503 visninger
|
Oprettet:
trækker i snoren {{forumTopicSubject}}
min venindes hund trækker meget i snorern. og det er en golden. er der nogen der har en måde på at den kan lære at tage det stille og roligt??
jul 2006
Følger: 2 Følgere: 1 Hunde: 1 Emner: 46 Svar: 264
jan 2008
Følger: 5 Følgere: 4 Hunde: 2 Emner: 10 Svar: 135
nov 2007
Følger: 48 Følgere: 42 Hunde: 3 Emner: 85 Svar: 677
okt 2007
Følger: 4 Følgere: 3 Emner: 19 Svar: 56
En af de måder man kan gøre det på er, som nogen skriver, at stoppe op HVER gang snoren strammes. Før man så går videre igen, skal snoren være slap. Det er meget vigtigt med konsekvensen ellers bliver det svært for hunden at forstå om den må eller ikke må.
En anden måde at gøre det på er at lære hunden en 'opmærksomhedslyd' - en lyd, den reagerer på og ved betyder den skal komme hen til den, der holder den anden ende i snoren.
Den indlæres vældig enkelt ved at betinge den vhja godbidder. Sig lyden og når hunden kigger på dig, skal den have en godbid. De fleste lærer det lynhurtigt.
Når du så skal overføre den til gåturen, er det vigtigt at starte uden forstyrrelser (for mange spændende dufte, andre hunde etc.). Få hunden til at følge dig ved at sige lyden og give en godbid hver gang den følger med!
Reagerer hunden ikke med det samme, giv den da lige nogle sekunder før du prøver igen.
Når du så er ude, skal du sige lyden og få hunden til at følge dig i en anden retning, så snart du kan se at snoren er ved at strammes.
Senere behøver du ikke skifte retning, men kan bare sige lyden.
Efterhånden skal der flere og flere forstyrrelser på - ligesom med alle andre øvelser.
Til at starte med kan du ikke forlange at hunden kan koncentrere sig i ret lang tid ad gangen. Derfor kan det være en ide at have både sele og halsbånd på hunden. Når snoren er i selen har hunden 'fri' og når den er i halsbåndet skal hunden gå uden at trække.
Det er vigtigt at gå i et roligt tempo, så hunden ikke vænner sig til at alting skal gå stærkt. Endvidere skal man give hunden lov at snuse en masse - det giver også lidt ro på. Og det er jo ikke meningen hunden skal gå plads, men den skal gå uden at trække i snoren.
Læs evt. bogen 'Hva gjør jeg når hunden drar i båndet' af Turid Rugaas.
Når alt kommer til alt handler det om at hunden ikke bliver forstærket i at trække - dvs den skal ikke lære at når den trækker kommer den derhen hvor den vil.
Held og lykke med træningen
okt 2007
Følger: 4 Følgere: 3 Emner: 7 Svar: 241
Stoppemetoden som nævnt ovenfor. Men jeg gør først videre når hunden har søgt øjenkontakt med mig.
Trækker den i snoren, vender jeg om og går den anden vej. Så lærer den at det er mig der er leder og bestemmer hvor vi skal hen.
Har lært den at "falde tilbage" ved siden af mig med en pladskommando, godt hjulpet med godbidder.
Hiver hunden, så trækker jeg den blidt tilbage, mens jeg siger plads, og giver den en godbid.
Ellers vil jeg foreslå dig at finde en frikadelle, eller noget andet godt i køleskabet, og så vende dens opmærksomhed mod dig ved enten at sige dens navn eller en anden lyd( jeg bruger den der grrhhk man siger i mundvigen..). Så når vi går og hun bliver opmærksom på noget andet, får hun lyden og retter focus på mig.
Derudover går jeg som regel og småsludrer med hunden. Fortæller hvordan min dag har været.... så går hun og smålogrer ved lyden af min stemme og er mindre tilbøjelig til at rette focus andetsteds.
okt 2007
Følger: 4 Følgere: 3 Emner: 19 Svar: 56
- positiv og negativ forstærkning (inden for hver af disse er der selvfølgelig masser af variationer).
Det er vigtigt at gøre op med sig selv, hvad man vil bruge - hvad man har det bedst med.
Træner man f.eks. hos os, er det absolut ikke tilladt at gøre som ovenfor beskrevet. Hvad der er nødvendigt at lære sin hund, kan man lære den uden at bruge aversiver(ubehag set med hundens øjne).
Kan det ikke lade sig gøre, er det unødig indlæring og så er det bedre at lære hunden noget andet....
Det er sådan vi arbejder....
trækker i snoren