{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.082 visninger | Oprettet:

Unghund-napper og stjæler ting {{forumTopicSubject}}

Ja, det er min ellers søde og lydige unghund på 9 måneder. Han har altid været lidt slem til at nappe når han vil noget, men efter en periode hvor han næsten var holdt op, så er han nu begyndt igen, med omskiftet i vejret. Og det går ud over mig og min mor.

Jeg ved godt at han gør det for at få opmærksomhed, f.eks. når han vil ud og lave eller tisse. Men det kan ikke gå hurtigt nok når vi skal ha sko og overtøj på, så hænger han i jakker osv.
Kan i anbefale en måde, hvor vi kan få ham til ikke at bide i os når han vil ud, eller have opmærksomhed, men vise det på en anden måde?
Han kan også gå helt amok med at bide i mit sengetøj, når han kommer ind for at sige godmorgen, igen før han skal luftes(her har han fået mad og været ude at tisse, så det er altså før den lange tur).
Det er som om han stresser utroligt meget over at han ikke får lov til at tygge i sengetøjet. Han havde også en periode hvor han gerne ville humpe på mig, men det fik jeg ham heldigvis vænnet af med stille og roligt.

Derudover er han stadig ikke holdt op med at gnave alting sønder og sammen. Det gør at vi blir nødt til at holde ham i stue og bryggers når han er inde.
Er han understimuleret? Og hvad kan vi gøre for at aktivere ham?

Ellers er han utrolig sød og lydig, kan f.eks. sagtens gå tur uden snor, og følge med. Sitter, dækker, giver pote, venter på sin mad osv. Jeg er rigtig godt tilfreds med ham og synes vi er et godt par. Bortset fra disse 2 ting.

Hvad vi gør
kl. 6 han kommer ud og tisser(min mor)
Blir fodret
Kl. 6.30-går tur med mig, ca. 1 time, næsten altid uden snor.
Derefter sover han
Kl. 13-14- vi går ud i haven. Tisser, spiller måske lidt fodbold eller går en tur. Nogen gange ligger han bare med sit kødben mens jeg arbejder i haven.
Han får lidt foder
Kl. 15-16 går han nogen gange en tur, med snor.

Efter spisetid går vi igen- 30-45 minutter. For det meste uden snor.

Hvad er det vi gør galt? Og hvor kan han stimuleres mere og med hvad?
Han får royal canin giant junior, og til aften også lidt rester i.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Unghund-napper og stjæler ting
  • #1   11. jun 2008 Han gør det, fordi det virker..

    Det vil sige, at I skal stoppe med at reagere på det. INGEN kontakt overhovedet, når han napper jer..
    Når han opfører sig som han skal, så rejser i jer og giver ham det, han ønsker.

    Og så skal han have noget til hovedet - han skal stimuleres mentalt ;o)


  • #2   11. jun 2008 Ja stimuleres mentalt, men hvordan er det så lige man gør det?
    Kan i ikke komme med lidt forslag?

    Han får også lov at søge mad på græsplænen, men han stjæler stadig sokker og andre ting fra vasketøjskurven;-)

    Jeg vil ALDRIG have en hvalp igen. Før næste gang selvfølgelig;-)


  • #3   11. jun 2008 Den med at stjæle sokker - det handler i mine øjne om, at blokere ham for muligheden. Så damper det af, efterhånden som han modnes.

    Mental stimulans. Jamen det kan være alt fra sporsøg til lydighedstræning... Han skal have stillet nogle opgaver, der er så svære at han skal tænke, men ikke så svære, at han ikke kan løse dem.


  • #4   11. jun 2008 Går han til træning?

    En rottweiler er en brugshund og har brug for at arbejde ;o)


  • #5   11. jun 2008 Ok, så hvis jeg nu står op i morgen, mens han spiser. Og er klar med snoren når han er færdig. Så slipper vi jo for problemet der. Men hvis jeg nu gerne vil have at han går ned og sætter sig ved døren når han vil ud, i stedet for at hænge i os? Hvordan gør jeg det så vil i sige?

    Sig, vil det virke hvis jeg får ham over til køkkendøren og sitter, roser og så lukker ham ud når han sidder pænt? Eller skal jeg vente til han sidder pænt ved døren af sig selv?


  • #6   11. jun 2008 Hvis han kan kommandoen, så brug den ;o)

    En glimrende måde at få ham i ro på - hvis det er et krav, han kan efterleve. Hvis der bliver for meget slåskamp over det, skal du starte et andet sted.


  • #7   12. jun 2008 Vi går ikke til træning, men vi træner hver dag når vi går ture.
    Plads, sit, vente ved vejovergange osv.

    Jeg har også tidligere brugt at lade ham søge godbidder på tur, men det er vi kommet fra igen, jeg synes bare ikke det hjælper så meget igen.

    Jeg vil gerne gå til træning med ham, men har ikke kunne få det til at passe med et hold, og nu flytter vi til England snart, men så skal vi have fundet os et hold derover.


  • #8   12. jun 2008 kære Johanne.

    jeg har en rottweiler i adfærdsbehandling lige pt. Hun er 2½ år og stresser utrolig meget op, der virker ignorering bestemt ikke. Hvis hun bliver sat på ignorer, så humper hun ejer/gæster som kommer i huset, og kravler helt op på skuldrerne af folk. Og til tider napper/bider hun ejer pga, det høje stress-niveau, da hun ikke kan geare ned igen.

    For denne hund virker afledning bedre. At når hun stresser op, får mulighed for at tygge på noget.Feks en sok, blød bold eller lign.

    Denne rotte er meget eksplosiv i sin stress, og jeg anbefalede derfor ejer at prøve hundemassage. for det første for at se om vedkommene kunne finde en årsag til den høje stress og udfarenhed. For det andet, så bliver der ophobet muskelspændinger i kroppen når man stresser meget. Så håbede på at dette kunne løsne op for hunden, samtid med at massage i sig selv er beroligende.
    hun tog til hunde massør, og modsat dyrlægen som tidligere var konsulteret, så sagde massøren at hunden havde ondt , rigtig meget ondt i ryggen, ved halen og på inderlår. Så kunne godt forstå den var stresset.
    tæven har nu været til massør en del, og den er i bedring - set i det perspektiv, at hunden har fået reduceret sine smerter så meget, at den nu kan være mere rolig. og dermed også mere trænbar.

    Der er lavet et skriftligt program til hunden, hvor ejer især skal arbejde impulskontrol, konsekvens i hverdagen, masser af kontaktøvelser, problemløsninger, søgeøvelser og kontrabetingning til situationer som tidligere stressede hende meget. Hun bliver klikkertrænet, og bliver forstærket for rolig adfærd, og afledt når hun stresser op. Ja - nej øvelse er også vigtigt at hunden acceptere. generalt kan man sige det er et "noget for noget" program, hunden arbejder for al sin mad. Sådan at ejer har mulighed for at forstærke med masser af godbidder hele dagen. Hunden bliver kun forstærket når det er noget ejer vil se igen, ingen gratis mad........

    ikke alle hunde er ens og man kan derfor ikke sige, at denne case vil give et godt resultat, men måske kan du bruge lidt af det, og se om din hund responderer positivt på det. personligt kan jeg godt selv lide at sige ignorer al adfærd ud ikke ønsker at se igen..... men igen, ikkke alle hunde er ens. For denne hund, blev meget stresset af ignorering. Prøv evt. afledning, og overvej om smerter kan være en mulighed, det kan også være hormonelt, under/overstimulation elller at familien har en stresset tilværelse............ mange faktorer kan spille ind. prøv også at se indad, hvordan har du det selv lige pt.?


  • #9   12. jun 2008 Hej Malene
    Æh, er det så nu jeg skal indrømme at jeg er utroligt stresset? smiley

    Ærgeligt du bor så langt væk, for det havde været rart at få et par andre øjne på sagen.

    Det ender nok med at jeg må prøve at finde en adfærdsterapeut heroppe, som kan komme og hjælpe os. Ellers er han jo en rigtig dejlig hund. Jeg tror ikke det er smerter, men jeg kan jo tage fejl. Han virker bare meget aktiv


  • #10   12. jun 2008 hej johanne.
    Ja, det er fint at du selv kan se det. Så er det "blot" at finde ud af hvordan du minsker din, og din hunds stress. Det er svært for mig at sige hvad der skal til, fordi jeg ikke kender noget til jer. Men generalt vil jeg dog sige, at falder stressen ved den ene af jer, ja så følger den den anden ofte med - miljøet er ofte en stor faktor. Men også vanerne er meget vigtige at kigge på. Sørg for at der er tid og ro til de enkelte ting du skal i løbet af dagen. Og planlæg ikke mere end du synes det er muligt at nå.

    som jeg skriver, så kan jeg ikke sige om det er smerter i dins hunds tilfælde, det er bare en årsag som man bør overveje hvis stressen er meget høj. Og hvor høj den er, er igen noget man skal opleve.......
    Det kan være træningen skal arrangeres anderledes, så du får mere mental træning lagt ind. Sporarbejde, problemløsningsopgaver og lign. så du har en mentalt træt hund. For du kan sikkert ikke gå din hund træt - den kommer blot i bedre form ;0)

    jeg kan evt. tjekke om der er en studerende i dit område som har mulighed på at hjælpe dig, hvis det kan have din interesse ?vi arbejder billigt eller gratis (300 kr) + kørsel.

    og ellers så bor en af vores dygtige lærer fra etologisk institut i nærheden af dig (Hirtshals)hun hedder Bettina hvidemose - dette er hendes hjemmeside: www.dyreterapi.dk - hvis det evt. kunne have din interesse. priser står vist på siden.

    og pøj pøj med arbejdet. knuz Marlene


  • #11   12. jun 2008 Marianne det må du meget gerne, altså prøve at høre nogle af de studerende du kender om de vil prøve ham. Han vil være en udfordring, men tror ikke en umulig en af slagsen. Så det kunne jo være fint for begge parter. Ellers vil jeg prøve Bettina som du nævner.

    Lige i dag er han faktisk godt gnaven, og vil bare ligge og surmule over sit ben. Jeg havde også godt fat i ham i morges, meeen tror nu måske godt han kan være lidt humør syg.
    Først sidder han og tuder ved min dør for at komme ud, og derefter blir man næsten komplet ignoreret;-)

    Jeg tænker teenager.

    Som en nævner i det andet indlæg, så skal man ikke udelukke etflokdyr fra familien, og det er jeg enig i. Så noget af det jeg gerne vil med træningen her, er at han kan ligge roligt inde i stuen med os andre når vi ser tv om aftenen f.eks.


  • #12   12. jun 2008 Er det ikke lidt voldsomt at få en adfærdsterapeut på en hund, der er ni måneder, før man har prøvet det mest oplagte - nemlig at lade være med at gøre det, som hunden ønsker man skal med sin dårlige adfærd?

    Nogengange synes jeg godt nok det går lige stærkt nok....



  • #13   12. jun 2008 Johanne, har sendt dig en PM, da en af mine medstuderende gerne vil hjælpe dig og Yoda ;0)

    CH:
    For mig at se, er det ejer som skal mærke efter hvad de tror vil virke bedst for dem og deres hund. Føler de, at de selv kan klare tingene, og arbejde sig frem mod sit mål, ja så er det rigtigt fint - og så skal de selvfølgelig ikke have en adfærdstereapeut eller hundetræner til at ånde dem i nakken - det kan vi bestemt godt være enige om ;0)

    Men ikke alle har det overskud der skal til, for at ændre tingene selv. Så hvis det kan være hund og ejer til hjælp, at få nye øjne på sagen, at få råd, redskaber og vejledning og at have en person ude og vende evt. problemstillinger med, ja så synes jeg også det er fint ;0)

    valget må være ejers ................

    En anden sag er, at den enkelte adfærdsbehandling i bund og grund altid afhænger af ejers indsats. så for mig at se, handler det meget om at tage godt hånd om den enkelte hundeejer, støtte op om, og sørge for at de får succes med at være en god hundeejer. Og det er uanset om det er en dyreadfærdsterapeut, en her fra HG, en veninde eller et træningssted som giver denne støtte til ejeren. Det vigtigste er, at ejer får hjælp til at kunne ændre hverdagen for hunden og selvfølgelig også for dem selv ;0)


  • #14   12. jun 2008 Vurderer du, at trådstarter ikke har ressourcerne til at forsøge selv?

  • #15   12. jun 2008 CH - jeg læser hvad trådstarter skriver:

    "Ærgeligt du bor så langt væk, for det havde været rart at få et par andre øjne på sagen.
    Det ender nok med at jeg må prøve at finde en adfærdsterapeut heroppe, som kan komme og hjælpe."




  • #16   12. jun 2008 Ja - efter det var formuleret som et problem, der er svært selv at håndtere....

    Hvilket jeg bestemt ikke mener, det er.

    Det er noget, de fleste med lidt aktive hunde har stået i...


  • #17   13. jun 2008 Nu har jeg fået nummeret på Malenes medstuderende og jeg har helt klart tænkt mig at ringe og høre:-)

    Jeg er jo førstegangs hundeejer, og synes det ville være en god ide at få nogle andre øjne på sagen, gode råd til træning og be og afkæftelse af at det er det rigtige vi gør.
    Fordi en ting er hvad jeg kan skrive herinde, noget andet er hvad der rent faktisk sker.

    Vi går jo ikke til træning endnu, og min familie er ikke hunde vidende som sådan så bare det at få andre øjne på sagen synes jeg ville være fint.


  • #18   14. jun 2008 Johanne >

    <b>Ja stimuleres mentalt, men hvordan er det så lige man gør det?
    Kan i ikke komme med lidt forslag?</b>

    Sporsøg er en fantastisk øvelse til at trætte hunden uden at køre den op i stress og fysisk styrke :o).

    Helt tilfældigt har vi hos redningshundene i Aalborg en temadag søndag den 22. juni omkring spor, hvor vi starter helt fra bunden med indlæringen (både teori og praktik), da flere af redningshundeførerne først skal til at starte op med øvelsen. Det er mig der underviser - hvis du har lyst, er du velkommen til at være med ... du skal ikke give noget for at være med :o).

    /Carina


Kommentér på:
Unghund-napper og stjæler ting

Annonce