{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.463 visninger | Oprettet:

Brug for lidt hjælp til rundering {{forumTopicSubject}}

Ja - jeg har jo Balou (Rottweiler , lige fyldt 3år) som jeg træner i DCH med og han er da også rimelig dygtig - vi er sidste år rykket op i A-klassen.
Men jeg har som sagt et problem med halsgivning fordi han er lidt reserveret og forsigtig over for fremmede. Til træning er der aldrig noget problem - der kender han jo også alle figuranterne og gør hver eneste gang - men når vi så kommer ud til konkurrence - ja så er det jo en fremmed som står der og han gør ikke.
Han løber fint hen til figuranten og bliver der også - men gø - hm.... nej det er da vist lidt for vildt - så jeg bliver da bare stående her til "mor" kommer.
Hvordan fan.... skal jeg få ham til at forstå at han også skal gø af de fremmede ???
Er der nogen som har et par gode råd til træning ??
Jeg bruger flere forskellige former for belønning - bl.a. godbidder - bideskind / bolde - han er til det hele men nok mest til bideskindet - han elsker at lege med det.
Han rører ikke ved figuranten - holde pænt afstand - ca. ½ - 1 mtr.
Håber på lidt hjælp :-))


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Brug for lidt hjælp til rundering
  • #1   7. jan 2008 du skal træne med forskellige folk, som kan stå figurant i klubben... kan i ikke hjælpe hinanden på holdet og evt nogle fra de andre hold... smiler

  • #2   7. jan 2008 tro mig - jeg kapre enhver som Balou ikke kender - som figurant - og det vil jeg da selvfølgelig blive ved med - det kan jo også være at det kommer - men det er bare rigtig træls :-))
    Det er bare helle ikke alle som synes at det er vildt fedt at der kommer en 50 kg tung rottweiler løbene og gør af dem :-))


  • #3   7. jan 2008 helle = hellere

  • #4   7. jan 2008 hi hi hi.. nej det kan jeg godt se...

    men du skal alligevel være selektiv, når du vælger figuranter, de må ikke være eller blive bange for hunden... smiler


    har set engang, i forsvarsarb. en rotte der kom stormende, den havde nær væltet figuranten... he he..


  • #5   7. jan 2008 Det er jo ikke dig der skal arbejde med hunden, det er figurantens opgave..



  • #6   7. jan 2008 Der er nogle rotter der er mere træge i halsgivningen. Som Babett skriver, er det figurantens opgave at arbejde med hunden. Når vi arbejder med sådanne hunde så drifter vi dem, jo højere de kører i drift, jo mindre betyder det hvor og hvem der står. Men, der er altså også hunde som har så lidt drift af resultatet aldrig står mål med arbejdet.

  • #7   7. jan 2008 Hulgaard`s Babett .

    Jo - det ved jeg egentlig godt - men det var også for at få nogle ideer til hvordan vi skal gribe det an :-))

    Vi skal jo på en eller anden måde have ham til at synes det er vildt sjovt at komme ud og gø af en fremmed - og det er da lidt af en opgave


  • #8   7. jan 2008 Hvordan har i lært ham op?


  • #9   7. jan 2008 Winther :

    Det er ikke fordi han ikke vil - jeg tror faktisk han synes det er rigtig sjovt - for når det er en han kender fra holdet så er han bare helt tændt - det er ligeså snart det er en fremmed smiley


  • #10   7. jan 2008 i starten lærte vi ham egentlig bare at løbe ud til figuranten og blive der - senere fik vi så halsgivningen på og der brugte vi meget bideskindet som belønning - han elsker hans bideskind og lege ruskelege og løber gerne tilbage til figuranten for at lege igen - men som sagt så er det jo alle nogen han kender.
    det er sku' lidt svært at finde nogen som er helt vild med at lege lidt vildt med ham og som ikke kender ham. Han larmer jo meget når han leger og folk med f.eks mindre hunde - kan da godt blive lidt bange for ham - han er faktisk rimelig stor :-))
    Men jeg må nok bare blive ved at finde nye "ofre" som tør stille sig op som figurant og leg med ham :-))


  • #11   7. jan 2008 Er det også et problem med nye hvis det er stedet du plejer at træne?

  • #12   7. jan 2008 ja - det er det faktisk - så sent som i lørdags.

    Han løbe faktisk derud i fuld fart - men ligeså snart han kom derhen og opdagede at det ikke er en han kendte - ja så blev han bare stående stille og så på ham.
    Han har faktisk aldrig haft nogle dårlig oplevelser med fremmede - men har altid være reserveret - d.v.s aldrig gået hen til nogen han ikke kender bare for at snakke.
    Det er faktisk lidt mærkeligt - da jeg jo har hans mor - og hun er helt modsat - pisker hen til alle bare for at snakke.
    Så han har jo faktisk altid set at det ikke er noget problem at tale med fremmede :-))
    Men jeg prøver at fortsætte med nye figuranter smiley


  • #13   7. jan 2008 Når vi indlærer, så får vi dem til at give hals meget tæt på hvor hundefører holder hunden, først når det kører sætter vi mere afstand på. Er hunden sikker på hvad den skal ved fig, så bruger vi at fig løber væk fra hund og først står stille lige før hunden når ud. Det kan være en voldsom belastning for en hund hvis den føler den står alene og den er usikker, derfor er det vigtig at det fungerer meget tæt på.
    Måden vi arbejder på gør så ofte, at vore hunde bevogter meget tæt på. Vores arbejder jo også med døde genstande og nedgravede under rundering, så grundtræning, drift, sikkerhed og gentagelser det er vejen frem.
    Det er sådan vi gerne vil have det, kig under film, der er både gående og genstand med...
    http://www.kennel-lope.dk/avhan1.htm


  • #14   7. jan 2008 Han er nu god, ham Onkel Veicco :o))))

  • #15   7. jan 2008 Ja, men er nu glad ved at det ikke er min hund. Bare forsvarsarbejde, så er det ganske få figuranter der kan magte ham. Jeg er ofte figurant for ham, men han får lov til at vinde med det samme, og jeg kan kun tage ham i flugt og efter bevogtning. Jeg er så glad ved min lille rare tæve...

  • #16   7. jan 2008 Min mand figurerer en gang i mellem for hans søster Vera og hun er også en hård hund - hun skider simpelthen på de figuranter, hun føler er underlegne.. sådan ser det ud ;o)

    Men hun er en god hund - og dygtig, ingen tvivl om det..
    Men hun er mere han end tæve ;o)


  • #17   7. jan 2008 Kender en dygtig hundefører der simpelthen måtte opgive en af brødrene (Viper) Det er hunde med rigelig drift, ingen tvivl om det.


  • #18   7. jan 2008 Går somme tider lidt lydighed med Veicco for sjov, går bare kanom, men når han synes han har fortjent belønning, så bliver han meget pågående og ligefrem kræver at få, ja han er godt nok voldsom smiley

  • #19   7. jan 2008 tja... ved siden af den - kan jeg da godt se at min Balou mangler lidt drift ( læs - meget) :-))
    Men det er måske også for meget efter min smag - selvom det ser hamrende godt og den er meget dygtig.
    Balou skal efter min mening helst synes at det er smadder sjovt - det vi laver og ikke gø af figuranten fordi han er bange for ham og det ville han helt sikkert gøre hvis han blev provokeret for meget. Det har vi prøvet engang - hvor det var en ældre IPO træner/dommer som stillede op som figurant - han gøede som om han aldrig havde lavet andet :-))
    Men en hund som er bange - kan også let kamme over og det er jeg ikke intersseret i.


  • #20   7. jan 2008 Nej, Karin man skal absolut vælge hvilke drifter, man gerne vil have hunden arbejder i - og jeg er enig med dig i, at forsvarsdriften ikke er hensigtsmæssig....

    Men denne disciplin er sørme svær, hvis der mangler byttedrift, og det ikke er til at fylde hunden op.



  • #21   7. jan 2008 Vores hunde, det første de lærer, det er stort set at give hals, Det har intet at gøre med at være bange på nogen måde, jeg kalder det tiggegøen, og det er den der udløser belønningen ude ved figuranten. Der hvor der kan være uheldige episoder er, hvis hunden føler sig presset, det kan den let gøre hvis kravene er for store og den ikke har lært hvad der forventes ude ved figuranten. Det er en øvelse, der sagtens kan laves i byttedrift.

  • #22   7. jan 2008 Hos os lærer de at gø ved bytteleg med fiskestang - naturligt vil en hund forsøge at gø sit bytte op, når det ligger stille, og det udnytter man.
    Først er byttet i bevægelse, og hunden får kommandoen "ronder". Til at starte med siger hunden ingenting, men jager udelukkende. Når så byttet ligger stille, begynder hunden at gø - det udløser enten bevægelse og jagt eller bid....

    Ingen belastning overhovedet....


  • #23   7. jan 2008 Det er i princippet det samme vi bruger...figurant leger med byttet, figurant løber ud med byttet, hunden følger efter, fig står stille, hund giver hals for at fortsætte legen og hund belønnes med byttet...Altid hurtige afslutninger så hunden ikke kører træt.

    Der skal være knald på de korte for at det kan bære langt ude i en skov. Der er jo ingen synlig belønning og hunden falder meget i drift når den er træt efter at have ronderet. Det kan slet ikke sammenlignes med bevogtning på et ærme.


  • #24   8. jan 2008 Hvad hvis figuranten får hans bideskind,og hans byttedrifter bliver,kørt lidt op og når du så sender ham og hvis figuranten.Kan få ham til at gø så lad figuranten lege med ham i hans bideskind.

  • #25   9. jan 2008 bettina H

    ja - det er noget jeg vil prøve de næste mange gange med en fremmed figurant.
    Med hans bideskind kan han måske godt lokkes :-))
    Men problemet er nok at til konkurrence kan det jo ikke bruges (der hilser han jo ikke på figuranten først) - men så kan det være at han alligevel tror at vedkomne har bideskindet derude :-))


  • #26   9. jan 2008 Karin F
    Det er lige det det drejer sig om, først synlig skind/belønning, dernæst gemmes det væk. Du skal selv træne meget bytteleg med skindet for at gøre hunden mere glad ved belønning. Det er altså en lang proces, især med en nok byttesvag hund, der skal altså virkelig arbejdes så der ikke er ret meget andet i hovedet på hunden end at finde figurant og få sin belønning.
    Men hunden skal altså køres op i sin byttedrift, ellers får du ikke noget ud af de. Når du så har taget de første 1000 fremsendelser, så fortsætter du bare til de næste 2 og 3 tusinde...
    Vi har jo ofte snakket om forskel på sportshunde og højavl inden for schæferen, og hvor højavlen især har problemer er specielt under runderingen og halsgivning på døde genstande, alle andre øvelser kan de altså være rigtig gode til. Så rundering er altså ikke nogen nem øvelse, især ikke med hunde som ikke er så stærke, nogle gange giver det simpelthen for mange frustationer af at træne en hun til noget den ikke har forudsætning for at lære....


  • #27   9. jan 2008 Nå nu bliver jeg da snart nødt til at sætte et skilt op i klubben : Fremmede figuranter søges :-))

    Tak til alle for gode råd - så må vi se hvordan det går


Kommentér på:
Brug for lidt hjælp til rundering

Annonce