{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
602 visninger | Oprettet:

Om at få hvalp :-) {{forumTopicSubject}}

Inspireret af vores løbende "snak" om alle de tivlsomme fornøjelser der følger med, når hvalpen flytter ind, syntes jeg lige, at jeg ville dele denne med jer.
SÅ SAND! smiley

?? Alle oppdrettere kjenner dette øyeblikket, varsellyden på mobilen noen dager etter at en valp har kommet hjem.
Meldingen starter søtt:
«Vi elsker ham, men…»
Og du vet allerede hva som kommer: Men han bjeffer. Men han napper. Men han gråter om natten. Han er bare «mye».
Og det knuser hjertet ditt litt hver gang, for det de beskriver er ikke et «problem».
Det er en valp.
En baby som lærer verden utenfor moren og kullsøsknene sine. De er forvirrede, overstimulerte, begeistret og redde noen ganger alt på en gang. Det er normalt.
Men folk i dag vil ha det enkelt. De vil ha versjonen de ser på nettet, den som sitter rolig, aldri tygger på en sko, og på en eller annen måte vet kommandoen sitt innen åtte uker.
De glemmer at bak enhver veloppdragen hund, er det noen som har lagt ned arbeidet, tålmodigheten, grensene og barmhjertigheten.
Når noen sier: «Han er søt, men jeg tror ikke vi passer godt sammen»
Det de ofte mener er: Jeg ville ha kjærligheten, men ikke læringskurven.
Selv de vakreste valpene kommer ikke forhåndsprogrammert. De kommer klare til å vokse MED deg. For å lære rytmen din, tonen din, energien din. De trenger ikke perfeksjon, de trenger tålmodighet.
Noen forveksler en enkel valp med en god en. Men sannheten er at hver valp er god, siden den bare er ny.
Og nye ting er rotete før de er magiske.
Oppdrettere ser alt. De trøster de som kommer tilbake redde, usikre og lurer på hva de gjorde galt. De minner dem mildt om at: «Du gjorde ikke noe galt, kjære deg.»
Fordi det var aldri deres feil at noen ikke var klare for de vanskelige delene som gjør de beste delene mulige.
Å oppdra en valp er ikke øyeblikkelig. Det er søvnløse netter, sølepytter på gulvet, små tenner på fingrene og det søteste båndet du noen gang vil bygge.
En valp er ikke et prosjekt, en fase eller noe man skal «prøve».
Det er en forpliktelse. En del av hjertet ditt på fire bein.
Hvis du ikke er klar for de rotete delene av valpetiden, er det greit. Bare vent til du kan gi hele hjertet ditt.
Fordi disse små sjelene fortjener ikke noe mindre ????
Delt fra en oppdretter. ??

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Flytte rengøring 1.500 kr.
  • Elektriker 500 kr.
  • Elektriker 750 kr.
  • Loftudtag ingen strøm 1.500 kr.
  • 3 timers gartner arbejde 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Om at få hvalp :-)
  • #1   2. dec ja man kan næppe være uenig i det skriv ...

men som almindelig hundeejer tænker jeg om ikke der ihvertfald blandt garvede opdrættere er en følelse med de købere der kommer .. om de er garvede købere, om det er købere der er vokset op med hund og nu selv skal have den første, eller det er totalt novicer .. og tilpasser man informationerne til de købere der er, tager man en føling på om de nu har sat sig ind i det at have hvalp ... spørger man dem om menneske børn kommer ud færdigbagte så at sige, eller ved de at man har en voksen/ejer opgave også overfor en hvalp ..

det er desværre i dag alt for let at købe kæledyr ... og der er nok også alt for mange inkompetente der avler hunde med salg for øje ...

Kommentér på:
Om at få hvalp :-)

Annonce