hjælp til trænings program. lydighed {{forumTopicSubject}}
hej.. jeg har aldrig gået til hunde træning så træner udelukkende ud fra hvad min hund lige pt har behov for at kunne..
men nu har jeg jo en hund som både af race og af baggrund har behov for en del lydighed, vi har så fået lavet et skema over gå ture og har bestemt at hver tirsdag og torsdag skal der være lydigheds træning.. men mangler lidt viden til hvor meget og hvordan...
har indtil nu trænet gå plads.. sid plads.. dæk af.. og kom... hvilket de begge mestre... men nu er min fantasi brugt lidt op...
hvordan ser jeres trænings program ud og hvor tit træner i og hvor længe...
det drejer sig om to vidt forskellige racer...
buffy amrikansk bulldog på 2..
og eddi blandet af gravhund og 3 andre små jagt racer.. eddi er 11 måneder..
takker for alt hjælp...
nov 2007
Følger: 33 Følgere: 46 Hunde: 3 Emner: 182 Svar: 2.661
jan 2008
Følger: 14 Følgere: 13 Hunde: 2 Emner: 4 Svar: 153
Først hatten af for dig at du har taget en amerikansk til dig som har haft så omtumlet et liv, det synes jeg er flot, da det jo meget nemt kunne vise sig nogle grimme ting der.
Jeg har været inde på din profil lige på et hurtigt kig og ja selfølgelig er det 2 meget forskellige racer og dog ikke. det er begge racer som skal kunne arbejde selvstændigt, har du ikke mulighed for at komme på en træningsplads med dine hunde, så synes jeg du skal gå ind på Dkk`s hjemmeside og printe alle 3 lp trænings planer ud og så stille og roligt arbejde dig gennem dem. Der har du stof og arbejde nok til i rigtig lang tid. Det bedste ville selfølgelig være hvis du kunne komme afsted til noget træning og få råd og vejledning omkring hvordan du træner med din hund. Jeg er instruktør i Silkeborg og jeg tager også muskelhunde på mine hold. men kan se at du br i nordjylland et sted så det bliver langtfor dig at køre. jeg har selv 2 jack russel ter. og 2 amerikanere .hvis du er i tvivl om noget hjælper jeg dig gerne men så må du skrive en mail til mig, den finder du på min hjemmeside der ligger på min profil
jan 2006
Følger: 17 Følgere: 17 Hunde: 1 Emner: 606 Svar: 6.689
Ikke nok med at mine hunde får træninge men jeg får også en del indput og nye træningsmetoder når jeg går til træningen i en klub.
Det er ikke så meget hunden der skal trænes - det er mere hundeførern der får nogle rigtige værktøjer at arbejde med..
Og man kan sagens gøre ting forket, når man træner alene, da man ikke ser de fejl man gør, og at det ikke er nogen til at rette de fejl og prblemer der kan opstå.
Så derfor vil det være en rigtigt god ide at melde sig ind i en klun/forening.
jan 2008
jan 2006
Følger: 30 Følgere: 29 Hunde: 9 Emner: 130 Svar: 1.256
evt. rally øvelserne http://www.rally-lydighed.dk/ også, der er mange gode nye ting!
Vi træner bla.
Stå - Sit - Dæk - Stillingsskift (og langdistance/langtidsvarinater af disse),
apport - søg - rundering - spor,
Lineføring - fri ved fod
Tandvisning,
Fremadsendelse - felt - afdækning på afstand og lign.
I rally er der nogle andre ting, som at gå rundt om sig selv med hunden inderst eller yderst, gå rundt om hunden mens den ligger sidder eller står, tyskerveninder, slalom og andet sjov
jan 2008
nov 2007
men rigtig mange tak for jeres svar.. det er helt sikkert noget jeg kan bruge.. og ja babett forstår udemærket hvad du mener.. er selv en meget affaren rytter, hvor man også kan komme til at lave mange fejl når man rider alene for som du siger man kan ikke se sin egen fejl..
også derfor jeg spørger for ligesom at kunne se om der er noget jeg gør galt eller ej...
Og til dig bente.. mange tak da.. men skal så også lige siges vidste vi med 100 % sikkerhed hvad vi gik ind til da vi modtog buffy.. ja så havde vi dælme ikke taget hende.. men er glad for at vi gjorde.. ja hun har mange problemer med de er til at løse.. de værste problemer har vi sådan set fået løst bare ved at være der for hende og give hende en fast rutine og et stabilt hjem.. men for dælen hun har kostet os mange tåre, tid, penge... pengene er det mindste..
det er også derfor jeg går meget op i at hun skal bruges til noget.. og at hun skal være under fuld kontrold... det skal de begge sådan set..
men takker mange gange igen igen hehe det er helt sikkert noget jeg kan bruge...
jan 2008
jan 2008
Det værste er næsten at det er de mennesker der måske har aller mest brug for at komme afsted der bliver udelukket. Nå det var lige en kommentar uden for din tråd... undskyld
nov 2007
buffy ville jo få mest ud af det ved at træne sammen med andre hunde osv som du skriver.. men er udelukket pågrund af de ting folk har gjordt ved hende... og jeg mener at netop en hund som buffy der kunne blive meget farlig hvis hun havnede i de forkerte hænder (og her snakker jeg ikk kun pågrund af hendes race, men pågrund af hendes fortid) hun og mig har jo netop brug for nogen der ved hvad de gør og som kan hjælpe os på den rette vej... men i stedet for at tilbyde os hjælp lader de os gå voes egne veje.. og havde jeg ikk bare lidt hjerne og vidste hvad min hund kan udrette af skader.. ja så kunne det jo blive rigtig grimt...
derfor forstår jeg ikk deres politik.. de snakker jo evigt og altid om hvor farlige disse racer er i de forkerte hænder.. men hvad med at tilbyde de ejer noget kyndig hjælp så de kan lære at håntere deres hunde på en fornuftig måde...
nov 2007
og eddi får selv det samme.. han er skam ikk glemt i alt det her buffy haløj hehe
apr 2008
Følger: 32 Følgere: 31 Hunde: 2 Emner: 200 Svar: 1.094
Når jeg selv træner så er det hver eneste dag vi træner: Sit og Dæk. Og nogle gange om ugen træner vi rul, goddag, halse og bliv.
jan 2005
Følger: 25 Følgere: 26 Hunde: 3 Emner: 2 Svar: 32
Hvad med at lave forskellige kontaktøvelser og for sjov øvelser som ikke behøver at være efter div. lydighedsprogrammer ?
For sjov kan være at lære sin hund (f.ek. via shaping) at den skal gå op i en papkasse - skal vær så stor at hunden kan være deri. Når dine hunde så synes at det er verdens bedste ting og de gør det af sig selv.. så kan du gøre kassen mindre og mindre (altså find nye mindre kasser). Det hjælper dem til at være mere opmærksomme på hele deres krop. Min er gået fra en stor kasse, hvor hun kunne ligge i - til skotøjsæske; og hun kan slet ikke lade være med at gå derop i den, når æsken hives frem.
Ved godt at det ikke har noget med div. programmer at gøre - men det giver en fantastisk kontakt
Emmy Simonsen - en af verden dygtigste dogdancere - har skrevet en bog på dansk - It's Showtime. Emmy har beskrevet super godt om motivation og f.eks. tricks (du behøver jo ikke at sætte det sammen til et freestyle/HTM program - men kan være gode til kontakt og hygge med sin hund). Du kan læse lidt mere om bogen og købe den her: (link fjernet)
Ellers er det bare at bruge fantasien - og kig evt. her http://www.klickerklok.se/klickerfilmer.php - super inspirende at se de film med træning, som hun har fået lagt ud.
Rigtig god fornøjelse
Mvh
Iben
nov 2007
hjælp til trænings program. lydighed