{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
602 visninger | Oprettet:

Klikker-kursus... {{forumTopicSubject}}

Hejsa.

Jeg skal (måske) afholde et klikker-kursus i eftåret på 10 træningsgange á 2 timer ... både teori og praktik.

Jeg har derfor lige lavet et udkast til en lektionsplan, men synes det også kunne være interessant at høre fra nogle af jer, hvilke forventninger I ville have til et klikker-kursus for begyndere ... både med hensyn til teori og praktik ???

Sååå, hvad ville du forvente af sådan et kursus, hvis det skulle være interessant for dig som nybegynder ?!?

/Carina

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Rengøring 750 kr.
  • Ophængning af 3 lamper 600 kr.
  • Rengøring 450 kr.
  • Elektriker 1.500 kr.
  • Fastgørelse håndvask m.v 2.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Klikker-kursus...
  • #1   9. maj 2008 Jeg ville forvente der blev forklaret det gode ved at bruge klikker istedet for alm dyyyyygtig smiley

Jeg forventer ikke at hundene lærer det store, da jeg kan forestille mig det må være forvirrende for dem i starten med alle de klik XD

Og så forventer jeg man starter med noget nem trænning, så alle kan føle de får succes smiley

• #2   9. maj 2008 Da jeg blev introduceret for klikkertræningen var det med en grundig teoretisk gennemgang - forklaring af den teori som klikker træning bygger på samt sammenligning til den "traditionelle" træning. Vægten på, hvad forskel det gør i hundens medsamarbejde - initiativ - tankevirksomhed ved læring osv. Her gik der virkelig et lys op for mig.

Dette kombineret med at instruktøren demonstrerede med egen hund, samt øvelser med egen hund.

Min instruktør var Per Ulrich - ved ikke om du kender ham. En "sjov" mand på mange måder, men teorien forstod han og kunne også videreformidle.

• #3   9. maj 2008 Tak for svarene indtil videre ...

De teori-emner jeg indtil videre har skrevet ned i mit oplæg er følgende (niveau og uddybning vil naturligvis afhænge af holdet - hvad de i forvejen har af erfaring og interesse for teori frem for praktik) - naturligvis fordelt over de 10 træningsgange:

* Introduktion til klikkerkurset.
    * Introduktion til læringsteori.
    * Introduktion til klikkertræning.
    * Valg af belønning.
    * Klassisk betinget indlæring.
    * Operant indlæring.
    * Straf og ubehag i træningen.
    * Stress-psykologi for hunde.
    * Indlæringsfaser: indlæring, stabilisering og generalisering.
    * Succeskriterier i træningen.
    * Forstærknings-intervaller.
    * Indlæringsstrategier: shaping, moment-træning og baglænskædning.
    * Indlæring ved hjælp af hundens medfødte drifter og instinkter.
    * Belønning af hunden ved hjælp af byttedriften.
    * Hundens sprog og dæmpende signaler.
    * Signaler til hunden.

/Carina

• #4   9. maj 2008 Det kommer virkelig an på hvem kurset er stilet til. Hvis man er ny inde for klikkertræning tror jeg det du foreslår er fint... jeg viller personligt ønske det var på et lidt "højere niveau", hvis du ved hvad jeg mener.

Er du i øvrigt uddannet klikkerinstruktør? Er lidt interesseret, du bor jo lige i mit område:)

• #5   9. maj 2008 Og så fik jeg læst indlægget igen igen.. dene gang ordentligt. Og det er jo netop stilet til begyndere... så synes jeg det lyder ualmindeligt fornuftigt. Sig endelig til hvis du engang laver et kursus for mere øvede... så er jeg med:)

• #6   9. maj 2008 Siri R >

Jeg er ikke uddannet klikkerinstruktør - men har brugt klikkeren i min træning af egne hunde i ca. 10 år (til lydighed, forhindringsbane, spor, rundering, feltsøg, ruinsøg samt ganske lidt til forsvarsarbejdet) ... og før det en fløjte som beskrevet i Anders Hallgrens bog "shaping" fra ca. midten af 90'erne.

Derudover er jeg ved at skrive en PhD i hjerne- og smerteforskning, og kender derfor en del til indlæringspsykologi m.m. på en lidt anden måde end man kan læse i hundebøger ;o).

/Carina

• #8   9. maj 2008 Carina H >

Jeg havde tænkt mig at tage gamle Tikki med, og så lade en af deltagerne lære hende at løbe hen og sætte snuden på en stol den første gang ... Tikki er så trænet, at hun lynhurtigt fatter hvad hun skal - og jeg vil tro, at selv den mest forstokkede hundefører vil blive imponeret over hvor hurtigt det går med indlæringen, når hunden udviser initiativ ;o).

Jeg har tidligere holdt endags-klikkerkurser, og selv erfarne klikkerfolk plejer at blive imponeret over Tikkis indlæringsevne ... så hun er god til at "sælg" træningsmetoden :o).

/Carina

• #10   10. maj 2008 Jeg kan kun sige gaaaaab. Jeg er allerede stået af når du vil have så meget teori.

Jeg er næsten helt nybegynder inden for klikkertræning. Men hvis du ville fange min interesse fra starten, skulle vi starte med at lære vores egen hund en meget simpel øvelse.

Så kan der komme lidt teori bagefter. Men hvis du starter med det vil jeg sandsynligvis kun komme den første gang.

• #11   10. maj 2008 Lotte N >

Teori skal være fordelt over de 10 træningsgange, således at der også kommer noget praktisk træning hver gang :o).

På den anden side mener jeg også, at klikkertræning kræver kendskab til en del teori, hvis det skal blive en succes ... tror over halvdelen af dem jeg har snakket med har opgivet klikkertræningen pga. manglende succes, og når jeg så har hørt hvordan de træner, kan jeg godt forstå at lyset aldrig er gået op for dem !!!

Og rigtig mange af dem jeg har snakket med bruger også kun klikkeren til at fortælle hunden at det den gør lige nu er rigtigt, og der er en godbid på vej - i stedet for at træne efter klikkertræningsprincipperne...

/Carina

• #12   10. maj 2008 jeg synes det lyder rigtig fint - lige et kursus jeg kunne bruge - er det for specielt indbudte eller også for vi andre dødlige ;O)

• #13   10. maj 2008 Du spurgte om mine forventninger, så det er hvad du har fået.

Jeg er IKKE til teori, men har brug for at afprøve tingene på min egen hund.

• #14   11. maj 2008 Du skal gøre meget i at forklare klassisk betinget indlæring og operant indlæring. Jeg har fået en klikkerinstruktør uddannelse, og især disse to ting synes jeg var svære at lære. Og jeg var ikke den eneste der havde svært ved det

Kommentér på:
Klikker-kursus...

Annonce