{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
776 visninger | Oprettet:

Belønne med legetøj {{forumTopicSubject}}

Hej HG smiley

Jeg har nogle spørgsmål i forhold til belønning under træning.

Jeg har altid kun belønnet mine hunde med godbidder og stemmen. Og der bliver også kun belønnet med (klikker og ) godbidder hvor jeg går til træning.
Men ved min næste hund (Labrador) kunne jeg rigtig godt tænke mig at det også var en mulighed at belønne med legetøj/leg.

Men hvordan gør man?
Og skal hunden slippe igen på kommando eller leger man lidt med hunden og så lader hunden få legetøjet?
Eller noget helt tredje?

Jeg er virkelig ny i denne form for belønning, så håber nogen har lyst til at prøve at forklare mig hvordan det fungere eller kender nogle gode videoer på YouTube hvor man kan lære det smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Belønne med legetøj
  • #1   1. feb Når man belønner hunden med legetøj er det vigtigste nok at hunden føler sig belønnet;) dvs din hund skal elske at lege med dig og legetøj;) det letteste er at bruge trække legetøj, dvs fx et fleecetov, start så snart du får hvalpen hjem, træk fleecetovet rundt, væk fra din hund og lad den fange det, når den har fanget det lader du den ruske et øjeblik mens du holder igen, så slipper du og lader hunden “vinde”
    Du øger langsomt så du holder ved længere og længere og laver modtræk:) først når hunden holder godt ved og rusker kraftigt begynder du at bruge det som belønning;)
    Når du belønner kan du veksle mellem at slippe og lade hunden løbe lidt rundt med byttet, eller tage legetøjet og pakke det væk, uden at lade hunden løbe.
    Men det vigtigste er stadig at hunden føler sig belønnet, nogle hunde skal “vinde” hver gang, andre kan det være en fordel at opbygge spændingen ved at hunden ikke vinder hver gang.


  • #2   1. feb Tak for dit svar, Bodil smiley

    Hvid jeg nu lader hvalpen vinde, hvordan kommer vi så videre i træningen?
    Altså en ny øvelse.
    Hvordan får jeg legetøjet tilbage og starter på en ny øvelse? smiley


  • #3   1. feb Øvelser i impulskontrol er udmærket til at opnå en god balance ift det at kunne slippe et stykke legetøj igen.
    Det kan fx være øvelsen "dead or alive" eller øvelsen hvor man sænker legetøjet mod hunden, men den får først lov at tage det, når den kan forholde sig roligt forud for. Det kan også være byttelege. Jeg mener DKK havde alle dele med i deres julekalender på FB her i december. Så kig der.


  • #4   1. feb Malene

    Lyder spændende.
    Ved dog ikke præcis hvilken gruppe jeg skal kigge i på facebook. Hvad hedder den?


  • #5   1. feb Hvis du får fat i bogen "Klik dig til succes" på biblioteket, så er der en fin beskrivelse af en 3-trins-metode:
    Lære hunden at lege
    Lære hunden at fravælge et "dødt" stykke legetøj til fordel for et aktivt (Dead or alive som Malene også nævner)
    Lære hunden at komme tilbage, for at lege med dig, når den ellers har "vundet" legetøjet og spurter rundt smiley

    Jeg indlærer min "slip" under "dear or alive", hvor belønningen for at slippe så bliver, at man får lov til at lege med mig med det andet legetøj.
    Med nogle hunde virker det bedre, at bytte med en lækker godbid smiley


  • #6   1. feb Jeg har bruge “lege, lege, slip” - aner ikke om den HEDDER sådan, eller om det bare er min træner, der kalder metoden sådan smiley

    Der leges med hvalpen, legetøjet bliver passivt, hvalp slipper, legetøjet bliver levende, vi leger, passiv, slip, lege, passiv, slip, legetøj pakkes væk.

    Jeg har en hund der er MEGET tændt på legetøj, og det er ikke så vigtigt hvilket legetøj jeg har, for det JEG har, er altid det fedeste. Det er både godt og skidt, for vi har givet lidt køb på selvkontrollen, og det er noget jeg bokser med nu. Omvendt har jeg en hund der kan belønnes med alt, bare hun må lege med det sammen med mig.

    Det har aldrig været et issue at hun ville rende væk med det. Altså, hun vil gerne ligge med legetøj alene, men hvis jeg beder om at være med i legen, vil hun 100 gange hellere lege med mig, end med sig selv smiley Om det er fordi det bare ligger i hende, eller om det er fordi legetøjet altid var aktivt med mig, og er passivt når hun har det alene, ved jeg ikke.

    Jeg var så heldig at have fået et ret stort udvalg af trækkelegetøj inden jeg fik hvalpen, og så havde jeg også noget jeg havde købt og noget fra min gamle hund. Så min hvalp havde et kæmpe udvalg i passende legetøj, så jeg kunne finde ud af hvad hun bedst kan lide. Hun er så bedst til Chuckit bolde og bidepøller i skind.

    Men køb lidt forskelligt - der er mange billige alternativer, når det bare er til at finde frem til det bedste. Så kan du købe dyrere udgaver, når du ved hvad hunden foretrækker. Jeg havde fx lidt forskellige med pels, og det sagde hende ikke rigtigt noget. Men legetøj med pels er temmelig dyrt, så det var fint lige at få testet af med en billigere udgave smiley

    Nogle hunde vil gerne have en håndfuld haps smidt på jorden, når de er færdige med at lege. Andre foretrækker at det bare pakkes væk, så spændingen bevares.

    For mig er det en ny verden at belønne med leg. Det er tidskrævende, og meget mere tidskrævende end at hælde lidt mad i munden på hunden, men det giver en helt anden spænding og intensitet når man leger smiley


  • #7   1. feb Karina
    Tusind tak for et godt svar.
    Vil helt klart prøve at finde den bog smiley
    Det lyder til jeg kan blive guidet lidt den vej, fedt!


  • #8   1. feb Anne

    Tusind tak for endnu et godt svar smiley

    Jeg vil helt klart have noget legetøj hjemme inden hunden kommer og prøve mig frem og se hvad der fungere for hunden smiley


  • #9   2. feb Anne - det er meget tæt på at være identisk med "Dead or alive":
    Der leges med hvalpen, legetøjet bliver passivt, hvalp slipper, legetøjet bliver levende, vi leger, passiv, slip, lege, passiv, slip, legetøj pakkes væk.

    Eneste forskel er, at man har et legetøj i hver hånd, så det ikke er det passive, der bliver aktivt igen, men det man har i den anden hånd. smiley


Kommentér på:
Belønne med legetøj

Annonce