602 visninger
|
Oprettet:
Klikker-kursus... {{forumTopicSubject}}
Hejsa.
Jeg skal (måske) afholde et klikker-kursus i eftåret på 10 træningsgange á 2 timer ... både teori og praktik.
Jeg har derfor lige lavet et udkast til en lektionsplan, men synes det også kunne være interessant at høre fra nogle af jer, hvilke forventninger I ville have til et klikker-kursus for begyndere ... både med hensyn til teori og praktik ???
Sååå, hvad ville du forvente af sådan et kursus, hvis det skulle være interessant for dig som nybegynder ?!?
/Carina
mar 2007
Følger: 5 Følgere: 30 Hunde: 1 Emner: 245 Svar: 6.753
Jeg forventer ikke at hundene lærer det store, da jeg kan forestille mig det må være forvirrende for dem i starten med alle de klik XD
Og så forventer jeg man starter med noget nem trænning, så alle kan føle de får succes
jul 2005
Følger: 22 Følgere: 21 Hunde: 4 Emner: 75 Svar: 1.010
Dette kombineret med at instruktøren demonstrerede med egen hund, samt øvelser med egen hund.
Min instruktør var Per Ulrich - ved ikke om du kender ham. En "sjov" mand på mange måder, men teorien forstod han og kunne også videreformidle.
sep 2005
Følger: 23 Følgere: 24 Hunde: 6 Emner: 93 Svar: 1.356
De teori-emner jeg indtil videre har skrevet ned i mit oplæg er følgende (niveau og uddybning vil naturligvis afhænge af holdet - hvad de i forvejen har af erfaring og interesse for teori frem for praktik) - naturligvis fordelt over de 10 træningsgange:
* Introduktion til klikkerkurset.
* Introduktion til læringsteori.
* Introduktion til klikkertræning.
* Valg af belønning.
* Klassisk betinget indlæring.
* Operant indlæring.
* Straf og ubehag i træningen.
* Stress-psykologi for hunde.
* Indlæringsfaser: indlæring, stabilisering og generalisering.
* Succeskriterier i træningen.
* Forstærknings-intervaller.
* Indlæringsstrategier: shaping, moment-træning og baglænskædning.
* Indlæring ved hjælp af hundens medfødte drifter og instinkter.
* Belønning af hunden ved hjælp af byttedriften.
* Hundens sprog og dæmpende signaler.
* Signaler til hunden.
/Carina
sep 2007
Følger: 17 Følgere: 37 Hunde: 9 Emner: 153 Svar: 4.940
Er du i øvrigt uddannet klikkerinstruktør? Er lidt interesseret, du bor jo lige i mit område:)
sep 2007
Følger: 17 Følgere: 37 Hunde: 9 Emner: 153 Svar: 4.940
sep 2005
Jeg er ikke uddannet klikkerinstruktør - men har brugt klikkeren i min træning af egne hunde i ca. 10 år (til lydighed, forhindringsbane, spor, rundering, feltsøg, ruinsøg samt ganske lidt til forsvarsarbejdet) ... og før det en fløjte som beskrevet i Anders Hallgrens bog "shaping" fra ca. midten af 90'erne.
Derudover er jeg ved at skrive en PhD i hjerne- og smerteforskning, og kender derfor en del til indlæringspsykologi m.m. på en lidt anden måde end man kan læse i hundebøger ;o).
/Carina
sep 2005
Jeg havde tænkt mig at tage gamle Tikki med, og så lade en af deltagerne lære hende at løbe hen og sætte snuden på en stol den første gang ... Tikki er så trænet, at hun lynhurtigt fatter hvad hun skal - og jeg vil tro, at selv den mest forstokkede hundefører vil blive imponeret over hvor hurtigt det går med indlæringen, når hunden udviser initiativ ;o).
Jeg har tidligere holdt endags-klikkerkurser, og selv erfarne klikkerfolk plejer at blive imponeret over Tikkis indlæringsevne ... så hun er god til at "sælg" træningsmetoden :o).
/Carina
jan 2008
Følger: 29 Følgere: 30 Hunde: 15 Emner: 96 Svar: 1.540
Jeg er næsten helt nybegynder inden for klikkertræning. Men hvis du ville fange min interesse fra starten, skulle vi starte med at lære vores egen hund en meget simpel øvelse.
Så kan der komme lidt teori bagefter. Men hvis du starter med det vil jeg sandsynligvis kun komme den første gang.
sep 2005
Teori skal være fordelt over de 10 træningsgange, således at der også kommer noget praktisk træning hver gang :o).
På den anden side mener jeg også, at klikkertræning kræver kendskab til en del teori, hvis det skal blive en succes ... tror over halvdelen af dem jeg har snakket med har opgivet klikkertræningen pga. manglende succes, og når jeg så har hørt hvordan de træner, kan jeg godt forstå at lyset aldrig er gået op for dem !!!
Og rigtig mange af dem jeg har snakket med bruger også kun klikkeren til at fortælle hunden at det den gør lige nu er rigtigt, og der er en godbid på vej - i stedet for at træne efter klikkertræningsprincipperne...
/Carina
feb 2006
Følger: 85 Følgere: 86 Hunde: 4 Emner: 182 Svar: 15.206
jan 2008
Følger: 29 Følgere: 30 Hunde: 15 Emner: 96 Svar: 1.540
Jeg er IKKE til teori, men har brug for at afprøve tingene på min egen hund.
okt 2006
Følger: 29 Følgere: 48 Hunde: 4 Emner: 135 Svar: 4.923
Klikker-kursus...