2.620 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
15 Svar
håndtegn til at stå? håndtegn til at stå?
Hvad er ser håndtegnet ud til kommandoen stå?
0 synes godt om
sep 2007
Følger: 17 Følgere: 37 Hunde: 9 Emner: 153 Svar: 4.952
Er det stå på afstand... altså stillingsskift på afstand er der en del der bruger samme håndtegn, bare ud fra kroppen istedet for ind foran hunden.
jul 2007
Følger: 3 Følgere: 11 Hunde: 1 Emner: 62 Svar: 654
Der er også nogle, der i stedet bevæger armene bagud og "trækker" hunden op.
Begge kommer meget naturligt som en fortsættelse af indlæringen.
Jeg kan bedst lide den første metode, fordi det er bedst, hvis hunden rejser sig ved at skubbe lidt bagud (hvilket det førstnævnte håndtegn "støtter"), i modsætning til at den søger fremad og måske tager et par skridt. Jeg tror også, det er mest anvendt, men for nogle vil det andet måske virke bedre.
jul 2007
Følger: 16 Følgere: 14 Hunde: 2 Emner: 90 Svar: 689
jun 2007
Følger: 22 Følgere: 21 Hunde: 6 Emner: 117 Svar: 3.707
(link fjernet)
jan 2005
Følger: 161 Følgere: 154 Hunde: 3 Emner: 300 Svar: 30.794
jul 2007
Men noget mere info ville gøre det betydeligt lettere at svare dig... det kan jo også svinge efter hvor man træner.
Jeg træner ud fra DKK's øvelser og der bruges det jeg beskrev. Men jeg tror gerne man må bruge andre tegn.
Det "stop-tegn" Kikaka beskriver, bruges vist i USA. Der er sikkert også nogle, der bruger det herhjemme.
jan 2008
Følger: 52 Følgere: 47 Hunde: 3 Emner: 743 Svar: 5.332
Jeg tror jeg vil bruge metoden med at holde en flad hånd mod Tikka, den virker mest naturlig.
Tak for råd
jul 2007
Det kommer også an på, hvordan man har lært hunden øvelsen, hvilket tegn der falder naturligt. Jeg har også en klar præference til indlæring, men nu var det jo ikke det, du spurgte om.
Lige en sjov fortælling: En af mine trænere havde lært sin gamle hund "trække"-tegnet og sin nyeste hund "skubbe"-tegnet. Det så ellers skægt ud, når hun trænede dem sammen, så fik hun lige luftet armene lidt.
jan 2008
Jeg tænkte generelt set- troede faktisk ikke at man ligefrem skiftede håndtegn... Men har mest "problemer" i stillingsskift. Men den med at vise flad hånd mod tikka og føre den lidt tilbage føles også godt, i stillingsstift fra sit til stå.
Jeg bliver helt forvirret med de forskellige forslag!!
Jeg træner i DCH. Er der nogen der ved om håndtegnet så er anderledes, eller om det er lige meget??
jul 2007
Pas på at tegnene ikke ligner hinanden for meget. Overdriv evt. i starten, så kan du altid nedtone gradvist. Start med at øve det helt tæt på hende.
Jeg vil stadig anbefale min metode, især hvis hunden tøver lidt, men det er jo ikke så mærkeligt, når jeg nu selv er tilhænger af den.
Jeg ved ikke, hvad dch bruger. Spørg din træner?
Ellers kan du jo også bare lære hende det med stemmen og evt. det håndtegn, du kan lide. Du kan jo altid tilføje det rigtige tegn, hvis de har et sådant. Jeg tror umiddelbart ikke, det betyder så meget - ofte må man jo egentlig selv bestemme, hvad man bruger, også af verbale signaler, der opstår bare traditioner fordi man lærer af hinanden og visse ting virker godt.
jan 2008
Når jeg træner Tikka, er det også altid kommando kombineret med håndtegn, og lægger så efterhånden mere vægt på kommandoen.
Jeg øver også tæt på hende, og bevæger mig længere og længere væk, efterhånden som hun bliver mere sikker.
jul 2007
Følger: 5 Følgere: 5 Hunde: 5 Emner: 32 Svar: 1.528
Selv bruger jeg til stå i stillingsskift med Chivas, et håndtegn som jeg faktisk ikke tror jeg har set andre bruge: Jeg tager højre hånd lidt frem og holder den som hvis jeg har en godbid - det vil sige, med tommel, pege og langefinger samlet, med hånden i den 'stilling' trækker jeg den en ganske lille smule tilbage, og i det øjeblik han rejser sig (for at følge hånden), strækker jeg fingerne ud, så hånden bliver flad - med håndfalden mod jorden, og så skubber jeg den, nu flade hånd, en smule frem mod ham, for at fortælle at han skal blive på stedet. Det er et ret lille, 'diskret' håndtegn :o)
- Generelt kan man sige at man er nød til at se på den enkelte hund, hvad der fungere bedst, der er desværre ingen universal løsninger :o) Da Chivas netop har lært at komme op i stå, fra både sit og dæk ved at jeg stod lige foran ham og 'trak' ham op med en godbid - hvor hånden ser ud som beskrevet ovenfor, er det derfor det håndtegn der fungere på ham - jeg bruge ikke håndtegn i dæk, og har derfor aldrig haft problemer med at han tror han skal dække, når jeg flader hånden ud... Men selvom man bruge håndtegn til dæk, kan den stadig bruges, det mest optimale vil da bare være altid at bruge den ene hånd til dæk, og den anden til stå :o)
Ved Cody brugte jeg én af 'klassikerne' - højre hånd ud fra siden med håndfladen mod hunden, igen med et lille 'skub' med hånden mod hunden, i det den rejser sig, for at forhindre at den går frem - ved dette tegn er det så bare hånd fladen der bliver 'skubbet' mod hunden, istedet for fingerspidserne, som det jo er ved Chivas :o)
Til Flica brugte jeg, den vel nok største 'klassiker' inden for håndtegn til stå: Det samme som ved Cody, bare med begge hænder, istedet for kun den ene :o)
Ved stå under gang, fokusere jeg mere på min benstilling, end evt. håndtegn - håndtegnet skal jo alligevel pilles af senere... ;o)
I indklad med stå, 'smide' jeg højre hånd op (og retter ud til flad hånd, med fladen mod hunden), som om jeg kaster en bold, da øvelsen netop er indlært ved at kaste en blod over hvoedet på hunden... :o)
Stavefejl er ganske gratis og uden moms i dag :o)
jan 2008
Tak for din lange udredning
Så vælger jeg bare det håndtegn jeg har valgt. Godt du siger det med benstillingen- det må jeg tænke på!
jul 2007
Følger: 5 Følgere: 5 Hunde: 5 Emner: 32 Svar: 1.528
apr 2006
Følger: 42 Følgere: 59 Hunde: 1 Emner: 923 Svar: 5.120
Det har vi lært til lydighedstræning
håndtegn til at stå?