{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.546 visninger | Oprettet:

Hund jagter heste {{forumTopicSubject}}

Jah... overskriften siger næsten det hele.

Jeg er simpelthent så tæt på bare at opgive min hund, sælge hende eller give hende væk....

Hun er egentlig okay lydig når vi går tur osv, og en meget kærlig hund.

Hun har altid været med ude hos min hest siden hun var helt lille og har løbet med i skoven osv,.

Så flyttede jeg hesten og der måtte hunden ikke være løs-. hun er en stor race og nogen af børnene eller rettere forældrene til børnene var bange for hende.

Nu har jeg så lige flyttet min hest til et sted hvor hunden igen kan rende frit rundt, men nu er hun begyndt at jagte hestene! Det har hun ikke gjort før, og det er ikke fordi hun angriber, hun vil bare lege.
Men prøv at forestil jer hvor bange hestene bliver når de bliver jagtet rundt.

Der var intet jeg kunne gøre. Hun er på trods af sin størelse enormt hurtig, så det der med at løbe efter det dur ikke. selvom jeg til sidst prøvede.
Anede ikke hvad jeg skulle gøre, kunne stå og kalde ligeså tosset, hun ænsede mig slet ikke.

Jeg gemte mig og lavede pivelyde, (hun kan godt lide gemmeleg) og så kom hun da også, men ligeså snart hun så mig stak hun af igen. hun er altså udemærket godt klar over den er gal.

Jeg aner ikke hvad jeg skal gøre, da det er der hun får mest motion, vi er der jo flere timer dagligt.

Det skal lige siges jeg først fik fanget hunden da en af hestene fik væltet hende. Der skete ikke noget med hunden, desværre (følte jeg lige der)

Undskyld hvis jeg lyder lidt arrig, er bare stadig ikke faldet ned endnu.

Har i erfaring med lignende? Og hvad kan jeg gøre?
Jeg vil helst undgå at have hende bundet osv.

Evt nogen der kender en der kan hjælpe?

Mvh sara


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hund jagter heste
  • #1   2. apr 2008 Jeg ville tage hende i snor. Det sidste du mangler er en hest der får traume af at du ikke kan styre din hund.

  • #2   2. apr 2008 Lad være med at tage hunden med ud til hesten

  • #3   2. apr 2008
    Hunde og mennesker gør jo det der er mest belønnende for dem selv,

    så hvis du ikke har en belønning, der er mere sjovt/motiverende end at løbe efter heste ville jeg også få snor på.


  • #4   2. apr 2008 få snor på...
    det er da stressende for hestene... derudover kan du risikere, at en hest losser ud en dag... og så står du måske med en hund, der har smadret ribben eller et brækket ben...


  • #5   2. apr 2008 Det er faktisk ikke ualmindeligt at hunde jagter heste.

    Få en snor på eller lad hende blive hjemme. Det er farligt for både hund og heste at hun jagter dem


  • #6   2. apr 2008 Snor på eller lad hende blive hjemme - Det er sgu synd for hestene at hunden stresser dem - og synd for hunden hvis der er en hest der får jokket på hunden eller sparket ....
    Det kan jo heller ikke være rigtig at du går og håber at hunden kommer til skade!? Det er sgu synd for den synes jeg!!


  • #7   2. apr 2008 Snor på også gå over til hestene og se hvad der sker, og så snart hun begynder på noget så NEJ med det samme hvis det er den komando du bruger..

    Amy er godt nok en lille hund men hun gøede evigt og altid af en hest nemlig min konkurrence hoppe på 5 så det var ikke just skide smart når jeg var oppe og træne hende, sagde SLUT med det samme og hvergang jeg var deroppe tog jeg hende helt med hen til min hoppe og når hun gøede SLUT nu er der intet smiley men held og lykke med det..


  • #8   2. apr 2008 Jeg har samme problem, dog ikke helt så voldsomt som dig, men Trixi er lidt nervøs over mine heste og hun kan godt finde på lige pludselig at komme stormende og gø af dem! hestene er vantil det, og bliver ikke bangem, men den ene syntes det er lidt sjovt og svarer altid igen ved at bukke og sparke bagud og det er skisme farligt hvis jeg så lige går på marken mellem dem!!

    jeg har mine heste der hjemme og kan ikke bare lade være med at tage hende med der ud! og det er altså skide irriterende, og jeg ville meget gerne vende hende af med det, men aner ikke hvordan!


  • #9   2. apr 2008 Sakki har rent efter en hest én gang i skoven i fuld galop, så derfor har jeg ham ikke løs i skoven mere !
    Er det en hyrdehund du har, vil jeg foreslå at I går til hyrdning, hvis det kan lade sig gøre.


  • #10   2. apr 2008 Mine hunde er i en ledig boks imens jeg er ude - de hygger sig i halmen, og snorker bare når jeg kommer tilbage.

    Den ene er blevet bidt af hest en gang, så de er sgutte løse når jeg ikke har fuldt opsyn, og står på jorden-


  • #11   2. apr 2008 Tak for jeres alle jeres svar.
    Er kølet lidt ned i dag, og håber selvfølgelig ikke at hunden kommer til skade, det var bare lige da jeg stod i det og intet kunne gøre der håbede jeg faktisk lidt at en af hestene ville ramme hende så hun kunne lære det.
    (hun skal selvfølgelig ikke lære det på den måde) følte mig bare så hjælpeløs.

    Mulle smiley - super godt råd du giver, men der er ikke noget når jeg trækker min hest, jeg kan sagtens stadig ha min hun med mig når jeg rider, det er de løse heste på folden hun jager.

    til alle jer der skriver jeg skal ha hende i snor. det var det svar jeg frygtede, men måske nok også det eneste rigtige hvis ikke man kan vænne hende af med det. Jeg har en 8 meter line med noget metal agtig noget inde i så hun ikke kan bide den over. problemet der er så bare at hun selvfølgelig ikke får så meget motion.'

    Ville jo helst ha en hund der bare kunne løbe frit rundt og passe sig selv.
    Det er en bullmastiff blanding jeg har. ved ikke helt hvad der mere er i hende, men folk siger hun ligner en boxer.
    Hun har intet problemer med mennesker og andre dyr, jeg har en søn på 3 år der kan gøre alt ved hende, og jeg har en kat og 2 killinger som hun ligger og sover sammen med. Det er simpelthen kun ude hos hestene det slår klik. når hestene er løse vel og mærke.

    Håber jeg fik uddybet det lidt bedre denne gang.


  • #12   2. apr 2008 Cammila K - Det med at ha hende i en ledig boks har jeg også prøvet. Min boks hopper hun ud af da der er for stor afstand mellem tremmerne. (hun er en rigtig udbryder dronning) Selvom hun er en stor tung hund så kan hun komme ud de mærkeligste steder.

  • #13   2. apr 2008 Endnu et spørgsmål...

    Kom lige til at tænke på at hvis man kastrerer en hanhund bliver den mere rolig osv.

    Hvad hvis man stereliserer en hunhund, har det overhovet nogen effekt for mit problem?


  • #14   2. apr 2008 min farfars schæfer gjorde det også, den stopede nr han sagde det jo, men hvis han ikke var der, og der gik heste lænegere nede i haven (min bla) og de hadet når han rendte og jagtede dem jo, en dag fik han stød af hegnet (hans hale snittede), vi troed alle det ville hjæpe men nej det lev VÆRRE han troed åbenbart det var hestene der gjorde det, de stod jo så tæt på..

    og efter der hadet min hest hunde, hvis vi var ude og ride tur og der kom en hund begyndte hun at bugge og stejle osv.. nu er hun solgt så ved ik om hun stadig hader hund..

    men man skal få styr på hunde der gør den slags, rytteren kan få lige så meget trume over det, hvis jeg sad på en hest og en hund køn løbene efter os i fuld galop, så var jeg nok blevet mere bange end hesten


  • #15   2. apr 2008 Sara -for din og hundens skyld. HOLD HENDE I SNOR. Min gamle hund havde lært at markerne var forbudt område. Det blev accepteret. Men af en eller anden grund fik hun sig forvildet derind en dag (ikke efter hestene men blot ind på marken) med det resultat at hund blev trampet ned, og efterfølgende var lam i det ene ben og temmelig alvorligt skadet (hun blev ok igen, men det tog lang tid).
    -så stol ALDRIG helt på at hunden ikke lige vil smutte ind til hestene.

    Ang sterillisering så tvivler jeg gevaldigt på det vil have nogen som helst effekt.
    Hendes adfærd er jo ikke hormonbasseret, men drejer sig om jagtinstinkt (eller hyrdeinstinkt måske?). Og det kan en neutrallisering ikke ændre på uanset om det er han eller hundhund


  • #16   2. apr 2008 Det eneste rigtige er da at have den hund i snor, når hun jagter hestene..

    Jøsses, jeg ville få en hjerneblødning hvis jeg fandt din hund storme rundt efter min hest inde på folden!

    Det er dælme respektløst overfor hestene hvis ikke du sørger for at have kontrol over situationen ved konstant at have hunden i snor. Hvis ikke du vil have hende i snor, må hun blive hjemme.


  • #17   2. apr 2008 Snor på. Der er for mig at se ingen andre muligheder. Har selv en hund der ville gøre det samme som din - og jo før man erkender dette, jo lettere er det fremover at leve med og tage sine forholdsregler omkring smiley

  • #19   2. apr 2008 Hej alle-

    Tak for jeres svar. havde min hund bundet derude i dag, og det var bare endnu mere irriterende.

    Så tror fremover at jeg lader hende blive hjemme, eller må af hende, for tror ikke jeg kan give hende nok motion ellers. det er min tid bare ikke til.

    Så skal det lige gentages, at det er KUN den ene gang hun har gjort det, hun har altid været fin at have med, men noget er åbenbart gået galt der.
    det er selvfølgelig heller ikke okay at hun gør det en gang, også derfor hun blev bundet i dag.
    Ih hvor er det dog irriterende...

    Nåh men i hvert fald tak for alle jeres svar - og til alle heste ejere, bare rolig min hund blir hjemme fremover smiley


  • #20   2. apr 2008 Sara -eller må jeg af med hende???

    Sig mig overvejer man ikke lidt om man har tid til hest, hund osv inden man anskaffer sig dem?



  • #21   2. apr 2008 Michelle - Jo det gør man da, og jeg har også haft masser at tid til dem begge i og med hunden altid har løbet frit i de timer vi var derude.

    Men efter episoden tirsdag, vil jeg ikke ha hun er løs så nu må hun bare blive hjemme... så er der "kun" de almindelige gåture og så selvfølgelig træningen, men det er bare ikke nok for hende når hun er vant til det andet tror jeg... derfor jeg siger at jeg må skille mig af med hende...
    Hvis det bliver et problem for hende at få mindre motion!!!


  • #22   2. apr 2008 Jeg lærte af en pige engang, noget som er vigtigt...

    når du rider på din hest , er du sammen med hesten og ikke alt andet...
    det samme gør sig gældende med hunden... når man er sammen med hunden, er man sammen med hunden... det kan dyrene mærke...


  • #23   2. apr 2008 dimace - det må jeg da skynde mig at påpege overfor alle de mennesker der har deres hund med ud til hesten....
    Det kan de altså ikke mere?
    Og jeg kan ikke have min søn med længere for så føler hesten sig tilsidesat?

    Det er da det underligste jeg nogensinde har hørt.


  • #24   4. apr 2008 Dimace..

    Det er vel at generalisere rigtig meget..

    Min papillion er altid med ude ved hestene, også når jeg rider, og han er løs.. Hvis vi er mange i ridehuset bliver han udenfor og underholder sig selv, og hvis der er få er han med inde i ridehuset..

    Mine heste nyder han er med, de holder øje med ham, og synes han er hyggelig, og han nyder at være med, og løbe med rundt..

    Så man kan sagtens både være sammen med hesten, og sammen med hunden..

    Sara - Hvor godt lystrer din hund på indkald..?


Kommentér på:
Hund jagter heste

Annonce