe er de mange mange familiehunde som aldrig har set skyggen af klikkertræning eller shaping smiley


  • #63   12. okt 2020 Funke
    Nu skrev jeg det jo som svar på #22. Og jo, der er folk som kun træner med godbid på næsen og aldrig får den pillet af.
    Jeg vil altså meget nødig se mine kursister løbe agility eller gå rally med en godbid på næsen.

    Jeg tænker dirigeret shaping faktisk fungere lige så hurtigt som lokning. Men ser da altid på hvad der passer bedst til hunden/ejer


  • #65   12. okt 2020 64
    Jeg er lidt usikker på om det et reelt spørgsmål eller bare humor?
    Men svaret er en styret shaping proces evt ved brug af kropsignaler, target, osv.


  • #66   12. okt 2020 Et set-up hvor man gør det meget meget sansynligt at hunden af sig selv udfører den ønskede adfærd, som man så kan belønne.

  • #69   12. okt 2020 Jeg synes "tænke shaping" - eller, som jeg nok ville kalde det: fri-shaping - er mega genialt til at igangsætte initiativ og bare få en masse forskellig adfærd frem. Men det er jo også super krævende for hunden at skulle forholde sig til, og den skal kunne arbejde på en hårfin grænse af frustration og gætteri.

    Det er skidegodt til nogle hunde, og til nogle situationer. Men bestemt ikke til alt. Jeg startede det op med Umi for at få belønnet en masse initiativ og opfindsomheder smiley Og så bruger jeg dirigeret shaping og lokning til meget af det andet.

    Lige nu øver vi "hesten"/stå mellem ben, og jeg tror den ville være voldsomt svær at starte op med ægte frishaping. Så det bruger jeg nu mest til initiativ-øvelser.


  • #72   13. okt 2020 Ingen indlæring i lokning...
    Jeg husker da den misforståelse dukkede op - det var shapingbølgen vandt frem og det blev brugt som argument imod at bruge stort set alt andet end fri-shaping. Dirigeret shaping kom først senere, det var også fyfy.

    Men det har aldrig været sandt. Man glemmer fuldstændig at lokning i den grad laver hjernespor - helt som al gentagelse gør.
    Både krop og hoved husker og gør gentagelse sandsynlig og afvigelse mindre sandsynlig.
    Jo mere, man går med godbidden på næsen, jo højere er sandsynligheden for, at den position aldrig ændrer sig.
    Hertil indlæres grundstilling efter gang nøjagtigt ligeså effektivt.

    Og som nærmest alle skriver - alt hjælp skal udfases, men det er ikke noget, der hæfter sig specielt til lokning. Og det er en faldgrube i al belønningsbaseret træning.

    Indlæring sker hele tiden. Om det er det rette, der indlæres, er afhængigt af hundeføreren...


  • #73   13. okt 2020 AG - tak for svar smiley

    Jeg bruger lokning og shaping .. (jeg kalder det bare at træne - er ikke superraf til alle de her ord for ting) - men jeg lærer altså hunden hvad den skal, inden jeg sætter shaping på. Eller det er sq nok ikke hvad I vil kalde shaping i virkeligheden.

    Jeg vil have en hund, der tør at forsøge / vil forsøge, og den skal køre i denne her høje drift og ikke bare sådan tusse igennem øvelserne (det er jo iøvrigt fuldstændig værdiløst, med mindre man stiller for nogle dommere herhjemme smiley ), så jeg bruger aldrig ordet nej, hvis den fejler.
    Så bruger jeg a-a, som indikator til hunden at "nej, det var ikke sådan du skulle gøre, men det var edderdylme godt forsøgt" .. for at opildne hunden til at forsøge igen, det er absolut risikofrit, det kan være du fejler, men det kan også være du ikke gør, og så er der eddermasme fest. Og så ryger jeg over i lokning igen, viser hunden hvad det er den skal - og så fremdeles.
    Jeg har på den måde hunde, som arbejder enormt hurtigt, openminded og med en kolossal selvtillid .. og det er det, der i sidste ender batter på konkurrencebanerne, men vigtigst for mig af alt - det er DET træning handler om.

    At udelukkende træne efter resultater på en træningsbane, gør rejsen dertil uendelig røvtrist - både for hund og fører.

    Jeg ville - hvis jeg skulle vælge at undervise igen - ikke være så låst på én metode og proklamere at her træner vi efter den og den måde .. jeg har heldigvis lært, at der er ret mange måder at komme til Rom på smiley


  • #74   13. okt 2020 Jeg synes shaping er mega-sjovt, og huskyerne elsker det, fordi de føler, at de selv bestemmer. MEN jeg nægter altså at bruge uger på at shape en adfærd frem, som jeg kan lokke frem med en guf på 5 sekunder.
    Guffen bliver brugt 2-5 gange (ca.), for lige at guide hunden i retning af, hvad det er jeg gerne vil have, og derefter er guffen ude af hånden igen. Det virker fint her smiley



  • #75   13. okt 2020 Shaping uden nogen form for guidning, hvad end det er miljø, targets eller what ever, er syg en lang vej til målet, hvis man vil lære den et helt kulturprogram e.l. det er fint, hvis man bare gerne vil have initiativ og vil gribe hvad der kommer, men hvis jeg fx gerne vil lære Fido at lave en foldedæk og hunden aldrig tilbyder noget dette naturligt, så er det sgu noget nemmere at lave et setup, hvor foldedæk er sandsynligt (platforme, targets, belønningsplacering mm) end at stå og vente på den sådan helt spontant tilbyder noget, der ligger den fjernt eller noget der er tæt på at være det jeg ønsker.

    Min hund ville i øvrigt hurtigt forlade træningen, hvis ikke den relativt hurtigt fik nogen klik ind. Andte ville blive frustrerede og vupti har man gø, piv, nap osv


  • #76   13. okt 2020 Hate to ask, men...

    "Foldedæk"????


  • #77   13. okt 2020 Haha jeg har heller ikke hørt om foldedæk før smiley

  • #78   13. okt 2020 Tænker det er et dæk, hvor alle fire ben bliver på stedet.

  • #79   13. okt 2020 Som CH siger - nogen kalder det vist smækdæk?
    Uanset - dæk hvor vovse ikke først slår røven i sædet smiley

    Men øvelsen er jo ligemeget. Hvis jeg ønsker Fido gør noget specifikt, der ikke meget sandsynligt vil blive tilbudt, så sørger jeg da for et setup, hvor det bliver et mere sandsynligt tilbud... andet er da bare lidt langsommelig eller ligefrem dårlig træning.


  • #80   13. okt 2020 Aha, jeg anede ikke, at det hedder det.

    Jeg træner ikke med at mine hunde skal tilbyde noget - jeg går efter sikkerhed, udstråling, fokus, glæde og hurtighed i mine øvelser... Og at tydeliggøre, hvad det er jeg forventer smiley


  • #81   13. okt 2020 Ved heller ikke om det ligefrem er et officielt navn, sådan har det bare heddet de steder jeg har trænet smiley
    Jeg bruger så en del frivillig adfærd og meget lidt lokning, det fungerer godt for os, men man skal jo gøre, hvad der virker til det man skal bruge det til


  • #82   13. okt 2020 Og så skal man jo også skæve til - hvis man ønsker at gå til lidt prøver / konkurrencer, hvad der kræves af den måde hunden agerer på.

    Shaping dur ikke i min sport.

    Jeg laver små tricks og problemløsninger med dem - fordi det er sjovt - men det er ikke noget jeg sådan bruger til noget smiley


  • #83   13. okt 2020 Det var lidt det jeg mente med "til det man skal bruge det til" smiley

  • #84   13. okt 2020 Jeg var ikke klar over at du stiller til prøver, sorry..

  • #85   13. okt 2020 Huh? Det har jeg vist ikke skrevet. Jeg skrev netop, at shaping fungerer godt for os og vores brug, men at folk jo skal gøre det der virker for dem. Jeg har ikke et problem med lokning

  • #86   13. okt 2020 Nu bliver det lidt skørt???

    Jeg skriver, fordi du taler om at træne efter dit "brug", at man, hvis man som jeg også stiller til prøver / konkurrencer, er nødt til at skæve til hvad der forventes af hunden - og altså ikke bare hvad jeg synes, den skal "bruges" til.
    Du skriver herefter at det også var det du mente - og jeg konkluderer så, at du derfor også stiller til prøver / konkurrencer.. Men det er så åbenbart forkert?

    For er det det, er det 2 forskellige ting vi taler om.
    Du kan træne efter hvordan du synes at det skal se ud / bruges.
    Jeg er nødt til, sålænge jeg ønsker at deltage i prøver / konkurrencer, at forberede min hund til hvad dommere vil se.



  • #87   13. okt 2020 Næh Martine, tænker bare du misforsrid hvad jeg skrev - det var åbenbart ikke tydeligt nok.

    Jeg mente rigtig nok, at man skulle skæve til, hvad man skulle bruge det til - hvordan du af det udledte, at jeg gik konkurrencer ved jeg ikke.

    Derfor gentog jeg blot, at til MIT brug virker det jeg gør... har ikke påstået det gør til dit, det aner jeg jo ikke en klap om.


  • #88   14. okt 2020 hvordan du af det udledte, at jeg gik konkurrencer ved jeg ikke.

    "Brug" ... for mig indikerer det altid noget andet "end bare ..."

    Derfor min kommentar om at man er nødt til at rette sig ind efter det program man stiller til prøve i.
    At der er 1000 veje at komme til Rom på, og hvilken en folk vælger, har jeg ikke rigtigt kommenteret på smiley


  • #89   14. okt 2020 Martine - man kan faktisk godt træne et program uden at gå til prøver i det smiley


  • #90   14. okt 2020 smiley

    Nu har jeg forsøgt at forklare, hvorfor jeg troede at du gik til prøver og det var derfor jeg skrev som jeg gjorde.
    Og så kvitterer du med et sarkastisk og nedladende svar.

    Don't get it..


  • #91   14. okt 2020 Det var så overhovedet ikke nedladende ment, blot ment som " man kan godt ønske et specifikt udtryk og udførelse, selvom man ikke går til prøver", men glem det, jeg forklarer mig åbenbart dårligt og taget i betragtning, at jeg faktisk i udgangspunkt var enig med dig ift at ønsket brug har noget at sige ved valg af metode ved jeg egentlig ikke hvordan vi endte her smiley

Kommentér på:
Er det sådan, at gå til agility?

Annonce