{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
930 visninger | Oprettet:

Lære hyrdehund at apportere en and? {{forumTopicSubject}}

Vil rigtig gerne lære Sia at apportere en and, men kan tydeligt mærke på hende at det ikke ligger naturligt for hende.. Og er lidt I tvivl om fremgangsmåden smiley

Hvis jeg gør den "levende" og vi leger er hun helt vild og tager den gerne og løber.. Men det er jo ikke meningen det skal være et legetøj.

Så skiftede vi til klikker, hvor jeg klikker når hun viser interesse for den (en lille krikand) og så fik hun sin bold som belønning.. Men der kunne jeg mærke hun blev lidt frustreret. Og så vil hun helst bare slikke på den..

Vi har andevinger hjemme i fryseren, er det mon bedre at starte der? Så hun bliver vant til fjer/dyr og så bygge det stille op til en and.. Eller skal vi bare træne videre med en hel and og så klø på med klikker?

Andre gode råd eller fif?

Min far er jæger uden jagthund, så derfor kom ideen. Men hun skal altså ikke med på jagt, det er bare en sjov udfordring smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Lære hyrdehund at apportere en and?
  • #1   21. nov 2021 Kan hun apportere andre genstande? Ellers ville jeg måske starte med at indlære apport med en genstand, generalisere det til andre ting og så introducere anden - bl.a. fordi det jo er ret væsentligt, at hun ikke får lært at tygge i eller mase ænderne og hvis hun i forvejen ikke er helt pjattet med at have dødt dyr i munden, er det nok en god ide at hun lige bliver glad for apportering, før hun skal apportere emner, hun ikke synes er super fede at have i munden

  • #2   21. nov 2021 https://www.hundegalleri.dk/video/diverse-hund/46492-vil_schaeferen_gribe_en_doed_fasan_

    Som du nok har gættet, hvis du har set videoen, har jeg ingen brugbare fifs smiley


  • #3   21. nov 2021 Hun kan godt apportere en genstand, dog er der stadig lidt finpudsning der mangler, men hun synes det er sjovt smiley Så det vil måske være fint at starte med vinger så hun vænner sig til fjer?


    Haha A, Sia ville nok lave samme nummer smiley


  • #4   21. nov 2021 Bella har altid syntes, at alt der har pels eller fjer, er klamt at have i munden smiley Jeg har prøvet i årevis med tørrede fasanvinger, rådyrdummmyer og kaninskind. Hun lærte med tiden at tage dem i et feltsøg, men det var ikke med glæde.

    Dorit ELSKER alt, der engang har været levende. Men hun er jo ikke typen der gider at apportere, så hun napper det, skrider og går igang med at pelse det smiley

    Når nu Sia ikke er glad for det, så ville jeg overveje om det var et partytrick der skulle udsættes nogle år. Du risikere at tage hendes glæde ved at apportere, både apporter og genstande fra feltsøget. Min egen oplevelse er, at hvis hunden ikke i forvejen har en kæmpe glæde ved at bære ting, skal der ikke meget til at ødelægge dét, man har bygget op. Og så risikerer man at stå med en hund, der synes man har en konflikt, og som derfor mister lysten til at hente og bære.


  • #5   21. nov 2021 Pels er et hit, det elsker hun. Tror heller ikke det er fjerene som sådan, nok mere det døde dyr der følger med..

    Tror vi ser hvad hun siger til andevinger og hvis det slet ikke er noget så kan vi vente smiley Det skal jo netop være sjovt, og er slet ikke i tvivl om at hun nok skal lære det smiley


  • #6   21. nov 2021 Atlas ved ikke, at han er en retriever, og døde dyr er bare klamme smiley men jeg har fået et par råd til apporteringen med ham, som du måske kan prøve af.
    Hvis du kan få interesse for vingerne, så kan du tage en af dem og sætte fast med elastikker på en apportgenstand, som hun gerne vil hente. Et andet råd er at tage en gammel sok og trække ud over anden. Hvis du kan få hende til at apportere sokke-anden, kan du gradvist klippe huller i sokkerne og så trække fjer ud igennem.

    Første metode har jeg prøvet uden succes, men den anden har jeg aldrig kastet mig ud i.


  • #7   22. nov 2021 Vi var to, der fik det som udfordring i sin tid, da jeg tog Klikkerinstruktøruddannelsen. Den anden havde border collie, og jeg skulle lære Lanka det.

    Jeg startede med at lære hende at apportere en helt alm mindre dummy. (hun ville generelt gerne bære genstande).
    Da det var på fuldt signal, så satte jeg en due-vinge fast på den med elastikker, så den dækkede den ene side.
    Og da det virkede, fik den vinge på den anden side også.
    Efter det apporterede hun fint en hvilken som helst fugl smiley



  • #8   22. nov 2021 Fedt, tak smiley

Kommentér på:
Lære hyrdehund at apportere en and?

Annonce