{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.286 visninger | Oprettet:

Træning - modstand - tilbageholdelse {{forumTopicSubject}}

Nu hvor der er gang i lidt trænings-tråde så kunne jeg også lige oprette én.

Jeg har den udfordring med Umi, at hun reagerer på at blive tilbageholdt. Det sker når jeg kaster legetøj, tilbageholder hende, og slipper hende derefter. Hun bliver simpelthen sur, snerrer og drejer hovedet for at bide mig.
For mig at se er dét at arbejde med tilbageholdelse/modstand en rigtig god måde at skabe spænding, forventning og intensitet i hunden, og samtidig udbygge på det og lære den at arbejde i høj arousal (apropos...)

Men Umi vælger simpelthen enten 1) slet ikke at give modstand, hvilket jo altså er hele formålet, eller 2) snerre og bide mig.
Jeg havde nok ikke voldsomt meget imod det, hvis ikke det var fordi hun jo mister totalt fokus på legetøjet og i stedet går helt bananas med at hakke mig fordi hun vil fri.

Hvordan lærer man sådan en hund at være i modstand? Hvor starter man? Er jeg sprunget 500 trin over? Det er nok mere komplekst end som så.
Men jeg kan beskrive, hvad jeg gør lige nu: jeg trækker legetøjet hen ad jorden mens hun får lov at følge efter og jeg har et meget let hold i hendes halsbånd. På denne måde håber jeg at vænne hende til, at modstand er godt, og at hun bare skal beholde fokus på legetøj, og det giver adgang til belønningen.
På et tidspunkt ønsker jeg at arbejde med at kunne afgive en simpel kommando idet hun er oppe at køre, men der er vi slet ikke endnu. Så jeg holder mine krav meget små og starter ved begyndelsen.

Hun kan jo godt trække i snoren, hun er super ihærdig til at mosle sig frem mod en hånd med mad, hvis jeg holder hende tilbage på brystet, men at blive tilbageholdt i sele/halsbånd, DET skal jeg satme have hug for.

Så hvad gør man med sådan en hund? Er jeg på rette spor eller helt ude i skoven? Håber ikke min tråd blev alt for rodet... smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Træning - modstand - tilbageholdelse
  • #1   17. maj 2022 PS. Umi har stadig mistet al interessen for legetøj på træningsbanen og udenfor generelt. Vi leger primært indenfor eller lige ude på min svalegang. Så det er ikke fordi det haster, eller er noget vi bruger meget..

  • #3   18. maj 2022 Kan du ikke indlære et mundtligt signal, som sidder så godt, at du ikke skal have hånden ned og tage snor af?
    Jeg lavede bytte legen med Coco en helt masse, da hun var lille/ung og den sidder idag, så jeg kan lege med hende, bede hende slippe, tage legetøjet, give vent kommando, og kaste og give fri, fordi hun kender rutinen sidder/står hun i spænding og venter på at få fri:)


  • #4   18. maj 2022 Er du helt sikker på at hun opfatter legetøjet som en belønning? Step 1 må være at hun virkelig synes det er en fest at lege med dig. Det skal fungere rigtig godt FØR du overhovedet begynder at forsøge at give hende modstand. Hunden skal virkelig VILLE legen før det kommer til at virke. Ud fra dine indlæg herinde lyder det ikke helt sådan for mig.
    Jeg har indtrykket af at det med at bruge legetøj som en belønning er noget du virkelig bakser virkelig meget med. Husk nu at en belønning KUN er en belønning, hvis hunden synes det. Det er ganske enkelt svært at stoppe ned i halsen på en hund, der ikke synes leg er virkelig fedt.
    At hunden mister interessen for legetøjet kan meget vel være et signal fra hunden om at den ikke kan kapere mere og at presset på den er for hårdt. At hun vender sin frustration mod dig siger nok også et eller andet om at hun ikke forstår 'legen'. Måske skal hun have en pause fra det?
    Jeg kan godt lege en god trækkeleg med Clinton på træningsbanen, men som belønning virker det ikke. Han er sådan 'fint så har vi leget - hvornår får jeg kagerne'. For ham har mad ganske enkelt en meget højere værdig (det har så til gengæld en meget meget høj værdi hos det røde madvrag smiley ). Ville jeg gerne have brugt leg som belønning. JA, men altså hunden ville det anderledes.


  • #5   18. maj 2022 Min umiddelbare tanke er, at du holder modstanden alt for længe? I begyndelsen ville jeg kun tilbageholde et splitsekund, før jeg gav release, og så ellers bygge det stille og roligt op derfra?

    Og ellers må jeg indrømme, at jeg ville droppe det. Så ville jeg indlære et vent på target el. lign. med fristeøvelser og release.

    Er det generelt et problem, at hun ikke er nok "på", når I arbejder, så du gerne vil køre hende højere op?
    Min Nimbus er EKSTREMT afslappet, når han fx. sidder og venter foran første spring på en agility-bane. Men så snart han får release er der fuld power på, og det ser jeg faktisk nærmere som en fordel end en ulempe smiley


  • #6   18. maj 2022 Jeg bruger også den metode du beskriver (tror jeg, ellers har jeg misforstået dit skriv?) og synes det er genialt til at få noget speed og power i eksempelvis apporteringerne.

    Esh går besærk, gør og hidser sig op - men ALTID fremadrettet .. Czhap gør (gjorde) som du beskriver og det dur bare ikke.
    Frustrationen skal jo være rettet imod at de VIRKELIG gerne vil afsted og at de bliver "hidsige" over at blive holdt tilbage - så når de endelig bliver fyret af, så er der drøn på.
    Jeg må indrømme, at jeg ikke accepterer at blive bidt af min hund, så han fik besked på at lade være.

    Jeg gjorde det så lidt "nemmere" og holdt ham ikke tilbage helt så længe, tog en lille kort snor på, så jeg ikke skulle holde ham i halsbåndet, hvilket var bedre for ham .. men altså, jeg gider ikke at han afreagerer i mig, så enten stoppede jeg ham effektivt, eller også stoppede jeg metoden.

    Den virker så langt bedre på Esh, som virker som om, at han forstår ideen bedre - gir det mening ?


  • Mathias M
    Mathias M Tilmeldt:
    okt 2018

    Følgere: 5 Emner: 13 Svar: 373
    #7   18. maj 2022 Gør hun det samme hvis du bruger mad og tilbageholder hende fra maden?

  • #8   18. maj 2022 Jeg har aldrig forstået det med at man vil bruge en bestemt belønning, i sær hvis det ikke er den belønning hunden tænder på.
    Så skal man lærer hunden at x er en belønning i sredent for at bruge det hunden selv ønsker.


    Jeg ville da også blive træt at at få en banan som belønning hvis jeg helst ville ha penge.


  • #9   18. maj 2022 Maya - helt og aldeles enig.

    Men lige her, er det vist ikke et spørgsmål om belønning ?

    "For mig at se er dét at arbejde med tilbageholdelse/modstand en rigtig god måde at skabe spænding, forventning og intensitet i hunden, og samtidig udbygge på det og lære den at arbejde i høj arousal (apropos...)"

    Altså selve belønningen er jo ikke the issue, det kan være en skål mad, en bold, naboens kat .. etc .. men det er for at få noget mere knald på i dens arbejde.

    Det er ihvertfald sådan jeg læser TS´ indlæg. Men jeg kan jo ha misforstået noget smiley


  • #11   18. maj 2022 Martine: ok så har jeg misforstået det, troede det var en del af at lærer hunden at ville belønnes med legetøj.



  • #12   18. maj 2022 maya - Eller også har jeg .. det er ihvertfald den del, jeg svarer på til TS smiley

  • #13   18. maj 2022 Jeg bed lidt mærke i #1. Og så har TS flere gange skrevet lidt om at det med leg og Umi er lidt svært smiley

  • #14   18. maj 2022 #13

    Hvad bider du mærke i i #1 ?


  • #15   18. maj 2022 At Umi har mistet interessen for legetøjet på træningspladsen.

  • #16   18. maj 2022 Der står :

    Jeg har den udfordring med Umi, at hun reagerer på at blive tilbageholdt.

    Hun skriver da ikke i denne her tråd, at Umi ikke gider sit legetøj ?


  • #17   18. maj 2022 OG det kan også være at jeg lagde for meget idet smiley

  • #18   18. maj 2022 "PS. Umi har stadig mistet al interessen for legetøj på træningsbanen og udenfor generelt. Vi leger primært indenfor eller lige ude på min svalegang. Så det er ikke fordi det haster, eller er noget vi bruger meget.." smiley

  • #19   18. maj 2022 Kæft, jeg troede #1 var startindlægget og har overset det hun skriver i .. ja, #1.
    Helt enig - hvis hun ikke gider legetøjet, kan man ihvertfald ikke benytte metoden smiley

    Sorry - så overse mine indlæg TS, vil ikke slette dem, det giver rod i tråden smiley



  • #20   18. maj 2022 Ja undskyld mit indlæg er lidt rodet, jeg kan godt forstå det måske er lidt svært at fatte smiley

    Jeg bruger selvfølgelig kun det her, når Umi opfatter legetøj som en fed belønning og elsker at lege. Og det gør hun - bare kun indenfor, eller lige udenfor hoveddøren. Så det er jo begrænset hvor meget vi reelt bruger det, endnu. Og jeg har helt droppet idéen om at bruge legetøj som belønning i træningen.
    Til gengæld vil hun rigtig, rigtig gerne lege her indenfor, og jeg synes jo det er så ærgerligt ikke at udnytte vores mulighed for at lege, og udvikle legen. Og måske burde jeg bare helt lade være, når vores leg ikke sidder bedre fast end den gør - jeg ved det ikke... hun er bare så god en hund, og jeg håber hun måske en dag kan lege udenfor på samme crazy, fantastiske måde som herhjemme i stuen.

    AS: pointen er ikke at hun skal vente på at få fri. Det er ikke den samme spænding der skabes. Hun kan sagtens sætte sig, vente på at noget bliver kastet, og så løbe efter det.. men det er ikke helt det jeg ønsker at lave her smiley
    Det er ikke fordi at Umi slet ikke har power på i træningen, men jeg vil utroligt gerne udvikle vores samarbejde, og afprøve flere metoder til at få mere knald på.

    Det jeg lige pt. gør med hende er at jeg kun kræver meget let modstand, og i det sekund jeg mærker modstanden, så slipper jeg. Jeg kan nok egentlig godt bevæge et legetøj foran hende med den ene hånd, mens jeg holder hende tilbage i selen med den anden.
    Problemet opstår når der er kastet noget foran hende, og hun står alene med mig, og jeg holder hende tilbage. Det er som om - som jeg læser hende - at hun bliver sur på mig og siger "det der pis, det gider jeg ikke". Hun er bare generelt en meget "mouthy" hund og holder sig ikke tilbage fra at give igen hvis hun er utilfreds med noget.

    Hun gør ikke det samme med maden. Men hun trækker så heller ikke rigtig fremad eller giver modstand, så jeg er nødt til at køre hende lidt op verbalt og røre ved hende, før hun gør noget, men så slipper jeg hende også ved det mindste træk.
    Det er sjovt, for hun er rigtig fin til at mosle fremad og ville kæmpe for at komme hen til maden hvis jeg fx sidder foran hende og holder hende tilbage med en hånd på brystet, og mad i den anden hånd. Men det er jo også to forskellige håndteringer.

    Anyways, det blev et langt indlæg, men jeg håber jeg fik svaret sådan lidt på noget af det.. nu vil vi tage afsted til agility.. jeg læser alle kommentarerne igennem og fedt at få forskellige inputs smiley


  • #21   18. maj 2022 Jeg har brugt et lille skub til hunde der ikke er så glade for at blive holdt tilbage - jeg ved ikke om du kan bruge det.

    Jeg kan fx sætte en madskål eller lægge et legetøj ude og lave kapløb med hunden til det. Først nogle gange hvor vi er lige og hunden vinder. Derefter begynder jeg at bruge feje tricks, så vi starter ca samme sted, men jeg starter med at skubbe hunden lidt tilbage. Hvis hunden kommer først får den lov at tage legetøj/mad, men hvis jeg kommer først er det mit og jeg springer omkring og hoverer med det smiley

    Hvis hunden giver let op, laver jeg et par gange uden at skubbe igen. Jeg er åbenbart en let voldelig type, men alle mine hunde har lært at det er sjovt, selv min whippet smiley


  • #22   18. maj 2022 Hvis jeg skubber til Umi, så lyder hun som en snerrende tasmansk djævel og laver et mindre tandsæt i min hånd smiley

    Oplevede det så sent som for få timer siden, da vi afsluttede agility og jeg skulle finde noget i tasken. Umi er (utroligt nok) ved at skubbe hele fjæset ned for at finde det ene stykke legetøj jeg har med "just in case", og jeg holder hende tilbage med en hånd på brystet. Så fik jeg lige et par nap/bid, fordi hun syntes det var træls. Da jeg bagefter skubbede hende lidt tilbage, så var der prompte afregning med snerren og lyde og bid for at komme fri.
    Sådan reagerer hun som regel altid på at blive skubbet til, hun er meget hurtig til at give igen hvis hun ikke gider finde sig i noget. Det var ellers et godt råd smiley


  • #23   18. maj 2022 Heldigt hun bare er en lille fis smiley
    Kan du evt lave noget lignende, men med en snor i en sele, bare så du beholder dine fingre.


  • #24   19. maj 2022 Jeg har tit priset mig lykkelig over, at hun ikke vejer 40 kg mere smiley
    Jeg må prøve med en lille snor evt. og se hvordan hun reagerer, og om det er løsningen.


  • #25   19. maj 2022 @Fünke - tak for forklaringen smiley Og ja, så giver det mening at fortsætte med at lege og ideen om en snor istedet for hånden giver mening smiley
    Jeg må så indrømme at jeg ikke ville finde mig i at min hund hakker/napper/bider i mig i fx den situation med tasken. Er der måske noget resourcesforsvar med i det? Det kan hurtigt blive et ret dumt mønster og udvikle sig til bideri i andre situationer også. Nu er din hund ikke særlig stor og derfor føles det nok ikke som noget stort issue smiley


  • #26   19. maj 2022 Jeg tænker du skal kigge lidt på jeres tillid og relation. For det lyder altså ikke godt at hun bider ud efter dig i så mange situationer. Hun skal da gerne kunne håndteres af dig og have det godt med det.
    Ikke at hunde skal finde sig i alt. Men et lille skub, fjerne hende fra din taske eller holde hende tilbage i halsbånd/sele burde hun acceptere fra din side.
    Måske er det bare mig, men jeg ville virkelig have det dårligt hvis en af mine hunde reagerede sådan over for mig. Lille eller stor.


  • #27   19. maj 2022 Ja jeg er helt sikker på at det ville have været en anden situation hvis hun vejede 40 kg mere. Ikke at jeg ignorerer det, men det føles nok ikke helt på samme måde smiley

    Jeg kan godt gå med på tanken om at der måske kunne være noget ressourceforsvar indblandet, hvis jeg fx skubber hende væk fra tasken. Ikke at det sker hver gang, men det hænder da, hvis hun er meget tændt.

    Jeg ved dog ikke hvad jeg skulle have gjort for at have det dårligt over hendes reaktion - hun har altid været hurtig til at bruge munden hvis hun er utilfreds. Så jeg føler mig da lidt ærgerlig over at få hentydet, at det er en dårlig relation og tillid. Der er mange hunde, som har.. uønskede reaktioner på nogle ting, uden det nødvendigvis handler om relationen.

    Jeg kan sagtens skubbe hende i andre situationer, eller håndtere hende osv, men nu er det lige sådan noget her der er et problem, så det er det jeg beskriver. Ingen tvivl om at der er et eller andet som ikke fungerer - derfor jeg oprettede emnet - men det ville også være ærgerligt hvis det pludselig lyder som om, jeg har en hund der går og bider mig i tide og utide smiley


  • #28   19. maj 2022 Det lyder dog lidt som du siger, at hun bider i "tide og utide". Og jeg er enig med de andre der; det havde jeg ikke fundet mig i.
    Coco har/havde ressourceforsvar som yngre og schnauzere har så vidt jeg ved ret hårde munde generelt, men uanset, bide ud gjorde hun og hun blev bare sat på plads. En sjælden gang hvis hun er helt oppe og køre og kommer til at bide igen sker det samme: kraftig skæld ud og så ignorerer jeg hende helt og aldeles.
    Det er simpelthen noget jeg ikke på nogen måde vil have, og jeg har kun haft gode erfaringer med at sætte en så markant grænse op.


  • #29   19. maj 2022 Som sagt så ville jeg bare selv have det dårligt med det. Så jeg ville se på hvordan jeg kunne opbygge større tillid.
    Jeg blander mig ikke i dig og din hunds relation, det bestemmer du jo fuldstændig selv. Så ingen grund til at føle sig ærgerlig over det.


Kommentér på:
Træning - modstand - tilbageholdelse

Annonce